***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** syyskuussa

no niin esikoinen nukahti vihdoin...

Mulla oli tänään neuvolalääkäri ja kaikki oli kunnossa. Painoa tullut mulla alkupainoon jo 9Kg, että taidan olla ainut jolle näitä kertyy :eek:
No otin tuon lapsivesiasian puheeksi ja eihän täällä pikkukylässä ole mitään testiä jolla testataan, että valuuko lapsvettä, no kirjotti mulle sitten lähetteen Tayssiin ja ei kun sinne heti kun isäntä tuli kotiin vahtiin poikaa. No siellä meni sitten koko ilta, siis ootin 3 tuntia sitä 3minuutin testiä :headwall: Ja tuolla testi oli sellanen kun raskaustesti, eli piti pari viivaa tulla jos olis lapsvettä, ni ei onneksi ollut, joten saipahan mielenrauhan tuolla odottamisella.
No tällainen valitus mulla...

Niin ja sokerirasituksessa tuli hyvät tulokset, että senkin puoleen kaikki hyvin. Väsyttää vaan ihan tolkuttomasti, mutta siihen on kyllä syynä esikon sairasyöt ja kun ei vaan yön tunnit riitä mulle.

Nyt en muista mitä piti kommentoida, joten omaa napaa tämä tänään....

Enni ja pikkuinen rv 26+5 :xmas:
 
myräkkä, mulla on sentään kahdet "paremmathousut" kun kaverilta ostin mammahousut. tosin mä en usko että ne mahtuu mulle loppuajan.. joten sitten kuljetaan ukon golitseissa jos omat fleecepökät on pesussa. ja onneks on yhdet toppahousut jotka mahtuu jahka kelit viilenee, siis toivottavasti mahtuu, viimeiks mahtuvat loppuun asti. ongelmaksi voi muodostua sellaiset ku välihousut kun ne on tullu hankittua vuosien varrella uudet niin niitä ei oo viel venytetty..

Enni, mulla edellisistä tullu 17&18kg, jotta kyllä mä tässä viel ehdin. nyt jos tätä vauhtia painonnousu pysyy niin ehdin ennen synnytystä paisua ainakin 10kg. eli sit ois tullu 16kg kaikkineen. :whistle: no, niin kauan ku sokerit ei narahda niin ihan sama, syön samallatavalla ku nyt, eli kaiken mikä ei juokse karkuun.. :ashamed:

Nyt APUA! rautavalmiste joka oikeasti nostaa hemppaa sekä ei vedä mahaa sekasin??
 
Kyllä sitä painoa kertyy täälläkin, jo melkein 10 kg tullut, ruoka (ja herkut) maittaa ihan liian hyvin. :p

Mammavaatteista, sama juttu, on tasan yhdet housut (eikä nekään todellakaan mitkään tyylikkäät) joita pystyy käyttämään kodin ulkopuolella. Ei mahdu mitkään muut housut päälle. Kotona isot lökäpöksygolitsit, välillä jopa miehen pökät. :D Ärsyttävää kyllä!!

Suppareista, minullahan myös neuvolalääkäri on ollut sitä mieltä että paikat olis pehmennyt, mutta synnärin lääkäri oli kyllä eri mieltä. Kait se on kiinni vähän tunnustelijasta. No, kunhan ei paikat lyhenis/aukeais.
Liikkuminen on myös täällä tuskaa, koskee ja supistelee sit niin kovasti. Nyt jo levossakin ihan tarpeeks. Mutta koitetaan jaksaa!! :)

Pööpötti ja Masukki 27+2 :heart:
 
Pojalla 7v. todettu hyvänlaatuinen aivokasvain ja meille se tieto tuli puoltoista viikkoa myöhemmin pommina kun yks soitto tuli eilen. Ilmoitti että paperit on tulossa kotiin jossa tarkat tiedot leikkauksesta, maanantaina käynti neurologin luona ja sit tiistaina leikkaus, ai kiva, sitä oli kyl ihan sekaisin et mistä se hourii..

