**JOULUVAUVAT 2007** Tammikuussa

Hei kaikille!

Tänään oli pojan 6 vk lääkärineuvola. On toi meidän poitsu kyllä kasvanut: pituutta oli tullut senttikaupalla ja painoa syntymästä yli 2 kg! Nyt on paino inan vaille 6 kg! Onko jonkun muun vaavi kasvanut tällaista vauhtia??? Rintamaidolla mennään. Monella tosin on paljon nuorempi vaavi, mut tää oli esim. 3-viikkoisena saanut syntymästään yli kilon painoa. Päänympärys oli vähän "liian iso", mut toivottavasti ei oo mitään, mistä pitäisi huolestua. 3 kk iässä sit vasta seuraava neuvola.

Miksi muuten suurin osa antaa vauvalle devitolia eikä jekovittiä? Jekovit on vesipohjainen eikä aiheuta mahaoireita kuten devitol monelle tekee, sehän on öljypohjainen. Jekovit on kyllä karmeen makuinen, mutta onneksi vauva ottaa sen ihan hyvin. Voi että mä olen onnellinen, kun meidän vauvan maha tuntuisi olevan jo hyvässä kunnossa. Alkuun itki melko paljon mahaansa ja päivisin sai koko ajan kantaa. Tää kantaminen on tosin jäänyt silleen päälle, että vieläkin nukkuu päivällä kaikkein parhaiten kantoliinassa. Just luin päivän paikallislehdestä, että kantoliinassa kannetut lapset lähtevät yleensä aikaisin liikkeelle ja kaipaavat myöhemmin vähemmän sylissäoloa, kun saavat vauvana sitä "yliannoksen". Tiedä sitten...mutta rankkaa tää kantaminenkin kohta on, kun jäbä kasvaa näin hurjaa vauhtia.

Joko ootte käyneet jälkitarkastuksessa? Mulla olis 2 viikon päästä. Toivotaan että on jälkivuoto kokonaan loppunut siihen asti. Onhan tää jo kestänytkin eli lääkäriinhän sitä pitäisi muutenkin mennä, ellei tohon mennessä lopu. Ei täältä paljon enää mitään valu (tosi kiintoisaa!), mutta ei tarvis tulla enää tippojakaan.

Ristiäisiä pitäisi ruveta kohtapuoliin järjestelemään. Huomenna tulee pappi käymään jutustelemassa. Mitä aiotte tarjota vieraille? Me ajateltiin ihan ruoka, koska vieraat tulevat kaukaa. Sitten lakkakakku, kahvit ja jotain pientä suolaista myös. Tuota suolaista en ole vielä keksinyt mitä se olisi, ehkä jotain pikku pasteijoita tms..

Polka ja poika 6 vk
 
Tuitsu meidän neiti on vedellyt eilen ja tänään unta palloon niin paljon et mä mietin kans vakavissani kuumeen mittaamista! Tänään oli aamulla hereillä 6.30-7.30. Nukahti ja nukkui 10.30 asti. Sit nukahti taas 11.30, käytiin vaunuttelee ja neiti nukkui vähän yli kahteen. Nyt nukahti taas syliin!vähän rauhattomasti tosin. Mä jo vähän ehdin säikähtää et näinkö meidän lupaavasti alkanut "rytmi" muuttuu siihen et päivät nukutaan ja yöt kukutaan. Mut ihan ok hän ainakin viime yön nukkui kaikesta huolimatta. Mitähän tää tämmönen oikein on? :LOL:

Ulpu23 kiitos vastauksesta vihreän kakan suhteen. Sitä tulee edelleen, mut neuvolastakin sanottiin ettei syytä huoleen olisi. Voisko se tosiaan jotenkin vaikuttaa et mä ole ollut tosi stressaantunut? Kai pieni vauvakin herkästi aistii äidin mielialan.

Vesseli Kuinka pian huomasit cuplatonin tehon?

Tutista: Meillä se maistuu hyvinkin vaihtelevasti. Viime yönä tapahtui ihme! Vauva söi kahdelta ja heräsi kolmelta uudelleen Mieheni nappasi tytön kainaloonsa ja pisti tälle tutin suuhun. Siihenpä neiti sitten rauhoittui ja nukkui 6.30 asti. Arvatkaa vaan jos mä olisin kokeillut samaa! :D

Itkuun mä vastaan myös mahdollisuuksien mukaan heti. Tytsy onkin aloittanut niin vaativalla äänellä karjunnan et huh. Kenenhän se vauva oli joka laitoksella ja vielä kotiuduttuakin vienolla, kauniilla äänellä ilmoitti itsestään :D

No nyt heräs tytyli, se niistä kotitöistä joiden kimppuun ajattelin lähteä..

*Petra ja neiti 1kk+2 pv
 
Heipä hei kaikille. Jospa minäkin ilmoittautuisin tänne. Jutut olen kyllä huolella lukenut, mutta tuntuu, että aika on niin kortilla, etten ole ehtinyt itse kirjoittamaan.

Meillä elellään myös vailla minkäänlaista rytmiä, nukuttaminen on yhtä rumbaa ja öisin kitistään vatsavaivoja. Päivisin tyttö nukahtaa oikeastaan vain vaunuihin, muuten kukkuu yliväsyneenä ja kiukkuisena. Imetys meillä rintakumilla, mikä minua ärsyttää suunnattomasti, mutta ilman kumia neiti vaan huutaa täyttä kurkkua eikä suostu edes yrittämään imemistä.

