**Joulun odottajat** JOULUKUUSSA

Täällä kanssa :wave:

Luulin jo aamupäivällä tämän olevan SE päivä, kun tosi jännittynyt ja tärisevä olo oli. Ollut koko päivän, ei tosin enää. Eilen olin niin energinen etten nukkunut edes päikkäreitä (1,5 kk joka päivä nukkunut) ja aamullakin heräsin itsekseen ennen 6tta.
Sitten koko suoleni tyhjeni ja kovin herkkä fiilis ollut...
Viikkoja tosin vasta 37+6, mutta ajattelin että jos nyt tulis hyvissä ajoin kun tyttö meni viikoille 41+5. Kannoin jo sairaalakassin tohon eteiseen :ashamed:

Joo naiset, TOSI törkeetä etuilla!!! :headwall:
 
Hei vaan 11 päivän tauon jälkeen. Meille syntyi 30.11. ihana poikavauva. Pojalla oli alkuvaikeuksia, joten sairaalassa vierähti peräti 10 päivää: napanuora 3 kertaa kaulan ympäri, syntyessään ei hengittänyt. Ja vielä tulehdustauti päälle, johon 10 päivän antibioottikuuri. Onneksi kaikki on nyt kuitenkin hyvin. Vauva on terve ja itse voin hyvin oikeastaan jo toisena päivänä synnytyksestä.Nyt alkaa arjen opettelu kotona kolmen muksun kanssa.. Onnea kaikille vauvan jo saaneille ja muille oikein hyvää synnytysmatkaa!

Polka ja poikavauva 10 vrk
 
Onnea taas uusille vauvoille ja vanhemmille :flower: :heart:
Täällä edelleen viherretään kateudesta ja odotellaan joskohan joskus itekki pääsis lähteen...

Oliko Lumienkeli vai kuka joka kyseli enkelin mallia tässä muutama linkki
http://www.perhekerho.net/joulu/ikkunaenkelit.htm
http://www.perhekerho.net/joulu/joulukortit.htm
http://www.perhekerho.net/joulu/kortit/joulukuvat.gif

Ja Kukas Mirsu? vai kyseli miten usein äippäpolilla käyty niin mikäli ei noita np- ja rakenne-ultraa lasketa niin neljäs raskaus ja tänään ekaa kertaa :eek: ja syynä tosiaan nuo korkeat alapaineet sekä turvotus ja sain lääkityksen ja kontrolliajan viikon päähän jolloin varmaan käynnistellään, verikokeita ottivat ja lupasivat soitella jos niissä on hälyyttävää, ja mitään ei ole kuulunut joten olivat vissiin normirajoissa... lähinnä tarkkaillaan ettei raskausmyrkytys ole tulossa... Nuo verenpaineet mulla oli alussa jotain luokkaa 125/78 ja nyt ovat viimeisen kuukauden keikkuneet jossain 135/90-100 ja mulla on ollu mittari kotona ja päivittäin niitä merkkaillu ja terkalla käyny viikottain ja viime pe sitten varattiin aika äippäpolille kun rupes kokoajan oleen lähemäpänä 100 tuo alapaine.

tulipas sekavaa... mutta yrittäkää ymmärtää :ashamed:
 
Onnea jälleen kaikille onnellisille! :flower: Ja huh tuota polkan pojan alkua, mahtavaa että kaikki nyt ok!

Täällä lähti toissayönä synnytys käyntiin kahdesti - höhöö, unessa siis, pelästytinpä teidät että etuilemaan aloin :kieh:
Eli näin pari eri unta limoista ja laitokselta kotiin lähettämisestä, sitten vesien menosta. Päässä pyöri vain valmennuksen "vesien meno ei tarkoita vielä kiirettä (ainakaan piipaakiirettä)", enemmän unessa panikoin kun ei ollut tavaroita kasassa eikä edes hankittuna.

Eilen illalla tulikin nukkumaan mennessä sairaalakassin pakkaus mieleen, enkä meinannut saada unta kun olisi heti pitänyt saada ainakin paperille että mitä mukaan. Tuntuu etten kassia pysty kovin pakkaamaankaan, ei mulla ole noita löysiä housujakaan kuin yhdet! Joo, parit ei-niin-mukavat löytyy kyllä, ehkä laitetaan ne varalle. Mutta päivällä ei sitten enää kassihommat kiinnostanutkaan, ei siis ole vielä pakattu eikä kaikkea edes hankittu. Onko teillä juomia ja eväitä, myös miehelle, kaapeissa lojumassa??

Täältä voin työntää kaikille aikaansa kypsille yösupistuksia, itselläni ei kyllä ole maha laskeutunut eikä vkolla 36 kohdunsuulla ollut tapahtunut yhtään mitään, joten noi yölliset supistukset vain häiritsee unta, olkaa hyvä vain *phuhhhhhh*.

Joku kyseli hengen loppumisesta, täällä myös ollut jo ainakin pari viikkoa hankala maata; koroke pääpuolessa auttaa aina joskus vähän mutta tosiaan maha on ihan kylkien alla ja päällä ja joka puolella, ja painaa kaikki sisuskalut lyttyyn. Ja supistelee; kylkeä pitäisi vaihtaa ihan vähän väliä. Ja nousta ihan vain sen takia veskiin tai vaeltamaan, että saa mahan "valutettua" taas alemmas. Päivällä ei niinkään ole menoa haitannut. Sen sijaan flunssa vienyt voimat kokonaan.

