***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** marraskuussa

Minäki mukaan!
Eli olen 22vuotias, LA 10.12, OYS, esikoinen ja varma pipuli ultrassa :heart:
Melkeinpä alusta asti seuraillu tätä palstaa ja nyt kun enää kaksi viikkoa jäljellä (toivottavasti), niin uskaltaudun mukaan :ashamed:
Raskaus melkolailla vaivoitta sujunu, supistuksia odotellessa :) olis jo kiva päästä tästä eturepusta eroon. :D

Sanna ja pikku naninani 38+0 <3
 

tääl käytiin tänään neuvolassa,kaikki suht hyvin..hemppa oli laskenu 105een,et rautaa lisää vaan,painoo tullu 4.7kg tähän asti,verenpaine oli musta aikas korkee oli 133/86..lapset saivat samal sikapiikit...sit lähdin ystävän kans tallinnaan päiväks ja reissu meni hyvi,selkä ruvennu nyt hiukan reistailee..

36+2rv
 
Koittakaas nyt joku synnyttää, aika vähä on joulukuisia viel syntyny, vaiks joulukuu uhkaavasti lähestyy :whistle: Mähän en sit synnytä kun vasta jouluna.... hiljaa salaa mielessä toivon, että ennen laskettua päivää syntyis kuitenki, mut parempi varautuu pitkään oottamiseen ja yli menoon, niin eipähän sit tuu yllätyksenä....

Laskettu aika lucian päivänä
 
tämä aamu aloitettu tällä :x tavalla....eli rv38 alkaa ällöttävästi...blääh...huhhu, tuli ihan puskan takaa tuo oksennus, kerkesin onneks keittiön lavuaarin luo...
Viimeks oksensin rv20? ja ekar oksat tuli alkuraskaudes...onko tämä nyt sitä loppuraskauden oksaa?..

Onneks mä eilen olin ahkera, mä kokkailin ruokaa ja pyykkäsin, ainut pyykki mitä jäi on esikoisen kasa.
Ajattelin oikein et mä rupeisin pakkaan sairaalalaukkua valmiiks...ku en edes tiedä mitä tontulle päälle...

Että näin...uskaltaisko ny juoda vähän vettä...

 
Sydänkäpynen voih! Voimia oksuolon kanssa. Jollain meidän pinolaisella alkoi päivää ennen synnytystä pahoinvointi ;)

Täällä nukuttu yön aikana kokonaiset 3tuntia! Ah. Nyt on pirteä olo ja hyvä mieli.

Delfis ja Vili
39+3
 
Huomenta!

Nonni, mistäs mä tiedän oliko aamulla pöksyyn lurahtanut jutska lapsivettä? :eek: :eek: Heräsin siis siihen.. Ei paljoo tullut, mut sen verran kuitenkin että kastui pikkarit.
No, kaipa sitä alkaa lurisemaan lisää jos sitä itseään oli.. :saint:

Miracles 39+5
 
Voimia kaikille masunsa kanssa kärvistelijöille :hug:

Täällä ihmeen hyvä fiilis vaikka vauva masussa ja laskettuaika tänään eli rv 40 poks Ei mitään merkkejä synnytyksestä, katsotaan sitten ensviikolla :D

delfis nyt vaan sitten monet päikkärit tänään, niin taas jaksaa.

sydänkäpynen voi kurjaa :x toivottavasti ei jää tavaksi.
 
huomenta! eilen käyty painoarviossa äitipolil ja painoarvio 3.1-3.3kg, eli täl hetkel painaa n. kilon vähemmän kuin esikoinen syntyessään. ens ma ois neuvola ja sen jälkee mahd. yliaikaskont. äippäpolilla. kaikki oli ultras ok ja ultral katsoi lekuri kohdunkaulan tilannetta jota on jäljellä 4,5cm!! |O eli kipeät supistukset silloin viikol 34+4 (joiden takia makasin silloin yön polil) ei oo tehneet mitään tuonne alakertaan... noh, jos tääkin käynnistyy sit yllättäen vesien menolla niinku esikoinen....
:hug: sitä tarvitseville ja tervetuloa uusille! :heart:

jos kävis vaikka pesemään pyykkii...

