Joulukuun Toivevauvat *HUHTIKUU*

Heippa! Ihanan vilkasta keskustelua täällä! Ja nii kivaa, kun ennen ollu tuolla lapsettomuusketjun puolella jossa toki tunnelma on hiukan alamaissa verrattuna näihin teksteihin :D

Joo varhaisultran hinnat vaihtelee ihan paikan mukaan (itse oon käyny paljon yritysaikana ultrassa ku söin clomifenia) nii hinnat vaihteli 85-120 euron välillä. Olin sekä terveystalossa, mehiläisessä että lääkäritalolla.

Hei te, jotka jo olette äitejä, mua vähän huolestuttaa se ettei oo enempää raskausoireita. Oon vasta siis viime viikolla plussannut mutta rinnat on vähän arat ei oikeestaa muuta. onko se ihan normaalia että oireet ei oo vahvempia? mulla ei oo ollenkaa esim. etomista niinku monella muulla täällä eikä oikee väsymystäkään. Testasin kyllä 2 eri testillä ja molemmat oli 15 sekunnissa vahvoja plussia että ei arvailujen varaan kyllä jättänyt mitään.

No, kai tää on normaalia olla huolissaan ku on nii isosta asiasta kyse :)
 
Mä olen esikoisesta oksentanut muutamia kertoja jo ennen plussaa ja senkin jälkeen useita kertoja eli kyllä täälläkin vähän hämmästyttää miten olen päässyt näin vähällä, mutta kai tässä täytyy tukeutua ajatukseen, että jokainen raskaus on omanlaisensa oireineen tai oireettomuuksineen.
 
Hei Nana 2012!

Se että on oireita on yhtä normaalia kuin se, ettei ole oireita ollenkaan. Vauvan odotus oppaasta suora lainaus "jos sinulla ei ole pahoinvointia, se ei merkitse, että jotain olisi vialla"

Mulla esikoisen kanssa oli lähinnä ruokaan liittyviä himoja. Alkutaipaleella halusin syödä kaikkea rasvaista ja raskasta ruokaa + avocadoja. Jossain 15 rv kohdalla alkoi tehdä hulluna mieli kanaa (olin ollut siinä vaiheessa vuosia kasvissyöjä) ja hiljalleen alkoi ruokavalio muuttua loppuakohden sekaruokavalioksi. Oli mulla kyllä jossain vaiheessa viikon verran niin, että iltaisin alkoi tuntua huonovointisuutta. Mutta ei niin, että olisin esim. oksentanut.

Nyt muistui mieleen, että esikoisen kanssa lohen tuoksu muuttui kuvottavaksi hajuksi... Vaikka lohesta tykkään, en raskausaikana voinut syödä, sillä se teki olon niin huonoksi. Edelleen tuntuu, että paistettu lohi menee tuoksuissa suoraan sinne häntäpäähän...

Toisen kohdalla en muista oikeastaan mitään erityisempää. Toki rinnat oli kummallakin kerralla arat ja väsymys tuli jossain vaiheessa ja itkuherkkyys.

Nyt kolmannen kohdalla rinnat on todella vähän kipeät. Himoina on ollut taas avocadot, etikka, mustapippurirouhe... Nyt väsymys alkaa tulla esille. Ehkä vähän ollut sellaisia hetkellisiä etovaolo tuokioita, mutta ei silleen, että niistä kehtaisi enempää mainita...
 
Viimeksi muokattu:
Heips!

Ollaan oltu reissussa neljä päivää, joten nyt vasta kirjoittelen. Omaa napaa siis tulossa (anteeksi)
koska tavaroiden purkaminen kesken. Mulla rupes sunnuntaina tiputtelemaan verta joka sit lopu
sunnuntai-iltana. Maanantaina kuitenkin soitin väestöliitolle ja sain ultrausajan tälle aamulle klo 10. Ihan
senkin vuoksi että mulla on ollu myös kovia alavatsakipuja. Hoitaja säikähti ja rupes epäilemään kohdunulkoista.
Viime yönä alko sit tulemaan ruskeaa vuotoa, ikäänkuin vanhaa verta. Mä oon ollu nää kaks
päivää niin maassa ku olin varma että on mennyt kesken. Kuitenkin tänä aamuna ultrassa näkyi selvästi sikiöpussi,sikiökaikua ja yllätykseksemme pien sydän jumpsutti kovalla vauhdilla. Lääkärikin ihmetteli
että miten voi sydänäänet näkyä näillä viikoilla. Koko vastasi viikkoja 5+6. Väestöliiton omalääkärimmekin
oli ihan innoissaan :) Kaikki siis hyvin onneksi. Ja siis sikiö oli kohdussa niinkuin kuuluukin :)
Toissailtana alko mulla nyt tulemaan pahoinvointia. Joka näyttää olevan kokoaikaista huolimatta
siitä, syökö säännöllisesti vai ei. Mut nyt sen kestää kun tietää että kaikki on nyt hyvin. Toivottavasti jatkossakin.
Mä olen niin ONNELLINEN!!! :)

