***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** lokakuussa

Mä jo aamusin mietin, kun ekaa kertaa tulen teidän kuulumisia lukemaan, että joko olis jollakin tonttu syntynyt, mutta onneksi ei vielä niitä uutisia ole ollut. =)

Jisse: :wave: sama kylähän se meillä! Nyt sitten huomenna arvailen kirpparilla, että kukas mahdat olla :LOL:

Oma vointi ihan ok, vauva myllää mahassa kovasti, niin että ihan sattuu. En muista että esikoiseta olis sattunut yhtään. Tosin oli muutenkin rauhallisempi tapaus. Johtuuko sitten siitä, että sillon elämämme oli hiljasta toisin kun nykyään, kun herra mesoaa kaiket päivät :D
Ensi viikko olis vielä esikoisella hoitopäiviä ja sitten jäädään ensin kaksin touhuilemaan. Ihanaa kun nyt saa kuitenkin pikku-herran kanssa syödä rauhassa aamupalan kotona ja sitten rauhassa hoitoon vasta.

Mulla on hieman flunssaa, niin estääkö se tota rokotteen ottamista, onko tietoa? no pitää neuvolasta kysyä sitä vielä maanataina, jos silloin vielä kipeä.

Enni ja pikkuinen33+6

Hyyyi nyt ne näytti uutisissa ku rokotetaan ihmisiä. Siis kun ne pistää sen piikin ja ottavat pois :x En mä taho sitä ottaa!!!

Enni, mulle ainaki neukka sano eilen että jos on kuumetta niin se ei estä rokotteen antamista. Onko siinä perää on jo asia erikseen..

just joo .. neuvolassa kävin oma paino tasan 107kg..ei paha kun ajattelee että ennen näillä viikoilla ollaa oltu jo yli 110kg ja reilusti..

paineet taas 122/77 :eek: .. ihan ihme miusta..varsinkin kaiken sikainfluenssa päänsäryn aikana..

muutenkin ihan ok käynti..

ärsytti vaan miut niin raivon partaale sillä "..jos et ota rokotusta ja sairastut niin jälkitaudit on niiiiiiiiiiin kauheita..mut mieti viel..onhan täs viel aikaa.."

:headwall: ..entäs jos rokote ei tehoakkaan ja aiheuttaa viel omat ongelmansa..tai jos rokeote ei tehoo ja tulee tauti kaikkine lisäongelmineen..

tai entäs jos mie kuolen pelkkään sydäriin kauhistellessani sika influenssaa.. |O |O |O :headwall:

mie menen ottamaan isona ja kuuman kupillisen kahvia ja syömään sellasen pienen rinkelin..heittäköön sokerit mihin sattuu!!

:whistle: ..ja sekin vielä että pitää seuraavallakerralla äippäpolilla ottaa puheeks synnyttämnen..se kun alkaa olla oikeen kiva painajainen jo nyt.. :headwall:

Dare ja maradona 32+4

Perjantaita!!

Tulin minäkin vuorostani poksumaan, *POKS* 34 :) :heart:

Iski sitten viime yönä kunnon flunssa, kurkku kipeä ja nenä vuotaa. Oonkin koko raskausajan ollut ihmeen terve, nyt sitten piti sairastua :kieh:
Noh, jospa ei nousisi kuume!

Viikonloppuja kaikille!! :wave:

Hitto vieköön.
Joutuu pohtimaan täysin uusiksi tuon rokoteasian omalta kohdalta, varuskunnassa todettu nyt 120 tapausta, kylän ekat sairastuneet. ja tokihan ne kävi tk:la otattamassa kokeet että onko sitä niin sehä ny sit levii kulovalkean tavoin.
Ens viikollahan tänne vasta koko ainetta saadaan ja sit menee varmaan seuraavalle viikolle ennen ku aletaan jakamaan rokotteita.
Koha tuolle tytölle ehtis saada rokotteen, ennen tartuntaa.

Dare, miettiny ihan samaa että suojaako se nyt sit jne.

Ja tuota että jos rokotteesta saa sikanuhan niin tuleko jälkitauteja, tarkoitin sitä että meillä esim. MPR rokotteesta tuli pojalle tuhkarokko..

Koivunkäpy, rokotteesta ei voida saada possunuhaa, koska ei sisällä eläviä viruksia. Eikä siis myöskään jälkitauteja. MPR rokote taas sisältää eläviä viruksia.