Ei helpota se tieto että hyvälaatuinen se on, kun yks lääkäri unohtanut ilmoittaa et laitetaan leikkausjonoon, puhui puoltoista viikkoa sitten muutoksesta aivoissa ja näytti mangeettikuvan tulokset, ja et neurologi ottaa yhteyttä ja sen kanssa sovitaan aika jolloin tiedetään mikä siellä aivoissa on.. Tietänyt kuulemma kokoajan mikä se muutos on ja sen olis meille pitänyt infota mistä on kyse ja valmistaa tulevaan.
Pojalla oikeanpuoleinen kasvohalvaus ollut jo vuoden ja se ei kuulemma ole yhteydessä tähän kasvaimeen, ei tietty ole, huvikseen kasvot vaurioituneet ja borrelioosiakaan se ei ole.. Ja kasvohermot on yhteydessä tähän kasvaimen alueelle.

No kyyneleiltä ei tule loppua ja valoa ei pahemmin näy edessä päin, tuntuu kuin sydän revitty rinnasta irti, poika sanoi että ajattele niitä kauniita asioita vaikka toista pelottaa paljon.. Haluaa muistella meidän hauskoja retkiä ja hetkiä vaik tästäkin me selvitään..
 
Meemee, paljon voimia ja halauksia :hug: koko perheelle. Itse on vaikea edes kuvitella, miten raskasta teillä nyt on, mutta onneksi siun poika tuntuu todella ihanalta ja reippaalta pikkumieheltä ja yrittää olla valoisin mielin. Meillä tosiaan vanhin tyttö saman ikäinen ja olisin kyllä itsekin huolesta sairaana samanlaisessa tilanteessa ja siksi tuo teidän asia tuntuu niin koskettavalta :hug: ...

Enni1980, juu kyllä tuo paino hitsi vie nousee aivan käsittämätöntä vauhtia täällä muillakin :kieh: , miulla vasta kasassa viikkoja 24 ja jo nyt se 9 kiloa mittarissa, huh huh!! Ja edellisillä raskauksilla painoa tullut 14 kiloa, mutta nyt mennään yli että paukkuu. Olin tuossa vähän aikaa makealakossa ja söin tosi terveellisesti muutenkin, mutta paskan marjat, paino nousee ihan samaa tahtia ihan sama mitä suuhunsa tunkee, joten tunnettuna "suklaahiirenä" en enää jaksa vastustella suklaata, kun muutenkin tää olo aina niin kurja. Jotain iloa sitä pitää ihmisen elämässä olla :LOL: , murehditaan sitten raskauden jälkeen niistä kiloista. Nytkun ei pääse enää edes kunnolla kävelemään, saatikka sitten lenkille, niin ei ihme, että paino nousee... Saapahan uudet vaunut sitten tältä mammalta kyytiä, kunhan tämä pikkuinen nyytti syntyy :D ...

Ai niin, meinasi ihan unohtua, Firesun, tervetuloa joukkoon :flower: :) ...

Jessie + pikku :xmas: 24+1
 
Huomenta!

Meemeelle :hug: Voimia!! Esikoinen melkein saman ikäinen ja huolesta sekaisin olisin jos jotain vastaavaa olis, kun sitä on liian huolissaan pienemmistäkin asioista.

Kiitos massukehuista :ashamed:

Mammavaatteista juttelitte, ite sain juuri ystävältä super halvalla mammavaatetta, matkahuollos ois paketti ellokselta oottaas hakemista ja vaatteiden testaamista. Farkkuja on nyt kolmet, joista yhdet odottaa loppuraskautta. Ja sitten on parit mustat suorat housut tyyliä ja yhdet viralliset mammacollarit. Kummasti sitä vaan mieluiten vetää jotain peruslökäriä jalkaansa mieluiten ja näin kotona olles hiippailen lyhyes mekossa sisällä ja sitte jos mennään ulos lasten kans niin on helppo kiskaista jotkut housut jalkaansa. Mulla on muutamia mammahousuja (farkkuja) jotka ovat liian isoja ja niistä ajattelin paketin kasata huutonettiin. Koko 40-42 jos jotain sattuu kiinnostaa niin yv:tä vaan ja puoli ilmaiseksi lähtee.. Eivät mitää uusinta uutta oo mutta peruskäyttöön varmasti viel ihan hyviä.

