Kaikki romahti eilen, itkusta ei meinaa tulla loppua..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No joo - tähän liittyy niin paljon nyt muutakin jota en jaksa selittää.

Esikoinen on romahtamis pisteessä, sen takia minäkin. Esikoisen tilanteeseen liittyy paljon muutakin. On joutunut mm. mieheni kautta kokemaan tätä eriarvoisuutta viimeisen puolen vuoden aikana ja esikoine on psyykkisesti romahtamassa - en olisi halunnut enää yhtään tälläistä vastoinkäynistä hänelle.

Kaiken a ja o olisi kun kun miehen kanssa oltais samoilla linjoilla.
Toi on hankalampi juttu. Sun pitää miettiä, miten asiassa edetä. Ts saatko miehesi asenteen muuttumaan, saatko esikoisesi ymmärtämään ja hyväksymään tilanteen ja korvaamaan hänelle jollain tavoin tuon vai kannattaisiko pistää kantapäät miehen kanssa vastakkain.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Saako tämä vanhempi huomiota oikean isän vanhemmilta?
Tai ap:n omilta vanhemmilta?

Saa. Sen kerran kun näkee niitä 2 kertaa vuodessa, isän vanhemmat asuvat ulkomailla mutta isoisovanhempia näkee joskus.

Minun vanhempia lapsen näkee kaikista useimmin, kaikista isovanhemmista ja heidän kanssaan ei ole mitään ongelmaa - koska lapset ovat heille tasavertaisia. Mitään kilpailua ei synny.

TOTTAKAI, kun ne on SUN vanhempia ja HEIÄN lapsenlapsia.

Esikoinen varmaan toistaa sinulta huomattuja käyttäytymismalleja. Kun itse korostat sitä, ettei esikoinen saa sitä ja tätä niin tottakai hänestä tuntuu siltä. Vaikka et tätä ääneenkään sanoisi, niin kyllä lapset vaistoaa.

Mielestäni tässä tapauksessa kuopuksella on omat isovanhemmat ja esikoisella omat. Ne nyt ei vaan satu olemaan samat henkilöt. Mielestäni exäsi isovanhemmiltakaan ei voi edellyttää kuopuksen huomiointia, eikä päin vastoin nykyisen miehesi vanhemmilta esikoisen huomiointia. Normaalit käytöstavat toki, mutta ostelut jne. on asia erikseen.

Vielä tulette tähän asiaan törmäämään monta kertaa, esim. synttärilahjat, rippilahjat, ylioppilaslahjat, häälahjat jne. ei välttämättä ole "samaa tasoa".

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On joutunut mm. mieheni kautta kokemaan tätä eriarvoisuutta viimeisen puolen vuoden aikana

No mun mielestä on aika erikoista itkeä maailman romahduttavaa anopin eriarvoista kohtelua, jos hänen poikansa eli SUN MIEHESI kohtelee lapsianne eriarvoisesti! Miten voi olettaa tasapuolista kohtelua miehen äidiltä jos ei mieskään pidä lapsia samanarvoisina?

Alkuperäinen kirjoittaja ööö:

Saa. Sen kerran kun näkee niitä 2 kertaa vuodessa, isän vanhemmat asuvat ulkomailla mutta isoisovanhempia näkee joskus.

Minun vanhempia lapsen näkee kaikista useimmin, kaikista isovanhemmista ja heidän kanssaan ei ole mitään ongelmaa - koska lapset ovat heille tasavertaisia. Mitään kilpailua ei synny.

Juurihan hän sanoi että lapset on heille tasavertaisia.

Minä en sulattaisi anopin toimintaa! Omat vanhempani kohtelevat pikkuveljeni vaimon poikia täysin lapsenlapsinaan ja tasaveroisesti esim. minun lasteni kanssa :). Pojat kutsuvat vanhempiani mummuksi ja paapaksi ja saavat lahjat ja ennen kaikkea rakkautta ihan verestään huolimatta...

Olisi toivonut miehesi tukevan esikoistanne, jonka toivon miehellesikin olevan taaperon veroinen. Se, missä olisin toiminut toisin, on, että olisin ensin puhunut miehen kanssa ja toivonut hänen puhuvan asiasta (tekstareilla ei asioita selvitellä ).