Haluaisin pistää tähän vähän galluppia, nimittäin omasta toipumisesta. Itse en olisi uskonut sen olevan näin hidasta. Eli epparihaava on sellainen kova möhkyrä, ei kauhean iso, mutta selvästikään ei lähellekään parantunut. Välillä ihan lievästi jomottelee, siis lähinnä niin, että "on olemassa". Repeämistä en osaa sanoa kun ovat tuolla "sisällä". Mutta se ärsyttävin piirre, virtsankarkailu! :kieh: Että osaa olla rasittavaa. Ja virtsasuihkun katkaisusta ei ole mitään toivoakaan. Olen kyllä yrittänyt jumpata noita lantiopohjan lihaksia useamman kerran päivässä jo melkein synnytyksestä asti, mutta alkaa tuntua, että teen ne väärin, kun kehitystä ei tunnu tapahtuvan ollenkaan. Alussa pitkään oli tosi voimakas paineentunne alapäässä, tuntui että sisuskalut valuvat ulos. Söin särkylääkkeitäkin pari viikkoa sen takia. Nyt tuota on lähinnä silloin kun seison pitkään paikoillaan. Kommentteja siis kaipaillaan, etenkin rajumman synnytyksen kokeneilta, mutta toki muiltakin.

Toinen kysymys: miten olette päässeet raskauskiloista eroon? Se on nimittäin toinen asia, mitä en olisi uskonut. Painoa tuli 9,5 kiloa, joista laitokselle jäi vain 1,5 kg! Toki synnytyksen jälkeen iski armoton turvotus. Nyt edelleen on 4,5 kiloa ylimääräistä, ja paino on ollut samoissa lukemissa jo 3-4 viikkoa. Eli miten ihmeessä näistä kiloista pääsee eroon. Tulee kalliiksi jos koko vaatevarasto pitää uusia. Nyt minulla on tasan kahdet housut, joihin mahdun, masentavaa...

No, toivotaan, että jaksoitte lukea, ja vielä kommentoidakin.

Landir ja tyttö 101208
 
Eilinen kakka oli todella vihertävää. Sen jälkeen ei oo kakkaa tullutkaan. Kitisee kyllä herkästi ja rauhoittuu syliin. Vatsavaivoja kenties? Mikä avuksi?
Mulla on kokoajan kauhee huoli, saako pieni varmasti riittävästi ruokaa. Sitä kun ei osaa yhtään arvioida, paljonko sitä maitoa menee, kun rintaa imee... eilen mentiin koko päivä rintamaidolla ja sitten yöllä iski pienelle kauhee nälkä, eikä rinnoista riittäny kuin nimeksi (se, mitä olin illemmalla saanu pumpattua). Pieni vetäs sitte tunnin sisällä semmoset about 150ml maitoa + hieman tissiä!! Onko tämmönen mahollista? Tuli semmonen olo, että mahtokohan raukka saada koko päivänä rinnoistani maitoa, kun tommosta määrää kertaheitolla menee...
 
Landirin galluppeihin vastaukset:
Oma toipuminen oli muuten nopeaa, mutta vatsa ei toimi edelleenkään kk synnytyksen jälkeen. Jännitän sitä kai sit edelleen, vaikkei epparihaava käsittääkseni edes ollut kauhean suuri ja tikkejäkin laitettiin vain muutamia. Ummetusta siis |O .

Kiloista (joita tuli 11) lähti sairaalassa vain 5, eli tasan tarkkaan vauva, istukka ja vedet. Olin tosi pettynyt kun kävin vaa´alla, mutta viikkoa myöhemmin olikin lähtenyt loput ja nyt kiloja on yhteensä lähtenyt 12.

Enkuli: Samaa mäkin murehdin, että en tiedä, saako vauva tarpeeksi maitoa. Maitoa tulee siis paljon ja öisin koko sänky suunnilleen ui maidossa, mutta päivisin musta tuntuu, että vaikka tissit on kipeät ja pinkeät, maitoa ei aina tule tarpeeksi. Neiti kyllä kasvaa ja on yleensä tyytyväinen, mutta varsinkin illalla tissit on kuin spanielin korvat ja tuntuu tyhjiltä. Miksei vois olla jotain mittaria vauvassa tai tisseissä, mistä näkis miten paljon maitoa kuluu :ashamed: ?
 
Tätä "pelkäsinkin", että muut ovat jo toipuneet, ja mulla paikat ei palaudu ikinä. Saan siis lopun ikääni kärsiä virtsankarkailusta ja seksistä saan vain haaveilla, tai liikunnasta. Ja tuo kilojen lähteminen samaten. En ýmmärrä.

Juu, hyvä tehdä johtopäätöksiä yhden vastauksen perusteella. On vaan ollut raskas päivä, tyttö ei ole nukkunut käytännössä ollenkaan ja itseä vaivaa ajan puute ja yksinäisyys...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Landir:
Tätä "pelkäsinkin", että muut ovat jo toipuneet, ja mulla paikat ei palaudu ikinä. Saan siis lopun ikääni kärsiä virtsankarkailusta ja seksistä saan vain haaveilla, tai liikunnasta. Ja tuo kilojen lähteminen samaten. En ýmmärrä.

:hug: . Jos yhtään lohduttaa, niin ei tuo ikuinen ummetus ja tunne että siellä suunnalla repeää jotain joka kerta, kun uskaltautuu pöntölle, ole mikään kauhean mieltä ylentävä vaiva.
 
Sätseen ja muut, joille eppari tehtiin: Kauan teillä meni toipua epparista? Kauan meni, että kävely, seisominen ja istuminen alko luonnistua? Mulla tulee nyt kohta viikko synnytyksestä ja pikkuhiljaa saattaa toisella kankulla istua, muttei koko pyllyllä sitten niin millään... ja tuo kakalla käynti , ootteko käyttäny mitään vatsantoimintaa helpottavia lääkkeitä? Ite sairaalasta kotiuduttua söin parina päivänä aamuin illoin Movicol-jauhepussin, tulos: yksi todella kivulias vessareissu. Nyt mieheni toi apteekista pyynnöstäni Microlaxeja. Ajatuskin kakkoshädällä käymisestä hirvittää, mutta eihän sitä voi loppuelämäänsä pidätellä...
 
Enkuli: Mä kyllä kävelin ja istuin jo sairaalassa, kun haava oli niin pieni, mutta 2 viikkoa synnytyksen jälkeen meni, että pitkä seisominen aiheutti koko alapäähän puutumisen tunteen, jota kesti sit aina tunteja :ashamed: .
Vatsantoimintaa en ole yrittänyt lääkkeillä tehostaa, mutta syytä ehkä olisi, niin ei tarttis tehdä siitä joka kerta niin suurta numeroa |O . Ymmärrän tunteen, jos hirvittää... 4 viikon jälkeen hirvittää täällä edelleenkin :eek: .
 
