***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** marraskuussa

hui, täällähä saapi jännittää pisut housussa että onko parikin nettituttua pukaamassa tulokasta! tosin ensimmäinen on varmaan jo saanu nyyttinsä pihalle jos nyt jo oli tosi kyseessä (6vk kärsiny valtavista supistuksista ja paikat ollu auki) ja jos myräkälle tuli lähtö niin toivottavasti oot sairaalaan asti ehtiny.

Mulla koski yöllä selkään niin ettei mitään järkee, jalat ei meinannu kantaa sen takia, ihan ko ois puukkoa tundettu.. samoin häpyluuhun. koita siinä sitten kylkeä kääntää.. |O
 
Huomenia vaan jälleen :whistle:

Yö meni miten meni.... Ei onneksi tai "onneksi ja onneksi" ei supistele, mutta muutoin tuo alapää alkaa olen aikas puuduksissa... Mä olisin jo ihan valmis tän valasoloni suhteen saamaan helpotusta.... Eli valmis synnyttään, mutta.... Kait se vaan tarttee odotella vielä viitisen viikkoa, laskettuun :|

Niin et tänään olis tosiaan ensimmäinen äippälomapäivä!!! JA ihan neukkakortin jouduin kaivaan ja juu 35 tänään täynnä!!!! JEE!!!!! :wave:

Alkaapa olla tosiaan jo osalla jännät paikat!!! Onpas ihanaa :heart:
Mulla ei oikeastaan ole synnytykseen viittaavia merkkejä....
Olen joskus kuullut, et jos synnyttävä äiti on kovin kipeänä, niin keho hoitaa sen, ettei synnytys ala pahimpana aikana.... Joo mut ei tällaisiin voi luottaa, nää on mun erään kaverin juttuja... ;)

Aattelin tän mun vieläkin vaan jatkuvan flunssani kanssa lähtöä ideaparkkiin shoppaileen ja syömään... Kolmen vähemmän terveen lapsen kanssa, mutta kun ei kuumetta ole , et yskää ja nuhaa löytyy, niin eipä kait tuo nyt este ole.... Ja soppailu tosiaan noiden kolmen kanssa ei ole helppoa, mutta jos mä lahjon ne :D

Saisin sitten muutamat loput tavarat hankittua, mitä en ole vielä ole ostellut... :p

No mutta kaippa se on jatkettava aamujuttuja ja toivotettava mukavat viikonloput mammoille!!!

Jisse ja mimmi-jami :wave:
 
huomenia!

Tervetuloa uusille! Ja tosiaan alkaa olla osalla jännät paikat! :)

Täällä vaan lentsu jatkuu. Yskä on tullut mukaan ja limaa tuntuu irtoavan kurkustakin. Siivouspäivä tiedossa. Mies kyllä siivoaa, mutta mutta meinasin tässä rauhakseen alotella. Saan petivaatteet pesuun ja täkit ja tyynyt ulos pakkaseen ja paikkoja järjestykseen ensin. Kattelee, mitä ehdin ja jaksan.

Mutta jos menisi aamupalalle. Kattelis, mitä sitä söis oikein tänä aamuna..

Kattiina ja Möykky 38+1
 
Täällähän menee jännäksi... Kohta alkaa tulla tonttusia maailmaan ja kuka ehtiikään ekaksi :xmas:

Itse en ole kyllä halukas vielä ilmoittautumaan potentiaalisiin synnyttäjiin. 7.12 jälkeen ois ihan hyvä. Siihen asti on niin paljon menoja ja suunnitelmia ettei vielä ehdi :D Ja nyt kun tämän sanon niin olen tietenkin kohta sairaalassa supistuksissa...

Toissapäivänä (35+2) oli neuvola ja siellä kaikki ok. Paineet normaalit, pissa puhdas, sf 33 cm ja tonttu OIKEIN PÄIN! Siis tämä ipana oli tajunnut kääntyä rt:hen! Uskomatonta. Mä oon niin iloinen :D Vielä kun voisi varmistaa, että pysyy sitten varmasti näin päin.... :/ Olen kyllä yrittänyt kyyköttää, jotta valuisi tuonne alas lantioon. Terkka meinasi, että pää ei pahemmin enää liiku, mutta se on nähty ennenkin että mun kohdalla kaikki on mahdollista... (Niin ne sanoi keskimmäisenkin kohdalla, ja hän kääntyili loppuajasta vaikka kuinka monesti. Viimein jäi rt:hen viikolla 40).

