Jyväskylässä hoidoissa?

Minäkin liityin joukkoon.

Olen 34-vuotias, mies samanikäinen. Lasta ollaan yritetty 08 lähtien. Keskenmenoja ollaan koettu 09/10, 01/11, 03/11, 06/11 ja nyt onkin sitten ollut hiljaista. Ei tärppää.

Viime kesästä saakka ollaan yritetty päästä jonnekin. Neuvolassa todettiin, että ollaan jonon hännillä, koska meillä ei ole lasta. Sama täti totesi, että lapset olisi kannattanut hankkia silloin parikymppisenä eikä odottaa liian pitkään.

Nyt 05/12 päästiin viimein omalääkärille, joka teki lähetteen neuvolaan. Neuvolassa tavattiin ensin th, sitten lähete neuvolalääkärille. Labrassa käyty, ei hormoniongelmia eikä klamydiaa. Papassa Hsil-muutos, jonka johdosta ensi viikolla kolposkopiaan. Elokuulle aika lapsettomuuspolille K-SKS:aan.

Olen jo itkenyt tyynyä märäksi siitä, että diagnosoivat vielä kohdunkaulansyövänkin ennen hoitojen alkamista ja poistavat koko kohdun. Se olisikin riemukasta!

Lapsettomuushoidot on meidän ainoa toivo saada lapsi, meitä ei adoptiojonoon ees hyväksytä miehen vamman takia. :( Oma lapsi on kummankin toive, miehen ihan siinä missä minunkin. Ja minusta tuntuu, että miehelle lapsettomuus on vielä isompi taakka kannettavaksi kuin naiselle - ettei pysty saamaan toista raskaaksi. No, on saanut, mutta minä en pysy raskaana. Olen sairastanut syvän laskimotrombin 07, en voi syödä aspiriinia (ASA-allergia) ja kysymykseni hepariinista sivuutettiin ja todettiin, että jos ei pysy kohdussa, niin ei pysy - ei sitä siellä voi väkisinkään pitää.

Minä olen niin kateellinen raskaana oleville tai lapsen saaneille, etten tiedä, miten päin välillä olisin. Tekisi mieli huutaa ääneen, kun vastaan kävelee joku maha pystyssä tai kun tulee vauvauutisia kaveripiiristä. Tekisi mieli repiä jokaikinen joulukortti, jossa on kasvavien lasten kuvia. Tekisi mieli polkea jalkaa, paiskoa lautasia, haistattaa pitkät koko maailmalle. Ei lapsettomuus parisuhteellekaan ihan helppo asia ole eikä sitä missään nimessä tee auvoisammaksi. Meillä on huudettu, itketty, raivottu, halattu, ymmärretty. Jos liitto kestää alkavat lapsettomuushoidot, niin sitten se kestää mitä vaan. Sille tuntuu.
 
Jospa sitä taas kirjoittaisi. Meillä piti olla neljäs inssi, mutta nyt osui viikonlopulle. Pregnyliä ei pistetty, kun oli kaksi isoa follia ja lääkärin mielestä olisi ollut liian suuri riski irrottaa ne molemmat. Nyt sitten ollaan kesätauolla ja en ole kyllä ollenkaan varma enää jatkosta. No, ehkä mieli voi vielä muuttua moneen kertaan, mutta nyt mietin jo sitäkin, josko nämä hoidot olisi meidän osalta tässä.

sadube, jos en nyt pahasti muista väärin, niin me käytiin neuvolassa keväällä 2011 ja ensimmäiset hoidot (eli pelkällä clomifenilla) alkoi tammikuussa 2012. Onneksi pelkkiä clomeja en tainnut syödä kuin kaksi kiertoa ja sitten alkoi inssit. Mutta tuskastuttavan pitkältä tuo aika tuntui ennen kuin rupesi oikeasti tapahttumaan :/
 
Heipä hei kaikki!