Enkuli Minulle tehtiin eppari, ilmeisesti kyllä melko pieni. 5-7 päivää synnytyksestä pystyin jotenkin istumaan tuskaisesti toisella kankulla. En muista enää tarkkaan, mutta ainakin 2 viikon kuluttua istuin jo ihan hyvin tuolilla, suht normaalisti. Kävely onnistui jo nopeammin, siis epparin kannalta.

Niin, ja Sätsis en meinaa vähätellä tuota kakkoshädän ongelmaa, tosi inhottavaa aivan varmasti. Mulla laitoksella 2 ekaa päivää ajatus tuntui maailman kamalimmalta. No, kolmantena päivänä vatsa päätti, että nyt tulee, ja piti vähän kädellä auttaa, että sain tavaran ulos :ashamed: Mutta ei onneksi ollut ollenkaan niin kamalaa kuin pelkäsin. Olin etukäteen aivan varma, että jotain hajoaa. Mutta yksi asia, mikä minulla on siis kunnossa, sentään. Eli sympatiani kaikille, jotka tämän asian kanssa painivat.

Landir
 
Omasta toipumisesta: Eppari haavan parantuminen istumis ja kävelykuntoon vei reilun kolme viikkoa. Kakkoshädällä käynti ei oo missään vaiheessa sattunu kun odotin aina niin pitkään hätää että jööttiä ei tarvinnu pinnistää ulos vaan se tuli ulos ihan omalla painollaan kun vaan rentoutti lihakset. Luumu on myös hyvä löysyttäjä.

Sitten jou kysy että onko muilla kovasti kasvaneita vauvoja...Meidän tyttö painoi tänään neuvolalääkärissä 5550g ja 55,5cm pitkä, pään ympärys oli 38cm.Ikää neidillä on noin puoltoista kuukautta.

Tyttö on nyt ollu rauhallisempi kun oon antanu vähemmän ruokaa...neuvolatäti oli sitämieltä että ton maha on kipee kun se syö niin kovasti ja sentakia se itkee. Se syö liikaa,itkee ja hakee lohdutusta imuhalulla ja mä luulen että sillä on nälkä...sitten se saa lisää ruokaa ja olo senkun pahenee...Nyt meillä tehdään niin että annan iltasin ainakin ruokaa max 150ml kerralla ja vaikka hamuais viä lisää niin tuttia vaan sitten. Tunti-pari pitäis sit ootella vähintään seuraavaa ruokintaa. Saa nähdä miten menee...pelottaa vaan että mitä jos tytölle sit kuitenkin jää vielä nälkä???
 
Petra: meillä auttoi nuo cuplatonit liki samantien..eli kun alotettiin ne päivällä niin illalla poika oli jo erilainen, ei itkenyt masuaan...
Olen myös yrittänyt tuota alkumaitoa hiukan käsin lypsää pois jos ehdin, jotta pikkunen ei vetäisi samalla ilmaa ku suihkutissi alkaa raivota :LOL:
Vieläkin muutaman kerran siis päivässä kiprsitelee mutta kun pieru tai kakka tulee niin helppaa.

Mulle tuli repeämät tonne sisälle ja laitettiin siis tikkejä toiselle puolelle 3 ja toiselle 1......mä plekäsin jo tuossakin kakkosella käymistä mutta hyvin meni...en osaa kuvitellakaan jos oisi siis tuossa "ulkopuolella" eli eppari, sitten tuo on varmasti aikalailla tuskaista...kovasti tsempiä vaan, tuskin tuo ikuinenvaiva kellekään on :hug:

Itselle tuli raskauskiloja n 18kg ja nyt on jälellä 7kg, eli 11 kg on pois ja synnytyksestä siis 2 vko 2 pvä...uskon vakaasti että loputkin lähtee jahka alkaa jumppamaan ja kunnolla urheileen=)
Olen ystäväni kaasona häissä kesäkuun viimeinen lauantai ja se on mulla päämäärä että sillon pitää olla kunnossa...tosin mies sanoi eilen juuri suihkusta tullessani että ei uskoisi että oot synnyttänyt..ihana sanonta mieheltä vaikka kyllähän sen nyt huomaa, alavatsa on tollanen pikku pömppö =)
Mutta se mikä on mukavaa, on että naamasta turvotus lähti liki heti pois että ei sitte kuvissakaan näytä miltään norsulta :LOL:

Kun kannoin poikaa sylissä ja hän siis painaa tällä hetkellä n 4300g niin mietin että ajatella, tällainen paino kertaa kahdella on ollut mun päälläni tuossa parisen viikkoa sitten..ei ihme jos kväely oli hieman raskaampaa :eek:

Ei kukaan lakritsia sitten tuohon oman masun vaivaamiseen syö?
itse yhden leikkausken jälkeen söin ja auttoi, nytkin synnytyskassissa oli lakupussi mutten kyllä avannukaan sitä...

Minkäs ikäisinä ootte olleet vauvan kanssa ekaa kertaa kaupassa? siis ihan perus ruokakaupassa, ei välttis mitään ostoskesksia tmv...
Me ei vielä olla käyty mut mielessä on ollu monesti...en ole "uskaltaunut" ku jotenki pelkään jos vauvalle kesken kaiken tulee joku nälkä kohtaus tmv...vaikka tietty ku juts syöttäis ni ei pitäis...ehkä vaatii vaan rohkeutta ja lähteä...

Vauvojen koosta: meidän poju syntyessään 53 cm 3845 g ja kun oli 10 pvä vanha, oli 55 cm pitkä ja 4200g ja pään ympärys kasvanut muistaakseni puolisen senttiä..
Jahas, me mennää isukin kanssa nyt saunaan,pikku herra vetelee hirsiä
;)
 
Hei!

