***JOULUTONTUT -08, joulukuussa***

kiva kuulla nepsus,että kaikki sujuu hyvin ja tokihan sinä tänne kuulut kun joulukuisissa kaikki alunperin oltiin....teillä vaan vauva ei jaksanut loppuun asti mahassa oleilla ja otti reilun varaslähdön :heart:
joulu on ohi ja uutta vuotta ruvetaan pikkuhiljaa vastaanottamaan joten toivottelen jo tässä vaiheessa kaikille OIKEIN RAUHALLISTA UUTTAVUOTTA :hug: ;) :wave: :wave: :wave:
 
Hei vaan,

Pääsinpäs minäkin vielä Joulukuun puolella ilmoittautumaan tänne vauvautuneisiin. Synnytystarinaa onkin jo tuolla odotuspuolella, mutta siis nopea ja suht rankka synnytys meillä. Neiti 3336 g ja 50 cm ja nyt 6 päivää vanha.

Rytmeistä: Mä oon hennosti yrittänyt alusta asti "opettaa" vuorokausirytmiä, eli päivällä herättelen syömään, jos meinaa tulla yli kolmen tunnin syöttöväli. Yöllä sitten syödään vauvan tahdissa ja yritetään seurustella mahdollisimman vähän. Aika hyvin onkin nyt pitemmät (n.4 tunnin) unet ajoittunut tuohon alkuyöhön. Meillä toimittiin samanlailla esikoisen kanssa ja silloin oppi tosi nopsaan siihen, että yöllä vaan nukutaan ja syödään ja päivällä sitten touhuillaan. Tietysti mahavaivat sun muut ei katso aikaa eikä paikka, joten niitä voidaan sitten itkeskellä öisinkin.

Kyllä meillä käytiin jo eilen kylvyssä kotona, vaikka ei ollut napatynkä irronnut (irtosi tänä aamuna). Vähän näyttää nyt kuivalta tuo iho jostain kohdin, mutta eikö sitä aluksi just vähän irtoakin?

Esikoinen on täällä teettänyt kyllä hommia. Ensinnäkin vaati muutamaksi päiväksi vaipan käyttöön, vaikka on jo ollut päiväkuiva pitkään ja yölläkin ilman vaippaa viikkoja. Kovasti tykkää vauvaa halia ja hoidella, mutta mua kohtaan tulee aikamoisia uhma/kiukkukohtauksia. Sitten on myös heräillyt aamuyöstä ja mennyt olohuoneeseen leikkimään/sohvalle nukkumaan, vaikka ennen on nukkunut aina heräämättä (paitsi jos on kipeenä tms). Selvästi siis oireilee isosiskoksi tuloaan ja huomiota onkin yritetty antaa jopa enemmän kuin aikaisemmin. Tänäänkin lähtee isovanhempien kanssa sealifeen ja on tosi innoissaan. Ihanaa, mäkin aion nukkua vauvan kanssa päikkärit, kunhan neiti on saatu matkaan.

Mites muut on alkanut palautumaan odotuksesta. Mulla kiloja tippunut jonkin verran, vaikka sairaalaan ei jäänytkään niin paljon kuin olisin toivonut. Tulleista n. 16 kilosta jäi ehkä 5 laitokselle. Tää joulukin on varmasti vaikuttanut asiaan, kun koko ajan käy käsi suklaarasialla. Nälkä on täysimtyksestäkin johtuen kova, enkä aiokaan syömisten määrää vahdata, mutta kyllä tässä pyhien jälkeen olis tarkotus jättää herkuttelut vähemmälle, että alkais omat vaatteet jossain vaiheessa mahtumaan.

Nyt pitää mennä syöttämään neiti...

O ja neiti 6 päivää.
 
Heips!
Lisäilen nyt tännekin oman synnytyskertomukseni, laitoin jo sen tuonne odotuspuolellekin..

POIKA TULI !! ( vaikka siis tyttöä odotettiin! )

Tulin vaan pikaisesti kertomaan kuulumiset. Melkoisen rankka viikko tässä ollut! Seuraavassa rankka synnytystarinani :

Eli poika tuli maailmaan 16.12 klo 19.45. Paino 4050g ja pituus 51 cm.
Supistukset alkoivat sunnuntaina 14.12 puolen yön aikaan ja tulivat säännöllisinä 5 min välein koko yön, en siis nukkunut koko yönä ja aamulla suuntasimme sairaalaan. Siellä todettiin että 3 cm olen auki ja otettiin osastollle. Supistuksia tuli kovasti ja erittäin kipeinä ja sain kipupiikin, josta ei apua. Sain toisen, josta myöskään ei apua. Sisätutkimuksessa päivällä edelleen 3 cm auki ja lapsivedet menivät. Noin klo 19 siirto synnytyssaliin ja epiduraali ja syönti ja juonti kielto ja . edelleen kohdunsuu auki 3cm. Laitettiin tippa lisäämään supistuksia. Kivut kovia ja epiduraalia lisättiin jatkuvasti. Klo 4 aamuyöstä häädettiin isä nukkumaan vähäksi aikaa ja laitettiin supistuksia lisäävä tippa kiinni. Itse en saanut nukuttua.

