Jyväskylän odottajat ja äidit vol.2

pinja79
Aleksin kun sain niin olin neljän hengen huoneessa... se ei ollut kivaa kun vauva oli VSO:lla ja itse huoneessa missä kahdella oli vauva vierihoidossa. mutta nyt kun sain Toivon niin olin kahden hengen huoneessa ja molemmat veimme lapset yöksi "hoitoon" toivat sitten syömään... minä sain Toivon yöllä ja toinen sai aamulla!

pinja ja pojat lomailee mummon ja papan luona porissa :)

Nimra
Koiramamma Ihana kuva :heart:

merkkari tsemppiä sinulle ja polille vaan jos yhtään epäilyttää!!! Mäkin olen aina mennyt tai soittanut jos on jotain huolta/murhetta.. ja ei ne sieltä käännytä pois.. =) Toivotaam ja uskon, että KAIKKI ON KUNNOSSA :heart: :hug:

Mä kopsaan tuon oman "fiiliksen" toisesta ketjusta, kun olo on aivan kaamea.. |O niin ei ole yhtään virtaa kirjoittaa erikseen.

Aamulla heräsin TAAS tuohon pahoinvointiin ja huh huh, koko päivän ja toista ollut jo sellainen olo, että ellei ruokaa ole suussa koko ajan niin laatta lentää Mä haluun tän vauvan oikeasti jo masusta syliin niin pääsee normaalinpaan olotilaan Mut tuntuu, että EI se SYNNY, vaikka päällään hyppis

Aamu alkoi sit muuten pyykin pesulla, tiskaamisella, suihkukäynnillä... ja aamiaisen laitolla.. Sit käytin isäntää yliopistolla ja kaupassa, kun meinas illalla grillailla... Mä taidan tosin tyytyä italian pataan, ettei sit tule TAAS oksu ... kun mulla on tosi huono olo...ja kaikki ylimääräinen haju etoo jne

Tässä on ollut tosissaan jo valmista kauraa sairaalaan jo pidemmän aikaa ja toivonkin, että kohta matkalla oltais synnyttämään Mä jo niin odotan ja odotan, että milloin ne vedet poksahtaa sohvalle Noh, tulee jos tulee...ja odotuttaa jos odotuttaa... Toive taisikin jo huhuilla, että joko olen nyyttiä hakemassa... ? Voi kun oisin!!!

Eilen illalla tai yöllä.. Alkoi tekeen ihan sairaasti mieli mokkapaloja ja mä sit leivoin puoleen yöhön, että sain mokkapaloja No, nyt niitä on sit tuolla kaapissa ja rd:n kanssa niitä ei sit koko aikaa mässytetä niin pittää vähän "säännöstellä"

Isännällä on keskiviikkona (ens viikolla ) joku labratyöskentely niin oli tuumannut ohjaajalle, että synnytysvaroituksella tulee Mä tuumasin isännälle, että uskon sun ihan rauhassa saavan siellä olla... EI tää tule täältä pois..

Heipä hei!
Olen lueskellut teidän juttuja jo moneen kertaan, mutta nyt voisin itsekkin uskaltautua joukkoonne jos vain huolitte :) Vauvauutisemme on nyt julkinen (eilen kerroimme sen), joten nyt uskaltaudun tänne palstallekkin siitä kertomaan.
Olen 27-vuotias odottava äiti, esikoinen on 1v2kk, eli lapsosille tulee ikäeroa 1v9kk. Pikkukakkosen laskettu aika olisi siis kesäkuun 12 päivä, just viikkoa ennen juhannusta, ja taatusti tämä pienokainen syntyy myöhässä ja sitten makaan jussina sairaalassa :/
Me ollaan uusia Jyväskyläisiä, tai ollaan jo puolisen vuotta täällä asuttu, mutta kaikki ystävät ja sukulaiset (paitsi mun sisko) jäivät entiselle kotipaikkakunnalle, joten äitiystäviä täälläkin kovasti kaipailen. Täällä olikin puhetta tapaamisesta, olen mielelläni tulossa sellaiseen jos vain aikataulut täsmäävät. Me asustetaan Lutakossa.
Täällä Jyväskylässä on tosi huonot palvelut odottaville äideille, tai ainakin jos vertaan niitä entiseen kotikaupunkiin kun odotin esikkoa. Siellä tarjottiin neljä ultraa, ja hämmästyin toden teolla kun kuulin että täällä on vain yksi ultra neuvolassa :eek: Me käytiin siellä ja lisäksi vielä nt-ultrassa yksityisellä ja mennään myös rakenneultraankin. Ja tottakai haluaisin vielä loppuraskauden aikana käydä ultrassa, jossa arvioidaan vauvan kokoa. Miten muuten, onko tosiaan niin että täällä sairaalaan ei saa tulla muita kun perheenjäsenet ja isovanhemmat? :eek: Ihme systeemejä jos niin tosiaan on. Esikoisen aikaan meitä kävi tervehtimässä moni sukulainen ja ystävä. Ja muutenkin olisi kiva kuulla kokemuksia synnytyksistä ja sairaalasta. Esikon syntymästä jäi niin mahtava fiilis, että kunpa toisenkin synnytys olisi yhtä helppo ja mukava. Olen tässä miettinyt myös synnyttämistä Savonlinnassa, eli siis siellä missä synnytin esikoisenkin. Olisi siellä myös kaikki läheiset ja ystävät jotka pääsisivät heti katsomaan vauvelia.
Mutta nyt oikein hyvää odotusta kaikille mahakkaille ja joku toivoikin kovasti jo nyyttiä kainaloon, tsemppiä synnytykseen!
Halinalle ja pikkukakkonen rv 12+1, jos nyt oikein laskin :)

