**JOULUVAUVAT 2007** Tammikuussa

Olipas tekstiä taas tullut viime käynnistä... Menikin reilu tunti lueskellessa. Ja nyt sitten pää tyhjä, ku pitäis kommentoida.

Ensinnäkin onnea viimeisillekin joulukuisille, jotka on vauvan saanut kainaloon! :heart: Ja tervetuloa uusille! =)

Mitä puuhatte vauvan kanssa hereillä? Pitelen sylissä, juttelen, höpötän puutaheinää ja ilmeilen (näytän varmaan ihan idiootilta) vauvalle. Välillä laitan vaan sitteriin istuskelemaan ja siinä se tykkääkin olla aika hyvin, kun siinä on se tärinäominaisuus.

Täällä kanssa mustat silmänaluset on ottanu vallan. Herra kun on nyt päättänyt, että yöllä on huomattavasti mukavampaa valvoa ja itkeskellä. Päivälläkään ei kyl nuku kun maks 2 tuntia putkeen. (Tällä hetkellä menossa juuri tämä pitempi uni ja tuntuu, et jatkuisi yli tuon 2 tuntia...)

Masuvaivoja täälläkin. Tulee itelläkin välillä itku silmään ku joutuu katsomaan kun toista sattuu niin syötävästi... Rinnalle tykkää tämäkin tapaus nukahtaa ja sit ollaan taas kurjassa kierteessä. Jos alan röyhtäyttää nukahtanutta vauvaa, se herää ja sit taas itketään ja nukuttaminen vaikeeta. Jos jätän röyhtäyttämättä, niin masu vaivaa taas entistä enemmän. Mitä te masuvaivaiset teette?

ja nyt herättiin...

Minky ja jäbä 2 vko ja 5 päivää
 
Tervetuloa Enkuli munki puolesta. Kuulosti aika tutulta toi loppu sun synnytyksestä. Mulla ei jouduttu käynnisteleen, mutta sydänäänet laski 50:en minkä vuoksi poju vedettiin imukupilla ulos. Peesaan täysin sua, oli todella pelottavaa kun kätilö löi happimaskin naamalle ja anto käskyjä: "Kyljelle! Kontalle! Nyt imukuppi". Ja sali tosiaan täynnä sakkia, ajattelin et "toi on kätilö, toi kans, toi gyne, toi lastenlekuri, onkohan noi opiskelijoita..." Kun kaikki oli onnellisesti ohi, tunsin kyllä syvää kiitollisuutta siitä et kätilö oli töissä eikä irtisanoutuneina!

Vauvan itkuun reagoin olosuhteitten mukaan. Jos kuulostaa nälkäseltä niin nopeemmin ettei ehdi saada raivaria, muuten joutaa hetken odottaan jos oon vaikka vessassa tai syömässä. Tosin poika aika hyvin tyytyy myös siihen et hihkuu jotain "joo joo äiti on täällä, ei hätää" tyylistä.

Äh, musta tuntuu edelleen et mä jotenki huijaan ton äiti-jutun kans. Et mä muka äiti? Eiks äidit oo vaikka niinku mun äiti, voinko mä tosiaan olla äiti??? Kai siihen tottuu...
 
moi vaan kaikille :D :D

Käyn täällä aina lukaseen kuulumiset mutta sen verran tointaa nuo pinimmät ain ajärjestää että en ehdi kommentoimaan... ja nytkin kuulostaa että pitää mennä pienin syöttämään ja kun tuo isosisko ei saa enään hiljeneen ja oli kuulemma lähdössä keittämään itelle ja pikkuveljelle nuudeleita :kieh: kun eivät jaksa odottaa että riisiä ja kanaa olis ruoaksi tunninpäästä...

Käykä kukaan muu missään perhekerhossa tai vastaavassa pienokaisten kans? Me on oltu jo parilla viikolla ja ihan kiva nähdä muitakin aikuisia... joskin on meillä kyllä käynyt vieraitakin tasaseen tahtiin katteleen pikkusta ja leivonnaisia ym on kertynyt niin että pakasteesta rupeaa tilaloppumaan kohta...
Ristiäisetkin ole saanut sovittua ja ovat 26.1 ja kummitkin on kysytty enään on nimi hukassa :eek: :eek:

mutta jatkanpas taas paremmalla ajalla, jos joskus sellanen sattuu olemaan:LOL:


 
:wave:

jospa minäkin saisin hieman kirjoitettua jotain :) Ahkerasti olen käynyt lukemassa :)

Paljon voimia teille, jotka kärvistelette unenpuutteen ja masuvaivojen kanssa :hug:

tervetuloa viimeisetkin synnyttäneet :heart:

Ihania ja suloisia kuvia olette laittaneet :heart:

Mauahtavaa Harmi, että jätät meidät :ashamed: Paljon iloa koko teidän perheelle :) Toivottavasti vielä "törmätään" jossain vaiheessa!

Onnea kaikille, jotka olette antaneet jo lapsukaisillenne nimet :flower:

Nukkumisesta Meillä neiti laitetaan öisin kyljelleen nukkumaan, mutta ei mene kauaakaan kuin neiti on jo ähertänyt itsensä selälleen :whistle: Tajuaa kyllä itse kääntää päänsä sivulle :) mahallaan emme ole koettaneet nukuttaa, mutta päivisin pidämme muutamia kertoja massullaan lattialla.

