***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** syyskuussa

tintukka, mulla oli viimeiks neuvola 25+6 ja oisko ollu 26cm sillon, ei mahdu käyrälle. :ashamed:

Tein omppuhilloo, sekaan nakkasin kanelitankoja ja lopussa vaniljasokeria ja luoja toi on hyvää :p eikä sitä tullu ku 3.5l mahtaa linjat tykätä :LOL:
 
Neuvolaterveisiä, kaikki ok! Tuo puhuttu sf-mitta näytti olevan 24. Mulla oli toinen lääkärinla tänään ja seuraava (viimeinen) on sitten joskus... olivat oikein erikoislääkärin saaneet sinne ja vieläpä miehen! Oli niin pätevä ettei paremmasta väliä.

Mitä muuten olette kirjoitelleet siihen sairaalalapun kohtaan toivomuksia yms.? Ensikertalaisena en juuri mistään tiedä, niin kiinnostaa teidän toivomuksenne. =)

Grace & Little 26+6 :heart:
 
mä en kirjottanu muuta ku toivon saavani liikkua synytyksen aikana ja että väliliha leikataan :whistle: koska jos en sitä oo kirjottanu mihinkää ni hyvä tulee jos ne jättää sen tekemättä, viimeiks eivät huomannu että ekasta oli leikattu moinen kuvittelivat että poika tulee humps vaan, no toisen asteen repeemät, vähän ku ois lisää revenny ni ois joutunu leikkuriin tikattavaks. |O ja jumankeuta, kyllä se ekastaki tehty arpi näkyy tuola, kait..
Ukolle nauroin että voisin ottaa jo nyt jonku puudutuksen, on nimittäin maha hellänä kun on taas supistellu aktiivisesti. jospa huomenna ois taas parempi päivä.. tosin, kelalla kun käy niin paremmuus loppuu siihen :kieh:
 
Koivunkäpy, nyt otat sit ihan toooosi rauhallisesti! Vaikutatkin jotenkin niin rauhalliselta. Minä varmaan olisin ihan pelästynyt jos saisin tuollaisia uutisia. No, n. 12 tunnun päästä ultrassa selviää mikä tilanne on täällä. Jaksuja sinne!
 
Grace Mä oon kirjoittanut tuohon sairaalalapun toivekohtaan vaan että epiduraali/spinaali. Esikoisen aikaankin laitoin että epiduraali ja ei tarvinnut sen kummemmin sitä ite ruveta sitten kyselemään ja neuvottelemaan eri kivunlievitys menetelmistä. Vaan kätilö sanoi ite kun siinä pisteessä oltiin että hänpä rupeaa tilaamaan puudutusta eikä itse edes tarvinnut olla sitä vailla.
 
Pika tervehdys tänne!

Nopsasti tulin kurkkimaan ettei kukaan oo ottanu varaslähtöä ja että kaikki jota kuinki on ok. :)

Omaan napaankaa ei uutta, mitä ny ekat veemäiset kivut yllätti eilen. Ei mitää mahan kovettumis suppareita vaan ihan niitä jotka on omalla kohdalla tarkoittanu jo jotain muuta. Onneksi menivät ohi.

Nyt on vähä kiire.. :wave:

Maukkis ja toukka 26 tasan (-ko???)
 
Täällä vietetään lomautusviikkoa töistä ja koko viikko on niin täyteen buukattu ohjelmaa, että ei tässä paljon lomailla...

Eilen perhevalmennuksessa oli vaan fysioterapeutin "luento" oikeista vauvankantoasennoista yms... huomenna päästään sitten synnyttämään :LOL: .

