Jyväskylässä hoidoissa?

lullaby, itse olen ollut ihan tyytyväinen kessarin toimintaan. Miinuspuoli kyllä nämä kiintiöt eli 5 pariskuntaa/vko koeputkihoitoon. Mutta kiintiöitä taitaa olla joka paikassa julkisella... Meillä piti aikoinaan olla ensimmäinen IVF heti läpikäytyjen inssien jälkeen eli siinä maaliskuun 2012 paikkeilla mutta sitten loppujen lopuksi ensimmäinen IVF tehtiin toukokuussa 2012. No, sitten ennen polin kesätaukoa suunniteltiin valmiiksi toinen hoito (ICSI) viikolle 42 mutta sitten sainkin polilta postia että ko. hoidon suunnitteluaika peruttu koulutuksen vuoksi...

No, nyt on kuitenkin tehty 2. koeputkihoito, siirryttiin IVF:stä ICSI:iin. Siinäkin oli sumplimista, lyhyen kaavan hoito ei kiintiöihin sopinut joten päätettiin kokeilla pitkää kaavaa. Siinä kun pystyy aikatauluja "venyttämään" paremmin. Tämä ICSI nyt siis tehty, punktio oli 7.11. mutta tuoresiirtoon ei päästy hyperin riskin vuoksi. Myöhemmin luvassa toivottavasti PAS, pakkaseen meni 5 alkiota (punktoitiin 17 munasolua).

Tuntui että In-Tiimin lääkäri antoi kessarille vähän pyyhkeitä tästä pitkän kaavan valinnasta, munarakkuloita tuli siis tosi paljon joten ylimääräistä nestettä kropassa on liikaa. Sanoi että koska mulla niin herkät munasarjat niin ei suositella pitkää kaavaa. Täytyy toivoa että PAS:iin pääsisi kohtuu nopeasti, mutta vähän arveluttaa tuo tuleva joulutauko... Tsemppiä sinne! :)
 
baulie Kiitos vastauksesta. Mukava kuulla, että olet saanut mukavaa kohtelua. Ensimmäisen kerran perusteella itselleni jäi hieman ristiriitaiset ajatukset. Tosin oli niin jännittävä ja hermostuttava tilanne muutenkin. Onhan nuo kiintiöt julkisella puolella kyllä vähän harmittavia, kun se tietää odottelua :). Harmillista, että sulla on noin nuo hoitojen ajankohdat vaihdelleet, ei ole mukavaa :/. In-tiimissä henkilökunta on tuntunut ainakin todella mukavilta miehen siemennestenäyte-asioita hoitaessa.

Toivottavasti sinulle onnistuisi PAS ennen joulutaukoa ja saisit kyytiläisen matkaan :). Onkohan se kuinka pitkä? Kesä tauko ainakin tuntui olevan toooodella pitkä. Tsemppia sinne myös, että hoidot jatkuvat pian :)!!
 
Kyselin aiemmin, kauanko kestää tulla kutsu Naistenpolille. Ei siinä mennyt kuin 2,5 viikkoa, eikä "kuukausia" kuten lääkäri itse sanoi. Aika on siis jo ensi viikolla. :) Ollaan siis aivan hoitojen alkutaipaleella ja luulen, että luvassa käynnillä on ultra+papa ja lääkkeeksi clomifen ovuloimattomuuteen. Saatiin kotiin ne esitietolomakkeet täytettäviksi.

Tsemppiä teille, jotka olette jo pitkään joutuneet odottamaan ja muutenkin pitkän tien käymään läpi.
 
  • Tykkää
Reactions: RBAM
ankk pääsittekin todella nopeasti suunnittelemaan! Hyvä! On se vaan hermoja raastavaa odotella odottelun perään...

lullaby89 Mulla on myös ollut ekan käynnin jälkeen nimenomaan ristiriitaiset tunteet. Tuntuu välillä ettei henkilökunta jaksa olla "aidosti läsnä". Joissain tilanteissa sanoisin toiminnan olevan jopa tökeröä.
Pääasiassa hoitajat ja lääkäri ovat kyllä mukavia, eikä suuremmin ole valittamista kun olenhan toki kiitollinen että hoitoon ollaan päästy!!

baulie toivotaan ettei hyperiksi asti menisi! Saisit parantua puktiosta rauhassa ja PAS sitten ajallaan sopivaan kohtaan :) Millainen olo sinulla on nyt? Tsempit huurunenille että voivat hyvin siellä pakkasessa :heart:

Mä toistaiseksi edelleen taustailen, ei mitään päivittämistä omalla kohdalla.
 
