Joululahjat *vko 19*

Heippa vaan kaikille pitkäääästä aikaa. Pienen haeskelun jälkeen löysin tämän uuden pinon. Tänään oli eka neuvola ja nyt vois sitten jossain vaiheessa korjata tuonne listaan LA on 8.12. Tarjosin kyllä neuvolatädille tuota 13.12. jonka nettilaskuri laski, mutta epäili sitä koska hän sai sydänäänet kuulumaan kertaheitolla =) Rv 9+2. Nyt tuntuu paljon todellisemmalta kuin aikaisemmin. Oireita kun ei pahemmin oo ollut, niin on välillä tuntunut ettei tässä raskaana ollakaan. Mut sit ne sydänäänet todensi asiaa ja matkalla kotiin tuli ihan tippa silmään. Ilon tippa siis tottakai ! Huomenna soittelen ja tilaan ultran. Sitten asia muuttuu vielä todellisemmaksi ja tuo LA:kin voi vielä tarkentua.
 
:heart: hyviä uutisia :heart:

Aamulla ultrassa löytyi 6,6mm pitkä alkio, vastasi viikkoa 6+4 ja laskettu aika siirtyi 28.12.. ja mikä tärkeintä, SYKE löytyi :heart: . Gyne oli todella mukava :).

Onnellinen Jive, joka on kiitollinen pienestään :heart:
 
Voi ihanaa Jive- :hug: :flower: Eikö ollukki aivan ihana tunne nähä se siinä? :heart:

Tänää oli eka neuvola-aika ja seneuvolatätsky on aivan ihana. Seuraava aika on sit 5.6 ja sillon kuunnellaan kuulemma sydänääniä. Ja nyt pitäis varata toi viikon 10-12 ultra-aika.
 
Alkuperäinen kirjoittaja miina-:
Voi ihanaa Jive- :hug: :flower: Eikö ollukki aivan ihana tunne nähä se siinä? :heart:

Tänää oli eka neuvola-aika ja seneuvolatätsky on aivan ihana. Seuraava aika on sit 5.6 ja sillon kuunnellaan kuulemma sydänääniä. Ja nyt pitäis varata toi viikon 10-12 ultra-aika.
Oli kyllä aivan mahtava tunne :). Kun minä tämmöisenä stressaajana olin "ihan varma, että joku on kuitenkin pielessä". Heti kun gyne pääsi kohdunsuulle, se sanoi, että "täältä löytyy raskaus kohdusta.. tuossa näkyy sikiö, ruskuaispussi ja syke".. Sitten se näytti sen sykealueen ja nähtiin sellainen vilkkuminen :). Onnitteli ja totesi, että kaikki on hyvin ja kyseessä täysin normaali alkuraskaus :). Halattiin miehen kanssa heti kun pääsin pöydältä pois ja nyt olenkin ihan yli-iloinen :D. Tekisi mieli kuuluttaa jo kaikille, että meille tulee vauva. Vielä ollaan toki alussa, mutta todella positiivisesti odotan nyt tulevaa.. Näin ihan omin silmin, että kohdussa todella asustaa elävä olento :heart: !! Saatiin kuvakin mukaan :).

Seuraavaa ultraa pitääkin odotella varmaan 1-1,5 kuukautta.. Sitten pitäisi näkyä jo kädet ja jalat ja liikkuminen :heart: . Mitkä viikot sulla on miina- tuolloin 5.6? Mistä siellä ekassa neuvolassa jutellaan :)?
 
ultrassa käyty ja laskettu aika muuttu,eli se on nyt 9.12.Kaikki oli ok :heart:
Tänään oli myös neuvola ja terkkari kirjottaa polille lähetteen..aikasemmisessa raskauksissa ollut vähän ongelmia niin kuulemma sitten olen seurannassa tarkemmin.
Onnittelut kaikille uusille Jivelle :flower:

Mielialan vaihteluja on kyllä..pinna kiristyy ja taas hetkessä olen tyyni...
Pahoinvointi ja väsymys jatkuu |O sais jo loppua..
Melissa 9+2
 
Ekassa neuvolassa täytin papereita,kysyttiin suvun sairauksista,tupakoinnista ja alkoholin käytöstä,otettiin verikokeet ja mitattiin verenpaine,hb ja puntarilla käytiin,mulla meni n.1h. Voinnista juteltiin ja sen sellasta.
 
