***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** lokakuussa

viela tuosta sikarokotteesta. mulla oli eilen illalla hiukan kuumetta (38.1) rokotuksen ottamisen jalkeen. Nyt jo laskenut. olo ihan normaali ja vauva potkii kovasti. eli Vielakin rohkaisen teita kanssamammat: ottakaa se rokote, saa vauvakin vasta-aineita!

Katrinainen, onko teillä tuo sama rokote käytössä mikä suomessa on?

Olin hurja ja tuppauduin ukon mukaan kauppaan ja sitten viellä hoitelin lohen uuniin, kohta saa herkkuruokaa :p toivottavsti ei supparit silti ottas itteesä tempusta. mutta kun lääkäri sanoi että varovasti voi välillä nousta, mutta ei kanteluita/kyykistelyjä/kumarteluja/ojenteluja vieläkään saa harrastaa..
illalla istuin hiukan pidempään niin jumalattoman paineen kehitti kyllä alas..
No, jokainen päivä minkä pysyy koossa on voiton puolella. ja veikkaan että tää tekee samaa ku edellinen että säikyttelee ja pitää varpaillaan mutta pysyy kutakuinki oikeille viikoille sisällä.

Eihän kellään olis tarvetta lasten ratsastushousuille? kerran pestyt ja kahdesti pidetty..

Lauantaita! Me tultiin anoppilasta käymään kotona (100km päässä). Toinen koneellinen pyykkiä pyörimässä. Ihana päästä nukkumaan omaan sänkyyn. Huomenna sit takaisin anoppilaan viikoksi.

Supistelee supistelee.. Nyt ku täällä kotona vähän touhuillu niin kova paineentuntu alapäässä. Ihan ekana kauppaan mentiin ku tultiin, ettei sit tarvi erikseen enää käydä. Niin kaupassa jo tuli aivan mielettömän tuskainen olo. Mulla pelottaa että iskee joku synnytyksenjälkeinen masennus. Kun tuntuu että nyt jo alakuloisuutta. Itkettää enemmän ku aikoihin :(

Myräkkä ja keiju 33+2

Killi, mun siskollaki on nyt jotain 14-15 viikkoa täynnä, eli huhtikuussa laskettuaika ;) hän on vielä epävarma mitä tekee rokotteen suhteen, ilmeisesti jättää ottamatta..

Myräkkä :hug: Älä pelkää masennusta etukäteen.. Toivotaan että olosi pikemminkin helpottaa synnytyksen jälkeen :hug: Mutta jollei, hae heti apua. Se pelasti ainakin itseni ja toivuin masennuksesta jo puolivuotta synnytyksen jälkeen, psykologin avun ja lääkkeiden avulla... Täällä voit purkaa tuntojasi kyllä mielinmäärin :hug:

Upp3 ja masukki 31+5

:hug: elämä on piste kom :D sanoi esikoinen kun kahvi hurahti suosikki paidan päälle..

eli pienistä hassuista pitää naurut kerätä..vaikka se oiskin hiukan vahingon iloa :whistle: ;)

mie kiitän ja kumarran kaikkia jotka kehotti olemaan heittämättä lusikkaa nurkkaan..
en varmast visko lusikoita tai muutakaan..

maanantaina soittelen neuvolalle ja kyselen keskustelu aikaa..ja varmistan että saan sen nöffipiikin.. sanokoon kuka mitä hyvänsä..

ja mie kyllä pyöritän huonekalut vielä uudelleen noissa makkareissa..isännän avulla tällä kertaa tosin..

ja heilukoon sokerit miten lystää ei se insu piikki paljoa satu.. :whistle:

ja nyt mie menen laittamaan puurot kuppeihin noille kesäajassa heränneille.. :wave:

Dare ja harjotukset alottanut maradona 32+6

Koivunkäpy: ihana kuva!

Dare: Kiva kuulla, että jo parempi mieli ja suunnitelmat tulevaan valmiina.

