Joululahjat #vko 25#

Eilen tuli käytyä neuvolassa ja onneksi ne sydän äänet löytyi heti =) Ehdin tässä jo miettiä, että onko meidän maha-asukki elossa, kun en ollut liikkeitä tuntenut muutamaan päivään. Onneksi selvisin pelkällä säikähdyksellä. Mulla ei nuo sikiöseulat hälyttäny ja eilen terkkari näytti mulle ne tulokset eli niiden mukaan ei pitäisi olla mitään poikkeavaa, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Painoa on mulle tullut sellainen reilu 3kg. Terkkari sano, että sitä olis saanu tulla enemmänkin sillä eipä tuo vielä missään näy. Itestä vaan tuntuu, että olisin koko ajan ihan turvoksissa eli on sellainen plösö-fiilis :/ Esikko on unilla ja pitäs varmaan kipaista posti ja käyttää koira samalla pisulla. Mukavia vointeja kaikille :p

Caffee ja maha-asukki rv 17+3
 
Heippa, täällä suunnalla ei mitään uutta. Vartaloasiasta: kieltämättä mullakin herättää hieman negatiivisia tunteita tämä muuttuva ulkonäkö. Vauvamahaa ei vielä ole, mutta jenkkakahvaa löytyy aiempaa enemmän ja pötsi on turvonnut. Ei viitsi enää vartalonmyötäisiä vaatteita käyttää. Ennen raskautta ajattelin, ettei tämä asia tule minua vaivaamaan tai harmittamaan, mutta kuinkas kävikään. Olen aina ollut litteävatsainen ja hoikka, joten nyt tuntuu oudolta, kun olemus on muuttunut. Mielipide varmaan muuttuu sitten, kun vauvamahaa näkyy selvästi. Mutta aika epäseksikäs olo on täällä..
 
Hei vaan!

Pistäydyinpä kertomaan kuulumisia, kun tänään oli kolmas neuvola.
Painoa oli tullut 1kg lisää alkuun nähden (laitoin kyllä tahallaan kevyet housut jalkaan) ja syke oli 140. Pitkään sykkeitä haettiinkin ja sitten kun ne löytyi, niin vielä pidempään semmoista asentoa, jossa kuuluu myös sydänläppien äänet. Onko teiltä muilta vielä semmoisia haettu (nyt viikot 16+3)? Löytyi nekin sitten lopulta. Kyllä se täti ihan uskoi, että liikkeet jo tuntuu ja sen perusteella merkkas korttiinkin liikkeet ++. Tänään on mahassa ollut hiljaisempaa, vasta pari potkua oon huomannu.

Täällä on ollut keskustelua ainakin painosta ja kehon muuttumisesta. Mua ehkä vähän on välillä ahistanutkin tää maha, kun se on ruvennu toden teolla näkymään. Jotenkin se vaan on niin vauvamaha, että ihan ihmetyttää, että mulla sellainen? Ja pelottaa vähän, että miten iso siitä vielä tuleekaan, kun jo nyt näkyy niin selvästi...

Härkänaiselle paljon voiman ja jaksamisen ja siunauksen toivotuksia tulosten odotteluun! Onneksi se suurella osalla iloksi muuttuu ja saa vielä tietää sukupuolenkin!

Terveisin Ineli 16+3
 
Heippa vaan !
Vartaloasiaan minäkin oman kommenttini. Mä en murehdi liikakiloja tai paisumista. En ole ennestäänkään kovinkaan laiheliini, mutta eipä tässä nyt kannata murehtia. Iloisen asian takiahan tässä paisutaan. Odotan oikein innolla isoa mahaa, joka kyllä nytkin on jo paljon isompi kuin aikaisemmissa raskauksissa näillä viikoilla. On kiva kun on "lupa lihota ", ähistä ja puhista :) Tietysti yritän rajoittaa liiallista makean ja rasvaisen popsimista ja liikun säännöllisesti, jottei nyt hirveästi niitä "turhia" kiloja tule, mutta ehtiihän niitä sitten tiputtelemaan. Voidaan joskus sitten vaikka perustaa yhdessä sellanen laihdutuspino tänne :)
Asia mikä harmittaa on, kun tuollaisia ulkoilu/tuulipukuja ei taida missään olla mammamallia. Nää säät kun on tälläsiin sateisia ja tuulisia, olis kiva sellasissa lähtee koirien kanssa lenkille, mut vanhat alkaa kiristää liikaa. Sit jos ostaa isompaa kokoo, niin puntit on pitkät ja persuksista roikkuu :)
Petite-te odotan kans innolla seuraavaa ultraa 24.7. ja sitä et sais tietää kumpi on tulossa. Oon myös säästellyt poikien vanhoja vaatteita laatikkokaupalla ja sit jos tuleekin tyttö, saa niistä suurimman osan laittaa kiertoon.
Kaks viikkoo vielä seuraavaan neuvolaan. Tuntuu ihan hirmu pitkiltä ajoilta nää välit vaik onhan täällä joillain pidempiikin. Mulla edellinen oli 11.6., et tasan kk väliä. Olis muuten ollut vasta seuraavalla viikolla, mut ollaan silloin heinäkuussa mökillä ja laitettiin se viimeiselle päivälle ennen lähtöö. Saa sitten mökkeillä rauhassa.

