**JOULUVAUVAT 2007** Tammikuussa

Hippula, mä annan Cuplatonia ihan vaan suoraan suuhun ennen imetystä. Neuvolantädin mukaan asia ok.

Riikkuli, mitä oireita vauvallasi oli kun huomasit ettei korvike käy? Pahoja vattavaivoja? Me ollaan annettu mein vaaville tuota NANia, sitä annettiin sairaalassakin ja kai se ihan hyvin tuolle sopii.. Mutta nyt täällä pikkukylässä missä asutaan ei saa kuin Tuttelia, joten sitä aloin antaa sitten eilen.. Pelkään tuleeko vauvalle jotain ihme reaktioita.. Semperiäkään täältä ei saa..

Miten ootte valinneet korveikkeen merkin?

Suzyco :hug: meillä on kanssa välillä ihan kaameet kitinät menossa, ja mulla on ollut ihan samanlaisia väsymyksen tuntemuksia kuin sulla. Ja juur siihen pahimpaan aikaan kuulin vain miten muiden vauvat nukkuu jopa 6 tuntisia (!!!) öitä ja äidit ovat niiiin onnellisia ja energisiä.. Olin aivan poikki... Mutta kyllä se tästä! :)

Margaret ja poika 0512
 
Hei vaan kaikille!

Ajattelin ilmoittautua myös mukaan joukkoonne! Lueskellut olen juttuja jo jonkin aikaa, mutta itse en vielä tätä aiemmin ole saanut aikaiseksi kirjoitettua mitään..

Meidän ukko siis pullahti tähän maailmaan 12.12, pari päivää ennen laskettua aikaa. Kaiken kaikkiaan kaikki sujunut ihan hyvin, mutta eipä sitä ennalta arvannut, kuinka rankkaa tämä vauvaelämä on. Oli hieman ruusuisia kuvitelmia tästä vauva-arjesta, mutta.. =) Esikoinen meillä siis kyseessä ja sen vuoksi ei oikein osattu varautua tähän elämänmuutokseen ihan täysin!

Päivät menee ihan hyvin, mutta tuntui niin lohdulliselta lukea, että muillakin näyttää öisin olevan hiukkasen ongelmia. Ei siis siinä mielessä, että se kiva olisi kenenkään kannalta, mutta ajattelin, että kaikilla muilla tietysti homma sujuu ihan muitta mutkitta. Meillä poju nukkuu vaihtelevasti yöllä, välillä kitisee vähän enemmän ja välillä sitten vähän vähemmän (onneksi). Mutta illat ovat kyllä aikamoisia.. Nukkumaanmeno tuntuu olevan pojalle sula mahdottomuus ja valveilla jaksetaan illalla olla ties kuinka monta tuntia. Tietysti siinä alkaa sitten jossain vaiheessa yliväsymys painaa ja kitinä vaan yltyy. Luulenpa, että pikkuisella on myös masuvaivoja, kun niin kovasti illalla äheltää ja kitisee ja vääntää itseään. Aina kauhulla odotetaan seuraavaa iltaa, mitä tuleman pitää. Tietysti pitäisi yrittää olla stressaamatta moisesta, mutta välillä on vaikeaa.

Mutta nyt alkaa kuulostaa siltä, että on aika ruokkia tuo pikkuinen.
 
Heippa taas!
Täällä mennään samalla mallilla, ei äiti tiiä univeloista mitään :saint: Onneksi!Sääliksi käy teitä äitejä jolla vauva ei esikoinen ja muita pieniä lapsia että päivällä nukkuminen mahdotonta :| Ite en tiiä miten jaksais jos meijänki vauva valvottas yöllä...Toivottavasti rytmi pysyyki tollasena että päivisin valvoo mukavia pätkiä ja yöt nukkuu.

Meillä ollaan toistaseksi vältytty mahavaivoiltakin, mutta kunhan tuon jekovitin aloitan niin uskon että sitten meillä niitäkin tulee. Muilla masuvaivat ovat alkaneet D-vitamiinin aloituksen jälkeen. Nyt pitkitän tarkotuksella sen antoa yli ristiäisten jotka siis nyt sunnuntaina.

Onneksi saan muut lapset hoitoon huomenna, tuo 2veekin menee ekaa kertaa yö kylään
:eek: Saa nähä miten menee...Mutta saampahan rauhassa leipoa täytekakut ja voileipäkakut, ja siivota ja laittaa kaikki ristiäishommat valmiiksi. Kastetilaisuus pidetään meillä kotona, vieraita pakolliset, isovanhemmat, molempien sisarukset ja kummit 4kpl, yhrteensä noin 30hlöä.

Mutta nyt tuo 2vee uhmis heräs...heippa taas!Ja jaksamisia kaikille sitä tarvitseville! :hug: Tämä vauva aika on kuitenkin niin kauheen lyhyt,ihan liian lyhyt :'(

Maikka+poika huomenna 3vkoa
 
SUZYCO: Kiitti röyhyvihjeestä, tehosi hienosti... :wave: Nyt tuli yöllä kunnolla röyhyjä, vaikkei vieläkään ihan jokakerta, mutta usein kuitenkin... Sitä paitsi neiti viihtyi muutenkin siinä asennossa tosi hienosti ja kuunteli varmaan mun sydänääniä... =)

MARGARET: Hyvä, jos Nan sopii. Meillä neiti aina korvikkeen syötön jälkeen alkoi kipristellä vatsaa ja ähistä ja itkeä. Tuntui, että yritti piriä, mutta mitään ei tullut. Kysyin sitten neuvolassa, ett saako sitä jo näin äkkiä vaihtaa ja käski vaihtaa vaan. Semper sopii meidän neidille paljon paremmin. :D Onneksi...