Lääkärineuvola olis parin viikon päästä, mielenkiintoista kuulla onko alakerras portit kiinni, sillä ihmettelen suuresti jos jotain on tapahtunu. Jaksamista teille jotka asian kanssa kamppailette!! Jaha juniori kantaa mulle "attoji ijjaa" ja tarttis lukea traktorikirjaa vasta kolmannen kerran tänään hänelle. :kieh: Eipä kummempia siis tänne.. :wave:
 
meemee :hug: , en osaa kyllä kuvitellakaan miten tuosta itse selviäisin, mutta onneksi on hyvänlaatuinen kuitenkin!

Koivunkäpy kyllä se rauta imeytyy ruuasta parhaiten. Ruisleipää ja mustaa makkaraa vain vetelet, mulla ainakin pysyi noilla edellissä raskaudessa hemppa yli 140 koko ajan. Nyt kun olen ollut "huonommalla" ruualla niin sitten olikin sen 115, mutta vaikutti niin vaivalloiselta nuo rautatabletit ja kaikki rajoitukset, mitä niiden kanssa/jälkeen saa syödä, että nytkin olen vain pysytellyt ruisleipälinjalla.
 
heips!
meemeelle voimia ihan hirmuisesti!! :hug: en osaa kuvitellakaan miltä sinusta nyt tuntuu, jaksamista!


Joo, mullahan ne on tosiaan paikat hieman pehmenneet jo joskus juhannuksen tienoilla, viikkoja en jaksa laskea paljonko oli sillon tarkastuksessa, mut tosi aikasi kuitenki. :( paineentunnetta välillä yms.. eilen vauva mylläsi tuolla aivan tositosi alhaalla niin tuntu tosi ilkeältä, aina pomppasin melkeen ilmaan ku törkkäsi tai pyörähti tuolla... :|

Koivunkäpy, mä syön tuota Kreuterblutsaftia, ei oo maha menny miksikään ku oon illalla ennen nukkumaan menoa hörpänny appelsiinimehun kans. :) Mä syön myös ruisleipää yms mutta hemppa on ja pysyy alhaalla. menee näköjään aika kauan että rautavarastot täyttyy ja hemppa alkaa nousemaan, kun kerkes laskea kuitenni sen verran alas. vauva verottaa hirmuisesti. :/ terkka meinas että rv 30 jälkeen pitäis alkaa hemoglobinin kunnolla nousemaan, toivossa on hyvä elää!!

Mammahousut mullaki kamalia tai epämukavia. :/ pääasiassa farkut ja "paremmat housut" noita vatsan yli-malleja, nii ei viiti kotioloissa pitää, joten pidänki pääasiassa normaali malliston collegehousuja joissa vyötärö jää masun alle..

Painoa mulle on tullu jo yli 10kg. :ashamed: :snotty: :whistle: esikosta tuli yhteensä 14kg, joten taitaapi mennä reippaasti yli tuon tällä kertaa...!!!

millä viikoilla neukkukäynnit alkaa olemaan 2viikon välein? vai onko se(KIN) paikkakuntakohtaista?!! (kysyy hän, joka synnytti vuosi sitten...lyhyt on ihmisen muisti.)

Upp3 ja masukki 25+1
 
meemeelle tosiaan paljon paljon voimia :hug:

Muakin kiinnostaisi tuo neuvolakäyntien aika....eli missä vaiheessa kahden viikon välein? vai onko tosiaan paikkakuntakohtaista...