Meillä on nyt sitten ivf-suunnittelukäynti takana ja voin sanoa, että eipä siitä tullut hullua hurskaammaksi. Lääkäri selitti kyllä kaiken, mutta en edelleenkään tiedä milloin on aika ottaa sitten yhteyttä itse hoidon aloittamiseksi. Hoidon kulku jäi etenkin aloituksen osalta todella epäselväksi. Täytyy kai vaan soitella Jyväskylään, heti kun puhelimet aukeavat ja kysyä, että mitä nyt pitikään tehdä :D

Heinäkuussa olisivat meidät Naikkarilla hoitoon ottaneet, mutta tuon Jyväskylän sulun takia on odotettava ainakin kuukausi lisää. Sanoivat sitten Helsingissä, että ei ole varmaa mahdutaanko elokuulle.

Kuvaavaa muuten, että jouduttiin uudestaan antamaan virusverinäytteet... Edelliset annettiin, kun tutkimuksiin päästiin ja vuoden ovat verikokeet voimassa. Vuosi sitten siis aloitettiin tämä rumba ja ehkä elokuussa alkaa sitten tapahtua.

Jännitän jostain syystä noita verinäytteiden tuloksia tosi paljon, joten oisin toivonu, ettei niitä enää ois tarvinnu ottaa. Oon joskus saanut verikokeissa huonoja uutisia ja jotenkin se muisto palautuu aina mieleen. Lisäksi aina pitää pelätä, että tuo aikoinaan verikokeissa selvinnyt jo voitettu tauti olisi palannut (ottavat minulta normaalien kokeiden lisäksi tuon sairauden testit varmuuden vuoksi).
Tietysti järki sanoo, että kaiken pitäisi olla kunnossa....

Iloista kesäkuun viimeistä viikkoa kaikille!
 
Moi!

Mä en tunne muita kun tuon Tuomon niistä lääkäreistä. Tai oli siellä kerran raskaana oleva nainen (nimeä en tietenkään muista), hän mahtaa olla äitiyslomalla nyt.

Tulin vaan kysymään äkkiseltään että tietääkö kukaan että milloin ne puhelimet aukeaa? Soittelin aamulla ja jätin soittopyynnön, mutta ei sieltä mitään ole kuulunut.
 
Mä oon tavannut myös vain sen mieslääkärin.

RBAM, mäkin koitin soitella aamulla, mutta oli varattua kokoajan. Jätin soittopyynnön, mutta eivät soittaneet takaisin. Tänään niiden puhelimien piti kyllä aueta (kuuntelin tiedotteen siitä luurista). Ketuttaa vietävästi, koska mun ois ihan pakko sada ensi viikolle heti aika, että ivf ehdittäs tehdä suunnitellusti. No, huomenna marssin sinne vastaanottoon, jos en taas pääse puhelimella läpi. :D
 
Jätin itsekin soittopyynnön. Soittivat naistentautien polilta takasin, ja sanoivat, että lapsettomuuspolin henkilökunta on koko viikon koulutuksessa! Miksiköhän sitten ilmoittavat, että puhelimeen vastataan 6.8. alkaen...

Amalia Armas: Soita naistentautien polille (siis johokin toiseen numeroon siellä) ja kerro asiasi. ne voivat EHKÄ auttaa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: RBAM
Mä sain Syystuuli samanlaisen puhelun. Pahoittelivat ettei vastaajassa ollut viestiä koulutuksesta.

Amalia Armas, soita toki sinne polille johonkin muuhun numeroon. Kyllä sieltä joku kätilö varmaan osaa sumplia lääkärin kanssa aikataulun sopivaksi!
 
Sanonko mitä... ARGH! Meille varattiin kesäkuussa ICSI-suunnittelukäyntiaika 11.9. ja eilen tuli kirje että lääkäreiden koulutuksen vuoksi aika siirretty 5.10. Tämähän tarkoittaa sitä, että suunniteltu ICSI ei voi toteutua noin viikolla 40 (mikä kesäkuussa periaatteessa jo sovittiin...) vaan menee arviolta marraskuun alkuun... :(((

Soitin polille, mutta siellä ei ole vapaita aikoja jotka tähän asiaan auttaisi... Voi että kiittelen tätä julkisen puolen tahtia!
 
