***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** heinäkuussa

Täälä on käyty tutustumassa laitteeseen nimeltä spiira toissa iltana, eilinen.. öö... joo ukko laitto isäsä kanssa autoo ja mä ompelin ja hoidin kakarat siinä sivussa ja iltamassa pistäydyin kaverinluona.
illalla koski mahaan ihan h*lvetin kovaa, veti ihan reisiin asti, suunnilleen jo itkua tirrasin että tässäkö tämä nyt sit on. :ashamed: no asettu ku kävin tajuttoman kuumassa suihkussa.. enää kun edes sen 10vk pysys koossa, tavote on kyllä päästä vk 30, ainakin.

elukoista, täällä on kissa ja koira, molempia tahtosin lisää, mutta ehkä joskus.. kaloja sentään saan lisää kun joskus pysähtys elikkokaupan kohdalla.
pitääkin muistaa kattoo lotto että joko sa alkaa kattelee hevosta, ukko on luvannu että kun lotossa voitetaan niin saan hevosen, mä kun tahtosin ihan HEVOSEN en mitään kaakkia, ja semmonen mitä mä tahdon, maksaa yli 10t? :eek: eli haluaisin shiren tuohon pihaan. ja tytölle sit toki ponin, eihän sitä millään sias tuomosen selkään.

Tänään pitäis siivota keittiö ku ukko alkaa säätää, en kyllä tajua miksi se tahtoo tehä keittiössä sitä ja tätä, mut ehkäpä se ei ole mun ongelma..

NPS, mulla on aika hyvä huumorintaju, mutta tuo bodin teksti oli kyllä |O ok, meillehän se olisi sopiva kun vahinkolaukaus on tulossa, mutta ihan onnellisia me tästä ollaan, ei pois annettas. :p
ja saako siitä pinniksestä laskettua laitaa tai otettua paria pinnaa pois, helpottaa huomattavasti sitä nukutusrumbaa. Ja onnea vanheemisen johdosta!

Myräkkä, meillä on tyttö tienny kaverin molemmat mukulat oikein, tienny serkkunsa oikein (äiti ei olisi halunnut tietää kumpi tuleen iin tämä vannoo että siellä on poika) ja veljensäkkin se ties. tosin tienny mun raskaudet myöskin ennen mua, kertonut vaan että äitin mahassa kasvaa vauva.
:eek: nythän tuo on sitä mieltä että tyttö tulee, poika on sitä mieltä että poika tulee, toivotaan ettei tule molemmat, vaikka maha onkin sen kokonen että vois kuvitella että siel on ainakin kaksi.. :whistle:
 
Koivunkäpy: kivut varmasti pelästytti. Onneksi meni ohi ja toivotaan, että tässä mentäs sunkin kohdalla vielä pitkälti yli se 10viikkoa masun kasvaessa!

Meillä on esikko nukkunut nyt 2 yötä omassa huoneessa. Hyvin on mennyt, tosin tänä aamuna heräs klo7 ja hain sen sitten omaan viereen köllöttelemään, kun mies oli poissa, niin nukahettiin molemmat vielä pariksi tunniksi. No toivottavasti ei tule tapa, mutta ihana se oli poika kainalossa nukkua :heart:
Nyt simahti omaan sänkyyn päikkäreille! jospa sitä sitten ennen joulukuuta sais vaihdettua isojen lasten sängynkin herralle.

Täällä olis sitten ultran mukaan rv21 menossa ja torstaina ois rakenneultra, Jee!!
Vähän paljon jännittää, mutta mentävähän se on!
Muuten oma olo suht hyvä, liikkeet tuntuu jo tosi selvästi ja päivittäin. Viimestään iltasin kun rauhottuu itsekin sänkyyn niin möyrinän tuntee. :heart:
Kohta saa jo laput kelaakin varten, hurjaa miten aika menee äkkiä :eek:

Jospa sitä menisi itsekin hieman pötköttämään, kunhan laittas noi pyykit kuivumaan...

Enni ja pikkuinen :heart:
 
Meilläkin ois torstaina ultra :) ei malttais odottaa, vaikka viimeks keskiviikkona ultrailtiin vauvaa, mut se oli sellai pikakatsaus, kun muissa asioissa kävin lääkärillä.