Täällä taas liskojen yö takana. Neiti nukkui eilen koko päivä ja illan klo 13,30-21.15, söi vaan muutaman kerran ja valvoi väkisin vartin... :eek: Sitten käytiin kylvyssä ja yöunille hän nukahti 23.45-02, sitten taas syötiin ja nukuttiin 03.15-05 ja taas syötiin ja nukuttiin 05.30-06.25 ja taas syötiin ja nukuttiin 07-09...ja 09-10 oli tissillä ja sai lisuketta... Taas ihana yö siis takana tosi vähillä unilla... |O Nyt kun neiti taas nukkuu, nin ei miehen kanssa osata nukkua, vaan ollaan siivottu ja vaan oltu. Esikoinen on vielä mammalla ja pappalla. Pitäisi hänetkin hakea iltapäivällä. Nukahdin tyttö sylissä sohvalle aamuyöllä ja heräsin hirveään niskasärkyyn, kun oli hiukan erikoinen nukkuma-asento...

Korviketta menee yli sallitun rajan täällä... Harmittaa niin vietävästi, mutta kun ei tissimaito yksin vaan riitä. Sitä paitsi välillä tuntuu, ettei neiti edes viitsi imeä, kun ei tule samaan malliin kuin pullosta, mutta periksi en anna ennenkuin tiedän, että tissiä on imetty kunnolla!!!!

Sain ristiäispäivänkin sovittua tänään. Eli meidän neiti saa nimen 10.2 sunnuntaina. :heart: Meillä toi kummiasia meni vähän poskelleen. Minun siskosta tulee yksi kummi ja hän on aivan haltioissaan. Pyysin parasta ystävääni toiseksi kummiksi, mutta enpähän saanut kovin kivaa vastausta. Hän ei osannut sanoa vielä mitään. Ei kuulostanut edes otetulta asiasta. Sanoi vaan, että on edelleen loukkaantunut, kun en häntä pyytänyt esikoisen kummiksi ja sanoi, että hänaikoinaan sanoi, ettei ala minkään kakkosvaihtoehdon kummiksi. Että hän haluaa miettiä. Tuli todella paha mieli, sillä minusta kummiuden täytyy olla iloinen asia. Alkoi kyllä puhelun jälkeen heti kaduttaa, että edes kysyin ja sisimmässäni jopa toivon, että hän kieltäytyisi, kun kerta on noin vaikeaa. Meillä on mun hyvä ystävä miehensä kanssa toisena vaihtoehtona ja tiedän, että he olisivat tosi otettuja tästä asiasta ja hoitaisivat kummin tehtävät mainiosti... :( Muutenkin hormonit sekaisin ja sitten saa tuollaisen vastauksen. :eek:

Muuten ei tänne kuulu kummempia. Neiti nukkuu taas ja tankkaa itseään yötä varten. Sillai kyllä nuo yöt menee tällä hetkellä, ettei neiti ike tai mitään. Syö vain usein ja sitten ei heti tahdo uni tulla...

Ja huomaa, että tämä mamma on väsynyt. Laitoin eilen, että pikkuinen 13 päivää, vaikka hän oli jo 15 päivää... Ihanaa, kun ei edes muista minkä ikäinen oma vauva on... :D

Rikkuli ja pikkuinen 2vkoa 2 päivää
 
"silmäpussi hymiö"

Huomenta. Snadi krapulainen olo.
Yö meni syödessä, varmaan puolentoista tunnin välein. Toi ottaa huikkaa ja sit tulee uni heti ja sitten seuraavaksi nälkä...
Neljältä erehdyin vaippaa vaihtamaan kun oli ihan pissanen ja enpä erehdy toiste, akka veti hirveet pultit ja ei suostunut rauhoittumaan millään. Rauhoittu sitten miehen syliin ja nukahti kun tuli viereen tissille. Loppu yö nukuttiinkin tosi hyvin.
Ja ukko nukkui pommiin ja myöhästy töistä...

Täälläkin viuhdotaan kun ollaan yli väsyneitä. Silloin vien yleensä sänkyyn ja imetän kyljelteen ja tirvasen tissin niin syvälle suuhun että ei voi erehtyä unohtamaan mistä oli kyse.

Kosteuspyyhkeet OLI täällä käytössä kunnes meni pylly ruvelle. Nyt pitää pestä ja taputella kuivaksi ja öljytä joka kerta.

Tipat menee meilläkin lusikassa ja jekovitkaan ei aiheuttanu mittään kummenpia yökkejä.

Kenen vauva yökki kanssa. Täällä samaa joskus. On kyllä kamalan näköistä.

Eilen oltiin neuvolassa ja lähtömittoihin tullut lisää 800g, 1cm ja hattu 2,5 cm ja ikää oli vasta 2 vkoa ja 4 pvää, ei ainakaan oo ruuasta ilmeisesti puutetta.

Kerkeättekö te tekemään mitään. MÄ EN! tänään kekenin laittaa pyykit kaappiin ja kyhäsin ittelleni ruokaa äskön. Eilen en kerennyt yhtään mitään. Ja kun on pakko nukkua kun vauva nukkuu, muuten ei jaksa noita katkonaisia öitä. Mun mutsi tilasi mulle hesarinkin joululahjaksi kun oon nyt kotona ja on aikaa. Siis mitä aikaa. koko hesaria en oo avannutkaan kolmeen päivään..

kyllä vauva arki yllättä täälläkin... En mä uskonut että noi yöt menis noin monella heräämisellä. Mutta lohduttaudun sillä että vauva kasvaa ja rutiinit tulee ja sillä että toi on kuitenkin aivan ihana ja kaunis lapsi ja myöskin mun OMA.

jaksuja kaikille. Kyllä se tästä, kuuluu ikään...

Tuitsu ja Ella 2vko ja 5 pvä.
 