:wave:
 
Heippa! Neuvolakuulumisia täältäkin! Tänään siis oli neuvola ja sydänääniä kuunneltiin ekan kerran ja heti saatiin ne kuuluviin. 153 oli syke ja vahvasti se tuntu jumputtelevan sielä! :) Hieno tunnehan se oli, mutta ei siinä mitään suuria tunteenpurkauksia kyllä tullut.. Painoa mulle oli tullut lisää vain vajaa kilo! Mikä oli ihme, koska on ollu kyllä ihan sellanen olo että ois useampikin jo tullut! Hb:tä multa ei katottu ollenkaan?!?! Seuraava neuvola olisi sitten heinäkuun lopulla kuten on myös rakenneultrakin joka varattiin yksityiseltä..

Muuten ei mitään erikoista. Ei enää pahoinvointia, eikä juuri väsymystäkään. Ei ummetusta tms.. Joten aika epätodellinen olo, kun tuntuu että eihän tässä raskaana olla ollenkaan! Eikä tuo masukaan ole yhtään kasvanu! Iltaisin turvottaa kovasti ja aamuisin on pinkeä kumpu kun virtsarakko täysi.. Lähinnä mun "oireet" on psyykkisiä... tunteet ailahtelee kovasti ja mieliala on useimmiten ärtynyt ja alakuloinen...

Mutta tässä nyt lomasta yritetään nauttia vaikka kelit on kyllä tosi pas..t!! :( Mutta pääasia että saa nukkua pitkääääään! :D
Mukavaa jatkoa kaikille mammoille! :)

Sapis ja pikku 16+
 
Tuosta ulkonäöstä. Minua vähän häiritsee välillä tuo maha, kun se näkyy jo. Ärsyttää, kun ihmiset (tutut ja tuntemattomat) tulee rämpimään ja taputtelemaan ja lähinnä tutut kauhistelee ja arvostelee.. sitä ollaan taas niin yleistä riistaa ettei pahemmasta väliä. Muutoin olen vaan tyytyväinen, kun ei tarvii laskevan painon kanssa taistella kokoaikaa ja rintsikkakauppaan pitää lähtee taas, sehän on vaan positiivista. :p Pienikokoisen ihmisen ongelmana on pienet rinnat, mulla ainakin, ja nyt saa surutta nauttia entisten AA-kuppien sijasta C-kupista ja tiedän, että pian saa taas siirtää kokoa isommaksi. :whistle:

Vaatteet tietysti on ongelma, kun aattelin pärjääväni kesäkamppeilla tämän kauden, mutta nämä kelit on niin kylmät, että pitänee kohta lähtee isännän kaapille housuja ettimään.. ukko kun on 188cm pitkä ja hoikka.. saattaahan niihin lahkeisiin sopia, mutta eiköhän niissäkin vyötärö pian kiristä. Tuosta tuupukuongelmasta, sama vika täälläkin. Mielellään laittais sellasen päälle, mutta kun ei housut mahu niin ei mahu. Lasten osastolta minä vaatteet yleensä ostankin ja niissä ei jostain syystä ole otettu huomioon lantiota.. :LOL: saati mitään muutakaan. Mutta, kaupastahan niitä vaatteita löytyy ja se on pussin suuta vaan venytettävä jos tarve rupee kelien tms. vuoksi niin vaatimaan.

Tuosta seksikkyydestä..minulla on ehkä jopa seksikkäämpi olo kuin aikoihin, harmi vaan ettei se kohtaa ukon kanssa.. Eihän tässä nyt silleen hehkee olo just nyt ole, kun vieläkin aristaa se pistoskohta, mutta siis muuten kyllä. Kyllä ukkokin tuosta toipuu, kun saa asiat mietittyä.. sitäkin vaivaa ja pelottaa se tulos ja vielä sekin ahistaa, kun sillä poistettiin luomi ja tekivät sen avohaavaksi ja minähän sen hoidan ja vaihdan laput. Tietysti se aristaa lapaluun alla, mutta toivottavasti se ei tulehu uudestaan. Ukko vaan tuumas, että ärsyttää, kun kaikkeen pitää pyytää apua vaikka minulla itelläkin olis kipuja ja avun tarvetta. No, minkäs teet, tätä se elämä on ja pysyypähän ainakin arjessa kiinni eikä liikoja aattele.

Tara84, petite-te ja Ineli: KIITOS!

 
Alkuperäinen kirjoittaja Divina:
Tuntuuko teistä kaamealta lihominen?Ja että ulkonäkö muuttuu.En haluaisi ajatella itseäni vain pelkkänä vauvan kotina =) .
Kyllä tuntuu. Mä suren jo etukäteen kaikkia raskauskilojani, enkä ole ollenkaan saanut käännettyä tätä ajatusmaailmaa sille vaihteelle että ymmärtäisin painon tulevan hyvästä syystä. Mä niin toivon, että mun raskausajan painonnousuni jäisi johonkin maks. 10 kg, se ei sinänsä olisi ihan mahdotonta kun tähän mennessä ollaan vielä miinuksella lähtöpainosta. Tämänpäiväisen neuvolapunnituksen saldo oli +309g/vko, mikä on ilmeisesti ihan kohtuullinen.
Mä en myöskään osaa pelkästään iloita tästä mahan kasvamisesta, siis tarkoitan, että toki musta on ihanaa nähdä vauvan kasvu jotenkin konkreettisesti mahan kasvuna, mutta pelkään ihan sikana sitä, miltä mä tulen näyttämään synnytyksen jälkeen. Kasa velttoa, raskausarvista kirjavaa nahkaa ei vastaa mun kauneusihanteita, ja olen kuitenkin aika varma että sitä tulen saamaan.