Eikö kellään ole piparireseptejä? Tai teettekö valmistaikinasta?
minimi 38+0
 
joku kyseli tuosta että kuka on tarkistanut kohdunkaulan tilanteen niin mulla lääkäri oli jo joskus sillon viikoll a28 tai jotain ja nyt ei ollu enää viikolla 36 uudelleen synnyttäjillä niin ite pyysin sillon joku viikko site terveydenhoitaja kattomaan tilanteen kun oli enemmän supistuksia... ja myös sen jälkeen on kertaallee kattonu onko edistynyt ja tänään sitten äippäpolilla katottiin samalla kun oli käynti noitten paineitten kaa...

kassin pakkauksesta iten olen pakannut vaan sellaset näytepakkaukset shampoota ja hoitoainetta ja niillä meinasin pärjätä sekä tietty hammasharjan ja pienen tahanan ja dödön ym tarpeellista mutta kaikki sain mahtumaan sellaseen pieneen kynäpenaalin kokoiseen meikkipussiin ja lisäksi on vaan pikkarit, rintsikat sekä housut ja paita kotoitumista varten. olenkohan unohtanut jotain olennaista kun luen noita teidän juttuja että on kassi kaupalla tavaraa :eek: nuo olen pakkannut sellaseen kangaskassiin ja lisäksi on lähtövalmiina käsilaukussa neuvolakortti ja kamera sekä varapatterit ja siinä lähsitöllä puhelimen laturi
ja tietty on turvakaukaloon haalarin sisään pakkattuna vauvalle kotiutumisvaatteet jotka mies saa tuoda tullessaan hakemaan meitä.
 
minimi: minä kokeilin tänä jouluna tällaista piparireseptiä..

Pulleat piparit:

250g voita
2dl sokeria
1dl tummaasiirappia
2 munaa
1 rkl piparkakkumaustetta
1rkl kardemummaa
2tl ruokasooda
7dl vehnäjauhoja (ei erikoisvehnäjauhoja)
3dl perunajauhoja

1.) Vaahdota voi ja sokeri. Lisää munat ja siirappi hyvin vatkaten. Lisää keskenään sekoitetut kuivat aineet siivilän läpi taikinaan. Kauli taikina levyksi ja anna tasaantua kylmässä yön yli.

2.) Kaaviloi taikina levyksi ja ota muoteilla piparkakkuja.. Paisto 200 astetta uunin yläosassa..

Ainakin meillä uppoaa suihin..

Tänään taas neuvolalääkäri.. Kerron sitten päivemmällä kuulumiset..

Rillukka ja bebe 38+0 -lupa syntyä- :D
 
No niin, nyt on aika mukava yö takana...heräilyä toki mutta ei sellaista kuin edellisyö, luojan kiitos :D

ONNEA VAUVAN SAANEILLE!!!!!!!!!! :heart: :heart: :heart:
Ja tuo Polkan pojan alku oli koskettava, onneksi kaikki loppujen lopuksi hyvin =)

Eilen illalla tuli yksi kunnon kipeä supistus, jeeeeee!
Sitten oli taas näitä "porailu" kipuja alapäähän ja kävelyllä käydessä vähän nipisteli silloin tällöin..
Tänään tasan 38+0..

Nukuttua en saanut kyllä enää taas ku miesläks töihin joten hereillä ja huomenta suomen katselua=)

Meillä mies jännittää lähtöä jo niin että silläkin on vatsa ihan sekaisin ja öisin se monesti nousee vähän ylös ja tarkistaa oonko mä siinä sängyssä vielä..sitte silitän vähän päätä ja hän nukahtaa takasin....ei ite aamusin muista ees kaikkii noita heräilyjä että alitajuntaisesti nuo vissiin ihan menee..aika ihqua :heart:

Ooottekomuut käyneet kävelyllä tai muuta urheilemassa?
 
Huomenta!

:heart: -lliset onnittelut Polkalle! Onneksi kaikki on hurjan alun jälkeen hyvin :hug: .

Musta alkaa tuntua siltä, että ei voi olla ihan normaalia, että 2 pv ennen laskettua aikaa olo on fyysisesti näin hyvä :/ . Ei edelleenkään -edes piiitkän ja hartaan saunomisen jälkeen- ainoatakaan kipeää supistusta ja viime yönä jopa kyljen kääntäminen onnistui kivutta :| .

Äitiliini: Mullakaan ei ole mitään ton kummempaa mukana sairaalakassissa, paitsi 2 kirjaa ja ne vauvan kotiutumisvaatteet. Silti on iso urheilukassi :ashamed: . Olisin ottanut kans lentolaukun kuten Nora (?), mutta päädyin sitten kuitenkin tuohon urheilukassiin. Vauvan toppahaalarit ja sisävaatteet ja systeemit vei niin paljon tilaa, ettei reppuun niiden lisäksi mun kamoja olis mahtunutkaan :ashamed: .