Tuitsu: Meidän vauva yökkii... Tosi kamalan näköistä todellakin. ja tää yökkiminen tapahtuu meillä aina korvikkeen annon jälkeen, jos laitan heti makuulle. Luulen ,että kun on ahminut hulluna pullosta tissittelyn jälkeen, niin jotenkin koittaa maito varmaan tulla ylös. ei kivannäköistä todellakaan... :(

Riikkuli ja pikkuinen 2vkoa 2 päivää
 
No niin nyt täällä on siistiä :D tai vähän vielä on kesken, odotan että isäntä saapuu kotia (ihan kohta) saa survasta tuon kuusen mäkeen ja sitten matot pitää käydä vielä tamppaamassa ja "avot" :D

Tuitsu: "Silloin vien yleensä sänkyyn ja imetän kyljelteen ja tirvasen tissin niin syvälle suuhun että ei voi erehtyä unohtamaan mistä oli kyse." Täällä taidan mä olla yliväsynyt kun nauroin tuolle sun lauseelle niin että esikkokin tuli kysyyn että mikä noin hauskaa on :D Tosta tekemisestä sen verran että tänään olen saanut aikaseksi kotitöitä mutta eilen en taas mitään, fiiliksen mukaan....

Shamandalie: Täälläpä ei herätty imuroimiseen vaikka sohvalla nukkuun ja vieressä imuroin. Ekat päivän unet oli reilu kolme tuntia ja nyt on nukkunut jo tunnin, saa nähdä kuinka pitkät näistä unista tulee eli taitaa tietää taas yöllä syömistä tiheään tahtiin :headwall: :eek:

Nuo tipat mä annan suoraan lusikalla suuhun ja sitten tissiä päälle. Kyllä on herralla mukavia ilmeitä kun maistelee :D Mä anna joka tipat (siis Jekovit, Dysfasil ja mikä se yks oli) erikseen lusikalla mutta peräkkäin, miten te? Mikä selitys :D

No niin isäntä tais tulla pihaan, meen heti komentaa kuusen ulosheittoon :wave:
 
Riikkuli: :eek: Kiva reaktio ystävältäsi. :kieh: Kakkosvaihtoehto... :kieh: Juu, hienoahan se on jos voi lapset järjestykseen laittaa... :/ Mä oisin tuossa tilanteessa varmaan niin ilkeä, et kysyisin toiselta joka ois innostuneempi, ja sit laittaisin vaan viestin et sori, löydettiin kummi joka ei tunne olevansa kakkosvaihtoehto. :kieh: :hug: , tuntuu varmasti kurjalle... :/

Tuitsu: Meillä yökkijä täällä kans. :wave: Tosin yökkii kun meinaa puklu tulla, mut ei tulekaan... Ja jos tarjoaa tuttia kun se ei maistukaan. :D Ilmaisee hienosti että ei kiitos... ;) Mietin, et millainen sihtikurkku tuo mahtaa joskus sitten olla kun ois kiinteiden aika... :kieh: Esikoinen veteli heti ruoan pienine kokkareineen ilman yökkimistä, saas nähdä kuinka tämän kanssa käy... :) Onneksi siihen on vielä aikaa... :)

Täällä on saatu eka satsi maitoa pakkaseen, miehen työkavereilta saamassa korissa oli kertakäyttöpullon pusseja, joten niihin on hyvä pakastaa. Nyt säästössä huimat 125ml, onhan sekin alku. :D Suunnittelin et oisin hyvä lehmä, jos päivässä sais ees desin pakkaseen, kun kasvaahan tuo maidon tarve yhdelle syömiselle koko ajan... :)

Nyt vielä laittamaan pyykit kuivamaan, muuten alkaa olla siivoilu valmis. :) Tosin luistan, ja jätän jotain pikkujuttuja tekemättä kun ei ruoka, kahvi ja vesi ole päänsärkyyn auttanut... :( Se on siis se ulkoilmanpuute sitten... Käyn viemässä roskat kun neiti seuraavaksi herää syömään. Tai siis sen jälkeen. :D Saa isukki sitten olla sen aikaa tyttöjen kanssa kotona kun käyn pienellä happihyppelyllä... :)

Hyvää viikonloppua kaikille, ja teille joiden vauva valvottaa toivotaan paremmin nukuttuja öitä... :hug: Mulla ei varmaan montaa yötä valvomista pää kestäisi, joten hatunnosto teille jotka valvotte vauvan kanssa... Mä en pysyis hereillä... :ashamed:

Shamandalie ja tyttö 3vk 3pv :heart:
 
heih!
sai sitten poika isän tänään virallisesti.. Ihan Ok juttu se isyydentunnustus. Meni vain joku 15 min ja siinä se olikin. Samalla reissullä kävin pojalla silmätipat kun ei tuo rähmiminen ota loppuakseen..

Imetätteko te ihan julkisesti?? Minä menen toiseen huoneeseen jos on miespuolisia vieraita, muutan ihan näkyvästi. Jotenkin itsellä haittaa jos "vieraat miehet vahtaa" ja onhan se minusta ainakin aika intiimi juttu. Ja saattaa se vieraistakin tuntua aika kiusaavalta kun minä vatkaan tissiä pojan suuhun ja välillä tissi roikkuu ja poika makaa olkapään päällä.. Mutta hieno juttu jos jotain ei muut ihmiset ahdista samalla kun imettää :D

Mulla jotenkin ajoittain ahdistaa tuo imetys, vaikka odotusaikana pidin sitä niin tärkeänä ja ihanana asiana, mutta ei tämä sitä ole. Maitoa kyllä riittää, mutta vika onkin mun pään sisällä. No en ole ajatellut lopettaa, täytyy kait jotenkin psyykata tätä asiaa itsensä kanssa. Kauan teidän vauvat on rinnalla aina kerrallaan? Meillä imetys sessio on yleensä tunnin mittainen, jonkka aikana poika kerkeää käydä sängyssäkin pari kertaa kun niin sikeästi nukahtaa syliin,mutta herääkin heti sinne päästyään..

Meillä vaihtui terveydenhoitaja. Ensi viikolla kotiin tulee uusi täti. No sitten saadaankin mennä jo itse neuvolaan. Tämä on nyt kolmas kerta kun terkka tulee kotiin.

Imuroija ja paukata saan minäkin mielinmäärin eikä poika herää.. Hyvä totutella jo ääniin ettei tarvitse ihan varpaisillaan olla aina kun tuo nukkuu..

