***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** marraskuussa

hui.. olipas firesulla ja darella uutisia.. et alkaa joulukuistenki masut jakautumaan :heart: toivottavasti kaikki menee hyvin!! Mut jos huolta on ni parempihan se vaavien on päästä masun ulkopuolelle kasvamaan :hug:
Mä oon tääl ihan kahen vaiheilla, mua on kyselty muutamaan otteeseen naapurkunnan tk:n pistämään nuita piikkejä, ku niil ei oma henkilökunta riitä. ois tällä viikolla ollu tarvetta to ja pe, sekä ens viikolla ti ja ke. Lupasin et jos oon kunnossa ja saan lapsenlikan ni voin käydä joko ti tai ke, mut en tee täyttä päivää.. isäntä ei oikein ole innossaan, pelkää et saan sieltä sen sikataudin, vaik mut on kyl rokotettu, mut tyttöä ja miestä ei. :/
Tääl mietiskellään, et lähettäänkö huomenna tuonne 100km päähän jouluostoksille (ku viel vois jaksaa vähän kierrellä), haluaisin jättää tuon esikon hoitoon, mut isäntä on sitä mieltä et otetaan mukaan :x |O
sukkis 36+3

Oi, firesun tsemppiä maanantaille kovasti!! Niin se sitten taitaa ensimmäinen joulutonttu tulla maailmaan.

Tänään oli neuvolalääkäri ja sain lähetteen äippäpolille. Ens viikolla varmaan on sitten aika tohon synnytystapa-arvioon perätilan takia. En taida kuitenkaan antaa kääntää vaan sektioon voidaan varata suoraan aika. Kohdunkaula oli vähän lyhentynyt mutta kiinni oli suu edelleen. Ei oo sitten supistelut tehnyt mitään. Painoarvio tytöstä oli nyt 2800g eli ihan hyvillä kiloilla ollaan jo :) verenpaineet yms. muut normaalit.

Leppis rv36+1 (3)

Firesun, tsemppiä maanantaille!! Pian sinulla on ikioma pikkuinen käsivarsillasi :heart: :heart: :heart:

Tervetuloa uusille!

Koivunkäpy oli kaatunut, saman tempun tein minäkin eilen.. :| piha jäässä ja päälle satoi lumikerroksen niin avot, olin mahoineni kentässä. jotenki hassusti polvet edellä kaaduin kun on polvet hellänä ollu.. masu ei oo ollu kipeenä ja vauva liikkunu hyvin. supistelemaan vaan alko heti kaatumisen jälkeen niin säikäytti...

Eilen leivoin mokkapaloja, pullapitkoja ja sämpylöitä, kun mies oli yhden päivän työttömänä ja lähti pojan kans mummilaan :D tänään mies siis alotti koulun... :) selkä huus isosti hoosiannaa kahden tunnin leipomissession päätteeksi |O ja sen jälkeen sattui sit tuo kaatuminen pihalla... sit viel ompelin iltapäivällä ja käytiin kaupassa niin olin hiukka kipeenä illalla jo.. tänä aamuna jatkoin ompeluksia ja sainki pojalle villikset tehtyy, ja itelle kahdet rinnanlämmittimet, toisissa 1krs merinovillainterlockia+1krs fleeceä, toisissa 2krs fleeceä.. sit on jemmassa hahtuvaisetlämmittimet ja sit joku paksu koko rintamuksen ympärille viritettävä lämmitin, saa nähä tuleeko sitä systeemiä käytettyä :D

Mul ja miehel ois tarkotus lähtee 5.12. jouluostoksille naapurikaupunkiin (kun 4.12. tulee veronpalautukset... :D ), taidan pakata sairaalakassin mukaan että voi jäädä samalta reissulta oyssiin.... :LOL: viimekski 3tunnin kaupungilla kävely auko paikat hyvin,ja poika synty illalla ennen puoltayötä, niin toivon että tää menis samalla kaavalla ;)

Upp3 ja masukki 34+2

Tervetuloa minunki puolesta uusille :flower:

Oi että, pian on sit ekat joulutontut maailmassa, jänskää! :heart:

Hei niin, sitä tulin kyselemään jos joku sattuis tietämään, että voiko olla tosikaan mitä jostain satuin lukemaan!
Että Oysiin ei pääsis edes isäkään enää osastolle vierailemaan?? Ei kai tuo voi olla totta?!?