Mammavaatteista sen verran että oon ajatellu selvitä loppuun asti niin että on yhdet siistimmät suoralahkeiset college housut (joita voi siis pitää julkisillakin paikoilla) sekä yksi mammafarkku hame jonka alle legginsit...En sitten tiedä onnistuuko, mutta jotenkin ei innostaisi kovin paljon tuhlata noihin vaatteisiin nyt kun tuota rahanmenoa on muutenkin (joudutaan ostamaan vauvan tavaroita melkoisen paljon kun lähipiirissä ei hirveesti pieniä lapsia niin ei saada mitään tutuilta).
Jos iskee kamalan kylmät ilmat niin kai mä sitten pysyttelen sisätiloissa =)

Firesun ja pallero 26+4
 
meemee: jaksamisia vaikean tilanteen kanssa :heart: oisin kyllä huolesta sekaisin, jos omalle kohdalle vastaavaa tapahtuisi, ja kyllä sitä välillä pelkääkin, että mitä jos jotain kävis (esikoinen 5,5v)...

Kävin aamulla vaa'alla niin ois nyt tullut kaiken kaikkiaan 5,6kg, rv:t nyt 26+5, ei kauheen paha, mut veetuttaa silti, toivottavasti sais ees muutaman sata grammaa alespäin ennen ensi viikon neuvolaa.

Mä löysin aivan huippu ei-mammahouset henkka&maukalta, sporttiosastolla sellaiset mustat ohuet collarit, missä käännettävä vyötärökaistale, netissä niitä on mustia ja harmaita, liikkeessä oli mustia ja tummanliiloja. Mulla on niitä nyt kahdet kappaleet, toiset kotipöksyinä ja toiset kaupunkikäyttöön. Mulla ei ole yksiäkään mammapöksyjä ostettuna, töissä paremmat suorat housut on kuminauhavirityksellä kiinni, ja pitkä paita/tunika päällä niin menee vallan mainiosti, ja sitten tykkään pitää ihan trikoo legginsejä mekkojen/tunikoiden kera ja sitten on yks joustava parempi hame töissä myöskin käytössä.

Mammapaitoja mulla on muutama kappale, lähinnä siksi kun ei tunnu normi paidoista löytyvän tarpeeksi pitkiä. Oon tykännyt H&M äitiystopeista, sopivan pitkiä ja napakoita päällä. Ja alennetulla hinnalla löysin kiva neulepaidan missä 3/4 hihat, menee siis jo nyt ja vielä joulunakin.

Lenkkeilemään musta ei enää ole, eilen käytiin miehen ja tytön kaa kävelemässä, en ees kävelly mitenkään kauheen lujaa, niin koko matkan vihloi ja sattui mahaan, ihan kauheen tuntusta, ei pystynyt paria kilsaa enempää kiduttaa itseään. Ei kuitenkaan onneks sitten aiheuttanut sen kummempia kipuja ja helpotti, kun pääsi kotia pitkäkseen, siinä makoillessa tosin tuntui että vauva yrittää tunkea pyllyä tai jotain masunahkan läpi :) kova on jumppaamaan ja liikkumaan.

ansku ja 26+5
 
Neuvoloista, mulla on nyt ensi viikolla neuvola, 28. viikko siis silloin menossa, ja siitä eteenpäin on loppuun asti kahen viikon välein neuvolat, oikeastaan ei mulle nyt edellisen ja tulevan neuvolankaan välissä ole kuin 2,5vkoa aikaa. Mut pääsääntöisesti tuosta 28.vkosta kahden viikon välein. Oikeesti kuuluis olla sitten 36. viikolta viikon välein käynnit, mutta täällä supistetaan neuvolan toiminta minimiin.
 
meeme :hug: ei ole ollut mitenkään asiallista informointia tuollainen lääkäreiden taholta. Toivon kuitenkin että kaikki kääntyy parhainpäin. :hug:

miulla oli maailman kauhein päivä eilen. :( tai no pelotti ainakin..vuoto ei ollut ihan pientä..ja mies otti asiakseen olla kaikesta pahalla tuulella..