Enni1980 minulla on ollut flunssa jo neljä viikkoa. Se ei estä rokotteen ottamista, jos kuumetta ei ole.

Rokotteesta täällä nyt ilmeisesti lapsivuoteisetkin saa sen jos haluaa. Ja ei täälläkään ole neuvolasta kuulunut asian tiimoilta mitään. Itse siis olen kysellyt ja seurannut kaupungin nettisivuja. Eli jos ei kuulu niin kannattaa olla itse aktiivinen eikä odotella yhteydenottoa.

(.) Rokotetta odotan kovasti, reilu viikko ja se pitäisi saada. Flunssa ei edelleenkään ole helpottanut, aikas rankkaa. Ihan kamalia suppari/kipupäiviä ollut, toivottavasti tässä pysyisi vielä muutaman viikon yhtenä kappaleena.
Masukki on edelleen perätilassa. 3.11 ultra, katsotaan sit vielä tarjonta ja mietitään sitten miten synnytys onnistuu.
Aikas paljon tässä on kestämistä ja alkaa tuntumaan että voimat loppuu. Täytyy vielä yrittää jaksaa tsempata.

Hyvät viikonloput ja jaksut kaikille!

Pööpötti ja Masukki 33+5

:heart:

Kummeista on jotkut kirjoitelleet... me ollaan kysytty miehen siskoa ja sen miestä, mun siskoa miehineen sekä mun hyvää ystävää.. mies viel pohtii ketä kaveriaan pyytäisi. esikolla on samanlailla että molempien sisaruksista yhdet ja sitten molempien kavereista yhdet. :) hankala vaan kun kavereidemme nais-/miesystävät ei ihan niin läheisiä meille oo kuin kaverit itse, niin pitää kuitenki ne toiset puoliskotkin pyytää kummeiksi kun ei ole pokkaa pyytää vain sitä kaveria. ite ainakin loukkaantuisin jos vain miestäni pyydettäis jonku tuttumme lapsen kummiksi ja mua ei :eek: luultavasti on myös niitä jotka eivät tästä hetkahtais ja kehtaisivat myös pelkkiä kavereitaan pyytää, mutta me ei olla sellasia. ;)

Minäkin Ennin tavoin joka aamu tuun kurkkaamaan pinoon että onko vauvauutisia ilmaantunut :D onneksi ei ihan vielä, pysytäänhän kaikki jooko kasassa vielä hetki? :whistle:

Possurokotteesta ollaan täälläki vähän sekavana, mutta toisaalta annan kaiken lukemani päästää "toisesta korvasta ulos" koska päätökseni rokotteen ottamisesta oon jo tehnyt enkä uskalla jättää ottamatta....kun tosiaan täällä pohjosessa tauti jyllää nyt isommin nii on mahollisuus sairastuakin.

Heippa viel!

Enni1980 onpas mukavaa, kun maa on näinkin suuri ja tämä kylä kuitenkin asuksluvultaa aikas pieni, niin et samaan kuuhun ollaan päästy :D Mutta voipi olla et miut tunnistat huomenna, ihan vaan masun perusteella =) Aloin heti miettiin kavereita läpi, mut ku molemmat ovat jo masunsa pihalle saaneet, niin ei taida olla törmätty. Toki tää kylähän on ihan super suuri asukkaisinsa nähden ;)

Muta tosiaan maanantaina meen ottaan oman rokotteeni, ja en asiaa nyt enempää mieti, enkä lue tietoa enempää. Parempi kait näin nyt sitten!!

Jaas, mut innoissani huomista "vapaapäivääni" odotellessa, kun saa mennä kirpparille pyöriin ja myymän :D Ihan mun juttujani.
Kaippa sitä täytyy mennä syömään jotain.

Jisse

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
Jatkan..
Sydänkäpynen, saako kysyä kuinka ISO vauva teillä on tulossa?
Meillä kun tuo lääkäri oli sitä mieltä että vois syntyä viimeistään sillon vk37 jottei ois liian iso.. luki tosin papereista että tilaa on vaikka rekalla ajaa, jotta ei sen puolesta, mut kuulemma ei ainakaa oo hyvä jos yliaikaseksi menee..
No esikoinen paino arvio oli 3,7kiloa, ja painoi 4,6kiloa kun masusta saivat pois.