Vesseli: En ole liikkunut oikeastaan ollenkaan, koska kävely aiheutti jostain varmaan puolivälistä asti supistuksia, mutta juuri niiden toivossa ajattelin tänään vähän lähteä reippailemaan... :whistle:

Nyt aamukahville ja miestä pussailemaan :heart: .
 
Huomenta

Polkalle onnea pojasta :hug: :flower:

Minimi: Tässä yksi piparkakkuohje :xmas:


Paraisten piparkakut
1,5 dl siirappia
2,5 dl sokeria
250 g leivontamargariinia
2 rkl piparkakkumaustetta
2 munaa
0,5 tl suolaa
3 tl soodaa
0,5 kg (runsas 8 dl) vehnäjauhoja


Kiehauta siirappi, sokeri, rasva ja mausteet. Jäähdytä seos ja vatkaa sitten vaahdoksi. Lisää vaahtoon yksitellen edelleen vatkaten munat ja lopuksi jauhot, joihin olet sekoittanut suolan ja tasapäiset lusikalliset soodaa. Nosta taikina kovettumaan seuraavaan päivään asti.

Kaaviloi siitä sitten levy, josta otat haluamasi muotoisia piparkakkuja leivinpaperille pellille. Kypsennä piparkakut uunin keskiosassa 175 asteessa. Pellillisen kypsymisaika on noin 7 minuuttia. Ole tarkkana, sillä piparkakut ovat ohuita ja palavat helposti!

Vesseli: Täällä on liikuttu päivittäin 4-7 kilsaa :) Meidän vauveli näköjään tykkää lenkkeilystä, koska lenkin aikana häviää kaikki kivut ja pienetkin supistukset :whistle:

Tänään ajattelin siivota koko asunnon. Eilen illalla ei tullut yhtään supistusta :headwall: Huono olo kyllä oli koko illan ja muutenkin tosi kiristävä :whistle: eikä tää olo vieläkään ole ihan normaali, mutta taidan taas vaan kuvitella... :ashamed:

nyt etsimään siivousvälineet..

Veeruska & Heppu Huoleton 41+1
 
Kiitos pipariohjeista!

Ja äitiliinille kiitos muistutuksesta noista näytepakkauksista, niitä ei koskaan muista käyttää, nyt hyvä sauma ja tilaakin säästyy! Tak tak!

vesseli, musta tuntuu että meilläkin mies jännittää enemmän synnytystä kuin minä, vaikka itsellänsä on 2 lasta ennestään (ehkä juuri siksi jännittääkin...). Raasulla myös töissä yt-neuvottelut, kaikkea pohtiessa tuntuu nukkuvan yhtä levottomasti kuin minä mahani kanssa. Ja joutuvat kuitenkin töihin lähtemään aamusta. Ei sen puoleen, en mäkään ole pystynyt nukkumaan pitkään (aamuisin) viime aikoina, mutta päikkärimahdollisuus on melkein milloin vain...

Nyt koirien kanssa lenkille- jaa niin vesselille että tota kävelyä on päivittäin (paitsi viikonloppuna kun podin flunssan pahimpia päiviä), n. 1-1,5h + pikakäynnit. Välillä metsäillään, jossa tulee enemmän käytettyä kroppaa, mutta myös ns. remmilenkeillä ylämäet ottaa jonnin verran voimille, hiukan täytyy hidastaa ja puuskuttaa. Muuten ihanan hyvin on kävely vielä onnistunut, viikon sisään alkanut huomattavasti enemmän supistelemaan ja sitten niitä vihlovia "porautumis"tuntemuksia välillä. Mutta yleensä kaikki kipuosasto tulee vasta ihan lenkin loppumetreillä. Yläpäälle tuo tuulettuminen tekee kyllä tosi hyvää, suosittelen kaikille jotka edes pienen matkan pystyy lyllertämään!!!
Vesijumppa jäi muutama viikko sitten kun alkoi tulee jostain syystä ihottumaa; oli mahanahka niin karsean näppyinen ettei uskaltanut enää mennä ja siihen sitten jäi koko homma vaikka nyt iho ollut parempi.

Pitikin jo aiemmin kysyä että onko muilla tullut loppuraskaudesta ihottumia? Mulla tosiaan ensin tuli mahan iholle pienelle alueelle, sitten levisi koko mahaan, hirvittävä kutina ja pientä punaista näppyä. Lääkärilläkin kävin, kortisonivoidetta vain. Kaikki pesuaineet olin jo vaihtanut ja vaatteet ja petivaatteet huuhtonut ylimääräisiä kertoja, ei apua. Sitten mahan iho alkoi paranemaan, mutta kutina levisi yläkroppaan, pahiten kutissut öisin. Mutta tosiaan rauhottui jo hyvinkin tuossa välissä, nyt taas pari päivää joutunut käyttää kortisonirasvaa.

