maito meinaa loppua rinnoista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
vauva nyt 2kk ikäinen. eilen käytiin neuvolassa, vauva 7vk ikäinen, painaa 4180g, 58cm (syntymäpaino 3310g). Ei ole ollut nälkäinen, syönyt hyvin mutta myös nukkunut hyvin tms joten eiköhän hän olisi täällä yöt valvottanut jos rintamaito ei olisi riittänyt?? mm viime yön nukkui 22:30-8 yhtä soittoa..

Neuvolan mielestä pitäisi antaa lisäruokaa. Itse huomasin eilen illalla että rinnat eivät ole "pinkeät" eikä maitoa käsikopelolla tunnu?! ainakaan kovin paljoa, vaikken ollut tunteihin imettänyt.. painelemalla nänniä, maitoa kuitenkin tirskui ja vauvakin oli jälleen tyytyväinen ilman lisäruokia. Harmittaa vähän itseäni että nytkö on lopetettava imetys, kun se vihdoin sujuu, esikoisen knassa imetyksestä ei tullut rikkinäisten nännien ja väärän imuotteen vuoksi mitään ja hän oli täysin korvikevauva. tiedän että jos alan lisäruokaa antamaan, oma maitoni varmasti loppuu täysin kun nytkin jo maidontuotanto on niukkaa..

mitähän tässä tekisi? luotanko tyytyväiseen vauvaani ja siihen että saa riittävästi ruokaa vai alanko antamaan korvikkeita?

...eilen kyllä neuvolassa sanoin ettei tämänkokoisesta äidistä, reilu 50kg mitään isoja vauvoja tulekaan. Esikoinenkin aina on ollut pitkä ja hoikka.

No eihän se maito mihinkään oo loppumassa, siitä todisteena se että vauva on tyytyväinen ja nukkuu. Ärsyttävä neuvolantäti teillä!! Senkun jatkat imetystä vaan!

Mulla ei oo ikinä ollu rinnat pinkeät, ainoastaan sillon kun maito nousi mutta heti sen jälkeen (noin viikko synnytyksen jälkeen) rinnat on ollu samankokoiset löysät pussit kuin ennen raskuttakin. Silti olen imettäny niillä pusseilla kaksi lasta. Ekat puolivuotta täysimetin ja sen jälkeenkin vielä yli 1-vuotiaaksi asti.

Luota itseesi ja vaistoihisi!

• Tykkää
Reactions: HyäkkäysVaunu
Luota itseesi, luota vauvaan.

Syö ja juo hyvin ja imetä tai lypsä öisin, niin maidon ei pitäisi loppua. Älä anna lisämaitoa, ellei vauva selvästi ala olemaan tyytymätön. Pidä vauvaa paljon lähelläsi.

Kyllä se siitä sujuu! Moni terkkari ei ole käynyt imetysohjausta, ja liian helposti ohjaavat pullon ja korvikkeen käyttöön. Oma vauvani kasvoi hi-taas-ti, ja siksi th suositteli lisämaitoa, vaikka sanoin ettei hidas kasvu maidontuotannon vähyydestä johdu - luovutinkin ylimääräistä maitoa sairaalaan 4 kuukautta. Toiset kasvaa vaan hitaammin. Paras mittari on vauvan tyytyväisyys.

Niin ja eikös se maidon tulo tasaannu niin, ettei rinnat enää tunnu pinkeiltä vaikka imetyksestä tovi olisikin? Itsekin huolehdin taannoin että onko noissa tissessä enää mitään kun ei tunnu, mutta vauva sieltä kuitenkin aina omansa sai ja oli lopulta täysimetyksellä pikkasta vajaa 6kk ikään asti. Luota vauvaasi, kyllä hän ilmoittaa jos ei saa ruokaa riittävästi.

Kiitos kannustavasta kommentista. Eniten huolta aiheutti tähän kaikkeen tuo vauvan alhainen paino, painaa kilon vähintään ikätovereitaan vähemmän joten siihen itsekin heräsin, että miten onkin noin pieni ja hoikka vaikka pituutta kylläkin on enemmänkin kuin mm isoveljellään tuossa iässä. Nyt parin viikon jälkeen käydään neuvolassa punnituksessa uudelleen ja sitten mietitään jatkotoimenpiteitä. Itse olen kyllä myös sitä mieltä että neuvolan aikainen aika (klo 8) aamulla voi tähän vaikutttaa kun vauva oli juuri herännyt yöuniltaan, syönyt illalla 23:00 ja sen jälkeen kerran ennen neuvolaa 7:30 jonka jälkeen vielä kakannut ennen punnitusta jälleen masun tyhjäksi.. tämäkin voi vaikuttaa kyllä. Neuvolan täti sanoi kun kommentoin että kyllä nälkäinen vauva ilmoittaa nälästään itkemällä, niin neuvolantäti kommentoi "ei kaikki vauvat ole niin vaativia ja tyytyvät tuttiinkin"...

[QUOTE="vieras";24802060]Luota itseesi, luota vauvaan.

Syö ja juo hyvin ja imetä tai lypsä öisin, niin maidon ei pitäisi loppua. Älä anna lisämaitoa, ellei vauva selvästi ala olemaan tyytymätön. Pidä vauvaa paljon lähelläsi.