Ai niin tervetuloa kaikki uudet vauvautuneet :heart: :heart:

Huomisiin.. jahka yö taas kahlataan läpi |O

Rillukka ja poikabebe 1712
 
Shamandalie: juu, tekis mieli kyllä sanoa tuosta kummiasiasta. Ei tuntunut kovin kivalle ja mies oli sitä mieltä, ett ois heti pitänyt sanoa, ett jos ei kiinnosta niin ei tartte... Nyt sit ahdistaa, ett jos hän suostuu, niin ei ole varmaan kovin innokas asiasta... Niin, ja meidän neiti on kova kanssa yökkimään. Varsinkin siinä makuuasennossa ja mä tietty ihan paniikissa asian suhteen... Just, kun meinaa puklu tai röyhy tulla, muttei tulekaan. Ja se taitaa olla sukuvika meilläkin. Esikoisella ja mulla on tosi ahtaat noi nielu yms muut ja ja tyttökin yökki isompana soseita yms moneen otteeseen...

Muuten onko teidän vauvoilla usein hikka? Meidän tyttö oli tosi kova hikkaamaan masussa ja täällä maailmassakin hän hikottelee 2-3 kertaa päivässä, tälläkin hetkellä... :D

Riikkuli ja pikkuinen 2 vkoa ja 2 päivää
 
Riikkuli.. täällä kanssa poju hikkaa useaan otteeseen päivässä ja yleensä syönnin päälle kun olis ihan sänky kamaa kohta :eek: ..
Mahassa hikkas samalla laillla.. Miten ootte tuota hikkaa hoitanut? Ite annan keitettyä vettä, joka tosi harvoin auttaa kun poika sylkee sen ulos aika vikkelää.. Tissittelyllä aika usein helpottaa sitten
 
Meillä ruokailut kestää 20-30 min. Eli nopea on poika syömään. Tänään taas kun mies lähti iltavuoroon klo 14, kannellu sylissä koko päivän, ei oo nukkunu juuri ollenkaan. Mitä nyt tunnin oltiin vaunuttelemassa ja toisen tunnin kantoliinassa että sain siivottua.

Onko muiden vauvat joskus levottomia rinnalla? Siis ähisee puhkuu, päästää irti, vetäsee maitoa nenäänsä, jne.? Mä en tiedä kertooko se siitä et on täynnä, eikä halua syödä enää, vai ettei maitoa tuu?? Kertokaa please! Vauva joskus levoton, saattaa itkeäkin kun lopetan tähän imettämisen, joskus tarjoan lisämaitoa ja rauhottuu siihen, joskus rauhottuu itestään. Vaikea tietää. Harmittaa vain jos avaa tuttelipurkin, eikä sit syökään... Meillä tuttelia menee ihan hirveät määrät roskikseen tän takia koska ei tuu sit vuorokauden aikana käytettyä. Tai sit lypsymaidot menee hukkaan kun lämmitti turhaan, blaah...

Nyt kutsu kuuluu taas...onneks mies tulee tunnin päästä töistä.
 
Pääsykoe uudelle palstalle läpäisty, 1.1.08 syntyi siis tyttö 3250, 50 ja 33, napanuoraa 95cm.

Olen pahoillani, en ehdi enkä jaksa nyt lukea aiempia juttuja joista varmasti löytyisi vastaus, mutta jos saan tässä kysellä ja jos muistatte aiempia vastauksia, vinkatkaa mistä löytyy niin ei tarvitse toistaa...

- pitääkö maitoa todellakin antaa vauvalle aina kun pyytää = kitisee vaikka syönyt ihan äskettäin tai hamuaa omaa kättään/ aukoo suutaan?

Oltiin laitoksella 2vrk (haikaranpesässä, älyttömän hyvät kätilöt!!!), jolloin tytillä vielä vissiin väsymystä tms kun nukkui niin kiltisti. Heti synnytyksen jälkeen jotain söi, sitten vrk:n sisään ei juuri mitään, nukahti aina heti kun sai tissin eteen, sitten rintakumin ja kätilön avustuksella yhtäkkiä keksi mistä on kysymys ja söi pitkät pätkät ja piti monen tunnin välit. Kotiin päästiin eilen ja eka yö oli vähän hankala: syöttöjen (muistaakseni ensin n. tunti ja heti perään toinen pätkä kun oli tyytymätön) jälkeen simahti mutta nukkumaan asettelun jälkeen alkoi huuto, lohduton ja vaativa. Lopulta söi TAAS, ihan hulluna kun maito alkoi juuri nousta kunnolla ja tuntui yhtäkkiä tulevan runsaampana kuin aiemmin.
Lopulta rauhottui n. klo 4 ja seuraavaksi syötiin vasta klo 8.
Nyt taas illalla olin syötellyt pariinkin kertaan (taas alkoi hamuamaan ja huutamaan heti perään vaikka oli vasta pitkään syönyt ja nukahtanut muka totaalisesti) ja 45min unen jälkeen taas huutoa. Miehen mielestä ei voinut olla nälkä ja saikin hyssyteltyä sylissään uneen.

Olen itse ihmeissäni kun ei vielä erota itkuja, missä mättää. Ja niin nopeasti itselle tulee paniikki että mitä teen, miten saan sen hiljaiseksi, mikä on oikein jne.

oikealle musta on hankala asetella vauvaa, etenkin kun tuppaa olemaan aika temperamentinen ja saa raivarit jos ei tissi ole valmiina (käytän rintakumia toistaiseksi) HETI-> huitoo käsillä ja pyörittää päätä niin että kumit lentää... huoh. OIkea tietty sitten se pinkeämpi ja kipeämpi, jota pitäisi saada tyhjäksi.

- loppuuko toi sattuminen joskus, siis imiessä kun koskee? Kovasti olen yrittänyt katsoa että ottaisi kunnon otteen mutta etenkin oikea nänni on toispuoleinen imetyksen jälkeen; en keksi keinoa millä asentoa enää saisi korjattua. Ja taas typy hermostuu kun yritän korjailla asentoa ja joutuu etsimään nännin uudelleen...