Täällä ei kummempia, pitää alkaa tästä pikkuhiljaa päivän hommiin... pihanlaittoa, pyykinpesua ja muuta kivaa :kieh:

Aurinkoista tiistaita!
Killi ja topi 27+1
 
Huomenta.
Poika viety hoitoon ja piti tulla kattoon joko rahat on tullu (ku perjantaina ne maksettiin, lupas mulle täti puhelimessa), vaan eipä näy :headwall: Nyt on kyl arkipäivät siirtoon täynnä, pitänee soittaa sinne jahka aukeaa.. Ja jos sieltä ei taas mitään saa irti niin soitan serkulleni joka norjan yleis radiolla töissä, tehdään tästä uutisjuttu. Ei mitään järkeä pantata ihmisiltä kuukausikaupalla rahaa..

Koivunkäpy nyt oikeesti lepoalepoalepoa. Mäki tosiaan olisin jo ihan paniikissa tuossa vaiheessa..

Mulla taas kauheet kivut, yöllä varsinki. Aivan tuskaa. Ja eilisestä asti tuntunu tosi ilkeältä emättimessä, vihloo ja pistelee. Yli 10 viikkoa vielä, jos tämä ei tästä yhtään helpota niin en tiiä miten jaksan. Nyt loppuu reippaus hoitamaan lasta yksin..

Myräkkä ja keiju 27+5
 
pööpötti, edellisestä oli paikat auki näillä viikoilla jo parille sormelle, joten eipä tässä paniikkia tarvi repiä. ja uudelleen synnyttäjällä ihan normaalia etä ulkosuu voi aueta varhainkin. erijuttu jos sisäsuuki ois lähteny aukeemaan ja kanava lyhentyny, sit vois jo miettiä.. ;)

Pitäs käydä kelalla ja pankissa jajajaja, näkyy jopa olevan pihassa auto johon mullakin on avaimet.
kamala, mulla pusristaa housut jotka viime raskauksissa on mahtunu loppuun asti hyvin, ja maha on kumminki pienempi ku viimesillään ollessa.
Mun ystävä on viimeyönä lähteny laitokselle, jänskättää kumpi tulee :xmas:
 
Tiistaita kaikille :wave:

Eilen oli neuvola, muuten kaikki ihan ok, mut pissassa sokeri + :eek:
No tänä aamuna piti käydä sit uus näyte viemässä, nyt ei ollutkaan enää sokeria! Mitähän meinaa?! Ei kuitenkaan passittanut neuvolantäti sokerirasitukseen vielä. Sanoi et jos ens kerralla 2 viikon päästä on plussalla niin sitte rasitukseen. Kerkesin viime yönä sitten hermoilla raskausdiabetekset ym. eikä tullut paljon nukuttua.
Sf oli 27, mistä olin tosi onnellinen, kun tässä vauvan pientä kasvua pelätään ja tuo mitta meni kuitenkin yli keskikäyrälle. Mutta eihän se välttämättä vauvan koosta paljon kerro.

En tiiä onko noloa kysyä, mut onko teillä muilla vaivannut hiivatulehdus raskausaika? :ashamed:
Mulla oli alkuraskaudessa ja ihankuin taas ois tulossa :kieh: Sehän tästä vielä puuttuukin..

takhisis ja masukki 28+4
 
Juu, on ihan normaalia, että uudelleen synnyttäjillä on kohdun ulkosuu jo auki. Niin on mullakin vaikka viikkoja viime viikon mittauksessa oli vasta 23+5. Kunhan tosiaan kohdunkaulalla on tarpeeksi mittaa ja sisäsuu kiinni niin kaikki hyvin. Ultralla mitattuna kohdunkaulan riskiraja on 1,5 cm ja 2,5 sentin kohdalla ruvetaan huolestumaan (ja mulla viimeksi vauva pysyi 7 viikkoa sisällä alle puolen sentin kohdunkaulalla). Nämä siis Kätilöopiston ohjeita :) .
 