Aamulla kuumetta 38 astetta ja laitetaan antibiootti-tippa. Nyt siis tipasta tulee epiduraali, antibiootti, ravintoliuos, supistuksia lisäävä aine. Lisäksi on katetri, kohdun seinämässä supistuksia mittaava anturi, sekä vauvan päässä anturi. Edelleen kohdunsuu 3 cm auki. Klo 10 kohdunsuu auki 4 cm. Klo 14 kohdunsuu auki 6 cm. Epiduraali lopussa, joten kokeillaan kohdunkaulan puudutetta, josta ei apua. Kivut erittäin kovia. Sain epiduraaliin vain puudutetta, ei kipulääkettä, jonka seurauksena jalat puutuivat täysin. Klo 16 kohdunsuu kokonaan auki, mutta en voi ponnistaa koska ei tuntoa. Odotetaan puudutuksen loppumista. Lisätään supistuksia lisäävää ainetta ja alan ponnistella pikkuhiljaa. Kivut alkavat koveta todella ja alan tosissani ponnistamaan. Ponnistusvaihe alkoi noin klo 18. Huusin ja ponnistin noin tunnin ilman mainittavaa edistymistä ja aloin olla todella väsynyt ja erittäin kivulias! Lääkäri tulee paikalle ja päädytään kokeilemaan imukuppia. Kätilö häätää isän ulos huoneesta. Siitä alkoi helvetti! Supistusta lisäävä tippa laitettiin täysille, ei mitään kipulääkettä, imukupin laitto oli kamalaa, samalla kun yritin ponnistaa, lääkäri veti imukupilla ja kätilö painoi kaksin käsin vatsan päältä. Myös välilihaa leikattiin. Huusin täyttä huutoa ja olin täysin poikki. Kohtu ei enää jaksanut supistella. Imukuppiyritystä kesti 15-20 min ( tuntui ikuisuudelta ) kunnes päätettiin lähteä kiireelliseen sektioon. Matka leikkaussaliin oli kammottava, ponnistamisen tarve oli kova, mutta en jaksanut enää mitään tehdä. Sektio tehtiin puudutuksessa ja vihdoin poika syntyi ja kuulin parkumisen. Poika vietiin isälle ja minut kursittiin kasaan ja vietiin heräämöön, jossa vihdoin sain juoda vettä ja sain kunnolla kipulääkettä! Sitten noin klo 12 siirryin osastolle. Näin pojan vilauksella kun isä toi hänet heräämöön näytille.

Seuraavana päivänä sain pojan kerran rinnalle. Sitten todetaan että pojalla on tulehdusarvot koholla ja hänet siirretään vastasyntyneiden teholle. Itsellä myös crp oli yli 200 ja antibioottia tiputetaan sekä minulle että pojalle.

Yhteensä viikko oltiin sairaalassa ja poika oli vierihoidossa vain kaksi viimeistä päivää. Viime maanantaina siis päästiin kotiin ja joulu vietettiin rauhaisasti. Joulupäivänä olin sitten takaisin sairaalan päivystyksessä : leikkaushaava tulehtui. Crp taas 140 ja aloitetaan antibiootti. Nyt käyn päivittäin sairaalassa haavan hoidossa.

Poika onneksi voi hyvin! Joudumme vielä menemään sydämen ultraukseen, kun teholla kuulivat sivuäänen sydämestä, mutta on kuulema aika yleistä, eikä tarvitse huolestua siitä. Pienoisten ilmavaivojen kanssa kamppaillaan ja itse olen melkoisen väsynyt, kun puolikuntoisena yritän jaksaa. Onneksi isä on vielä 2 viikkoa isyyslomalla! Mieli on melkoisen matalalla vastoinkäymisistä ja synnytyksestä sain sellaiset traumat että harkitsen varmasti pitkään seuraavaa raskautta! Ainakin on varmaa että pelkopolin asiakkaana olen!

En voinut muutamaan päivään ajatellakaan koko synnytystä, saati sitten siitä puhua. Nyt alkaa jo hieman toipua järkytyksestä! Melkoinen kokemus ja koettelemus tämä on ollut ja toivon että nyt mennään parempaan, eikä muita yllätyksiä tule!

Anteeksi romaani, kiva jos jaksoitte lukea! Nyt täytyy mennä huilimaan! :hug: kaikille joulumammoille!!!