Ehkä tää tästä vielä. Mun mies on kuitenkin sitä mieltä että olen kaunis ja haluttava, kiloista huolimatta. :heart: .

Alkuperäinen kirjoittaja Divina:
Onko kellään tullut ruokahimoja??Mulla ainakin menee omenoita ihan hirveästi..addiktio niihin:)
Mulla on mennyt ruokahimojen kanssa vähän silleen, että se alkoi porkkanahimolla n. vkot 6-9, sitten tuli tilalle omenahimo (nimenomaan Granny Smithit!) vkot 10-14, ja nyt on himoittu tomaatteja ja kurkkua jo monta viikkoa. Tässä rinnalla alusta alkaen olen syönyt tölkkitolkulla ananaspaloja ja vesi kielellä vartun mansikkasadon huipentumista! Sitten aina toisinaan iskee sellaisia lyhyempiä mielitekoja, kuten tuossa juhannuksena oli lakritsanhimo, ja sen taltuttamiseen tarvittiin 1,5kg tuoretta lakua :D !

 
Heipat!
Ensin omaa napaa...
Pitkään aikaan en ookaan ehtinyt kirjoittelemaan.. Tänään tuli viikkoja täyteen 17, ja "Kerttu" mahassa myllertää jo kovasti. Työkuvioita on ollut, tänään oli hieman aikaistetusti viimeinen työpäivä ennen kesälomaa. Eilen nimittäin hulautti pariin kertaan ihan kirkasta verta, samoin tänä aamuna. Ja tänään oli sellaista alaselkä ja -vatsajuilintaa jonkusen verran. Työpäivän keskellä käväisin äitipolilla samasa talossa kysäisemässä ehtisikö joku lääkäri vilkaista mikä on meininki, ja ehtiväthän he. Todettiin istukka varsin alhaalla, ei ihan kohdunsuun päällä mutta lähellä. Todennäköisesti veri oli siitä; siinä vaiheessa ei enää vuotoa ollut. Eikä sen jälkeenkään. Muuten oli kaikki kunnossa; paikat oli kiinni tiiviisti, vauveli oli tosi liikkuvainen, koko vastasi viikkoja 18+1 ja painoarvioksi saatiin huikeat 275 grammaa =) Sehän alkaa olla jo ihan jonkun kokoinen! Laskettu aika pidettiin kuitenkin samana, koska se on alkuraskaudessa arvioitu moneen kertaan samaan 3.12. Sain kuitenkin loppuviikon lepoa, joten työkuviot tämän kesän osalta päättyivät sitten tähän. Tänään olisi pitänyt jäädä päivystämäänkin yöksi, olisi varmaan vähän huolestuttanutkin jos en olisi saanut kotiin lähteä lepäilemään. Nyt on hyvä olo, kivutkin ovat poistuneet. Vähän harmitti mennä ylilääkärille sanomaan että nyt häivyn, ja tylsää oli vyöryttää päivystys muiden niskaan. Mutta kuten äitipolin kätilökin sanoi; raskaus on kuitenkin aika ainutlaatuinen juttu elämässä, ja tämä on minun lapseni!

Härkänainen: huomasitkos, heitin yv:llä =)

Varaloasiaan sen varran kommenttia, että minä kyllä murehdin paisumista. Olen teininä ollut lihava, siis ihan reilusti ylipainoinen. Ekan lapsen jälkeen ja vielä toisenkin jälkeen BMI on ollut alle 22, mutta kolmannesta jäi aika monta ylikiloa. Ja nyt painan saman verran kuin kolmatta synnyttämään mennessä :eek: Viimeksi neuvolassa painoa oli tullut 600g viikossa MONEN viikon ajan, mutta nyt onneksi siitä on kilon verran lähtenyt. Ei tarvitsisi yhtään tulla lisää... Ja varmasti vauva voisi silti ihan hyvin. Kurjaa laihdutella kamalaa kilomäärää sitten pois imettämällä ja sen jälkeen..

Ineli: Tuutko syksyllä kouluun? (ollaan Inelin kanssa kurssikavereita) Mä tuun ainakin tekemään syventävät opinnot pois, ja mahdollisesti jotain muutakin. Mutta vauvanen etusijalla =)

Annukka ja Härkänainen: Hei mä kasvatan shettiksiä - enkä IKINÄ ole ratsastanut shettiksellä =) Pituutta on himpun päälle 180cm. Suokit on toinen suosikkijoukkio, niitä mulla on ollut muutama. Nyt ei tammikuisen tapaturman jälkeen ole ollut yhtäkään; jouduin silloin lopettamaan tammani.