Hui Firesun! Kohta teillä on sitten pikkuinen sylissä :heart: Ja parempi vaavin tulla sitten ulkopuolelle kasvamaan, jos kohdussa ei kaikki ole hyvin. Ja pitkäänhän hää sai siellä jo ollakin, kun sulla on jo sitten maanantaina jo yli 36 viikkoa täynnä. Ja Darelbeidalla ehkä sama edessä... Tsemppiä!

Nenän tukkoisuudesta Täällä oli monta räkänokkaa - minä myös oon ihan tukossa. Kokeilkaas apteekista saatavaa sarvikuonoa! Se puhdistaa hyvin nenän ja poskiontelot. Mulla oli viime raskaudessa jatkuvasti poskinontelotulehdus ja jouduin punkteeraukseen. Nyt oon käyttänyt tota sarvikuonoa ja hyvin se kyllä räkää irrottaa. Ainoo vaan, että kun ei kauheasti taivu niin on maha ihan märkä :D .

Täällä poksuu tänään rv 33 ja oon tosi onnellinen, että näin pitkälle on päästy kun kaksi viikkoa sitten sain ne kortisonitkin. Ja eilen meni yksi rajapyykki, kun olin nähnyt tosi vahvaa unta, että vaavi syntyy viikoilla 32+6. Kaiken lisäksi sain sikarokotuksen just edellisenä päivänä niin ajattelin, että piikki sitten käynnistää synnytyksen tuona uneni päivänä. Nyt onkin miehen kanssa sovittu, että pidän sitten jalat ristissä niin, että vaavi syntyykin vasta 1.1. (laskettu aikahan on 31.12.) :)

Ja tervetuloa kaikki uudet!

Hyviä vointeja kaikille ja älkäähän kaatuilko!

Sonja ja vaavi rv 33

saikulla käyty, 2780g näytti kaverille painoa. 3vk päähän uusiaika, mutta ennen sitä kuulemma voisin jakautua. viikonlopun yli pitää vahdata liikkeitä, kun tuon voltin tein niin voipi istukan alle alkaa kehittä hematoomaa. ja kun mulla on istukka takana eikä herra suostunut menemään edestä niin ei saanu oikein kuvattua istukkaa.
Melttoaminen on mahitonta (millon ei supista) ja tuntuu että kylkiluut murtuu kun punkaa takapuolta kylkiluihin.
Nyt nukkumaan päiväunet, tuntuu että sammuu pystyyn.

Ui firesun ja dare, ekat nyytit lähtee sit tulemaan. :heart:

Menen huomenna pissatulehduksen kontrollinäytteeseen ja maanantaiksi sain aikaistetun neuvolalääkäriajan, siellä katsellaan jos tulehdus on, niin synnytys käynnistetään aikaisemmin. Se olis sit 4 virtsatietulehdus ja vielä 2 hiivatulehdusta päälle.. Estolääkkeitä syön, mutta oireet on edelleen sellaiset et vois tulehdusta olla. Vaikka on toivonut että sais jo vauva syntyä, tuntuu se nyt vielä liian aikaiselta, mut uusia antibiootteja ei uskalla enää antaa.

Pojan luokalla possunuhaa, nyt saa lapset olla kotona sen pari viikkoa et rokote vaikuttaa, mulla keuhkoihin sattuu taas ja olo on kuin jyrän alle jääneenä..

meemee ja stella di natale 34+4

Heip!

Kävin mittauttamassa paineita ja vähän ne oli koholla edelleen, mutta pissa puhdas, päätä ei säre eikä turvotusta ole, niin ei tartte lähtee äitipolille. ONNEKS! En ois millään jaksanu raahautua sinne tänään. :snotty:

Tetasha Mun ystävä synnytti OYSissa viime viikolla, silloin ainakin sai isä vierailla osastolla. Mutta KUKAAN muu ei. Ei edes vauvan sisarukset. Oisko se sit kiristynyt vieläkin?