Kyllä se siitä sujuu! Moni terkkari ei ole käynyt imetysohjausta, ja liian helposti ohjaavat pullon ja korvikkeen käyttöön. Oma vauvani kasvoi hi-taas-ti, ja siksi th suositteli lisämaitoa, vaikka sanoin ettei hidas kasvu maidontuotannon vähyydestä johdu - luovutinkin ylimääräistä maitoa sairaalaan 4 kuukautta. Toiset kasvaa vaan hitaammin. Paras mittari on vauvan tyytyväisyys.[/QUOTE]

Hyvin sanottu. Tuossa kun ap kommentoi että kyllä nälkäinen vauva th:n mukan tyytyy myös tuttiin - EN USKO! Kyllä ne nälkäänsä osaa itkeä vaikka olisi kuinka perustyytyväinen vauva.

Oliko punnitus aamun puolella? Jos noin hyvin nukkuu yöllä, niin ei ihme jos aamulla on vähän kevyempi :D

Sanoisin minäkin että luota vauvaan. Minulle ei ole lisämaitoa tyrkytetty kun tein heti selväksi esikoisen kohdalla että aion täysimettää ja olen valmis vaikka läpi yön imettämään (mitä vauva ei vaatinut). Siitä seurasi painokontrollit tiheämmin - niinkuin se olisi vauvan painoa kasvattanut että tiheämmin punnittiin! Mutta neuvolatäti sai vahvistuksen sille, että vauva kasvaa tasaisesti omaa käyräänsä - vaikkakin miinuskäyrää.

[QUOTE="vieras";24802060]Luota itseesi, luota vauvaan.

Kyllä se siitä sujuu! Moni terkkari ei ole käynyt imetysohjausta, ja liian helposti ohjaavat pullon ja korvikkeen käyttöön. Oma vauvani kasvoi hi-taas-ti, ja siksi th suositteli lisämaitoa, vaikka sanoin ettei hidas kasvu maidontuotannon vähyydestä johdu - luovutinkin ylimääräistä maitoa sairaalaan 4 kuukautta. Toiset kasvaa vaan hitaammin. Paras mittari on vauvan tyytyväisyys.[/QUOTE]

En haluaisi muuten hyvin nukkuvaa vauvaa alkaa herättelemään keskellä yötä, ettei turhaan totu tähän. Myöskään rintapumpulla minä en maitoa ulos saa tulemaan, varmaan korvien välistä kiinni.. mutta kun esim suihkussa painelen rintoja, rinnoista kyllä heruu maitoa.

[QUOTE="vieras";24802108]Oliko punnitus aamun puolella? Jos noin hyvin nukkuu yöllä, niin ei ihme jos aamulla on vähän kevyempi :D

Sanoisin minäkin että luota vauvaan. Minulle ei ole lisämaitoa tyrkytetty kun tein heti selväksi esikoisen kohdalla että aion täysimettää ja olen valmis vaikka läpi yön imettämään (mitä vauva ei vaatinut). Siitä seurasi painokontrollit tiheämmin - niinkuin se olisi vauvan painoa kasvattanut että tiheämmin punnittiin! Mutta neuvolatäti sai vahvistuksen sille, että vauva kasvaa tasaisesti omaa käyräänsä - vaikkakin miinuskäyrää.[/QUOTE]

Oli, aamulla klo 8. Sitäpä minäkin mietin, voisiko johtua tästä. Eipä neuvola sitä vaan huomioon ottanut..

Kyllä sitä maitoa jatkossakin tulee jos on tähän asti tullut. Se yöimetys on kyl mitä parhain lisäämään / vahvistamaan maidontuotantoa, meillä vajaat 2kk, painoa tullut reilu 2kg syntymän jälkeen ja pari kertaa yössä imetän. Lapsi kylläkin herää öisin märkään vaippaan minkä vaihdan (muutoin aamuyöllä tulee läpi ja vaatteetkin menee vaihtoon) ja sitten syötän.

Jokunen punnitus ollu neuvolassa, ja joka kerta tullu fiilis että th on valmistautunut korvikesepityksiin ja joutuukin tuumaan "taitaa se maito riittää", äänensävy on mitä oudoin. (Olen hänen kanssa kinastellut täysimetyksestä, imetysmyönteisyydestä ja ties mistä esikoisen kanssa eivätkä kemiamme oikein kohtaa nykyisin..) :)

Luultavasti tiheän imemisen kausia vielä edessä, jolloin vauva tilaa lisää maitoa. Meillä yksi niistä tuli 4kk iässä vaikka lapsi sai jo kiinteitäkin, ja maitoa tuli sitten oikein tulvimalla. Lapset on eri kokoisia, ja jos olet itse pieni niin mitä ne oikein odottaa siellä neuvolassa. Hulluja terkkareita :(

Ei maito varmastikaan ole loppumassa. Luota vaistoosi sanon minäkin :)

Ei todellakaan tarvitse lopettaa imetystä! Miksi lopettaisit, sinähän olet jo hienosti 2kk saanut imetettyä vauvaasi. :O En kyllä ihmettele, että Suomessa on imetys niin huonolla tolalla, kun neuvolastakin suositellaan heti lisämaitoa!

Muut ovat antaneetkin jo hyviä vinkkejä, kannattaa lueskella imetysasioita vaikka Imetystukilistan sivuilta. Tsemppiä jatkoon! :)

Yhteistyössä