Pikapyörähdys täällä..nykyään ei meinaa keretä tänne.

Meiän arki on edelleen hirveetä rumbaa ja vaan pahenee. Poika 1 v. tosi kipeenä,kuumetta jo neljättä päivää. Lääkärissä käyty ja virusta kuulemma vaan,kurkunpää punotti. Ressu parka itkee vaan,oksentelee,ripuloi. Kuume käy muutaman kerran päivässä liki 40 asteessa kunnes suppo auttaa. Nyt rupee jo huutamaan kun näkee supon ja niiden käyttö aihettaa ripulia. Suun kautta annettavan lääkkeen oksentaa..eikä syö muutenkaan,onneks juo sentään.
Tyttö valvo pari yötä ja mies oli tietenki yövuorossa. Mä juoksin lasten väliä,toista syötin ja hyssytin,toista rauhottelin ja siivosin yrjöjä. Mä olin tosi rikki ja mietin että tätäkö tää sitten vi..u on?!?? Eilen pääsin aamu 7:ltä vasta nukkumaan kun mies tuli töistä. Kaikenlisäks tyttökin on tukkonen ja sekin säälittää kun noin pieni tuhisee ja törisee. Suolaliuosta oon laittanu ja yrittäny sillä apteekin "letkuhässäkällä" tyhjentää sitä. Hirveellä huudolla sekin tehdään :(
Mä lopetin eilen noitten kaikkien tippojen antamisen mitä ollaan annettu tytölle. Tuntu että ne pahentaa vatsavaivoja ja niinpä se sitten ähräs,valvo,söi söi ja söi pari päivää. Itki ja pungers kakkaa mitä ei tullu..
Eilen sitä kakkaa sitten tuli hirveet satsit pari kertaa ja hissukseen tuntu helpottavan ja nukkukin sitten viime yön paremmin ja tän päivän ollu "suoraan oppikirjasta" eli syö,pierasee ja sit nukkuu taas 3 tunnin välein. Onneks koska poika on ollu tänään aika vaikee kun ei syö ja itkee vaan :/

Huomenna on isyydentunnustus ja poika viedään sitten lekuriin uudestaan jos tauti jatkuu. Rupee keinot loppuu kun ei suppoja voi antaa eikä oraaliliuosta.
Ristiäis-asiat on levällään eikä tässä kerkee muutenkaan mitään tekee. Kaikki aika mitä jää lapsilta me nukutaan tai tehdään kotitöitä. Pyykkikonekin käy koko ajan kun kaikki on puklattu tai oikeessa yrjössä.

Nyt meen nukkumaan kun siihen on mahdollisuus,mies on kotona. Ja onneks melkein 2 viikkoa,muuten ei jaksais mitenkään.

Mä en osaa enkä jaksa kommentoida mitään vaan jauhan itestäni vaan itsekkäästi :ashamed:
Tsemppiä imetykseen ja valvomiseen kaikille..minä itse en stressaa imetyksen jatkumisesta yhtään kun alkaa näyttää siltä että loppuu koko maito enkä mä ehdi ees imettää tuntikausia niinkuin tyttö söis. Eihän sitä nousekkaan kun ei saa nukuttua tai relattua,ainakaan yhtä reippaasti.

Yks ainoa hyvä puoli on mitä tässä luin muitten juttuja mulla on: ei ummetusta eikä alapää vaivaa. Jälkivuotoa on.

Sori mun "myrskynmerkkimäinen" teksti taas.
 
myrskynmerkki :hug: toivottavasti pian hellittää!!

raskauskiloista: mä päätin et jätän ne laitokselle vaan ei tainnu sinne jäädä.. :LOL: 13kg tuli ja 4kg jäi laitokselle ja nyt 4viikkoa synnytyksestä nin painoa pudonnut jotain 8kg yhteensä.. et vielä olis pudotettavaa... ja esikonki jäljiltä.. :LOL: :LOL:


landir: ei mullakaa viel ihan täydellisesti pidätyskyky oo tullut takas vaik 4viikkoo synnytyksestä... (en oo kyl musitanu reenata ees joka päivä)

huomenna olis sitten neuvola, saapa nähdä miten Miro on kasvanut :heart:

nyt taidettiin herätä tuolla sängyssä, ei kovin pitkään sitte nukkunut vaikka mummu hyvin nukuttikin.. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja liinuli84:
mulla kans muuten ollut välil melko kipee maha, varsinki imettäessä, tuntuu niinku samanlaisilta ku jälkisupistukset, voiko niitä viel olla? ny 4viikkoa synnytyksestä..

nyt katsoon c.s.i vaik parempi ois mennä nukkuun kun poikakin nukkuu.. mut tv;n orja kun olen.. :snotty: tai ainaki just kaikki nää myöhäis ohjelmien.. heh!! :p :p :p

shamandalie: niinku voiski pidättää sitä maidon tuloa.. :LOL: :LOL: :LOL: voisko tulla joku säätönappi :LOL: :LOL: :D
Joo, tisseihin tarvitaan samanlainen säätönappi joka on lapsista unohtunut. ;) Siis se on/off nappi... :D

Mulla kans väliin tuntuu ihan kuin jälkisupistuksia, mut ei kai niitä enää voi olla... Vai...?... :snotty:

Hitsi kun mä en ikinä muista tota CSI:tä... :headwall: Se on NIIIN Hyvä sarja että... Pitäis kai alkaa laittaa nauhalle niin vois sit joskus ehkä muistaa katsoa... :whistle:

hapikko: Kiitos tiedosta. :) Pitääkin alkaa tutkimaan ja käydä varaamassa jos siihen päädytään. :)

MM-: Jospa teillä alkaa yöt mennä nyt noin pitkillä unilla. :) Hienoa. :)

Vesseli: Meillä neiti nukahtaa yöllä uudelleen kun tutin antaa suuhun, kerran söi viimeyönä ja kerran kävin aikaisemmin tutin antamassa.