:heart: :heart:

Hihhei =) Ostin sellaisen kotidopplerin muutama viikko sitten vauvalehden markkinoilta. Tänään sitten uskaltauduin kokeileen (viikkoja 10+1), ja siellähän se viuhtoi sataa kuuttakymppiä pieni sydän =) Ihanaa.

On se vaan niin mahtavaa, ekat sydänäänet (mulla ei vielä neuvolassa muutama viikko sitten kuunneltu kun ei tiedetty miten pitkällä raskaus on) ja eka ultra.. Mä oon käynyt tän raskauden aikana jo NELJÄ kertaa ultrassa. Eka kerran viikolla 3+6 jolloin en tiennyt raskaana olevanikaan, eikä sitä nähnyt kokenut gynekään. Sain ylipitkien kiertojen takia terolutit ja clomifenit. Ennen clomien aloittamista tein varmuudeksi raskaustestin, ja se olikin positiivinen. Toisen kerran menin sit yksityiselle kun satuin saamaan ajan, kolme viikkoa tuon testin jälkeen. Silloin näkyi ruskuaispussi ja "sämpylä" sen laidassa, lääkäri pystyi sanomaan raskauden kestoksi vaan "yli neljä mutta alle kuusviikkoa. Todellisuudessa se oli sit silloin jo 5+6. Kolmannen kerran pääsin ultraan reilu viikko sitten, se oli neuvolan kautta ohjelmoitu varhaisultra raskauden keston määrittämiseksi. Silloin viikkoja 8+6 ja syke ja sikiön liikkeet jo näkyivär; siellä seräpylöitään heilutteli :heart: Ja neljännen kerran vielä toissapäivänä kun mulle tuli yhtäkkiä kamala paniikki että raskausoireet on kadonneet, apua, ei kai TÄÄKIN mene nyt kesken.. Edellinenhän meni kesken marras- joulukuun vaihteessa ja se alkoi juuri raskausoireiden häviämisellä. No, viikolla 9+6 kaveri oli jo yli kolmesenttinen, hyvinvoiva pikku katkarapu, sydän huiski sykettään, ja liikkeisiin oli raajojen liikkeiden lisääntymisen lisäksi tullut vartalonkin vääntyilyä. Söpöä =) Puolentoista viikon kuluttua on sit vielä se np-ultra keskussairaalassa. Sitten onkin meidän pikkutyyppiä katsottu jo niin paljon, että saa olla vähän aikaa ihan rauhassa mikäli ei kummempia tapahdu. Paitsi mitä nyt mutsi aina välillä häiritsee kuuntelemalla iskän ja isojen sisarusten kanssa sykkeitä =)

Mä sit jouduin (pääsin..) kertoon lapsille pikkusisaruksesta.. Kai mä oon jo niin römpsähtänyt kun neljättä odotan, että se alkaa pikkuhiljaa näkyä. Päiväkodilla jo yks täti suoraan kysyi, ja ei mulle oo tavalliset housut jalkaan enää juur mahtunut viikkoihin. Hassua, kun ipana on kuitenkin vaan kolmisen senttiä pitkä.. No, mut kun ei painoo oo tullut niin en oo huolissani. Tyttö 6v oli ihan onnesta sikkaralla, soitteli mummolleen että "arvaa mitä, musta tuleekin isosisko" ja suukottelee ja taputtelee mun vatsaa. Tiesi myös kertoa, että "äiti, sit kun sun masu tulee kipeäksi, niin meidän pitää viedä sut lääkärille, koska sitten se vauva syntyy" =D Jee. Pojat 10v ja 9v olivat ensin vähän epäuskoisia, sitten oikein aurinkoisia ja hymyileväisiä. 9v totesi taattuun tyyliinsä "voi ei, HYVÄSTI pienet bioniclenosat" ja 10v kysyi ettämihin me se laitetaan autossa. No, sanoin että siksihän me on sitä 7-paikkaista maasturia katseltu -> poitsu poistui tietokoneelle ja printtasi parit Volvot mulle paperille =D Kyllä lapset on niin parhaita.

miina-: älä sure, väsymys on ihan sallittua.. Mä tein vähän samanlaisen ratkaisun kuin sä, ja jätin vikat kolme viikkoa koulua suosiolla odottamaan. Mä en valmistu vielä, vuosi olis vielä jäljellä. Mutta oon ihan tajuttoman väsynyt, pahoinvointia ei onneks juuri enää ole. Mutta mulla on yks iso tentti parin viikon päästä, ja en missään tapauksessa jaksa siihen lukee joskäyn kouluakin; mulla on vielä ihan tajuton, yli 100km koulumatka. Päätin sit että luen tenttiin mieluummin enkä jätä sitä roikkuun, ja meen kouluun läsnäolemaan sitten joskus.
 