Mitä puuhatte vauvan kanssa hereillä? Meillä "keskustellaan", leperrellään ja heilutellaan helistimiä silmien edessä. Kovasti tykkää seurata helistimiä ja varsinkin äidillä jo ollutta pehmoukkelia :heart:

oletteko muut jo käyneet missään kerhoissa tms? Me ajateltiin huomenna mennä perhekerhoon :)
Entä oletteko liikkuneet jo vauvojenne kanssa "kaikkialla" vai pelkäättekö viruksia yms? Me ollaan kyllä käyty jo kaupoissa, kaupungilla, kylässä ja tosiaan huomenna ajattelin mennä tuonne kerhoon eli pahemmin ei olla mitään sairauksia pelätty, vaikka kyllä niitä aina välillä miettii.
Meinaatteko ottaa Rotarokotteen?

Mutta nyt alkaa kuulumaan ähinää sitteristä, joten taitaa olla ruoka-aika neidillä :) Sitten pääseekin laittamaan ruokaa itselleni ja miehelle :p

-Veeruska & prinsessa 1 kk+1pv-
 
Kuonopannoista ja koirien kanssa elämisestä: Me hankittiin tolle vetävämmälle koiruudelle jo raskausaikana toi Gentle Lieder. Oli ihan huippu hyvä hankinta. Pysyy koiruus oikeasti jossain ruodussa, kun ei pääse törttöilemään ja etenkin toisten koirien tullessa vastaan ei tartte ite miettiä, liukastuuko jäisellä tiellä, jos koira riuhtasee liiaksi... Suosittelen todella tuota. Meillä on myös Haltin kuonopanta, mutta siittä noi saa keploteltua tosi helposti kuonon irti ja sitte ei enää pidättele mikään...
Me ku sairaalasta kotiuduttiin, oli molemmat koirat todella innoissaan ja haltioissaan. Ensin nuuskivat mut läpikotasin, sitte tutustuttiin vauvaan ja saatiin hiukka rajatakin sitä innokkuutta, kun työntävät kuonoa ehkä liiankin lähelle pienen kasvoja. Hyyvin kuitenkin molemmat ottavat rajausta vastaan ja etenkin jos minä käsken pois pienen läheltä, niin tottelevat välittömästi. Kai se on niin, että narttu koirakin on reviiritietoinen, jos sillä on pennut ja sillä on lupakin ärhennellä ja ajaa välillä muut koirat pentujen läheltä pois. Sillä ajattelen noitten ymmärtävän tilanteen. Kovasti ovat touhuamassa mukana vauvan hoidossa. Etenkin vaipanvaihtotilanteet ovat maailman mielenkiintosimpia juttuja, mutta yllättävän rauhallisesti osaavat kuitenki olla pienen lähellä, vaikka luonteeltaan ovat muuten melkosia hösliä...

Maito nous rintoihin kunnolla vasta eilisiltana! Hurja tunne, kun tissejä kuumottaa ja painavat ku mitkä... Ja pieni vain nukkuisi... eilisiltanakin pumppasin kyllä tovin, että sain noi omat "rintatuntemukset" helpottumaan... tuo pieni kun onneksi syö aika kivasti niin tissiä kuin pulloakin. Tai jos hyvin nälkänen on, niin tissiä ei malta, vaan hiveellä raivolla pitäs saada kaikki-tänne-heti-nyt ja sillon on paras antaa vaikka sitä korviketta. Ensin stressasin hirmusesti tuosta imettämisestä, että kuinka sujuu ja kun ei oikein kunnon imuotetta löydy ja mikä nyt neuvoksi... sitten päätin eilen, että rauhotun tämän asian kanssa. Että ei ole pakko imettää omaa maitoa rinnasta joka kerta, jos ei luonnistu. Tärkeintä ois nyt opetella olemaan, levätä ja saada oma pääkoppa synnytyksen jäljiltä kuntoon. Kaikki muu ylimääränen stressi ois pistettävä vain taka-alalle. Eräs ystäväni se eilen lohduttikin sanoen, että "En minä kuitenkaan yhtään sen huonompi äiti ole, vaikka ruokkisin lapseni pelkästään vain ja ainoastaan korvikkeilla".
 
Tuitsu Kuulostaa niiiin tutulle tuo teidän iltarumba.. Samaa on ollu meillä nyt muutamana iltana, neiti huutaa, syö, nukkuu tovin, huutaa taas, syö ja nukahtaa... ja jos liikautat ees peiton kulmaa tai yrität laskea sylistä, niin taas hereillä ja huudetaan...

Mä jätin nyt kahvin pois kun sanovat että se voi aiheuttaa vauvalle vaivoja ja itkuisuutta. Eilen oli toinen päivä ilman kahvia :/ ja ainakin eilisilta oli rauhallinen ja päästiin koko porukka yöunille jo ennen puoltayötä *tuuletus*. Ja koko yön neiti nukku ja söi vaan välillä. Tänään päästiin siis jo normaaliaikaan sängystäkin ylös ja ulkona oltiin ennen puoltapäivää, harvinaista meille.. mutta mukavaa oli kyllä :)

Mötkylä Peesaan Tuitsua tuossa että ota vauva joka inahduksesta rinnalle, niin neuvovat ainakin tuolla imetystukilistan sivuilla. Mitä useammin vauva imee niin silloin pitäisi rintojen enemmän sitä maitoakin antaa. Eli jos tuntuu muillakin että maito hiipuu niin useammin vaan imettämään, kaipa se siitä. Itelläkin välillä meinaa usko loppua mutta eipä tuo nälkiintyneeltä vaikuta :)