Huomenna pitäis lähteä tampereelle vähän shoppailee ja hotelliin yöksi, ja sitten tiistaina suunnata asuntomessuille, pieni kahden keskinen kesäretki miehen kanssa.

Nyt tää menee soffalle istuksii ja herkuttelee kinkku-feta-ananaspiirakkaa, nams.

ansku ja vaava 19+2
 
Onko muilla samanlaisia inhottavia tuntemuksia?:

Tuntuu tosi epämiellyttävälle alavatsalla ja ihan kuin emättimessä, ihan kuin olisi joku virtsis. Pahenee kun tuntuu sikiön aiheuttama muljahdus. Ihan kuin tavallaan vihloisi, ja samalla tuntuu samalta kuin vapaapudotus alavatsalla (kuten esim. linnanmäellä space shotissa). Tosi vaikeata selittää. Pissinäyte on ollut kuitenkin ihan puhdas. :/

Omaa napaa nyt vain, oon ihan väsy kun moneen yöhön ei ole saanut kunnolla nukuttua kun sattuu kovasti alavatsaan.

pööpötti ja masukki 20+0 :heart:
 
pööpötti, mulla on just tuomosta jos rakko on vähänkään täynnä :kieh: ja sitten kun rakko on täy :kieh: ni joku oiken litistää rakon jotta sieltä ei sitten kunnolla tule kun vessassa käy vaan saa seuraavan vartin aikana juosta vähintään kolmasti vessassa. |O ah, tämä on oikein ihanaa yöllä.

Mustikat alkaa olee kypsiä, keräsin alle 10minuutin n.4dl yhdestä kohtaa. :p
 
Reissusta selvitty ja uusi työviikko ja uudet lentämiset alkamassa. Miten sitä onkin niin väsynyt kaiken reissuamisen jälkeen. eikä melkein 9h työpäivä motivoi yhtään, kun tuntuu, että sekin on lentämistä. :headwall: . Noh, ehkä joskus oppii reuhoittumaan :LOL:

Viikonloppuna näin tätiäni, jolla on la ensi kuussa. Totesin vaan hälle, että pienihän tuo sinun maha on. Omani ei ole paljoa pienempi. Odottelen innolla, milloin sieltä kummilapseni maailmaan putkahtaa. Harmittaa vaan, kun luultavasti ehdin häntä katsomaan eka kertaa vasta lokakuussa, kun hällä on ristiäiset. No, sen näkee sitten, miten joutaa.

Oma olo on hyvä. Ilmaa tuntuu kertyvän hirveästi ja välillä saa tosiaan vessassa laukata :LOL: . Muljahduksia ei ole sitten viime (vai oliko se toissa) viikon jälkeen tuntunut. Mutta en ole huolissani. Eiköhän sieltä ala napakat potkutkin viikon, parin sisällä tuntua. Luotan, että tässä mennään kuten tutullani, jolla oli istukka edessä. Snaoi tunteneensa liikkeet varmasti vkola 24 ja silloinkin enemmän tuolla kyljissä. Ja sitten olikin kuulemma joka paikka kipeä.

Juups, mutta on se töihinkin ruvettava lähtemään.
 
Heips!
Täällä miehen siskon häitä järjestettiin loppuviikko ja lauantaina juhlittiin! :) Olivat oikein kauniit ja mukavat juhlat. Olin kokoajan kirkossa itku kurkussa ja parissa otteessa aloinki äkkivaroittamatta nyyhkimään hysteerisenä :whistle: :D Vähän herkkis, ja raskaus viel pahentaa. Juhlissa jaksettiin miehen kans olla yli puolenyön, olin kuin parin promillen humalassa kun niin väsytti!! |O Ei oikeen tanssit tms lähteny käyntiin itellä, mut kivaa silti oli.. Kivempaa kuin etukäteen odotin :D Eilen sit oli juhlapaikan siivousta.....yhtään supparia en koko juhlahulinoissa tuntenut,vaikka taatusti kovotteluja on ollut kun niitä en välillä tiedosta edes (joskus kun laitan käden masulle nii on ihan kova pallo eikä siltikää oo hoksannu aiemmin mtn)...