Sapis ja ylläripoika 11 päivää
 
Hei kaikille ! Ja ihan ensiks Nepsukselle, tuossa pinon aloitusosassani ei ollut tarkoitus unohtaa teitä, jotka olette vauvanne saaneet jo ennen marraskuutakin, anteeksi. Toki tarkoitin, että tämä pino olisi kaikille alkuperäisille joulutonttujen odottajille ja toki mukaan saa tulla aivan uusiakin =)
Joulun pyhät olisivat sitten ohi, vuoden vaihtumista sitten odotellessa. Täälläkin on tullut ahmittua kaikkia herkkuja ja suklaata mielin määrin, joten ihan hyvä, että arki alkaa ja herkut loppuu jääkaapista. Päätin alkaa täyttämään sitä enemmän salaattiaineksilla, jotta joskus näistä kiloistakin pääsisi. Ei nyt laihikselle ihan vielä tässä, mutta herkut pois jättämällä varmasti lähtee usempikin kilo. Mulle tuli kokonaisuudessaan odotusaikana kiloja 13, joista kans noin 5 jäi synnärille. Ja alkujaankin oli jo hieman pudotettavia, joten pikkuhiljaa niitä tiputtelemaan.
Meidän neiti nukkua tuhisee taas tuolla. Viime syötön jälkeen kummasteli pitkäänkin suurta maailmaa, kunnes taas uni tuli. Noita hereilläolo hetkiä on kahden tai kolmen heräämis ja syöttökerran jälkeen, kun taas muilla kerroilla herää juuri ja juuri syömään ja sitten nukkuukin taas suoraan siitä. Yöt nukutaan ihan hyvin. Kymmenen korvilla syödään ja sitten herää useimmiten kahden ja kolmen välillä syömään. Otan viereeni ja imee toista rintaa jonkun aikaa kunnes nukahdamme molemmat ja noin tunnin kuluttua toistetaan tuo herääminen/syöminen ja sitten nukutaan aamu seitsemään tai kahdeksaan. Meillä siis nukkuu samassa sängyssä vanhempien kanssa. Siitäkin taisi olla juttua tuossa pinon alussa. Minua ei pelota, että kierähtäsin päälle tms. Joku siinä vain on, että kun vauva on vieressä, nukun täysin samassa asennossa koko ajan, vaikka muuten saatan unissani kääntyilläkin. Poikien ollessa vauvoja, oli sama juttu. Illalla ensin pinnikseen nukkumaan ja sieltä sitten kun heräsi syömään siirtyi äidin kainaloon ja siinä nukkui aamuun asti. Olen todennut, että näin saan itsekin nukuttua riittävästi.
Meillä on kylvetty suunnilleen joka kolmas päivä. Napatynkä lähti n. viikon iässä ja sen jälkeen ollaan kylvetty. Ja tyttö nauttii kylpemisestä, joten tässä varmaan aletaan pikkuhiljaa käymään loppujen lopuksi joka ilta kylvyssä, kuten pojatkin aikanaan ja nuorimmainen pojista käy kylpyammeessaan pulikoimassa vieläkin joka ilta, vanhempi tyytyy suihkuun, kun ei enää ammeeseen mahdu =) En ole käyttänyt kylpyvedessä mitään öljyjä tms. Tytöllä oli alkuun nilkat ja ranteet melko kuivat, muttei enää, niihin laitoin muutaman kerran kylvyn jälkeen ihan vauvan perusvoidetta. Muuten iho on todella sileä ja hyvän oloinen. Itsellä kyllä iho kaipaa rasvausta, varsinkin näin talvella ja varsinkin jalat, niissä iho on tosi kuivaa.
Tälläistä täältä pikaisesti. Kiva, että voidaan jatkaa kuulumisten ja kokemusten jakoa ! Toivottavasti tuolta odotuspuolelta vielä moni löytää tännekin =)
 
Huh, joulu on ohi! Oli kyllä rankkaa taas kerran. Piti tänä vuonna ihan pienellä porukalla perheen kesken syödä aattona pikkasen jouluruokaa, glögitellä ja availla paketteja. No! Kaikki änkes meille ja hulinaa ja vilinää riitti! Miehen sukulaiset punki sitten Tapanina ja hirvee migreenihän siitä tuli. Kesti vuorokauden ja kun lääkettäkään ei voi ottaa, siinä sitä sit kärvisteltiin. Onneks sentään anoppi käyttäyty melkeinpä... kivasti! Toisin kuin miehen mummo. MIKS AINA jonkun pitää olla ääliö?! Nomutta, se on ohi nyt ja ehkä ens jouluna viisaampi? Mites teidän ja pienokaistenne eka yhteinen joulu?

Niin ja lahjoja ei oikeastaan ootettu yhtään, mutta niitä tuli ihan älyttömästi! Suurin osa tietysti vauvalle, mutta saatiin mekin miehen kanssa muutama. Ja kaikki tosi ihania! Meille on varmaan vaikee ostaa lahjoja, kun ollaan niin kranttuja. :whistle: Paras lahja tuli tottakai mieheltä. :heart: Sain kirjeen "joulupukilta", jossa oli ohjeet uuden vuoden aattoa varten. Se oli aika hauska. Mä en vieläkään tiedä minne me ollaan silloin menossa ja minne vauva ja koira on menossa hoitoon! Iik, jännittää... ja ärrrrsyttää, kun mies kiusaa mua koko ajan virnuilemalla merkitsevästi, kun kaverit kysyvät uuden vuoden suunnitelmista. Enää pari päivää, ni sit selviää. Aiotteko viettää uutta vuotta jotenkin?