Tontun painorvio oli 2,6kiloa nyt rv32.
Ja nyt sitten puhuvat että tämä vauva voi jopa painaa 5kiloa..
Mulla on 23.11 synnytystapa arvio...mutta nyt jo sanoivat sektiosta, ja mulle sektio käy vallan hyvin, jos tuo on oikeesti 5kilonen...en mielellään halua alateitse edes yrittää.

Sydänkäpynen, meillähän on kanssa peloteltu että on 5kilonen, mää nään moisesta kauhukuvia, vaikka tiedän että mahtus ihan hyvin tulemaan, esikkohan meillä kovasti koitti tulla molemmat hartiat yhtäaikaa, joutu kätilö sit vähän runnomaan takasin päin ja muokkaamaan asentoa, siitä huolimatta tytöllä ei murtunu kumpikaan solisluu/tullu edes mustelmia. Kätilö vaan ihmetteli siinä muklatessaan etä kun ei edes lantionluut tuntunu rystysiin :ashamed:

Kait se on tuo rokote otettava vaikka ei huvittas, olin tosiaan asennoitunu asiaan että otan sen synnytyksen jälkeen.. :|

kummeista on ollut puhetta.
Meillä on pyydetty miehen veljeä ja parasta kaveria (ei kummankaan kumppania) ja minun veljeä ja hänen tyttöystävää (ovat olleett yhdessä pitempään kuin me) ja minun ystävää (ei hänen aviomiestään). Mutta nämäkin on jokaisen henkilökohtaisia asioita, keitä haluaa pyytää ja keitä ei. Minä en henkilökohtaisesti halua pyytää sellaisia ihmisiä kummeiksi, joita en tunne tai joiden kanssa en juuri ole tekemisissä. Itse en loukkaannu, vaikka minua ei pyydettäisi tuttavalapsemme kummiksi ja mies pyydettäisiin. Mutta en tällä tarkoita ketään loukata, tämä on vain minun mielipide ja miltä minusta tuntuu.

Minä pelkään, että mahassa on jättilapsi. Ultrassahan se 2.11. selviää, kun samalla selviää synnytystapa. Jos omaan sukuuni tulen, niin mahtuu kyllä tulemaan. Kummasti on äiti ja täti ja mummo leveä lanteisia immeisiä. Leveä lantio mullakin on, mutta tiedä sitten noista luista sisäpuolelta.

Moikka kaikille.

Pääsin taas hetkeksi ihmisten ilmoille.. kyllä sitä on taas kotona kykittykkin.
Paha olo vaivaa edelleen ja näillä mennään varmaan loppuun asti. Ensi viikolla olisi taas kontrolli Koksissa ja siellä sitten lääkäri kirjottaa saitsun loppuun asti.
Tällä viikolla kävin lääkärissä kunalamahaa koski ihan mielettömästi, vihloi ja poltteli oikeen kunnolla. Kaikki oli hyvin ja kohdun suu kiinni. Kuulemma koskee vaan kun masukki on taas liikkunut alemmas ja on pää alespäin. Toivottavati se vaan malttais pysyä sisällä mahdollisimman pitkälle. Lääkäri käski nyt kovasti vaan lepäillä ja ottaa rauhallisesti.

Eipä meille kait sen kummempia, nyt lueskelen teitin jutut :)

jenninho+masukas poika 30+5

Heipä hei pitkästä aikaa. Täällä ollaan oltu alkavan raskausmyrkytyksen takia osastolla, mutta nyt kotilevossa. paineet siinä 146/95 luokkaa nyt viikon. virtsa suht puhdas onneksi.
Tylsää tämä sairaslomailu, mutta parasta se on itseni ja vauvan kannalta.

rokotteesta sain sen tänään ja nyt vaan toivotaan, että en sairastu ennen kuin 2 viikkoa on kulunut ja rokote saavuttanut tehonsa. Meillähän täällä norjassa on jo kunnon epidemia menossa. rokotuksen laittaminen ei sattunut, vauvalla on kaikki hyvin enkä edes saanut lämpöä rokotuksesta. Ehkä ihan pienen päänsäryn. En enää jaksa olla rokotteesta huolissani, parempi ottaa kuin sairastua!