Saparo: Meillä on nyt tuo peppupesun jälkeen pyyhkeelle pissaaminen/kakkaaminen rauhoittunut (vai vaipan vaihtaja nopeutunut? :D) Mutta alkuun meni välillä kolmekin pyyhettä päivässä. :kieh: Niitä sitten pestiin ja kuivateltiin pattereilla ja hiustenkiuvaajalla kun oli viimeinen pikkupyyhe käytössä. :LOL: (Nyt naurattaa, sillon ei. :D)

Kotityöt maistuu vaihtelevasti... Tänään en ole saanut pakollisten lisäksi tehtyä kuin ruoan, mutta huomenna pitää sit saada muutakin tehtyä. Tänään ei tullut kotihommista mitään kun isäntä tuli käymään kotona ruokatunnilla... En silloin oikein osaa enkä viiti tehä kun voi seurustellakin... :D Tosin isäntä imuroi ja mä olin :eek: et saako töissä olla kännissä. :D :saint: Harvemmin siis imuroi ihan käskemättä... :whistle:

Tuitsu: Ei kiittämistä. :D Kato laiska kun on eikä moneen otteeseen viiti mennä tuttia laittamaan niin keksii keinot... ;) :ashamed: Itseasiassa keksin sen esikoisen kanssa ihan vahingossa, kun neiti huusi aina vaunuissa kun lutku putos, sitten ei malttanut rauhoittua... Laitoin sitten tutin suuhun ja heitin rätin naamalle, niin tuo nukahti just. :D Nyt vieläkin nukkuu niin et on rätti naamalla enemmän tai vähemmän. :LOL: Ja kakkonen tuntuu olevan samanlainen siinä suhteessa, että rätti pitää olla käsien välissä ja posken päällä/kasvojen lähellä niin nukkuu nopeasti. :)

polka: Meillä oli 1kk neuvolassa melkeen 6kg ja pituutta syntymäpituuteen on tullut 5cm. :eek: Eihän ne noin nopeeta sais kasvaa... :kieh: :saint: Meillä annetaa Devitolia, koska sitä oli jääkaapissa kun ikää tuli se 2vk... Saatiin neuvolasta purkki vasta nyt 1kk neuvolassa. Mä päätin sitä koittaa, koska esikoinenkin sitä saa (on alusta saakka saanut) eikä meillä ole kummallakaan onneksi mahavaivoja aiheuttanut... :) Toki olisin vaihtanut jos jotain olisi tullut... :)

Jälkitarkastusta en oo muistanut vielä edes varata, kiitos muistutuksesta... :ashamed:

Ristiäisten tarjoiluista... Meillä on voileipäkakkua (vielä ei olla päätetty tilataanko jostain vai tehdäänkö ite) ja mandariini kakku (teen ite) sekä sitten jotain pullaa ja keksiä (ainakin vaaleanpunaisia sydänpipareita :heart: ). Sitten kahvia, teetä ja mehua. :)

Omasta toipumisesta:
Nyt kun jälkivuoto on loppu, tuntuu et synnytyksestä ois paljon enemmän aikaa kuin kuukausi. Mulla siis toipuminen sujunut hyvin ja nopeasti. :) Raskauskilot jäi jo laitokselle, mutta muuten on vielä painon pudottamista. En ole puntarilla muistanut käydä, mutta kuulemma on lähtenyt. Tiedä sitten paljonko, jospa aamulla muistan puntariin astua... ;) Mutta siis sairaalasta kotiutumispäivänä kävin illalla puntarilla, ja se näytti kiloa vähemmän mitä neukkakorttiin on merkattu alkupainoksi. Eli ihan hyvä juttu... ;)

Älä Landir masennu, kyllä se toipuminen sullakin tapahtuu vaikka ehkä hitaammin. :hug: Seksiä en oo pahemmin edes miettinyt mutta pitäis kai nyt alkaa miettiä kun vuoto on loppu. :ashamed: Jotenkin se taas vaan jännittää, ihan kuin ois kolmas eka kerta. :D :ashamed:

Ekaa kertaa ruokakaupassa tais meidän neiti olla 7 vrk ikäisenä... Jos en ihan väärin muista... :whistle:

myrskynmerkille iso :hug: Toivottavasti tauti pian helpottais. Onneks mies on nyt kotona jeesimässä... :hug:

Mä olen ekaa kertaa tämän neidin kanssa valvonut viime yön. Neiti nukkui, minä valvoin. :kieh: Ähinää, murinaa, purinaa, puhinaa ja sama taas alusta. Ja täydessä unessa. |O :kieh: :whistle: Alkaa kai päivän tapahtumat siirtyillä öihin, kun on tänkin illan kiekunut HÖÖ tolle meidän taululle joka vihdoin saatiin seinään. :LOL: Ja siskoaan katsoo, hymyilee ja sit kuulu taas HÖÖ. :heart: Ja tänään tajusin, että tuo on alkanut jo innostua, kun istuin risti-istunnassa sohvalla ja neiti oli mun jalkojen päällä syönnin jälkeen, niin tyttö mua killitteli, hymyili, sitten kuului HÖÖ ja sitten alkoi kädet ja jalat käydä... Ja sitten höpöteltiinkin taululle seuraavaks... :whistle: Mut jos ens yönä sama meininki, kannan tyynyni ja peittoni sohvalle.. :whistle: Ja hetki sitten esikoinen huuteli unissaan omassa huoneessa ja vauva puhisi meidän makkarissa... :LOL: Lupaavalta näyttää, vielä kun tuo isäntä menee nukkumaan ja alkaa kuorsata... :LOL: Kai mä saan käyttää lahjaksi saatuja korvatulppia vaikka ne isälle kai oli tarkoitettu? :saint:

Mutta nyt jos menis nukkumaan hetkeksi ennen kuin neiti herää syömään, meni nukkumaan jo 20.30 joten tunnin- parin sisällä ois sitten yösyöpöttelyn aika... :)

Shamandalie ja tyttö :heart:
 
Ruokakaupassa meillä käytiin ekaa kertaa kolmen päivän iässä, siis samantein ku sairaalasta kotiuduttiin... enkä ees osannu miettiä, miksei pientä voisi mukaan ottaa. Mieheni olis halunnu tuon jo eilen kauppaan kanssaan mukaan. Esittelisi sitä varmasti koko maailmalle, jos tilaisuus ois.