äippäliini ja rv 39+3
 
Aamuhuomenia :wave: yö on nukuttu,ihmeen sikeesti,ihanaa :heart: vaikka nukahdin vasta puolilta öin..en ala tätä talvea,eilen taas satoi lunta nyt sit ihan mustaa .. :ashamed:
eka adventti sunnuntai on su siitä se joulu alkaa lähenee ja synnytys :D
Kiitos Myräkkä treffeistä eilen :hug:

pitäs alkaa valmistautuun citymarkettiin,kamu tulee hakemaan,haen vaaville sen punkan ja ruokaa viikonlopuksi,ihanat muksut tullee isältä nyt mulle tänään :)

vois sitä laitella vaaville sängyn valmiiksi ja sairaala kassin valmiiksi..tiiä milloin tulee lähtö :D sais kyllä kasvaa ..

suppareita ja jaksamista lähetän jotka tarvii paljon sitä :hug: :hug: ja uusiakin on tullut tervetuloa! :flower:

mutta mukavata pvää kaikille :hug:

mamma ja rv 35+2 :heart:
ihanat poijat vm 99 ja vm 03
 
Huomenia,

Äippäpolilla eilen käyty ja vauvan painoarvio 2,4 kg, pieni on siis edelleen, mutta kasvanut edellisestä mittauksesta. Kohdun suu auki 1 cm ja kanavaa jäljellä 2,5 cm. Verta tuli ja sattu tutkimus vielä jälkeenpäinkin. Lantion synnytyskapasiteettia arvioitiin vain "silmämääräisesti ja käsikopelolla".. Ei kamalan uskottavaa ollut. Muutenkin lääkäri tuntu ihan sukalta ja tuntu et se kätilö huoneessa tiesi ja osasi paremmin.. Niin ja sillä oli sentään sympatiaa toisin kun sillä lääkärillä.

Nyt vaan tekee jouluvalmisteluja.

Iiriksen äiti 37+1
 
Miracles Seuraa lirahtaako lisää vielä. Kyllä sitä luulis lisää tulevan jos lapsivettä ois. Jos tulee vielä niin ota sit yhteyttä synnäriin.

Mä sain eilen muutaman supparin illalla. Ei nyt mitenkään äly kipeitä olleet mut hieman jo selän puoltakin jäykistivät ja liikkuminen teki tuskaa. Vauvakin rupes mylläämään ihan älyttömästi. Sen verran se sai aikaan että suoli rupes tyhjenemään. Mut yö sit menikin nukkuessa ilman mitään tuntemuksia. Mut hyvä niin. Saa vielä viikon pari olla masussa.

Onko muuten kellään kokemusta Brio race rattaista? Tilasin semmoset korvaamaan meijän matkarattaat. Esikoinen on jo kasvanut ulos noista matkiksista ja kun vauva syntyy niin saa hänen kaukalon kiinni sit noihin matkarattaisiin ja esikoinen matkustaa noilla brioilla. MIkäli siis ostosreissuja tulee tehtyä niin että molemmat mukana ja joku kaverina toista työntämässä. Meneekö noi Racet miten makuulleen? Kun ei oikein tarkkaa tietoa mistään löytynyt. Brion sivuilla puhuttiin vaan lepoasennosta, mutta onko se sit puoli-istuva vai suht makuullaan.. ensin meinasin tilata Ponyt mutta niissä tuo lepoasento on vissiin vielä pystympi joten vaihdoin raceihin. Jos ne ois edes suht makuuasentoon saatavat niin niitä vois sitten myöhemmin käyttää päivähoidossa nuoremman päikkärivaunuina mikäli vaunuissa nukkuja tästäkin tulee.

Sanle ja veturi 36+1
 
liskojen yö takana, eipä paljon nukuttu. |O pitäs viel jaksaa kauppaan raahauta, evvk tällähetkellä ihan oikeesti..
Ja polille soittelin maanantain käynnistä että käynnistelläänkö vai mitenkä, eipä tuo osannu sanoo juuta taikka jaata asiaan.
JOkseenkin olo että tää nyt ei ainakaan vapaaehtoisesti tuolta pihalle tule, vaikka sopis tulemaan vaikka heti kun nuo sokerit nyt sit läks seilaamaan, iltapalanjälkeen 8.4 vaikka olevinaan terveellisesti söin.
Elän synnytykseen asti kahvilla ja suklaalla ne ei nosta sokereita, kaikki muu näkyy nostavan :eek:

Mä oon noussu tunti sitten ja mun käsi on edelleen ihan puutunu, kiva lähtee ajelemaan autolla.