Täällä kans neuvolasta tänään soitettiin, rokotuspäivät olis ens pe tai sit 3.11. tiistai. Otin sit sen tiistain kun mulla kerran on sillon neuvolakin ja sen voi samalla laittaa. Ihan sen enempää ajattelematta annan rokottaa itteni ja jätän loput Herran haltuun :xmas:

Raparperi ja Mötkö rv 32+2...vissiin

hohhoijaa taas.. mies nalkuttaa niskan takana..paitsi nyt kun meni viemään esikoisen korisharkkoihin ja poikkeaa kirjastoon ja kauppaan samalla reissulla...että ei sitä meille rokotetta oteta kun se ei ole se raskaille tarkotettu erä..

ja äiti pommittaa toiselta suunnalta * otat tai kuolette molemmat*...
eikä helpota kun pojat kotona kiukkuaa ja muutenkn hermostuneet kkun mie olen ihan itkuttuneen näkönen..

pahin kaikista taitaa olla se että tekis mieli heittää kengät jalkaan ja kävellä tuonne isolle sillalle ja tehdä sama tempaus kun yks alle 30v täti teki jonkun aikaa sitten..jätti kimpsunsa sillalle ja so long this life..

mutta kun en lähde..en..keksin vaikka minkä syyn että ei tarvii mennä pihalle.. taidan soitella päivystykseen kohta..

anteeksi purkautuminen.. piti vaan johonkin.. :ashamed: :snotty:

mutta :heart: ..elämä voittaa ..

Dare

Dare :hug: :hug: :hug: Elähän nyt vielä heitä hanskoja tiskiin elämän suhteen!

Toivottavasti tääl ei kellään rokotetulla tulis pahempia sivuoireita rokotteesta, alkaa muuten mietityttää ja pelottaa oma rokotus.. :ashamed:

Ai perhana että tuntuu et kalvot kohta poksahtaa kun hirveä kipeä paineentunne välillä iskee voimalla.. :| pelkäsin kalvojen puhkeamista viime raskaudessa, mutta kissanviikset, piti salissa puhkasta ja muistaakseni oli viel tosi paksut eikä meinannu saaha puhkeamaan edes :LOL: vaikka olin sairastanu monta hiivaa ja syöny lääkkeitä niihin.. siis kun niin jostain luin että noi tulehukset vois ohentaa kalvoja...? olikohan se noin. kun viime raskaudessa siis tämän tietoiskun jostain sain :D

huh´.. reissusta kotiin palattu ja jännityksellä tulin kurkkaan mitä tänne kuuluu.. toistaiseksi kaikki hyvin valtakunnassa ja masukit viel yksiöissään!!

DARE: :hug: joko soitit päivystykseen!! onko sul ketään kelle soittaa ja purkaa pahaa mieltä?

Me oltiin tosiaan isukin kans kaksin yhenyön reissussa Kemissä (ja lähiympäristössä ). Esikko oli ekakertaa yksin yökylässä mummulassa..hyvin oli menny varsinki ku oli serkuksia ollu kavereina!
On se vain niin jännä vaik on tOSI mukava päästä kaksin reissuun ja siit nauttii, ni silti siellä miettii miten mukava se olis olla kuitenki koko sakilla.. mut teki kyl hyvvää käydä nukkumassa yks yö hotellissa (rauhassa ja ennen kaikkea syödä hyvin).

Mullekki th soitti päivällä et maanantaina rokotukseen.. oon tähän asti ollu sitä mieltä etten sitä ota, ja sanoin alun pitäin th:llekki etten sitä ota, mut nyt kuitenki ku on miehen kans poristu ja tauti on todellinen ni tultiin siihen tulokseen ettei sitä uskalla olla ottamattakaan!
Tääl oli lehessä vastikään siitä juttua, et tauti ei sinänsä tartu herkemmin raskaanaoleviin, mutta raskaana olevalla on 4 kertainen riski sairastua jälkitauteihin. Koska hylkimisen esto on heikentynyt (jottei äitin elimistö alkaisi hylkiä sikiötä). Ite mitein kyl sitäkin et oon todella harvoin sairaana, mut sitten ku sairastun ni oon oikeesti sairas. Kertaalleen oon keuhokuumeen sairastanu normi flunssan jälkitautina ja se oli sen verran karsee kokemus (ilman raskauttakin) et raskaana ollessa en ainakaan sitä tautia halua!

upp mä taas pelkäsin sitä et lapsi veet hurahtaa kaupassa/autossa tms. mut sit loppupeleissä salissa kätilökysy synnytyksen jälkeen, et onko mul mitään käsitystä millon kalvot on puhennu (tais puheta vähän ennen ku alko ponnistuttaan), ku laps vettä ei tullu juurikaan synnytyksen jälkeen. Nyt sit neuvolassa seuraavat tuota lapsi veden määrää + istukan kuntoa (mut kaikki ainaki vielä ok)

Dare, mulle saa aina laittaa yv:tä ja purkaa! Onhan itselläni kokemusta siitä kun oma mieli väsyy.. :|

Tääläl ei muuten pelota että kalvot puhkee koton/kaupassa/jossain muualla ku sairaalassa, mutta kun edellisistä on salissa puhkastu kalvot ja sen jälkeen ei oo kauaa menny kun on kakarat ollu maailmassa.