Käpylehmä: mikä ihana nimimerkki! =) Ihan paras :heart:
 
Kiitos Aubrieta! :D

Painon noususta... Oon ihan menettäny jo toivoni painon suhteen... Ylikiloja jäi kolmosesta enkä oo migreenin ja kolmosen allergioiden takia jaksanu huolehtia kunnosta tai painosta tai ylipäätään itsestäni. Eli mulla on ylipainoa n.15 kg jo muutenkin ja nyt alkaa paino taas turvotustenkin takia nousta roimasti, mutta kaippa sitä joskus sitten ehtii mittojaan tuijottaa. Mullakaan ei ole kovin elastinen iho joten raskausarvet ovat venyttäneet tuon vatsan alueen ekan raskauden aikana niin pahasti että kolmosestakin vatsa näytti enemmän kaljamahalta kuin vauvamahalta, nahka kun roikku niin kauniisti... :LOL: ja vielä kun sitä kaunista vatsaa koristaa tuo napatyrä niin WAU mikä seksipommi olo!!!! :LOL: No täytyy suhtautua huumorilla tai saa masentua ihan syvästi. Lääkäritkin laparoskopiassa tikkasivat vatsan niin kauniiksi että uimahalliin menoon saa ihan todella valmistautua henkisesti kun tietää että ihmiset vilkuilevat tuota vatsan seutua ahkeraan...

Himareita... Juu. Aluksi lähinnä hedelmät ja kasvikset, mutta ne ovat väistyneet aikas hyvin kun tuo pahoinvointi on helpottanut. Mutta punaviini ja juusto himarit ei oo hävinny mihinkään. Alkoholiton punaviini ei maistu ja on kauheaa taistella koko ajan himoaan vastaan, joten olen pari kertaa viikossa nauttinut ruuan kanssa lasillisen viiniä jossa on puolet alkoholillista ja puolet holitonta. Se onneksi tyydyttää tuota himoa. Ykkösestä ja kakkosesta oli kauhea oluen himo (jota en normaalisti juo lainkaan) ja nyt kolmosesta ja tästä nelosesta on tuo punaviinin himo. :headwall: Ja vielä kun olen ihminen joka ei alkoholia muuten juurikaan käytä.

Härkänainen Toivottavasti vauvalla on kaikki kuitenkin hyvin ja saisit ihan terveen lapsen. Vammaisuus asiat kun on aina raskaita... Olipa päätös sitten mikä hyvänsä. :( Harmi etten ole kuulemassa täällä mikä vastaus sulle annetaan kun lähdetään viikon päästä kuukaudeksi veneilemään. Mutta täytyy sitten yrittää kaivella tietoa jostain kun palaan.

Eilen illalla sitten tunsin ekat liikkeetkin selälläni matessa. Sellasta hentoa mukellusta. Nyt tuli ekan kerran sellanen olo että oon raskaana. =) Oli niiiiin ihana tunne. Toi kolmonen oli jo massa niin vilkas tapaus, että sen liikkeet tunsin jo ennen 12 viikkoa vaikka lääkärit ei sitä uskokaan, mutta aina kun joku esim. turvavyö kiristi kohtua niin alkoi mahdoton mukellus. Ja neiti on tänä päivänäkin samanlainen mukeltaja. Heti kun joku kiristää niin alkaa mahdoton riuhtominen ja potkiminen. :LOL: Eli taitaa onneksi tulla rauhallinen tapaus.

Nyt täytyy lähteä passaamaan kakkosta ja kakkosen yökaveria.
 
Boe
No löytyihän ne sydänäänet! Kävin yksityisellä kun koko juhannus meni ajatellessa onko kaikki hyvin (viime viikollahan niitä ääniä ei saatu kuuluviin). Kova härdelli oli kaverilla päällä ja ihan kun pikku "vehkeet" olisi kuvassa vilahtanut. En kyllä sitä halunnut sitten kysyä. Jääköön vielä arvoitukseksi, ehkä myöhemmin.

Sain myös lähetteen pelkopolille kun eka synnytys jätti aikamoiset traumat. Nyt on helpottunut olo kun sai purkaa ajatuksiaan lääkärille, joka OIKEASTI KUUNTELI JA OLI KIINNOSTUNUT.

Kesäpäiviä odotellessa :)

15+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Härkänainen:
Annukka84 :LOL: on tästä minikoosta oikeesti välillä hyötyäkin!!! Mulla on kokemusta eniten shettiksistä, suomalaisista ja lämppäreistä, mutta niihin lämppäreihin en oikein lämpiä... Suomalaisistakin "kelpuutan" vain pienimmät.. ihan vaan sen takia, että haluan laittaa vehkeet päälle ilman jakkaraa! :LOL:
Suokkejakin alkaa olla ponikoossa jo aika paljon. Omani on emästä, jonka säkäkorkeus on 138 cm! Oli silti niin roteva että jaksoi minutkin kantaa. Omastani odotan n. 150 cm korkeaa ja urheilumallisempaa.

Huomasin tuossa että ollaan molemmat menossa Kyssiin synnyttämään, tiedä vaikka ollaan siellä samaan aikaan jos sinä vähän myöhästyt ja minä oon ajoissa!?Selasin listaa ja näytti niinku meitä Kyssissä synnyttäviä ei olis kun pari vaan, onko näin oikeasti?