Noniin, sinne ulos, mars!

minimi 38+1
 
polkalle kauheasti onnea :heart:

illalla sit iski itellä kunnon rytmihäiriö. oma pulssi viilsi 250. onneks sitä kesti vain alle tunnin. muuten sit sain nukuttua tosi hyvin. onkohan tämä sitä tyyntä myrskyn edellä???

veeruskako se aikoi siivota koko asunnon tänään? :wave: täällä kans samaa aikova, mut saapa nähdä mitä saan tehtyä.

sairaalakassiakin pitäis alkaa pakkaan itelle jo valmiiksi. vauvan kassi jo pakattuna mut oma ei.

mulle neuvola täti teki tuon tutkimuksen ku pyysin.

onkohan hulivili lähtenyt? jos oot niin tuu kertoon oliko ruuhkaa
 
Eilen illalla kun makasin sängyssä ja katsoin elokuvaa niin supisteli mukavasti reilun tunnin mutta kun nousin ylös niin supistukset loppui :headwall: Tää on niin outoo :headwall: Esikolta kun ekat supistukset tuli niin ne kestikin sitten loppuun asti, 17h ja risat.

Tänään neuvola iltapäivällä. Vettäkään ei tällä hetkellä sada täällä joten taidetaan neidin kans kävellä niin tulis ulkoiltua samalla kun ei ole kolmeen päivään paljon ulkona oltu kun aina sataa. Ja lumesta ei tietoakaan :eek: Tahtoo valkean joulun |O

Onnea Polkalle ja koko perheelle :heart:

Palataan asiaan neuvolan jälkeen

Saparo+TikuTiikeri 38+4
 
tervehdys täältäkin vielä, ei toivoakaan lähdöstä edes eilisen sisätutkimuksen jälkeen ;)
olen ottanut nyt kolme noita verenpaine lääkettä ja äsken lukemat olivat jo 138/86 vielä eilen aamuisten 152/103 jälkeen eli vissiin noista jotain apua on. joskin tämä turvotus vaivaa edelleen :whistle:
pitää vissiin lähteä pukemaan ja syömään jotian jos lähtis perhekerhoon käymään. ja jos ottas iltapäivän tavoitteeksi kirjotella joulukortteihin osoitteet, kortit on tyttöjen kans jo tehty pitäis vaan saada ne kuoriiin ja osoitteet päälle ja postiin kun saa vielä halvemmalla :eek:
 
Huomenta!

Polkalle onnea poikavauvasta! Mahtavaa, että kaikki on nyt hyvin :heart:

Viime yönä näin unta tai sitten oli oikessti tosi kivuliasta selkäsärkyä ja supistuksia, mut nyt aamulla ihan ok olo. Eli siis vissiin toiveunta ;) No tänään se selviää ä-polilla, että onko mitään avautumista/lyhenemistä kohdunsuulla tapahtunut.

Vesseli:Mä oon yrittänyt kävellä joka päivä vähintään puoli tuntia. Mutta välillä laiskuus tai vesisade estää kävelyn.

Mun sairaalakassi ei oo pakattu, kun en aikonut mitään ihmeellisyyksiä ottaa mukaan. Oikeesti en tiedä mitä tarvitsen ja kaverilta, joka on synnyttänyt samassa sairaalassa, niin hän kertoi mitä itsellään oli ollut, niin hyvin vähällä oli pärjännyt. Omilla pesutarvikkeilla, imetysliiveillä ja kotiintulovaatteilla. No tietysti sit viihdykkeet ja muut tykötarpeet... Minimi kyseli herkuista sun muista. Tarviiko niitä? Tuleeks siellä hirvee suklaa himo? Onko kokemusta? Ooon aatellu, että sairaalan kahviosta ainakin saa jotain, mut ei tietysti yöllä...


Liinulille voimia tyhmien lääkärien kanssa. Mul on kans lapsivettä vähän, mut käsityksen mukaan, jonka olen saanut lääkäreiltä, sen ei pitäis vaikuttaa loppuraskaudesta. Mut kylhän tulehdusarvoja voi varmaan nostaa surukin.. Siis en oo mikään sairaanhoitoalan ammattilainen, mut aattelin vaan, että voisko olla noin...

rv40+4


 
Ja kukaan ei sitten miilaa mua enään!
Mä en muuten ala!

Sätseeni, ei täälläkään ole ollut mitään merkkiä supistuksista tai muusta että olis synnytys ees lähellä. Vähän jäykkä olo mut muuten ihan hyvä. Supistuksia ei näkynyt kun käyrällä, eli niitä siis todistettavasta on.

Mutta vain viisi kokonaista päivää ennen maanantaita, olisin todella yllättynyt jos tää alkaisi ennen sitä. Olo on sellainen, että vittu, mä koskaan synnytä.

Mieli on ehkä kuitenkin parempi eilisen tutkimisen jälkeen, vauva voi vallan mainiosta yksiössään. Eikä ollut ees kamalan kokoinen niinkuin pelkäsin ja vaikutti omaan oloonsa sangen tyytyväiseltä. Teki hengitysharjoituksia ja leikki napanuorallansa.

Onnea polkalle vielä vauvasta!