Miracles 37+4

Miracles: Toivotaan että olis tilanne tuo mikä ystäväsi aikana.
Ihan KAMALAA jos ei isä sais vierailla ollenkaan!! Muutenkin jo inhottaa että joutuu yöt sairaala-aikana olemaan erossa hänestä (juu se ei ole kuin muutama yö mutta silti), niin saatikka sit ettei hän pääsis ollenkaan minun ja pienokaisemme luo.

Alkuperäinen kirjoittaja Tetasha:
Ihan KAMALAA jos ei isä sais vierailla ollenkaan!! Muutenkin jo inhottaa että joutuu yöt sairaala-aikana olemaan erossa hänestä (juu se ei ole kuin muutama yö mutta silti), niin saatikka sit ettei hän pääsis ollenkaan minun ja pienokaisemme luo.
Niimpä! :/
Sairaalan sivuilla oli tämmönen:

http://www.ppshp.fi/kanavat/synnytys/103/

Musta siellä OYSissa on muutenkin outoa, että isä ei saa vierailla kuin vierailuaikoina osastolla. :eek:
Onko muissa sairaaloissa näin?
Mun mielestä ainakin se ois supertärkeää, että isikin vois olla mahd. paljon vauvan ja tietty äidin lähellä heti ensihetkistä lähtien.

Miracles: Kaippa ne Oysissa yrittää rajoittaa jatkuvaa ruuhkaa, että äidit ja vauvat saa levähtääkin. Mie oisin kyllä super onnellinen, jos isi sais olla siellä meidän kanssa aina kun pystyy, mutta eipä sitä ite saa tuolla päättää :ashamed:

Kiitos tuosta linkistä btw!

Hei minunkin puolestani kaikille, ilmoittaudun vielä kalkkiviivoilla mukaan vaikka olenkin teitä seuraillut tarkasti jo piiitkään ;)

Täällä esikoista odotellaan, LA 7.12. ja Kättärille Haikaranpesään ollaan menossa. Jännityksellä hieman ootellaan et mitenköhän tuo synnytys käynnistyy, että onko samaa sarjaa kuin tulevien isomummin ja mummin synnytykset - isomummi kun kaikkia neljää lastaan ootellut 3 viikkoa yli (huh, onneksi ei enää ihan niin pitkään haudota..) ja oma äiti ootellut minua ja sisaruksia 2 viikkoa la:n jälkeen.. että saas nähdä miten käy ja erityisesti pääsispä jouluksi kotiin nyytin kanssa :heart:

Raskaus muutoin sujunut suht hyvin, mutta mulla on ollut jo vuosikausia hirvittävä jännitysverenpaine joka stressaa nytkin aivan hulluna jatkuvasti. Neuvolassa tai lääkärillä siitä ei ikinä saa mitään selvää mutta kotona ollut hyvä niin ei ole tarvinnut hötkytä (tiistaina paineet neuvolassa 190/133 kun juuri hetkeä aiemmin kotona olivat olleet 137/89....), tähän saakka.. Nyt sitten alkanut hiukan kohota kotimittarillakin paineet (alkuunsa olivat keskimäärin 125/84, tänään 138/94) ja tiistaina oli proteiinit +1. Hemmetti. Muutoin olo kuitenkin hyvä ja äitiyspolilta kätilö sanoi, että jos ei mitään päänsärkyä ilmaannu tai paineet poksahda aivan pilviin tms. niin hyvillä mielin voidaan ootella siihen kun tiistaina meillä on joka tapauksessa aika äippäpolilääkärin kontrollikäyntiin, että kun raskausmyrkytyksen oireet ei kuitenkaan vielä täyty miltään osin. Että ootellan sitten sinne mahdollisimman rauhassa. :whistle: Hermoheikki vaan olen aina joka asiasta, erityisesti nyt kun ei ole vaan omasta terveydestä kyse.