Ristiäismekon jälkeen ajattelin pukea tuollaisen sievän mekon jonka saimme, siihen on samaa sarjaa bodykin niin eiköhän se vältä. Sotkemme kuitenkin maidolla kaikki paikat niin kannata mitään tuhan hienoja hepeniä laittaa :D

Kantoliina meilläkin ollut muutamana iltana käytössä ja teen tuon kietaisuX2-sidonnan ja saan siihen neidin ihan itse. Laitan ensin toiselle olkapäälle vauvan ja sujautan toisen jalan sinne liinan väliin, sitten käännän vauvaa toiselle olalle ja sujautan toisen jalan. Sitten toinen onkin siellä välissä jo hyvin niin voi rauhassa niskaa tukea ja asetella niitä liinoja niinkuin kuuluu. Hyvin tuo tuntuu viihtyvän siinä :)

Ristiäiset meillä on 3.2 ja käytössä on ristiäispuku jossa oma isäni on kastettu ensimmäisen kerran eli se on otettu käyttöön vuonna 1950 =) En ole edes varma montako lasta siinä on kastettu, minut ja siskoni ainakin ja siskopuolen lapset viimeksi.. ja nyt meidän neiti.

Kun vauva on hereillä, meillä lähinnä sylitellään ja jutellaan ja ihmetellään. Eipä sitä vielä noin pienen kanssa oikein muuta. Nyt jo tarkkailee valoja ja muita ja seuraa hyvin katseella, saa nähdä mitä tässä keksitään ajankulua. Joku mobile vois olla kiva jossakin roikkumassa...

Vauvan itkuun reagoin kyllä aika nopeasti. Mielestäni ei tuo käärö itke jos siihen ei ole syytä ja vastaan itkuun nopeasti ja sitten mietitään että mikähän sitä oloa helpottaisi :) Nälkäitkun ainakin jo hyvin tunnistaa, muut ovat välillä vähän hakusessa... Monet ovat kyllä sanoneet että sietää sen huutaa hetken ettei totu siihen että heti ollaan passaamassa... En kyllä itse allekirjoita tätä, kyllä pienen pitää tietää että apu ja turva on lähellä.

Enkuli Olet oikeassa siinä että ei ole korviketta antava äiti sen huonompi kuin imettäväkään äiti mutta jos annat korviketta niin huolehdi että tyhjennät rintoja säännöllisesti ettet saa vaivoja siitä että täyttyvät liikaa. Annat sitte vaikka sitä maitoa pullosta vauvalle :) Se on tosi kurja tunne kun tuntuu että rinnat halkeavat ja on ihan kivikovat. Sitä kuumotusta ja turvotuksen tunnetta vähentää ihanasti myös kaalinlehdet, niin hölmöltä kuin kuulostaakin. Yöksikin kun laittaa kaalia niin ei kuumota samalla tavalla.

Rintamaito muuten säilyy 24h jääkaapissa ja 3kk pakastimessa. Eli sitähän voi sitten pumpata pulloon ja jääkaappiin jos yhden syötön antaa korviketta, ja täytyy rintoja tyhjentää, on sitten seuraavaan pullotteluhetkeen maito valmiina jääkaapissa. :)

Mitään perhekerhoja tai vastaavia täällä ei taida olla lähimaillakaan mutta kylästelemässä ollaan käyty sen minkä jaksettu lähteä. Eikä ole pöpöjä täälläkään vältelty mitenkään erikoisesti, joka paikassa neiti mulla mukana. Ja sen rotavirusrokotteen ajattelimme ottaa...



tässä neiti viittä vaille kuukauden ikäinen :)

 
Olettepa tänään olleet ahkeria kirjoittajia menin niin kauan lukemiseen että pikaisesti vaan kerron että käytiin tänään isyystunnustamassa :) Oli niukka sanainen nainen vastassa, tais sanoa kolme virkettä koko toimituksen aikana; kauan olette asuneet yhdessä, haluatteko myös yhteishuoltajuuden, allekirjoitukset näihin kohtiin. Koko toimitus kesti vain muutaman minuutin :D

:hug: ja voimia teille joilla valvotaan vatsavaivojen takia. Meillä kans valvotaan mutta onneks meillä ollaan suht tyytyväisiä valvoessaan, vain joskus yliväsyyneenä hirvee huuto.
 
onnea lähes viimeisille joulukuisille vauvautuneille :flower: :flower: oliko myrskynmerkki ainut joka vielä odottaa??

täällä kans itkuun reagoin heti, ellen oo vessassa jne.. se on jännä kuin oppii tunnistaan mikä itku on kyseessä... nälkä vai masukipu vai uni.. :)


enkuli: mulla kans synnytyksessä otettiin veriä ja laitettiin happiviikset ja hälytettiin lääkäri parikin kertaa ja piti mennä kontilleen kun sydänäänet laski.. kyl itse ajattelin siinä et jos nyt joudutaan leikkaamaan ja näin joutunu kärsii niin '"en ala" ..
tänään kun tuli neloselta meille tuli vauva, nii siinä se vauva kakkasi masussa ja siinä sanottiin et se vaarallista jos vauva nielaisee sitä.. tämä poitsu oli kans kakannut masus eikä mitää sellasta kätilö sanonut.. siinä ohjelmassa heti imivät suusta pois sitä... voihan tietty olla et ei tää oo saanut suuhun sitä mut ois voinu sanoo jotain.. muilla kokemuksia??