Eilisen kakkoshädän yhteydessä (ei ollu muutamaan päivään toiminu, ni autettiin kakka Microlaxilla) sitte pullahti peräpukamat ulos. :ashamed: tekee aikas kipiää... onko muilla ollu? Ootteko käyttäny pukamiin mitään lääkevoidetta?

Vatsavaivoja pienellä ollut eilisen ja viimeyön. Valvottiin johonki puolviiteen ku pieni väänteli vatsaansa... voi ressua. Nyt äsken kun vilkasin sitä avattua korvikepakettia. Siinä on teksti: alkaen 4kk!! Voi helvetti...taisi löytyä syy kipuiluun..
 
Saatana kun menee hermo.
...Ukon kanssa.
On nukkunut monta yötä sohvalla kuola naamalla joitain kymmenen tunnin yöunia. Eilen pyysin että nukkuis makkarissa meijjän kanssa, kun tyttökään ei huutele öisin juurikaan mitään.
no nukku sitten ja tyttö tuhisi ja ähki aamulla kakkaa, niin ukolta menee hermot kun ei saa nukuttua ja väittää että vittuillakseni pyysin sitä sinne nukkuun ja nyt sen pitää saada nukkua ainakin kahteentoista kun on NIIIIIIIIN väsynyt.

Siis anteks, mä oon nukkunut viimisen kk korkeintaan kuusi tuntia yössä kun herää syömään sen kolmen tunnin välein ja mullakun tää nukahtaminen aina vähän kestää...
Vähänkö vituttaa.Tekis mieli mennä hakkaan sitä jollain mailalla kun vetää sikeitä tuolla makkarissa, kun on NIIIn sairan poikki kun ei tuhinalta saanut unta.
Voi raukkaa.

Mut yö meni taas ihan kivasti, tyttö nukahti jopa ilamn suurenpia venkslauksia ja eka syöttöväli oli jo pikkaisen yli neljä tuntia. Ja olis ollut varmaan pidempikin mut "tippu pedistään" ja heräs. (peti on siis meijjän sängyssä ja nukkuu makuupussin päällä peittonsa kanssa ja kellahti sieltä alas sen kaksi senttiä ja heräs.)

Jes. kaikille miehille mailalla päähä.

Tuistu ja Ella- joka täyttää tänään 17.1 1kk
 
Huomenta!!

Vyöhyketarapia auttoi meillä ja itkut on itketty. Kolme yötä mennyt ilman huutoa :D . Ihanaa kun poika ei ole enää kipeä. Ensi viikolla mennään vielä kerran ja sitten tarpeen mukaan. Itsekis kyllä hieron pojan jalkoja päivittäin, eilenkin pääsi kunnon pitkät pierut kun hieroin :LOL:.



Eilen käytiin 1kk neuvolassa. Painoa oli tullut 3030g --> 4130g ja pituutta 49cm-->53,8, päänympärys 35,5-->37,8..

itkuun vastataan heti. Monesti poika herää ja viuhtoo käsillään kamalasti eikä edes kerkeä itkemään kun nostan syliin.. Varsinkin yöllä.

Eppari antoi istua noin viikon jälkeen, mutta vuoto oli niin runsasta, et en pystynyt kantamaan mitään hirveän raskasta ettei housuihin olis hulahtanut hirveitä määriä verta.. Nyt vuotoa edelleen ja ei näitä ihan heti loppuvankaan |O

kotitöitä teen päivittäin. Olen siivous/puhtaus friikki. Tai ennemmin et tavarat pitää olla paikoillaan ja suht siistiä. No ihan samallalailla ei kyllä pysty kuunaamaan kun ennen mutta olen jotenkin yrittänyt pitää paikat kondiksessa. Vaikuttaa muun muassa mun mielialaan jo paikat on ihan paskassa :whistle:

raskauskiloja tuli 20kg ja nyt jäljellä 10 kg. Pakko alkaa tekemään jotain, että ei tarvi uudistaa kaikkia vaatteita :eek:

Myrskynmerkille kovasti voimia sinne. Rankkaa aina kun lapsi sairastaa. :hug:

Meillä poika viime yönä päätti alkaa seurustelemaan ja kahden syötän jälkeen 2 h hereillä 1:00-3:00 ja 5:00-7:30. No osasin sitä odotta kun päivän ja illan heti syötymään nukahti ja nukkui 2-3 tunnin pätkiä.
Pitää yrittää ens illalla pitää sitä hieman hereillä. Se tosin on vaikeaa jos poika todella päättää nukkua =) . Kaitpa ne rytmit menee välillä uusiksi.


Tuttia poika oppi imemään neljä viikkoisena. Taidettiin löytää oikea tutti, kun Ainun ja MAM-tutin poika sylki aina pois.

Jes. mutta täytyy mennä laittamaan vaatetta itsellekin, ettei ihan yöpaidassa koko päivä mene :) . On se kyllä ihanaa olla äitiyslomalla kun saa yöppärissä hillua vaikka koko päivän..

rillukka ja pikkumies tasan yksi kuukausi
 
Tuitsu joo on nuo miehet kyllä heikkoja kun meidänkin isäntä tuumas yks aamu, et on rankkaa tää valvominen. Joo mies heräs sillon tasan kerran kun vauva kitisi ja mies nukahtikin about 15 min sen jälkeen :headwall: ..
JOo ja ite oon synnytyksen jälkeen nukkunut tasan 3 tuntia putkeen ja hän saattaa vedellä 10 tunnin unia. Et joopa joo. No käyhän hän töissä, mut :headwall: . Mä työkseni teen päivystys hommaa ja joudun lähtee kesken unien töihin ja saatan tulla vasta illalla, et en kyllä alkais valittaa et ei saa nukkua. Olis perkl. onnellinen ettei tarvi lähtee kesken unien jonnekin maastopelastustehtävään :headwall: ..no joo sivus taas aiheesta. Mutta ymmärrän sua ihan kympillä.. Maila vaan varastosta ja sitä rataa helpottaa uni ongelmat :D
 