- Rinnat tosiaan soi nyt. Miten hoitelitte maidonnousun yhetydessä kipeitä rintoja? Kuumaa, kylmää? Pumppu?

- Tutin käyttö???

Tulipas pitkä ja ongelmallinen kysely, olen vähän vielä eksyksissä...
 
Käväsin vaan pikaseen palstalla eilen, joten voisin vähän enemmän kertoa itestäni :) Olen 27v. tuore esikoisen äiti Itä-Suomesta. Mieskin luonnollisesti löytyy ;) Meiän poika syntyi ennenaikasena viikolla 35+0 uudenvuodenaattona klo.23.50 ja oli tosiaan vuoden 2007 viimenen vauva Savonlinnan keskussairaalassa. Päästiin siitä hyvästä lehteenkin mainintana :whistle: Nyt poitsu kerää voimia keskolassa, mutta voi jo älyttömän hyvin olosuhteisiin nähden :heart: Päivittäin ajetaan sairaalaan, ollaan siellä päivä pojan kanssa ja illalla kotiin.

Nukuin niiiin hyvin viime yönä :D Sairaalassa olo meni valvomiseksi niin omaan sänkyyn oli ihana nukahtaa ja nukuinkin 12h. Meiän piti mennä 11 syötölle sairaalaan, mutta mies ei saanu minnuu hereille kun nukuin niin sikeesti :eek: Kaheltatoista se tuli jo ravistamaan, että nyt ylös ja lähetään! Mie ihan pökkyrässä söin aamupalaa (mies toi sänkyyn :heart: ) ja pumppasin maitoa viemisiksi.

Poitsu vaatii kovasti ruokaansa :D Meiän pitää antaa alkupalat pullosta ja sitten vasta tissille, kun toinen hermostuu heti, kun tissistä ei tule yhtä helposti kun pullosta |O Antibiootit lopetettiin tänään ja kanyylikin otettiin pois :) Nyt syötellään lapsentahtisesti ja odotellaan lääkäriltä lupaa lähteä kotiin =) Lupaili jo, että ens viikon lopulla vois päästä, jos kaikki menee hyvin. Pojalla on bilirubiini noussut ja on nyt sinivalossa, mutta eiköhän parissa päivässä helpota.

minimi Meiän poika ei jaksa niin tehokkaasti imeä, että rinta tyhjenisi kunnolla, joten mie pumppaan aina imetyksen jälkeen ja lypsyjä annetaan sitten lisäruokana, jos syöttöpunnitus on niukka. Miulla ei (vielä) ole rinnat kipeytyny, mutta kuumat ne on ja möykkyset, kun ovat täynnä maitoa.

Nyt iltapalaa ja sitten unta :wave:

Kiin ja Arthur 4pv
 
moikka!!

julkisesti imetyksestä: kyl aika "julkisesti" oon kyl imettäny, mut silti yrittäny pitää tissit "piilossa" jos paljo ymärillä porukkaa..

minimi: mulla esikoiselta tuli ihan hirveesti maitoo, rinnat aina kipeenä, ei auttanu muu kuin pumpata.. :) ja nyt tämän poitsun kans kun maito ei noussut heti kunnolla nin poika söi niin tiheään ja rinnat kipeyty ja oli tosi arat, sillon rasvasin bebanthenilla syötön jälkeen ja rintakumia piti käyttää, nyt kun maitoa tulee paremmin ei tarvitse enää rasvaa eikä kumia.. mutta nyt jos vähä kauemmin imee niin kyl sattuu mut ei niin pahasti, et kyl se kipu helpottaa...
ja kannattaa kuumalla vedellä suihkutella ja kaalin lehdet myös hyvä apu intojen rauhoittamiseksi, jotkut ovat täällä myös kirjoittaneet että ovat hiustenkuivaajalla töhöttaneet rintoihin, eli kuuma on ainaki hyväksi avuksi.. nii ja siittä koska antaa rintaa niin noissa lapuissa lukee "lapsentahtisesta" imetyksestä eli tarjotaan rintaa aina kun haluaa..

tuttia poitsu täällä alkoi syömään vasta 2viikon ikäisenä ja kyl erittäis harvoin ottaa nyttenki.. jos masua vääntää nii sit hetken imee sitä...

riikkuli: täällä poitsulla oli kans hikka masussa tosi usein ja niin on kyllä vieläkin, usein tulee sen jälkeen kun on syönyt ja meinaa tula puklu mut ei tuukkaa ja sit tulee hikka ja siihen auttaa et syö vähä tissii päälle.. :)

meillä harvemmin kestää syönti 10 minuuttia kauempaa, harvemmin niinkää kauaa, syö yleensä yhden rinnan ja sit vaipanvaihto ja sit toinen.. yöllä ei kuitenkaa täällä vaippaa vaihdeta...

margaret: meil esikolla ei käynyt nan vaan siittä tuli mahakivut, tuttelista ei taas mitään... nan valittiin sen perusteella kun kätilöt sairaalassa sanoivat et se vatsa ystävällisempää...

tuitsu: mitä kosteuspyyhkeitä käytit? mä käytin aluks niitä natusan, mitä tuli siinä kassis minkä sairaalasta sai, mut niistä meni takapuoli ihan punaiseksi, sitten siskon neuvosta kokeilen pampersin kosteuspyyhkeitä ja niistä ei tullut mitään...

nyt sitten tilaa muillekkkin... riittäää tää sepustus.. jos joku jaksaa eds lukea...

ja viel kyl onnea vauvautuneille!! :flower: :flower:

liinuli ja pikkumies 17päivää!! + jo hieman rauhoittunut isosisko
 
Hei!

Mullakin nyt vauva sylissä. Mutta tuohon yölliseen vaipanvaihtoon: meillä ei onnistuisi olla vaihtamatta. Vauvalla on yleensä jo 3 tunnin päästä vaippa aivan märkä ja painava ja ellen vaihda, todennäköisesti sänky on seuraavan kerran märkänä. Taitaa tää meidän ukko syödäkin kyllä melkoisia määriä. Paino oli ekan 4 viikon aikana noussut 1200g rintamaidolla!