Neuvolassa käyty (lääkäri)

Rv:t 27+4
RR 126/76
-/-
Sf 26cm
Painoa 400g/vko (kokonaisnousu 5,8kg, hyvä hyvä)
Kohdunsuu kiinni ja kiinteä

Siinä kai tärkeimmät... Seuraavaksi 3 vkon päästä neuvola ja samalla viikolla alkaa perhevalmennuskin, säästösyistä joulukuisista alkaen ei pitänyt enää valmennuksia olla, mutta me ja tammikuiset ollaan samassa ryhmässä ja vikat jotka sen saa, jee. Onhan siellä varmaan paljon turhaa ja jo tiedossa olevaa, mutta mielellään menen ja mieskin oli innoissaan.

Esitietolomake myös saatiin täytettäväksi.

Eilen kävin 40min lenkin kävelees, ja kokoajan mahaan vihloi ja sattui ja selkää särki, on siis mun kävelyt kävelty, voi kun ois hyviä pyöräilykelejä pitkälle syksyyn, ja uimassakin vois yrittää käydä, kunhan tästä nyt pääsee lomailee 2,5vkon päästä.
 
Esikoinen kun on tuloillaan, niin mie oon miettiny tuota vaatehommaa.

Miten ootte hankkineet vaaville vaatteita?
Kokoja meinaan siis, mitä kokoja kannattaa hankkia näin aluksi?

Äh, en osaa nyt kysyä tätä niinkuin tarkoitan.. mut siis kun kaupat tarjoaa normisti alkaen koosta 50, onkohan kuinka tarpeellisia noi 50 koon vaatteet (taitaa käydä pieniksi aika nopeaa mut hankitteko mitään tuota kokoa alkuun?)?
Hukkuuko pieni jos suurin osa vaatteista onkin kokoa 56 syntymän jälkeen?

Toki riippuu minkä pituinen/kokoinen pikkuihminen sieltä syntyypi :)

Ootteko minkä kokoiset vaatteet ottaneet esim. kotiintulovaatteiksi?

Tetasha :heart: Milli 28+0 POKS! :heart:
 
takhisis, olitko syöny jotain makeaa ennen pissanäytteen antoa kun tuloksessa sokeri oli plussalla? :) Ite viime raskaudessa kerran mässäsin karkkia just ennen neuvolaan menoa ja pissassa sokeria ++.. täti passitti sokerirasitukseen, jossa arvot melkeenpä liianki alhaiset. :whistle: tuon kerran jälkeen oon oppinu kattoo mitä suuhuni pistän ennen pissanäytteen antoa :D


Esitietolomakkeen lisätietoja kohtaan laitoin viime raskaudessa kivunlievitystoiveet sekä perhehuonetoiveen.. en tosin muista oliko siinä lapussa muutenki perhehuonetoive kohta?? samat pistän nyttenki.. tai siis ne jotka viime synnytyksessä koin hyviksi, eli kuumavesipullot tms, ilokaasu, pcb ja spinaali.. viimeksi lapusta toiveina löytyi vesiallas, ilokaasu ja epiduraali, ja näistä siis toteutui ainoastaan tuo kaasu. :D ja toi pcb ei oikeastaan lievittäny kipuja kuin ehkä tunnin ajan, sit oli pakko saada spinaali. ah sitä tunnetta.. mutta se KUTINA joka puolella kehoa oli mieletön, siis kun tuo puudute sen aiheutti, kokoajan sai raapia ja melkeen revin ne läpyskät mahasta irti joilla vauvan sydänääniä seurattiin..!!!! :D :eek:

 
Tetasha, ainaki meiän esikko oli niin pieni syntyessään että tarvitsi noita 50cm vaatteita jonkun aikaa.. 56cm vaatteetki meni melko pian, kun käytössä kestovaipat nii tarvivat tilaa.. varasin sairaalaan mukaan sekä 50cm että 56cm vaatteet (siis bodyt jne), puku oli 56cm. :) nyt varaan luultavasti vain 50senttiset vaatteet sekä lämpöpussin turvakaukaloon.