lapset ei tajunneet vaikka kuinka kauniisti sanoin että älkää nyt tänään kiipeilkö miun päällä ja kutitelko, äiti on vähän kipeä..

sairaalallekkin kun soitin niin sanoi vaan hoitsu että jos ei supistele kovasti ja tunnen liikkeet niin ei ole syytä suurempaan paniikkiin.. :eek:

Iltapäivällä mie pakkasi pienimmät autoon ja lähti shoppilemaan..ruoka ostoksia ja mitä oljn lappuun jaksanut kirjoittaa..teini jäi kotiin..ihmetteli vaan kun äiti meni peiton alle ja murisi mnnessään..*mie en nouse ennen uutta vuotta tästä ylös*
:whistle: :D

mies vielä kysyi kaupasta tullessaan että kaipaanko mie jotain riitaa vai mitä, kun yritin kissaa estää repimästä 2.5v jalkoja.. :eek: :headwall: ..luuli että mie olen äksyyksissä pojalle.. :eek:

noi miehet on joskus omituisia :headwall: ..miekin sitten ärähdin ihan suoraan että,*olkoon herran oma asia jos on onnellinen miun vuotamisesta, mie en ole* ..ja menin aikaisin nukkumaan..mie en aio sille kiukkuujalle puhua ennen kuin pyyttää hiukan nätisti anteeks..

onneks *maradona* liikkuu ihan reippaasti ja ei supistelekkaan kovin kovasti..
tänään suunnittelin olkkarin lattialle eväs retkeä isolle viltille..noille lapsille siis ja muuta löhöttely puuhaa..teini totesi aamulla että menee iltapäivällä koulun jälkeen vahtimaan pienempiä ulos että mie saan huilailla rauhassa.. :heart: .. ja kyseessä on vielä 15v poika!!!..kyllä vetäs äitilt tänä aamuna oikein superbonus pisteet :D

Dare ja *maradona* 26+2 :heart:
 
Voi meemee, oikein paljon voimia sinulle ja koko perheellesi :hug: Kyllähän tuollainen uutinen pysäyttää vaikka kuinka lääkärit puhuis et on hyvänlaatuinen ja leikatakin voi. Itse olin aivan rikki kun selvisi että pojallamme on von willebrand-verenvuototauti, ja kaiken lisäksi luokiteltu helppona. Kaikki kauhukuvat hyppäs heti mieleen, et minkälainen tulevaisuus voi verenvuototautipotilaalla olla.. Onneksi kaikki mennyt suht hyvin, toivotaan että teilläkin menee ja kasvain saadaan poistettua kokonaan.

Juu kyllä sitä painoa on täälläkin tullut. Esikon aikana painoa tuli koko raskauden aikana vain 5 kiloa. Nyt oli viikolla 26 tullu jo 10 kiloa :ashamed: Ja sen kyllä huomaa! Kasvot on todella pyöreät ja muutenki olo tuntuu niin läskiltä. No, eipä ole edellisen punnituksen jälkeen järin tehny herkkuja mieli :D
Minua ei yhtään lohduta että kilot lähtee sit ku vauva syntyy, et sillon pääsee ulkoilemaan.. Täällä kun nämä talvet on mitä on. Joulukuussa voi tosin olla vielä suht lämmintäkin (kahtena jouluna jo satanu vettä), mut sit kun pakastuu niin voi viikkokausia pitää lähemmäs 30 astetta pakkasta. Että sillon pysytään visusti sisällä, ja ainoa mikä kiloja voi sillon viedä on imetys. Toivottavasti se onnistuu tälläkin kerralla, ja pidempään ku esikon kanssa..