Pitänee ruveta käyttämään kyynärpäätekniikkaa, mä olen seuraava synnyttämässä!!!! :kieh: "murisee muut jonon kärjiltä"

Tuitsu ja Tulppa rv 41
 
Onnea kaikille vauvan saaneille! :heart: :heart: :heart:

Näitä juttuja ku lukee, huomaa ettei ole ainut joka toivoo että pääsis jo lähtemään. mua tympäsee aamulla herätä, että taas meni yks yö, eikä tapahtunut mitään. Ens ma on aika Kokkolaan äippäpolille katsomaan onko kohdun suulla tapahtunut mitään, että voisivatko käynnistää. Viikkoja nyt 37+3. Nytkö sais supistella, niin mitään tapahdu :headwall:

4v sitten mulla oli sama tilanne. la oli silloin tammikuun alussa ja joulu meni ihan pilalle olla tuskissaan viimesillään. en jaksanut mitään.. 26 päivä meni sitten veet ja tyttö syntyi 27 päivä käynnistyksellä, kun ei suppareita kuulunut veden menoista huolimatta. nyt siis suurin haaveeni päästä mahasta eroon ennen joulua!!!
 
Veeruska: Kiitti mielenkiinnosta... :hug: Ei niin mitään... :headwall: :headwall: :headwall: Usko vaan, mutta täällä ollaan jo hulluuden partaalla. Mä odotan turhaa joka päivä toiveikkaana ja yöllä herään sata kertaa pettyneenä, kun ei supistele. Aamulla itkin miehelle, ett joudun olemaan sairaalassa joulun ja esikoinen jää ihan paitsi... :'(

Niin täällä olen minäkin eikä mitään merkkiäkään jakautumisesta... Mä alan olemaan niin epätoivonen. Taidan tulla hullux!!!!!

Shamandalie: sä taisit päästä tositoimiin, kun ei ole kuulunut... Epäreilua... Mutta onnea, jos olet tositoimissa....

POLKA: Tuhannesti onnea pienokaisesta!!!! Olipa hurja alku, mutta onneksi kaikki hyvin... :heart:

Riikkuli 40+2
 
Onnea kaikille poksahtaneille! :flower:

Tossa joku kyseli että onko muilla varattuna eväitä ja juomia synnytykseen? Mulla ei ollu eväitä mutta kaks trip-mehua oli ja ne oli kyllä tosi hyvät sitten tositoimissa! Mies sai mua vähänväliä juottaa ja niiden avulla pysy olo energisenä. Suosittelen!
 
Paljon ONNEA Polkalle :flower: . Onneksi kaikki nyt hyvin hurjan alun jälkeen. Poika on ilmeisesti ollut aika vilkas masussa kun noin oli itsensä kietonut =) .

Liikkumisesta joku kyseli... Mä olen yrittänyt kanssa käydä melkein päivittäin noin puolentunnin kävelyllä. Huono sää ja laiskuus on toisinaan tehnyt tepposet ja on jäänyt lenkki väliin. Oon kuitenkin huomannut, että nukun jotenkin paremmin, jos käyn illalla ulkoilemassa.

Onko teillä muilla inhottavaa yöhikoilua? Kovasti mulla vaihtelee öitten suhteen, mut toisinaan herään ihan hikisenä... Aamusin melkein täytyy käydä aina suihkussa.

Oliskohan se Shamandalie nyt oikeesti päässyt tositoimiin, toivotaan niin.

Mukavaa päivän jatkoa toivottelee
Lila ja Onni 38+6
 
Hei taas..

Onnea vauvan saaneille :flower:
Täällä navassa olo parempi tänään,ei turvota eikä pää oo kauheen kipee. Mutta hirvee yö on takana,nukuttiin kaikki levottomasti. Mä näin ihan sairaita unia,supistelin,pyörin ja hääräsin aamu neljästä lähtien. Mieskin heräs mun pyörimiseen ja ootteli kuulemma että synnyttämään lähetään.

Mä näin jotain outo unta että "neuvottelin" jonkun kanssa synnytyksestä. Tää joku oli ilmeisesti joku korkeempi taho ;) kun ilmotti että saan valita umpisuolen tai synnytyksen..mä pidin tätä tyyppiä tärähtäneenä koska mun umppari on leikattu. Sekava ja tosi outo uni mutta pointti oli se että anelin että saan synnyttää ja mulle sitten laiteltiin ehtoja sille. :/
Taitaa kertoo aika paljon mun mieli-alasta ja siitä mitäköhän päässä liikkuu. Aika epätoivoseks alkaa mennä kun "yläkerrasta" jo rupeen anelemaan.

