***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** syyskuussa

Voimia kauheesti Meemeelle ja perheelle vaikeassa tilanteessa :hug:

Itte pakko tulla hehkuttamaan ku ostin tänään ekat vauvan vaatteet :heart: Oli ihan pakko! Neutraalin värisiä yritin ostaa ku ei haluta tietää kumpi tulee.

Nyt parin päivän aikana toukka on myllänny ihan hirveesti mahassa, mitähän lie suursiivousta tekee yksiössään :D Mukavan tuntuistahan se on, kun toinen yrittää tulla mahanahasta läpi :heart:

Vau ja toukka 24+3
 
Mullekkin tuttuja nuo Sanlen kuvailemat kestokovotukset. :/ kipeää ei varsinaisesti tee, mutta inhottava puristus.. toisinaan sit on paikat kipeytyneetkin (lähiaikoina, aiemmin oli noita kivuttomia..) nii pitää rauhottaa tuota menoa....

Eilen käytiin poitsun kans tekee viimeset isyyspakkaushankinnat :D namit ja sen-semmoset ostettiin, sekä laatikko tavaroille :) Vielä tosin pitäis noutaa pakkaukseen hierontalahjakortti tosta ihan parinsadan metrin päästä yhdeltä hierojalta... ja eilen kirjottelin myös pakkauksen "käyttöohjeet" ja keräsin hauskoja Lasten suusta -juttuja netistä :) onpahan kaikki valmiina, jotta voin antaa samaan aikaan kun äitiyspakkaus tulee hetkenä minä hyvänsä, päädyin sit siihen antamisajankohtaan kun en vaan malta oottaa marraskuulle että isänpäivänä vasta luovuttaisin pakkauksen. :D
 
Voimia Meemeelle kovasti :hug:
Tässä "tilassa" kun muutenkin pitäisi välttää stressiä ja murhetta, niin sitten tuollaista tulee vastaan. Voin vain kuvitella miten raskasta on..

Otin just 3 tunnin päikkärit :D Pari kertaa välillä kävin osittain valveilla, mut tuntui ettei silmät aukea millään! Nyt sitten ensi yönä en varmaan saa unta :/

Mammavaatteista.. Ei mullakaan ollut kuin yhdet hyvät housut, viikonloppuna sitten sain juuri synnyttäneeltä serkultani pussillisen housuja ja paitoja! Onneksi ollaan aikalailla samankokoisia niin kaikki oli ihan sopivia mulle :)

En oikein tiedä noista neuvolakäynneistä, mulla kun on äitiyspolilla parin viikon välein nyt käynnit, neuvolaa ei ole ollut yli kuukauteen. Ensi viikolla sitten pitäisi neuvolassakin välillä käydä ainakin paino ja verenpaineet kattomassa. Huh, mitenhän kamalia lukuja vaaka näyttää.. Edellinen käynti oli viikolla 23 ja siihen mennessä paino oli noussut 5 kiloa :ashamed:
Ei voi mitään, ruoka ja varsinkin HERKUT on liian hyviä!

takhisis + masukki 27+5
 
Voimia meemee!! :hug: Ei todella voi edes kuvitella miltä sinusta tuntuu, varmasti tosi rankkaa. Toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin.

Liikkumisesta
, ei ole onnistunut täälläkään viikkokausiin. Nyt jo levossakin supistaa välillä tosi kovasti ja sattuu. Kotona yritän kuitenkin tehdä pikkujuttuja, leipoa ja pitää paikat siistinä jne.

Tänään asennetaan valo hoitopöydän viereen ja pimennysverho Masukin huoneeseen. Miehellä olisi kova hinku jo laittaa verhot ja matto yms. En kuitenkaan vielä viitsi, ihan turhaan olisivat sitten kissan karvoissa. :)

Pööpötti ja Masukki 27+3 :heart:
 
Meemeelle suuren suuri :hug:

Tässä pohdiskelen tätä keskiraskautta, kun nyt on tullut sellainen väsymystuokio.. Siis väsyttää vaan, eikä jaksa tehdä mitään, tai lähinnä kaikki jää puolitiehen....