Tänään ois töihin lähtö, kolmen viikon työputki ja sit vois jäädä viettelee kotiäitinelämää taas toviksi. :) Laiskottaa lähteä töihin, ja toisaalta jännittääkin että eihän supparit taas äidy kovemmiksi.. Vaikka eihän tuo toimittajan työ nyt niiiin rankkaa ole, mut jos hirveästi keikkoja joutuu vetää perätysten nii sit voi jo tuntuakin.. Ja se istuminen |O perse puutuu ja suonikohjut paisuu....... :kieh: noh.jospa sitä pärjäisi... :)

Upp3 ja masukki 19+4
 
Huomenta meiltäkin! :wave: :wave:

Mökkireissu heitetty. =) Olikin sinne kyllä ajamista, ruokatauon kanssa meni viisi tuntia molempina päivinä. :kieh: Mutta onneksi meidän 2v ja 9v ovat tottuneita autossa istujia, eivät valita ihan turhasta autonpenkillä ainakaan...
Mutta ihanaa siellä oli! Vitsi nautin kyllä tommosella mökillä olemisesta, kun on astianpesukoneet yms. "ylellisyydet", ei mee aikaa tiskien kans hääräämiseen.
Tytöt puljasi KOKO lauantaipäivän merevedessä, tai siinä rannassa. Meillä ei ollut kuin yksi ämpäri ja lapio mukana reissussa, niin silti typsyt viihtyivät koko ajan keskenään ulkona siinä hiekkarannalla. Pienempi kävi vaan nukkumassa päikkärit sisällä, syötiinkin aina ulkona. =)

(.) Perjantaina ja lauantaina mua kiusas pienet supistukset. Mies oli niistä kyllä hädissään. :heart: On vissiin tottunut, että mua ei raskausaikana vaivaa yhtään mikään, supistuksetkin alkaa vasta sitkun ollaan jo tositoimissa. :D En saanut sitten juuri mitään mökillä, ettei suppailut ylly pahemmiksi. :xmas: Kävi mulle!

Plääh, vettä tulee. Sisäpäivä siis tiedossa, pyykkiä ois kyllä vaikka muille jakaa...Illaksi sit töihin!

Mukavaa viikkoa kaikille!! :wave: :wave:


Miracles ja "Tyyne" 21+1
:heart:
 
Nii-i, miks miehet viettää varpajaisia, kun ne naiset siinä on kärsiny ekaks raskauden, sit synnytyksen ja sitte taas toipumiset, imetykset jne.... Eiks vois naisillekkin keksii jokku vastaavat juhlat?? :p

Miehillä tosiaan on aina jos jonkinmoista syytä juhlia... Bellona, tiedän tunteen, kun kuvailit tuota miehes menoa.. miun mies tuli viimeks baarist kotiin 05.30 ja sit sunnuntai menee makailuks, ei jaksa ees lapsen kaa olla kun makaa vaan ja toipuu. Nyt on tiedos jotain pelejä, saas nähdä taas vuorokausi vaihtuu kun miehellä vähän venähtää meno. Itse raskaana ollessa tuo v*tuttaa erityisesti, ja sitten kun ite on yksin esikoisen kanssa... Ite oon kauheen huono muutenkin lähtee mihkään baareihin, ei paljoo kiinnosta, sit on hippasen vaikee ymmärtää kun toiselle tuo on niin tärkeetä.. Että ottaa pattiin välillä.

20+5, vauva liikkuu ja muljaa
 
Pitkästä aikaa kirjoittelen, laiskottaa niin kovasti ettei muka jaksa ;)

Perjantaina olin ultrassa, kaikki ok :heart: Vauva varmaan nukkui kun oli niin paikallaan, lopuksi kyllä sitten heilutteli kädellä. Sukupuolta ei tietenkään 100% varmuudella voinut sanoa, mutta kätilö meinasi ettei sielä ainakaan pippeliä näkynyt :D mutta katsotaan nyt...
 
Varpajaisiin käsitääkseni liittyy myös se, että vieraat tulevat katsomaan vauvaa ja tuovat sitten kahvileipää ja pitävät kestityksen äidille. Tälle taitaa olla oma nimensä, mutta mistä olen lähtöisin, niin varapaijaiset tarkoitti sitä, että vieraat kestitsivät perhettä ja helpottivat näin työtaakkaa.
 