Ja lohdutukset muillekin, joiden vauvat ei oo superhyviä nukkumaan, meillä on päivällä nukkuminen heikkoa ja kantoliina korvaamaton. Tää johtuu etupäässä mahavaivoista, joita ei onneksi juurikaan ole yöllä! Muutaman kuukauden päästä tää helpottaa, sen tiedän kahden ekan muksun kohdalta, enkä jaksa enää kovin hermoilla. Helpommalla pääsee, kun hyväksyy, että tää ei päivällä nuku pitkiä pätkiä. Toki tää kantaminen on aika raskasta ja saa suunnitella hommat tosi tarkkaan, että repeää vanhempienkin lasten tarpeisiin.

Ainiin, tosta rintaraivarihommasta vielä. Meillä tää vaavi alkaa just ton ihme toohotuksen illalla ennen yöunia. Hän on silloin mielestäni jo aivan täynnä maidosta ja olen tulkinnut sen niin, että hän haluaisi imeä, mutta mahaan ei enää mahdu mitään. Silloin nosta hänet ylös, röyhtäytän, kävelen vauva sylissä ja nukutan hänet syliin. Siihen loppuu "raivarit" eli meillä se kertoo myös siitä, että vauva on väsynyt ja vauvathan ei osaa aina "itse" nukuhtaa. Usein tää herää pinniksessä kyllä ihan vähän ajan päästä ja silloin nostan hänet ylös kiinni omaan kroppaan, heijaan ja sanon hiljaa jotain rauhoittavaa ja lasken takaisin sänkyyn. Ehkä vauva vaan tsekkaa, että äiti on lähellä. No, tällaisia mietteitä...

Tuttipulloa pitäisi minunkin kokeilla, kun olisi muutama pakollinen meno lähiaikoina. Pitäisi kohta käydä katsomassa löytyykö paikallisesta kaupasta niitä äidinmaidon pakastuspusseja. Ootteko kakki käyttäneet just niitä? Aattelin vaan, että jos täällä ei ookaan niitä. Ja Aventin pullo mulla onkin jo valmiina. Pitää tulla sitten kertomaan, onnistuiko tältä tisupojalta pullosta syönti. Viimeksi hän söi pullosta vastasyntyneenä teholla.

Polka ja poika 5 vk
 
Mitä ihmettä mä teen ton mukulan kanssa??? en tie mikä sillä taas on! Se ei oo koko aamuna taas syöny kunnolla ja kitisee vaan. Se kyllä syö mutta vaan muutaman kymmenen milliä kerralla,kun aikasemmin veti yhellä syötöllä sen 200ml vähintään...nyt se vetää varmaan saman verran mutta monessa erässä, on menny paljon ruokaa hukkaan jo kun ensin sen on nälkä mutts sitten kun tarjoo niin se ei syökkään! sit se vaan vääntyy,kääntyy ja kitisee,syli on ainoo mihin rauhottuu ja saattaa nukahtaakkin. Vähän sen nenä tuntuu tukkoselta mutta neuvolatäti sano et siä on vaan joku kuivunu kökkö ja eilen sellanen tulikin ulos kun annoin keittosuolatippoja.Sitten eilen se puklaskin jo sulanutta maitoo niin että sitä tuli nenästäkin...että nyt siä on sit varmaan puklua...Voisko tää nyt kuitenkin olla maitoallergiaa eikä vaan tavallista kiukuttelua??Saako apteekin maitoja muuten ilman reseptiä?Mä kyl vien tän kohta lääkäriin kun opmat hermo ei ihan tosissaan enään kestä tätä kun ei tie mikä on!
 
SUZYCO: Sun vauvalla varmaan masuvaivaa. Koita röyhtäyttää välillä, kanniskele ja yritä itse ensin rauhoittua. Vauva ei kuole nälkään, vaikka söisi väliaikaisesti nyt vähemmänkin. Musta tuo sun vauvan kerralla syömä 200 ml tuntuu todella suurelta satsilta. Jospa hänellä oli silloin se "isomman syömisen kausi". Vääntelehtivää tms. vauvaa on turha syöttää, voi alkaa pelätä koko syömistä. Mutta ota toki yhteyttä vaikka neuvolaan, antavat varmaan hyviä vinkkejä miten sun kannattaisi toimia.

Ainiin, ja tuskin on mitään maitoallergiaa! Ja pienet vauvat ei kiukuttele, niillä on aina jonkinlainen hätä, isompi tai pienempi jos itkevät.
 
Meillä masuvaivat ovat helpottamaan päin *kopkop*, enää en ole antanut Cuplatonia kuin ehkä pari kertaa päivässä, lähinnä yötä vasten. Rela-tipat käytössä ja Jekovittia oon nyt antanut kaks tippaa päivässä. Hyvin tuntuu menevän :) Ja röyhtäytystä tuosta lapsesta ei saa edelleenkään ulos vaikka miten päin pyörittäis polvilla, rinnan päällä tai olkapäällä.. ehkä se on vaan niin hieno neiti =)

Rytmi meillä on edelleen hakusessa. Päivällä nukkuu ja syö hyvin, iltaa kohden sitten virkistyy ja ottaa vaan muutaman minuutin torkkuja. Parina iltana nukahtanut sitten yöunille joskus kahden maissa. Sitten nukkuu jonkun tunnin ja syö pari kertaa yön aikana. Ja parina aamuna oon ite joutunu vääntäytymään sängystä ylös puolen päivän aikaan kun neiti on ollu niin virkkuna ettei oo raaskinu enää ite nukkua kun toinen ois jo hereillä...

Kosteuspyyhkeitä käytän yöllä kun makuuhuoneessa vaihdan vaipan, en juuri muuten. Ja sitten joka pyllynpesun jälkeen öljytään Ceridalilla, suojaa ihoa mukavasti. Pikkuisen on tullut punaista näppyä pyllyyn mutta ei ole ainakaan pahentunut tässä parin päivän aikana että eiköhän se siittä...