Kelan sivuilla kävin ja se äitiysavustus, eli mun kohdalla raha, on saanut päätöksen ja 17 päivä pitäis se hurja summa saada.... Välillä harmittaa, miksi en ottanut pakkausta, kun olisin halunnut, mutta kun kaikki on edellisestä jäljellä, ja mitä minä sillä sitten tekisinkään, vaatteita ja kaikkea muuta on nurkat väärällään... saanpahan ostaa vaikka yhden tooosi kalliin ja hienon vaatteen sitten vaikka vaaville :heart:

Mulla oli jo eilen neuvolalääkäri, vaikka viikkoja on vasta 25+4 eilen siis, kaikki oli hyvin kiinni ja jäljelä 3-4cm, joten eipä huolta :) pissa puhdas verenpaineet matalat, paino öööö siinä se pahe sitten olikin... 10kg olis tullut jo lisää :kieh: Ja tiedossa on että toiset on ihan varmasti vielä tulossa lisää...... että täällä myös yksi pullukka äippä!!!! Ja minä syön silloin ku on nälkä ja herkut ei ole pannassa, olen saanut näistä kolmesta aiemmasta kilot pois, joten jos muutama jää niin samapa tuo. Mies ei arvostele mun kauniita kurveja :LOL: jaa mitä kurveja..... niitä jota oli joskus :LOL: hää on sanonut et pyöreänä parempi, on mistä ottaa kiinni ;)
Niin sitä äitiyslomaraha -asiaa hoitaa mun sairauskassa, ja saas nähdä kuin kauan saan odotella päätöstä.. jännittyneenä, mä toivoisin saavani saman ku edellisestäkin!!!

Ihanan lämmin päivä on ollut tosin van super tuulinen, ja koko ajan vaan yltyy. Jouduin tuossa pari tuntia sitten laittaan meidän huvimajan kasaan ku lähti lentoon, eikä ollutkaan mikään pieni homma. Se on sellainen 4*2 metrinen, "onneksi" katto romahti sitä niin sain kasattua....
No mutta nyt ruuanlaito puuhiin.
JIsse ja :xmas:

Osaako kukaan sanoa, et koskas mahtaa ilmestyä seuraava 9kuukautta lehti? Niin et lukeeko kukaan sellaista?
 
meemeelle täältä myös isot tsempitykset! Mikään ei ole kauheampaa kuin että lapsi sairastuu :'(

Täällä myös Floradix käytössä ja se on täysin turvallinen valmiste, myös meidän neuvolatädin ja ravitsemusterapeutinkin mielestä. No sen näkee ihan kuka vaan kun lukee sitä tuoteselostettakin. Käytin sitä esikoisen raskaudessa kun mulle ei kerta kaikkiaan sovi mitkään Obsidanit ym. muut. Ne saa aikaan ihan hirveät vatsakivut ja sitten alan
oksentamaan ja ripuloimaan, joten ei hyvä juttu. Ens viikolla vasta seuraava neuvola ja sitten näkee onko hb noussut, viimeksi ei ollut ja neuvolatäti määräsi tupla annoksen Floradixia. Yhden annoksen otan illalla myöhään ennen nukkumaan menoa ja toisen aamulla tyhjään mahaa ja olen hetken syömäti.

Muuten omaan napaan ei kuuluu mitään ihmeellistä. Liitokset edelleen hemmetin kipeät ja vauva potkii ympäri vuorokauden, tai siltä ainakin tuntuu. Supistelut on pysyneet aika harvoina kun olen vaan juonut paljon vettä ja ottanut magnesiumia ennen nukkumaan menoa.
Äitiysavustus päätöstä en ole vielä edes odottanut koska Kelan täti sanoi heti kättelyssä että siellä on aika kovaa ruuhkaa, mutta eihän sillä nyt mikään kiire vielä onneksi ole.
Vauvalle en ole ostanut vieläkään mitään, mutta tarkoitus olisi kyllä mennä pian ostoksille. :D Esikoinen on kyllä ollut kovin innoissaan ja hokee että äitillä on iso masu ja että siellä on vauva :heart:

Vernis ja Baby-J rv 24+6 :heart:
 
Moi pitkästä aikaa!