FM ja Pähkinä 5+6
 
Viimeksi muokattu:
futuremami, onnea ultrakuulumisista!!! :heart:

Nana2012, ei mullakaan oo oikeestaan mitään oireita. Ei väsytä, ei yökötä, tissit ei oo yhtään arat (tökkimisestä huolimatta :D). Pissalla joutuu ehkä vähän useammin käymään, ja sit on armoton närästys, ja ajoittain vähän vihloo alavatsaa. Muuten ihan normi olo. Mutta kun kaikkialla sanotaan että se on normaalia niin täytyyhän se uskoa =)

Äpyli, me jotka mennään ultraan varhain ostetaan se joko itse yksityiseltä omasta mielenkiinnosta, tai sitten saadaan se julkiselta koska raskaus on saanut alkunsa lapsettomuushoidoilla, jolloin halutaan tarkistaa varhain että onko kaikki ok. Tai tietty jos on joku syy epäillä ettei kaikki välttämättä oliskaan kunnossa. Ihan normissa luomuraskaudessa eka ultra on edelleen se nt-ultra viikoilla 10-13.

Nyt 5+5, odotan perjantain ultraa kuin kuuta nousevaa :p
 
Viimeksi muokattu:
Futuremami, onnea ihanista ultrakuulumisesta!!:heart:

Kattikati, ihan mielenkiinnosta kyselen, että kumpaa sukupuolta sun esikoinen on? Mulla nimittäin on nyt tuo samainen himo kaikkeen rasvaiseen ja raskaaseen ruokaan!:) Kiva arvuutella noista oireista kumpi tulossa..;)

Mutta noista oireista sen verran, että älkää vielä hätäilkö!! Vaikka ne oireet saavat asian tuntumaan todellisemmalta, niin ei ne oireet määrää sitä onnistumista!! Oman tytön odotuksessa aikoinaan ei ollut muuta oiretta kuin kasvava maha ja hyvin meni!!:)

Rödluvanille pitkää pinnaa perjantain odotteluun..:p

Sofi ja viikot paukkuu 8+0

p.s. Mosmos, ymmärrän.. Eli ollaan samalla la:lla,mutta eri päivillä..:D
 
Oi ihania ultrakuulumisia on nyt ollut :) Niitä on aina ilo lukea! Erityisesti onnittelut niille, jotka epäilysten jälkeen saivat kuulla kaiken olevan kunnossa!

Ultrista oli ollut enemmänkin juttua. Joku kyseli, että miksi niin aikaisin ihmiset käy ultrassa. Nää varhaisultrathan tehdään yksityisellä ja maksetaan itse silloin kun ei malteta odottaa np-ultraan asti :p Miwwi mietti Mehiläisen hintoja. Kyllä ne vaihtelevat ihan miten sattuu. Itseasiassa Mehiläisellä niin kuin monissa muissakin paikoissa työskentelevät lääkärit toimivat siellä yrittäjinä, eli hinnat saattavat lääkärikohtaisestikin vaihdella huimasti.

Minä tein aikoinaan niin, että soitin Mehiläiseen ja kysyin halvinta gynegologia, jolla ultrauslaite käytössä ja sain sitä kautta tämän nykyisen lääkärini, jonka luona käyminen (ultrineen) maksaa alle 40 euroa. En mä ainakaan aikaa varatessa mistään varhaisultrasta edes puhunut. Tälle lääkärille sitten asiani selitin ja se sitten ultras. Ensi viikolla menen taas. Silloin pitäisi jo sykekin näkyä :)

Mullakin oireiden vaihtelu pelottaa. Jotenkin tällä viikolla oireet on olleet mielestäni lievempiä kuin viime viikolla. Tein sitten varmistamiseksi pregcheckin liuskatestin, johon viime viikolla sain selvästi kontrollia vahvemman, lähes mustan testiviivan. Nyt testiviiva taas oli vain hitusen kontrollia vahvempi :/... Onko teillä tietoa siitä, että meneekö se niin että kun hormonit nousee tarpeeksi korkealle, ei testit pysty niitä enää käsittelemään ja viivat saattaa haalistua?