Muuten massussa kasvaa vilkas kaveri, joka on ollut raivotarjonnassa tiiviisti jo viikolta 30+1
Sf-mitta viimeksi 35
Syke aina tasainen 160
Hb pysynyt hyvänä - 136 ilman rautavalmisteita
Mammalle tullut lähtöpainoon huimat 2,5kg

Loppuviikkojen fysikaaliset miinukset: 1) Massu ei oo kovin suuri, mutta tarpeeksi suuri hankaloittamaan muun muassa sohvalta tai sängystä nousua 2) närästää niin maan pirusti 3) liitoskipuja on hiukan 4) Viikon sisällä ilmaantunut myös muutamia pirullisen vihlovia kipuja jossain kohdunsuun kulmilla, mutta ne ovat suht nopeita "sähköiskumaisia" eli kestää kyllä 5) valkovuotoa ja peräpukamia, jippii.

Kaikki tarvikkeet tulijalle on jo hankittu, tiistai-iltana viimein haettiin Vigour 3+:t joihin ollaan kyllä tyytyväisiä kun niitä pähkittiin kovin kauan. Nyt vaan ootellaan siis ensi tiistaita että nähdään taas meidän Nöpsy kuvaruudulta ja varmaankin lääkäri tekee myös sisätutkimuksen kun sitä ei neuvolalääkärillä ole tehty nyt loppuraskaudessa. Toisaalta tähän sain vastauksen kysyessäni kätilöltä, että lääkäri tekee tutkimuksen jos katsoo tarpeelliseksi, että kun viikkoja on ensi tiistaina kumminkin jo yli 37 niin jos rupeaa supistelemaan niin antaa supistella ja syntyä jos on syntyäkseen, käääääääk :)

Santeriina ja Nöpö 36+3

Moikka kaikille! :wave:

Pika päivitystö tännekin...
Tänään taas äippäpolilla käyty tarkistuksessa..

Kaikki oli taasen oikein hyvin masukilla, sydän käyrä tikitteli tasaisesti, ja kovasti poitsu liikkui, Ultrassa koko-arvio oli jo 2250 ja lääkäri sanoi nähneensä poikasen päässä hiuksia :eek:
En ois uskonut että ultrassa tommosta voi nähdä. Oli niin mukava lääkäri vielä että yritti ottaa 3d kuvan, mutta masukki oli erimieltä ja käänsi pään lantion taakse piiloon :( No pääasia että kaikki oli hyvin!

Aika kiire päivä koksissa, ensin olivat myöhässä tunnin ku toinen lääkäri oli tekemässä sektiota, sitten tää lääkäri lähti aika kiireellä heti meidän jälkeen leikkaamaan.

Sain nyt sairasloman äippäloman alkuun asti, saa kelakin asiat rullailemaan toivottavasti.

Onnea eritoten firesunille ja darelbeidalle synnytyksiin! Ja tietysti kaikille muillekin jos nyt ennen ensi kertaa lähdette synnyttelemään! :heart:

Jenninho+masukas poika 33+4

Hei vaan täältäkin ja tervetuloa uusille :)

Aivan järkyttävä päivä ollu. Aamusta asti niin jumalattomat kivut alapäässä ettei juuri tolpillaan pysty olemaan. Siis istualteen kivut ei tunnu (supistukset vain tuntuu), mut jos hetkenkään seison niin jo pistää ja lujaa. Äsken supisteli hassusti, tuntu et vetää napaa sisäänpäin.. Tiedä sit mitä sekis oli. Kovasti on vuotoakin ollut, liekkö pelkkää valkovuotoa vai mitä. Kellottanu en oo supistuksia, mut koko ajan niitä tulee. Pitäisköhän tässä alkaa sairaalakassia pakkaamaan varuilta :kieh:
Nyt just tällä hetkellä supistaa ja hirvee paineen tuntu alapäässä samalla. Hitsi ku oliski äitipoli jossain lähellä et käyrille pääsis. Vaan ei, ku täällä sitä ollaan satojen kilometrien päässä lähimmästäkään lääkäristä. Ja lähin käyräki 140km päässä..