Juu mäki tota varpajaisjuttua ihmetelly. Sanoinki just yks päivä ku istuttiin miehen kans naapurissa jossa enemmistö oli miehiä (miehen hyviä kavereita), että polttarit mä kyllä ymmärrän, mut varpajaiset menee multa täysin yli hilseen.. Ärsyttää et miehellä on "oikeus" lähteä het kavereiden kans rilluttelemaan ku vauva syntyy, vaikka nainen tosiaan nähny suurimman vaivan. Etenki ku nainen joka lasta eka 9kk kantaa, eikä miehen tarvi välittää tuon taivaallista mistään sinä aikana. Saa ryypätä ja rellestää minkä kerkeää ku nainen makaa maha pystyssä kotona lasten kanssa. Ja kun nainen näkee jumalattoman vaivan saada vauva maailmaan, niin jo on taas miehellä aihetta pitää kavereille ryyppybileet :headwall:
Toivottavasti mun mies ymmärtää että hänellä ei todellakaan ole tällä kertaa aihetta varpajaisille.

Täällä ollu tuskaista nyt. Tänään tuntu et häpyluu halkeaa, hyvä että kävellä pystyin. Siis ihan kamala tunne, toivottavasti loppuisivat pian. Ei olis pitäny niitä ikkunoita pestä, vaan pyytää joku muu tekemään se. Ei ollu järkeä, ku näin kipeäksi moisesta menin..
Pojan synttärit olis perjantaina. Kaverilta pyysin et tekis pojalle autokakun. Lupas tehdä, mut huomaski et on lähdössä lomalle keskiviikkona. Joudun siis ite kakun taiteilemaan, ja olen aivan käsi moisessa!! Tehtiin varuilta vielä harjotteluversio kakusta lauantaina, mutta äkkiäkös mä unohdan kaikki torstaihin/perjantaihin mennessä.. Ainaki mun päästä :D

Pitäs alkaa laittaan tuota riiviötä nukkumaan. Isäntä lähti taas kalaan, joten saan taas hoitaa yksin nukuttamiset. Sais kyllä jo tuoda lohen sieltä! Sanoin että nyt tarvittais lohta, vois suolata sen pojan synttäreille leivänpäälliseksi..

Mutta ei auta ku alkaa valmisteleen, saattaapi hetki mennä siinä..

Myräkkä ja keiju 19+4
 
Nukkumisesta ei tule mitään kun niin jännitän huomista ultraa :ashamed: Olen itkeä tihrustanut kun jännittää ja pelottaa ja vaikka mitä :/

Ilmoittelen huomenna ultra kuulumisia, ultra on heti aamusta. Varmaan pyörryn siellä kun niin pelottaa mitä ne sanoo, onko vauva pieni vai vastaa viikkoja.

pelokas nedee ja vauveli 20+3
 
kauhee maanantai.. kissa jo toista päivää öklöö kaiken ulos..vuoden ikänen ja madotettu.. huomenna aamusta soitan eläinlääkärille...

ja isi menossa kolmen isomman lapsen kans marokkoon ja miuta kiukuttaa kun mie en voi mennä mukaan...*ruma sana* :headwall: :ashamed: ...

jalkoja pakottanut kokopäivän enemmän ja vähemmän..

mutta ainakin jotain ihanaa tässäkin päivässä on ollut

:D :heart: ...miun pikku nisu on muksinut ihan innossaan.. sillä kait on omat kommenttinsa marokon matkaa ajatellen..

ja nyt sitten lepäilemään.. mies lupas päivystää kissan kaverina alakerrassa..toivottavasti ei kovin huonoks kerkee mennä..suru tästä vielä puuttuiskin..

Dare ja nisu 19
 
Myräkkä, joo mä olen sun kans niiiiiiin samaa mieltä mitä varpajaisiin tulee! |O

Pööpötti, mulla on kans ollut tommosta sukkelaa kipua ja olotilaa, ohimenevästi onneks. Muistaakseni oli viime raskaudessakin... Inhottavaa, mut kai ihan vaaratonta.. Mut sun kannattasi varmaan varmistaa tilanne, jos kert yöunetkin menee kivun kanssa.

Kattiina, noita varmaan sanotaan rotinoiksi...? Että vauvataloon viedään kaffepullat ym leipomiset...

Ahistaa tää jatkuva istumatyö, vauva muljaa ja liikkuu, ja äitiyshameesta huolimatta painaa kun pitää vaan istua :/ Ja vielä on matkaa edessä...