Merkkari, joo on tosiaan sanonko mistä tää toiminta täällä Jyväskylässä ja varsinkin nuo sairaalan vierailuajat. Taidanpa nyt vielä enemmän harkita Savonlinnassa synnyttämistä. Tai sitten jos täällä joutuu synnyttämään niin haluan sieltä niin nopsaan pois kuin vain on mahdollista. Tulee olemaan muuten varsin tylsää jos siellä joutuu pitkään olemaan ettei kukaan muu kun isä, sisarukset ja isovanhemmat voi tulla tervehtimään meitä, mutta toisaalta eihän täällä Jyväskylässä asukkaan muita meidän sukulaisia kuin sisko ja sen mies. :/

Voi pentele..onko jyväskylästä viety perhehuoneet pois???Älkää olko tosissanne...
nii ja viime äitipoli käynnillä huomattiin isännän kanssa nuo vierailuaika jutut...kiva kiva...tietää ryysistä sitten kotona mitä mä en kyl halua...haluan olla kotona rauhassa sitten...
Tota perhe huonetta oisin halunnut kun meiltä on se 90-100 km sairaalalle...et jos isäntä ravaa tuon välin joka pvä ees taas...ni huh...siin mennee perkleesti löböö...ja isäntä väsyy totaalisesti...ja noi edelliset muksut...hmmh...

ensin sieltä viedään ilokaasu...mitä mä oisin halunnu käyttää tässäki synnytyksessä...
ja sit sieltä viedään perhehuoneet....johon mä tuon matkan takia oisin halunnut ja kun isännälle esikoinen...ja ettei väsyisi niin...
Ja sitten on noi vierailuaika jutut...mä en jaksas millää kotona sitä vieraide ravaamista...
Ja kun porukkaa on...sitä on tiedossa...hmmph... :p

Mikä niillä nyt jkl:llässä mättä ku kaikki viedään pois...???

Niin anteeks...mä oon vaan taustaillut täällä...lueskellut juttuja...Parissa muussa pinossa oon kirjotellutkin jonni verran...elikäs mull LA 9.1...Ei oo enää kauaa...yliaikaseks ei meillä tää mene tää pikkunen kun sokeri vauva toinen on...et laskettuun mennessä me ollaan poksahettu...

Daizz ja ihmelapsi sydänkäpynen mötkyn pötkylä 34+3

Uusi jyväskyläläinen odottaja ilmoittautuu joukkoon ( jos huolitaan). Eilen tein positiivisen testin, joten ihan alkuvaiheessa ollaan ja jännitys on kova. Esikoista siis odotellaan. Kiva olisi päästä vaihtamaan ajatuksia ja lukea muiden kokemuksia :)

Tervetuloa uusille :wave: lisäilin teitä tuonne meidän listaan ensimmäiselle sivulle!

Itsellä ei ole mitään ihmeellistä kerrottavaa.
Jyväskylä on kyllä ihan pyllystä, ainakin kun verrataan muihin kaupunkeihin niin tämä on kyllä ihan omaa luokkaansa!

Hyvää joulukuuta ja joulun odotusta tähänkin pinoon :xmas:

Nyt kahvin keittoon ja nauttimaan vapaasta kun jätkä nukkuu!
Koiruus ja Topi 2,5kk

Nimra
Moikka vaan kaikille !