Ai niin, piti kysymäni että mites te joilla la on niin pitkällä että tuurilla (tai epäonnella?) saattaa syntymä mennä v2009 puolelle, toivotteko että tulis joulu- vai tammikuun lapsi? Vai onko väliäkään? Meillä tyttö syntynyt tammikuun alussa, ja mä jo ehdin ennen tätä raskauden toteamista ajatella että no, en sit taaskaan ollut raskaana mut eipähän tuu ihan loppuvuoden vauva ainakaan - ja niin vaan tuli joulukuun alkuun kuitenkin. Jotenkin sitä ajattelis että olis kivempaa olla ikäluokkansa vanhimpia kuin nuorimpia koulussa, ajokorttijutuissa ym? Vai onko sillä väliä? Itse toukokuun lopussa syntyneenä oon mahdollisimman väärä osaamaan sanoa tästä mitään =)

Ootteko jo miettineet että millaista olis olla jouluaattona sairaalassa? Mun alatiesynnytykset on menneet yliaikaisiksi molemmat (tyttö tuli suunnitellulla sektiolla), toinen 10 ja toinen 12 päivää,mutta uskon (ja toivon, koska muuten lienee jotain vialla!!) että me ollaan kuitenkin jouluks jo kotona. Mulla la siis 3.12. Joskus oon miettinyt, että se olis aika ikimuistoista olla nyytin kanssa osastolla ja kuulostella joulutunnelmaa siellä pikkutontun kanssa =)
 
Ihanaa kuulla että niin monella on mennyt ensimmäinen ultra niin hyvin :heart: Onnea tasapuolisesti kaikille!

Paljon onnea Aubrieta, tosi kiva kuulla että kaikki etenee hyvin, ja että voit pikkuhiljaa ruveta iloitsemaan pelon sijasta :) Kaikkea ihanaa odotukseesi!

Mua vaan harmittaa hiukan kun otin sen yksityisen varhaisultran niin myohään. Olisin ihan hyvin voinut jo nyt mennä, ja olla paljon rennommin mielin. Espoon kaupungin neuvola-sivulla tosin luki näin:

Kun sikiön sydämen syke on havaittavissa (yleensä noin 7-8. raskausviikolla) on raskaudella 90 % todennäköisyys jatkua normaalisti.

Itse ajattelin automaattisesti, et tää on sit kun on eka ultra käyty, ja sydän on nähty sykkivän. Mut itseasiassa, toihan tarkoittaa sitä, et kun raskaus etenee yli tuon ajan, on raskaudella 90% mahikset jatkua normaalisti, eiks vain? Eli kun mulla alkaa nyt äitienpäivänä 9. viikko, ilman vuotoja, ja hemmetin pahalla väsymyksellä, oksentelulla ym runsaalla päivittäisellä oireilulla, on syytä uskoa että kaikki on melko varmasti ok? Vai uskaltaako toivoa? :/ No, onneks se ultra on kuitenkin ens viikon ke, alle viikon päästä, ja siel näkyy jo vaik mitä - n. 2-3cm pitkä alkio, selkäranka, aivot, mahalaukku, sydän ja liikettä. Ei malttais oottaa, kun pelottaa niin paljon... :( Oon ihan neuroottinen, kun oon niin väsynyt. Täl viikol 3 tenttiä, eli ollu tosi raskasta. Tänään vielä fyssan tentti ja huomenna java-ohjelmointi, ja sit on enää 1 ens to.. Sit selviin kyllä, mut tää viikko on niin raskas. Sori vuodatuksesta.. on vaan hiukan itkupotkuraivari fiilis |O :D No kyl tää sit tästä :D :heart:

DD ja pikkuinen enkeli 7+4 :heart:
 
Niin, ja Aubrieta ja muut loppuvuoden vauvoista huolestuneet, itse olen syntynyt 29.12 (LA 24.12 ja käynnistettiin, koska äiti halusi minut ennen vuoden vaihdetta). Olen todella iloinen että synnyin tuolloin, enkä alkuvuodesta seuraavana vuonna! Olen aina opiskellut jo nyt vuotta vanhempien kanssa matikkaa, koska samana vuonna syntyneiden ryhmässä ei ollut haastetta. Ja 18v täyttäminen ehkä hieman ärsytti, mutta jaksoin kyllä odottaa. Ja sitten jos joku kehtasi ilveillä että miten sä jaksat joulukuuhun, sanoin että mulla on sit hauskaa, kun te täytätte alkuvuodesta 30 ja mä saan olla 29 melkein koko vuoden! PALJON mieluummin synnyin siis loppuvuodesta, kuin alkuvuodesta seuraavana vuonna. Nyt oman lapsen LA 21.12, mut jos venyy, nii n pyydän käynnistystä. Turhauttavaa sille, jos sekin on kuitenkin "älyllisesti" muita saman vuoden alkupuolella olevia edellä, olla vielä nuorempien kanssa, vaikka olisikin vanhin! :)
 