Neuvolalääkäri oli muuten luvannut kokeilla mulle akupunktiota, jos tonttu ois ollut edelleen perätilassa. Sovittiin terkan kanssa maanantaiksi pikainen neuvola, jossa tontun asento tarkastetaan. Ja jos on taas kääntynyt, niin tiistaina sitten neulotettavaksi. Toivon nyt kuitenkin hartaasti ettei sitä tarvita...

Kuka se vielä kyselikään tuosta perätilasta. Mun viesteissä aikaisemmin oli kans siitä asentohoidosta (muistaakseni) ja sitten noista akupisteistä. Myös bebesinfo.fi -sivuilla oli mielenkiintoista luettavaa. Ihan kaikille meille, mutta myös tarjontavirheistä.

Oma olo on ollut parina päivänä jotenkin tosi tukala. Hassua kun ajattelin neuvolapäivän aamuna, että varmasti on ipana nurin päin. Niin ahdistava olo oli tuohon ylämasulle ja kovasti painoi keuhkoihin. Sitä edeltävänä päivänä oli parempi olo ja masu tuntui pienemmältä ja vähän laskeutuneeltakin. Silloin arvelin, että voisko tämä olla kääntynyt... Mutta tosi hankala sitä asentoa on itse arvioida. Hikkakin on joskus niin kokonaisvaltainen, että tuntuu sekä ylhäällä että alhaalla....

Tänään sitten olo taas on hyvä ja ajattelinkin tässä kohta suunnata aamukävelylle tuonne ihanan valkoiseen maisemaan =) Lunta näyttää satavan nyt lisääkin. Ihanaa!

Niin ja tervetuloa uusille :flower:

T. Tintukka ja tonttu 35+4
 
Hui, nyt alkaa näköjään tapahtua... kukakohan saa ekan joulutontun?! No, pitkälle me sinniteltiin... ja vauvat on jo hyvän kokoisia kaikilla :). Täälläkin toivotaan ettei vauva ihan vielä syntyisi, hirmuisesti on vielä tekemistä ja menemistä!

Eilisen vääsin joulukortteja ja tänään pitäisi tehdä miehelle synttärikakku ja synttärilahjaksi tarkoitettu isyyspakkaus. Idikseenkin tekis mieli mennä shoppailemaan, mutta en taida keretä - oltais muuten voitu tavata siellä Jissen kanssa :D

Ulkona näyttää olevan kauniin talvinen ilma, jos nyt ryhdistäytyis ja lähtis kaupoille. Tuli pitkästä aikaa nukuttua kunnon yöunet ja pitkään ( yhdeksään ) ja siitäkin on vähän huono omatunto, vaikkei pitäis :ashamed:

Välillä kyl pitää tulla katsomaan tänne, että onko tullut vauvauutisia!

Mukavaa perjantaita mammat!
Killi ja Topi 35+4 :heart:
 
huomenta.. kokonaisena vielä.. :D

ihan mahdottomia nirvauksia tuntuu.. äskenkin piti ihan polvia koukistaa kunnolla kun tuntui että luut leviää käsiin :LOL:

keittiön kaapit käyn siivoomaan kun ei muutakaan.. :whistle: .. eilen kiekuin katon rjassa yläkerrassa..ja se tuntuikkin melkoisen selvästi olotilassa illalla.. ja käytiinpä vielä kirjastossa ja kaupallakin..

sairaala kassin eväät..= suklaa, lakut ja kurkkupastillit..on jo hankittu.. vielä ois jokunen muu juttu hankkimatta..miulle ja *manfredille*..4v sano että äitin mahassa on joku mammutin poikanen.. :LOL:

silmätulehdukset jatkuu noilla pojilla ja yskä ja räkä vuotaa neneästäkin..saa nähdä kuinka terve sitä itse on kun synnyttää.. silmiä kirvelee jo ja nenäkin on ihan nuhaisen oloinen..
:LOL: ..vois tietysti olla hyötyä kunnon yskästä.. sillai *rykäsemällä* synnyttää.. :LOL:

siis voi taivas tätä loppuajan huumoria :ashamed: :LOL: ..ja silti pelottaa .. :|

elämä on piste kom ;)

Dare ja manfred 35+4 :heart:
 
Dare, mua kans on alkanu pelottaa synnytys, ei niinkään kipu, siitä selvii, mutta muuten.. kun veikkaavat että tää tulee viel vauhdikkaammin ku edellinen (joo edellisen teko kesti kaikkineen 10.5h) :whistle: ja silti pelkäävät etten ehdi sairaalaan.