Meemeelle täältäkin kovasti tsemppiä ja jaksamista! Hurja tilanne teillä vaikka poika niin positivisesti itse jaksaakin ajatella. Ja varsinkin tämä ajoitus - ihan kuin sulla ei olisi jo tarpeeksi murheita suppareista ja kivuista kärsiessäsi :hug: Ootko muuten ihan varma, ettei ne sun kivut olisikin tosiaan suolistoperäisiä, ainakin osa? Kun mua edellisessä raskaudessa sattui just tonne vasemmalle ja siellä alhaallahan se paksusuoli juurikin sijaitsee. Mulla oli siis tosi kovia vatsakipuja edellisessä odotuksessa. Nyt niitä ei ole onneksi ollut.

Myräkkä Kirjoitti colan juonnista tossa joku aika sitten... Mikset juo ligt cokista, jos pelkäät sokruja? Ligt cokis ja pepsi maxhan on sallittuja kohtuullisissa määrin ja niitä sitten lipittelenkin ahkerasti, että saan virtaa :) Oot kyllä muuten aika reipas kun jaksat yksin hoitaa lapsen supisteluidesi ohessa. Meillä on paljon vanhempi poika ja mies auttaa, mutta silti en meinaa jaksaa.

Takhisis Kiva, että sinulle näyttää nyt kuuluvan parempaa, mutta varmaan huolestuttaa, että mitäs jos joutuu taas sairaalaan. Mulla on sama huoli, sillä jouduin esikoisesta odottaessa sairaalaan vkolla 30. Toivottavasti nyt menee paremmin - kun tosiaan on se esikoinen, josta täytyy huolehtia.

Vernalis Hyvä, että supistelut pysyneet kurissa! Kiitos muistuksesta juoda vettä ja syödä magnesiumia!

Supistelut & liikunta Täälläkin on liikkumiset liikuttu tän vuoden osalta. Mut määrättiin eilen sairaslomalle ja lepoon suppareiden vuoksi. Kohdunsuulla ei ollut tapahtunut vielä mitään, mutta koska esikoinen on syntynyt ennenaikaisesti kivuttomien supistusten aiheuttamien aukeamisten myötä niin nyt täytyy ottaa supervarovasti. On kyllä tosi lohdullista lukea täältä, ettei ole ainoa, jolla on ongelmia ja supistelee liikaa jo nyt.

Tsemppiä kaikille vaivaisille ja onneksi täällä on niitäkin, joilla mene hyvin!

Sonja ja vaavi 23+6
 
Ja taas hereillä klo 4 lähtien. :kieh: Miksi ei saa unta?? Hankala nukkua kun pystyy just ja just vaan toisella kyljellä nukkumaan ja niska on ihan jumissa. Hohhoijaa..

Eilen ilta oli taas ihan kamala, tuli ihan kamala kipukohtaus eikä panadolit auttanut ja supparit lisäks koko illan. Jes jes! On tää niin ihanaa..

Pööpötti ja Masukki 27+4 :heart:
 
pööpötti miulla noi heräämiset ja sen jälkeinen unettomuus kolmessa viimesessä on sattunut aika samalleen siihen aikaan mihin aikaan sitten miun kaiffarit on syntyneet..ja ne heräilyt on olleet aika tarkalleen 27-28 viikoilta alkaen.. :D tuleekohan teille aamuvirkku...
itse oottelen milloin ne heräämiset alkaa taas..jos alkaa.. :whistle:

liikkumisesta..ihan tönkkö olen.. turvottaa ja supistelee eikä tämä syysflunssa auta asiaa yhtään. Mielenkiintoiseksi asian tekee tuo radiel tutkimmus jossa pitäisi rv 29 merkkailla liikuntapäiväkirjaa..ja mies on silloin justiinsa muissa maisemissa..hiljalleen jos liikkuu vaikka jokapäivä niin kait mie sitten niitä askelia saan kokoon...