Ja kovasti tervetuloa ja Onnea plussista Outiko ja Halinalle :heart: Kovasti vaan jaksuja ja aika menee kyllä ihan kuin siivillä :eek: Tosin loppua kohden sitä vaan toivoo, että menis vieläkin nopeampaan :LOL: :LOL:

Täällä on kyllä nuo palvelut ihan... sanonko mistä ... Sieltä ja syvältä :x Mutta niillä mennää mitkä annetaan. Me ei otettu muuta lisää kuin rakenneultra tuolla Mehiläisessä (siis omakustanteisesti ) ja noh...polilla käyn klinikkamaksulla tuon rd-diagnoosin takia, mutta senkin kanssa on nyt sit hiukka asiat "perseellään", kun en ole saanut aikoihin opastusta noihin mittauksiin niin olen sit mitannut paastoarvon väärin ja tuohon ruokailun jälkeiseenkin aikaan on ja arvoon on tullut muutos, että sepä sit siitä |O |O |O Kuhan nyt vauva ois ees terve, kun olen mitannut tietämättäni väärin :headwall: :headwall: Kun pelkään tuota makrosomisuutta...ja ahtaalla lantiolla tuota hartiadystokiaa :x missä vartalo/olkapää on vauvalla siis isompi kuin päänympärys... Mun täytyy nyt sitten puhua to tuolla polilla, että saisinko sen sektion... Eipä tänne muuta...väsymys, kivut ja paha olo pitää mut aikalailla hiljaisena ja nukun aina kun mahdollista... kotona jonkun verran vielä touhuan, mutta aikas vähän.. :whistle:

Mukavaa jatkoa kaikille ja kyllä mä tänne aina kirjoittelen, kun ololtani kykenen.. :D

Tänä aamuna nousin sängystä niin jalkoja pitkin valui jo ... ja mä ajattelin, että no niin Me päästään sairaalaan B) Ni mitä vielä... valkovuotoa vain |O Neuvolassa käytiin tänään ja siellä oli kaikki ihan kunnossa... eli ei ole olo eikä tila muuttunut mitenkään.. :ashamed:

Pitkästä aikaa tekstiä tännekin! Lomaviikolla olen ja hirveää siivousta ja järjestelyä tiedossa. Saadaan uusia huonekaluja ja vanhoista pitäisi päästä eroon, kaapit järjestellä ja kämppä saada järjestykseen jouluksi, puhhuh.
Möykkykin mönkii jo ihan tuntuvasti masussa, torstaina pääsee neuvolaan pitkästä aikaa ja täytellään sitten ne Kelan paperit vihdoinkin! Tuskin maltan odottaa :) ja sitten enää 2,5kk töitä ja äippäloma! Kyllä se aika vaan kiitää nopeaan! Ei mitään erikoista siis, kunhan höpöttelen turhia :D Torstaina sitten neuvolakuulumisia.

T:lennameli ja Möykky 21+4

Moikka piiiitkästä aikaa!!

Ei tää oo tottakaan miten päivät vaan kuluu ja kuluu! Vaikka meidän pojalla on erinomaset unenlahjat ja nukkuu suurimman osan päivästä, niin silti en oo ehtiny kirjottelemaan herran siunaamiin vuosiin! Jotain kotiaskaretta kai sitä aina on tehtävänä..

En nyt ees yritä muistaa, et mitä kaikkee täällä on jutskattu.. Sanonpa vaan tsemppejä kaikille niitä tarvitseville ja tervetuloa uusille sekä onnea plussasta :heart:

Niin tuosta keskussairaalan touhusta...Minua kyllä ihmetytti monikin asia..Ensinnäkin se, että henkilökuntaa ei kyllä näkyny ellei itte soittanu kelloo. Ei siellä kukaan käyny kyselemässä vointia tai mitään muutakaan, mikä musta oli tosi outoo! varsinki ku synnytin ensimmäisen lapsen. Ei kukaan kyselly, että osaanko vaikka pukee, vaihtaa vaippaa jne.. Toki pitää ite osata kysyä ja vaatia, mutta mun mielestä tuo oli tosi peestä. Eihän joku välttämättä ees osaa kysyä jos ei oo vauvoista mitään kokemusta eikä musta voida olettaa että sitä on. Tämä nyt ei minua silleen haitannu koska oon ollu pienten vauvojen kanssa tekemisissä, mutta ei tietenkään kaikki esikoisen saajista oo! Ja jos nyt lähtee spekuloimaan pitemmälle, niin mä olin eka yön ja päivän yksin huoneessa. Mitäs jos oisin saanu vaikka jonkin kohtauksen tms.? Ei sitä kukaan ois huomannu pitkään aikaan! No tämä nyt on tällästä jossittelua..Mutta oonpahan vaan miettiny!

