JOULULAHJAT**elokuun pulina**

Täällä maha kasvaa myös aika reippaalla tahdilla :) Tänään pitäisi kertoa pomolle että jään äippälomalle 5.11. alkaen. Ja työthän siis alotin tällä viikolla tässä puljussa, sijaisena. Mitä lie sanoo hän... No eipä tätä mahaa nyt enää pysty taikomaan poiskaan :)

Selkäkivuista sen verran että mulla oli aiemmin tosi kovat kivut selässä, mutta nyt ihan selkeesti ne antaa periksi. Tilalle on kylläkin tullut hiukan "inhottava kipu" eli on alkanut tuolta alapäästä häpyluut särkeen :LOL:
 
heti valittamaan...mulla alkanu kaamee painon tunne tuola alhaalla, voi että ku eilen bussii juoksin ni tuntu et joku kohta tippuu tuolta :kieh: kui tää jo nyt tuntuu tältä?ei esikoisen kanssa tällästä vielä ollu...
samoin aamulla ku heräsin ni oli paita vähä märän tuntunen ni oli sit rinnat vuotanu,onko muilla tälläisiä?kai mulla paikat niin löysät pojan jäljiltä :LOL:

sini ja elsa 23+5
 
Mulla ei oo vieläkään mitenkään iso maha, pikkuisen erottaa kyllä. Rakenneultrassa poika oli kasvanut normaalisti joten ei siitäkään johdu. No eiköhän se masu sieltä kasva ajan kanssa :). Ihana maha vauviksella :heart: !
 
Upea Millimenninkäisen maha! Ensin hetken ihmettelin että MITEN se voi olla noin iso, kunnes tajuntaan lävähti se fakta; Kaksoset :D
Ihanaa muutenkin kun laitatte näitä masukuvia näkösälle, on kiva vertailla omaa pötsiään muiden mahoihin - jotka muuten väistämättä näyttävät aina paljon ihanammille! Ehkä kyse onkin siitä kun omaa mahaa katselee ihan eri perspektiivistä. Sen verran oon kuitenkin itseänikin tulkinnut että tyttömahaa tää enemmän muistuttaa kuin poikamahaa.

Vai mitä sanotte? Tämä viime viikolta: http://kuvablogi.com/nayta/1376091/
Tuossahan ne mahakuvat ovat muuten kaikki samassa ketjussa, selailkaa vapaasti :D
 
No niin, eli alhaalla meikäläisen rv 22 kuva. Eihän uskoisikaan että on jo rv 22? Ei ole kukaan ainakaan (esim. naapuri) kysellyt että taidan olla pieniin päin. Ja poika on mahassa, vaikka tuosta pienen masun muodosta ei varmaan voi edes sanoa näyttääkö tyttö- vai poikamasulta :D!

 
B-7
Jospa minäkin omani tähän päivittäisin.Eli kohta jo viikon takainen rv 24+0 tässä

Eipä tämä munkaan vatsa niin suuri oo--ottaen huomioon että odotan kuitenkin seiskaa
;) Mutta kyllä se ehtii hyvin kasvaa :whistle:
 
Ihania masu kuvia :hug:

Jive: Kyllä se pullahtaa, mulla tuli masu näkyviin vasta viime viikolla ja siihen asti kukaan ei huomannut yhtikäs mitään paitsi iltaisin, kun turvotti ja silloinkin se näytti semmoselta kunnon kaljamahalta, kaikki varmaan mietti et kuinkas monta kaljaa mulla kesälomalla meni :LOL:

Punahattu ja Kaino(joka EI saa syntyä jouluaattona tai uudenvuodenaattona) 21+5 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Punahattu:
Ihania masu kuvia :hug:

Jive: Kyllä se pullahtaa, mulla tuli masu näkyviin vasta viime viikolla ja siihen asti kukaan ei huomannut yhtikäs mitään paitsi iltaisin, kun turvotti ja silloinkin se näytti semmoselta kunnon kaljamahalta, kaikki varmaan mietti et kuinkas monta kaljaa mulla kesälomalla meni :LOL:

Punahattu ja Kaino(joka EI saa syntyä jouluaattona tai uudenvuodenaattona) 21+5 :heart:
:LOL: :LOL: Oon miettiny ihan samaa että porukka vaan kattoo, että tytölle on tainnu maistua siideri ja makkara kesän aikana :D!! Iltaisin turvottaa enemmän eikä semmoisesta "vauvamahasta" ole vieläkään tietoa.

 
Terve terve!

Kovasti on taas tarinaa tullut!!! Ihania kuvia ja mietteitä!