Baulie jaan kanssasi ketutuksen noista julkisen puolen jonoista. Ivf-jonoon päästiin tammikuussa. Suunnitteluaika oli kesäkuussa ja eka hoito tehdään mahdollisesti viikolla 38. Eli tuossa yhdeksän kuukauden jonotuksen aikana ois yksityisellä puolella mahdollisesti saatu aikaiseksi jo kokonainen vauva.
 
Täällähän on ollut hiljaista viime aikoina. Onko kenelläkään hoito menossa parhaillaan?

Mulla siis toinen IVF meneillään. Tänään vielä pistän Puregonin ja Orgalutranin, huomenna Pregnylin vuoro. Punktio on perjantaina. Eilen ja viime perjantaina kävin ultrattavana, on siellä jotain kasvanutkin. Perjantaina Tuomo ultrasi 12 follia, mutta nyt eilen oli enää ilmeisesti vain 8 tarpeeksi suurta. Toivottavasti saataisiin kuitenkin saalista.

Mulla ollut lääkärinä myös Pauliina Aukee (PAS-ultrat ja nyt IVF-ultra). Aika hyvä, jos osa on tavannut vain yhtä lääkäriä, mulla ollut kolme eriä. Marjo Polso oli se raskaana oleva, oli mun ekan IVF:n lääkärinä. Hän oli ihana lääkäri! :)
 
Onpa tosiaan hiljaista täällä!

Niinpä olikin Marjo Polso sen yhden lääkärin nimi :) Mä olen vasta nyt alkanut ymmärtää sitä Tuomoa, tarpeeksi monesti kun käy, niin tottuu :D

Mitäs Syystuulin syksyyn kuuluu? Entäs Jansmis, punktio oli? Mikä saalis ja saitko kyytiin jotain?

Mä kävin ultrassa ja PAS olisi tarkoitus tehdä. Ovista odotan huomiselle (kun ei sitä tänään näkynyt), Tuomo ainakin oli sitä mieltä että kyllä se sieltä tulee lähipäivinä. Jos ei päästä siirtoon tässä kierrossa, niin seuraavaan tehdään lääkkeellinen PAS. Sekin on vielä vähän hepreaa, mutta jospa sinne asti ei tarvitsisi mennä.
 
RBAM Toivottavasti ovis osuu sopivalle päivälle että pääsette siirtoon. Monenko päivän ikäisiä alkioita teillä on pakkasessa?

Mulla oli tosiaan viime perjantaina punktio. Sattui tällä kertaa enemmän kuin viimeksi, mutta kyllähän siitä taas selvittiin. 8 rakkulaa oli, joista saatiin 7 munasolua. Kaikki 7 hedelmöittyivät, 6 jakautui oikein. Maanantaina hain yhden 8-soluisen loistoyksilön mukaan ja 5 pakastettiin. Olen saaliiseen tosi tyytyväinen. :)

Tällä kertaa mulla tukilääkityksenä Crinone, sillä Lugesteron aiheutti voimakkaita supisteluja aiemmissa siirroissa. Crinonen käyttö on ihanan helppoa ja kerran päivässä vaan tarttee laittaa. Kallistahan se sitte vuorostaan on ja pitää aina erikseen tilata apteekkiin. Toivottavasti hoitaa hommansa.
 
Meillä on kahden päivän ikäisiä alkiot, ymmärtääkseni 4-soluisia 5kpl (eka siirretty oli 8-soluinen). Jyväskylän touhuissa on just se vika kun se on niille niin liukuhihna hommaa, ettei ne kerro "itsestäänselvyyksiä" eikä tällainen tollukka osaa kaikkea kysyä... Intiimissä tosin jaksavat kertoilla vähän paremmin.
Niin, bongasin sen oviksen torstaina, tänään aloitin luget (ällöö) ja tiistaina päästään siirtoon mikäli pienet selviää sulatuksesta. Tiistaiaamuna soittelen ja kyselen niiden tilanteen.