Rautalääkettä oon nyt iteki kokeillu retaferia ja obsidania. Eipä nouse ei. Neukka sit suositteli maltoferia. Niitä saa tippoina ja purutabletteina. Meillä vielä esikon purutabuja jäljellä, niin kokeilen sit niitä jahka obsidanit loppuu. Tietty ne tipatki olis varmaan kätevät (niitä kun voi ottaa vaikka ruoan kanssa), mut pojan kans meillä kävi ainaki niin et värjäänty pojalla hampaat ku sitä aikansa söi. Kun vuoden päivät sitä kuitenkin jouduttiin antamaan. Sitten kysyin neukan mielipidettä siitä floradixista (se sellanen isompi pullo jossa punainen etiketti, saa ainaki luontaistuotekaupasta). Neukka kielsi ehdottomasti sitä ottamasta. Kertoi että kun hän odotti esikoistaan niin tätä floradixia suositeltiin raskaana oleville, mutta kun alkoi odottamaan kuopustaan niin valmiste oli jo kielletty raskaana olevilta. Tuli vain mieleeni, eikös täällä ollut joku joka ko. valmistetta käytti?

Neukkakäynneistä, mulla on seuraava käynti rviikolla 28+5 ja sen jälkeen alkaa olemaan 2 kk välein. Tosin mulla on ollu niin epäsäännöllisesti nuo käynnit ku meidän kylällä ei varsinaista neukkaa ole, vaan tulee tuolta kirkonkylältä tänne kerran viikossa, ei joka viikko. Että sitten jahka hän täällä on niin pääsee neukkaan.. Ja mielummin se on sit varannu ajan vaik 3 viikon välein ku odottanu vaikka 5-6 viikon välein (jos ei hällä ollutkaan käyntiä). Et katotaan miten epäsäännöllisesti se sit jatkuu jatkossa :)

Täällä vettä satelee, eipä taideta ulos viitsiä ainakaan nyt heti. Poika heräs taas jo 7ltä, vaikka nukahti illalla vasta puoli 10 aikaan. En ymmärrä miksei se nuku. Tänään saa kyllä sitten nukkua päiväunet, ihan parin tunnin päästä mennään sänkyyn. Mun nimittäin on ainaki pakko saada nukkua :) Eikös se sit levähtele sängyssä silmät auki sen aikaa ku äiskä nukkuu :D
Nyt pitää pelata sen kanssa mopopeliä. Sillä mun iänvanha känny jossa joku vanha toimimaton kortti. Sillä se sit pelailee ja leikkii soittelevansa kavereille sun muille :)

Myräkkä ja keiju 26+6
 
Täällä noi neuvolakäynnit menee niin että rv30 saakka on n.4vko välein ja siitä eteenpäin 2vk välein ja sitten rv36 jälkeen joka viikko. Tosin nytkin mulla oli vaan 3vko väliä ja seuraava lääkärinneuvola on jo 2vko päästä että vaihtelee, mutta yleensä siis n.4vko välein tähän asti ollut.
 
Myräkkä, tuo Kreuterblutsaft on juurikin tuota Floradixia jota syön, ja sopii kyllä raskaana oleville tän paikkakunnan neuvolatätin (/kätilön) sekä luontaistuotekaupan myyjän sekä tuoteselosteen perusteella... millonhan neuvolatätisi on tuota syönyt, on voinut suositukset muuttua?
 
meemee voimia ja halauksia :hug:!

Miehen sisko oli joutunut sairaalaan raskausmyrkytyksen takia, lisäksi oli ollut kuulemma kaikki mahdolliset arvot päin hemmettiä. Mutta hyvässä hoidossa on nyt ja lokakuussa on kuitenkin jo laskettu aika, ettei sinänsä ole enää hätää.

Minulla on neuvolat olleet n. 4 vkon välein, nyt on vaan 3 viikkoa väliä, kun tarkistetaan tilannetta lääkärin toimesta ja sitten vissiin alkaa olla 2 viikon välein. Inhottavaa, kun vähäinenkin liikkuminen saa koskemaan ja vihlomaan ja supistamaan. Toivottavasti eivät ole paikoille tehneet mitään.
 
