JOULUN odottajat MARRASkuussa!*jo korkattu!!*

Orvokki onnittelut pojasta :flower:

Nythän alkaa jo joka päivä vauvauutisia tulemaan =)

Vaatteista:Kyllä kaipaan ja niin paljon, nyt kuljen joogahousuissa/trikoo/fleecehousuissa ja isoissa huppareissa niin olis jo kiva saada hieman tyköistuvampaa ja farkkuja jalkaan...

Nukkuminen:Täällä kanssa herätään viimeistään neljältä ihmettelemään maailman menoa ihan pirteenä ja sitten ootellaan ja pitkään taas unta. :headwall:

Punahattu 35+3 :heart:

Huomenna lääkäriin niin näkee onko jotain tapahtunut kohdunsuulla(toivottavasti on)
 
Paljon onnea orvokki ja nmp :flower: :flower: :heart: ...
Näin se alkoi meidänkin pino purkautuun ja vilkastuun, tuntuu että täällä käy nyt niin hirvee kuhina, monta sivua tulee juttua päivässä :D ...Sanotaan, että kuukausi takaperin, oli vielä tooooosi hiljaista =)

Tänne ei erikoisempaa, eilenki oli taas sellaista menkkajuilintaa, mutta meni sit 5-10minuutin päästä ohi...piti kaupastaki lähtee pois sen takia, ku juli nii ikävästi, että oli vaikee liikkua :ashamed:

Saapas nähä mitä noi sit on, ja jos on jotaki, nii onko tehny jotaki tonne alakertaa...ylihuomena olis sitte lääkärikäynti.

vauvis neiti 35+2 :heart:
 
Ekaksi Onnea Orvokki ja nmp! :flower: =) Rupeshan niitä poikiakin tänne syntymään.

Lääkärikuulumisia;

Verenpaineet 122/74
painoa reilut 500g/vko
HB:tä ei mitattu
Kohdunkaula lyhentynyt 'jopa', nyt 2cm
Paikat pehmenneet mutta täysin kiinni
Vauva raivotarjonnassa, tullut alaspäin muttei vielä kiinnittynyt.

Lääkäri siis sanoi että varmaan menee suunnilleen samoille viikoille kuin edelliset (41+1 ja 40+4), eli tuskin ainakaan kovasti ennen LA:ta tulee :whistle:

Koosta sanoi sen verran arviota että myös samoissa lukemissa tulee olemaan kuin edelliset, jotka siis molemmat painoi 3750g syntyessään.

Ei siis minkäänlaista lupausta ajoissa synnyttämiseen tullut |O |O

...isäntäkin oli ihan pettynyt, sanoi kymmeneen kertaan tuon jälkeen että 'nyt pysyt sitten liikenteessä, mä haluan et se syntyy aiemmin' :whistle:

Mä en nyt jotenkin itse jaksa enää ressata :ashamed: . Niin kauan kun olo on suht siedettävä, saa sitten pysyäkin mahassa jos kerran meinaa. Haluaisin vaan niin kovasti päästä kotiin vauvan kanssa hyvissäajoin ennen Joulua, se on ainoa murhe :/ .

Isompia supistuksia ei varsinaisesti nyt edes ole ollut, mutta joka päivä jonkun verran supistaa ja isommin sitten muuta vihlontaa alakerrassa. Öisin tosiaan kyljenkäännöt sattuu ja jalat särkee pirusti - päivisin selkä kipuilee heti kun on liikkeellä pidempään... muutenhan tässä voidaan vallan mainosti :whistle: :D .

Eli minä ainakin pidän pinoa pystyssä osaltani viimeiseen asti, ja kun vihdoin nyytin saa niin sitten jatketaan vaavi-puolella :wave:

- Terhikki ja PieniIII rv 37+1 -
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katherinelle:
Unohtui äsken kysyä teiltä, joilla enemmän lapsia... :wave: Eli mitenkäs noi jälkisupparit? Ovatko ne pahentuneet, mitä enemmän synnytyksiä? Itsellä ei esikoisesta ollut niitä oikeastaan yhtään, mutta nyt kaikki tutut ovat varoitelleet, että ne tuntuukin vasta toisen tai useamman synnytyskerran jälkeen. Jotenkin niitä odotan kauhulla, itse synnytystä en, koska se meni viimeksi niin sujuvasti :ashamed:
Toisen synnytyksen jälkeen olivat tosi pahat, ekassa ei tainnut ollakaan. Eli ne jatkui pariin ekaan kotipäivään asti, varsinkin aina imetettäessä :ashamed:

Mutta loppuu ne siitä, aikanaan. Ja kannattaa tarpeen mukaan Buranaa ottaa.