Raskauskiloista kyseltiin. Mun täytyy nyt myöntää, että mulla ei oo hajuakaan, paljonko painan. En omista vaakaa. Oon aina ollu saman kokonen, 166 cm ja about 57 kg. En oo koskaan lihonnu ja sit laihduttanu, että tietäisin, mitä on olla minkäkin painoinen. On tää olomuoto kyllä tosi kummallinen. Iso pylly ja reidet ja kaikkea. Mullahan tuli yli 20 kiloa raskausaikana! En miettiny yhtään miten paljon söin ja herkuttelin ja varmasti söinkin jopa kolmen edestä. Heh. Villi veikkaus nykyisen vaatekoon perusteella on, että 10 kiloa olis lähteny, mutta en oo yhtään varma. Enkä oo yhtään huolissanikaan. Laihdun sitten kun laihdun, jos laihdun. Paitsi että olis kiva käyttää noita 34/36 koon vaatteita joskus, kun niitä nyt sattuu olemaan kaksi isoa vaatekaapillista...

Pitäis löytää alennusmyynneistä joku hyvä koon 40 ulkoilupuku... Vaikeeta! Ne on kumminkin sen verran hintavia, että haluis jonkun hyvin istuvan ja kivan näköisen...

Juu ja tänään aloitettiin RELA-tipat, kun vauva näyttää niin kärsivältä jokailtaisten vatsavaivojen kanssa ja kakkakin on jo pari viikkoa ollut ihan löysää. Seuraava neuvola on perjantaina, ni toivottavasti edes siihen mennessä helpottais pikkuisen oloa.

Tulipas taas pitkä, sori. :ashamed:

Ja Tervetuloa kaikille uusille vauvan saaneille! Helpotetaanhan toistemme arkea jakamalla kokemuksia. :hug:

Aino & Lumi 1 kk ja risat
 
B-7
Olihan se liian hyvää ollakseen totta :whistle:
Ekat 3 viikkoa meni aivan mahtavasti mutta tämä alkanut 4:s ikäviikko toi yölliset ähellykset :| Päivisin tyttö on tyyni,rauhallinen ja tyytyväinen.Yöt yhtä pierimistä ja ähellystä.Ei nyt enää jää omaan sänkyynsä vaan "nukkuu "nenä kiinni tississä,eli äitipä ei nuku!
Onko kukaan joulukuinen jo ehtinyt koittaa RELA-tippoja?Kokemuksia?Mussupussu kertoo ainakin tuossa ylhäällä että aloitellut,onko jo näkyvissä helpotusta?

Nytkin nukkuu levollisena ja tyytyväisenä,mutta annas olla kun tulee yö....
Vai kentieskö itse reagoin vaan yöllä ähellyksiin herkemmin???

Toivottavasti on vaan ohimenevää....

Meillä tämä 1v9kk isosisko on ollut jo pidempää hirmu räkäinen ja kyllä onnistui tartuttamaan pienekin,joten voihan tuo tukkoisuus myös osaltaan vaikuttaa.

Mulla kiloja tuli jotain 13 kg ja vielä on jäljellä n 6 kg.Mutta edellisistä olin noin 3-6kk päästä omissa/alta mitoissa ja niin varmaan nytkin.En stressaa enkä mieti painoasioita.
Tissit kyllä painaa varmaan tonnin,ilman niitä olisin jo lähes omissa mitoissa :LOL:

Jep,tulkaahan kun vauva kiireiltä kerkeette,tosiaan kuulumisia kertoilemaan!!!
:wave: babyseven ja lauma joista nuorin nyt 3vkoa 5 päivää
 
B-7
Ja vielä!
Saparolle :hug: hurjan kuuloinen synnytys!Onneksi naisen mieli on niin ihmellinen että pystyy unohtamaan pikkuhiljaa kun saa sen ihanan palkinnon rinnalleen!Paljon voimia!
Ja niin ne ultrat vaan erehtyvät,uskomatonta!Onnittelut pojasta :heart:
 
Kävin kurkkimassa teidän kuulumisia. Saparon synnytys on ollut hurja, mutta onneksi kaikki on nyt hyvin! Jaksamista vatsavaivojen kanssa teille kenen vauvoilla niitä on, en osaa edes kuvitella, millaista se on valvoa vauvan kanssa (esikoinen siis tulossa). No, jospa pääsisi pian tänne kirjoittelemaan ja tutustumaan vauva-arkeen :)

Jive 40+4 odotuspuolelta
 
Minäkin tänne ilmoittaudun :wave:

Eli pikkuinen tonttutyttömme 'Vilttitossu' syntyi suunnitellulla sektiolla 16.12.
Vauva on viides lapsemme ja samalla viimeinen.