Eväistä ja kassin pakkaamisesta: mulla synnytykset kestäny 13h ja 6 h eikä oo kyllä eväät käyny mielessä..ekassa synnytyksessä sain mehua mitä join ja tokassa oli pakko juoda kun olin avautumisvaiheen altaassa. Jos jano tai nälkä iskee niin kyllä oon aina osastolta saanu..eikä synnytyksen aikana ole itsellä eikä miehellä ruoka käyny mielessä.
Kassin pakkaus..ekassa synnytyksessä otin ihan liikaa mukaan. Tähän synnytykseen olen pakannut: shampoon ja hoitoaineen,dödön,pari sidettä(vaikka sieltä saa),liivinsuojuksia,hammasharjan ja tahnan,vähän meikkejä,imetysliivit ja alkkarit. Vaatteita en pakkaa kun luotan siihen että kerkiän puhtaissa vaatteissa synnyttämään mitkä sitten vedän päälleni lähtiessä. Jos en niin kyllä mies osaa tuoda.. Meillä on muutenkin 4-5 min kotiin sairaalasta joten mulle on sama missä rytkyissä kotiudun kunhan en alasti joudu tulemaan..oon itse ollu lähtiessä niin tohkeissani että en ole kyllä vaatteita ajatellu yhtään!!
Kotiin jää pieni kassi mihin on pakattu vauvalle vaatteet: body,potkarit,hattu,sukkahousut,haalari ja töppöset ja lapaset. Laitan sen turvaistuimeen peiton kanssa mistä mies voi sitten sen napata kun tulee meitä hakemaan.
Ai niin ja yhen jutun pakkasin tänään kassiin myös: EARIT!! eli siis korvatulpat. Mä oon niin herkkäuninen että joudun niitä ehkä käyttämään ainakin jonku hetken jos huoneessa on muitakin. Kokemuksesta tiedän että käyn ylikierroksilla synnytyksen jälkeen ja jos huoneessa on monta muuta niin vedän itteni taas ihan piippuun kukkumalla yöt sairaalassa.

Nyt on pakko lopettaa..koneella istuminen sattuu eikä oo mitenkään hyvä.
Jaksamisia taas!!
 
Meille syntyi 4.12. suloinen tyttö. Painoa 3720g ja pituutta 49cm.

Eilen kotiuduttiin ja on mahtavaa olla kotona viikon sairaalassa olon jälkeen,ei kukaan kyttää ja kysele koko ajan,saa omassa rauhassa olla.
 
mä nyt vähän raapustelen kun vauva nukkuu ehkä vielä hetken.....

en ehtinyt kaikkia tällä välin tulleita juttuja lukea,mutta kiitos kaikille tsempittäjille!!!!

tosiaan ei tullutkaan lasta itsenäisyyspäivälle.lähdin sairaalalle kun supistukset jatku vaan,vaikka eivät muuttuneet sen kovemmiksi taikka tiheämmiksi.mies ei tullut mukaan,sillä oli huono päivä eikä tuntenut jaksavansa olla mun tukena.
no,sairaalassa laittoivat käyrälle ja toivoin että vauhdittaisivat jollain lailla,kätilö meinasi että kuulostellaan hetki,sain kuitenkin homeopaattista valmistetta joka lisää supistuksia,ja kyllä se vähän tuntuikin.mutta sitten vaihtui vuoro ja illan ainoa kätilö oli se sama,joka oli esikoisen synnytyksen loppuvaiheen,ja josta en pitänyt yhtään! kirosin tuuriani,ja alkoi kyllä ahdistaa vanhat muistot,ja hyvät itkutkin siinä sain kun ei se täti uskonut että haluan että tekevät jotain,kun kuitenkin jo supistanut kauan.antoi vaan särkylääkettä ja rauhoittavaa,että nukahtaisin ja kohtu saisi levätä.en ottanut lääkettä vaan kävellen otin supistuksia vastaan,ja lopulta kävin kylvyssäkin mutta tahti vain hiipui,kun tuntui se kätilökin niin pahalta.no,lopulta siirryin osastolle nukkumaan ja otin ne lääkkeet,ja tuli itku ja uni mutta supistukset loppu.ilmotin jo kuskille että taidan tarvita aamulla kyydin kotiin.

aamulla yhdeksältä mut herätti lääkäri ja lääkäriopiskelija,ja kun sanoin että supistukset loppu niillä lääkkeillä,tutkivat että kohdunsuu oli edelleen sama kuin eilen,ja puhkaisivat kalvot.hämmästyin todella,olin jo vaipunut epätoivoon.nyt innostuin että jes,tästä taitaakin tulla synnytys!! ilmotin miehelle,että vielä ehtii mukaan jos haluaa,ja hän sanoi tulevansa heti kun töistä pääsee.kätilöksi tuli sama henkilö kenen piti olla esikoisenkin synnytys loppuun asti,mutta joutuikin toiseen saliin ja sain sen epämiellyttävän kätilön.

pari supistusta tuli,mutta yhdeltätoista sitten laitoivat tipan että alkaa edistymään.annosta sitten lisättiin ja lisättiin että supistukset alko,klo 12 yritin vielä syödä mutta jäi kesken kun alkoi supistaa.

klo 13 alkoi supistukset tulla säännöllisesti,tarjosivat heti epiduraalia,mutta halusin hetken vihdoin nauttia niistä kunnon supistuksista,tuntea että nyt tapahtuu! eli kävelin ja supistuksen tullessa otin tukea ja hengitin.jokainen supistus oli edellistä kivuliaampi,ja pian jo tuskaisena puuskutin.kahden jälkeen kätilö kävi ja kysyi uudestaan laitetaanko nyt puudutus,ja sanoin ettei ihan vielä,kymmenen minuutin päästä jo soitin kelloa että nyt!kohdunsuu oli vasta 4senttiä auki muta vauva ihan alhaalla.