Saa nähdä onko tämän kolmosen jälkeen sitten taas pahemmat...
 
Pikaisesti tulin tänne kertomaan neuvola kuulumiset, eli painoa/vko 3,9 KG, valkuaiset kahdella plussalla ja paineet 142/92, elikkäs Kyssiin lähden tässä äiteen kans porhaltamaan. Ja viikkoja kun tuli tänään 37, niin hyvällä (vai huonolla? ) tuurilla käynnistetään...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annukka84:
Pikaisesti tulin tänne kertomaan neuvola kuulumiset, eli painoa/vko 3,9 KG, valkuaiset kahdella plussalla ja paineet 142/92, elikkäs Kyssiin lähden tässä äiteen kans porhaltamaan. Ja viikkoja kun tuli tänään 37, niin hyvällä (vai huonolla? ) tuurilla käynnistetään...
Ohhoh, kuulostaa kyllä siltä että käynnistykseen päädyt :eek:

Ei muuta kuin kovasti onnea matkaan, isoja ponnistuksia ja supistuksia :flower: =)
 
maarith
Onnittelut kaikille jo nyyttinsä saaneille tasapuolisesti Mä täällä kateellisena oleskelen.Huomenna olis aika äitiyspolille painoarvion takia.Saa nähdä mitä siellä sanotaan.Aion myös yrittää muistaa kysyä sukupuolta,kun sen vihdoinkin haluaisin tietää..vastahan mulla on takana 5 ultraa.Toivotaan myös,että lääkäri suostuis suunniteltuun käynnistykseen tuossa ennen laskettua aikaa,koska meillä ongelmana lasten saanti hoitoon ja tän koko lauman kanssa on ehkä hiukan hankalaa raahautua sinne laitokselle.No huomenna selviää sit mitä meinaavat.
Edessä on kuitenkin vielä ainakin kerran käynti naistenklinikalla sokereiden takia,kun sinne en vielä oo kertaakaan joutunu..perjantaina selviää se sitten,että milloin sinne.
Vauva yrittää selvästi tunkea vatsanahan läpi ja olo on,kun alien olis mahassa...ei tähän totu koskaan aina tää tuntuu omituiselta ja ahdistavalta.Eilenkin meijän 3,5v tyttö katteli mun mahaa,kun sieltä tuli jalka kuhmuna läpi. :LOL: Kyllä sitä itekin kattoa,että hui :LOL: Onnex tuo masuvaavi rauhottu uimassa,mutta melkosen villi se oli kuitenkin eilenkin.Ja tänään sama meno jatkuu...

36+3
 
Täällä olis tänään puoli kolmelta neuvolalääkäri, jännittää vähän, mitä se sanoo.. Tulen sitten kertomaan. Nyt onkin monella lääkäriä tiedossa!

Väsyttää niin paljon, ettei meinaa silmät pysyä auki. Meille on tulossa jotkut vesilaitoksen miehet niin oon vahtinut niitten tuloa koko aamupäivän.

Menen kyllä lääkäriin kävellen, jos vähän virkistyisi!

Milja +vaavi 35+6, huomenna viikko taas vaihtuu..onneksi..tuntuu, että monella viikkoja niiiiiin paljon.. =)

*muoks...kirjotin ensin: "väsyttää niin ettei meinaa pysyä silmät kiinni"..jepjep :) *
 
Orvokille onnittelut ja Annukalle onnea matkaan!