Muutamiin pohdintoihin omia kokemuksia;

Meillä vaavi nukkuu vieressä, kapaloituna. Opin tuon kapaloissa nukuttamisen edellisen vauvan aikana. Tosi hyvin saavat pienet unen päästä kiinni, eivät säpsähtele tai huido käsillä itseään. Minäkin pelkään kätkytkuolemaa enemmän kuin vauvan päälle kierähtämistä, joten pidän vaavelin mieluiten mahdollisimman lähellä.
Vielä ainakin on nukkunut kaikki yöt, ensin 3-5h, sitten syö ja jatkaa vielä pari tuntia unia.

Täälläkin on pikkuisen iho kuiva ja hilseilevä, mikä onkin käsittääkseni ihan normaalia vastasyntyneelle. Ripaus öljyä kylpyveteen tekee hyvää. Kylpeä muuten saa, vaikkei napatynkä olisikaan irronnut. Näin ainakin täällä neuvotaan. Käyhän vauvat synnärilläkin pesulla.

Joku kyseli täysistä ja muhkuraisista rinnoista. Oman kokemukseni mukaan on ihan normaalia. Menee oman aikansa ennenkuin kysyntä ja tarjonta menee tasan. Kuume, kipu jne ei kuitenkaan ole normaalia.
Minulla on ainakin auttanut maidontulon tasaantumiseen se, että imettää aina ekana siitä rinnasta josta edellisellä kerralla antoi viimeksi. Silloin molemmista rinnoista tulee vauvan imettyä tasaisesti sekä innokkaat alkuimaisut että loppuimetyksen rauhalliset lutkutukset.
Itse teen niin että imetän ensin toisesta rinnasta, sitten vaihdan vaipan jotta vauveli vähän heräisi (samalla poistuu ylimääräiset ilmatkin massusta) ja sitten imetän toisesta rinnasta. Näin vauva jaksaa juoda enemmän ja imetysvälejä saa pikkuhiljaa pidennettyä luonnollisesti.

Jokaiselle meistä muodostuu varmaan omia hyviä tapoja selvitä niin massuvaivoista, imetyksistä kuin nukuttamisistakin. Nämä tavat joista kerroin ovat toimineet meillä, jollain toisella toimii jokin muu konsti. Pääasia että sekä me äidit että vauvelit ollaan tyytyväisiä.


Nevi ja Vilttitossu 14vrk
 
Heippa vaan! Ihanaa, uusia liittynyt joukkoon. Hurjan kuulosta Saparo81, onneksi kaikki nyt hyvin?
Eipä tässä kolmevuotiaan touhukkaan pojanviikarin ja sylissä viihtyvän vauvan kans kerkee juuri istumaan koneelle. Mutta hyvin on meilläkin mennyt, niin tuntuu muillakin,hienoa! etten osannut tätä näin kuvitellakkaan, mut en myöskään voi täysin odottaa että aina olisi näin lepposta. Isoveikka tuntuu tällä hetkellä niin hyvin hyväksyvän vauvan ja sen että joutuu väliin odottaan, mut voihan se tilanne muuttua.
Tyttö syö tissiä, nukkuu, kakkii ja taas syö ja nukkuu..Minäkin saan yöllä ihan hyvin levättyä, vaikka ilta joskus pitkään venähtää, kun tyttö tykkää iltasin valvoa.

Sitä kysyisin, että kuinka paljon teillä on jo käynyt vieraita, tai olette itse vierailleet? Ja pelkäättekö hinkuyskää, uskallattako vauvan kans isoihin massoihin, esim ostarille yms
Me hiukan varovaisesti ollaan liikuttu, mut nyt meinataan lähteä yhdessä kyllä kauppaan..

Nyt on mentävä, vauva heräs nälkäisenä..
 
Heips,täällä on edelleen aikas rauhallinen poika,jonkin verran tuntuu maha vaivaavan välillä ja ostin lactophilus jauhetta joka autto meillä edellistenkin kanssa,relat ei valitettavasti meidän lapsille oo sopinut,tälle en sit aatellut edes testata,helpoin ne ois kyllä antaa.
Meillä on käynyt muutamia vieraita,vauvan kanssa en oo vielä käynyt ku neuvolassa eikä varmaan kaupoissa yms käydäkkään ihan vielä,kyläillään kyllä kunhan tässä nyt näistä pyhistä selvitään.
Raskauskiloja tuli 11kg ja 3kg jäljellä,tosin en kyllä ihannepainossan ole sittenkään et muutama kilo saa lähteä kesään mennessä ni sit oon tyytyväinen,mut ei stressiä.
Uudenvuodenaatto ollaan kotona,jos sitten 1.1 kävisi kyläilemässä jossain,raketteja varmasti ammutaa heti 18 jälkeen et on lapset hereillä,meidän 2 vanhempaa 4v5kk ja 3v2kk ovat raketeista puhuneet.
Saparon synnytys kyllä kuulosti hurjalta :hug:
Perjantaina pojalla neuvola,toivottavasti painoa tulee..
Sona ja pikku-mies vähän reilu 2vkoa.
 
Kotiuduttu pienen neidin kanssa :heart:
28. päivä yöllä lähdettiin puoli kahden aikaan ja neiti näki päivänvalon klo 11.07 :)
Mittaa oli 50 cm ja painoa 3740 g.
Imetys ei vielä ihan suju, mutta en ota siitä stressiä. Pullo ja NANni on valmiina odottamassa kun neiti herää ;) Palaan pidemmän kertomuksen kera myöhemmin!