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:

Niin niin, ap:n vanhemmille, joille molemmat ovat tasan yhtä paljon biologisia lapsenlapsia. Molemmat ovat heidän oman tyttärensä lapsia.

Mutta entäpä esikoisen isän vanhemmille tai isovanhemmille, siitä kai oli kysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikä kaikki tässä on romahtanut jos olette vain miehen kanssa riidelleet?

Kukaan ei ole kuollut, erosta ei ole puhuttu jne jne.

Jotain suhteellisuudentajua nainen!

Esikoinen on romahtamis pisteessä, sen takia minäkin. Esikoisen tilanteeseen liittyy paljon muutakin. On joutunut mm. mieheni kautta kokemaan tätä eriarvoisuutta viimeisen puolen vuoden aikana ja esikoine on psyykkisesti romahtamassa - en olisi halunnut enää yhtään tälläistä vastoinkäynistä hänelle.

no sillon on varmaan lapsessakin jotain "vikaa" jos mieskin on samoilla linjoilla anopin kanssa.
mä tiedän yhden perheen jossa kans näin, mutta siellä koululainen on oikeesti ärsyttävä enkä jaksa hetkeäkään sen seuraa, sikäli siis ymmärrän. kuten sanoin, kaikkia ei voi miellyttää...

Ainut jolla sitä vikaa on kyllä ap:n mies ja anoppi!!

Surullista minusta tuossa on se, että isompi lapsi oli anopille tärkeä kunnes tuli uusi tulokas joka vei häneltä paikan. Jos anoppi olisi alunperin kohdellut lasta poikansa "lapsipuolena" niin menetys lapselle ei olisi ollut niin suuri.

Niin no isompi ongelma kyllä on,jos miehes ei kohtele hieman tasavertaisesti.Anopista nyt ei välttämäti sitä voi olettaa aina.
toivottavasti miehes ei noin järkyttävällä eriarvoisuudella lastasi kohtele.
Puhukaa miehes kanssa ja menkää vaikka perheneuvolaan neuvoja saamaan.
Voimia ap!

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:

Niin niin, ap:n vanhemmille, joille molemmat ovat tasan yhtä paljon biologisia lapsenlapsia. Molemmat ovat heidän oman tyttärensä lapsia.

Mutta entäpä esikoisen isän vanhemmille tai isovanhemmille, siitä kai oli kysymys.
Hei, mä ymmärsin asian niin että siksi juuri ongelmaa ei ole kun he ovat tasavertaisia. (lue=molemat biologisia lapsenlapsia).

Alkuperäinen kirjoittaja kyynel:
Surullista minusta tuossa on se, että isompi lapsi oli anopille tärkeä kunnes tuli uusi tulokas joka vei häneltä paikan. Jos anoppi olisi alunperin kohdellut lasta poikansa "lapsipuolena" niin menetys lapselle ei olisi ollut niin suuri.
Yllättävän monelle käy noin ihan parisuhteessakin. Miehen/vaimon lapsia edellisestä liitosta kohdellaan hyvin siihen asti, kun yhteinen lapsi syntyy. Sen jälkeen tilanne on toinen. Valitettavaa, mutta yllättävän yleistä.

Anoppi ei ole motkottava. Ei mulle esim. koskaan sano pahasti, rumasti, ei piikittele. Tosi hyvä on mua kohtaan. Ja poikaansa ylistää yli kaiken, heille siis omista lapsistaan tärkein on vanhin poika.

Kaikki kohdistuu esikoiseeni.

Hvä esimerkki kun oltiin lauantaina mieheni mummon synttäreillä jossa sukua, jota ei oltu vielä nähty koskaan. Anoppi siinä esitteli poikansa perhettä - minut ja jäkikasvun, eli pienimmän. Esikoiseni nimeä ei mainunnut kenellekkään ja koko ajan kiikutti pienintä kaikillä nähtäväksi. Esikoiseni vetäytyi pikku hiljaa juhlissa omiin leikkeihinsä.

Tiiättekö millaista on katsoa vierestä tälläistä?!

Ja ei, me ei olla koskaan miehen kanssa puhuttu anopista lasten kuullen! Tänä aamuna koululainen oli jo koulussa ja pienempi hoidossa kun mies avautui. Itse ainakin olen välttänyt sitä etten lasten kuullen sanoisi. Ja yritin eilen itkevälle lapselleni selittää että mummu ei tarkoita olla ilkeä, hän vain on pienemmän oikea mummu ja siksi huomio kiinnittyy siihen. Puolustin anoppia, vaikka sisällä kuohui.