Dare ja mara 26+3
 
No niin, tulihan se ensimmäinen oikein kipeäkin supistus ja ihan niin, että aamuyöllä siihen heräsin. No meni onneksi ohi, eikä uusia tullut.
Minäkin heräsin yöllä, tosin esikon takia, mutta sen jälkeen oli taas vaikea saada unta. Normaalisti nukahdan kyllä aikas heti, no kait tää kuuluu asiaan. Vessassa käydessä pelästyin,kun ihan punasta oli pissa, kunnes muistin, että eilen vetäisin aikamoisen satsin punajuuria :whistle: että selitys siinä.

Mukava kuulla, että muillakin paino nousee. Itse en kyllä siitä ota kauheesti ressiä, kun syön ihan tavallisesti ja esikoisetakin sain kaiken tulleen (16Kg) pois sen kummemmin laihduttamatta, joten näillä kiloilla mennään...

Vielä pitäs pari kuukautta jaksaa töissäkin. Ihan kiva kyllä, tykkään työstäni, mutta välillä tää väsymys vaan on kova.

Ei kai mulla mitään asiaa ollu, joten palaan töiden pariin...

Enni ja pikkuinen rv 27 (ultrien mukaan olisi jo 27+5, hui)
 
Aikasemmin kirjoitin että enpä ole pahemmin nähnyt mitään ihme unia raskauden aikana, no nyt sitten viime yönä ensimmäistä kertaa näin vauva unta... Meille on tulossa tyttölupaus niin näin unta että ultrassa kätilö alkoi hihkumaan ja hyppimään tasajalkaa että poikahan täällä on eikä mikään tyttö ja iso poika onkin, nyt jo 7kg...eli pienoinen paniikki iski että mistäs sen ulos sitten työntää :LOL:

Eilen kun pääsin töistä kotiin niin koko illan vaivasi supistelut ja mieletön painontunne... ei meinannu kauppareissustakaan tulla mitään kun piti viiden metrin välein pysähtyä puuskuttamaan ja vetämään henkeä ettei olis alkanu pistämään kylkeen ihan tosissaan. Kaikenlaisia vaivoja tässä ollut mutta ei vielä noin pahana kuitenkaan kertaakaan. Tänä aamuna olo sitten taas ihan "normaali" =)

Tällä kertaa vähän omaa napaa...myöhemmin sitten lisää

Firesun 26+5
 
Voi että mulla on jääny aivan vaiheeseen toi isyyspakkaus. Esikolle ostin t-paidan ja vauvalle bodyn. Siihen ne on sitte jääny.. Ens viikolla saatan päästä yksin Rovaniemellä käymään yöreissun, jospa siellä saisin hoidettua asiaa eteenpäin :) Mutta eipä mulla sinänsä kiire, jos annan vasta isänpäivänä.

Sonja, kiitti kannustuksesta :) Siis että jaksan pojan kanssa yksin. Onhan se raskasta, kun niin on mielettömän väsyny koko ajan. Mutta poika 2pv/vk päiväkodissa, jolloin saan levätä. Neukka käski sillon vain lepäämään eikä sais tehdä yhtään mitään ylimääräistä. Mutta pakko perussiivoilut tehdä ainaki näin torstaisin. Viikonloppuisin ku meillä tuota porukkaa rajaa sen verran et hävettäis kaikelle kansalle näyttää meidän huusholli siinä kunnossa missä se yleensä torstaiaamuisin on :ashamed:
Colasta. Oon nyt ollu 2 päivää ilman colaa. Oon ostanu noita mehua sisältäviä kivennäisvesiä ja juonu niitä colan sijaan. Ei keräis niin paljon kiloja. Ja huomasin myös että kun ei juo colaa, ei ole tehnyt muitakaan herkkuja mieli. Ihanko tässä terveysintoilijaksi heittäydyin kertaheitolla :D