Mä oon oikeesti viikon päästä ihan valmis synnyttämään, mikäli enää sillon kävelen.. ei kärsi istua, ei kärsi seisoa, ei käsri maata, ole tässä sitten..
 
Onkohan Myräkkä jo tositoimissa/nyytti sylissä??? :heart:

Niin ja poks vaan täältä, 36+0 :heart:

Meidän sairaalassa saa vapaasti osastolla vierailla vauvan isä/muu tukihenkilö jollei isää, ja sitten vauvan sisarukset. Muita ei päästetä. Me on nyt meinattu, että mies olisi ihan normaalisti töissä sen ajan, kun oon sairaalassa, ja aloittaa isyysloman vasta joulunpyhien jälkeen, jouluviikon hän on pekkasilla töistä joka tapauksessa. Esikko on sitten sen ajan varmaan mun porukoilla tai omalla isällään, riippuen mihin ajankohtaan synnytys/sairaalassa olo ajoittuu. Mies tekee 3-vuorotyötä, niin sen takia likka saa mennä mun porukoille (jollei osu iskä-viikonloppu juuri silloin), kun äidilläni säännöllinen päivätyö, saa vietyä hoitoon jne. Pitää vaan sitten vielä funtsia, että jos neiti tulisi joku kerta sairaalan meitä katsomaan, ja ainakin sitten hakemaan meidät pois. Mut sen näkee sitten...
 
Munkin piti näin heti aamusta tulla katsomaan onko eka tonttuvauva syntynyt...

Yö oli huono. Valvoin supistusten kanssa puol kolmesta puol neljään ja uudelleen heräsin puol seiska ja taas puol kasi. Sen jälkeen loppuivat kun seinään. Siis jos noi tuntemukset nyt on niitä supistuksia eli menkkamaista särkyä koko vatsalla. Sisäreisiä särki myös välillä.

Vois olla sellanen olo, että haluis lähtee lenkille vähän jo vauhdittaa niitä, mutta jotenkin musta on tullut ton perätilan takia niin ylivarovainen. Pelkään, että ne vedet menee. Lääkärin ohje kun oli, että sitten täytyy mennä heti vaakatasoon ja kiireellä sairaalaan. Niin nyt en oikeastaan uskalla lähtee kotoa hirveesti (ainakaan yksin) mihinkään ja pelkään tota vesien menoa :( Kotonakin kuljen koko ajan puhelin kädessä, että pystyn soittaa sitten miehellä jos ne vedet menee....

Leppis rv36+2
 
Vauvauutisia minäkin katsomassa... :D Vaikken niin paljoa kirjottele, monta kertaa päivässä teidän muiden kuulumiset luen. :p Täällähän alkaa tonttuja ilmaantumaan. Ja hyvä, että vasta tässä vaiheessa. On meidän pikkuset kerennny hyvin kasvaa kämpissään.

Nyt oli pakko päästä kertomaan, että me tuskin pitkälle joulukuuhun mennään. Vilin painoarvio oli eilen vähän vajaat 3500g :whistle: Syntymäpaino tulee luultavasti olemaan 4kilon kieppeillä... :eek: Sen neuvolalääkäri sanoi, että jos ei 1.12 oo vili maailmassa, käynnistetään. Ei kuulemma kauheasti yli 4kilonen mun paikoista maailmaan mahdu.

Eli sais lääkärin mukaan jo tulla jos tahtoo :D

Kaikille ankean olon kanssa kärvisteleville :hug: ja uusille tervetuloa! :flower:

Delfis ja Vili Vilkas
37+3
 
Ihanaa, aamupäivänulkoilu suoritettu. Lähdettiin oikein kävelylle stigan kanssa ja mietin, kun tuolla mentiin, että toivottavasti ei tartte ketään hälyyttää meittiä hakemaan pois... :whistle: No hyvin jaksoin eikä mitään vaikutusta ollut tuolla rehkimisellä...ainakaan vielä... Paitsi tietty poika ja minä väsähettiin, jotta kohta vois mennä pitkälleen molemmat. |O

Sairaalaan pääsee ilmeisesti isä ja sisarukset (Tays). Katsotaan nyt miten kauan siellä ollaan, mutta kyllä meillä esikoinen tulee varmasti heti kun mahollista vauvaa katsomaan. Haluan että on heti mukana hommassa hänkin. Ja isä jää sitten hänen kanssaan kotiin heti kun synnytän, että saavat sitten hetken olla miehissä kotosalla. :heart:
Viimeksi olin sairaalassa 2 yötä ja halusin itse pois, vaikka olis pitänyt vielä kolmas olla. Onneksi oli lääkärintarkistukset niin päästiin sitten aikasemmin kun kaikki olil hyvin. En pystynyt sairaalassa nukkumaan ja oli ihana päästä omaan sänkyyn.