Niin, ja tuosta lenkkeilystä/liikunnasta.. Minäkään en hirveänä pysty liikuntaa harrastamaan, kun alkaa mieletön vihlonta ja supistelu. Varsinki pyöräily on pahasta masulle.. hoksas kyllä maanantai-iltana että on liikkunu, ku aamulla oli pojan hammaslääkäri johon mentiin vaunuilla, iltapäivällä oma hammaslääkäri johon menin pyörällä, ja illalla viel kävin pienen (alle kilsan) mutkan pojan kans vaunuilemassa jonka jälkeen lähettiin ruokakauppaan (autolla).. :ashamed: en pystyny poikaa kantamaan kaupasta autolle tai autosta kotiin,vaan sai mies hoitaa ne kanniskelut.
 
Mäkään en oo voinu kuunnolla liikkua pitkään aikaan. Pojan kans tietty ulkoillaan, et saan edes raitista ilmaa. Mut mitään kävelylenkkejä, ei tule kuuloonkaan. Rasittaa jotenki ihan kauheesti. Tietty, jos olis sit lenkin jälkeen mahiksia levätä kunnes olo paranee, vaan harvemminpa on. Ajattelen että mulle riittää liikunnaksi se ku liikun tuon levottomuuden kanssa.
 
pitää varman ostaa jotai nestemäistä, yhdenpullollisen join muttei siitä ollu hyötyä. se tuntu kivasti nostavan hemppaa kun syö punajuuren päivässä :LOL:

Meemee, voi kauhea :'( voin kuvitella teidän fiilikset. muista antaa palautetta siitä lääkäristä, mä varmaan kävelisin paikalle ja antaisin suoraan palautetta :ashamed: ihan vaan pelkän huolen ja epäammattimaisuuden takia. voin kuvitella mikä määrä kysymyksiä tuossa tulee mieleen ja niihin ei sit oo kukaan vastaamassa, itselläni on kahdesti EPÄILTY kasvainta, olemmilla kerroilla onneksi väärähälytys, ja paikkakin on ollut joku muu kuin pää. Mutta eka epäily oli lapsena kun olin 5vee, mutsi odotti siskoa, sillon oli tehokasta toimintaa, ekasta lääkärikäynnistä viikon päästä olin käynyt kolmesti röntgenissä ja olin leikkuu pöydällä.

Täällä on kauhee tuuli. Eilen nähtiin mummia, kiroili kun ei sieneen pääse, lupasin että jos meillä vielä vaan ehtiim aiteroiset ja rouskut nousta niin voin hälle viedä, itellä on kyllä talveksi jo sieniä. sehä alko möykkää että en mä voi mennä mettään plaaplaaplaa. herranen aika, tuossa on talon nurkalla suunnilleen mun sienipaikka, siitä saa huudettua kotiin jos jotai käy ja mä siis vaan kävelen siel metässä ja lapset kerää sienet :ashamed: huomattavasti vähempi käy paikkoihin kun kävelee pehmemllä sammaleella ku tiellä/kaupassa. tietty haittapuolihan on se ettei mettä oo ihan tasanen täällä..

Neuvolakäynneistä, mä alan nyt käymään 2vk välein, ti oli edellinen neukka, vk oli sillon 26+0. äskö kävin vaa'alla niin sen mukaan noussu tiistainjälkeen kilon apino :whistle: sovitaan että johtui siitä että just olin syöny aamupalan.
Mä en saa veriruokia alas, mut kahdesti kuussa syön kyllä maksaa, ja punajuuria tosiaan vedän päivittäin, samoin ruisleipää, parsakaalenpaloja sillon kun muistan (usein siis) ja puolukkaa oon koittanu popsii mutta kun ei oo lempimarja niin se ei ole.