Jansmis hyvä saalis on kyllä! Eikä kauheesti oo tullu hävikkiä. Meillä saatiin 14 solua joista 13 hedelmöittyi ja 6 käyttökelpoista. Nyt vaan paljon tarrasukkia että teidän pikkuinen tarrautuisi kiinni ja kasvaisi normaalisti :heart:
 
Täällä on tosiaan hiljentynyt sitten viime kevään. Toivottavasti se on monella merkki siitä, että on saatu iloisia uutisia :)

Kuten kesällä jo vähän mietin ja kirjoitin, niin meidän hoidot on tällä hetkellä keskeytetty. Mulle oli jo ihan tarpeeksi se kaikki rumba pelkkien inssien ympärillä ja kesätauonkin jälkeen oli vielä sellainen olo, että en jaksa vielä siirtyä astetta rankempiin hoitoihin. Joten taustailen täällä ja palaan taas, jos jatkohoidot tulevat vielä meille ajankohtaisiksi.
 
RBAM Pääsittekö siirtoon, montako siirrettiin? Peukut pystyssä täällä!

Johkuliinu Hyvähän se on kerätä voimia. On nämä hoidot sellainen ruljanssi, että jos tuntuu ettei vielä niitä jaksa, niin sitten taukoilee. Jospa ne voimavarat sieltä uusiutuu. Olikos teillä mahdollisuus luomuplussaan? Toivottavasti sellainen teille suodaan.

Minä sain tänään hyviä uutisia. Tai aavistus on jo viikon ollut asiasta, kotitestit sen jo kertoivat. Mutta tänään sain verikokeen tuloksen, hcg-arvo oli (pp14) 774, eli raskaana ollaan vahvasti ainakin tällä hetkellä. Ultraan kolme viikkoa, joten jännitettävää vielä riittää. Yritän kuitenkin myös nauttia tästä hetkestä. Juuri nyt minä olen raskaana ensimmäistä kertaa ikinä! :heart:

Kovasti plussatuulia kaikille tähän ketjuun!
 
  • Tykkää
Reactions: RBAM
Jansmis, oikein paljon onnea! Varmaan aika sanoinkuvaamaton olotila :)

Meillä ei tosiaan kummastakaan ole löydetty mitään vikaa, eli luomuplussa on täysin mahdollinen. Ennen ajattelin, että on kova kiire ja kohta olen jo liian vanha äidiksi, mutta nyt lähinnä ajattelen, että tässähän on aikaa vielä vaikka kuinka.
 
Onnea Jansmis minunkin puolesta, on se varmaan mahtava tunne kun kaiken vaivan jälkeen onnistuu!

Meidän siirto meni aika jännissä merkeissä viimeiseen asti... Verenpaine varmasti odotellessa nousi pilviin! Kaksi parasta oli hengissä, muttei jakautunut enää sulatuksen jälkeen. Eli loppupeleissä kaikki 5 pakkasessa ollutta sulatettiin. Kaksi "rupua" saatiin siirrettyä. Mä niin toivon että plussa tulee, en tiedä lähteekö järki jos kaikki pitää taas alkaa alusta :stick:
Keräilen tässä rohkeutta kotitestiin, virallinen hcg-veritesti on ylihuomenna ja vasta perjantaina saan tulokset.

Johkuiinu tauko on tosiaan tarpeeseen silloin kun tuntuu ettei jaksa. Näihin ympyröihin pääsee kyllä takaisin kun sille tuntuu. Ja tosiaan luomu-ihmeitäkin tapahtuu välillä, kenties teillekkin :)
 
Täällä ilmoittautuu uusi ketjulainen. Meillä lapsettomuustutkimukset käynnistetty 11kk yrityksen jälkeen. Julkisella puolella labrat ja ensikäynti + lääkärikäynti oli tänään. Siemennesteanalyysi tehty In-Tiimissä -> normospermia.

Lääkäri sanoi laittaneensa lähetteen nyt eteenpäin, ilmeisesti keskussairaalan naistenpolille. Kysyin, että kauanko menee, että kutsu tulee ja lääkärin vastaus oli, että "no, kuukausia". Kysyisinkin teiltä, että kauanko teillä meni kutsun saamiseen naistenpolille? Onko odotettavissa kolme vai kuusi kuukautta...vai vielä enemmän...