Viivi ja "Masi"-neiti ( :LOL: ) 3 pvää
 


Hyvää Uutta Vuotta teille kaikille :wave:

Onnea tytöstä Viivi82 :flower:

Tänään luvassa ihania herkkuja, nuotio pihalla ja rakettien ihailua =)
Sisällekin varmaan takka sytytetään ja tinat valetaan.

Ensi vuoteen :wave:


Nevi ja Vilttitossu 2vko+2p
 
Jaahans, se olis tämän vuoden viimenen päivä sitten.

Meillä on ollut aikamoista rallia tämä nelihenkisen perheen arki. Kyllä mua ihmetyttää kaikki te, joilla on useampi lapsi, jotta kasvatatteko jotain lonkeroita vai mitä? Mies palaa ensi viikolla töihin ja vaikka on tavallaan haikeeta, niin ihan hyvä että arki alkaa ja tulee (toivottavasti) jotain tolkkua ja rytmiä näihin päiviin.

Vauva on kipristellyt yöllä masuansa ja viime yönä valvoi putkeen 4-6.30. Ei siis ole vielä koskaan ollut noin pitkää aikaa putkeen hereillä, niin tietysti nyt sitten just tohon mukavimpaan aikaan yöstä. Isompi sitten heräs kello 5 kun oli pissannut sänkyyn. Meillä pyritään siihen, että kaikki nukkuu omissa sängyissään, mutta viime yönä meni kyllä periaatteet persiilleen, kun lopulta esikoinen ja mies oli meidän sängyssä ja minä ja neiti 10 päivää tuhistiin ja vikistiin sohvalla. HUOH. Onneksi sain sitten mennä reiluksi tunniksi vielä nukkumaan, kun tuo parivaljakko heräsi. Olipa ihanan tyyntä makuuhuoneessa yksin ilman ylimääräisiä jalkoja ja käsiä jokapaikassa ja yhtä pientä tississä kiiinni.

Täällä ei varmaan monellakaan hirveän riehakkaita uuden vuoden juhlia ole tiedossa. Meillä alkuillasta jakaannutaan niin, että mä meen pienemmän neidin kanssa mun ystävän luokse syömään ja mies esikoisen kanssa oman kaverinsa luo. Sitten jossain vaiheessa iltaa käydään koko perheen voimilla kattelemassa paukkuja ja ajoissa kotiin nukkumaan. Tuskinpa kukaan tässä perheessä näkee vuoden vaihdetta.

Meillä oli maanantain neuvolassa (8 vrk vanhana) syntymäpaino ylitetty yli sadalla grammalla ja muutenkin kaikki näytti olevan hyvin. Vähän on nuo nivuset punasena, mutta bebanthen ja satunnaiset ilmakylvyt ovat alkaneet vaikuttaa.

En tiedä kuka muistaa tuolta odotuspinosta, mutta mullahan on tosiaan tuo graduprojekti ollut tuossa syksyllä käynnissä ja nyt palaankin sitten Tammikuussa seminaariin. Vähän kyllä ihmetyttää että miten tällasilla yöunilla toimii aivot, mutta aion nyt kokeilla saanko mitään tehtyä. Toiveena olisi kevään aikana saada se purkkiin ja sitten tehdä jäljellä olevat tentit kesällä ja ehkä vielä ensi syksynä, niin saisin nuo opinnot päätökseen. Sitten voiskin nutiskella lapsista ja kotona olosta ainakin kesään 2010, jonka jälkeen mahdollisesti töihin. Sori, että tuli tämmöstä ei vauva-aiheista asiaa, mutta tämmöset tässä vaan pyörii päässä ja olis kiva kuulla, jotta "taisteleeko" joku muukin perheen ohella muiden projektien parissa?

Oikein rauhallista vuoden vaihdetta kaikille ja jatketaan ensi vuonna 2009!

O ja Neito 10 päivää.