Yllättävän monelle käy noin ihan parisuhteessakin. Miehen/vaimon lapsia edellisestä liitosta kohdellaan hyvin siihen asti, kun yhteinen lapsi syntyy. Sen jälkeen tilanne on toinen. Valitettavaa, mutta yllättävän yleistä.
Kyse voi olla myös siitä, että sitä pikkuista on helpompi helliä ja hyysätä. Olis sitten verisukulainen tai ei. Kirjoitin asiasta tuolla ylempänä, meillä se näkyy isovanhempien käytöksessä, vaikka kaikki lapset ovat biol. lapsenlapsia. Pienintä hellitään ja huomioidaan eniten.

Käytöstavat kunniaan. Se on tärkeää. Eli niitä isojakaan ei saa kohdella huonosti.

Jos on perheestä kyse, täytyy kaikkien lasten ola saman arvoisia. Lapsi ei ole vanhempiaan valinnut ja on syytön "biologiseen perimäänsä". Kyllähän adioptiolapset ja biologiset lapset ovat samanarvoisia, ainakin minulle. Erittäin lapsellista aikuisten suusta tehdä ero lapsien suhteen. Jos ottaisin kadulta lapsen kotiini ja siitä tulisi lapseni, olisi se samanarvoinen biologisten asteni kanssa. Lapset tarvitsevat rakkautta, eivätkä maikuisten idioottisia mielipiteitä perimästä. Veri on vettä sakeampaa, on mielestäni vanhanajan humpuukkia.

Varmaan sit mieheni lapselle hyväksi kun en pitänyt hänestä ennen yhteisen lapsemme syntymääkään. Ei menettänyt paikkaansa. =D

Mun mielestä sun ei pidä puolustaa anoppia tälle sun koululaiselle vaan kertoa suoraan, että anoppi toimii väärin ja aikuisen pitäisi osata toimia paremmin ja tasapuolisemmin jne. Sinä tiedät, että anoppi tekee väärin ja sen voit hyvin sanoa suoraan koululaisellekin! Ja myös sen, ettei aikuinen saisi tuolla tavalla eriarvoisesti tai ilkeästi kohdella lapsia ja sanoa, ettei se johdu lapsesta vaan aikuinen tekee väärin.

Anoppisi on ottanut heikoimman hampaisiinsa. Kiusaajat vain ottavat sen heikoimman kohteen ja alkavat sortaa häntä. Onkohan hän toiminut samalla tavalla jotain lastaan kohtaan? Jos hän on suosinut vanhinta poikaansa, niin se vähän nyt viittaa siihen, että tasa-arvoinen ei ole ollut omilleenkaan lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja kaukaa viisas :

Varmaan sit mieheni lapselle hyväksi kun en pitänyt hänestä ennen yhteisen lapsemme syntymääkään. Ei menettänyt paikkaansa. =D

Miksi miehesi on ottanut sunlaisen ihmisen puolisokseen? Ei mahdu mun jakeluun, mutta onneksi mun ei tarvii kaikkea tässä maailmassa ymmärtääkkään.

Anoppi ei ole motkottava. Ei mulle esim. koskaan sano pahasti, rumasti, ei piikittele. Tosi hyvä on mua kohtaan. Ja poikaansa ylistää yli kaiken, heille siis omista lapsistaan tärkein on vanhin poika.

Kaikki kohdistuu esikoiseeni.

Hvä esimerkki kun oltiin lauantaina mieheni mummon synttäreillä jossa sukua, jota ei oltu vielä nähty koskaan. Anoppi siinä esitteli poikansa perhettä - minut ja jäkikasvun, eli pienimmän. Esikoiseni nimeä ei mainunnut kenellekkään ja koko ajan kiikutti pienintä kaikillä nähtäväksi. Esikoiseni vetäytyi pikku hiljaa juhlissa omiin leikkeihinsä.

Tiiättekö millaista on katsoa vierestä tälläistä?!