RBAM, hyperiltä säästyttiin. Nyt olo on jo normaali, nyt menossa kp 2 eli uusi kierto pyörähti käyntiin. Itse tässä herännyt ajatuksia että kuinka lähellä hyperiä oltiin ja jos tuoresiirto olisi tehty niin olisiko se varmuudella tullut ja kuinka pahana...

Pettymyksen yli on päästy, siis siitä että tuoresiirtoa ei tehty. Nyt olo ajoittain ehkä haikea ja surullinen; oliko tämä oikea päätös, entä jos tuoresiirrosta raskaus olisikin alkanut... Entä jos käykin niin että kaikki 5 alkiota menetetään sulatuksessa... Mutta, kyllä tässä päällimmäinen tunne kuitenkin on se että ollaan toiveikkaita PAS-siirtoon pääsemisen suhteen (ja että PAS:llakin vauvoja syntyy).

Onko sulle tehty pakastealkion siirto/siirtoja? Tuolta toisesta pinosta muistelen niin lukeneeni. Onko myös niin, että olette menossa 2.IVF:n suunnittelukäynnille?

Lääkäri tosiaan soitti tuossa loppuviikolla, oli ilmeisesti käynyt läpi In-Tiimistä tulleet paperit. Oli sitä mieltä että lääkkeelliseen kiertoon tehdään PAS, kun mun omasta ovulaatiosta ei ole varmuutta. Menee luultavasti kyllä tammikuulle... Välikierto kun pitää olla, seuraava taitaa osua juurikin joulun pyhille (ellei tämä alkanut kierto jääkin sitten tosi lyhyeksi).

ankk - miten meni eka käynti? :)
 
Hyvä ettei hyperiä tullut baulie! Meille tehtiin vain yksi PAS vaikka oli 5 alkiota pakkasessa, ne ei vaan olleet enää sulatuksen jälkeen käyttökelpoisia. Ymmärrän kyllä hyvin ajatuksesi ja mietteet, vaan jospa teillä kävisi parempi tuuri :) Lääkkeelisestä mulla ei ole kokemusta, mutta kai siinä ei tarvitse stressin kanssa ovista bongailla?

Eilen tosiaan käytiin 2.IVF suunnittelussa ja tammikuussa olisi tarkoitus aloittaa taas tämä "härdelli". Saatiin reseptitkin jo, joten Kelan lääkekatto saadaan hydynnettyä!
 
Ohos, tähän ketjuunhan on tullut eloa sitten viime lukeman :) Pitäähän se nyt sitten tunkea "lusikkansa soppaan" :)

Kyselin aiemmin, kauanko kestää tulla kutsu Naistenpolille. Ei siinä mennyt kuin 2,5 viikkoa, eikä "kuukausia" kuten lääkäri itse sanoi. Aika on siis jo ensi viikolla. :)
Yllättävän nopeasti tosiaan tuli aika, meille ensimmäinen tuli 3vko.n päähän neuvolalääkärillä käynnistä, vaikka tosiaan kovasti pelotteli että menee kuukausien päähän. Vähän vaan sitten tympi kun ensimmäinen käynti polilla oli vaan tietojen läpikäymistä taas kertaalleen ja lisälabroihin lähettämistä(miksei niitäkin peruskokeita oikeasti voi tk-lääkäri jo valmiiksi määrätä...) No, ultrasi nyt kuitenkin keskustelun päätteeksi vaikka vuosi sitten yksityisellä kaikki olikin jo normaaliksi todettu.
Ja nyt ensimmäisellä käynnillä tuolla naistenpolilla lääkäri sanoi seuraavan ajan olevan sitten joskus (tammi-)helmikuussa, mutta tänään tuli tieto että jo heti tammikuun alkupäivinä suunnataan sairaalalle seuraavan kerran :) Voi, kuinka on helpompaa olla kun on konkreettisesti joku päivämäärä, jota nyt odottaa...