pojun hereillä ollessa yleensä paijailen ja pusuttelen ja silittelen.. :heart: sitä päivää odotan että saa vastakaikua hymylle.. :heart: :heart: :heart:

rotavirusrokotteen oon ajatellu ostaa pojalle, just keväällä vielä niin pieni sillon ku alkaa rotavirus jyllätä niin ennenmmkin annan rokotteen ku et pikkuinen joutus sairastaan..

perhekerhosta: oon kyllä ajatellu et ois kiva käydä. aikuista seuraa sais itsekkin, ei aina tarvis lähteä kylään... vaikka kyllä aika paljon kyläillään muutenkin :)
nyt ollaan oltu mun vanhempien luona, saa itse vähä hengähtää välillä ja nukkua päikkäritkin, meillä kun joka toinen yö nukutaan hyvin ja joka toinen ei niin hyvin.. nooh.. mun vanhemmat lähtee thaimaaseen kohta 6vk nii sit ei paljo apuja oo...
siittä ajattelinki neuvolas sanoo et jos sitä perhetyöntekijää sais.. ainaki tuo ehdotti sitä jo odotusaikana vaan sillon kieltäydyin mut kyllä olis kiva päästä yksin käymään jossain tai esikon kans tehö kahdestaan jotain.. alkanu vähä oleen mustis ku ei mun aika riitä sille ja oon nyt ollu nii väsynytkin..

liinuli84 + Miro 4viikkoa :heart: :heart: :heart: :heart:
 
Toi on nukkunut koko päivän!

aamulla oli 7-9 hereillä, sit söi 11.30 aikoihin ja jatko nukkumista, heräs 14.30 ja nukahti uudelleen vähän enen neljää, söi 18.00 ja nukkuu edelleen!
piti oikeen mitata kuumekkin että onko toi kipeä.
Mut syö ja hymyilee unissaan joten eiköhän oo ihan kunnossa!
Tosi outoa, eilen kun oli kokopäivän hereillä, simahti vaan puoleksi tunniksi joskus. taitaa olla univelkaa plikalla! Toivottavasti nukkuu yöllä eikä killitä "peurana" koko yötä...

Sain muuten syötettyä tissimaitoa pullosta, kiskoi kun vanha tekijä, onnistuu näköjään kun oikea pullo löytyy!

Ihana päivä! Tuun kertoo huomenna oliko yökin... :eek: :LOL:

Tuitsu ja Ella
 
MM- Meillä vauvan kanssa pitää lähes koko ajan seurustella hänen ollessa hereillä, muuten kitisee tai itkee... :whistle: juttelen, laulan, kantelen, kääntelen ja vääntelen =) vaan vielä ei oikein vastavuoroista tuo seurustelu, kun toinen ei anna ees pientä hymyä... :ashamed:

Riikkulin miehellä kanssa itkunsiedon kanssa ongelmia... Täällä myös :wave: miestä tuntuu jo pienikin itku hermostuttavan ja on vähän sitä mieltä, että mun pitäs vauvaa sillon sylitellä, kun siihen nopeemmin rauhottuu... kas kun itestä ei tunnu yhtään siltä :kieh: varsinkin kun itse pienen kanssa on eka koko päivän ja sitten mies jo muutaman itkutuokion jälkeen "valittaa".... ja mun päivässä niitä itkuja on neljään mennässä ollut enemmän kuin muutama :LOL: Toisaalta tiedän kyllä, että miehellä suurimmaksi osin säälittää ja ahistaa kuunnella kun toiseen sattuu tai on huono olla! Täytynee vaan ymmärtää ;) :whistle:

Mötkylä Meillä on vauvalle itse kastamisen jälkeen sellainen satiininen (?) juhlapuku... kulkenut nyt suvussa kymmenisen vuotta. Väriltään siis luonnonvalk. ja siihen saa sitten pienen sinisen/punasen rusetin. Ihan kiva ainakin omasta mielestä! Ja varsinkin kun on valmiina, ettei tarvi mitään alkaa hankkia :whistle:

Oisku : mulla kanssa välillä tuntuu huijaukselta kutsua itseään äidiksi... kun mun pikkusisarukset oli täällä, sanoin muutaman kerran itseä vauvalle siskoksi :ashamed: Mutta sillon synnytyksestä ei kyllä ollu ku reilu viikko!!! (selityksen makua..)
 
Rillukka: Toivottavasti kuitenkin saistte nyt avun vaikka ei ensimmäinen kerta olisi auttanutkaan. Ja mikäli imettäminen ei tunnu sun jutulta, ja vaan viitsin lurtrata, niin eipä sekään huonolta kuullosta et pulloon lypsät ja pullopojan teet. :D

MM-: Me seurustellaan neidin kanssa, nyt tuo on alkanut jutella niin kiva höpöttää kun toinen vastaa. :D Sitten katsellaan kivoja verhoja (pitää antaa punaisten jouluverhojen vielä olla kun tyttö tykkää katsella, omalla laiskuudella ei ole merkitystä :saint: ). Jotain leluja tykkää katsella (pakkauksessa ollutta helistintä ja kirjavaa pehmokoiraa jonka sais siskolta ja iskältä). Sitten joskus ollaan filtillä lattialla ja jumppaillaan (pumpataan jalkoja, nostan selinmakuulta käsistä istumaan, ollaan masullaan...). Ja sitten syödään ja kakataan. :D :LOL:

Tervetuloa enkuli tänne. :wave: Onnea vauvasta. Hurjalta tosiaan kuullosti, ja olen taas hiukan enemmän sitä mieltä että ei se mun reilun 9 tunnin synnytys niin pitkä ollutkaan... :whistle: :ashamed:

Asrain kanssa samaa mieltä, että jos imetys ei onnistu, niin ihan yhtä hyviä vauvoja kasvaa korvikkeella ihan yhtä hyville äideille. Ei se hyvä äitiys ole sitä että imettää, vaan sitä että huolehtii että lapsella on hyvä olla. On se sitten korvikemaidolla tai omalla, sillä ei ole merkitystä. :hug: Ja mitä enemmän sitä imettämistä ja maidon riittämistä stressaa, sitä varmemmin maidon tuotanto vähenee. Muistan jostain lukeneeni että ristiäisten alla monella maidon tuotanto vähenee/loppuu stressin takia, joten koitetaan olla ressaamatta. :D

MM-:
:LOL: Tuo peura ajovaloissa oli hyvä, ja liikennevaloissa sai jo nauramaan. :LOL: Kiitos. :D

Vauvan itkuun reagoiminen... Mahdollisimman nopeasti tietty, mut joskus saa jonkun aikaa huutaa, yleensä huuto alkaa kun istuu kakkosella vessassa ja on yksin kotona. :kieh: Mutta jos esikoinen on kotona, hän on heti kärppänä vieressä selittämässä et äiti tulee pian. :heart: Harvoin kovin kauan joutuu huutamaan, ja tuo meidän neiti on sellainen että hetken itkee ja sitten hiljenee odottamaan olisiko joku tuloss. :D Jos sitten ei inhimillisessä ajassa ketään näy, huutaa taas hetken ja jää odottelemaan. :D

Riikkulille :hug: Toivottavasti teillä alkais kans apua löytymään siitä terapiasta, pääsis sitten mieskin rauhoittumaan. :kieh: Miten se miehillä se itku menee niin nopeasti yli sietokyvyn ja se on (kai) hyväksyttävää, mutta äidin on vaan jaksettava ja kestettävä kuunnella sitä itkua jolle ei itse mitään voi tehdä... :/ Mulla kanssa tuli tuossa jonkin aikaa sellaista menkkamaista kipua, ja oli tosi vähäistä vuotoa... Mutta sitä tuli ajoittain ja loppuikin, joten en sitten muistanut edes neuvolassa jutella... :whistle: Ja eritteistä kun juttua tuli, niin nyt on toinen kokonaan vuodoton päivä, joten jospa se nyt ois loppu... :D

Mötkylä: Meillä on kastepuvun alla valkoiset sukkahousut ja joku valkoinen body ois tarkoitus ostaa. Suunnittelin, että kun kastemekon ottaa pois, voisi tytölle siihen laittaa vaikka mekon tai jotkut muut sievät vaatteet. Mutta ei mitään varsinaista juhlapukua...

Oisku: Kyllä siihen tottuu. :D Vaikka aikaa siihen menee... :whistle: (tai voi mennä ). Mun "herätys" tapahtui kun esikoinen alkoi ihan kutsua mua äidiksi... :D (Et ei siihen kovin kauan menny... :whistle: ;) )

Ihana kuva äitiliini. :heart:

Veeruska: Mä olen vauvan kanssa kyllä ollut liikkeellä joka paikassa, paikat jossa sairastetaan ollaan vältetty, mut muuten ollaan käyty kaupoilla ja kylässä ja meillä on porukkaa käynyt. En jotenkaan jaksa pelätä tauteja kun ei ehdon tahdon mene paikkaan jossa sairastellaan... :)

Mä kävin tänään varaamassa itelleni kampaajan. :D Ens viikon perjantaina ois iltapäivällä aika... Ja aikaa siellä menee, kun on opiskelijoiden pyörittämä paikka, mutta mikäs siellä on istuessa ja nauttiessa kun isäntä on lasten kanssa kotona... ;) Viimeksi kävin siellä ja vaikka aikaa meni pitkien hiusten kanssa reilu kaksi tuntia, niin jälki oli oikein hyvä. :) Eikä ollut sinänsä kallis, kun pitkien hiusten leikkuu ja monivärjäys maksoi 50e. :) Onhan se paljon rahaa, mutta toisessa paikassa sais maksaa kolme kertaa sen verran. Eikä aikaakaan menis niin paljon. ;)

Sain muuten vähän noottia tänään esikoiselta aamulla... :kieh: :kieh: Katseli aamulla kun herättiin et "äiti sulla on paita ihan märkä, miks?" (Oli sideharsot ja liivit ja paita ihan märkänä kun ei neiti syönyt yöllä). Sanoin, että on tullut maitoa. No tyttö laittoi kädet vyötärölle ja pyöritti päätään: "ÄITI YÖK! HYI! Oisit pidättänyt" :LOL: Jees, kiitos neuvosta... :kieh: :whistle: :LOL: :heart:

Jaahans, täällä on reilun tunnin ollut lapset nukkumassa, jospa sitä itekin menis... :wave:
 
mulla kans muuten ollut välil melko kipee maha, varsinki imettäessä, tuntuu niinku samanlaisilta ku jälkisupistukset, voiko niitä viel olla? ny 4viikkoa synnytyksestä..