Mä ootan että alka kuulaat kelit, koivut on jo rumanvärisiä ja lehtiä sataa. NE JOILLA SUPISTELEE EI SITTEN KOSKE HARAVAAN! SE ON EHDOTTOAN KIELLETTYÄ TEKEMISTÄ! noin, ompahan se kerrottu.
mitähän sitä tänää tekis, eilen keittelin 10l mehua..
 
Pikaheippa taas.

Kukas sitä rautaa kyseli? Itellä Fexin merkkinen. Poretabletti jossa myös c vitamiinia ja on sopinu mulle tosi hyvin. Mulle ku ei passaa obsidanit tms ollenkaa.. On aika halpaa ja paljon paremman makuista kuin ne vitamiini+rautamehut joiden nimeä en osaa sanoa saati kirjoittaa :D
Mulla ei ainakaa pelkkä ruokavalio rauta-arvoja nosta, vaikka vetelis mitä aineksia. Eikä kyllä nuo rautamehutkaa tepsi. Maltofer toimii tosi hyvin mutta on kovin kallista ja nyt tää uus löytö Fexin on ihan huippua ja hinta kohtuullinen. SUOSITTELEN!!!
Neuvolat on täällä ainaki alkaen 30 viikolta kahden viikon välein ja sitte 36-> viikon välein. Tai niin se on suunniteltu mutta tilanteen mukaan tietenki mennään :)

Ruokaa tarttis keitellä muttei jaksa huvittaa..
 
Meemee jaksamista ja voimia :heart:

Äitipolilla eilen käyty synn.lääkärin tarkastuksessa ja ultrassa (korvasi neukkulääkärikäynnin ja äitipolilla käyn myös viimeisenkin lääkärikäynnin).

Paikat on kiinni niinkuin pitääkin, pieni seisoskeli mun masussa vatsan vasemmalla puolella, toivotaan että kääntyy myöhemmin.
Pissa oli puhdas, verenpaine ok, paino nyt melkein siinä mitä se oli ensimmäisessä neuvolassa.

Mussukka on hieman pienempi kuin vaavit on tässä vaiheessa, mentiin alakäyrän ja keskikäyrän välissä, eli jos kasvu jatkuu tätä tahtia, pienokaisesta tulee 3kg syntyessään eli ihan hyvän painoinen. Huoleen ei ole kuulemma mitään syytä; katsottiin ultrassa pienen kehitys, istukan, napanuoran virtaukset ym ja kaikki on niinkuin pitääkin. Parempi näin, kuin että olisi hurjan iso vaavi masussa jo tässä vaiheessa.

Mie onneksi pystyn liikuntaa harrastamaan, käydäänkin miehen kanssa lenkillä joka ilta. Eilen käytiin kävelylenkin sijaan 11km pyörälenkki :)

Muutenkin vointi on ollut oikein hyvä, täytyy nauttia nyt kun vielä näin on.

Tetasha :heart: Milli 27+1
 
Mun serkun ja sen vaimon tyttö oli eilen siirretty jo Oysista Kaksiin, tähän lähisairaalaan, ikää nyt siis reilu 2vko ja synty rv33. Painoa on jo yli 1900g ja jaksaa syödä ihan rinnasta imemällä ja on oikein virkeä ja seurailee. Mahdollisesti ens viikolla pääsee jo kotiin kunhan tulee 2kg painoa täyteen ja tarkkailevat vielä hetken että varmasti jaksaa ite syödä ettei enää letkua tarvii.

Mulla ei oikein kärsi enää rattaita työnnellä, ne aiheuttaa kestosupistuksen joka ei lopu ennen ku pysähtyy. Ei se varsinaisesti kipeetä tee mut inhottava kuristus tuolla alhaalla. Pari kertaa ollaan nyt rattailla käyty tuossa postissa jonne menee kävellen 5-10min ja koko matkan supistaa niin ettei lopu välillä. Muuten en oo kävelyn tai rehkimisen huomannu aiheuttavan suppareita mut tuo rattaiden työntely on vissiin sen sortin liike että se ottaa tuonne alamahaan.
 

Yhteistyössä