Minäkin ajattelin huomenna mennä ja ottaa sen rokotteen. Ei kai tässä voi vastustaakaan, kun kerran melkein kait pahin riski´ryhmä ollaan juuri me viimeisilläään olevat. Onneksi meillä ei kuitenkaan ole rokotetta missä elävää viirusta, niin tuntuu jotenkin turvallisemmalta.
Niin ja tuolle esikollekin on jo rokotepäivä valmiina. Mitähän sen kanssa tekee? No onneksi siinä on vielä pari viikkoa mietintäaikaa.

Oma vointi on suht hyvä, mitä nyt hermot välillä koitoksella tuon pikku-uhmiksen kanssa. Päiväunille meno on nykyään tuskien taival, mutta tarvitsee ne unet kuitenkin vielä selvästi. No kotona olllessa voi onneksi sitten tehdä vähän omat rytmit. Nyt on yritetty noita hoidon rytmejä noudatella.

On muuten ollut piiitkä päivä tänään, joten taidampa lähteä vaakatasoon.
On kyllä ihanata olla taas kotona ja keskittyä kotiin ja perheeseen ja ehkä vähän itseenkin. Ei tartte töistä stressata ja jaksamistaan sinne käyttää.

Enni ja pikkuinen rv 33+1 (voiko olla jo noin paljon?)

myräkkä Ei ole kovinkaan kauan siitä kun itse luin(en muista enää mikä lehti..) että raskaus ajan masennus on lähes yhtä yleistä kuin raskauden jälkeinen masennus. Toki raskausajan masennus on yleensä lievempää kuin raskauden jälkeinen. Olen tunnistanut itsessäni useammassa odotuksessa juuri tätä raskausajan masennusta ja siitä olen terkkarinkin kans puhellut, mut mulle ei ole kyllä sit tullut enää synnytyksen jälkeen minkäänlaista masennusta, onnekseni :)

Silloin tällöin käyn lukemassa juttujanne, mut eipä niitä kovin usein kerkee lukemaan, kiirettä pitää!!! Raskaus edennyt tähän asti normaaliin tapaan, ilman suurempia vaivoja. Se täytyy todeta että kroppa ja mieli kestää paremmin kun on pohjalla suht hyvä peruskunto, vielä tänään kävin reippaalla sauvakävelyllä kävelemässä 7 kilsaa, ylämäessä kyllä joutu jo puuskuttamaan....

Naiset pitäkää kunnosta huolta, niin voitte paljon paremmin!!!

Kivitasku ja LA Lucian päivänä

Tultiin takas anoppilaan. Tosin se 100km suuntaansa matka. Eikä kyllä masu tykkää yhtään autoilusta, ei edes noin lyhyistä matkoista. Kun hirveästi supisteli koko matkan :( Nyt jo rauhoittunu, mut vieläkin ahdistaa sillai oudosti.
Lisäksi oon huomannu et usein ku vessassa käy niin kauhee paineentuntu alapäässä, ihan ku ponnistuttais..

Nyt pitäs siirtyy nukkumatin luo. Kello kuitenki jo tosi paljon eilistä aikaa.. Ja ehkä olotilaki helpottais ku menis makaamaan..

Mieski sai puhelun et eivät vielä huomenna pääse töihin, tiistaina vasta menevät. Ihan kiva, toisaalta olis voinu viel jäädä kotiin. Mistä tollasia tietää..

Myräkkä ja keiju 33+3

Me käytiin eilen koko perheellä uimassa, en taida enää uskaltaa lähteä kun sen jälkeen oli kohtu ihan sika kipeä ja alko selkään ja reisiin ottaa, niinku ois noidannuolia iskeny (samanlaisia oli esikon odotukses..). Altaassa oltiin hurjat 15min istuskelemassa, sit tuolla 1v2,5kk alkoi palelee niin lähdettiin kun oli eka uintikerta nyt isompana, viöimeks käyny vauvauinnissa 3-4kk iässä.... Oli kyl koko illan tukala olo sit tuon reissun jälkeen.. :/

Upp3 ja masukki 31+6

upp3 Mun tekis mieli uimaan, mutta en tiiä saako mennä jos vaikka paikat hieman avutunut jo? Kun ei ole tietoa mikä tuo tilanne on.

Rokotteesta Meilläpäin ei o kuulunu viel mitään koko asiasta, katsotaan koska tänne ne rokotteet saapuu..