Myräkästä minäkin odotan kuulumisia tai sitten hiljaiselosta päätellään jotakin =)

Enni ja pikkuinen 36+6

 
Heippa mammat!

Kysymys supistelijoille
: Onko muilla jatkuvia kestosuppareita? Siis kun ottaa päähän ja vähän huolettaa, kun minulla supparit kestää tasan niin kauan putkeen kun olen jaloillani/istun. Eli ei tule mitenkään minuuttien välein vaan supistaa vaikka monta tuntia putkeen jalkeilla. Huolettaa että aiheuttaako vauvalle ahdinkoa? :/ Ja mitä kauemmin jalkeilla on ollut sitä ahdistavammaksi olo käy, tuntuu ettei saa henkeä ja painaa kylkikaaren alle tosi kovaa. Ja muutenkin koko vatsaan sattuu sellain pistävästi sinne tänne. Ja sit kestää että levossa supistus loppuu, mutta loppuu kuitenkin.

Tahtois jo synnyttämään, olo on tuskainen!!!

Pööpötti ja Masukki 36+5 :heart:
 
pööpötti täällä! :wave: Eli esim vessaan mennessä koko reissun supistaa ja loppuu vasta sitten kun taas asettuu aloilleen. Samoin käy kun laittaa ruokaa tai käy suihkussa. Kauppareissuista puhumattakaan... :kieh:

Säki siis jo kypsä lähtemään? Mistäs niitä käynnistyskikkoja löysikään? :D
 
delfis, uskallatko olla kuitenkin jalkeilla? Pelottaa oikeasti kun vatsa on ihan kivikova ja sattuu, että miten se vaikuttaa vauvaan?? Ja miksi sattuu vatsaan niin paljon?

Käynnistyskikat kokeiltu, ei tunnu auttavan mikään S. Ei jaksais enää kärvistellä!! :kieh:
 
Täällä inha hengenahdistus tms ollu päällä pari tuntia.. :/ ärsyttävä kun tuntuu ettei henki kulje |O yleensä tämmönen olo on ollu rytmihäiriöiden aikana mutta nyt ei ole niitäkään...


aamulla ahkeroin ja leikkasin kolmen vaipan sekä kahden vaippapussin kankaat odottelemaan ompelua... :D ei esikko suostunu että oisin samaan syssyyn ommellutkin niin jätin hommat sikseen, ainakin toviksi ;) :whistle: nyt herranen on nukkunu 2,5h päikkäreitä..varmaan herää ihan justkohta.

Upp3 ja masukki 34+3
 
pööpötti kyllä oon :D Nyt ainaki uskaltaa, kun eilen neuvolassa selvis, että paikat ei vielä ainakaan oo auennu. Pehmeät ja vain vähän kaula lyhentyny. Muuten jännittää kovasti, että voisko lähtö olla lähellä, kun supistusten välissäki tulee semmosta menkkajomotusta. Tuo alkoi pari päivää sitten ja oli ihan uus tuttavuus...
Jaa teillä jo kikkoja testailtu :D
 
Iik, täällä kanssa valvottiin yöllä supistusten kanssa. Ja miullahan on koko raskausaikana niitä ollut aika vähän, välillä yksi per päivä. No nyt sitten tulivat reilun tunnin ajan viiden- ja välillä jopa kolmenkin minuutin välein :eek: , eivät olleet mitenkään kovin kivuliaita, pientä nipistelyä ja kiristystä mahalla ja tuolla alapäässä! Yhteensä supistelua kesti noin pari tuntia, loppuun kohden hiukka harvemmin, mutta kyllä nuo jo säikyttivät, perskutarallaa...