Täällä oltais jo ihan valmiita jakautumaan. Viime yönä puoli kuuden aikaan alkoi muutama supistus mutta puolen tunnin päästä ei muuta kuin huono olo jäljellä. Tuleeko muille huonoa oloa supistusten jälkeen? Mulla jotenkin se selkää särky johtaa sellaiseen hieman oksettavaan oloon. Tällä menolla sitten oksentelen itse synnytyksessä. Huomasin sen kyllä viime yönä, että olisin henkisesti ollut valmis lähtemään synnytyspuuhiin. Edelliskerralla kun supisteli (joskus viikko sitten) tuli sellainen tunne, etten ole vielä valmis. Mutta huonolla tuurilla tässä odotellaan sinne viikolle 42.
 
Hei kaikille!

Saanhan vielä tulla mukaan vaikka olenkin alkuaikojen jälkeen pudonnut kyydistä kirjoittelussa? Nyt kun on jo kotona niin on vähän enemmän aikaa ja lueskelin teidän kanssamasuilijoiden kuulumisia pitkästä aikaa.

Minulla siis pikkukakkonen tulossa ja LA on 19.12. Etusivulla on vielä se vanha LA joka oli jouluaatto ja siis ultrassa muuttui. Esikoinen on tämän syntyessä 1v 8kk joten ihan mukavasti ohjelmaa päiviin tiedossa ;)

Tänään siis 36+4 ja mulla on jo kohdunkaula lyhentynyt ja kohdunsuu sormelle auki. Ekoja kipeitä supistuksia tuntui eilen parin tunnin ajan, tähän mennessä olleet kivuttomia. Limatulppaa (tai jotain sen tapaista) vuodellut 4-5 päivää, joten nyt alkaa jo pikkusen jännittämään. Viime viikolla lääkäri sanoi että tuntee vauvan pään sormella sisätutkimusta tehdessään :eek: mutta pää ei ollut vielä kiinnittynyt. Nyt siis jos vedet menee niinkuin esikoisestakin, on mentävä sairaalaan heti kun ei ole varmuutta tosta kiinnittymisestä. Vauva voi kuulemme syntyä milloin vaan. En kuitenkaan jotenkin jaksa uskoa että vielä ihan tulisi. Paljonhan näitä tarinoita on että on noin sanottu ja sitten on mennyt jopa yli. Esikko syntyi laskettuna päivänä.

Huonosta olosta olitte kirjoitelleet. Sitä on alkanut ilmetä täälläkin varsinkin iltapäivisin. Esikoisesta en muista samanlaista ilmiötä. Silti kuitenkin mullakin on kokoajan nälkä. Täällä myös öisin heräillään vessaan ja muutenkin n.1-3 kertaa yössä. Sinänsä turhauttavaa kun esikoinen kuitenkin nukkuu ja tietää hänen heräävän joka aamu klo.6.00 :/

Kaunista talvipäivää kaikille joulutonttua ootteleville!

Torey+Tirppana 36+4
 
Mä en ole aikoihin kirjotellu, mut jos nyt..eli palasin juuri painoarvioultrasta. Neuvolassa epäilivät isoa vauvaa, esikoinen oli syntyessään 4150g. Painoarvio oli kuitenki 3580g, ei paha, mut eihän se täysi totuus ole, vain arvio. Laittoivat takarajan synnytykselle, eli jos ei laskettuun aikaan mennessä ole syntynyt(5.12)ni sit 9.12 suoraan synnärille. Ja miehän toivon et näin kävis, koska meillä on ongelmana esikoisen hoito. Mummit ja ukit asuvat 100-200km päässä, ainoalla ystävälläni täällä uudella paikkakunnalla(joka tarpeeksi tuttu pojalleni)on kaksi lasta, ei voi tulla esim kesken yötä tai minä en halua riepotella pikkuista kesken yötä hoitoon.
Onko muilla samanlaista ongelmaa, siis isompien lasten hoitoon saamisessa?
Mua ei nyt koko synnytys jännitä läheskään yhtä paljon ku pojan hoito. Mielummin synnytän sitten yksin ja mies hoitaa esikoista kotona.

Syysusvis ja napero 38+4
 
Hei kaikille!

Onnea vauvan saaneille, viimeksi taisi Orvokilta tulla iloisia uutisia!

Annukalla näyttää kans ruvenneen tapahtumaan, kaikkea hyvää jasiunausta matkaan! Kohta saat nähdä vauvan!