Minua harmittaa kun en vielä tunne mahaa kovin hyvin. Välillä kohtu tuntuu mutta välistä, erityisesti selällään, tuntuu vaan vähän kovalta alavatsan kohdalta. Millonkahan se alkaa tuntumaan koko ajan? Nyt rv 15+4

 
Käpylehmä Ilmotan kyllä täällä ja kysymällä asia selviää myöhemminkin. Pitäkää vaan mukava loma ja onhan sinne saatavana kannettaviakin mukaan.. :whistle:

Annukka84 Minäkin katsoin listasta sitä, ettei Kysiin ole montakaan tulossa.. tai sit toiset ei halua kaikkea kertoo, ihan ymmärrettävääkin, tämähän on kuitenkin suht pieni alue. Niistä pienistä suokeista, olet oikeassa, onhan niitä. Mutta milläs minä nuo tytöt sinne selkään nostan... :whistle: Esikko kuitenkin kohta minua olkapäähän ja painaakin ihan mukavasti niin siinäpä sit nostelet niitä.. :LOL: Suokit on muuten suht kalliita... vähintään tonnin kalliimpia kuin shettikset ja vievät isomman tilan ja lakisääteiset tallimitat on todellakin eriluokkaa kuin max. 108cm poneilla. Mutta katsellaan rauhassa, tiedä sit mitä tässä vielä löytyy.

Me lähetään huomenna reissuun, joten palaan asiaan maanantaina. Mukavaa viikonloppua kaikille teille!!! Ja kiitos kaikille kannustuksesta ja tuesta, sillä pääsee yllättävän pitkälle!!!

Nyt. Rakas ukkoni on tehnyt ruokaa, joten pääsen suoraan valmiiseen pöytään, ei passaa nyt antaa odotuttaa. :wave:
 
No upitetaanpas meitä.
Vaatteista on ollut puhetta.. Mulla kävi tuossa talvella jo hyvä tuuri. Mullahan oli se km marras-joulukuun taitteessa, eli olin silloinkin muutaman viikon raskaana. Ehdin ostaa huuto.netistä pari äitiysvaatepakettia; paitoja varmaan kymmenen, ehkä viidet housut ja kolme, neljä hametta. Satasella =) Ne on olleet ihan pelastus, lähes kaikki oli mun tyylisiä ja sopivia; vaan yhdet housut on liian lyhyet. Sit tää nykymuoti onneks suosii tunikamallisia paitoja, niitä oli jo ennestään ja oon lisääkin ostanut, eilen viimeksi alennusmyynneistä. Sopivat nyt ja sopivat sitten synnytyksen jälkeenkin. Jotkut hyvät talvihousut täytyy varmaan syksyllä vielä investoida, muuten tuun ihan kivasti toimeen vaatteiden suhteen. Mä olen niin pitkä että housunpuntit on äitiysvaatteissa se mistä jää kiinni.. Mutta kai sitä menee loppusyksyn sitten vaikka farkkucapreissa ja jossain saappaissa?

Annukka: Mä taas ihmettelin tuossa viikolla, että jopas alavatsa pömpsöttää ja kohdun pohja tuntuu pari sormenleveyttä navan alapuolella.. Että eiköhän se sunkin pömpsäs sieltä pikkuhiljaa pullahda =) Meillä näyttäis olevan 12 päivää eroa la:ssa. Vauvan sydänäänetkin kuulin kotidopplerilla kolmisen senttiä navan alta parhaiten :heart: Niin olikos sulla myös hevosia? Mulla on tällä hetkellä viis shettistä. Kasvatan pienimuotoisesti, ja sitten lasten kanssa harrastetaan kaikkea näyttelyistä ratsastuksen kautta poniraveihin. 11v, 9v ja 6v on kaikki käyneet poniravikursseilla nyt vuoden ajan. Mulla on tuohon "shettis+lapsi=kamala yhdistelmä" -yhtälöön ihan toisennäköinen tulos =) Mikään eläinhän ei lapsen kanssa kaksistaan ole hyvä paketti, ja aikuisen ollessa harrastuksessa päältäkatsojana ja lapsen tehdessä ikätasoonsa sopivia juttuja ponin kanssa on shettis aivan ihana harrastuskaveri lapsellekin. Isompi ongelma niiden kanssa on se, että kun ne ovat niin pieniä niin moni suhtautuu niiden pelleilyihin lähinnä huumorilla, ja sitten saadaan aikaan niitä k***päisiä poneja joiden takia koko rotu saa sitten mainetta ja kyseenalaista kunniaa. Unohdetaan että shettikselläkin on hevosen mieli. Ja ori on käsiteltävissä aivan yhtä hyvin, mikäli se on ikänsä orina käsitelty. Siis myös silloin lutusena, 25kg painavana varsana. Mutta jos se on päästetty tottumaan mellastamiseen, niin aikamoisen työn voi joutua tekemään. Sinänsä minun mielestäni shettis on siitä hauska otus, että jos se vähän mellastaakin niin sen kanssa työn tekeminen on helppoa; ei tarvitse olla niin vähästä huolissaan omasta turvallisuudestaan kun ovat niin pieniä. Suomen markkinoilla ori ehkä nimen omaan kannattaa ostaa, varsinkin jos nuorta hakee. Tarjonta on valtavaa, hinnat matalat ja ruunaaminen tarvittaessa ihan edullista..
Mulla oli myös suokkitamma, sellainen elämäni hevonen, aivan ihana liinakko, mutta se kaatui tarhassa riekkuessaan tuossa uudenvuoden tienoilla ja jouduttiin lopettamaan 13-vuotiaana lantiorenkaan/reisiluun kaulan murtuman vuoksi. :'( Ei tuu toista samanlaista. No, mutta se hevosista =)