20+6
 
Margaret voi hyvinkin olla. Siellä päin mistä olen lähtösin, niin on vaan aina puhuttu varpajaisista.

Mulla on jumahtanut hartiat juntturiin, särkee jatkuvaan päätä ja lisäksi tämä keli aiheuttaa lisää päänsärkyä. Tulisi kunnon ukkonen, niin voisi helpottaa.
 
Moikka kaikille.
En oo taas pariinpäivään kerennyt käymää ja taas oli tullut kaameesti tekstiä! =)

Mä oon ollut kokopäivän ihan surullinen kun aamulla vietii taas yksi pienoisista pennuista uuteen kotiin. :ashamed: Ihan hassua ku tulee ihan suru ja murhe vaikka näki että koti oli tosi ihana sille. Ol toinen kisu kaveri ja tosi söötti vauvelikin siellä. Jos ei ois jo oma masussa niin kyllä varmasti ois vauvakuume noussut :heart:

Vieläkin on paha olo. Käytiin eilen kattomassa miehen kanssa vaunuja ja oli niin surkee myyjä että rupes ottamaan aivoon ihan sikanaa, ja sit piti häipyy ku tuli oksu olo. En tullu kyl yhtää viisaammaksi noista vaunuista, ku täti yritti vaa myyä kalleimpia vaunuja eikä puhunu muista mitään. ärsyttävää.

Löydettiin sentäs kotkasta yksi ihana uus liike. Semmonen lasten tarvikkeiden antikvariaatti (nuttu oli nimi) Siellä oli tosi paljon ihania vauvan vaatteita käytettynä ja lelui ja parit rattaatkin. Ostin Sieltä sitten kolmellakympillä vaatteita (suurin osa muuten sinisiä, aika jännä mut ne oli kivempii) ja yhden uuden kestovaipan hypisteltäväksi. Niitähän mä oon jo tilannut huutiksesta käyettynä, mut aattelin et kyl sit nyt uuskii pitää saada :)
Oli kyllä niin ihana kauppa et pitää mennä uuestaakii, kaikki oli niin ihanan selkeesti esilläkii et oli kivaa ettiä. =)

Mut juu anteeksi kovin omanapainen höpsintä. Palailen asiaan myöhemmin.

jenninho+masukas 17+2

Mikäköhän darelbeidan kissin masussa on.. ootteko vaihtanut ruokaa lähiaikoina? meillä kun vaihdettii pentu ruuasta aikuisten omaan joka on tavallaan vahvempaa niin meni molemmilla masu sekaasin, oksennettii ja ripuloitiin. Sitten ruvettiin antamaan osa pentu ruokaa ja osa tavallista ni helpotti.
 
Heipä hei!
Enpäs ole jaksanut kirjoitella piiiiitkäään aikaan :ashamed: Lukemassa olen kyllä käynyt ahkerastikin.
On vaan hiven kiireinen aika, häät viikonloppuna ;) Ehkä jänskättää, ehkä ei :snotty: Ja räkätautia pukkaa itsella. Nuorimmalla oli just viimeviikko ja kaupanpäällisiksi saatiin vauvarokko....
Meillä rakenneultra vasta parin viikon päästä, odottelen malttamattomana ;)
On jotenkin veto vex, ku nokka ihan tukossa koko ajan :whistle:

Tällä muutamia supisteluja koettu, muta ei mitään kipeitä, kohtukin tykkää antaa repiviä kipuja välillä, mutta menee ihan hetkessä ohi. Edelleen ajoittain sitä pahaa oloa, mutta useimmiten ihan ok olo. Sais varmaan vielä paremman olon, jos jaksais kuntoilla ees joskus :kieh:
Ilmakin näyttää mukavalta, pari koneellista pyykkiäkin jo kuivaa ulkona...
Äippäpakkauksen kohtaloa olen pohtinut, kun kaikkee on niin ei tarttettais, mut mut...

Varpajaisista... minä annoin kyl luvan pitää jos halajaa. Täällä hulinassa on ihan hyväkin jos toinen joskus pääseepi irrotteleen, ja mun mieheni kun ei lähes koskaan käy missään, niin saapi kyllä mennä jos tuntuu siltä.

