Jumalan "pelastus" ja uskonto on epäloogisin konsepti, mitä tiedän.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Huomenta!

Juu mä en tiedä miksi Jumala osallistui kuitenkin itsekin siihen syntiinlankeemukseen. Hänhän kasvatti sen hyvän ja pahan tiedon puun, eli paratiisissa oli Hänen luvallaan se-toisen-vaihtoehdon-puu. En mä puutarhassani mitään myrkyllistä jättiputkea kauaa katselisi.

Lisäksi käärme oli "oveLIN" kaikista kedon eläimistä. Oliko siellä muissakin elukoissa eriasteista pahuutta?
Eli Jumala tiesi että Hänen puutarhassaan oli jo kapinaa?

Eli Jumala halusi antaa ihmisille mahdollisuuden lähteä Hänen luotaan pois. Ehkä Hän näki että ei ole reilua, kun ihminen ei voi oikeesti valita?

Jos mun mies ois ainut mies maailmassa enkä muusta tietäis, niin helppo ois sanoa "mä oon valinnut sut", mutta jos aikuisia miehiä on pari miljardia, niin mun miehen kans oleminen on jo enemmän valinta.

Se on oikeeta rakkautta. Ja sitä Jeesus kysyi esim.Johannekselta: "Olenko minä sinulle rakas?"
Mutta sehän on ihan Jumalan itsensä päätettävissä, että mikä on reilua tai sitä oikeaa rakkautta. Jumala olisi ihan hyvin voinut päättää, että on aidosti reilua ja oikeudenmukaista, että hän pelastaa ihmiset helvetiltä luomalla niistä oman vapaan tahdon omaavia itsenäisä olentoja, jotka voivat tehdä vain hyviä asioita. Onhan se nyt muutenkin paljon rakastavampi ja loogisempi järjestelmä, kuin tämä nykyinen brutaali helvetillä rankaisu. Täysin turhaa.
 
vierailija
Sitä paitsi Jumala ei muutenkkaan selvästi halua, että ihminen saisi itse tehdä omia päätöksiään. Jos ihminen omasta tahdostaan ei valitsekaan vaikka sitä jeesusta omakseen niin sitten alkaakin se jumalan kiukuttelu ja helvetillä uhkailu. Jumalan ei muutenkaan tarvitsisi "pelastaa" yhtään ketään, koska hän ihan itse voisi lopettaa nämä rankaisut ja lapselliset mököttämiset.
 
r0s
Sitä paitsi Jumala ei muutenkkaan selvästi halua, että ihminen saisi itse tehdä omia päätöksiään. Jos ihminen omasta tahdostaan ei valitsekaan vaikka sitä jeesusta omakseen niin sitten alkaakin se jumalan kiukuttelu ja helvetillä uhkailu. Jumalan ei muutenkaan tarvitsisi "pelastaa" yhtään ketään, koska hän ihan itse voisi lopettaa nämä rankaisut ja lapselliset mököttämiset.

Et ole huomannut, että jumala on aivan kuten ihminen? Mikä tietty on varsin loogista koska ihmismielen tuotostatahan se on.
 
vierailija
Et ole huomannut, että jumala on aivan kuten ihminen? Mikä tietty on varsin loogista koska ihmismielen tuotostatahan se on.
No joo, nämä kaikki jumalan pikkumaiset kiukuttelut tekee kyllä hänestä hieman nyhverön oloisen tyypin. Ihan kuin joku pahainen kakara, joka ei ole vielä oppinut kontrolloimaan kiukunpuuskiaan. Luulisi, että maailman mahtavimmalla olennolla olisi enemmän itsehillintää ja järkeä, mutta ei. Pelkästään jalan polkemista ja tuota ainaista helvetillä uhkailua.
 
r0s
No joo, nämä kaikki jumalan pikkumaiset kiukuttelut tekee kyllä hänestä hieman nyhverön oloisen tyypin. Ihan kuin joku pahainen kakara, joka ei ole vielä oppinut kontrolloimaan kiukunpuuskiaan. Luulisi, että maailman mahtavimmalla olennolla olisi enemmän itsehillintää ja järkeä, mutta ei. Pelkästään jalan polkemista ja tuota ainaista helvetillä uhkailua.

Siis just sellaisen tyypin pääntuotosta, joka haluaisi olla diktaattori muttei oikein pärjää siinä ja sitten se väläys tulee.