Herättelenpäs taas vauvojen sukupuoli keskustelua =) Tietääkös kukaan jo kuka sieltä on tulossa? Niin pienillä viikoillahan tässä mennään vielä, että harvalla varmaan on ollut mahdollisuus kysyäkään. Mua ultrattiin silloin toissapäivänä kun oli veristä vuotoa, ja kysyin että millä viikoilla näkee sukupuolen. Gyne sanoi että kyllä näillä laitteilla jo näillä viikoilla näkee.. Sain sit oltua kysymättä =) Mulla on parin viikon päähän varattuna se 4D-ultra/rakenneultra, siellä aion sitten kysyä. Vähän on tullut Kertusta jo puhuttua, mutta ei mulla mitään faktaa sen perusteeksi ole. Paitsi tilastollinen todennäköisyys; meillä on nyt kaksi poikaa ja tyttö :)

Mukavaa perjantaipäivää!
 
Perjantaita!
Töissä oon ja huomaan, että tästä voi vielä tulla hankalaa, kun nyt jo maha osuu pöydänkulmaan tietokoneella istuessa.

Aubrieta Kyllä minä vielä kouluun menen, olis lasten ja naisten kurssit suunnitteilla suorittaa vielä. Siellä voikin olla sitten hauskaa lyllertää... Olipas muuten hurja töiden lopetus sulla. Onko verenvuoto jo loppunut? Taisit kyllä varmaan säikähtää... Mutta onneks apu oli lähellä, se hyvä puoli on meidän ammatissa.

Sukupuolesta Mulla on sellainen olo, että se olis poika ja niin ajattelenkin. Iloinen yllätys olis, jos oliskin tyttö. Neuvolatätikin sanoi, että monet tuntuvat toivovan tyttöä esikoiseks. Poikaa puoltaa: Yks ystävä, joka ei edes tienny mun olevan raskaana, näki mun puolesta rukoillessaan kuvan nupusta, joka aukes, ja jonka sisällä oli poikavauva, tekee mieli suolakurkkua, ei pahoinvointia, vauvan syke 130-140. Että ihan aukotonta on. ;)

Ineli 16+5
 
Perjantaita!
Töissä oon ja huomaan, että tästä voi vielä tulla hankalaa, kun nyt jo maha osuu pöydänkulmaan tietokoneella istuessa.

Aubrieta Kyllä minä vielä kouluun menen, olis lasten ja naisten kurssit suunnitteilla suorittaa vielä. Siellä voikin olla sitten hauskaa lyllertää... Olipas muuten hurja töiden lopetus sulla. Onko verenvuoto jo loppunut? Taisit kyllä varmaan säikähtää... Mutta onneks apu oli lähellä, se hyvä puoli on meidän ammatissa.

Sukupuolesta Mulla on sellainen olo, että se olis poika ja niin ajattelenkin. Iloinen yllätys olis, jos oliskin tyttö. Neuvolatätikin sanoi, että monet tuntuvat toivovan tyttöä esikoiseks. Poikaa puoltaa: Yks ystävä, joka ei edes tienny mun olevan raskaana, näki mun puolesta rukoillessaan kuvan nupusta, joka aukes, ja jonka sisällä oli poikavauva, tekee mieli suolakurkkua, ei pahoinvointia, vauvan syke 130-140. Että ihan aukotonta on. ;)

Ineli 16+5
 
Käpylehmä: juotko oikeasti useamman kerran viikossa pari lasillista? Vaikka lantraisitkin puoleen, niin sehän on silti vahvempaa kuin siideri! Mä en kyl oikein ymmärrä, kun et kerta muutenkaan juo, niin miten nyt vaarannat lapsesi terveyden omien mielitekojesi vuoksi? En todellakaan halua tehdä tästä riitapinoa, mutta en voi vaan olla hiljaa. Ymmärrätkö nyt ihan täysin millaiseen vaaraan asetat vauvan? Tuolla määrällä asetat lapsen suureen riskiin sairastua FAS/FAE:n, tai lievempiin kehityshäiriöihin (oppimisvaikeudet, keskittymisongelmat, ym ym). Kuulostat siltä, kuin olisi ihan pikku juttu, ja sitä se ei todellakaan ole. :/ Kyllä aikuinen ihminen saa mielihalunsa pidettyä kurissa, on se vauva kuitenkin paljon tärkeämpi.

Jos olen ainoa joka on tätä mieltä, ja haluatte minut pois täältä tämän kommentointini myötä, niin lähden kyllä. Mut mä en oikeen usko et kaikkien mielestä moinen on ok, kun sehän on ihan selkeästi jo aivan liian paljon kun kuitenkin tiedostaa olevansa raskaana!
 
Mulle sanottiin neuvolassa, että silloin tällöin viinilasillinen ruuan kanssa ei aiheuta vielä vaaraa. Sanoin kyllä neuvolatädille, että en muutenkaan juo paljoa, joten pidän ihan nollalinjan omasta tahdosta koko raskauden ajan. En ole siis tippaakaan ottanut, kun mua vaivaisi sen mahdolliset haitat. Mutta turvallista rajaa ei kai ole, mutta pienten määrien juominen ei ole todettu aiheuttavan kehityshäiriöitä (näin ymmärsin). En sitten tiedä, lasketaanko pari viinilasia viikossa vähäiseksi. Tällaista löysin Päihdelinkin sivuilta:

"Kun toteat olevasi raskaana, lopeta alkoholin käyttö tai vähennä aivan minimiin. On todettu, että sikiön vaurioitumisriski nousee selvästi, jos alkoholia nautitaan yli 1,5 alkoholiannosta (esim. tuoppi keskiolutta) päivässä. Humalahakuinen alkoholinkäyttö on erityisen vaarallista sikiön kehittymisen kannalta. Ei voida osoittaa, että yksi satunnainen alkoholiannos raskauden aikana vaikuttaisi syntyneen lapsen kehitykseen."