Minä en ainakaan tajua, että siellä on jo nyt oikea vauva, hämmästyin oikein kun katsoin Mussupussun soman tytön kuvia, että miten tuolla nahan alla voikin olla joku noin "valmis".

Takeista ja vaatteista on ainakin ollut juttua. Mulla on niin onnellinen tilanne, että on pyylevänpuoleinen anoppi, jonka toppatakkia saan lainata :) Eli ei takkihuolta. Ja kaikki äitiysvaatteet menee vielä, ettei niidenkään suhteen hätää. Nää on oikeastaan yosi mukavia: koskaan ei ahteri vilku tai selkää palele ja paidoissa riittää pituus!

SEmmoisen "oireen" oon huomannu, että vähemmän huvittaa koko ajan lähteä ihmisten ilmoille ja jutella niitä näitä jne. Sitten kun lähtee niin se on kivaa, mutta ei jaksais vaan lähtee. Eilen olin tosin vielä gospellattari-tanssitunnilla, että sekin saattaa vähän väsyttää =)

Mutta hauskaa päivänjatkoa kaikille ja pidetäänhän tytöt lippu korkealla!
Ineli 38+2
 
Isot onnittelut Orvokille! :flower:

Annukalle tsemitykset täältä, eiköhän kohta ole nyytti käsissä!

Kiva kuulla, että Hiipin pojan bilirubiinit alkavat tulla paremmiksi ja ruoka maistuu!

Kiva kun Nyty ja Toreykin ilmoittautuivat pitkästä aikaa, tervetuloa vain! Ja samoin Syysusva ja muutkin tauolla olleet!

Syysusva kyseli esikoisen hoidosta, ja sama ongelma täälläkin. Jos tämä ihan joulunpyhinä päättää syntyä, sitten ei ehkä ongelmaa, koska yksi potentiaalinen hoitaja-sukulainen viettää joulunsa kaupungissa. Mutta esim. mun oma äiti on kuollut ja miehen vanhemmat asuvat ulkomailla, sellaisia tuttuja jotka voisivat ottaa noin pientä hoitoon (ja vaikka keskellä yötä ) ei ole. Meilläkin siis erittäin mahdollinen vaihtoehto se, että mies ei pääse synnytykseen vaan hoitaa poikaa.

Nasu: mulla ei tule varsinaisesti huonoa oloa (siis pahoinvointia) supparin jälkeen, mutta sen aikana kylläkin sellainen hengityksen salpautumista muistuttava tunne, ja se "kurkunkuristus" saa myös sellaista vähän huonohkoa oloa aikaiseksi. Loppuu onneksi kun supparikin loppuu.

( . ) ei kuulu mitään uutta, äänettömänä ja unettomana pihisen täällä edelleen. Huomenna soitan paastosokeritestin tulokset ja on synnytystapa-arvio Naikkarilla, sitten pääsen vihdoinkin kertomaan teille muutakin kuin hokemaan, että mulla on muuten se synnytystapa-arvio kohta :p

Grynna 36+0
 
Noniin, lääkäristä tultu ja eihän siellä mitään ollut tapahtunut!! Jotenkin niin arvattavaa.. Kohdunkaulaa (vai -suuta??!) jäljellä vielä kolme senttiä, mutta pää kuitenkin alhaalla, muttei kiinnittyny. Paikat kiinteet.. Painoarvioksi sanoi vain, ettei oo mikään jättiläinen, ihan keskikokoinen ja mahtuu kuulema tulemaan. Eli nyt vaan ei sais odotella ollenkaan =) Ens vuonna sitten =)

Milja +vaavi 35+6
 
Onnittelut Orvokki!!! :heart: :heart: :heart: Ihanaa, antaa meille muillekin toivoa, että kyllä me tästä vielä jakaannutaan!!! Onko sulla antaa (tai muilla aiemmin purkautuneilla) vinkkejä meille muka konkareille, että miten te saatte nyytit niin aikasin ulos?!

Annukka Tsemppiä ja voimia!!!

babyseven Älä ystävä masennu!!! Meitä on täällä tsemppaamassa!!! Odottavan aika on aina pitkä ja meidän jos kenen se pitäis tietää, mutta.. tiedän tunteen. Minä kävin tänään neuvolassa ja tuomio oli tyly: kaulaa vielä useita senttejä, paikat täysin kiinni ja kiinteet, eikä tämä neite edes ole kiinnittynyt!!!!!!!! Että se siitä ajoissa synnyttämisestä.. jotenkin niiiiiiin turhauttavaa.