Meillä siis tähän tietoon ensimmäinen inssi sitten joskus ensi vuonna tulossa ja lapsettomuutta (huonosta spermanlaadusta johtuvaa) on takana moooonta vuotta... Jotenkin vaan huomaa nyt jonkinlaisen tappiomielialan valtaavan alaa aina hetkittäin vaikka hoidot alkaa pyöriä yms. niin ei jotenkin ollenkaan osaa antaa itselleen lupaa edes toivoa, että asiat sujuisi ja tulostakin ehkä tulisi. Kai sitä on oikeasti pettynyt niin monta kertaa näiden vuosien aikana kun perusmenetelmillä sitä lasta on koetettu alkuun saada että jonkinlainen itsesuojelu on jo lähtenyt käyntiin ja pessimismi ottaa vallan. Huoh, kaitpa tämä mieliala tästä taas paranee ensi viikolla kun saa nuo muutaman päivän sisään taas varmasti alkavat menkat jälleen podettua pois alta...:(
 
RBAM Juu, juuri vähän tuollainen olo kyllä tuli, että jollain tapaa hieman tökeröä, mutta myös ihan ymmärtävää ja mukavaa. Varmaan sitten seuraava käynti selvittää lisää. Tokikin olen myös erittäin kiitollinen, että ollaan ylipäänsä päästy hoitoon ja he tekevät erittäin arvokasta työtä ja antavat kaikille meille lapsettomille mahdollisuuden omaan lapseen, jota ei välttämättä muuten olisi. Joten olen erittäin kiitollinen heille siitä mahdollisuudesta.

Annalii Hienoa, että aika tuli niinkin nopeasti. Itsekin muistan ihmetelleeni hieman samaa ensikäynnillä, että miksi niitä labroja ei voinut ottaa jo aikaisemmin, mutta varmaan heillä on tietynlainen perusmalli, jolla etenevät... Täällä on myös tuttu tuo tunne, että vaikka on hoidot alkuvuodesta alkamassa, en silti osaa edelleenkään ajatella, että ne onnistuisivat ja saataisiin vauva. Vaikka onnellinen olen, että hoitoihin ollaan päästy, ei se ole vielä saanut oloani kovinkaan paljon helpottumaan vaan oikeastaan tavallaan jännittää ja pelottaa kaikki ne punktiot sun muut (meille siis ICSI)... Joskus olen miehelle yrittänyt kuvailla tunnettani tästä lapsettomuudesta ja toivosta saada pian se oman vauva... Se on melkein sama kuin joku sanoisi minulle, että minusta tulee Ruotsin kuningatar... Näiden kaikkien pettymysten ajatus plussaamisesta tuntuu täysin mahdottomalta... On tullut juuri sellainen pessimistinen asenne itsensä suojelemiseksi, että ei se kuitenkaan taaskaan onnistui joten turha edes toivoa... Silti jokin pieni ääni sisällä ei suostu kuitenkaan antamaan periksi vaikka mitä eteen tulisi... Toivottavasti selitykseni ei kuullostanut ihan täysin sekavalta :)
 
Moi!
Minä palailen kirjoittelemaan puolen vuoden jälkeen! Kiitos keväisistä tsempeistä! :) Puoli vuotta sitten sulateltiin uutista siitä, että ivf-hoidot on edessä. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että ensimmäinen hoito on menossa. Tosin hoidon piti alkaa jo edellisestä kierrosta. Oltiin sovittu aikataulut sitä varten, mutta hupsis, Tuomo oli unohtanut varata ajan meille!! :/ No mutta, nyt viimein jotain tapahtuu. Reilu viikko on sumuteltu Suprecuria ja ens viikolla alkaa pistokset. Pitkällä kaavalla siis mennään, jotta nyt sitten sopisi aikatauluihin! Viikolla 50 olis punktio, jos sinne asti päästään. Jännittäviä aikoja elellään, kun ei oikein ymmärrä, mitä kaikkea tässä tulee vastaan… Voimia kaikille tuleviin koitoksiin! :)
 
  • Tykkää
Reactions: lullaby89
Hei! Liitynpä minäkin tänne ketjuun. Taka-alalla olen seuraillut aikaisemmin. Ollaan siis sekundäärisestä lapsettomuudesta kärsivä uusperhe ja selittämättömiä. Miehellä aikaisemmasta liitostaan kaksi lasta ja mulla yksi. Kovasti kaipaillaan yhteistä. Suurperhe oli meillä aikoinaan haaveena, mutta kunpa saisi edes sen yhdenkään. Kulunut vuosi on ollut henkisesti todella rankka. Alkuvuodesta lähdettiin lapsettomuustutkimuksiin, kun vauvaa ei alkanut kovasta yrityksestä huolimattakaan kuulumaan.

Meillä siis takana 3 inssiä, ilman tulosta. IVF-suunnittelukäynti varattuna tammikuun alkupuolella. Mitä suunnittelukäynnillä tehdään ja kuinka kauan kestää kunnes päästään tositoimiin?
 