Sit toinen asia..Synnytystä en käyny kenenkään kanssa millään tavalla läpi! Siis saatoin joo kertoo jollekin millanen se oli, mutta ei sitä mitenkään käyty läpi! Eli ei siellä kyllä paneuduta synnyttäjien psyykkiseen hyvinvointiin mitenkään! :kieh: Oma synnytykseni oli syöksysynnytys ja aivan karmiva kokemus, josta hyvin vois jäädä kunnon traumat ja pelot. Sen takia musta ois mielettömän tärkeetä saada purkaa tuntojaan synnytyksestä!Ja ihan vaikkei ois mitenkään dramaattistakaan. Eikä kyllä muutenkaan kyselty psyykkistä jaksamista ollenkaan! Mun mielestä siihen pitäis ihan ehdottomasti panostaa; lapsen saaminen on ihan yhtä lailla, tai minusta enemmän, psyykkinen kuin fyysinenkin mullistus. Sen takia oisin ite tahtonu purkaa synnytystän koska olin niin muissa maailmoissa tuskieni kanssa, ettei mulla oo juurikaan selviä muistikuvia koko tapahtumasta, pelkkää sumua. Ja itseasiassa ku oon avokkini kanssa asiasta keskustellu, on käyny ilmi, että mulla on sellasia muistikuvia, joita ei oikeesti oo ees tapahtunu. Ja odotin, että saan synnytyskertomuksen josta asiat ois selvinny, mutta paskan marjat täältä sellasia saa!! :kieh:

Ja henkilökunta...No..Suurin osa oli ihan ok lukuun ottamatta aiemmin mainitsemiani asioita. Mutta mahtuihan sinne joukkoon jos jonkinlaista tyyppiä, myös niitä veemäisiä. Kun mentiin synnyttämään, meidät vastaanotti niin töykee kurppa, että meinas itku päästä kun kuvittelin sen olevan myös synnytyksessä kätilönä. No, ei onneks ollu ja synnytyksen kätilö oli ihan jees tyyppi. Muutama muukin oli semmosia, että teki mieli sanoo et kannattas harkita alan vaihtoo. Suurin osa kuitenkin oli ihan asiallista.

Ei hitsi mitä valitusta! En todellakaan halua saada ketään ahdistumaan tällä vuodatuksella, mutta musta on ihan hyvä kertoo niin osaa varautua! Tästä saa nyt ihan sellasen kuvan, että sairaalassa oli yhtä tuskaa olla, mutta ei se niin oo. Mä vaan oon tällanen, että pohdin ja jossittelen:) Kaikenkaikkiaan siellä oli asiat ihan ok. Kannattaa vaan oikeesti vaatia jos siltä tuntuu! Eiköhän sillon apua saa:)

Pitääpä nyt sanoo jotain positiivistakin. Musta se oli tosi hienoo, että sairaalassa puututtiin hanakasti ja pelattiin varman päälle jos jokin oli vähänkään vinossa. Meidän poju esim.oli ihan hivenen kellakka. Ei ois välttämättä tarvinnu valohoitoo, mutta sai sitä kuitenkin varmuudeks. Tiiviisti kävivät ottamassa verinäytteitä ja seurasivat tilannetta!

Niin, ja vielä noista vierailuista...Mulla kävi vieraita joka päivä (olin 5 päivää). Ja isovanhempien lisäks kävi avokin täti tyttärineen, mun veli tyttöystävänsä kanssa, miehen veli tyttöystävineen ja kavereita. Ja yhtä aikaakin vieraita oli 10 :whistle: Otin vieraat vastaan käytävillä olevissa yleisissä tiloissa. Ei kai siitä kukaan häiriinny! Tietenkään en olis omaan huoneeseen vieny! Ehkä toi 10 oli vähän liikaa, mutta toisaalta en ymmärrä miks ketään haittais kun ei kuitenkaan meteliä pidetty.

No joo, nyt oon kirjottanu niin pitkän romaanin että antaahan jo olla :D Hyvää vointia kaikille!! :) Ja älkää oikeesti ahdistuko noista mun kirjotuksista! Hyvissä käsissä siellä sairaalassa ootte!

Ippu ja poju 7 vk

Tervetuloa outiko!

Täällä ei ihmeitä. Väsyttää vaan ihan julmetusti. Töitten jälkeen ei jaksa mitään. :(

Hassua, kun meitä on täällä niin eri "vaiheissa" olevia naisia. Itestä tuntuu nuo synnytyssairaala jutut vielä kaukaisille. Ehkä sitä sitten keväällä alkaa jo niistäkin vähän keskustella.

Ylihuomenna on neuvola ja se jännittää jo vähän. :)

Mandy ja nappula 5+1

Hei!

Tulinpahan kirjoittelemaan, vaikken enää odottava olekaan. Tyttövauvamme syntyi 4 viikkoa sitten :) Ajattelin laittaa infoa vielä masun kanssa kulkeville, että Jyväskylässäkin on jotain toimintaa odottaville perheille, vaikkei tuolta neuvolan kautta enää perhevalmennuksia eikä muutakaan juuri järjestetä.