Miracles, paa mustat alkkarit jalkaan, lapsivesi on kuivuttuaan väritöntä :D näin ainakin sairaalassa väittäävät.

Ja kärvistelijöille jaksamista!

Liekkö se myräkkä lähteny yöllä tositoimiin?
 
Täälläkin liskojen yö takana.... yöllä tuli kaikenlaista mieleen ja ei nukuttanut. Mietin jopa että nousen keskellä yötä koneelle, mutta onneks uni tuli jossain vaiheessa ja vei voiton.

Lähinnä mulle "iski paniikki" - tai no, paniikki ja paniikki, mutta rupesin eilen illalla jostain ihmeen syystä miettimään että mitäs jos lapsivedet meniskin nyt yhtäkkiä, niin miten nopeasti sairaalaan ja missä asennossa. Tyhmä ensikertalainen olen, mutta ainakaan viimeeksi pää ei ollut kiinnittynyt kuulemma terkan mukaan ( hyvin alhaalla se oli ) ja sitten rupesin lukemaan että ohjeita on erilaisia eri sairaaloilla! minä kun luulin, että jos vauva on perätilassa, niin sitten vaakatasoon ja ambulanssilla sairaalaan, mutta kun jossain on ollut ohjeita, että jos vauvan pää ei ole kiinnittynyt niin sama juttu. minä kun niin ajattelin että jos nyt lapsivedet menee niin voin käydä vielä suihkussa ja kiireettä pakata kimpsut ja kampsut ja sitten lähteä sairaalaan... :eek: Miten teillä muilla on mennyt nuo ohjeet?? Helpointa kai olisi että synnytys alkaisi supistuksilla....

Pitänee tänään vielä soittaa terkalle ja kysyä... hän kun on ensi viikolla kaiken lisäksi pois ja joku nuori tyttö on sijaisena. Höh, kaikkea sitä tulee mieleen yön pimeinä tunteina. :(

Killi ja Topi 37+4
 
En oo lähteny vielä mihinkään toimiin |O

sydänkäpynen täälki aika heikohko olo näin aamusta..

Illalla nukahdin oikein hyvin, varmaan tunnin nukuin niin heräsin ku tuntu et vauva puskee ittensä kohta väkisin läpi. Nukahdin sit onneks uudestaan pari tuntia pyörittyäni. Heräsin reilu tunti sitte, mahassa kiersi ja joka paikkaa paino. Aamupalalla imeskelin leipää ku oksetti ja ällötti niin kauheesti. Ei mulla tämmöstä oo tässä raskaudessa ollutkaan..
Ja se kävely sinne ruokasaliin |O Onpa taas hankalampi liikkua ku eilen. Mut en sano et tää tänään syntyis; ei synny kuitenkaan! :/

En muista mainitsinko eilen, mut mähän keräsin illan mittaan kaikki kamatki pusseihin. Kovasti olin lähdössä synnärille :LOL: Mut niin ne supistukset aina vaan loppuu.. :headwall:
Mulla maanantaina äitipolilla neuvola. Varmaan ehdin sinneki, ei tää tuu ulos täältä yksiöstään kyl siihen mennessä. Kiusaa vaan mua.

Juu mammaroi, oli kyl kiva nähdä eilen :) Millos seuraavat reffit? ;)

Tosiaan se olis sunnuntaina eka adventti. Pääsenköhän mä tuleen valmiiks jouluvaloin koristeltuun taloon :) Vai pitääkö ne ruveta ite laitteleen ku kotiin pääsen... :/

miracles, säkö nyt sit ajattelit viuhahtaa ennen mua? Mä otin eka vuoronumeron!! ;)

Killi juu kyllä se kannattaa makuulleen mennä jos veet menee.. Mä tosin joudun lähteä taapertaan jos näin käy, onneks ei oo pitkälti. Ja kävellä täytyy tosta päivystyksen läpi, et eiköhän ne siitä jeesi mut synnärille jos oikein pahalta tuntuu..