Isyyspakkausta en koskaan ole jaksanut/ehtinyt väsään, mutta suunniteltiin, et jos rahana otetaan, niin ostetaan yhdes muksulle sitten jotain. Tuo ukko kun tykkää käydä lastenvaateliikkeissä yhtä hyvin kuin minäkin.

Mutta jos sais juniorin nukkumaan, ja miettis seuraavaa siirtoa....

Jisse ja :xmas: ja rv 18+4 (kävin nopeet sydänäänet kuuntelemassa niin tiedän jopa viikotkin)
 
Elikkä mulla on siis laskettu aika 13.12 ja synnytyspaikka k-hks, ja raskauksia on takana muitakin en siis odota ensimmäistä kertaa. Kaikkia juttuja en jaksanut lukee, tän viimesen sivun ainoastaan, mut eiköhän tässäkin asiassa tule ryhdistäydyttyä...
Maha alkaa pikkuhiljaa pullottamaan, et naapurit saa alkaa koht miettii, et oottaakohan tuo muija. Mulla on aina ollut aika pieni maha ja odotusvaatteita en ole joutunut käyttämään kovin varhain joskus rv 25 jälkeen vasta, esikosta rv 30 eteenpäin.
Onko tässä porukassa muita jotka juoksee raskausaikana? Mä olen juossut sellaista kuuden kilsan lenkkiä, mut eilen tuli eka kertaa stoppi, toinen jalka puutui.. oli pakko vaihtaa välillä kävelyksi, aion kyllä vielä kokeilla jos pystys ens kerralla taas juoksemaan koko lenkin, lisäksi olen käynnyt rullaluistelemassa sauvojen kanssa, kuinkahan kauan sitä uskaltaa tehdä?

rv 19+2 (muistelisin...)
 
Nedee voi miksi noin pelkäsit ultraa ja kuinka siellä meni?

Mun piti vaan tulla ihmettelemään, että se olis tasan puoliväli tänään, POKS 20+0!!
Jessus että aika menee nopeaa!

Joko ootte muuten uskaltaneet ruveta ostamaan pienokaisille tavaraa/vaatteita tms ja jos olette niin mitä?

Mie olen niin taikauskoinen että en oo "uskaltanu" (paitsi noi vaunut oli "pakko" ostaa) mut tänään mietin, et taidan miehen kanssa suunnistaa vaaviliikkeeseen jotain ihastelemaan, ollaanhan nyt jo puolivälissä. Rakenneultra kun ei sukupuolta paljastanu, niin ostetaan sit unisex-juttuja jos jotain löytyy :)

Tetasha :heart: Milli 20+0
 
Heips! Ultrassa käyty ja paniikki ja pelko on pois =) Vauva vastasi viikkoja täysin, ainakin tässä vaiheessa vielä..

Tetasha: Toinen lapseni syntyi raskausviikkoihin nähden pienikokoisena, painoa pojalla oli 2590g ja raskausviikkoja kuitenkin 41. Pelkäsin että tämäkin vauva on pienikokoinen ja sitten alkaa kaikki epäilyt ym. ravaaminen ultrassa ym.

Sukupuolikin saatiin selville, ei voinut erehtyä, lääkäri zoomasi ja sanoi että siinä on pippeli =)

nedee 20+5 ja poitsuli :heart:
 
Tetasha Me on ostettu jo vaunut. :D Ostettiin uutena, kun oli sopivasti alessa. Kaukaloa metsästän käytettynä, vielä ei ole tärpännyt. Muita isompia ostoksia ei tarvitsekaan tehdä. Vauvanvaatteita on kertynyt jo iso muovikassillinen 50-56cm unisexejä ja jokusen tyttövaatteenkin ostin ultran jälkeen. :heart:

Nedeelle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista. :wave:
 
Nedee niin justiinsa, no onneksi kaikki oli sitten kuitenkin hyvin ultrassa ja hyvin mielin saat jatkaa pojun odottelua, onnea :)

Miracles jep, mekin ostettiin vaunut uusina, saatiin tämän vuoden malli edullisemmin kuin pian tulevat 2010 vuoden mallit jotka ei poikkea mitenkään tämän vuoden mallista, ainoastaan päällisiin tulee uusia kuoseja ja olivat silti kalliimpia toki. Joten pakko oli käyttää tarjous hyväkseen kun oli vielä muutamia 2009-vuoden malleja jäljellä :)
 

Yhteistyössä