 
Hei kaikille ja onnea uusille vauvaantuneille :flower: Vuoden viimeistä päivää vietetään ja taitaa tuolla odotuspinossa olla vielä aika monta odottajaa. Jaksamisia vaan kaikille sinnekin puolelle, vauvanne tulee kyllä sieltä.
Täällä ei uutta vuotta ole ihmeemmin juhlittu sitten ekan lapsen syntymän jälkeen, siis tarkoitan sillei aikuisten tapaan. Meillä kaikki uudet vuodet, vaput yms. menee ihan lasten ehdoilla, eikä alkoholikaan paria isännän saunakaljaa ja omaa siideriä tai punkkulasia enempää kuulu niihin. Uutena vuotena ostetaan jonkin verran paukkuja, joita sitten puolen yön aikaan mies ja vanhin poika paukuttelevat tuolla pihalla taivaan tuuliin. Itse katselen niitä ikkunasta, kun nuorimmat ovat nukkumassa. Viime vuonna ammuttiin muutamat jo kun nuorin pojistakin jaksoi valvoa eli kohta kuuden jälkeen illalla. Tänä vuonnakin varmaan niin. Sitten valetaan tinoja jossain vaiheessa. Herkutellaan jotain hyvää ja siinä se, ei siinä sen kummempia kun vuosi vaihtuu. Ihanaa yhdessäoloa perheen kanssa :heart:
Täällä moni muukin todennut, että alkuun niin rauhalliset vaavimme, eivät aina olekaan niin rauhallisia =) Itse myös. Toissa yönä neitimme heräsi syömään, eikä siitä sitten halunnutkaan heti nukkumaan. Söimme pitkän kaavan mukaan pullomaito mukaan lukien ja senkin jälkeen valvottiin vielä. Varmaán siinä tuli sellainen noin kolmen tunnin hereilläoloaika. Hieman taisi masussakin kipristellä, kuin itkuakin välillä päästeli ja väänteli ja käänteli kunnes löydettiin parempaa asentoa. No, viime yö menikin sitten taas paremmin. Tuota kipristelyä oli illalla ja pidempi hereilläoloaika silloin. Nukahti sitten lopulta puol kahdentoista aikaan ja heräsi sitten vasta viideltä aamulla syömään. Syötiin ja nukuttiin taas pari tuntia, syötii toinen rinta ja nukuttiin taas vähän. Et kyllä tässä vielä vaihtelua noissa unissa ja valvomisissa on, muttei nyt vielä mitään rytmiä pitäisikään olla.
Hyviä vuodenvaihtumisia kaikille ! Täytyy kai aloittaa uusi kuukausi sitten uudella pinolla, vai ?
 
Heips!
Tosiaan vuoden viimeistä päivää viedään. HYVÄÄ UUTTA VUOTTA KAIKILLE !!!!

Meillä alkanut arki tasaantua, vauva nukkuu sellaista 3-5h putkeen yöllä ja päivällä, nyt kylläkin pari viimeistä yötä lutkuttanut 2-3h välein. Päivisin pitempiä pätkiä. 5.v ja 3.v onneksi auttaa ja "hoitaa" laittaa tuttia suuhun ja viihdyttää lattialla.

Oletteko jo ulkona nukutellut*? Me oltiin pulkka mäessä isompien kanssa ja vaavi vaunuissa tietenkin, tultiin siten kotiin ja jätin ulos nukumaan poika posotti 3h unet. Taidanpa laittaa ulos huomennakin jos ei tuo pakkanen nyt aivan mahottomaksi nouse.

Joko olette ristiäisiä suunnitelleet?

Joo, nyt on mentävä poitsu huutaa siihen malliin palaillaan.

iittala ja poitsu 3vko 4päivää :heart:
 
Hei,

minäkin vihdoin ehdin tulla mukaan.

Täällä on alku tuntunut melko rankalta kun ensin ei maito noussut rintoihin, sitten tuli haavaumia väärän imuotteen takia ja kun nuo asiat ovat korjaantuneet niin poika on syönyt hieman huonosti. Eli rintoihin jää maitoa ja pojalla on nälkä. Korviketta olemme antaneet muutaman kerran päivässä ettei jää liian nälkäiseksi. Syömisongelmat ovat kestäneet nelisen päivää kuin myös valvominen. Viime päivinä poika on valvonut n. 4 tunnin pätkiä kerrallaan päivällä ja yöllä. Toivon, että olisi tilapäistä ja johtuu flunssasta, joka ensin iski isään, sitten äitiin ja nyt ilmeisesti pienimpäänkin. Yöllä ollaan kyllä nukuttu 3-4 tuntia kerrallaan, mutta välissä on ikävästi ollut tuollainen pidempi valvomispätkä.

Muuten asiat ovat hyvin. Alun keltaisuus on hävinnyt ja paino oli noussut jo syntymälukemiin 12 pv kohdalla neuvolassa käydessä. Kun nyt saataisiin tuo syöminen ja yöt sujumaan mallikkaasti ja tietysti oma flunssa ohi, niin jaksaisi paremmin.

Nyt pakko mennä vähän torkkumaan.

Nasu30 ja poika 13 pv
 
Heissan!
Olen jo piiitkäääään seuraillut taustalla teitin masunkasvatusta ja nyyttien maailmaan tuloa. Toivottavasti ette häiriinny kuin näin tunkeudun joukkoonne...
Itse sain vaavin 11.12, "isin prinsessan" ja ajattelin vihdoinkin liittyä keskusteluun mukaan koska kysyttävää tuntuu aina välillä itselläni olevan, esikoinen kun neiti on.

Tyttö syntyi 39+ 3 ja sai 10 pistettä, kokoa hällä oli 49cm ja 3290g. Synnytys itsessään oli ok, kkonaisuudessaan meni noin13h josta ponnistusvaihe kesti 13 min =)

Meillä elo sujuu vauva arjen mukaisesti, valvomista, unta ja seurustelua. Nyt joskin on masuvaivat ja nuha alkaneet vaikuttamaan uneen. (viime yönäkin nukuttu 3h) Pian pitää suunnata apteekkiin hakemaan helpotusta noihin neitin vaivoihin.