Yöt menee niin huonosti, mulla alkaa lonkkia ja jalkoja särkee. Paikat puutuu ym. vaikka vaihdan asentoa kokoajan |O

rv35+3

E-V-A, mun mielestä jos paikat on auennu niin on kai tulehdusriski.. toivotaan ettei itelläni ole paikat tässä parin viikon aikana auenneet lisää, viimeks tarkistettiin tilanne ja oli edelleen ulkosuu sormelle auki (ollu rv 18 asti).. toivottavasti en tuon takia tulehdusta saa, en kyl eilen tajunnu ees miettiä että saisko mennä enää uimaan :ashamed: :eek:

Täällä kanssa huonosti nukuttu yö takana... Lonkkia särkee ja ne paukahtaa aina oikein kunnolla, kun käännän kylkeä. Närästykseen heräsin myös yöllä ja piti rennietä imeskellä ettei tarvinnut ruveta oksentamaan.

Tänään on taas pitkästä aikaa aika kiropraktikolle. Saa vielä hoitaa selän kuntoon, että kestää vielä nää viimeset viikot. Perjantaina kävin elämäni ekan kerran vyöhyketerapiassa hakemassa helpostusta näihin miljoonaan vaivaan. En osaa sanoa oliko apua. Seuraavan ajan varasin 36+1 päivälle, jolloin mulla on myös neuvolalääkäri ja päästään katsomaan onko edelleen perätilassa. Jos ei ole, niin sitten saa kyllä ruveta jo pikkuhiljaa ruveta painelemaan supistuksia aiheuttavia pisteitä. Olen vakaasti päättänyt, että yli en mene (tai henkisesti en kyllä kestä enempää kuin sen viisi kuusi viikkoa mitä jäljellä). Oon ruvennut jopa toivomaan että pieni olis perätilassa loppuun asti, niin saisipa sen ulos ennen laskettua!

Huomenna neuvolaan ja intialaiseen päähierontaan.

Leppis ja Tonttutyttö rv33+5

huomenta kaikille! mä kävin makoilemas toissayönä tuol äippäpolilla. supisteli 2-4min välein ja kipeästi. niitä oli tullu jonkun reilu tunnin niin soitin äippäpolille ja käski heti mennä sinne. otettii käyrää ja supparit piirty hyvin siihen. sain pistoksen käsivarteen ja sykettä tasottavan lääkkeen (sepiikki aiheuttaa tykytystä) ja sillä vähän helpotti. sit sen lääkkeen vaikutus loppu niin supisteli 1min. välein... sain lisää lääkettä ja se helpotti, mut halus tarkkailla yön yli. eilen aamul pääsin onneks kotiin.... pitää varmaan pakata sairaalakassi! oon ajatellu koko ajan että eihän mulla mikään kiire täs oo, mut näköjään se lähtö voi tulla koska vaan... ukko ei kuitenkaa osaa pakata niitä tavaroita mitä mä haluan... :D

niin ja ne supparit alko ihan levossa, löhöttin ukon kans sohval ja kateltii leffaa. mun piti viel kävellä tohon meijän isompaan kauppaan 2,5km päähän hakemaa lanttua :D mut onneks sinne asti ei ehtiny viel lähtemää kun nuo alko. kätilö sano että noi keinot mitä kokeiltiin ei auta jos synnytys on oikeasti käynnissä. toiveena ois että pari viikkoa vielä vauva pysyis sisuksissa, sit saa tulla. kätilö sano että näil viikoil jos syntyy niin joutuu kuitenkii olemaan noin pari viikkoa vauvateholla, joten mielummin sit syntyis vast viikol 36.. esikoisest en tosiaakaa tienny et mikä on kipeä suppari, ennen kuin synnytyssalissa...

Huomenta kaikille ja tervetuloa uusille. :flower:

Kolmas pissatulehdus meneillään ja vahvempi lääke nitrofur-c menossa. Hipeksal estolääkettä alan mussuttamaan antibiootin jälkeen synnytykseen asti. Toivottavasti kolmatta hiivaa ei pukkaa näiden jälkeen..