DD: Kyllä se sulla nyt jo hyvin jatkuu ja loppuun asti! Mähän lukeudun siihen epäonniseen 10%:iin sen edell. raskauteni kanssa jolla ei jatkunut vaikka oli komea syke uä:llä todettu 7-viikolla - onhan se jo tilastollisestikin todennäköistä että täällä ei porukalle sit ihan samalla tavoin käy!

Ja mulle on ainakin jauhettu edellisissä odotuksissa että kun odottajalla on kunnon oireet niin hyvä juttu raskauden kannalta. Että mitä huonompi olo sen pahempi =) Kyllä se hyvin menee, ihan varmasti. Vaik tiedän todella ton fiiliksen.. Onneks oli aivan ihana gyne se jolla kävin alkuviikosta, menin vastaanotolle ja sanoin että haluaisin psykiatrisen ultraäänitutkimuksen =) Eli että katsois ihan mun henkisen vointini vuoksi sikiön kuulumiset, ja hänhän katsoi ja olemuksellaan ja sanavalinnoillaan helpotti mun oloani suuresti. Totes vielä että onpa kaunis lapsi ;) Mutta jokainen päivä on varmemmalle pohjalle päin, ja kohta me saadaan kaikki linkitellä tänne hienoja masukuvia :D
 
Heippa kaikki!Pikaseen taas vaan lueskelemassa juttuja...ens keskiviikolle vasta saatiin se ultra-aika...höh,sinne asti pitää vielä jänskätä...mutta taas täytyy mennä,muksut laittaa kämppää remonttiin ;) ;) :whistle: :D :D
 
DoB
Aubrieta mä kun luulin tässä alussa käyväni monessa ultrassa! Kaksi takana ja kolmas (np-ultra) viikon päästä. Plus kaksi tulossa ennen rakenneultraa. Meillä on vähän sukurasitusta (perinnöllisyysjuttuja) niin siksi ollaan "erikoistarkkailussa". Ei kyllä haittaa yhtään, että pääsee parin viikon välein katselemaan vauvaa :D Ja kun mitään pelkoa ei meidän kohdalla pitäisi olla, molemmissa jo olleissa ultrissa oli kaikki juuri niin kuin pitääkin.

Ihanaa kun on jo torstai....viikonloppua odotellessa :p

Dob ja öttiäinen 10+1
 
Jive- Silloin olis sitte rv 10+5. :)
Siellä ekassa neuvolassa..SIellä oli ensinnäki opiskelija mukana. Se tavallaan "johti" sitä juttua siinä.. Ja tää vakkari seuras siinä ja tietenki sit itekki kerto kaikkii juttuja kokoajan.. Ensin täytettiin tietokoneelle perustietoja mm. omista/miehen/suvun sairauksista, kyseltiin mahdolliset lääkitykset ja operaatiot, jos on ollu jotain leikkauksia. Sit täytettiin sitä äitiyskorttia. Sit katottii verenpaine, hemoglobiini ja paino. Mulla oli tippunu paino lähtöpainosta jo puoltoista kiloa tän pahoinvoinnin takia!! :eek: :( Eli painoin vaan 49,7.
Sit se terkka sano et koitat vaan syödä mitä tahansa mikä tuntuu hyvältä ja imeskellä vaikka mehujääpaloja, mitä vaan.
Sitte sain kaikkia lippusia lappusia, Vauva-lehden, vauvakirjan/kalenterin, missä on myös isälle luettavaa. Ja sellasen np-ultra esitteen ja numerot mihin pitää soittaa ja varata se aika. Luulin että ne varaa sen sieltä mut pitääki varata ite. Se on viikolla 10-12 täällä ainaki. Ja toi sano et varaa se mahdollisimman aikasessa vaiheessa. Täytyy ehkä huomenna sit soittaa. Sit katottii pissa ja oli puhdas. Ihan kiva käynti kyllä oli. =)