Tässä tietoa kehtolauluillasta:

Torstaina 11.12.2008 klo 19.00-20.00 musiikkiopistolla (Viitaniementie 13) KEHTOLAULU-ILTA, joka on suunnattu ennen kaikkea vauvaa odottaville perheille. "Mamma", tule yksin tai tukihenkilön kanssa oppimaan muutama kehtolaulu ja ottamaan itsellesi aikaa! Tuokion hintaan (5?) kuuluu iltatee/-kahvi sekä nuotit opituista lauluista. ENNAKKOILMOITTAUTUMISET 10.12. mennessä p. 050 541 8786 tai piia.sapyskahietala@gmail.com. TERVETULOA!!!

pinja79
vierailusta sairaalassa... olkaa onnellisia että nyt saa tulla isovanhemmat ees osastolle! silloinkun sain aleksin niin osastolle sai vaan tulla isä ja sisaret eli mulla vaan mieheni sai vierailla! kyllä oli raskasta kun siellä maksin 3viikkoa!!! ja sit leikkauksen jälkeen meinas seinät kul kaatuu päälle...

viralliset perhehuoneet poistui tuon remontin yhteydessä kun synnyttäjien määrä on noussut, mutta kyllä siellä saadaan tehtyä erikoistapauksille perhehuone jos siihen on joku esim. lääketieteellinen syy et miehen pitää olla hoitamas vauvaa....

jyväskylä kuuluu omatoimiseen synnäriin eli täällä kaikki tehdään itse!

nyt nukkuun!

pinja ja pojat

Nimra
:wave: Huomenta päivää

merkkari Mä olen tuon paastoarvon siis mitannut väärin (eli samallalailla, kun rasituskokeessa 12 h tauolla ) Noh, huomenna se sitten selviää ja yritän saada nyt tuon ahtaan lantion, ison vauvan takia itselleni ajan sektioon, kun mua ei todellakaan houkuta mikään kova imukuppi, pihti tai hätäsektio :x Äitini ja kaikki muutkin tutut ovat jo sitä mieltä, että heidän pitäisi siihen suostua sillä kyse on myös vauvasta eikä pelkästää siitä, että mä saatan revetä ihan HELVETIN PAHASTI |O |O Mä EN HALUA, että VAUVALLE sattuu YHTÄÄN MITÄÄN |O :headwall: :headwall:

Mandy Jaksamista siihen väsymykseen :hug: Se kesti mulla kyllä ihan tuhottoman kauan.. :eek:

Omasta olosta.. Muuten täällä mennään ihan normaaleissa tunnelmissa.. ja kyselyitä EI ENÄÄ TULE, kun sanoin koko ajan kyseleville, että ILMOITUS TULEE KYLLÄ :snotty: EI tarvii kysellä JOKA PÄIVÄ |O

Joo, noh tässä on huomenna se äpoli aika ja siellä yritän noiden väärin mitattujen sokereiden takia ja oman huoleni takia, ettei vauva mahdu niin (ahdas lantio ) niin puhua itselleni tuon sektio ajan niin vältyttäis sit kaikilta ylimääräisiltä... mitä VOI tulla esim. imukuppi, pihti ja hätäsektio, kun nuo EI mua houkuta :x Mutta jos "varmana" tiedän, että isohko vauva mahtuu ahtaasta lantiosta niin ei muuta kun ponnistusta kehiin :wave: ja mielelläni synnyttäisin alakautta, mutta ei tosiaan tuo ahdas lantio ja iso vauva ole kovin houkutteleva yhtälö.. :whistle:

Mä olen tehnyt Disney-piirroksista vauvalle taulua :heart: :heart: Mä voin laittaa sit kuvia millaisia kuvia olen siihen isoon tauluun piirrellyt.. Ajateltiin miehen kanssa laittaa se tuohon pinniksen viereen niin siitä on vauvan kiva katsella.

Mä olen täällä valvonut ja valvonut jo monta yötä polttojen ja kipujen seassa, mutta eivät vieläkään ole monen tunnin ja säännöllisen keston myötä olleet niitä SYNNYTYSkipuja :headwall: ja siksi haluan myös alakerran tutkimuksen teettää polilla, että teidän mikä siellä on tilanne..eli joko nuo on aukaissut tuota ulkosuutakin :D Sit olis paikat hyvinkin valmiina.. :LOL: Muuta siellä ei tarviis enää tapahtuakaan :xmas: kun kaikki kaulat ja muut suut oli viimeksi auki ja paikat pehmeät :snotty:

Onko muilla muuten mitään ajatuksia siitä, että vauva on syntyessä terve ? Mä näen joskus ihan kamalia painajaisia... :eek: mut toivon sydämeni pohjasta, että kaikki on kunnossa... jotenkin vaan tuo huoli on lisääntynyt, kun tuo synnytys vaan lähenee.. ja lähenee..