Joko aletaan keräämään etusivulle listaa sairaalakassin sisällöstä? :whistle: ;)
nämä lähtee ainakin mukaan itelleni:
-kestoliivinsuojia muutama pari (argh, kerran käytin kertissuojia ja tarttui niin kipeesti tisseihin että joutuivat nurkkaan sen jälkee)
-pehmoimetysliivejä 2kpl
-villaiset rinnanlämmittimet kotimatkaa varten ettei tuu rintatulehusta
-puhtaita pikkareita ja sukkia useemmat (viimeks olin viikon sairaalassa, josta 3päivää lastenosastolla pojan kans jossa ei enää noita mammaosaston pikkareita ja sukkia ollu nii piti omat olla..)
-paitoja pari
-meikkilaukku (josta luultavasti tulee käytettyy pelkkää kosteusrasvaa, sampoota, hoitoainetta,suihkusaippuaa,hiusharjaa,hammasharjaa ja -tahnaa...:D)
-kamera ja varapatterit ja patterilaturi!!
-vauvalle vaatteet, ehkä myös kestovaippa kotimatkalle :)
-karkkia tms, ja muuta pikkusyötävää synnytyssaliin (ainaki miehelle ;)

öh. mites nyt pää tyhjeni... :D en oo ees miettiny ennen tätä hetkeä koko kassin sisältöä, nyt vaan iski into muistella mitä sitä olikaan esikon aikana mukana... :)

Upp3 ja masukki tasan 26!!
 
En ole kirjoittanut pitkään aikaan koska.. olin elokuun alussa rakenneultrassa(LA 23.12), siellä ei ollutkaan kaikki hyvin...jouduin raskaudenkeskeytykseen ja kolme viikkoa sitten kävin synnyttämässä pienen tytön..meni patologille tutkittavaksi ja parin viikon päästä selviää onko perinnöllistä kenties..onko ensimmäinen lapsi(terve lapsi) vain hyvää tuuria..tytöllä oli paha luustosairaus jonka seurauksena jaloissa,käsissä,kallossa ja selkärangassa murtumia... tsemppiä teille muille ja onnellista odotusta!
 
EmmaK, voimia kovasti! itku tuli täälläkin :hug:

Mä en mahda ottaa sairaalaan ku kotiutumis vaatteet molemmille, liivit (nyt jo käytän imetysliivejä kun ei tavikset mee päälle eikä oo järkee ostaa taviksia enää kun ei ne sit joskus kuitenkaan ole sopivat.

Vaatteista, meillä ei hommata noita 50cm nyt ollenkaan, ovat ollu liki pieniä heti syntyissään kun nuo on ollu 48.5-50cm syntyissään. Eli parit 56 ja sit 60cm, bodit varsinki menee 60cm jos kestoja käyttää vaikka kui pienen vaipan tekis.
Pitäs alkaa pullaa tekee, ostin vaniljagreemijauhetta, saapi herkkupullia :p

Noista sokereista, jos esim illalla on syöny omenaa niin voi olla että aamulla viel nostaa pissaan sokeria, näin mulla edellisraskaudessa, mittarissa kumminkaan ei sit näkyny.
 
emmak kovin surullista! Kyllä pysäytti tekstisi :( Toivotaan todella että ei olisi perinnöllistä. Voimia kovasti teille..

sairaalakassista. Esikon aikaan olin jotenki kauhean, no sanottaisko välinpitämätön, koska ei mulla ollu juuri mitään mukana. Itselle vaihtovaatteita, hygieniatarpeet ja vauvalle vaatteet kotimatkalle. Ja neki vauvan vaatteet oli ihan liian isot. Mulla nimittäin sattu joku sijaisneukka vielä pari viikkoa ennen synnytystä arvioimaan käsikopelolla et "oho onpa iso lapsi tulosssa! Sinun ei kyllä kannata mitään 50cm vaatteita ottaa synnärille alkuunkaan.." :headwall: :headwall: joten mä otin sit äippäpakkauksen onko ne sit 74cm vaatetta. Ja kylläpä se 3300g ja 50cm poika meinas hukkua niihin vaatteisiin. Tällä kertaa aion olla vähän viisaampi ja ottaa ne 50cm vaatteet mukaan.