pööpöti voisit mulle antaa vähän tuosta unettomuudesta. Mä nimittäin voisin vaan nukkua koko ajan. Viime yönä poika tuli kolmelta viereen, heräs varmaan kovaan tuleen eikä halunnu nukkua yksin. Enhän mä sit voinu sen jälkeen enää kunnolla nukkua. Pyöriskelin koiranunessa kunnes poika päätti taas 7ltä herätä. Onneks meni tänään päiväkotiin, joten taidan tästä pikkuhiljaa siirtyä takas peiton alle..

Voimia kaikille supistelijoille! On se kamalaa ku levossaki suppailee, mut minkäs teet. Kyllähän sen kestää, jahka ei paikkoja availe/pehmittele..

Myräkkä ja keiju 27+0 POKS POKS
 
Täällä oli jokin unikärpänen kyllä vierailulla. Yhdeksän aikaan menin petiin ja ennen kymmentä olen ollut umpiunessa. Muutaman kerran heräsin yöllä vessaan. Aamulla katsoin kelloa eka kertaa puoli kymmenen aikaan! Enpä muista milloin oisin nukkunut näin pitkään.

Eilen oli perhevalmennusta. Ei siellä mitään uutta tullut. Parisuhteen muuttumisesta puhuttiin. Me ollaan miehen kanssa jo puhuttu aiheesta, joten ei ollut oikeastaan enää mitään pohdittavaa :D. Vanhemmuudesta ja synnyttämisestä puhuttiin ja katsottiin videoita riittävästä vanhemmuudesta ja synnytyksestä. Meitä oli siellä kaksi pariskuntaa ja yksi odottava äiti. Harmitti tämän yksinäisen äidin puolesta, kun hän oli Venäjältä, eikä suomenkielen taito ollut vielä niin hyvä, että olisi pystynyt ottamaan osaa samalla tavalla.

Ja nyt poksutaan

Kattiina ja Möykky 29+0 POKS
 
Lueskelin tuossa äsken marraskuisten juttuja ja tuli esiin just sama juttu, mikä mua on viime aikoina mietityttänyt..
Päätin sitten kysyä onko teillä muilla samaa "ongelmaa". Eli onko teillä miehet jotenkin välinpitämättömiä mahan/vauvan suhteen? Mulla vetää mielen tosi matalaksi, kun mies ollut jotenkin etäinen viime aikoina :( Ei kokeile mahaa eikä kysele muutenkaan mitään minun voinnista tai vauvan liikkeistä ym. Esikoista odottaessa vähän väliä oli tunnustelemassa potkuja ja höpötti vauvalle.
Vaikka mitä ajatuksia tulee mieleen ja nyt kun muutenkin mieli aika herkkänä, niin varmaan paisuttelenkin tätä mielessäni liian suuriin mittoihin.. ehkä.. Tuntuu muutenkin et tosi pienistä asioista pahoitan nyt mieleni :'(
 
Sonja74: Oon syönyt nyt maitohappobakteereita ja kuplatonia ja levolacia ottanut, mutta ei ne mihinkään kivut katoa, vähän kuin lihaksissa se kipu, sellaista tajutonta raastavaa kipua rasituksen jälkeen, eilen lääkäri otti sen verran kantaa ettei ne suolistossa ole vaan ihan selvittämättömiä alavatsakramppeja, maanantaina on neuvolalääkäri aamusta ja siellä sit katsellaan mitä vois tehdä.