Nyt takaisin muihin askareisiin :wave:

Jaksuja KAIKILLE :D

Heissan!

Vieläkö mahtuu uusia jyväskyläläisiä joukkoon...? Olen 22-vuotias, vasta tässä syksyllä tänne Jkl:n muuttanut, asumme Kuokkalassa, tosin haaveillaan muutosta vähän halvempaan asuntoon. Muutimme Kuopiosta miehen työn perässä. Odotamme esikoista syntyväksi helmikuussa, LA 21.2. Kaupunki on vielä melkoisen vieras ja ystävät jäivät Savoon, muutama sukulainen asuu kyllä Jyväskylässä, mutta eipä niidenkään luona koko ajan viittis olla.. Kivaa olisi saada uusia tuttuja.

Äippäloma alkaisi tammikuun alkupuolella, mutta jäin jo tällä viikolla töistä pois sairaslomalle tuonne äippäloman alkuun saakka. Eli tekemistä pitäisi itselleen alkaa kehitellä, jotta aika ei kävisi kovin pitkäksi :ashamed:

Mutta nyt kotitöitä tekemään

nessu ja "herne" 28+4

tervehdys kaikki! Oon ollu hirmu väsyny ja käyny vaan vilkuilemassa teidän juttuja! Nyt sitten jaksan jo itsekin ttas kirjoitella!

Kiva että on paljon porukkaa Palokan seudulta. Mä asun itse lohikoskella ja ollaan joskus parin vuoden aikana rakentamassa palokkaan haukkamäkeen talo. Tapaaminen olis kyllä tosiaan kiva!

Täällähän on ollut aika kiivas keskustelu meidän sairaalasta... Itse paljon aikaa tuolla viettäneenä joudun valitettavasti yhtymään moneen asiaan, etenkin siihen että henkilökuntaa on kyllä moneen junaan, niin on varmasti joka paikassa. Keskussairaalahan on imetysmyönteinen sairaala ja niinkun teidänkinkommenteista näki toiset vaalii sitä hieman enemmän kuin toiset.

Vierailuajat on saanu mun karvat pystyyn kyllä reilusti ja se on kyllä aiheuttanut paljon hämminkiä ja keskustelua osastollakin. Siihen on luultvasti tulossa pieniä muutoksia vielä. Ja joku sanoikin että huoneissa ei saa olla isän ja sisarusten lisäksi muita vieraita juuri siksi että mahdollinen huonekaveri saa myös rauhan, mutta järki käteen, jos ei ole huonekaveria niin kyllähän siellä voi olla. Ja tuo ettei saa tulla kun isovanhemmat, minä ainakin haluan yhden kaverini ja siskoni sinne kun ei mun miehellä edes ole enää vanhempia niin enkö sais kunomat vanhempani käymäänkahdeksi tunniksi....ärh! Paljon on kehitettävää meidän sairaalassa.

Salissa on tullut käyttöön uutena kivunlievityksenä ilokaasun tilalle lihakseen pistettävä oxynorm, jonka vaikutusaika on n 4h. Kuulemma saatu hyviä tuloksia siitä. Ilokaasustahan jouduttiin luopumaan, koska se aiheutti henkilökunnalle terveysongelmia kun ei ollut kunnon poistoputkia. Se sitten että olisiko jotkut rahat voitu käyttää fiksummin että olisi saatu ne poistoletkut onkin eri asia...

Kyllä muakin jo alkaa jännittää tuo synnyttämään lähteminen vaikka siihen on niiiiiiiiiiin tosi pitkä aika vielä.. Miettii itsensä niihin kaikkiin tilanteisiin...huih! Ja ihanaa!

Kävin maanantaina muuten ultrassa ja siellähän näkyi pikkuinen pöppiäinen joka oli 13 mm pitkä ja aivan ihaninta oli nähdä se pienen sydämen syke!!! Tosiaan mun ex- neuvola ohjaaja teki ton ultran ja kun viikkoja oli sillon 7+6 niin sano että no tarkastetaan laskettu aika vielä sitten kolmen viikon päästä ja onhan teidänkin kiva nähdä vaavi vielä uudestaan :D Eli 19.12 on sitten vielä uus ultra. Tässä kuva : http://www.aijaa.com/v.php?i=3177613.jpg

Nyt kun Jyväskylässä tarjotaan ainoastaan alkuraskauden ultra, niin 2010 on tulossa yhtenäinen ultrajärjestelmä koko suomeen, johon kuuluu myös tuo rakenneultra, nt en ole ihan varma kuuluuko siihen. Ei se nyt just meitä tietty lohduta, mutta ehkä jo seuraavien kohdalla sitten on siitä meillekin iloa :D Ja synnärihän on myös tarkotus rempata joskus tuolloin niin jospa se ilokaasukinsaataisiin sitten takaisin...toivo paremmasta!