Viime yö oli ihan kamala, heittelehdin painajaisten kourissa koko yön ja valvoin loppuajan itkien kun ei vaan saanut nukuttua enää. Vauva on ollut tosi hiljainen ja sitä herättelin yöllä mehukeitolla et edes jotain merkkejä sais, ja siellä se potkiskeli mikä vähän rauhoitti mieltä.
Levottomat jalat ja turvotukset ja kivut pitää myös aika hyvin hereillä, oon varmaan ihan poikki kun vauva syntyy.

Masennusta on taustalla keskenmenon takia+muiden ongelmien viime vuodesta ja se vaan tuntuu pahenevan tän raskauden loppua kohti, mieltä painaa musta möykky ja kun kokoajan tulee jotain vastoinkäymisiä.
Aina toivon seuraavaksi vuodeksi parempaa, mutta ei.. Hermot on menneet muutamia kertoja kunnolla ja uhannut tappaa itseni pari kertaa tän raskauden aikana, lapset saa pään kääntymään ja odotettu vauva, mut yhtä helvet**ä on tää ollut. Lääkitys alkais heti kun vauva on syntynyt. Raskauden ajaksi on myös lääkkeet määrätty nyt lokakuussa, mutta en syö niitä vauvan takia.
Masennus ei ole kovin kiva kaveri ja jos ei pääse puhumaan niin on homma huonosti hanskassa, se kun syö ja pahasti..

Sokeriarvojen mittaus jäänyt taustalle, en oo muistanut mitata ja liuskoja en päässyt hakemaan lisää sovittuna aikana, nyt taidan jättää pois kokonaan kun ei vaan muista.
Arvotkin on olleet hyviä vaikka mitään dieettiä en harrasta.

Vauvalle kaikki hommattu, enää se pikkunyytti puuttuu. :heart:
Käynnistyksestä puhutaan 24.11. aikaisemmin tää kaveri mielellään sais syntyä, myös lääkäreiden mielestä, harmi että jää viimeiseksi vauvaksi meille, neljännestä jo puhuin ukolle, mutta se on sitä mieltä ettei enää.. No mut eka nautin vain tästä pikkupoitsusta ja sit oma kunto ja muut asiat kohdalleen.

Vantaan sanomissa luki että täällä alkais 9.11. rokotukset, neuvolasta pitää kysäistä jos se terkka jotain tietäisi, viimeksi oli kyllä ihan puulla päähän lyöty näissä jutuissa, niinkuin kaikki muutkin.

meemee ja stella di natale 32+1

33 poks :heart:

jalkahieronta roks :D ..ihan riimiä pukkaa.. :LOL:

eilinen huonekalujen siirtäminen ei ollut oikein viisasta.. tai no mie sis siirtelin vaan kevyttä irtaimistoa mutta silti :whistle:

rokote saapuu meidän kylälle tällä viikolla ja seuraava erä ensi viikolla, josta sitten rokotetaan raskanakin olevat, jos niin haluaa. Äitini taas eilen intoili rokotteesta.. ja ei ota kuuleviin korviin jos selittää että riskejä ottaa tai on ottamatta..

toisaalta aamullinen kommentti ruotsalaisista, jotka teinin mukaan on liian neitimäisiä kestääkseen mitään ja sekin vielä että kertoi vitsin..

:LOL: " minkälainen on ruotsalaisten sotalippu? - valkoisella pohjalla valkoinen risti." :LOL: antoi uutta tsemppiä rokotteen ottamisen kannalle..siis sen että mitä suomalainen kestää.. :)

:hug: meemee .. :hug: ..onneksi apua saa jos apua pyytää..miulle vilauteltiin kirjousterapian kokkeilemista..aka jännälle kuullostaa..no katellaan mihin mielikallistuu ja siitä eteenpäin sitten päivä kerrallaan. :)

ja nyt aamun askareisiin :wave: :wave:

Dare ja mara 33 :heart:

Multa puretiin lääkitys tuossa pari kk sitten, en uskaltanu jatkaa loppuun asti kun erehdyin lukee mitä voi aiheuttaa vastasyntyneelle, vaikka tuolla annostuksella millä mä sitä söin ois ollu aika epätodennäköistä että olis oireita tullu. Tai johan multa oltiin keväällä purkamassa lääkitystä kunnes paljastu tää ylläri.
Taustalla kaksi vakavaa synnytyksenjälkeistä masennusta, kauhulla asiaa taas odotan, onneksi nyt tietää että sen voi saad ahallintaan.