Kiitos tsempityksistä, täällä odotellaan kauhulla kaikki ens maanantaita kun poitsu luultavasti jää sairaalaan ja sit tiistaina leikkaus, pojalla nyt keskittymisvaikeuksia koulussa ja itkeskelee, ite yritän olla nyt hirveän vahva ja lohduttaa ettei ole kohta toisin päin. Mies jäi saikulle myös eilen, ei tätä hullukaan kestä..
 
Sonja74. Ole hyvä vaan :D Mulle sanoi lääkärikin rakenneultran yhteydessä että nimenomaan vettä pitää juoda, koska se nesteyttää parhaiten. Kaikki hiilihapolliset juomat aiheuttaa vain turvotusta ja ei siksi nesteytä kovinkaan hyvin. Pistin pöydälle vesikannun joka mun pitää tyhjentää päivän aikana, niin siten muistaakin juoda sen veden. Ja hyvin on kyllä tehonnut koska ei supistele puoliakaan niin paljon kuin sitä ennen.

meemeen vatsakivut kuulostaa kyllä aika kummallisilta. Toivottavasti niihin löytyy joku apu eikä suotta tarvisi kärsiä.

Vernis ja Baby-J rv 25+0 ja Poks!! Tasan 15 viikkoa enää jouluaattoon :D
 
Heippa!

TAKHISIS: Tuttu kuvio että mies ihan innoissaan ekan odotuksen aikaan, meillä ukko jutteli ja jopa lauloi masulle, koitteli ja oli tosissaan mukana. Toinen yhteinen odotus oliki jo ihan jotain muuta ja nyt ku kolmatta yhteistä ootellaan niin tuntuu välillä ettei tuo prkl ees muista että oon raskaana... :/

Käväisin nyt vaan lukemassa juttujanne ja merkki tähän itelle.. :wave:
 
Ai niin takhisis. Meillä on kanssa mies paljon etäisempi tämän raskauden kanssa kuin mitä ekasta. Mutta sanoi mulle että tällä kertaa kaikki on vain niin tuttua ettei aina jaksa ihmetellä masua. Ja se että elämä on tällä kerralla paljon kiireisempää kun esikoinen vie paljon huomiota ja meillä on nyt ok-talokin mitä remppaillaan kovaa tahtia. Ei vain aika riitä enää niin paljoa masulle. Välillä silti yllättää kun mies onkin miettinyt paljonkin sitä joulunaikaa ja järjestellyt työjuttuja jo siihen malliin että voi olla enemmän kotinurkissa ennen kuin vauva syntyy. Oli ajatellut että olen kuitenkin aika väsynyt ennen kuin vauvan syntyy.
Mutta olisiko teilläkin kiire miehellä syynä siihen että on etäisempi?
 
Meillä mies päivittäin silittelee masua ja muistaa aina kysyä miten oon voinut ja miten vauveli, onko liikkunut jne. :heart: Miehellehän tämä on jo 3. lapsi, mutta meidän eka yhteinen ja onhan miehen nuorempi lapsi jo 11v, joten hänellekin kaikki "uutta ja ihmeellistä". Tuntuu, että omankin lapsen odotusajasta olisi jo ikuisuus, no onhan siitä 6v jo aikaa, kun odotin esikkoa.

Mä yritän töissä juoda aina 2-3 tuopillista vettä, kun oon muuten tosi huono vettä juomaan. Kotona meneekin sitten melkein aina vaan pepsi maxia, mehuista ja vissyistä en oikein välitä. Alkuraskaudessa tosin en muuta juonutkaan kuin villivadelma vissyä, mut nyt se tökkii oikein urakalla.
 
takhisis Meil tuo isäntä on innossaan tulevasta vauvasta ja välistä silittelee mahaaa + muuten huomioi kyllä, mut se sano et sitä jotenki "hirvittää", se kun mä saatan ottaa sitä kädestä ja laitan sen vauvan pepun päälle, et tunnetko.. meinas et siitä jotenki kokoajan tuntuu, et jos tunnustelee mun mahaa, et vauvalle käy kippeetä (varsinkin jos se potkasee takasi). Ei osaa ajatella, miten hyvässä turvassa se vauva on tuolla vesipatjan keskellä..
 