Kukkaiskeiju & Pömppis 8+1

Mullahan kuvattiin lantio synnytyksen jälkeen ja nyt jälkitarkastuksessa juteltuani lääkärin kanssa minulle seuraavan kohdalla automaattinen sektio :/ :whistle: Onneksi Nimra sut otettiin todesta jo ENNEN synnytystä ja ollaan kuvattu yms. Mulla asia meni niin että kinusin pelkkään painoarvioonkin 3kk :( ja kerroin pelosta ettei mahdu alakautta syntymään, ja eihän se sitten mahtunukkaan. Omalla äidillä sama homma että sekä multa että veljeltä meinannut henki lähteä synnytyksessä kun kolme päivää on tehty ja mitään ei tapahdu eli kohdunsuu ei aukea kuin 4cm. Kyllä meinas itsellä ensimmäisen 12 tunnin jälkeen itku päästä kun kohdun suu oli edelleen kiinni ja tajus ettei tämä nyt ainakaan mikään syöksysynnytys ole :kieh: noh neljän senttiin se sitten jäi. Mä olen tännekin kirjoitellut sen synnytyskertonuksen että jos haluat sen lukea (voin sen kaivella ). Aika samoja pelkoja sulla on kuin mullakin, eikä se sektio itsessään pelkoja jättänyt vaan sen jälkeiset jutut.

Sairaalasta vielä että kannattaa varautua siihen että siellä sitten tosiaan teette kaiken itse! Eihän se mikään lepokoti ole mutta kyllä aika raskasta oli vaihdella lakanaa jälkivuodon takia yms. kun en meinanut jaksaa edes kävellä sinne parkkihalliin kun kotia lähtöaika koitti. Mä olin ihan mielettömän huonossa kunnossa että tuskin nyt muilla ihan sellaista on, se ei vaan kauheesti näyttänyt asianlaitaan vaikuttavan. Vieraita kävi mullakin (vanhemmat ja veljen perhe ) ja otin ne ihan mielellään käytävällä vastaan kun koin aika epämiellyttäväksi omassa huoneessa jutella "henkilökohtaisuudet" niin että kaveri on verhon takana ja kuulee tahattomastikin kaiken! Toivon mukaan olisi kaikilla lyhyt reissu , itse olin yli viikon joista synnyttämässä 3pv :eek: :kieh:

Nessu lisäilin sutkin listalle!!! TERVETULOA!!! :wave:

No niin nyt elukkalääkäriin joten se on moro!!!
Jakselkaahan oikein paksusti!!

Koiruus ja Topi 2,5kk

Ainiin mä kyllä tykkäsin Oxynormista, ainoo milloin sain nukuttua tuon kolmen päivän rupeaman aikana oli kun tuota tyrkättiin kankkuun, mulla tosin tehos vaan 2h. Tosin Topin sydänäänet ei oikein tykännyt siitä aineesta :(

Niin ja vauvojahan ei saa sieltä osastolta viedä mutta itse voi käydä kahvilla muiden vieraiden kanssa... :whistle:

Moikka kaikille ja tervetuloa uusille!

Tuosta Oxynormista...mulla se tehos todella hyvin...onneksi. Sain torkkuiltua hyvin pari tuntia ennen tosi toimiin ryhtymistä. Muuta kivunlievitystä kun en sitten ehtinytkään saada, kun anestesialääkäri ei ehtinyt tulla antamaan epiduraalia. Mulla oli kuitenkin suht nopea synnytys. Illalla mentiin puol kasi sairaalaan ja ennen puolta yötä oli nyytti sylissä. :) Tosin kärvistelin kyl kotona edellisestä yöstä asti. Ei kuitenkaan lähdetty sairaalalle, kun supistukset tuli sen verran harvakseltaan.

Jaksamisia kaikille!

Murmeli ja Typy (kohta 3 kk)