"Mä tässä nyt kirjoitan sellaiset säännöt ku haluan ja sit väitän niitä taivaalta tulleiksi".
 
vierailija
Ja miettikää nyt sitäkin, mitä kauheuksia maailmalla tapahtuu: terrorismit, keskitysleirit, palottelumurhat jne. mutta sitten jotkut sateenkaarilippuja heiluttavat homppelit onkin Jumalalle se KAUHISTUS. Jumala on ihan "Iiik iiik! Voi luoja, homoja!" Kuinka heikko mieli kauhistuu tollaisesta? Olisko täällä ehkä jotain pahempaakin kauhisteltavaa?
 
vierailija
No olisko sulla vapaa tahto, jos voisit tehdä vain hyvää ja Jumalako se nyt on paha, vai ihminenkö sitä pahaa tekee? Itse en ole nähnyt Jumalaa tuolla kartsalla tai missä vaan, ihan olleet ihmisiä pahojaan tekemässä.
 
vierailija
No joo, nämä kaikki jumalan pikkumaiset kiukuttelut tekee kyllä hänestä hieman nyhverön oloisen tyypin. Ihan kuin joku pahainen kakara, joka ei ole vielä oppinut kontrolloimaan kiukunpuuskiaan. Luulisi, että maailman mahtavimmalla olennolla olisi enemmän itsehillintää ja järkeä, mutta ei. Pelkästään jalan polkemista ja tuota ainaista helvetillä uhkailua.
Missä se on tullut uhkaileen sua Helvetillä? Hui! Kandee käydä lääkärissä, jos on toistuvaa.
Raamatussa on lähinnä ilmoitusluontoisesti mainittu, että niin käy. Mutta onko Helvetistä paikkana edes puhuttu, millainen se on?
 
vierailija
No olisko sulla vapaa tahto, jos voisit tehdä vain hyvää ja Jumalako se nyt on paha, vai ihminenkö sitä pahaa tekee? Itse en ole nähnyt Jumalaa tuolla kartsalla tai missä vaan, ihan olleet ihmisiä pahojaan tekemässä.
No se olisi aitoa ja oikeaa vapautta, jos jumala sen määrittelisi niin. Ja jumala on myös se henkilö, joka on luonut koko synnin konseptin ja helvetin ja ihmisen impulssit ja koko tämän turhan järjestelmän. Ne eivät ole ihmisten tuotoksia, vaan Jumalan tahdosta tämä koko show jatkuu. Sitä paitsi historiassa ja nykypäivässä on myös heimokansoja, joilla ei ole ollut mahdollisuuttakaan kuulla kristinuskon Jumalasta taicsynnistä, siispä he päätyvät automaattisesti helvettiin. Jumalan pahuutta tämäkin.
 
Sutta ja sekundaa
Ja miettikää nyt sitäkin, mitä kauheuksia maailmalla tapahtuu: terrorismit, keskitysleirit, palottelumurhat jne. mutta sitten jotkut sateenkaarilippuja heiluttavat homppelit onkin Jumalalle se KAUHISTUS. Jumala on ihan "Iiik iiik! Voi luoja, homoja!" Kuinka heikko mieli kauhistuu tollaisesta? Olisko täällä ehkä jotain pahempaakin kauhisteltavaa?
Miten hotossa ne muka voi olla kauhistus kun massamurhaava karvanaama on ITSE ne ”luonut”? :D:D
 
vierailija
Ja kaikki nuo mainitsemasi on jumalan vallan ja tahdon alla. Olen tässä väittelyssä aina askeleen edellä, koska jumala on aina isompi kortti kuin "optimaalisuus" tai "täydellisyys" tai "juuri niin kuin pitää" tai mitä sanoja ikinä keksitkään tähän heittää.
Nimenomaan et ole koska yrität väittää kaikkivoipaisuutta vastaan. Se on mahdotonta.
 
vierailija
Miksi ei tarkoittaisi? Hänellä on kuitenkin kaikki välineet tämän kärsimyksen lopettamiseen, joten on vain silkkaa ilkeyttä antaa sen jatkua. Ei edes hänen mystinen "motiivinsa" ole hänen tiellään, koska hän voisi toteuttaa sen ilman ihmisen tuskaakin - PAITSI jos motiivina on nimenomaan aiheuttaa ihmisille tuskaa.
Motiivina on se vapaa valinta. Alamme kiertää kehää.
 