Ja aikaisemminki oon kertonu et me ei oltu ostettu vauvalle mitään valmiiksi. Muutaman hassun vaatekappaleen olin ostanu. Kotona oli sitten odottamassa vain äippäpakkauksen vaatteet ja ne pari hassua 50cm. Ja sit joo kävin vielä pikakierroksen h&m:llä rovaniemelle ennen kotiin lähtöä. Mutta kummasti sitä pärjättiin kuitenki, ei mitään ongelmia. Postitse tuli yllättävän paljon kavereilta vauvan vaatetta. Bodeja lähinnä, loput sit tilattiin postimyynnistä. Enkä mä aio kauheesti ressata noiden kans nytkään. Ehtiihän sitä käymään synnäriltä kaupungilla jotain ostamassa jos tarvii. Tai ainaki jos synnytys menee yhtä hyvin ko viimeks, niin jaksaaki käymään :)

Olipa mahtava nukkua päiväunet :saint: Aamupäivästä jo yritin, ei vaan millään tullu uni. Nukkuminen on niin ihanaa! Ressaa jo valmiiks kuin väsy sitä on ku tulee pe kotiin. To poika hoitoon ja suoraan rovaniemelle. Siellä saa varmasti päivän kierrellä et ehtii joka paikkaan. Pe aamusta ylös, auto huoltoon 12.30 ja huollon jälkeen jos pääsis suoraan ajeleen kotiin. Miten kauan sit huollossa menee, se jää nähtäväks.. Varmaan mun tuurilla pitkälle iltapäivään.. |O

Tämmönen mä just oon, kauhee ressaaja kuitenki, vaikka sanon moneen asiaan etten aio ressata :D
 
Voi emmak, :hug: ja jaksamista koko perheelle!!!

Mulle ei myöskään sairaalakassiin taida lähteä mukaan, kun se hammasharja, sampoot, rasva ja dödö... vaaville vaatteet ja mun kotiintulovaatteet saapi mies sitten tuoda tullessaan ku hakee meitit kotiin... ja hälä tuo kamera on ainamukana...
Ekalla kerralla tais olla kirjoista ja lehdistä lahtien kaikki mukana ja en kyllä itse ehtinyt niihin paneutua. Tiedän et keskityn nukkumiseen ja lepäämiseen ja vaavin tietty. Ainakin taysis on lehtiä telineissä ja telkkarit huoneissa, jos niinku aika pitkäks meinaa käydä.
Meillä on muutamia 50cm vaatteita parit bodyt ja potkarit, melkeinpä sanoisin et ei niitä pieniä kannata kun ihan yhdet tai kahdet hankkia. Kyllä se pkkuinen niin harppaa siinä kasvussaan et se 56 alkaa oleen heti passeli, ja 62 cm tuleekin käytettyä jo hiven pidempään.

Täällä myös noita selkäkipuja ja öisin suppailee.... yritän silti ottaa rauhassa eteenpäin vaikka onkin suht hyvin asiat. Ylihuonenna saan sen äippäpakkausrahan ja eikun soppaileen :D JA aippälomapäätöksenkin sain ja tyytyväinen olen, saan saman kuin edellisestäkin, joten on sitten muutakin leivänpäälle laittaa ku ylähuuli :)
On kuitenkin kiva idea kerätä noita listoja, et mitä ottaa esim sairaalakassiin, koska jokainenhan saa itse päättää mitä ottaa sitten. Olenkin käynyt kurkkiin toisten pinoista ja kyllä aikas kattavia "löydöksiä" olen tehnyt :D

Jaahas, tekis mieli jälleen kerran kaikea hyvää syötävää, mutta ei taida nyt tämä mahan ympärys kestää moista :headwall:

Mutta kivaa tiistaita kaikille!!
Jisse ja :xmas:
 

Yhteistyössä