"Mutta... voimmeko me pienet ihmiset valita millainen Jumala on, tai maailma on? Tai saada pahan pois?
Olisit silloin kuin strutsi joka pakenisi asioita, piilottamalla pään hiekkaan."
En ole ihan varma mitä haet tällä takaa. Jumala voi itse määrittää millainen hän on tai millainen hänen luoma maailma on. On siis hänen vastuulla, kuinka tuskainen meidän ihmisten taival on täällä elämässä ja elämän jälkeen.
"Mun mielestä maailmaa voimme muokata vähän kivuttomammaksi ja kärsimystä vähentää eri toimenpiteillä, mutta pahuutta ei saada kitkettyä. Aina joku päättää kaikesta hyvästä huolimatta huolimatta raiskata jonkun vauvan, pettää puolisoaan tai nuorisojoukko raadella kissan.
Oikea pahuus on olemassa, vaikka se yritetään psykologialla ja neurologialla selittää pois.
Kenenkään ei ole pakko pettää puolisoaan eikä lässyttää "noku en saanu lapsena tikkaria niin nyt petin mun miestä Pekkaa."
En tästäkään oikein saanut kiinni. Tärkeämpää tämän minun pointin kannalta olisi varmaan miettiä, mitä jumala olisi voinut tehdä asioiden eteen. Hän olisi voinut milloin vain päättää, että mitään kissan raateluja tai pettämisiä ei ylipäätään olisi tapahtunut. Jumala voisi myös tuon pahuuden maailmasta poistaa, jos näin haluaisi.
"-Oletko varma, ettet käsittele Jumalaa nyt tämän sukupolven humanisteilla silmälaseilla?"
En tiedä. Onko sillä väliä?
-Miksi Jumalan pitäisi muuttua, vaikka välissä ihmiskunta muuttuisi sata kertaa? Jumala voi yhtä hyvin olla se VT:n/UT:n Jumala, ja pitää muistaa, että entiset sukupolvet eivät niin paljon kyseenalaistaneet käsitettä nimeltä "rangaistus".
Jumalan pitäisi muuttua ja muuttaa maailmaa, koska maailma on täynnä vääryyttä, tuskaa, pelkoa, kipua, syntiä ja se helvettikin ilmeisesti on vielä olemassa (siis kristinuskon mukaan). Nämä kaikki katoaisi, jos jumala vain päättäisi.
"Mitä jos ihmiselle tekeekin hyvää saada pitkä linnatuomio tai 40 raipaniskua?"
Jumala voisi päättää, että tämä hyvä tapahtuisi ihmiselle ilman niitä linnatuomioita tai raipaniskujakin.
Jumala olisi voinut päättää, että mitään rankaistavia tekoja ei olisi alunperinkään tapahunut tämän ihmisen kohdalla.