Miulla siis kun supistukset rupee tulemaan noin säännöllisesti, niin se voi olla menoa se. Ja voitte arvata, että nyt miulle iski kamala paniikki, pelkään siis ihan kuollakseni synnytystä, juuri sen kivun takia ja myös sen vuoksi, että kerkeekö sitä edes sairaalaan, kun viimeeksikin meni niin tipalle. Ja tosiaan jos tällaisia rupeaa tulemaan useammin, niin mistä hitosta sitä osaa lähteä oikeeseen aikaan sairaalaan. Ja miulla tulee vasta tiistaina tuo maaginen 34 viikkoa täyteen, eikä kyllä tartteis muutenkaan vielä muutamaan viikkoon nappulan syntyä...

Ja neuvolassa kävin myös tänään, siellä kaikki ok. Ensiviikoksi varattiin viimeinen lääkärineuvola ja kahdenviikon päästä uusi aika neuvolaan ja neuvolatäti vielä murjaisi, että toivottavasti olet silloin vielä yhtenä kappaleena, kun tuo siun mahakin on jo valahtanut niin alas :/ ...

Ja nyt miutakii alkaa huolestuttamaan, että missä Myräkkä on??

Jessie & nappula 33+3
 
Kävinpä tuossa nopeesti lääkärissä, ihan tavis lääkärillä siis.... Antibiootin sain poskiontelontulehdukseen, josko vaikka alkais helppaan tää paine täällä päässä.... ja nenässä... :snotty:
Lapset on ihan ku persiisiin ammutut karhut, kaikki huutaa ja kiukkuaa toinen toisensa perään...
Itellä taas lämpöä... en tajuu, josko sekin lähtis pois noilla biooteilla... :whistle:
Mieskin vaihteeksi pitkää iltaa ja muut tuttavat ties missä, et eipä ole apuja saatavilla...

Huomenna teatteriin katsoon vuonna 85 ja sunnuntaina jos jaksais kädentaidonmessuille mennä... Lippukin kun olis jo valmiina ostettuna... =)
Jos vaikka sais jotain kivoja vinkkejä askarteluun lasten parissa ja jos vaikka sattuis jäämään jotain käteen...

Kaupassakin uskaltauduin nopeesti käymään, muutama vauvajuttukin tarttui mukaan, mutta vielä jäi huomiselle jotain ostettavaa... Pojalle ostin hatun ja hanskat... haalariin sopivammanväriset... :LOL: No hään vanha hattu oli jotenkin tosi tiukka siitä naama-aukosta, joten sai uuden... selityksen makua... :eek:

No mutta jos menis paimentaan mukeloita ja miettiin ruoka ideoita..
 
Täällä ollaan, yhdessä (liian isossa) koossa. Anteeksi etten ehtiny aikasemmin paikalle. On jotenki taas menny siivillä päivä.
Yö oli tosi tuskainen, tai nukuin kyllä hyvin, mutta kun vessassa kävin niin itku meinas päästä. Aivan jumalattomat liitoskivut. Just pääsin makkarista ulkkariin niin naksahti ristiselkä; se vähän helpotti kävelemistä. Kun ennen naksua en pystynyt oikeaa jalkaa liikuttamaan. Enkä kyllä oikealla kyljellä pystyny nukkuun koko yönä, meni lonkka aivan sairaan kipeeksi.
Tänään ollu jo parempi päivä supistusten ja kipujen suhteen, tosin nyt iltaa kohti ne taas voimistuu..
Enemmänki alakuloa ollu :( Tuntuu ettei kaikki ole parisuhteessa nyt kohdillaan. Meinaa itku päästä jos edes katsonkaan miestä. Ja itestä tuntuu et ärsyttää sen olemus ja tapa kommentoida asioita. Ja pelottaa.. Pelottaa että jään taas yksin :'(
Nämä kait hormoonien ansioita, tiedä häntä. Mutta todella väsynyt olen ja haluaisin vain pois. Saisin vauvan maailmaan, se saattaisi helpottaa (tai sitten ei).

Myräkkä ja keiju 36+1
 
Myräkkä: Ne on ne hormonit! Ei kannata tehdä radikaaleja johtopäätöksiä eikä päätöksiä ennen pääsiäistä :LOL: Siihen mennessä saatetaan olla jo selväpäisempiä. Ehkä.

Pidetäänkö muuten listaa yllä myös synnytysten jälkeen ainakin jonkin aikaa jotta voidaan päivitellä hormonihuuruisia itkukohtauksia?
 

Yhteistyössä