Nimra
koiramamma Kiitos kirjoituksestasi! En mä muuten ois päässyt mihinkään kokoarvioon ym tutkimuksiin ellen sairastais tuota rd:tä.... kun olen 156 vm "pitkä" niin se poliaika esim synnytystapa-arvioon annetaan 150 cm:lle eli mulla siis "liikaa" pituutta :LOL: ja lantion suostuivat kuvaamaan VAIN siksi, kun sanoin ettei oma äitini ole voinut synnyttää edes normikokoisia alakautta (minun synnytykseen meinas kuolla!! ) ja mulla vielä pieni pää millä yleensä mittaa sen mahtuuko vain ei :snotty: ja meiltähän EI ole voinut enää pitkiin aikoihin mitata kun vauva on porautunut jo aikaa sitten tuonne alas.. ja mullahan todettiin, että tilaa on 2 mm |O |O lääkäri tuumas, että kyllähän se lantio periksi antaa - Joo tiedän, että antaa periksi mutta 2 mm EI OLE mitään merkitystä jos vauvamme on 4,5 kg kun äiti EI saanut ährättyä edes kuolemaa uhaten 3,5 kg pienipäistä Suvi-tyttöä ulos alkautta, joten huomenna kyllä yritän VAATIA sen SEKTION ihan oman ja vauvan terveyden takia =) Minen ala prkl, (anteeksi kiroilu ) hengellä kyllä leikkimään EIKÄ pitäis minun mielestä myöskään lääkäreiden, VAIKKA normaali alatiesynnytys on yleensä aina terveellisempi/järkevämpi vaihtoehto.

merkkari No polilla on sitten tuttuja ... , vaikka en sua tunnekaan :D Joo, mulla on aika sinne klo 09.45 ... Saas taas nähdä, että mitä siellä tuumataan, MÄ PYSYN LUJANA :p

Mä olen tässä supistusten lomassa tehnyt piirroskuvia vaaville, että saadaan Disney-taulu seinälle sängyn viekkuun :heart: Näistä kuvista pitäis sit laittaa taulu :whistle: Täytyy ostaa vain kehyvkset ja kartonkin alle.. mut kuvat ovat siis nyt valmiina B) Ihan kivannäköisiä minusta.. (klikkaamalla kuvaa pitäis tulla isompana )

Nyt moiks :wave:

Eeva83
Moikka pitkästä aikaa!

Sorry, ettei musta ole täällä kuultu pitkään aikaan. Olen kulkenut töissä kauempana ja iltaisin en yksinkertaisesti ole enää revennyt koneelle... Lueskelin tossa äsken väliin jääneitä juttuja (joita oli paljon) ja hirmuisesti kaikkea olikin ehtinyt tapahtua. Onnittelut kaikille vauvan saaneille ja uudet ihmiset, tervetuloa munkin puolesta! :)

Mäkin oon erittäin kiinnostunut tapaamaan teitä muita, mikäli tapaaminen saadaan järkättyä. Kaveripiirissä ei tällä hetkellä ole odottavia ja sen vuoksi olisikin kiva päästä vaihtamaan kuulumisia toisten odottajien kanssa. Me asustellaan täällä Ristonmaalla, joten esim. keskustassa näkeminen olisi ihan ok. Pääsen kuitenkin tarvittaessa liikahtamaan kauemmaksikin, joten paikka ei ole ongelma.

Mun odotus on sujunut hyvin tähän asti. Nyt tuntuu, että maha kasvaa tosi vauhdilla ja Tirpulakin tuntuu potkuista päätellen vahvistuvan päivä päivältä. :) Hassua on se, että se tuntuu potkivan koko ajan samalle puolelle. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Potkut myös loppuvat lähes samantien, kun mahan päälle laskee esim. käden. Isukki onkin monesti turhaan istuskellut käsi mun vatsalla, Tirpulan potkuja odottamassa... Raskausaika on ollut ihan jännää, mutta välillä kieltämättä tuntuu, ettei aika kulu millään. Laskettuaika on siis 14.2. Eihän tuohon nyt enää niin pitkä aika ole, mutta silti...

-Eeva ja Tirpula 29+4

Nimra
merkkari Mä jo äsken tuossa katselin, että olihan se poliaika huomenissa.. Niin kakka :headwall: Mä muistin väärin ja se on vasta pe aamusella.. :snotty: klo 09.45 mutta ehkä mä jaksan sinne asti vielä odotella.. ? En usko, että tässä omassa tilassa on mitään sen pahempaa tapahtumassa päivän aikana ja jos synnytys alkaa niin se on sit toimittava sen mukaan, mutta en usko että tää vauva osaa ennen pe aikaa ulos.. :whistle: Tuo synnytystapa-arvio on musta aika outoa..., kun pituuden mukaan otetaan. Onhan tuo lantio kuitenkin aika henkiläkohtainen ja vauvan paino ym.. että musta saisivat enemmän tutkia, että mahtuuko ym.. Äitini kun ei ollut lähelläkään tuota 150 ja siltikään ei kummatkaan meistä lapsista mahtunut... eli ei se pituus sitä lantion kokoa kyll aina ratkaise.

Äsken tuli käytyä kaupassa ruokaostoksilla niin johan särkee sen jälkeen !! |O |O |O Siis kauhee polte alaselässä ja reisissä (takana ) ja kauhee hankala olla.. :headwall: Nyt lepäämään, että päästään sit grillaamaan :p

Yhteistyössä