kolmelta tuli lääkäri,ja samalla vaihtui kätilö,nyt sain entistäkin mukavemman kätilön,ja myös nuori kätilöopiskelija oli mukana.silloin oli kyllä jo tosi tuskaista supistusten aikana,ja oli vaikeaa pysyä paikallaan.epiduraali jouduttiin pistämään kaksi kertaa,kun ekalla kerralla tuli tippa verta,eikä voinut ottaa riskiä että meni verenkiertoon.pian jo alkoi tuntua puudutus ja silloin mieskin soitti että lähtee nyt tulemaan,käskin vielä ajaa varovasti....
ei mennyt kun muutama supistus ja alkoi taas tuntua tosi tuskaiselta,klo 16 lisättiin annosta,sitten kun nousin istumaan pissareissua varten,oikein tunsin miten vauva painui alemmas ja kääntyi,ja jalkojen väliin jäi sellanen tunne kuin jotain isompaa olisi tulossa,en sanonut muuta kuin että jotain kyllä tuntuu.... kun vessan jälkeen kätilö tutki niin olinkin jo kokonaan auki,ja alkoivat siinä laittaa kiireellä lämpölamppua päälle ja huikkasivat käytävälle jonkun joka ohjaa miehen äkkiä oikeaan saliin heti kun tulee.siinä meinasin sanoa että älkää nyt hoppuilko,ei tässä vielä mikään kiire ole,mutta sitten alkoi tuntua jalkovälissä entisestään,kätilö hukkasi hetkeksi sydänäänetkin,mutta sitten kehotti minua menemään säkkituolin päälle kontalleen,äänet löytyi ja sitten sanoi että kun ponnistuttaa niin ponnista,mutta supistuksia ei ollut tullut vessareissun jälkeen.yritin kuitenkin ponnistaa silloin kun se tuntui auttavan.kätilöopiskelija painoi kuumaan veteen kostutelulla rätillä välilihaa,ja kätilö siinä kai venytteli kohunsuun reunoja,siltä se ainakin tuntui.kello taisi olla lähemmäs puolta viittä,kun mies saapuu saliin,kätilö ohjasi hänet äkkiä pääpuolelleni,ja lisäsi sitten tippaa,ja sitten alkoikin supistus tuntua,ja siten jo jälkovälissä tuntui kun höyryveturi olisi ulos yrittänyt! ei voinut olla hiljaa,tuli olo että olisi itse halunnut lähteä liikkumaan karkuun,mutta juuri kun kipu oli tuskaisinta,vauva solahti ulos "kuin delfiini" ja samalla sekunnilla kipu hellitti.vauva rääkäisi sen yhden kerran ja sitten rauhoittui.syntymäaika 16.38.nousin polvilleni ja kätilö ojensi vauvan jalkojeni välistä josta nostin hänet miehenkin näkyville ja syliini,sitten auttoivat minut makuulle ja vauvan paljasta ihoa vasten.rinta ei kiinnostanut,pieni vain katseli meitä,me häntä,kaikki yhtä hämillämme miten äkkiä kaikki kävikään.vauva venytteli ja ihmetteli,katsoi suoraan silmiin ja hymyilikin.kätilöt hoitivat istukan ja pistivät vauvalle k-vitamiinin,joka tuntui ikävälle,mutta siitäkin vauva rauhoittui heti.jäimme perheenä tutustumaan toisiimme.meni kauan ennenkuin kätilö uskalsi tulla häiritsemään,sitten isä leikkasi napanuoran,kylvetti ja puki vauvan,ja sai palkaksi hymytkin.koko ajan vauva vain katsoi hiljaa...me vanhemmat vain ihmettelimme miten hän voi olla niin rauhallinen,olimme odottaneet samaa menoa kuin esikoisenkin kanssa,suoraa huutoa kunnes rinnalle pääsi....


joten lopulta synnytys kesti 3tuntia 38min,josta ponnistusvaiheeksi kirjattu 20 min,josta kätilö kuitenkin sanoi,että oikeasti oli lyhyempi,koska en alkanut ponnistaa ennenkuin mies oli tullut,siinä oli kuulemma alitajunta ja energiat hallitsemassa,kätilö oikein näki miten vartaloni rentoutui ja antoi vauvan tulla heti kun isäkin oli paikalla.....

taisi olla kohtalokin pelissä,ettei synnytys lähtenyt käyntiin sinä päivänä kun isä ei ollut kykenevä tulemaan mukaan,ja kätilökin oli väärä....oli siis väärä päivä syntyä,kun supistukset eivät lähteneet vauhtiin.


loppujen lopuksi siis meni nopeasti,ja sen kaks vuorokautta mitä sairaalassa vietin synnytyksen jälkeen,kävin kätilön kanssa ihania keskusteluja,ja oikein aisti miten hän oli päässyt sisään siihen synnytyksen maagisuuteen.....jäi oikein onnistunut mieli,minä tein sen!

ja vauva siis kääntyi siinä kun ponnistusvaihe alkoi,ja syntyi lopulta "avosuisena",eli kaiketi kasvot edellä,joten tarvitsi enemmän tilaa synnytyskanavasta,siksi oli hyvä että konttausasento onnistui,sillä saatiin senttejä lisää,eikä tullut repeämiäkään.avosuinen on kuulemma vaikempi synnyttää,ja ponnistus kestää yleensä kauemmin kuin oikeassa asennossa oleva.nämä tiedot lisäsivät minun onnistumisen tunnetta,olin pärjännyt silti,ja kokoajan oli tunne että hallitsin kehoni tunteita.kätilö kehoti vielä jokusen lapsen hankkimaan,meni niin mallikkaasti synnytys.nämä kehut olivat minulle tosi tärkeät,kun esikoisen synnytyksestä jäi niin pahat muistot.....