Minäkin sitä Joulua olen miettinyt... ja nyt taisin saaha lisää miettimistä.. Uskon kyllä, että tämä syntyy aika tarkalleen tai sit jo aiemmin kuin 10.12. mutta katsellaan nyt.

Sain huonoja uutisia tänään. Tyttöjen koulukyydeissä ei tulla yhtään vastaan edes ton vaarallisuuden takia.. Mulla paloi sit hihat siihen rehtoriin ja tein sen selväksi.. :headwall: Sitten soitin poliisille ja kysyin mielipidettä ja ratsian mahista.. no.. turhaa oli sekin. Poliisi, joka vastasi puhelimeen, sattui olemaan kylän oma kyttä, joten eihän se vanhoja naapureitaan sakota. Että se siitä. Tuulimyllyjä vastaan taistelen, jos jatkan tätä. Mietin tässä nyt, että kun vielä olen kotona seuraavat 3 vuotta niin taidampa kuskata tytöt itse, säästääpähän kitsas kunta nekin rahat. Aattelin pamauttaa ne pirun linkkukortit opettajien pöydälle ja ilmottaa vaan karkeesti, että "Tällä äitillä on rahaa turvallisuuteen, vaikka kunnalla sitä ei ole" Minulle kun mikään ei ole tärkeempää kuin lasten turvallisuus, ei sit mikään. Minä en niitä p**kele tapata tuohon tielle!!! :eek: :eek: :eek:

Tuosta unettomuudesta.. minua väsyttää edelleen, mutta unta ei tule täälläkään. Herään jatkuvasti, kärsin painajaisista, ihmettelen ääniä (tuttujakin) ja juoksen vessassa. Järkyttävää... Ukko nukkuu toisessa kammarissa, että ei heräile minun sähläykseen ja minä en sit häiriinny sen vähäisen unen aikaan sen kuorsauksesta. Että perhe-elämä kukoistaa... :kieh: Olishan se kiva harrastaa välillä jotain kammarissakin, mutta ukko nukahtaa heti sinne omaan kammariinsa ja sitä ei sit saa hereille tykilläkään. Todella sellanen kiva olo nyt, mutta TIEDÄN että tämä vaihe ei ikuisuutta kestä.

Pitää vaan yrittää asennoitua nyt niihin aamukuskauksiin ja iltapäivällä samaan hommaan.. huoh... :headwall: Mutta.. turvallisuus ja tärkeys ennenkaikkea.

Kävin tänään kirpparilla pienten kanssa. Löysin vanhoja Disneyn vhs:iä ja yhen ihanan vaaleenpunasen body+puolipotkarit -paketin.. eikä maksanut kuin 0,50e!!! Minipientä toppapukua katoin kans, mutta sillä oli hintaa 15e ja vaaleenpunanen väri oli aika kulahtanut... en ostanut sitä.

Siitä Joulusta vielä.. minä haaveilen, että tämä syntyy hyvissä ajoin, että saa otettua joulukorttikuvat ja laitettua sen lehteen ajallaan ja tietyille tyypeille ihan postitse. Minä oon siirtynyt paikalliseen lehteen laittamaan joulutoivotukset, tulee helpommaksi ja halvemmaksi, joillekin laitan sähköpostina kuvan ja toivotukset ja vanhoille sukulaisille lähetän ihan etanapostia. Koristeet laitan aina hyvissä ajoin, mutta vain tupakeittiöön. Valoja meillä on sit lähes joka ikkunassa, tunnelman vuoksi. Joululaulut soi hiljaa taustalla ja penskat kiljuu korvia huumaavasti sen yli.. Huoh.. sitähän se oikeesti on vaikka kuinka haluis kaunista ja hiljaista.. rauhaa..

Hmmm.. tämä menee jo sekavaksi.. Joulu ja koulukyyditys vaan pörrää mielessä...

Heipsan vaan teille ja ihanaa Joulun odotusta kaikille!!! :whistle:
 
Heippa naikkoset!

En ookaan hetkeen kirjotellut, mut nyt masukuvan juuri ottaneena ja muiden masuja katsellessa tulikin mieleen, että voishan ne tähänkin pinoon laittaa ne kuulumiset välillä :)
Eli mun masuni on kyl ihan valtava, töissä siitä jo naurettiin että "ihan kun olisit syönyt keilapallon" :D Noh, ei se kauhean epätodenmukaista kuvaa anna..