Imettänyt olen melko julkisesti, alkuun varsinkin kun tankkaussessiot oli tosi pitkiä niin tuntu tyhmältä mennä sitten jonnekin muualle jos oli vieraita tai oltiin kylässä. Kiva siinä kylästellä kun joutuu olemaan eristyksissä koko ajan =) Mies on esittänyt toiveen etten kovin julkisesti tuolla kylällä imettäisi, täällä kun alkavat heti puhumaan selän takana ties mitä ja mies saa siittä kuulla... Pikkukylän miinuspuolia... Itellä ei kyllä haittaa, jotenkin nuo rinnat muuttu rinnoista maitovarastoiksi kun neiti synty, itsekään osaa niitä enää rintoina ajatella :D

Annettiinko teidän vauvoille korviketta lisämaidoksi sairaalassa? Mä ymmärsin että tuolla LKS:ssa Rovaniemellä annettiin luovutettua äidinmaitoa...

Isyyden tunnustaminen on meillä edessä ensi viikolla. Hyvä että saa sen hoidettua ennen ristiäisiä niin saa tyttö nimensä ja isänsä kirjoihin ja kansiin. Pappi siitä oikein muistutti että pitää olla hoidettuna ennen ristiäisiä.

Tuitsu Ei täällä ehdi muulloin mitään tehdä kuin päivällä jos vauva nukkuu, eikä silloinkaan aina huvita ensimmäisenä alkaa siivota tms. Mutta pakkohan se aina välillä on. Sitten illalla kun mies tulee kotiin niin yleensä ehtii tehdä jotain muutakin kun hän viihdyttää vauvaa...

Minimi Kyllä se kipu jossain vaiheessa pitäisi hävitä. Mulla vieläkin välillä vähän arkana nännit mutta silloinkin sattuu kun imaisee muutaman kerran ja sitten helpottaa. Kannattaa rasvata ahkerasti esim. Bepanthenilla.

Keräkaalin lehdet auttoivat mulla ainakin mukavasti rauhoittamaan rintojen kuumotusta ja pakotusta. Ja kannattaa huolehtia siitä että rinnat eivät pääse pakkautumaan liian täyteen, se on kipeetä ja altistaa rintatulehdukselle. Kannattaa joko herätellä vauva syömään jos alkaa liikaa pakottaa tai sitten mennä esim. lämpimään suihkuun ja siellä hautoa rintoja, mulla ainakin alkoi aina suihkussa maito valua. Sen päälle kun hyvin heruu voi sitten pumpata vähemmäksi tai lypsää käsin jos osaa...

Polka Minä pakastan lypsetyn maidon ihan niihin pienimpiin MINIGRIP-pusseihin. Ensin kirjoitan päälle äidinmaito xxx ml ja päivämäärän. Ja kolme kuukauttahan se säilyy sitten pakastimessa. Ja ennen kuin pakastan yritän saada siitä pussista mahdollisimman hyvin ilmat pois ja pakastimessa laitan sen pussin vaakatasoon jonkun pakasterasian tms päälle niin jäätyy mahd. ohuena jolloin sulaa myös nopeasti kun sitä tarvitaan :)

Suzyco voimia mahdottomasti ja tosiaan yrität itse rauhoittua ja alat miettimään mistä voisit saada apua ja neuvoja jotta jaksat itse ja selviää mikä vauvalla vaivana. Me täällä lähetetään tsemppihaleja ja voimia minkä keretään!
 
Pitäisköhän minunki jo jottain tänne kirjotella... :ashamed: Lukenu oon kyllä enenmmän ja vähemmän tehokkaasti. Meillä on vauva-arki lähteny mukavasti käyntiin. Kotona ollaan saatu olla siitä asti, ku poikaki kottiutu lastenosastolta jouluaatonaattona. Helpompaa on ollu, ko mitä kuvittelin. Kyllä kahen pienen ja vauvan kans pärjää näköjään aivan hyvin. Ei pahempaa mustasukkasuutta oo ainakkaan vielä ollu ilmassa. Oon jopa kerenny pittään kotinki suhteellisen siistinä ja kaikilla on puhtaita vaatteita kaapissa. Toisaalta, jos olis tämä vauva ainoa lapsi, niin varmasti käyttäsin päivän unihetket itekki nukkumisseen, eli enpä ehtis kotihommia sillon tekemään. Nyt, ko on pakko olla herreillä noitten isompien takia, niin kerkeää touhuamaanki vähän.

Terveyenhoitaja kävi kotikäynnillä jouluviikon perjantaina ja paino oli noussu erittäin hyvin. Tätin piti jopa punnita useampaan otteeseen, ko ei ollu uskoa silmiään ;) Toinen neuvola on myös kotikäynti, en oo varma, koska on, mutta pitäis olla silloin ko vauva on kolme viikkoa. Meillä vaan meni tuo eka kotikäyntiki (pitäis olla viikon iässä) siihen yli kahen viikon ikään, ko siellä sairaalassa vierähti niin pitkä aika.

Kyllä mieki liityn niihin, jokka sannoo, että kolmannesta ossaa nauttia ihan erilailla! :heart: Vaikka onki nämä kaks pientä vauvan lisäksi, niin oon vain sataprosenttisesti positiivisellä mielellä. Vauva valvoo enemmän tai vähemmän. Nukkuu kyllä välillä neljäki tuntia. Kirisee vattaa jonku verran muutamia kertoja päivässä, ehkä noin tunnin verran kerrallaan. Ei kuitenkaan ole vielä ainakkaan ollenkaan käyny hermojen päälle. Jotenki nyt ossa ottaa asiat vastaan semmosella asenteella, että näin se mennee ja helpommalla pääsee, ko keskittyy van niihin ihaniin hellittelyhetkiin, eikä suo ajatustakkaan valvomiselle. Ymmärrän kyllä täysin teitä, joilla tuntuu voimat ja keinot loppuvan, muistan kauhulla toisen lapsen vauva-aikaa.....