Nyt kyllä supistaa. Taitaa vaan valaa taas turhaa toivoa muhun tuo pikkunen :headwall:

Myräkkä ja keiju 38+1

*muoks* Ei nyt sit antais mitään oireitakaan jos ei kerta oo syntymässä :headwall:
 
killi: jos veet menee, ni varminta on ku lyö pitkälleen ja soittaa synnärille.. antavat sieltä ohjeet!! Jos vauvan pää ei ole kiinnittyny, ni todennäkösesti pyytävät tulemaan makuasennossa sairaalaan näytille ja mikäli synnytys ei ole vielä alkanu (siis ei supistele) ja vauva kiinnittyny päästävät kotiin odotteleen tai vaihtoehtosesti menet osastolle ootteleen (ja mahd. mies kotiin).
Tääl unelma yö takana.. ihmeen hyvin oon nyt muutaman yön nukkunu, tai heränny kyllä ja käyny vessassa, mut tuntuu et on saanu nukuttuaki ku esikko ei ole tyhjää valvottanu! ja Onnellinen tästä olen :saint:
Nyt olis tarkotus lähtä käymään koko sakilla kaupoissa (kangaskaupassa, apteekissa ja ruokakaupassa). Sain tehtäväksi värkätä nahkasta papan mopediin työkalupussin ja leipomustarvikkeitaki pitäs hakkee, jos tekis vierasvaraa pakkaseen + vähän esivalmisteltuja ruokia.
Mä oon täs tuuminu etten kokeile mitään kolmea S:ää, en viittä R:ää, enkä 7:ää Teetä vaan oon ja oleskelen + yritän keksiä mahollisimman paljon tekemistä.. niin ja nautin ku saa viel nukkua :saint:

38+4
 
Killi12 Täällä on sellaset ohjeet, että jos lapsivesi menee ja on kirkasta niin kotona voi olla vielä 6h jos supistukset antaa myöten.
Mutta jos on vihreää tai kokkareista niin pitäis lähtee heti. Vaakatasosta tai ambulanssista ei ole edes mainittu. :eek:

Koivunkäpy Tietty mulla oli yöllä valkoset alkkarit.. Vaihdoin mustiin. :D Mut luulis kyllä että lorahtelis jo enemmänkin jos oli lapsivettä. Siitä on jo kohta 2h kun heräsin.
Nyt mua pelottaa muka jos loput vedet menikin pönttöön kun kävin pissalla enkä huomannu sitä. :snotty:

Mulla on siis kaksi edellistä synnytyst käynnistyny limatulpan menolla ja suppareilla. Kalvot on pitäny puhkasta salissa molemmista ja onki ollu muuten tiukassa! :eek:
En itse jaksa uskoa, että tämä lähtis vesien menolla....
 
Täällä on ohje että aina jos vedet menee niin lanssilla sairaalaan ja kävellä ei saa yhtään. Ja sen jälkeen on turha odottaa että kotiin päästäsivät ennen ku lapsi maailmassa. Täällä on ohjeet paljon tiukemmat ku monessa muussa sairaalassa. Ainakin Helsingin päästä on monesti kuullut juttua että jos on soittanut synnärille vesien mentyä niin ovat vaan sanoneet että tule sitten kun et enää kotona pärjää. :eek: Sinänsä kai sillä ei oo väliä onko lapsi perätilassa vai raivotarjonnassa. Perätilalapsi nyt ei kiinnitykkään vissiin mutta eihän se raivotarjontakaan mitään takaa. mullakin on vauva nyt vielä niin älyttömän korkealla että pää on tuossa navan alapuolella ja alamaha vielä ihan tyhjää.
 
Lapsiveden menosta ollu puhetta, mulla on yhdessä synnytyksessä menny vedet kotona ja ei me mitään ambulanssia tilattu ja mä oisin viel pysyny kotonakin, mut mies sanoi et nyt lähetään heti, kun ennen vesien menoa oli tullut 6tai 7 kipeää supistusta. Onneks lähdettiin heti sillä paikat oli jo 10 senttiä auki, mut hiukan oli kohdunkanavan reunoja jäljellä, vauva syntyi niin ettei sairaalassa keritty olemaan kuin puoli tuntia ja siitäkin ponnistusaikaa oli 15 minuuttia....

Mut yleisesti täällä on puhuttu et voi mennä omalla autolla, ellei sit ole erikseen mainittu neuvolassa... ja ainahan voi kysyä neuvoa synnäriltä....