Sitä paitsi historiassa ja nykypäivässä on myös heimokansoja, joilla ei ole ollut mahdollisuuttakaan kuulla kristinuskon Jumalasta taicsynnistä, siispä he päätyvät automaattisesti helvettiin. Jumalan pahuutta tämäkin.
Aha. Eli sulle on ihan sama, jos joku kristitty selostaa sulle noista sentineleistä, että heidän pelastusasia ei olekaan ihan suoraviivainen?
Okei, mitäs tässä sitten kirjoittelemaan.
Oot vaan päättäny, että Jumala on paha.
 
vierailija
Aha. Eli sulle on ihan sama, jos joku kristitty selostaa sulle noista sentineleistä, että heidän pelastusasia ei olekaan ihan suoraviivainen?
Okei, mitäs tässä sitten kirjoittelemaan.
Oot vaan päättäny, että Jumala on paha.
No et perustellut miksi logiikkani tuossa asiassa olisi jotenkin pielessä, vaikka sinulta sitä kysyin.
Minä en ole päättänyt, että jumala on paha, vaan logiikka osoittaa että jumala on paha.
 
Miten hotossa ne muka voi olla kauhistus kun massamurhaava karvanaama on ITSE ne ”luonut”?
Sä oot taas se harmaa joka ihmettelee että ihmisiä kuolee. Juu, Jumala on tappanut n.100 miljardia ihmistä.
Mut et muista sitä, että Hän on ensin antanut niille 100 miljardille elämän? Ja ihan kiva että ihmiset kuolee aikanaan, koska 100 mrd ihmistä ei mahtuis tänne maapallolle samaan aikaan.

Homous voi olla alttiutena, mutta sitä ei tartte toteuttaa. Jumala loi ennen syntiinlankeemusta täydellistä, mutta syntiinlankeemuksen jälkeen meidän geeneihin tuli kaikenlaista roskaakin.
 
vierailija
Sä oot taas se harmaa joka ihmettelee että ihmisiä kuolee. Juu, Jumala on tappanut n.100 miljardia ihmistä.
Mut et muista sitä, että Hän on ensin antanut niille 100 miljardille elämän? Ja ihan kiva että ihmiset kuolee aikanaan, koska 100 mrd ihmistä ei mahtuis tänne maapallolle samaan aikaan.

Homous voi olla alttiutena, mutta sitä ei tartte toteuttaa. Jumala loi ennen syntiinlankeemusta täydellistä, mutta syntiinlankeemuksen jälkeen meidän geeneihin tuli kaikenlaista roskaakin.
No jumalan vika kun ei ole luonut meille sellaista joustavaa olinpaikkaa, josta tila ei koskaan loppuisi.
 
vierailija
No se olisi aitoa ja oikeaa vapautta, jos jumala sen määrittelisi niin. Ja jumala on myös se henkilö, joka on luonut koko synnin konseptin ja helvetin ja ihmisen impulssit ja koko tämän turhan järjestelmän. Ne eivät ole ihmisten tuotoksia, vaan Jumalan tahdosta tämä koko show jatkuu. Sitä paitsi historiassa ja nykypäivässä on myös heimokansoja, joilla ei ole ollut mahdollisuuttakaan kuulla kristinuskon Jumalasta taicsynnistä, siispä he päätyvät automaattisesti helvettiin. Jumalan pahuutta tämäkin.
Ei ole niin sanottua, että olisivat joutuneet Helvettiin. Raamatussa puhutaan monenmoisesta tuomitsemisesta, mutta ne on ihmisen kirjoittamia, ei Jumalan. Me emme tiedä.
 
vierailija
Ai nytkö se motiivi onkin tiedossa? Ja hän voisi määrittää vapaan tahdon merkityksen niin, että siihen ei liity ihmisen tuska, pelot tai synnit mitenkään. Vapaan valinnan voi toteuttaa ilman sitäkin. Hän voisi myös vaihtaa motiiviaan ihan milloin vaan.
Tottakai voisi. Onhan ihminenkin luomassa tekoälyä, mutta olemme vielä kuitenkin epävarmoja, onko roboteilla elämä elämän varsinaisessa merkityksessä. Mitä itse olet mieltä, onko kiven elämä jotenkin vähäisempi kuin ihmisen?
 

Yhteistyössä