nyt se ponnistusvaiheen kipukin on jo muistoissa helpottanut,ja koko reissusta jäi tosi hyvä mieli.

lääkärintarkistuskin meni ihanasti,vauva ei ollut hädissään,ja äitikin oli rauhallinen.maito oli jo alkanut nousta,ja kaikki oli oikein mallillaan.itse jopa mietin että onko sittenkään kiire kotiin kun siellä oli niin ihana tunnelma..... se syntymän ihme ilmassa kokoajan!

isosisko tuli hakemaan ja oli vähän vaikeana miten suhtautuisi vauvaan,mutta kun äiti puki hänen tunteitaan sanoiksi niin on vapautunut.ja nyt jo aivan innoissaan!! haluaa nähdä imetykset ja kun vauva vähänkään ähisee,sisko on jo intona ttä nyt se kakkas,mennään jo vaihtaa vaippa! auttaa levittää rasvat ja öljyt....

yöt menneet hyvin,vauva kovin kakkaa öisinkin,ähisee ja puhisee ja vaippaa saa vaihtaa usein,ihan oikea kakkakone! saivat jo sairaalassa hoitajat naureskella kun kakkaa vain tuli ja tuli,tuntui ettei sitä vaippaa ehdi välissä laittaakaan.....peppukin jo vähän punoittaa kun välillä se kakka ehtii sielä hetken olla kun heti uuteen vaippaan tehnyt niin ei ole äiti tajunnut että se on uusi kakka jo kun tuoksahtaa....
niin ja viime yön vauva nukkui kokonaan ns minun vatsalla,eli jalat sängyllä,muuten minun mahalla,siinä tuhisi tytyväisenä,muuten alkoi heti ähinä.....

kunnon itkuja ei ole vielä aloittanut,nälän huomaan jo ennen.
ihana nappisilmä,pitkiäkin aikoja katselee ja kuuntelee,jutteleekin jo,ja hymyilee.
minulla on kannut täynnä maitoa,välillä täytyy herätellä vauvaa helpottamaan äidin oloa...

olen nyt vielä ihmeissäni tästä kaikesta,joten anteeksi sekava teksti...!

yhdessä kasassa olijoille,tuolla reissulla opin sellaisen asian että kun synnytys on alkamassa,kohtu niinsanotusti irtoaa,eli sitä kun heiluttelee puolelta toiselle niin tuntuu irtonaiselta,muuten on sellainen napakka. kätilöopiskelija teki opettajansa kanssa mulle ulkotutkimuksen ja siinä kuulin......ja ihan totta,silloin torstaina kun supistuksissani hieroin mahaani,huomasin tämän,ja ihmettelin mitä on..... :wave:

en ehtinyt kirjoituksianne kaikkia lukea,mutta sen verran näin,että voin kommentoida että täällä ei vielä mene vanhat housut jalkaan!! tosin on vasta neljäs päivä synnytyksen jälkeen..... mutta tokana päivänä sairaalan housut jalassa naureskelin itsekseni mun röllimahaani..... :D

mutta se ei ole nyt tärkeää.ryhti mulla on ihan pohjassa taas,ja selkä kipeä,mikä vaivaa nukkumistakin.nyt kun liitoskivut ei häiritse kyljenkääntöä niin selkäkivut...... ja mulla ne puudutuskohdatkin vielä kipeytyi.

mutta nyt haluaa jo vauvan luo,ehti se tässä välissä jo ruokaillakin....on muuten sellainen pakkaus että nukkuu kun on hälinää,ja kun siirrytään hiljaiseen niin heti herää.... hyvä vain,kun tuo isompi tuossa sitä hälinää tekee. :)


lisää tunnelmia myöhemmin.

ja onnea kaikille jotka jo tämän kaiken ihanuuden on saanut kokea! ja onne myös niille jotka sitä vielä odottaa!! se on kovan työn takana,mutta se kaikki palkitaan!

menninkäinen ja nappisilmä 4päivää
 
Onnea tk82! :flower: :heart:

Kiitos Menninkäiselle synnytystarinasta! Ihan tippalinssissä sitä lueskelin.

Mä missasin mun ä-poli ajan tänään. Ärsyttää! Siis katsoin kalenterista väärän ajan... Seuraava vapaa aika torstaina, no tietysti päivystykseen voi mennä, mut ei oo tarvetta. Toivottavasti tää lapsi älyäis nyt sit syntyä tässä parin päivän aikana, kun sai tavallaan lisäaikaa...

No saanpahan noi joulukortit viimeisteltyä. Tosin sekin ärsyttää, kun olin suunnitellut, että laitan joulukortiksi vauvan kuvan, niin aika rupeaa loppumaan, kun noi joulukortit pitäis postittaa, sillä niissä on jo joulumerkitkin.

Tää on se ärsytyspäivä mulla...
 

Yhteistyössä