Minulla PCO, pitkiä kiertoja ja 11 kuukauden sisään olen saanut yhden ovisplussan. Nyt sain avuksi Terolutit kiertojen tasaamiseen. Lääkäri totesi, että minun pitäisi saada clomifenit, mutta hän ei niitä voinut määrätä, koska clomifenia voi määrätä vain naistentautien erikoislääkäri, jollainen hän ei ole...
 
ankk:lle, kaiveilin tuolta viime vuoden elokuulta mun viestin (joka siis tuolla jollain aiemmalla sivulla):

"- 14.2.2011 työterveyslääkärin lähete fertiliteettipolille
- kutsu polilta tuli 9.3.2011
- ensimmäinen suunnittelukäynti 12.4.2011"

Eli meillä eka käyntiaika polilla lähetteen lähettämisestä parin kuukauden jälkeen. En usko että "kuukausia" teillä menee.

Täällä kyllä kannattaa kysellä Jkl:n käytännöistä yms. Varmasti saat vastauksen. :) Vaikka palsta onkin hiljentynyt... Itse olen tuolla IVF/ICSI-hoitoja aloittelevien puolella, tosin en mitenkään aktiivina. Meillä ei ole mitään syytä löydetty lapsettomuuteen, ehkäisy jätettiin pois 4/2006. Takana 3 kpl inseminaatiota, 1 kpl IVF ja nyt aluillaan ICSI pitkällä kaavalla eli nyt sumuttelen ja ylihuomenna poliaika jossa varmaan selviää se että joko saan alkaa piikittämään.

Onnea teille hoitojen aloittamiselle! :)
 
Viimeksi muokattu:
Heips!
Juu tää Jyväskylän pino on tosiaan aika hiljainen, mutta aina täällä joku vastailee =)
Me saatiin lähete terveyskeskuksesta heinäkuussa (jollain poliklinikka kesätauolla vielä) 2011, kutsu polilta tuli elokuun alussa ja suunnittelukäynti oli 6.10.2011. Että ei siihen nyt paljon "kuukausia" mene.

Olin itse ihan positiivisesti yllättynyt, kun tämän ekan IVF-hoidon loputtua saatiin uuden IVF:n suunnittelukäynti jo marraskuulle! Välikierto vain ja uutta siis suunnittelemaan. Kunpa se tuottaisi jo tulostakin, onhan sitä nyyttiä odoteltu jo 3 vuotta.
Toivotaan ankk että pääsette pian etenemään :)

Onko teille kenellekkään muuten käynyt niin, ettei kätilö olekaan soittanut vaikka niin on sovittu? Mulle kävi niin ekalla ja nyt tällä toisellakin kerralla, kun hcg:n mittauksen tuloksia odottelin. Mainitsin kyllä asiasta, kun niihin alkion siirtoihin kuuluu kuitenkin Lugesteronin käyttö, ja mistäpä mä tiedän lopettaa sen käytön kun kukaan ei ota yhteyttä... (jouduin molemmilla kerroilla soittamaan itse labraan ja sitten taas jonottamaan puhelimessa polille) Jos ne tekee sen vielä kerran, saa potilasasiamies todennäköisesti puhelun :mad:

No, jospa ne kuitenkin skarppaisi palautetta saatuaan :)
 
Kiitos vastauksista baulie ja RBAM! :)

Ehkä tosiaan ei mene kauhean montaa kuukautta. Jotenkin varmaan vaan olin niin harmissani koko lääkärikäynnistä, että tulkitsin lääkärin sanat tarkoittamaan tyyliin puolta vuotta :).

Kiitos tsemppauksesta!

Teillekin toivon kovasti jaksamista ja onnea hoitoihin!
 
Hei!
Täällä olisi yksi Jyväskylän KSKS:aan hoitoihin menossa oleva. Meillä oli ensikäynti kesäkuun alussa ja lokakuun alussa seuraava käynti, jossa kuitenkin jouduttiin hieman vetämään takapakkia hoidoissa. Nyt maanantaina olisi kuitenkin tarkoitus varata taas aikaa polille. isci-hoidot olisi meillä siis ilmeisesti tulossa, miehen spermanäytteessä vain muutamia eläviä siittiötä. Kyselisinkin, että millaista hoitoa olette saaneet Jyväskylässä lapsettomuuspolilla? Kuinka kauan olette joutuneet odottelemaan suunnittelukäynnin jälkeen itse hoitoa?
 

Yhteistyössä