Mua on tässä kovasti mietityttäny meidän esikoinen, siit se et kohta se ei ole enään ainokainen (on nyt 1v7kk), et "menettää" kuitenki aika paljon, kun tämä kakkonen syntyy! Hirvittää.. ehkä eniten se, et miten se suhtautuu vauvaan, ku on melkosta paljon minun perään.. tai käykö sit niin, et siitä tulee enempi isäntyttö ja vauva on mun!
Toissapäivänä vietiin tytön kans tutti roskiin.. ja kyl säälitti (ja isäänsä säälitti viel enempi), ku toista niin itketti :'( mut hyvin kaikki menny, siitä eteenpäin.. ei ole tuttia ollenkaan kaivannu, vaik tähän asi se on ollu suussa unilla + automatkoilla! Kait tämä on taas yksi niiä asioita, joissa äidin/isän pitää vain kovettaa sydämmensä ja ajatella, et tulemme vielä aiheuttamaan monia pettymyksiä! Tuntuu vain et ku toinen on vielä niin pieni.. mut ihan hassua huomata, et vaik tuol ei tuo tutti ole koko aikaa ollu suussa (olivat saman huomanneet hoidossa), siit on tullu yks kalattaja :D ei sekunttiakaan paikallaan/hiljaa :saint: :heart:
sukkis ja kakkonen 27+4
 
meemeelle iso voima hali :hug:

takhisis ei meilläkään mies ole samalla tavalla kiinnostunut uudesta tulokkaasta kuin oli esikoisesta. Kiirettä riittää töissä ja muuten ja esikoinen on ollut vauvasta asti niin isin poikaa ettei kotona ollessaan oikein muuta voi kun leikkiä ja olla toisen kanssa. Kyllä sentään aina välillä masukillekin muistaa höpistä tai silitellä tms :)

Kävin lääkärissä tänään ja gavisconia määräsi 15 päivän ajan närästykseen. Eilen illalla, kun tuli syötyä kunnon satsi pizzaa niin huomasin, että pepsi max helpotti oloa ja ei loppujen lopuksi edes pahemmin poltellut kurkkua. En tosin usko että jatkuvassa käytössä toimisi samalla tavoin. Kysyin myös mielipidettä noin reilun 2000 kilometrin automatkasta, jossa toimisin itse etupäässä kuskina, lokakuun alkupuolella eli viikoilla 30+. Ei kuulemma todellakaan ole suositeltavaa, koska auton tärinä voi aiheuttaa supisteluja ja johtaa ennenaikaiseen synnytykseen. En ollut sitä ihan noin koskaan ajatellut vaan ainoastaan, että se paikallaan istuminen olisi pahasta ja sitten ehkä veritulppa riski. Mites muilla, millä viikoilla uskallatte vielä matkustella pidempiä matkoja autossa tai muuten? Itse en siihen ole kauheasti kiinnittänyt huomiota etenkään autoilun suhteen, mutta lentokoneeseen en varmaan enää ihan viimeisillä viikoilla lähtisi. Ja eikös se rajakin ole jossain viikon 36 tuntumassa? Muuten tänne ei kuulu sen kummempia. Väsyttää kovasti, mutta kipuja tai supisteluita ei pahempia ole taas ollut.

Sukkis meillä on kanssa ollut harkinnassa se tutin hävittäminen, mutta en ole vielä uskaltanut sitä yrittää, kun se on todella tärkeä rauhottumiseen. Esikoinen nyt siis 18kk ja tutti käytössä lähinnä nukahtamiseen ja joskus unilla. Sitten reissussa tai kun joutuu olemaan pitkään aloillaan on annettu tutti, jos on meinannut hermostua. En tiedä onnistuisiko, jos nyt lopetettaisiin sen käyttö.

Saini ja Tintti
 

Yhteistyössä