Toisen lapsen vauva-aikana en osannu suhtautua tällälailla, vaan väsymys pääsi niskan päälle. Nyt olen osannu jotenki pysyä väsymyksen yläpuolella. Päivisin olis tietenki joskus kiva ottaa torkut, mutta nämä isommat on kuitenki sen verran pieiä vielä, etten uskalla niitä jättää yksin touhuammaan minun unien ajaksi. Mieshän ei siis vielä oo ottanu issyyslommaa, säästettään se kevvääseen, jos vaikka pääsis sitten reissussa käymään koko perheellä.

Meillä on toistaseksi pärjätty omalla maiolla. En kuitenkkaan siitäkkään ota ressiä, jos tarvii jossaki välissä lissää, niin sitten tarvii. On tuolla kaapissa pari tuttelipurkkia varalta valmiina.

Meilläki on tuota tissitouhotusta ollu ilmassa. Oon sillon rauhotellu vauvan sylissä silittelemällä ja hellittelemällä. Onki monesti sitten nukahtanu eikä ookkaan syöny, siks oon tulkinnu yliväsymykseksi tuon, että kauheassa vimmassa yrittää syyä, mutta ei tuu siitä hommasta kuitenkaan mittään.

Anteeks, jos minun yltiöpositiivinen asenne ottaa aivoon... :ashamed: Olisin itte ollu toisen vauva-aikana varmaan kans kiehumispisteessä, jos joku toinen olis hehkutellu onnellisuuttaan. En vaan viitti kuitenkaan yrittää kirjottaa negatiivisesti, ko ei minusta tällä hetkellä vaan kertakaikkiaan irtoa semmosta.

Jälkivuoto teki kambäkin... Mutta kyllä me silti ollaan miehen kans jo seksiäki harrastettu. Ko ei tullu repeämiä eikä leikottu... Mulla on semmonen mielikuva, että jälkivuojonki aikana saa kyllä harrastella, mutta on suositeltavvaa käyttää kumia tulehusten välttämiseksi.

Ristiäisiä on kovasti mietitty. En tiiä piettäiskö kotona vai seurakunnan tiloissa. Aikasempien lasten juhlat on pietty kotona, mutta nyt oon kallistunu seurakunnan puolelle. Siellä olis valmiina kaikki liinat ja astiat yms. Eikä tartte itte ees tiskata jälkiiään... Ja ko meillä on tuo remonttiki niin pahasti nyt kesken, että siitäki tulis hirveä ressi, että sais koin semmosseen kuntton, että kettaan voi kuttua. Ei ole ees vessaa, pönttö vaan pesuhuoneessa... Ja jotenki ei houkuta muutekaan se kauhea siivous ennen ja jälkeen juhlien. Saapa nähä, mitä päätettään...

Tulipa vahingossa aikas pitkä löpinä... No, lukekoon ken jaksaa :whistle:

Apa ja Martti 111207
 
Ai niin... Piti vielä tulla lissäämään, että mulla on aivan uskomattoman hirveä vauvakuume!!!!! Lääkärithän kyllä sano, että ei ennää. Pitänee kuitenki vielä kysästä, että kuinka maailmaa kaatavan typerä ajatus olis tähän heti perrään yritellä nelosta :ashamed: Tiän kyllä, että melko varmasti vastaus on, että ei missään nimessä nyt saa ees miettiä vauvoja, mutta yrittänyttä ei laiteta :D Mutta onhan se kyllä totta, että tarttee nuo lapset äitinki....
 
Täällä alkaa pikkuhiljaa löytymään jonkinlainen rytmi.. Kakkauskin tapahtuu yleensä 12 jälkeen ja aamuyöstä :D .. Imeminen on kyllä pojalla edelleen hankalaa, mutta todella harvoin enää pullotellaan omalla maidolla..

Meillä on käytössä MAM-merkkinen tuttipullo. Se on ns. koliikkituttipullo, ei päästä ilmaa vauvan vatsaan ja samalla muistuttaa rintaa.. Minusta siitä tulee vain niin nopeaa tuo maito, että pikkuinen hotkii monesti koko aterian ihan minuuteissa.. :eek:

Itse olen pakastanut niihin äidinmaitopusseihin, joita ostin lähtiissä laitokselta. Täällä kotikunnassa niitä ei myydä, joten olen ostanut minigrip-pusseja ja niihin aijon pakastaakin..

apa ihanaa kuulla että teillä arki menee ihan mukavasti.. Kait sitä voisi itsekin positiivisemmin ajatella. Ja tällaistahan tämä elämä vauvan kanssa on ja sen ehdoilla mennään hyvin pitkälle.. Jotenkin tuo sinun tekstisi valoi minuunkin lisää energiaa :hug:

puhdistuspyyhkeitä käytän yöllä, jolloin harvoin vaippaa edes vaihdan, muuten on ihan vesipesut tehty. Pylly kyllä kestää ne, mutta yritän olla jotenkin taloudellinen näiden vauva juttujen kanssa.

minimi muista myös juoda riittävästi vettä.. Pummaus oli melkeimpä ainut apu pakkautumiseen ja sitten todella kaali ja lämmin. Kokeile suihkun tai saunan jälkeen hiustenkuivaajalla tohottaa tisseihin. Ja imetys ennen kaikkea auttaa.. Minulla meni pari kolme päivää ennen kuin tissit rauhottaui, eikä enää niin pakkaudu.. Pumppailla kyllä saan useita kertoja päivässä..

Minkä merkkisiä vaippoja teillä on käytössä? Täällä kokeiltu melkein kaikki merkit laidasta laitaan ja hyväksytty Pamperssin new babyt.. Muumit oli todella onnettomia kun falskausta tapahtui etenkin kun kakka tuli..

Mutta mukavaa lauantaita kaikille

Rillukka ja pikkumies 1712
 
kiitos kaikille. Isäntä tuli kuntosalilta ja mä häivyin koirien kanssa ulos ja olin pari tuntia, koko tän ajan neiti on ollu kun herran enkeli ja nukkua tuhissu vaan...ei sanaakaan kitisemisestä. Kummallista...
 

Yhteistyössä