Hemmetti, olin yöllä kääntyny nukkuu selälleen, heräsin siihen että oikeelle koski ristiliitokseen siin ettei mitää järkee, vieläkin koskee, koko jalkaan. yöllä ei oikein kärsiny edes istua sitä vertaa että vessassa kävin..

Täällä sikatautia! Meidän pikku 400 hengen kylässä. Kymmenkunta koululaista saanu tartunnan. Ja päiväkotilaisia myös.
Onneks meidän poika ei päiväkodissa oo ollu ku toissaviikon keskiviikkona viimeks. Ja onneks mä saan kolmen tunnin päästä rokotteen. Pelottaa, mut jospa se pelko haihtuis ku rokotteen saa..

Myräkkä ja keiju 33+4

Meillä olis kanssa rokotepäivä tänään. Ite vaan oon ihan räkänen, ni mietityttää. Terkka kyl sano, että saan sen myöhemminkin, jos siltä vaan tuntuu, mutta toisaalta ois kiva saada se hoidettua pois, ennen kuin mieli taas muuttuu :eek:

Ihana, märkä ja synkkä syksyn päivä. Jospa sitä menis hetkeksi vaakatasoon, kun se kerrankin on mahdollista =) Keittiö kyllä odottaa siivoamistaan kovin, mutta ei kai se sotku sieltä katoa? Tai ihanaahan olisi jos katoaisi...

Enni ja Pikkuinen 34+2

Mitenhän sitä ite tekis ton rokotteen kans. tällä viikolla vissiin alkaa rokotukset ja meillä on muutto edessä viikonloppuna, niin ois varmaan fiksuin siirtää ens viikolle rokotus jos kuumetta pukkaa yms.. mutta toisaalta haluttais saaha se niin pian kuin mahdollista :snotty: äh.

Huomenta!

Ihan vaan merkkiä pistän, ei mitään kummempia tuntemuksia tai kerrottavaa ole täältäpäin. Tai no joo, onko kellään tietoa mikä mahtaa olla pojalla kun se oli tossa viikonloppuna pienessä kuumeessa ja sen kuumeen aikana/jälkeen iholle nousi semmosta pientä punaista ryhelöä mm. alavatsaan, nilkkojen päälle, ranteisiin alapuolelle ja oikeaan reiteen pyöreä kämmenen kokoinen alue. Lämpö käväisi hetkellisesti 38asteessa mutta laski ihan ilman lääkkeitä eikä poika ole ollut räkäinen sen enempää kuin lapset nyt yleensä tähän aikaan vuodesta. Kurkkukipua valitteli mutta sekin meni jo, tuo ryhelö vaan jäi tosin se on jo hiipumaan päin. Mitään rokkopatteja ei ole ilmestynyt, ihottuma ei ole muuttanut muotoaan, eikä sitä ole kutittanut yhtään. Että voiko todella olla että pojalla oli/on joku virusinfektio mikä on laukaissut tuon ihottuman ilman että mitään rokkoa on. Nuo oireet ja tuo ihottuma eivät nimittäin sovi mihinkään rokkotautiin suoraa.

Raparperi, Mötkö ja ihottumainen 4,5vee

Jaaha, th soitti. Toinen th jonka piti tänään rokotteet jakaa on sairastunut, joten tää soittaja sitte jakaa rokotteet yhden aikaan. Huomenna mulla olis ollu neuvola, mutta kaikki neuvolat peruttu kunnes toinen terveydenhoitajista ottaa yhteyttä.
Että siis kiva kun nyt mun tilanteen takia neuvolat päätettiin pitää viikon välein.. Niin kuinka harvoin ne pääsee niitä nyt pitämään. Että koska seuraavan kerran..
Kylläpäs tästä nyt show tuli.

Yhteistyössä