Meillä oli IVF-suunnittelukäynti syyskuun lopussa. Silloin suunnitelma oli, että yksi kierto väliin, että ehditään ottaa kaikki testit ja sit seuraavasta eli marraskuun kierrosta olis pitänyt alkaa hoito, mutta ei sit alkanutkaan, kun ei ollut enää tilaa. Mutta nyt siis on alkanut. Suunnittelukäynnillä meille selitettiin hoidon kulku, piti täyttää hoitosopimus, saatiin reseptejä lääkkeisiin, lähetteitä labraan ja molempia tutkittiin. Onnea matkaan Enneliina! :)
 
Enneliina Meille kans sanottiin että varsinaisia jonoja ei sinne hoitoon ole, eli meilläkin on ensi kuussa uusintana suunnittelukäynti ja käydään pistämiset ym. läpi ja mahdollisesti heti alkuvuodesta aloitettaan hoidot :)
 
lullaby89; Ei kuulostanut sekavalta, vaan hyvinkin tutulta....: /

Tuli sitten lasku ensimmäisestä polikäynnistä. Aikahan on tosiaan puolisoille yhteinen ja meidän käynti oli ainakin reilusti alle puolessa tunnissa ohi (ja puoli tuntia myöhässä...) niin mun logiikkaan ei kyllä oikein mene että käyntimaksu tuli sitten kummallekin erikseen :O Kun jos aika on yhteinen niin eikös laskukin ole sitten yhteinen...?:LOL:

Tokihan siihin on varauduttu, että rahaa tässä hommassa palaa mutta nolottaa oikeasti, että en mä tajunnut että tokihan kaikki tälläiset laskutetaan julkisella puolella sitten kummaltakin erikseen...:D
 
Viimeksi muokattu:
Annalii, meille ainakin sanottiin, että ensimmäisestä käynnistä tulee lasku molemmille, mutta jatkossa sitten vaan mulle. Ja niin tulikin, ekasta kaks ja seuraavasta vaan yks, vaikka siinäkin oltiin molemmat. Torstaina sitten olis taas käynti, nyt pistosopetus.
 
annalii Niinhän sitä ajattelis, että kun on yhteinen aika niin yksi lasku riittäis :D.

Minua alkaa jännittämään hoidot jo nyt etukäteen, tai oikeastaan jännitän eniten punktiota, kun olen tooosi herkkä sellaisille asioille... No mutta olen yrittänyt ajatella, että en siihen kuole ja se on varmasti sen arvoista jos pienokainen saadaan matkaan :heart:
 
Helpottava tieto, että suunnittelukäynnin jälkeen pääsee pian aloittamaan itse hoidot :) Tämä odotteleminen on niin piinaavaa. Etenkin kulunut vuosi on ollut yhtä odottelua ja elämistä kaksi viikkoa kerrallaan; ensin odotetaan ovulaatiota sitten jännätään alkaako kuukautiset vai ei. Ja yhä uudelleen ja uudelleen on saanut pettyä :'(
 
Enneliina Kuullostaa tutulta :/. Sitä saa joka kuukausi pettyä ja silti jostain ihmeestä aina jostain kuitenkin taas uudessa kierrossa herää ainakin pieni toive, että entäs jos se nyt sitten kuitenkin... ja sitten ei taaskaan... Kyllä se vaan ottaa koville ja rankasti välillä ja vaikuttaa ainakin mulla koko muuhun elämään myös... Mutta onneksi tosiaan on mahdollista saada apua ja lopun tälle epätoivolle ja pettymysten kierteelle jos hoidoilla se pieni aikaiseksi saataisiin :heart:
 
Paljonko IVF suunnilleen tulee maksamaan julkisella puolella? Lähinnä lääkkeisiin menevistä kustannuksista siis olen kiinnostunut. Tiedän, että halpaa lystiä ei ole, mutta onnistuessaan kyllä kaiken sen rahan arvoista :heart:

Ja sitten vielä; onko teille tehty aukiolotutkimusta? Meille ei missään vaiheessa siitä puhuttu. Kun itse kysäisimme asiaa, lääkäri kuulosti tuohtuneelta eikä pitänyt sitä tärkeänä ollenkaan. Mietityttää vaan, että jos inssit olikin aivan turhia, jos paikat onkin tukossa. No kaippa se lääkäri parhaiten tietää.
 