Itku. Suuritku. Meillä itkuisuus pahenee vain: koko eilisen päivän joka ikisen syötön jälkeen tuli huuto, tuntuu että pitenevät ja pahenevat vain, kestää 15-30 min (joskus alkaa alusta heti perään) jonka jälkeen nukahtaa, herää sitten n. 1/2-2 tunnin päästä, syö ja huutaa taas. Tai en mä ole antanut tissiä jos jo 1/2 h päästä on herännyt, se 2h väli on ollut aika tarkka vauvalla itsellään. Yöt ja päivät. Joskus päivällä menee 3-4h!
Mutta tossa yöllä kun taas huusi, meni ukolla hermo (oli kantaut raivoavaa tyttöä ainakin puoli tuntia) ja motkotti tytölle vihaisella äänellä, mulle tuli tosi paha mieli. Enkä ole vielä päässyt siitä miehen kanssa juttelemaan kun meni tänään töihin. On onneksi vain pari pv nyt töissä, sitten vielä 2 vkoa kotona, huh.

Loppuyö itseasiassa meni jo hyvin kun sain rauhottumaan meidän sänkyyn syömään ja nukahti siihen, koko loppuyön ja nyt aamun on ollut siinä, välillä vain syötetty.
Mistä hitosta voi tietää tarviiko vähemmän vai enemmän sitä maitoa??? Saa siis vielä pelkkää rintamaitoa eikä ole näyttänyt loppuvan kesken, ainakin isompaan tuntuu aina jäävän tavaraa ja pienemmästäkin tulee syötön loputtua painaessa maitoa helposti. Ja painoa on tullut tasaisesti (syntymä 3250, 1vko 3320, 2vko 3530), ei käsittääkseni liikaa tai liian vähän.

Relatipat aloitettiin toissapäivänä neuvolan suosituksesta, mulla löytyis kaverilta saatua Disflatylia myös, pitäisiköhän sitä koittaa?
Tuntuu että jotain mahanpuruja on pakko olla, miksi muuten huutaisi aina syötön jälkeen? Voiko mun syömät särkylääkkeet (Burana, Panadol) aiheuttaa mahakipuja tuolle? Eilen en ottanut kuin aamulla, yöllä sitten otin kun huuto oli jatkunut illallakin ja oma alakerta jomotti hulluna.

Ja meillä myös on tota ähkinää, puhkinaa ja mörinää, sellaisia miehekkäitä ähkäisyjä ja pieruja nukkuessa, vaikka sontaa on tullut mun mielestä paljon koko ajan. Kai noi ähinätkin voisi liittyä mahaongelmaan? Nytkin on ähissyt tuolla jo tunnin, olen odotellut että milloin herää oikeasti. Näillä näppäimillä olisi taas 2h syömisaika.

Oma kuntoutuminen 2.ast. repeämän (tikit limakalvolla molemmin puolin pitkänä ompeleena U:n muotoisesti + koko väliliha auki) jäljiltä vielä kesken, nyt 2,5vkoa synnytyksestä. Haavat alkaa olla aika hyvin umeutuneet, ei kirvele juurikaan, mutta välilihan tikit aukes jo muutaman päivän tienoilla ja haavanreuna höröttää ikävästi; ei ole tulehtunut tms ja siis paranemassa hyvää vauhtia mutta sellainen pitkä knööli siihen näyttää jäävän.
En tiedä onko tikeistä vai muuten, mutta koko alakerran jomotusta on hulluna edelleen. Ehkä 2pv ollut parempi, olen pystynyt istumaan ilman renkulaa, mutta niin istumisen, seisomisen kuin makoilunkin jälkeen paineentunne on melkoinen ja ilman kipulääkkeitä tosta sonnalla käynnistä ei tulis yhtään mitään. Tuntuu että pahin paine ja kipu tulee tonne häpyluun eteen, joutuu välillä pitelee kiinni. Kuin myös pöntöllä jos joutuu punnertaa, täytyy etuosasta painaa vastaan... Vi-Sibliniä olen syönyt tähän asti, tänään tuntuisi alkavan maha jo toimimaan?!
Ja nänneihin sattuu edelleen, vaihtelevasti.

Henkisesti aletaan vain vajoamaan näitten huutojen ja kolotusten kanssa. Ja alkoi pelottamaan kun miehestä löytyi tuo uusi hermostujapuoli. Onhan se kuultu että vauva, etenkin itkuinen, koettelee parisuhdetta. Silti se tuntuu ikävältä.
Vaikkakin taas kun luki täältä Myrskynmerkin juttua (ja aiemmin muidenkin), saan sentään keskittyä pelkällään tuohon pieneen, tsemppiä yrjökerhoon :eek:

Ristiäisiä ei täällä vielä suunniteltu, menee varmaan siihen 2kk ikään. Onko teillä miehet varpajaisia pitäneet? Meillä näyttää jäävän ristiäisten jälkeen.

Eiköhän ole aika syötellä ja sitten voisi koittaa ekaa kertaa yksin koirien ja vaunujen kera ulkoilua...
Ainiin, miksi kaikki pitää harsoa vaunujen kopan suojana?
 
Shamandalie, juu hyvältä vaikuttaa unien pidentyminen. Kun vain saisi tytön hieman aiemmin nukkumaan taas kukuttiin 01 asti. Valveilla tyttö oli klo 19 lähtien. Illan aikana otti pieniä 5-10 min nokosia.

Asrai Meidän pitää perustaa teinikoirien omistajien vertaistukiryhmä! Noh, aika kiltti möllykkä tuo meidän tapaus on. Nyt kun tuo vetäminen ja ryntäily on hallinnassa on ulkoilu ihan hauskaa.

Aika monen miehellä tuntuu olevan samaa vikaa kuin omallakin, eli itsekkyys ja kyvyttömyys ajatella asioita muiden kannalta. Noh, onneksi niistä on sentään välillä vähän iloa ja hyötyä muuten tässä voisi sinkkutua helposti.
 