nyt katsoon c.s.i vaik parempi ois mennä nukkuun kun poikakin nukkuu.. mut tv;n orja kun olen.. :snotty: tai ainaki just kaikki nää myöhäis ohjelmien.. heh!! :p :p :p

shamandalie: niinku voiski pidättää sitä maidon tuloa.. :LOL: :LOL: :LOL: voisko tulla joku säätönappi :LOL: :LOL: :D
 
Tänään tuo imettäminen tuntuu taas sujuvan paremmin kuin eilen. Vaikka tuntuu, että maitoa on ja tulee, niin silti olo, ettei se riitä... kuitenkin vasta reilu tunti sitten annoin korviketta kun mietin, miten tuo pieni on kolmatta tuntia hereillä ja kokoajan ois rintaa vailla, vaikka just ois syöny. Muutenki viihtyy rinnalla ja osittain selvästi jotain ihan omaa imemisen tarvetta huvikseenkin, kun suuhun uppoo niin sormet kuin tuttikin...
Tää vuodepotilaana olo kuitenki motivoi enempi imettämiseen. On hassua, että vaikka rinnat tuntuis kuin täysiltä, niin en mä kyllä pumppaamallakaan saa irtoomaan ku jonku max. 20ml.
Tarvinnee kysästä tuolta neuvolatädiltämme perjantaina, kun tulee kotikäynnille.
 
Noista ristiäisten järjestämisestä piti kommentoiman... Meillä ristiäisiin ilmoittautui yli 40 ihmistä (muutama jäi sairauden takia kyllä pois). Vuokrasin kahvikupit. Sain kaikille samanlaiset siistit kupit, eikä kustannus ollut kuin jotain à 65c (kuppi, alus-, pullalautanen ja lusikka yhteensä) . Shamandalie Turussa on ainakin sellainen kuin aarreastiat.
Hyvinhän tämä imetys ja surffailu onnistuu samanaikaisesti :LOL:
 
Meidän "Pikku-peura" nukkui nyt kolmannen peräkkäisen kokonaisen yön, eli 6 tuntia putkeen.
Eilen meinasi mennä nukuttaessa usko siihen että rääpäle aikoo ensikään ruveta unille. Ilmeisesti ilmavaivat ja väsymys saivat tytön todella huonolle tuulelle ja sainkin nautiskella useamman tunnin konsertista. Viimein yhden maissa sitten uni vei voiton. Siihen sitten herättiin kun iskä tuli aamulla töistä.
Pitää ruveta säästämään toista rintaa iltaa kohti niin saa tyttö tappelematta ruokaa.

Ihanaa, että muistakin tuntuu oudolta kutsua itseään äidiksi :)

Ihania kuvia vauvoista taas! :heart:

Minä en kyllä vieläkään erota itkuja toisistaan! Lähinnä päättelen ja kokeilen, että mitä lapsi haluaa. Jutteluhetkistä yhdestä äänteestä olen oppinut, että itku on lähellä. Meilläkin jutellaan ja hihkutaan.

Lattialle en ole vielä edes lasta laittanut kun on nuo kaksi isoa koiraa ja pennumpaan en vielä luota.

Minä olen vain kieltänyt koiria jos ne vaikuttavat "liian kiinnostuneilta" vauvasta. Ärhentelen siis synnyttäneen nartun oikeudella. :LOL:

Itkuun meilläkin reagoidaan heti.
 
mä en vauvan syntymän jälkeen ole juuri "ehtinyt" tai vaan saanu aikaiseksi tulla koneelle kuin pkaolliset laskut maksaan yms mutta nyt aattelin vähän itekin kertoilla päivistämme=)
Luin kaksi viimeistä sivua joten plajon asioita jää huomioimatta mutta luen ne sitten ajallaan....

Meillä menee yöt tosi vaihtelevasti...yhteä yönä poika nukkui putkeen 4,5 tuntia, mutta muuten mennään jotain 3 tunnin pätkissä....vatsavaivoja oli ja niiden takia itki tosi plajon, aloitettiin rela-tipat, jatkui vielä, sitten hain cuplaton-tippoja ja väännöt vähenivät todella selvästi!!!
Yöllä ei ole itkenyt vastaansa sen jälkeen ollenkaan ja illalla ja päivälläkin ihan vaan kerran pari....kauhistuttaahan periaatteessa tuo määrä, 4 tippaa ennen jokaista ateriaa ja ku pieni syö suht usein, mutta koska helpottaa niin jatkamme..tuo kun ei kuulemma imeydy mihinkään joten yliannostuksen riskiäkään ei ole..
Vatsakivuista: mä huomasin heti synnytyksen jälkeen että tosiaan imettäessä vatsaa sattui ja supisteli..eli siis jälkisupistuksia..nyt poika 2 viikkoa ja 2 päivää ja vieläkin imettäessä huomaan että tulee tuota jälkivuotoa, vaikka muuten sitä ei liiemmälti tule enää..eli eiköhän se kohtu siellä jotnekin silloin työskentele :)

Medän poika ei huoli tuttia ollenkaan.......syökö muiden vauvat kaikki?
olen yrittänyt jopa "opettaa" koska välillä tuntuu että hän on rinnalla vaan imemisen tarpeen takia, ei ehkä niinkään nälän..ja kädet ja hihan suut on suussa tosi paljon...ja kuulemma voisi yöllä herätessäänkin joskus nukahtaa vain tutin imemisellä....onkohan näin...?!?!