Kat :)
 
Nimra
Moikka vaan kaikille ja tasapuoleisesti :wave:

Uusille tervetuloa ja ei muuta kuin keskusteluun vaan mukaan - ehtimisen ja jaksamisen mukaan... :D

Meillä on tässä ollut näitä alkuaikojen "ongelmia" niin ei ole tullut täällä juuru käytyä, kun aika on kirjaimellisesti mennyt kyllä ihan muissa puuhissa :heart:

Meillä oli siis tytöllä kovat masuvaivat (ilmaa.. ) ja ne loppui/helpotti suuresti vasta, kun tajusimme isännän kanssa ostaa tuttipullon mikä on tarkoitettu koliikkilapselle, kun siitä ei tule ilmaa niin paljon ja joutuu hiukan näkemään vaivaa ruokansa eteen :LOL: Ihanaa, kun auttoi! Neuvolasta kysyin tuota koliikkia, että onko meidän Annilla niin ei saatu "siunausta" asialle, kun meni masuvaivat noin helpolla pois.
Noiden vaivojen takia piti lopettaa relatipat ja deetipat, kun alusta oli lähdettävä, että harmittava tauko tuli, mutta tänään aloitin uudelleen :D
Nyt onkin sitten uusia huolenaiheita, mutta siinä ei liene mitään uutta :whistle: Mä olen nyt tytön lämpöä seuraillut parisen päivää (peräsuolesta ) ja korkein arvo tänään (37,5 ) joten.. ei vielä kuulemma kuumetta, kun on sanottu että sitten pitää huolestua, kun on lämpöä 38 ja vauva on lötkö :| Sit toinen oire on että Annilla tulee aivan mahdottomasti limaa... :eek: :eek: siis mulle on kyllä sanottu, että normaalia, mut silti... muutaman kerran tullut ihan pelkkää limaa.. kuhan ei ripuliksi muutu!! |O |O Sit vielä olis tytön ihan punainen pylly.. Siis huh huh! Mä olen nyt meinannut, että annan sen olla viikonlopun ilman vaippoja ja saa nukkua olohuoneessa muovisen hoitoalustan päällä missä pyyhe ja lakana päällä, että ei mene sit kaikki pinniksestä pissiin.. (vaikka muovifrotee on sielläkin.. ) helpompi tuossa huoltaa ilman vaippaa ja voi syöttää samassa paikassa :heart: Mä toivon, että ilmakylpy, Bepanhen-voide ja vesipesu ja hyvä kuivaus auttaa eikä tarvii maanantaina mennä neuvolaan/sairaalaan kyselemään, että mitä tehdä :snotty:
Oli meillä tuossa sit sellainenkin ongelma, että Anni kun on yleisesti nukkunut mun sylissä ja olen vaan hoidellut ja sylitellyt ym..ja isäntä yleensä sit syöttänyt, että ehdin edes jossain vaiheessa levätä niin meille kävikin niin, että mä kun aloin syöttää tyttöä ni ei syönyt kun ihan vähän ja senkin todella pitkän ajan kanssa, kun halus vaan sylissä nukkua, halata ym.. Noh, pari päivää siihen meni että tytön sain syömään ja söi kyllä niinä päivinä todella vähän!! Siitä jo hiukka huolestuin, mut eipä kait sit ollut ongelmaa :D Nyt siis syö kaikkien kanssa :saint:
Saatiin tuttavapariskunnalta rintareppu :D Toivottavasti tyttö pitää siitä :p Se olisi kätevä, kun pystyy tekemään omia hommia tytön ollessa repussa.. esim siivota, leipoa, laittaa ruokaa :saint: Ihan kun mulle tehty :LOL:

Olette puhuneet tuosta liikkumisesta.. Meillä ollaan kyllä menty suht normaalisti....eli jos on tarvinnut käydä kaupassa niin tyttö mukana ja muutamassa kylässä käyty (mut ei kyllä ole ollut pieniä lapsia )... meillä siis suht normaalia elämää sillä saralla.

Ulkona en ole vielä nukuttanut, kun ihan vaunulenkeissä... silloin Anni tykkää nukkua, mutta niitäkään ei tehdä yli 10 asteen pakkasella..kun sellaisen rajan antoivat neuvolasta meille. Parveke meillä kyllä on, että siinä voisi nukuttaa, mutta meidän talossa on niin kamalasti tupakoivaa ihmistä, että ei viitsi ihan noin pientä laittaa vielä tupakan savuun.., vaikka eihän sitä kukaan sen naamalle puhalla, muta silti... :whistle: vaikka ei mua haittaa tupakoivat ihmiset, mut jotenkin se oma pikkuinen on eriasia.. :snotty:

Nyt jos menis nukkumaan, kun tyttökin alkaa hiljalleen nukahtaa... :heart:

Suvi ja Anni 1 kk :heart:
 

Yhteistyössä