Oon ollu tänää vähän huolissani ku rinnat ei oo tuntunu samalla tavalla aroilta ku aikasemmin. Ja vatsassa tuntuu vähän viiltoja. Pahoinvointi on kyllä ennallaan.. :whistle:

Aubrieta: Kyselit tosta että onko väliä syntyykö loppuvuodesta vai 2009 vuoden puolella..Pääasiassa aattelen vaan niin, että kuhan nyt syntyy sieltä terveenä, ni se on oikeesti ihan sama. Mutta eilen just juttelin yhen tutun kanssa ja sanoin että jos ei synny jouluaatton, ni sit ois ehkä kivempi et syntyis tammikuun puolella.. =)
Ja kiitos tosta tuesta..tänään soitin työpaikkaohjaajalle että en enää mee sinne. Se onnitteli vauvasta ja oli tosi ymmärtäväinen ja kiltti.

vauvahaaveita: Tsemppiä ultraan! B)

Täällähän vissiin kaikki onkin menossa/on ollut varhaisultrassa. :)
 
Hei taas kaikki :wave: Nyt on kyl ihan huippu fiilis, fyssan tentti nimittäin meni NIIN hyvin ettei tosikaan! Luulin jo et huonosti menee, kun oon ollu niin väsy ja heikkona oksentelun takia (melkein kaiken mitä syon), et on ollu vaikee lukee, mut onneks ei :D Tänä aamuna oli viel semmonen fiilis, et seinät kaatuu niskaan, et en vaan jaksa tätä loppuvuoden tenttirykelmää, mut nyt on jo pahimmat tentit alta pois, huomisen jälkeen jo voiton puolella. Ja voi että kun helpotti!

Hyvä kun miina rohkenit soittaa, ja asetit vointisi etusijalle! Sulla on tosi hyvä syy tarvita lepoa, niiden kuuluu ymmärtää se :) Itse olisin tehnyt noin myos, ellen olisi vasta fuksi ja 4v yliopisto-opintoja jäljellä. Ei vaan voi kohtuuttomiin lykätä valmistumista, kun tosissaan täytyy äitiyslomaakin pitää. Meinasin tosin silloinkin etäopiskella, ja käydä tenteissä (lapsi tietysti hoitoon siksi ajaksi), saisi edes joitain kursseja suoritettua pois =)
 
Tuolla joku kirjoitti että oli mennyt kesken, ja huomannut sen siitä kun oireet oli loppuneet. No mulla on loppuneet melkein kokonaan (nyt 8+1) joten pitäiskö olla huolissaan Rinnat oli tosi arat vielä viime viikolla ja nyt ei enää oikeestaan ollenkaan. Mitään vuotoja ei ole ollu, tarkoitan siis verta mutta muuten tavallista. Väsymys ja ruokahaluttomuuskin kaikonneet.
 
Moikka kaikki! Ultrakuulumisia: Siellähän köllötteli 4,2mm mittane ihmisen alku, ja sykekkin näkyi :heart: :heart: vastasi viikkoja 6+1, laskureiden mukaan pitäisi nyt olla 6+3, että parin päivän heitto.
Kylläpä nyt on helpottunut olo! :heart: :D
 
oon hieman pitänyt palstailusta taukoa , välillä käynyt kyllä lukemassa muiden kirjoituksia ...
itseäkin on huolestuttanut tuo oireettomuus , tai siis kaikkia muita oireita on ,mutta ei pahoinvointia , pahaa oloa kyllä.... muista raskauksista kun on ollut hirveää pahoinvointia ...
pitää vaan luottaa että kaikki on ok ja että tää on todellakin eka oksentelematon raskaus ja pitäisi olla iki onnellinen siitä !!!!

mulla on myös tuo koti-ultraäänilaite , viikkoja 9+3
en ole saanut kyllä kuuluviin muuta kuin istukan viuhkeen ... eilen tosin tuo viuhke kuului toisestakin kohtaa ja vaihtelevasti , välillä kovaa ja välillä katosi , taitaa tuo ainakin merkitä sitä , että vaavi liikuskelee ja kuuluvuus vihtelee , sydämen sykkeen kuulumista vielä odottelen maltamattomana ... sitten osaan huokaista ....

(ai niin terkkarissa laskivat taas sen 1 päivän vähemmän ... että minut voisikin siirtää takaisin tuohon 8.12 laskettuuan aikaan .... )
np ultra ajankin sain ja se on 28.5 ,tuolloin jo hieman yli 12 viikkoa .

neitim
 

Yhteistyössä