Tänään oli kans toi eka neuvolalääkäri. Pääs vihdoin purkamaan mieltä vaivanneesta kutinasta ja mahakivuista. Tässä tulos:

Rv 22+4 (UÄ 23+1, pidän näitä vkoja ku todennäkösempää noin)
painoa +150g/vko
RR 110/74
SF 20.5cm (komeasti käyrän yläpuolella..)
Lapsivesi norm.
:heart: 148
Pissassa gluk pikkuplussa/isompi miinus (???)

Ja sitten valitusta:
Ekaksi neuvolantäti puhui tuosta pissanäytteestä, kun oli hänen sanojensa mukaan "häivähdyksen häivähdys sokeria". Sanoin, että olin juuri syönyt ennen vastaanotolle tuloa ja pureskellut purkkaa. Hän sanoi, että varmaan johtui siitä, tai sitten pahimmillaan mun aiemmista munuaisongelmistani -> raskaus rasittaa niitä paljon. Ei kuulemma aihetta epäillä raskausdiabetestä, koska olen nuori ensisynnyttäjä, lähtö-bmi 20, eikä mitään diabetestä suvussa. Menin sitten siitä lääkärille, joka oli nuori vastavalmistunut naikkonen. Hän oli sitä mieltä, että HETI sokerirasitukseen! Kerroin munuaisistani, ja sanoi, että katsotaan se myös. Sanoin, että en ole menossa vielä tältä pohjalta rasitukseen, ja kysäsin että voiko kattoa paastosokerit samalla kun otetaan hepatoosi- ja munuaiskokeet verestä huomenna. Sitten jos paastosokerit ja/tai huomisaamun virtsanäyte näyttävät että sokeria on liikaa, niin tottakai menen rasitukseen. Sovittiin sitten näin, saan ne tulokset sitten iltapäivällä. Mitä nyt olen lukenut, kuullut ja asiasta muiden asiantuntijoiden kanssa keskustellut, niin tuo iltapäivän pissanäyte juuri ruoan jälkeen ei ole luotettava, varsinkin kun sokeria ei ollut edes yhdellä plussalla.

Tää lääkäritäti myös määräs mut heti 2 vkon sairaslomalle suppareista, katsomattakaan mua, kun papereissa oli maininta et kivuliaita supistuksia ollut. Ja kaiken huipuksi, kehtasi kysyä sf-mittaa mitatessaan multa että "ONKO TÄMÄ TOIVOTTU LAPSI?". Meinasin tosissani suutahtaa, kuten miehenikin. Se lääkäri näki kuitenkin, että olemme naimisissa ja yhdessä paikan päällä. Että oli kyllä muijalla otsaa.. |O

Ei auta kun maata saikulla sitten, ja käydä kattoon noi labrat huomenna. Täytyy vaan toivoa ettei sitä hepatoosia ole, tai taas munuaisongelmia :/ Piti pasteta tuo valitus tänne kun en kaikessa hormonihöyryissäni jaksa enää selittää koko kiehauttavaa tapahtumaa uudelleen :D Sori laiskuus!

DD ja potkurineiti 23+1 :heart:
 
te jotka ootte käyny jo rakenneultrassa, nii minkalaisia painoarvioita saitte ja millä rv:llä?...Mulla tais olla 21+1 ja 373g.

BPD 49.00mm
HC 179.0mm
CM 5.1mm (mitä toi CM tarkoittaa???)
CER 21.2mm (ja mitää toi tarkoittaa??)
ATRI 6.5mm (ja tää..???)
AC 158.0mm
FL 33.7mm (ja mitäs tää tarkoittaa??)
HC/AC 1.13 (Ja jos sais vielä tämän suomeksi :D )
 
Olen itse aaton lapsi ja omat vanhempani olivat
valveilla syntymäpäivän tärkeydestä. En koskaan
lapsena tuntenut jääväni paitsi mistään. Päin
vastoin koin syntyneeni erittäin tärkeänä päivänä.
Juhlat ja kakut sain.

Aatto sairaalassa ei ole minulle kauhistus, vaan
voisin mielelläni kokea sen tunnelman. La on 27.
pv, joten ihan mahdotonta se ei ole. Toisaalta
meidän lapsista ei ole yksikään syntynyt ennen
laskettua päivää.

Olen jaksanut hyvin töissä ja toivon, että sillä
linjalla saisin jatkaa vielä. Olen kyllä ajatellut,
että jos iskias vaiva iskee tai muuta en epäröi
itseäni säästää. Lain mukaan on oikeus olla
syystä saikulla!