Jaahas viestin muokkaus ei onnistu.
Minimi, ilmeisesti vedon takia. Oma tyttö sairastui flunssaan 3 viikkoisena ja sen jälkeen olen hysteerisesti vältellyt vetoa. Vaikka niinhän väitetään ettei kylmettyminen aiheuta flunssaa.

Asraille vielä, jos se teini ihan hyppii nenille ja kaipaa sitä johtajuutta niin kokeilkaa jääkautta.
 
Myrskymnerkille iso halaus ja paljon voimia! Saa ollakin myrskynmerkki tossa tilanteessa, toivottavasti helpottaa pian.

Kyllä noi miehet voi sitte olla kovakallosia... Omakin ymmärrys joskus on koetuksella ton isomman miehen (ja kyllä ton pikkuihmisenkin) kans vaikka kuin yrittää olla hyvä vaimo ja ymmärtää. Asrai ja kaikki muut parisuhteen kanssa kamppailevat, jos yhtään lohduttaa niin ette oo ainoita kenellä pikkunen vaikuttaa suhteeseen myös negatiivisesti, mutta kyllä me siitä selvitään, eikös vaan?

Tässä vaiheessa on pakko kertoa mitä eräs vanhempi työkaverini sanoi, joka sai aikanaan 3 lasta 4 vuoden sisään: "Kun siinä miehen kanssa kanneltiin huutavia lapsia läpi yöt, niin tuli sanottua useamman kerran toisillemme aika pahasti. Avioerokin kävi mielessä, mutta sitten päätin ettei vielä kannata, koska ei tätä yksin jaksaisi millään." Ja tämä ihminen on maailman viimeinen jonka kuvittelisin edes miettivän eroa. No, nyt heidän lapset on isoja ja muuttamassa pois kotoa, miehen kanssa ovat edelleen onnellisina yhdessä. Eli toivoa on!

Toipumisesta vielä. Mulle tehtiin eppari ja oon toipunu ihan hävyttömän hyvin jos rehellisiä ollaan. Alusta asti istuin kovallakin tuolilla ilman ongelmia, laitokselta lähtiessä otin yhden Buranan kun se oli tuotu varalle, enkä viitsinyt hyvää lääkettä heittää hukkaan. :D Kakkosella käynti on vasta viime päivinä ollut hivenen inhottavaa, mutta kahvi tyhjään mahaan auttaa kummasti. :whistle: Tosin siinä saattaa tulla vähän närästystä, mutta se ei oo mitään siihen odotusajan närästykseen verrattuna!

Vielä henk koht hehkutus: viime yö mentiin yhdellä varikkopysähdyksellä! Heräsin yöllä ja luulin et kello on jotain vajaa 3 kun poika ei oo vielä syönyt, mutta se olikin jo 5! Sitte se heräskin ja söi, sitten nukuttiin vähän yli yhdeksään. Saas nähdä miten ensi yönä käy.
 
rilukka: hienoa että teille on apu löytynyt. :hug:

minimi: Meillä isäntä ei vielä ole varpajaisia ehtinyt pitää, todennäköisesti menee täälläkin ristiäisten jälkeen. Pitää kai yhdessä kaverinsa kanssa (jonka poika syntyi päivää ennen meidän tyttöä :D) niin on enemmän sumplittavaa päivän kanssa... Meillä on harso tuulensuojana vaunujen edessä. Jos on sadesuoja, olen laittanut harson koska sadesuoja tukkii vaunun ilmanvaihtoaukkoja enemmän niin harsosta menee paremmin ilma läpi ja jos ei ole suojaa niin sitten on joko filtti tai makuupussi, pakkasista riippuen. Ja jos ei kovin tuule, en ole laittanut mitään... :D

Miehistä ollut juttua... Onko mulla joku ihme tapaus täällä kotona? :ashamed: Tuo kun ei valita heräämisistä (tosin ei ähkimiseen herää :kieh: ) ja jopa rauhoittelee mua kun harmittaa kun ei puhinoilta saa nukuttua... :ashamed: Viikonloppuisin mies herää: vaihtaa tarvittaessa vaipan ja nostaa tytön mun viereen tissille. Ja jos on hereillä kun tyttö on syönyt niin röyhtäyttää ja nostaa omaan sänkyynsä. Mun ei tarvii kuin tarjoilla ja pistää syömisen jälkeen eväät piiloon (jos satun heräämään... :ashamed: ). Arkena mä ainakin yritän reagoida tytön heräämiseen nopeammin kuin päivisin, että mies ei heräisi kun menee kuitenkin aamulla töihin. Tosin tuo sanoo ettei haittaa ja nousee mielelläänkin auttelemaan (monesti herää jos pitää vaippa vaihtaa ja tulee siinä sitten auttamaan, vie likaisen roskiin ja silleen...) vaikka aamulla onkin herätys... :heart:

oiskulla on ollut ihanan pitkä yö. :D Hienoa. :)

Meilläkin tyttö nukkui hyvin (yöunille sänkyynsä meni 20.30, syömään heräsi 03 ja aamulla sitten heräsi n. 7.30) mutta taas ähinää sun muuta ja minä valvoin... :kieh: Menin sitten vessaan, ja kas kummaa kun tuli ihan hiljaista. :kieh: Menin sänkyyn ja istuin siinä: hiljaista. Varovasti menin maate ja vedin peiton päälle, silmiä en uskaltanut heti sulkea. :D Olin just nukahtamassa, niin isäntä alkoi kuorsata, ja siinä samassa vauva ähkiä. Sitten jo esikoinenkin huuteli unissaan jotain... :kieh: Mä jo suunnittelin et meen loppuyöksi pöntölle niin on ainakin hiljaista... :whistle: :ashamed:

Mutta nyt pitää mennä hakeen kahvia ja jos aloittelis ruokaa nyt kun neiti nukkuu. Ja vois etsiä jotain tiskattavaa niin sais kädet lämpimäks... :D
 

Yhteistyössä