Muttamutta, en halua tuomita ketään, koska en itsekään ole aivan täydellisesti kaikkea tehnyt. Esim. pari kertaa olen syönyt valion aurajuustoa raskauden aikana. Kysehän ei ole ollut kuitenkaan runsaasta alkoholinkäytöstä.
 
En ole minäkään vähään aikaan kirjoitellut... :ashamed:
Mutta eipäs tänne mitään sen ihmeempiä kuulu..kaikki on hyvin ja masu kasvaa! =)
Kauheasti on nippaillut alamahaa viime päivinä...taitanee olla vissiin ihan normaalia? ei ollut esikoisesta tälläistä, niin vähän ihmetyttää...

Joo, täytyy kyllä sanoa, että ei muutama tilkka viiniä silloin tällöin ole haitaksi sikiölle...esim. vakituinen tupakointi raskauden aikana on pahempi... Tai näin ainakin olen lukenut useasta paikasta ja ovat neuvolassakin sanoneet, ettei lasillinen punaviiniä ole haitaksi...en siis tarkoita, että itse käyttäisin alkoholia raskauden aikana, mutta näin siis olen kuullut/lukenut.. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aubrieta:
Annukka: Niin olikos sulla myös hevosia? Mulla on tällä hetkellä viis shettistä. Kasvatan pienimuotoisesti, ja sitten lasten kanssa harrastetaan kaikkea näyttelyistä ratsastuksen kautta poniraveihin. 11v, 9v ja 6v on kaikki käyneet poniravikursseilla nyt vuoden ajan. Mulla on tuohon "shettis+lapsi=kamala yhdistelmä" -yhtälöön ihan toisennäköinen tulos =) Mikään eläinhän ei lapsen kanssa kaksistaan ole hyvä paketti, ja aikuisen ollessa harrastuksessa päältäkatsojana ja lapsen tehdessä ikätasoonsa sopivia juttuja ponin kanssa on shettis aivan ihana harrastuskaveri lapsellekin. Isompi ongelma niiden kanssa on se, että kun ne ovat niin pieniä niin moni suhtautuu niiden pelleilyihin lähinnä huumorilla, ja sitten saadaan aikaan niitä k***päisiä poneja joiden takia koko rotu saa sitten mainetta ja kyseenalaista kunniaa. Unohdetaan että shettikselläkin on hevosen mieli. Ja ori on käsiteltävissä aivan yhtä hyvin, mikäli se on ikänsä orina käsitelty. Siis myös silloin lutusena, 25kg painavana varsana. Mutta jos se on päästetty tottumaan mellastamiseen, niin aikamoisen työn voi joutua tekemään. Sinänsä minun mielestäni shettis on siitä hauska otus, että jos se vähän mellastaakin niin sen kanssa työn tekeminen on helppoa; ei tarvitse olla niin vähästä huolissaan omasta turvallisuudestaan kun ovat niin pieniä. Suomen markkinoilla ori ehkä nimen omaan kannattaa ostaa, varsinkin jos nuorta hakee. Tarjonta on valtavaa, hinnat matalat ja ruunaaminen tarvittaessa ihan edullista..
Mulla oli myös suokkitamma, sellainen elämäni hevonen, aivan ihana liinakko, mutta se kaatui tarhassa riekkuessaan tuossa uudenvuoden tienoilla ja jouduttiin lopettamaan 13-vuotiaana lantiorenkaan/reisiluun kaulan murtuman vuoksi. :'( Ei tuu toista samanlaista. No, mutta se hevosista =)
Siis tässä tuli taas tämä, kun en osaa esittää mielipiteitäni muuten kuin järkyttävän ehdottomina... :whistle: Siis: Minullakin on hyviä kokemuksia shettiksistä, nimittäin ratsastuskoulusta, jossa ne ovat olleet hyvin koulutettuja ja kilttejä. Mutta sitten on näitä kun on lapsi kinunnut ponia ja se on ostettu perheeseen jossa sitä ei ole kukaan OSAAVA aikuinen käsitellyt... Siitä ei ole hyvää seurannut. Sitten kun vielä jotkut olettavat että kun ostetaan poni, niin säästyy ratsastustuntirahat... Siksi suhtaudun aina vähän kriittisesti setikoihin, jo sen koonkin puolesta kun olen viimeksi ollut shettiskoossa 8-vuotiaana, etteivät jää sitten vaille käyttöä... Minulla jos lapsi innostuu hevosista niin ensin opetellaan tuolla nykyisellä kun sekin jää ponikokoon.