Ja ei, me ei olla koskaan miehen kanssa puhuttu anopista lasten kuullen! Tänä aamuna koululainen oli jo koulussa ja pienempi hoidossa kun mies avautui. Itse ainakin olen välttänyt sitä etten lasten kuullen sanoisi. Ja yritin eilen itkevälle lapselleni selittää että mummu ei tarkoita olla ilkeä, hän vain on pienemmän oikea mummu ja siksi huomio kiinnittyy siihen. Puolustin anoppia, vaikka sisällä kuohui.

Mulla nousi kyynel silmäkulmaan lapsen takia. Eihän se hyvänen aika ole lapsen vika, ettei anoppi ole hänen oikea mummunsa. Inhottavaa käytöstä anopilta, täytyy kyllä olla aika moukka, että tuollaiseen alentuu :o

Toi on hankalampi juttu. Sun pitää miettiä, miten asiassa edetä. Ts saatko miehesi asenteen muuttumaan, saatko esikoisesi ymmärtämään ja hyväksymään tilanteen ja korvaamaan hänelle jollain tavoin tuon vai kannattaisiko pistää kantapäät miehen kanssa vastakkain.

Mies siis on parantanut alku vuodesta tätä suhtautumistaan - ollaan ihan psykologin kautta parannettu tätä isäpuolen ja esikoiseni suhdetta ja kaikki on toiminut oikein hyvin tämän alkuvuoden.

Ja aikaisemminkin mies on ollut minun tai lapsen puolella tässä asiassa. Kuten viime jouluna puolusti lasta. Nyt tällä kertaa ei nähnyt asiaa kuten minä.

Ehkä sanon koululaiselle kun tulee koulusta että kertoo samat asiat isälleen kuin kertoi minullekkin. Ehkä sitten on helpompi uskoa miltä lapsesta tuntui.

Esikoiseni ei todellakaan ole ollut koskaan ärsyttävä on hiljainen ja kiltti, ystävällinen ja rauhallinen - kätkenyt kaiken tämän pahan olonsa sisälle :(

No minusta taitaa kyllä olla höpöjuttua että esikoinen romahtaa sen takia että isovanhemmat pari kertaa vuodessa kun tavataan ostavat omalle lapsenlapselleen jotain.

ites olen pihi ja jos sattuisin löytämään vaan toiselle jotain tarpeellista, niin meillä lapset ovat aina ymmärtäneet että ei ostella vaan ostamisen takia, vaan siksi että vaan toienn tarvitsee jotain tällä kertaa.

samalla tavalla tuossa tilanteessa lapsi ymmärtäisi että minä sain pienempänä ja nyt on pienemmän vuoro.
esikoiselle seuraavan syntymä on aina kvoa paikka ja vie aina jotain, sanovat mitä tahansa kuka tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
No minusta taitaa kyllä olla höpöjuttua että esikoinen romahtaa sen takia että isovanhemmat pari kertaa vuodessa kun tavataan ostavat omalle lapsenlapselleen jotain.

ites olen pihi ja jos sattuisin löytämään vaan toiselle jotain tarpeellista, niin meillä lapset ovat aina ymmärtäneet että ei ostella vaan ostamisen takia, vaan siksi että vaan toienn tarvitsee jotain tällä kertaa.

samalla tavalla tuossa tilanteessa lapsi ymmärtäisi että minä sain pienempänä ja nyt on pienemmän vuoro.
esikoiselle seuraavan syntymä on aina kvoa paikka ja vie aina jotain, sanovat mitä tahansa kuka tahansa.

Taisit lukea vähän huonosti koko ketjun. Ei ollut kysymys vain materiasta vaan anopin käytöksestä muutenkin (sekä lapsen isäpuolen).

Alkuperäinen kirjoittaja vierass:
Alkuperäinen kirjoittaja kaukaa viisas :

Miksi miehesi on ottanut sunlaisen ihmisen puolisokseen? Ei mahdu mun jakeluun, mutta onneksi mun ei tarvii kaikkea tässä maailmassa ymmärtääkkään.

Ihan yleistä se on että nainen ei erityisemmin välitä puolisonsa lapsista. Ja tilanne ei siitä parane kun kuvioon tulee yhteisiä lapsia. Mitä tuota kiertelemään!

Sinuna hakisin lapselle apua. Jos vaikka sais purkaa mieltään esim kuraattorille jne.. Lapsi huomaa/vaistoaa ilmapiirin eli on varmasti huomannu miehesi asenteen itseään kohtaan..Se murtaa hänet pikku hiljaa.

Yhteistyössä