Me ei olla vauvan kaa käyty ku vasta neuvolareissut ja kerran mumolassa..toki sitten siis vaunutteluja mutta noin niinku yleisellä paikalla....
ajattelin että kauppaan uskaltautuu kun hieman tietää pojan rutiineista että millo ei ainakaa tuu nälkä jne ettei kesken kauppareissun tarvite men mihkää sovituskoppii imettämää
:)

Meillä on ens maanantaina eka sellainen esikoisen saaneille äideille tarkoitettu tapaaminen..niitä on kolme peräkkäisinä maanantaina..must on tosi kivaa, vaikka vähä mietityttää ettämiten sitä oikein "osaa"lähteä kymmeneksi aamulla jo tapaamiseen :D

Nyt alan lukea teidän juttuja alusta..

Vesseli ja poika-vauva 2 viikkoa 2 pvä
 
Huomenta!

Meidän peura nukkui alun nukutus kiukuttelun jälkeen viiden tunnin unet kunnes mä heräsin, katoin kelloa ja olin ihan varma että nyt se o kuollu! Ikinä ei oo nukkunu pidempää kuin kolme tuntia putkeen!
Jouduin herättään syömään, tai ei herännyt mut unissaan mutusteli maitonsa ja jatko uniaan. Ja koko yö meni kahella syötöllä, tosin valvoin ite siinä välissä ja ihmettelin miten toinen voi nukkua noin pitkään. Piti vähän kyttäillä että tekeekö se kuolemaa vai onko vajoomassa koomaan tai jotain. Aamulla vielä mittasin kuumeen että ei vaan oo kipeä. Snadi vainoharhainen akka! :LOL:

Onhan toi hyvin nukkunut mutta että noin hyvin!
Ihana lapsi!

Mötkylä, löysin vielä yhen vinkin tohon sun ongelmaan. Kantsii pumpata maitoa vauvan suuhun kun tuntuu että imuteho rupee laantumaan.

kenelläs niitä alamaha kipuja oli? Mullakin on ollu mut oon huomannu että liittyy siihen että maha ei oo toiminu hetkeen, mullakun toi isompi hätä tekee edelleen vaikeaa, kun on noita pukamia... :ashamed:

Huomenna neuvola, ja tuntu että tosta on tullu ihan sika-iso mokkula!
Varmaan jo lähemmäs viisi kiloa painoa!

palaillaan.

Oisku, on munkin edelleen tosi vaikea uskoa olevani jonkun äiti. Ja että tyttö on ihan oikea lapsi eikä mikään marsu. :LOL:

Tuitsu ja Ella 4vko 2 pvää
 
Arghhhh, mulla jäi eilen Pakon loppu näkemättä :headwall: Herraa nukutin niin nukahdin sitten itsekkin |O Kuka tietää mitä siinä tapahtui? Kukas sitä valitti että kun joutuu meneen niin aikaisin sänkyyn? Mä menen monesti mielelläni, meillä kun tv myös makkarissa ja siellä saan rauhassa katsoa sitä, esikkokaan ei tule yleensä sinne "häiritseen" vaan kiusaa sitten isiä. Nyt eilen se nukkumatti tuli liian aikaisin, tylsiä nuo mainoskatkot |O

Tehdäänks kellään muulla niin että kylvyn tai pyllyn pesun jälkeen kun olet saanut kiedottua pyyhkeeseen ja syliin niin sitten pissataan :| Meillä käynyt noin joka kylvyn jälkeen ja joskus myös pyllyn pesun jälkeen, siinä ollaan sitten märkänä poika ja äiti. Ja pesulle uudestaan.

Täällä itkuja on monenlaista ja aika hyvin olen alkanut erottaa niitä toisisaan, mikä on nälkäitkua ja mikä vain massun nipristelyä :) Hereillä ollessa on aika paljon sylissä ja lepertelen hälle. Välillä viihtyy semmoisen puolen tunnin jaksoa sitterissäkin, varsinkin jos esikko katsoo piirrettyjä niin hän myös.

Liinuli: Mä koukussa kans noihin CSI sarjoihin mutta eilen kun poitsu nukkui kerrankin ajoissa niin tallensin ne digiboxille ja sitten kun tulee yö että taas valvotaan niin on äitille katsomista valmiina.

Kasteen jälkeen ajattelin laittaa pojalle vain siistit vaatteet ei varsinaisia juhlavaatteita. Mulla olis ihana Mikki-slipoveri ja jos siihen ostais t.sininen sammarit tms. niin sillä mentäis sitten. Esikolle oli jotenkin helpompaa kun oli tyttö niin kaikki mekot oli tavallaan juhlavaatteita.

Mites teille muille kotityöt maittaa? Mä en eilen saanut mitään aikaseksi, tänään on pakko ja ihan hyvällä mallilla alkaa oleen (paitsi nyt kukun täällä kun ei pitäisi :headwall: Meillä menee nuo aamut niin että sängystä päästään ylös yleensä vasta kymmenen jälkeen, katsotaan aamupiirretyt nauhalta, sitten syödään ja ulkoillaan ja sitten ruvetaan odottamaankin isäntää töistä kotia ja illalla vaan ei viitsi tehdä mitään :headwall: Ja masentaa kun taas tuo lumi sulas pois....