Syksyn tulo tuntuu mukavalta ja pienen liikkeet
vahvistavat tunnetta sitä, että on kiva odottaa
pientä ihmistä perheeseemme. Synnytystä
välillä ajattelee kauhulla (mulle se kauhun hetki
on ponnistusvaihe,kun vaan täytyy ylittää se
kynnys...), mutta toisaalta ajattelen, että ennenkin
on hyvin mennyt niin miksi ei tälläkin kerralla.

Vaapukka ja Pikku Bertta 21+5
 
No onpa meillä erikokoisia ja -näköisiä vatsoja! Yhtä kaikki - ihania möllyköitä! :)

Tämä viikko ollutkin aika hulinaa..tiistaisen sokerirasituksen tulokset sain kysyttyä ja eikä siellä mitään poikkeavia arvoja ollut. Turhaan tuli siis hoiperreltua sielläkin ja th:n lakoninen kommentti "se tais olla sulle vähän rankka" ei mitenkään nostanut kyllä fiiliksiä. Tänään suunnattiin Suomen Terveystalolle ultraan, toiveena oli jotain moniulotteisempaa kuvaa saada näkyviin, mutta sopivasti oli napanuora tiellä ja toinen käsi kokoajan kasvoilla ja vauva oli aika "kaukana", joten se siitä 4D-kokemuksesta. Eivät toki veloittaneetkaan kuin normaalin ultran verran, kun ei kerran tuo 4D mitään lisäarvoa tilanteeseen tuonut. Mutta oli se vaan niin liikuttavaa päästä kurkkamaan taas vauvan liikkeitä ja olemusta. :heart: Mittojen mukaan laskettua aikaakin voisi aikaistaa (nyt 6.12.) marraskuun puolelle, mutta kasvaahan vauvat nyt tässä vaiheessa muutenkin kovin yksilöllisesti, joten ei mietitä sitä sitten sen enempää. Outoa että jokaisessa ultrassa (nyt siis kolmesti tehty) vauva on samoin päin aina, vaikka liikkeitä tunnen vatsassa milloin missäkin..pyöriikö se siellä ja sitten palaa aina tuohon poikittaiseen asentoon?! Liikkeitä tunnen tällä hetkellä eniten tuossa ylhäällä keskellä ja asennosta johtuen 'pitäs' tuntua vas. kyljessä.

Nojuu, saa taas oma napa riittää. Mukavaa loppuviikkoa kaikille! :wave:

Ente 24+5
 
Hei!

Unettomuudesta ja iskiaksesta kärsitään täälläkin :( . Muuten on kyllä ollut ihan siedettävä olo, mutta jatkuva väsymys ja etenkin vasempaan pakaraan pesiytynyt vihlonta ketuttaa kyllä. Ja kun tota 1-vuotiasta on vielä pakko jonkun verran nostella :/

Syntymän "ajoituksesta" oli moni jutellut myös. Mulla on LA 23.12., joskin kaikillahan joilla se on jostain noin joulukuun puolivälistä tammikuun puolivälille on aika lailla se riski olemassa, että ihan joulunpyhinä putkahtaa. Minä olen todella sormet ja varpaat ristissä, koska esikoinen syntyi viikolla 42+3, eli mulla on erittäin hyvät senssit, että vauva syntyisi vasta tammikuussa (mitä toivon). Muahan ei ruveta käynnistelemään, kun on niin hiljan tehty sektio takana, eli aion pyytää (jos vain vauvalla kaikki hyvin), että ihan rauhassa odoteltaisiin sinne tammikuulle ellei itsekseen tule. Äh, kun tuli sekavasti - tarkoitan siis että jos näyttää että leikkaukseen voidaan joutua niin ei ruvettaisi joulunpyhinä leikkelemään vaan saman tien sitten odotettaisiin se juhlakausi ohi. (Selveniköhän yhtään...)

Itseni takia en niinkään tuota mieti, toki joulu olisi kiva olla kotona mutta luulen, että silloin on sen verran tuskaiset oltavat viimeisillään ;) että sen nyytin ottaa ihan kernaasti vastaan vaikka tulis jouluaattona :) . Mietin vaan sitä, miten mälsää sitten lapsella on jos synttäri ja joulu ovat ihan samaan aikaan. Täytyy tietenkin alkaa pitää varsinaiset synttärijuhlat esim. loppiaisena, mutta eihän se silti ole sama asia. No, tietenkään näille asioille ei voi mitään, tulee kun tulee! Mutta silti sitä tammikuuta niin toivon... =)

Ihania masukuvia! Mulla on melkein yhtä iso kuin Millimenninkäisellä, vaikka on vaan yksi. Mutta siinä kun on tuota vararengastakin... :ashamed:

DD: Itse teet tietenkin päätöksen, mutta minä kyllä menisin sokerirasitukseen jos on neuvolan testissä ollut vähänkin sokeria. Raskausdiabetes on siitä salakavala, ettei se näy mitenkään päällepäin ja voi tulla täysin normaalipainoiselle/hoikallekin. Tietenkin on oma asiasi, mutta itse tiedän että haluaisin varmuuden, koska rd voi olla vauvalle tosi pahaksi.