Että taas vaan omaa napaa..

Eilen ja tänään pessy pikkuselle vaatetta :) Eka erä odottaa tuolla viikkaamista, tokan erän just kuivumaan ripustin. On ne ihania :heart:
Taidan mennä keittiön pöydän ääreen taitelemaan ekat joulutortut meille. Jos vain pystyn, ei kyllä oikein hyvältä tunnu..

poksuti poo 36+0

Tervetuloa Santeriina82! Minäkin olen menossa haikaranpesään. Mukava saada tänne toinenkin, joka suuntaa samaan paikkaan. Oliskohan oltu yhtä aikaa sitten valmennuksissakin kun mun laskettuaika on 9.12...

Onkohan myös myräkälle menoa nyt jo? no hyvät viikot on onneksi =)

Leppis rv 36+1

Alkuperäinen kirjoittaja leppäkerttu3:
Tervetuloa Santeriina82! Minäkin olen menossa haikaranpesään. Mukava saada tänne toinenkin, joka suuntaa samaan paikkaan. Oliskohan oltu yhtä aikaa sitten valmennuksissakin kun mun laskettuaika on 9.12...
No mutta onpa kiva! Luulenpa että ehkä oltiin tosiaan sitten samaan aikaan valmennuksissa: 21. ja 28.11. olivat, synnytyssuunnittelussa oltiin viimeviikon tiistaina. Oli aivan ihana kätilö, vanhempi täti joka jo 30 vuotta on autellut vaaveja maailmaan mutta ei kyllä yhtään ollut antanut itsensä asiaan leipiintyä. Hirmu hyvä mieli jäi :)

Tervetuloa uusille!Itse olen kyllä niin huono kirjoittelemaan tänne,mutta sitä parempi lukemaan,eli keskustelua olen kyllä seurannut kiitettävästi.Nyt jännittääkin milloin tulee uutinen ensimmäisestä syntyneestä,ehtiikö tulla vielä tällä viikolla...
Tänään oli käynti äitipolilla ja yllättäen oli paikat jo vähän pehmenneet ja kohdunkaulaa jäljellä 1.5cm.Enkä ole oikeastaan edes huomannut,että supistaisi...Onko muilla jo millaisia muutoksia kohdunkaulakanavassa ja kohdunsuulla?Itsellä viikkoja 36+0.

Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Alkuperäinen kirjoittaja Tetasha:
Niimpä! :/
Sairaalan sivuilla oli tämmönen:

http://www.ppshp.fi/kanavat/synnytys/103/

Musta siellä OYSissa on muutenkin outoa, että isä ei saa vierailla kuin vierailuaikoina osastolla. :eek:
Onko muissa sairaaloissa näin?
Mun mielestä ainakin se ois supertärkeää, että isikin vois olla mahd. paljon vauvan ja tietty äidin lähellä heti ensihetkistä lähtien.
Mä oon ymmärtäny er rajottavat siksi, ku OYS:ssa on niin 2 kuin 3:nkin hengen huoneita et saavat äideille ja vauvoille myös omaa aikaa. Ku kaikki äitit ei tykkää siitä et vieruspetiläisen mies on koko päivän siin vieressä.. vaik tietty itestä se mukavaa oliski.
Mä luin kans jostain tuosta et isät ei sais tulla, nimittäin siel ovessa on (kuulemma) lappu, että vain aviomiehet saavat vierailla, ni joku on sit kirjoittanu sen alapuolelle, et eikö isät saa.. Ei ne voi isän vierailuja kieltää, mutenko sit jos isä on sairaana. Ja oon kuullu, et synnäreillä ovat olleet tarkkoja, jos kotona possulunssasia, ni eivät päästä kotiin.. :|
Kannattaa varautua muutenki siihen, et eka vuorokausi synnytyksen jälkeen sairaalassa on melkoista tunteiden sekamelskaa.. itellä meni eka ilta itkiessä koti-ikävää (muistan ku ajattelin, et voisin jättää tän vauvan tänne.. haluan kotiin). Kuulemma ihan normaalia :saint: kun elimistön hormonipitoisuus laskee synnytyksen jälkeen rajusti.. ni hikoiluttaa, itkettää ja on HIRVEÄ nälkä :D ikinä ei ollu kahvi maistunu niin hyvälle, ku synnytyksen jälkeen :D