Ite olen ollut hevosten kanssa tekemisissä lähes koko elämäni, oma on tällä hetkellä -07 syntynyt suomenpienhevosori, joka tuli ostettua ennen tätä raskautta. Tähtäimet ovat 6-vuotiaitten kasvattajakilpailussa. Rankkaa tästä tulee, mutta onneksi varsa muuttaa meille kotiin, siis vanhempien luo, niin ei tarvitse lähteä aina muualle hoitamaan sitä. Ja kun tässä sitten vielä opiskelen tuota hevosalaa amkssa, niin pitäähän se hevonen olla, jo ihan ammatin puolesta...

 
Nostelen vaan! Ei oikeastaan mitään asiaa edes :LOL:, tai siis uusia kuulumisia, tapan vaan aikaa koneella kun pitäisi olla pakkaamassa :whistle:. Lähdemme taas ensi viikolla reissuun, tosin tällä kertaa vain muutamaksi päiväksi. Tutun mökille menemme.

Mukavaa Annukka , Aubrieta ja Härkänainen, että täällä on muitakin hevosihmisiä! Itse en tosin enää ole ratsastanut sitten esikoisen odotuksen, mutta nuorempana oli omakin humma, ja kilpailinkin kansallisella tasolla kenttäratsastuksessa pari kautta. Tällä hetkellä hevoset eivät kuulu lähiajan suunnitelmiin (millä rahalla edes...) mutta haaveilen ostavani kunnon suomenpollen sitten joskus eläkeiässä :D.

Jennae:lle ja Julille jaksuja nipistelyihin ja juilimisiin. Useimmiten liittyy kyllä ihan vaan kohdun kasvamiseen, mutta tuntuu inhottavalta toki. Härkänaiselle ja Käpylehmälle jaksuja punktion jälkeen ja tuloksia odotellessa. Ja sama juttu Horrorpops, minulla myös on painoa enemmän kuin tarttis ja maha kasvanut nyt hirmuisesti, tosin vararenkaan takia se ei näytä yhtään vauvamahalta :(. Ihan on ihravuoren näkö ja olo... Tiedän, että hyvän asian takia, mutta silti. Sinänsä painonnousu minua ei haittaa, kuten aikaisemmin kirjoittelin, eikä tuo mahakaan sitten kun alkaa näyttää vauvamahalta, mutta tällä hetkellä korpeaa, koska todellakin näytän vain hyvin ruoka-aikana kotona olleelta.

Alkoholista on ollut myös puhetta. Itse olen kaikkea muuta kuin lasiinsylkjijä :p mutta raskaus- ja imetysaikana olen jättänyt kaiken alkoholin pois, ihan varmuuden vuoksi. Kun ei niitä riskirajoja tunneta. Se on selvää, että joku tilkka silloin tällöin ei vaaraa aiheuta enkä ketään sellaisesta missään nimessä moiti, tämä on vain oma valintani. Ja sääntöhän vahvistaa poikkeuksen ;), eli kyllä minäkin äitienpäivänä nautin pienen lasin kuohuviiniä, mutta siihen on sitten jäänyt. Tätä ei ehkä pitäisi kertoa, mutta mulla on yksi tuttu joka odotusaikanaan joi minun mielestäni enemmän kuin on turvallista, pari kolmostuopillistakin saattoi ottaa kerralla ja ei nyt joka päivä, mutta varmaan pari kertaa viikossa ainakin. Ja täysin terve poika tuli (nyt jo kouluikäinen). Riskirajat kuulemma vaihtelevat paljonkin eri ihmisillä, ja minä en ainakaan uskalla ottaa riskiä että mihin ryhmään kuulun, enkä todellakaan kehota ketään käyttäytymään kuin tämä tuttuni, vaikka heille hyvin kävikin.

Sukupuolta en vielä tiedä, onhan menossakin vasta 15. viikko. Aion kyllä rakenneultrassa kysyä näkyykö, esikoiselta en halunnut jostain syystä tietää.

Caffee, Saparo ja moni oli saanut hyviä neuvola- ja/tai ultrakuulumisia, kiva! Ummetusasioihin sen verran, että esikoisen odotuksessa kärsin siitä ihan hirveästi, jo heti alusta asti, ja nyt on maha ihme kyllä kestänyt jopa lisäraudan, joka mun on täytynyt nyt aloittaa. Kop kop vaan... Himotuksista vielä, sitten on kyllä pakko ruveta hommiin! Mulla ei ihme kyllä vielä ole ilmennyt mitään ihan "tappavia" himotuksia, mutta kaikki kielletty tuorejuustoista suklaaseen (jälkimmäinen painoni takia) vetää puoleensa kuin hunaja kärpästä. Karkinhimolle olen antanut hävettävän paljon periksi, mädistä ja juustoista olen onnistunut pysymään erossa.

Iittalalle vielä tervetuloa joukkoon, ja mukavaa loppu- ja ensi viikkoa kaikille!
 
DaylightDancer eiköhän jokaisella ole oikeus esittää mielipiteensä. Mä kyllä yhdyn täysin sun mielipiteeseen, mutta jokainen tehkööt miten parhaaksi katsoo. En halua ketään arvostella. Itse en juonut edellisen raskauden aikana yhtään enkä aio nytkään mitään alkoholipitoista ottaa.

Onpas tänään ihanan lämmin ilma =) Kävin koiran kanssa äsken reilun tunnin kävelylenkillä ja olo parani heti. Sain aamulla nukkua pitkään, kun miehellä alkoi kesäloma :heart:
 

Yhteistyössä