Enneliina Mun käsityksen sen Kelan maksukatto lääkkeiden osalta tulee ainakin täyteen, eli sen joku vähän päälle 600e. Ja ilmeisesti Kela korvaa yli menevän osan. Korjatkaa jos olen väärässä :). Ja aukiolotutkimuksesta: mulle ei ole tehty, eikä ilmeisesti olla tekemässäkään kun on koeputkihedelmöitys suunnitelmissa. Ilmeisesti sillä ei ole koeputkihedelmöityksissä merkitystä kun ne munasolut sieltä imastaan ja sitten laitetaan kohtuun takaisin hedelmöittynyt munasolu, eli niillä mahdollisilla tutkoksilla ei ilmeisesti ole merkitystä... Tämä nyt tuli ihan vaan omasta päästä, kun olen itse myös itse aikaisemmin miettinyt että tehdäänkö sitä vai ei :)
 
Enneliina mulle kyllä tehtiin aukiolotutkimus jo aika ekoilla käynneillä. Oli ihan helppo toimenpide. Lääkkeiden hinnaksi mulla tuli ekassa hoidossa aika tarkalleen 1000 euroa. Maksukatto oli tänä vuonna vähän yli 700 euroa (ensi vuonna laskee). Lääkkeistä mulle tulee palautuksia noin 100 euroa, jonkin laskentakaavan mukaan KELA ei palauta koko ylimenevää osaa.
 
Enneliina Minulle on myös tehty aukiolotutkimus, melko simppeli tutkimus tosiaan. Pidän sitä normaalina tutkimuksena josta saa kyllä selkoa lapsettomuuteen mikäli putket on tukossa. Sen takia meille IVF on hoidoksi määrättykin!
Ostin juuri lääkkeet 2.IVF:ta varten. Puregon 900IU (300+600), 5xOrgalutran (toivottavasti riittää!) ja Pregnyl kustansivat 491,62 euroa. 1.IVF hinnat taisi olla samaa luokkaa, Orgalutrania meni vaan enemmän kun alunperin oli ajateltu.
Kelan maksukaton omavastuu tuli täyteen, mutten yhtään tässä vaiheessa tiedä paljonko tulee rahaa takaisin. Alkoikin epäilyttää tuleeko mitään Amalia Armas kun palautuksistasi kerroit...
 
RBAM, miten noi sun lääkkeet kuulostaa noin erilaisilta, kuin mun? Johtuuko se siitä, että mulla on pitkä hoito? Mutta siis mun 1.IVF:n lääkkeisiin on nyt menny n. 750 € ja vielä on jotain ostettava. Eli sulla on myös halvemmat lääkkeet, RBAM. Mitä mun nyt pitää tehdä, kun tuo kelan maksukatto tuli täyteen, ja vielä käyn joitain lääkkeitä ostaa...

Mulle ei oo tehty aukiolotutkimusta. Oli selvää, että endon takia on järkevää tehä heti ivf. Meille ei oo siis muita hoitoja tehty. Nyt on tää eka ivf menossa. Huomenna taas ultra ja sit torstaina tai perjantaina punktio. HUI!
 
Neela, kun Kelan lääkekatto 700,92 e täyttyy (tuota kerryttää siis vain ne lääkkeiden omavastuuosuudet) niin saat automaattisesti kirjeen jossa kerrotaan sen täyttyneen. Kirjeen mukana tulee ilmoitus, jonka perusteella apteekista saa lääkkeet hintaan á 1,50 e. Mukana on myös hakemus (lisäkorvaushakemus lääkekustannuksista) jolla voit hakea itsellesi sen korvauksen ylimenevästä osuudesta (kuitti mukaan).

Tuo kirje tuli muistaakseni itselleni muutaman viikon viiveellä siitä kun lääkekatto meni rikki. Lisäkorvaushakemus ratkaistiin myös tosi nopeesti, alle viikossa.
 
Neela84 Noi laskelmat ei siis sisällä Lugesteroneja. Ja varmaan hintaero tulee siitäkin kun on eri hoito. Meillä molemmat hoidot lyhyellä kaavalla kun munasarjat on "aktiivisen näköiset". Ja siksi meillä on melko pienet annokset, ekassa 100IU ja toiseen tulee 125IU (annoksen nostossa tavoitteena vähemmän pistopäiviä). Teillä onkin jännät hetket meneillään, paljon tsemppiä punktioon! Tulehan kertomaan miten meni =)

baulien teksti selvensi Kelan osuutta minullekkin. Asiointipalvelua olen käyttänyt, mutta ei se näy päivittyvän ihan heti. Kirjettä odotellessa... :)
 

Yhteistyössä