Puoliltaa tuntunu ku yks taas punkaa päätä alaspäin, tuntuu että kuikkii kohdunsuulta emättimenpuolelle :kieh: pojastahan mulla pullotti kalvopussi emättimenpuolella 3vk ennen syntymää |O arvatkaapas oliko se ilkeen tuntusta???

Jaha, jokohan pitsa ois kypsä..

Jisse78: Juu, näihin meitsiin kyllä häviää yks jos toinenkin raskaana olija :LOL:
Dare: Toivottavasti oot saanut yhteyden johonkin apuun ja saat apua olotilaasi!!! :hug: Ja tänne vaan purkautumaan, jos se helpottaa!!!!! Voimia!!

Enni

jaahas miekin täällä pötkötän masun kans,hyvä kun on kannettava voi kantaa mukana :p

touhu pv ollut,kun pojatkin on siellä espanjassa viellä,touhunnut tässä kotona ja kaupassa käynyt...nyt sit kolottaa lonkkia..nooh nautin silti masusta ja liikkeistä :heart: kaikesta,ma lääkäri neuvola,kattoo kohdun suun tilanteen taas..sit ti on neuvola tätille meno..

joo kyl miekin sen rokotteen,otan täällä jyllää se tauti ja rovaniemellä aletaan antaan ensi viikolla rokotetta.lehdestä sen huomasin..
kaveri piirissä jo tapauksia..possutaudista.. :/

onhan noita suppareita olluna..painon tunnetta mahassa mut ottaapa selkoa et mikä on oikeeta ja mikä ei..kun lapsikin niin liikkuvainen et onko se vaaveli mahassa jotenkin hankalassa asennossa vai onko supistus,kippeitä ei oo ollut supistellut..

jaksuja teille mammat masujen kans :hug: jaksaa loppuun asti :heart:

nyt alan yrittään unta...

mamma rv 30+2 iihana masu !

Äiti soitteli eilen huolissaan possurokotteesta ja kysyi että olenko katsonut uutisia ( jaa, olenko ja olenko kenties itsekin huolissani?!!! |O ) Hän kun oli sitten eilen kysynyt mielipidettä kahdelta lääkäriltä tästä asiasta. Toinen oli työkaverin mies, joka on entinen paikallisen tk:n ylilääkäri, nyt osa-aikaeläkkeellä... Oli ehdottomasti suositellut rokotetta. No, ilalla oli äitini käynyt ihotautilääkärillä ja kysynyt myös mielipidettä niin vastaus oli ollut että missään nimessä ei!!!! :eek: Olin jo melkein vihainen äidilleni, että mitäs menit kysymään - ja toisekseen, hänen pitäisi tasan tarkkaan tietää miksi tämä nainen sanoi, että ei. Kys. ihotautilääkäri on nimittäin talidomidin "uhreja".... :( Rupesin jo melkein huutamaan äidilleni ( vaikka tiedän että tarkoitti vain hyvää ) että tietääkö hän yhtään millaisten asioiden kanssa täällä painin ja olen kyllä tasan tarkkaan miettinyt pääni puhki tätä rokoteasiaa ja alan kallistua sen ottamisen puolelle. Hän kun on huolissaan lisäkseni myös siskostani, joka on rv:llä 14 ( tai jotain )... Mutta molemmat me olemme ohi ekan kolmanneksen, se on sentään positiivista se ( josta tästä nyt jotain positiivista pitää etsiä )

Äh, se si-rokotteesta. Nyt tää mamma lähtee shoppailemaan ja kiertämään Tampereen kauppoja :), pitäis keksiä miehelle synttärilahjaa ja ostella juttuja isyyspakkausta varten. Eilen tuli päätöskin Kelalta, että äitiyspaketti tulee n. 2 viikon kuluttua... jaa, mattimyöhäinen -minäkö :LOL:

Mukavaa lauantaita joulumasujen kasvattajille!
Killi12 ja topi 32+5 :heart:

Yhteistyössä