Muutoin asiat ok neuvolassa, ei mitään ihmeitä. Rauta on pysynyt edelleen hyvänä, vaikken syö enää rautaakaan.. se nimittäin närästää liikaa. Painoa tullut kortin mukaan 400g/vko, mutta kyllä mä sentään osaan matikan itekkin ja todellinen luku on 200g/vko. Taitaa toi nlatäti ihan tahallaan sössiä nuita lukuja, kun oon sen mielestä liian laiha.. Että silleen. Sain sit sokerimittaus laitteet ja pitää piikitellä itteensä 2-3pvä/vkossa, kun olen sit tarkkailun alainen tämän loppuajan. Jippii.. laastaria kuluu ja sormet on kohta täysin rei'illä, joten enpä käsittele enää asiakkaita.. ei niillä puhkotuilla sormenpäillä paljoo voi asiakkaita hieroa tms. Noh, lepoloma alkoi.

Oon ollu tämän päivän niin pettynyt ja kiukkuinen, että tytötkin huomas, ettei äitille nyt ryppyillä. Pettymys kiinnittymättömyydestä oli SUURI ja kun tuo kylkikipu iski tänään ihan kympillä päälle ni on ollu vaikee istua, kävellä, maata tai ylipäätään tehä yhtään mitään. Ärsyttää!!!!!! Soitin ukolle töihin ja uhkasin lukkojen vaiholla, mikäli tänään jää töitten jälkeen työkaluja kattelemaan johonkin pirun kauppaan.. Säikähti raukka..

Mutta pyydän teiltä edelleenkin tietoja niistä telakallisten kaukaloitten hinnoista.

Vaatteet Tahtoo jalkaan omat farkut!!! Mä oon niiiiin kyllästynyt näihin venyviin ja muodottomiin kalsareihin..

Isompien hoito synnytyksessä on meillä jo sovittu siten, että kun ei kerta hoitajaa ole niin ukko ei lähe sinne ja piste. Se kyllä haluis, mutta minä en sitä sinne halua. Mulla riittää synnytyksessä puuhaa, en halua enää sitä siihen viereen nukkumaan/kuorsaamaan ja kun sekin pitää sit herättää heittämällä sitä vaikka kaarimaljalla.. sekin on koettu... Se on nukkunu viimeseen asti kaikkien kohalla.. :ashamed: Sit nousee tokkurassa taivastelemaan.. sekin ärsyttää. Joten, olen vain tyytyväinen, kun pääsen yksin. :saint:

Unet on taktisesti vähentyneet täälläkin, mutta en hätäile siitä. Otin sen kannan, että valmistan itseäni vauvan rytmiin ja yösyöttöihin, joten herään sen minkä herään (2-4h välein) ja käyn juomassa vettä ja rupeen takasi unille, tuli uni sitten tai ei.

Ruoka on tarpeen lähes jatkuvasti.. mutta sitten on ähkykin.. Pitää yrittää varuin syödä.. Yleensä otan vaan pari lasia vettä ja ravaan tietysti siitäkin eestä sit vessassa.. :x

Siteet olen varautunut hieman normaalia paksummilla yösiteillä, joissa on siivet. Ostan tarvittaessa sit lisää. Jotain 3-8 viikkoo on jälkkärit kestäneet. Nyt en tiiä mitä on ootettavissa, kun joudun kaavintaan synnytyksen jälkeen, kun mulla on se lisäistukka..

Jälkisupparit Ne todellakin pahenee kerta kerralta. Lämmöllä muistan babyseveniä , joka seiskaa jo tekee, että huh huh.. Muistakaa vain, että niihin SAA ottaa lääkettä, niistä ei tarvii turhaan kärvistellä. Mulla jälkisupparit on kestänyt synnytyksen jälkeen noin 4-6vrk:tta ja AINA imetyksen yhteydessä ne on pahat.

Mutta. Jos pääsitte tämän kolumnin tähän asti, onnittelen, nyt nimittäin lopetan ja nousen kävelemään, kipu on kyljessä törkee.