VH: Minulle ei annettu painoarviota rakenneultrassa. Täytyisikin kaivella neuvolakortti, niin voisin yrittää muistaa ensi kerralla laittaa noita muita mittoja. (Kannattaa muuten vertaillessa sitten muistaa, että näillä viikoilla vauvat kasvavat huimasti, eli jos jollain on ollut ultra rv 22 ja toisella rv 23, erot voivat olla isojakin; ja kun yksilöllisetkin erot alkavat jo näkyä näillä viikoilla).

Okei, nyt häivyn, esikoisen iltapesut ja -puurot odottavat, pyykkikoneesta puhumattakaan...

t. Grynna 22+2
 
Ihania masuja kerrassaan! :flower:
Sokerista Mulla heittelivät esikoisen kans aivan karmeesti. Ruokavaliolla kuitenkin sain sen jotenkin pidettyä aisoissa. Uhkailtiin insuliinillakin jossain vaiheessa jne... V-tutuksen käyrä oli tosi korkeella. :headwall:
Tuo raskausdiabeteksen seurailu jne kun on lapsen kengissä täällä, niin olin niissä rasituksissa kauheen usein (muuta eivät tehneet).
Tällä kertaa olenkin vältellyt sokruja, vaaleaa leipää, liikaa rasvaa, liikaa hedelmiä jne... Rasituksessa olikin kaikki hyvin ja mä sanoinkin niille et mä en tänne tuu ennen kuin seuraava pakollinen rasitus on rv28.
Eli mun tilanteessa ainakin ainainen ruokavalion kyttäily on tehonnut. Olo on hyvä, joten sen tiedän itsekin et kaikki on ok...
Täällä on puhuttu unettomuudesta ja se iski minullekin tällä viikolla. Kurjaa sellainen kukkuminen on. :/ Onhan tää tietysti ihan hyvää harjoitusta niitä todellisia unettomia öitä varten. Ottaisin mieluummin nää kuitenkin lähempänä ajankohtaa................ :$

NullPoints ja Tirri 21+0
 
Grynna, tuo unettomuus ja kaikenmailman kivut eivät tosissaan ole mukavia :/ Oletko puhunut niistä neuvolassa? Mulla ei varsinaista unettomuutta ole, saan kyllä aluksi liiankin hyvin unta, mutta sitten herään aamuyöllä vessaan, enkä enää pysty nukkumaan. Pyörin sängyssä jonkun tunnin, ja sitten kun vihdon uudelleen nukahdan, en sitten pääsekään ylös :D Noh, tää on kyllä vielä siedettävää verrattuna siihen, jos ei ollenkaan saisi unta.

Tänään kävin siis antamassa nuo paastosokerit verestä, ja uuden aamuvirtsanäytteen. Jos nyt jommassa kummassa on se pikkutilkkakaan sokeria (mun neuvolakortissa luki eilisestä iso miinus, jonka vierellä ihan minimaalinen plussa, et näyte "epäselvä" ), menen kyllä heti sinne rasitukseen. Syy, miksi halusin nää kokeet nyt ensin, on se että on kuulemma ihan normaalia että raskaana olevalla on iltapäivänäytteessä ihan häivähdys. Sitä ei kuulemma missään nimessä saisi tulkita raskausdiabetekseksi, vasta sitten kun on peräkkäisissä näytteissä sokeria, niin pitäisi rasitukseen mennä. Näin mulle on opetettu ja mun mielestä vielä ton eilisen iltapäivänäytteen perusteella ei ole aihetta mennä ihan rasitukseen asti. Mutta oikeassa olet raskausdiabeteksen vaaroista, ja sehän voi olla vaikka ei mitään riskitekijöitä löytyisikään. Tänään iltapäivällä soitan noista tuloksista, nyt on kaikki raajat ristissä että siellä kaikki ok :)

DD ja potkurineiti 23+2 :heart:
 
maarith
null points Onko sulla jo tässä nykyisessä raskaudessa tehty sokerirasitus vaikka viikkoja vasta tuon verran??? Täällä sitä ei suostuta tekemään ennenkuin viikolla 26 vaikka mulla ollut sokerit tillintallin muissakin raskauksissa ja jo ennen raskautta...
 

Yhteistyössä