miten muut ootta aatelleet tehä sisarusten vierailujen kanssa?
Me ku on mietitty et tuo meidän esikko (vajaa 2v) ei tulis käymään siellä.. tuntuu et raukka menee entistä enempi sekasi, et tulevat sit vaik yhessa hakemaan.
Esikon kans ku olin sairaalassa, ni olin sairaalassa ke-la. Sovittiin silloinki et mies kävi siellä ke ja to ja sit tuli la hakeen meidän kotiin.. tuntu et mitä se siellä laukkaamaan (ku tuota matkaa on), toisaalta oli kiva ku sai ite keskittyä vain vauvaan ja toipumiseen. nyt tehdään varmaan samallalailla.. siis et käy kerran kattoon ja sit käy hakemassa kotiin.

Myräkkä, minä mainihin niistä että sitten kun ne alkaa tuntuu ylhäälläkin niin voi alkaa miettimään että syntyskö se. ja sano ukolles että koivunkäpy käski haistaa kukkasen.
Täällä kans muutama nyt tullu semmonen että lamaa pallea suunnilleen kun supistaa. |O mutt avielä en synnyttämään lähde, en!

Osastolla käynneistä, täällä huoneeseen saa tulla lapsen isä ja sisarukset, isovanhemmat saa käydä päiväaulassa, muut eivät saa tulla osastolle.
Juku että on paikat aamusta hellänä, kävelen entistä huonommin. Mutta ihana oli kun siinä käyrillä makasin niin tuli yks vanha kätilö juttelee jok on siis tuttu joka raskaudesta, kätteli käyrän ja tuumas että ei ainakaa tulokas oo moksiskaan muksahduksesta.
Sanovat viel että ois pitäny heti tulla, no kyllähän mä melkein, ei siin ollu ku 1,5h väliä, kun kumminkin ei tullu vuotoja ja tinka potki ni ajattelin ettei ole kiirettä..

Uusille tervetuloa!

Sitä alkaa porukka vaan jakaantumaan, poika ilmotti että Tinka syntyy ensi perjantaina, toivottavasti tarkotti että viikonpäästä.. :LOL:

Iltaa vielä!

Kyllä täällä K-S ks:ssakin ollaan kahden/kolmen hengen huoneissa. =) Ja isit saa ONNEKSI vierailla pitkin päivää miten haluaa.

Sairaalassaolosta Kun kuopus syntyi 2006 lokakuussa, hän syntyi illalla klo 22 jälkeen ja lähdettiin sairaalasta seuraavana aamupäivänä. Nyt jos kaikki menee hyvin, haluan lähteä myös mahd. pian kotiin. Sillon ei tyttöjen tarviis tulla kuin hakemaan meidät..

Tässä tuore masu 37+4, paitsi ei olekaan kun mikään kuvienjako-ohjelma ei pelitä. :kieh:

Huomenna taas tappopäivä liitoskivuille ja supistelulle, kun on kuopuksen kerhopäivä = kävelyä!

No nysse toimi!

Sillon ku mä olin siel osastolla, niin sanoin yhdelle kaverille et varmaan syntyy 13.11. eli perjantaina 13. päivä.
Ja se päivä olis huomenna, saas nähdä miten käy. Pahasti kyllä enteilee. Ja helkkari ku ei pysty istumaan heti supistaa, ei kauheesti makaamaan ja puoli-istuvassa asennossa meinaa lähteä taju.

Ai että on ihanaa :headwall:

*muoks* hampaita en saanu pestyä ilman supistusta :headwall: Taidan mennä nukkumaan. Sairaalakassia en oo pakannu viel, mut katoin itelle ja vauvalle kotiintulo vaatteet valmiiks. Tiedä jos se lähtö nyt tulee sit... :|

Yhteistyössä