Härkis & Neiti 37+6
 
Isompien hoidosta vielä, meillä jompikumpi mummoista tulee paikanpäälle (todennäköisemmin oma äitini, ajomatkaa 80km) - varalla sitten miehen veli tai minun sisko.

Selviytyisin synnytyksestä yksinkin nyt - ei viimeksikään jännittänyt enää, mutta haluan kuitenkin miehen mukaan jos suinkin mahdollista. Meillä on onneksi sairaala tosi lähellä, voin tarvittaessa mennä vaikka itse ensin taksilla ja mies jäljessä kun lapsenvahti saapuu.

Sairaalakassi on muutes pakkaamatta - tosin lääkärin tulkinnan mukaan ei ole kiire vielä :kieh: :headwall: . No eikun mun ei nyt pitänyt valittaa... :whistle:

Omia vaatteita
kanssa jo ikävä! Juuri tässä parin päivän ajan ollut vaatekaapin siivous meneillään, turhauttaa viikata farkkuja jne sinne kun ei niitä vielä voi pitää :'( .

Turvotusta
muutes omasta mielestä ei ole kauheasti ollut, mutta lääkäri tänään kommentoi että näyttäis olevan jalat keränneet paljonkin nestettä... No ei yllätys, en mie jalkoihini enää nääkään :D

Ja sf-mitta ei ollut muuttunut mihkään (vieläkin 32cm) ja taas käyrä vähän nuupahti, mut mittaaja taas eri ja ei tuo lääkäri sanonut olevan pahasta.

Oli muuten ihana lääkäri tällä kertaa =) :flower: . Ei lainkaan kovakouraista käsittelyä, vaikka jo valmiiksi irvistin :eek: . Ja lisäksi kun oli kaikki tutkimukset tehnyt, tuli automaattisesti kädestä pitäen ja kunnolla tukien auttamaan mut siitä tutkimuspöydältä pois :eek: . Olin kyllä enemmän kuin kiitollinen, sen verran siinä selkä jäykistyy ja jalat kramppaa aina ettei toivoakaan päästä itse pois...

Härkänainen, muista että lohduttomista lääkärikuulumisista huolimatta edistystähän voi tapahtua jo tosi nopsaankin - siihen mä yritän luottaa kun sain lähes samanlaiset terveiset. Tosin mulla oli kuulemma sentin lyhentynyt kaula ja paikat ihan pehmeet, mutta vauva ei vielä kiinnittynyt ja paikat mulla kiinni kans.

Lähdetään me sit rytinällä kun lähdetään :saint:

- Terhikki ja rv 37+1 -
 
Terhikki niin.. ei pitäisi tappiomielialaa päästää valloilleen.. Odottavan aika on aina pitkä, sen kun muistais. Kyllähän se turhauttaa, mutta kun asiaa oikeesti aattelee niin eihän tässä oikeesti mitään kiirettä edes ole!!! Viikkoja on vielä jälellä, joskin takanakin niitä useempi jo on, mutta kyllä se tästä. Ja uskosin, että sit kun tää neiti täältä päättää tulla ulos ni siinä on hitaammilla mukana pysymistä.. Perjantaina lääkäri varoitti pienestä päästä, että "tää sit tulee nopeesti ja rajusti, joten ambulanssi on ainut vaihtoehto" ja niinhän sitä itsekkin suunnittelin. Ei täältä mörön selän takaa viiti paljoo talvikelillä lähtee muulla kuin piipaalla.. pääsee taas pienet selittämään mummoille ja kylillä että "poliisiauto haki äitin" :LOL: Tekivät sen nimittäin tuossa pari vuotta sitten, kun multa puhkes kysta kotona ja tuska oli ihan tautinen.. pystyin vain kähisemään tytöille, että käskekään isin soittaa ambulanssi ja sit kärvistelin tuskan hiessä sängyllä. Ambulanssi sit haki minut osastolle ja tytöt tohkeissaan selitti pitkään kauppojen kassoille, mummoille ja tutuille, että poliisihan se.. Hmm.. siinä sai pikkukylä ajateltavaa... :kieh:
 

Yhteistyössä