No niin tulipas valitusta tähän viestiin, koittakaa kestää. Meen nyt niitten kotitöitten pariin (vähäks aikaa).... Ja ulkoilu olis tältä päivältä vielä tekemättä. :wave:
 
Vesseli meillä on kanssa noi Cuplatonit olleet hyviä, tai sitten masuvaivat olis muutenkin helpottanee. :) Neljä tippaa tuntuu mustakin aika paljolta, ja oonki alkuvaiheen jälkeen omatoimisesti vähennellyt niitä 2-3:en vähän satunnaisesti, enkä esim yösyötöillä anna ollenka. Eikä pahemmin oo mahaansa enää väännelly.

Meidän pojalle annettiin tutti jo synnärillä kätilöitten toimesta, kun vietti yötä lastenhuoneessa että mä sain nukkua. Tiedä sitten huusiko siellä niin paljon et ammattilaisiltakin meni hermot, en kysynyt... :LOL: Hyvä apu se on ollut, eikä oo (ilmeisesti) vaikuttanut imemiseen, vaikka siitä niin paljon pelotellaan. Tänään aamullakin kun poika alko ähkimään "liian aikasin" niin laitoin tutin suuhun ja ilmotin että muuta ei nyt just tule, paree nukkua. Ja tosiaan nukku vielä tunnin ennenku halus tissiä. Meilläkin tuppaa meneen sormet ilman tuttia jatkuvasti suuhun, tumput (eli sukat) on muutenkin kokoajan käsissä. Mut jos sun poju ei tuttia halua ja ilman pärjää, niin miks turhaan pakottaa? Ei se tutti ketään autuaaks tee eli älä stressaa!
 
Tosta tutin autuudesta, meill toimii.
Tutti vaan suuhun ja silmät lupsahtaa kiinni, toisaalta muksun pitää kyllä olla jo sopivassa mielentilassa. ( ja näin julistan kokonaisella kahden päivän tutti kokemuksella, meillä muuten maistuu noi nukin tutit. mam oli iha paska.)
Ja Shamandalie, se rätti vinkki oli ihan ykkönen. Tuolla tyttö nukkuu tutti suussa ja tutti on tuettuna suuhun pehmojäniksellä.
Kiitti vaan!
 
Tissit kipeänä |O . Onko muilla?

Saparo: Riippuu, kuinka pitkälle näit Pakoa, mutta just kun se Sara oli oikeudessa ja tyytymässä siihen 12 vuoden tuomioon, se Paul ilmestyi paikalle. Sehän oli yrittänyt ampua itsensä, mut ase ei lauennut ja sit se poras siskolleen ja meni sitten todistamaan Saran puolesta sinne oikeuteen. Olikos sen nimi edes Paul?!? :$
Michael meni rahojen kanssa sinne laivalle, mutta Linc oli käsiraudoissa sen mulkun äijän (en muista nimeä, mut se joka tappoi sen niiden isänkin) vankina ja se sitten vaati Michaelia tulemaan rahojen kanssa 5 minuutissa paikalle. Siihen se sit loppui. Ja tosiaan Bellick jäi kiinni jonkun naisen murhasta, vaikka oikeasti T Bag sen oli tappanut ja T Bag iski jollain teräaseella sitä Maricruzin miestä, jonka nimeä en nyt raskauden sumeltamilla aivoillani myöskään muista...Ja se jäi makaamaan ihan kuoleman kielissä kun Michael lähti juoksemaan T Bagin perään...
Hieman sekavasti kerrottu :ashamed: . Sori...

Itkuun täälläkin yritetään reagoida heti, mutta jos vaikka olen syömässä, syön yleensä lautasen tyhjäksi ja yritän siihen saakka rauhoitella neitiä juttelemalla.

Kotitöitä en ole tehnyt yhtään :ashamed: :ashamed: :ashamed: . Pitäis ryhdistäytyä, mutta kun neiti nukkuu päivällä n. 3 h, juoksen koneelle ja yritän vähän tätä sosiaalista elämääkin pitää yllä.

Tutti maistui tähän asti neidille hyvin, mutta nyt ei 2 yöhön ole kelvannut. Kuulostaa lähinnä siltä, että hän tukehtuu, jos meinaa laittaa tutin suuhun :eek: . Ihme juttu.

Onko kukaan vaihtanut Devitolia johonkin muuhun?
 
No niin pyykit ripustettu ja uus koneellinen pyörimässä ja mä taas täällä :kieh:

Kiitos "Sätseen", olen taas ajan tasalla :)

Mä vaihdoin Devitolin heti Jekovittiin. Tai siis saatiin neuvolasta tuo Devitol mutta kun sen kerrotaan aiheuttaneen enemmän noita vatsavaivoja niin hain heti apteekista Jekovittiä. Käytetään tuo Devitol joskus isompana sitten.

Cuplatoniako pitää antaa noin monta kertaa päivässä? Onneks mä valitsin Disflasylin (miten lie kirjoitetaan). Sitä tarvii antaa vain 2-3 krt päivässä, meillä tuo kaks kertaa on riittänyt. Mun päätös kyllä perustui apteekissa siihen että oli halvempi :D

Meenpäs taas tekeen jotain hyödyllistä eli keittään herran tuttipullot ja tutit ja pulloon uutta vettä :)
 

Yhteistyössä