La 13.12 (mitäs niitä viikkoja sit onkaan??) niin ja menkkojen mukaan la 5.12
 
Perjantaita :wave:

Täällä myös edelleen kärvistellään, ei mitään oireita et synnytys ois lähelläkään, vaikka enää viikko laskettuun :eek:
Ihan semmoinen tunne et yli mennään ja reilusti! Jospas kuitenki jouluun mennessä ois jo kotona..
Viikon päästä tulis veronpalautukset eli just la samana päivänä ja jouluostoksille meinasin vielä mennä! Sitten siellä ruuhkassa tai jossain kassajonossa menee vedet :ashamed: :eek:
Ois kyllä just sitä minun tuuria..

Täällä kans ohjeena, et jos menee lapsivesi niin ambulanssilla sairaalaan, oli vauva sitten pt tai rt!

Yöt on kyllä täälläkin yhtä tuskaa! Jos kipujen puolesta sais nukkua, niin sitten esikoinen heräilee. Kumma juttu, vaivaakohan sitä vauvan tulo vai mikä lie, kun joka yö huutaa huoneestaan äitiä eikä mitään hätää ole. Muka on jano tai pissahätä tai muuten vaan huutelee.. Ei ole kiva kun just olen päässyt uneen niin saa vääntäytyä tuskissaan sängystä ylös ja kun tytöltä kysyy mitä asiaa niin vastaus oli viimekin yönä et "en löydä hyvää asentoa" |O

Pitäisi mennä leipomaan täytekakkupohja ja laittaa takkaan tuli.
Ei muuta kuin hyvää viikonloppua ja ekaa adventtia!!

takhisis + masukki 39+0 *POKS*
 
Kiitos teille ihanaiset mammat kommenteista koskien tuota lapsiveden menoa! :heart: Tosin kylläpä on kovin erilaiset käytännöt ympäri maata!!!! Toivottavasti lapsivedet EI mene kotona, niin ei tartte arpoa, että mitä tekee.... tosin taidanpa varm.vuoksi soittaa synnärille jos niin käy että vedet menee - että mitä teen ja meen varm.vuoksi makuulle....

Eilen juttelin kaverini kanssa ja hän on saanut lapsensa Tukholmassa... siellä hällä meni lapsivedet aamulla ja tämän jälkeen kaverini oli käynyt vielä urheasti tunnelbanalla verotoimistossa asioita hoitamassa kun ei ollut supistellut! :eek:

Minä lähden tästä pizzalle työkavereiden kanssa.... :), tänään on ollu jo 3 viikkoa töistä pois - kylläpä on aika rientänyt. Eikä oo kyllä ollu YHTÄÄN ikävä työpaikalle :LOL: - työkavereita ehkä kyllä vähän.... =)
 
Jorvin sairaalan sivuilla sanotaan lapsiveden menosta - ja siis sairaalaan synnyttämään lähtemisestä - näin:

"Kun lapsivesi menee. Sinulla ei kuitenkaan ole kiire. Mikäli raskautesi on ollut säännöllinen ja lapsiveden väri on kirkasta/vaaleanpunaista, eivätkä supistukset ole kivuliaita, voit rauhassa odottaa kotona 12 tuntia veden menosta. Lapsivesi ei tule kaikki yhdellä kertaa, vaan sitä tiputtelee jatkuvasti. Suurin osa synnytyksistä käynnistyy vuorokauden sisällä lapsiveden menosta."

Mutta mulla kaikki synnytykset ovat käynnistyneet yhtäkkiä kipeillä suppareilla, joten en edes ole miettinyt tätä vaihtoehtoa... ;)

Sisely 38+6
 
Mikkelissä ohjeistettiin tulemaan synnärille lapsiveden mentyä. Tarkkaileevat siellä tilannetta sitten.
Minä olisin valmis lähtemään synnyttämään, kun alan kyllästyä odottamiseen. Äitikin soitti eilen ja kyseli, että joko on mitään merkkiä. Tosin hän seuraa mun statuksia fb:ssa, niin tietää kyllä, että jotain tapahtuu, jos en ole sinne mitään kommentoinut tai tilaa päivittänyt :LOL: . Jos lähtis juomaan lisää kahvia ja lukemaan vihdoin aamun lehden, kun en ole sitäkään vielä tehnyt.

Kattiina ja Mäykky 40+1
 
Meiän neukussa kans määrätty vesien mentyä soittamaan amppari ja olemaan makuuasennossa,ei saa jäähä oottelee pitemmäksi aikaa...

eipä muuta ku merkkiä itelle. supistelee ja polttaa selkää...

Upp3 ja masukki 36+3
 

Yhteistyössä