Nezzie + Ruttana rv 5+6
 
Je
Futuremamilla ihania ultrakuulumisia :)

Täällä ei myöskään oireita ole oikeastaan kuin arat ja turvonneet rinnat :D ei pahoinvointia ja pissallajuokseminenkin vähentynyt. Tänään aamulla seksin jälkeen tuli ruskeaa vuotoa, mikä jatkunut nyt päivällä vaikka onkin vähentynyt. Kauhea pelästys!! Soitin polille, mutta sanoivat että odotellaan. Mulla ultra ensi viikon torstaina vasta ja sinne pitäisi jaksaa luottavaisena odotella :) Vähän hankalaa on pitää ajatuksensa kurissa...

Paljon olen lukenut, että alkuraskauden vuoto on normaalia. Ja kun ei ole yhtään kipuja.
Jotenkin mulla on sellanen olo että kaikki on hyvin ja koitan pitää siitä olosta kiinni :)

Je ja pipana 5+6

Niin ja piti vielä kirjottaa, että myös lapsettomuushoitojen takia mulla ultra niin aikasin. Neuvolankin varasin, mutta mun aika meni kesäkuun alkuun 4.6. oli ensimmäinen vapaa aika!! (Mulla sillon jo 11+5) Aika pitkälle, sen takia sitte saatiin lähete yksityiselle lääkäriasemalle np-ultraan, mikä pitää varata r-viikolle 10. Ihan hölmöä musta että neuvolahoitajalla ei ole aikaa, ni sitte mennään Medisonarille maksusitoumuksella (170€) kunnan piikkiin. Kalliiksi tuokin tulee kunnalle.
 
Viimeksi muokattu:
Sofi12 mun molemmat lapset on poikia. Sinä keväänä kun odotin esikoistani törmäsin ranskalaiseen tutkimukseen, jonka mukaan poikalapsia odottavat äidit söivät raskauden alkutaipaleella huomattavasti (muistaakseni se ero oli merkittävä) energiapitoisempia ruokia mitä tyttölasta odottavat... Jäi sillä tuo tutkimus mieleen, kun oma alkuodotus oli niin ravintorikkaan ruuan perässä hinkuamista ja sitten vielä kun tuo lopputulos oli tutkimuksen mukainen :D
 
Mulla oli tänään ensimmäinen neuvolakäynti, mutta ei siitä paljoa kyllä jäänyt käteen. Oltiin siellä miehen kanssa, ja juteltiin suvun sairauksista ja meidän elämäntavoista. Kerran sain pissata purkkiin ja kotiin viemisiksi tuli hirveä kasa lappuja ja kirjasia. Tuollainen käynti voisi mun mielestä olla paljon aiemminkin, sillä vasta siellä olisin kuullut ensimmäistä kertaa kaikki vältettävät ruoka-aineet sun muut, mikäli en olisi niitä itse netistä etsinyt. Ja jos kaikki kumminkin etsii ne netistä, miksi ne käydään niin tarkasti? Sinällään käynnissä ei tietenkään ollut mitään vikaa, terkkarikin oli hirmu mukava, mutta haluaisin niin paljon jo ultraan tai edes kuunnella sydänääniä! Mulla on kohta jo 1,5 kuukautta positiivisesta raskaustestistä, ja alan jo hieman kaipailemaan todisteita siitä, että siellä mahassa todellakin on joku! :D

Mosmos 8+1
 
On se kumma, kun niin oireet kuin oireettomuuskin voi kiusata! En kyllä oikeasti haluaisi sitä oksentelua ja jatkuvaa pahaa oloa, kuten täälläkin moni on jo maininnut. Mutta sitten taas epämääräiset pissahätä, väsymys, vilu... tuommoiset oireethan voi vaikka kuvitella ihan omasta päästään! Vaikka mulla oli viime raskauskin hyvin oireeton (ykäsin pari kertaa hampaita harjatessa), niin jotenkin sitä haluaisi enemmän konkretiaa. No, toki tässä ollaan ihan hirmu varhaisilla viikoilla vasta.

Kiva lukea, ettei ole ihan yksin ajatustensa kanssa, kun melkein kaikilla muillakin tuntuu samanlaiset huolenaiheet pyörivän mielessä :)

Je Koeta olla luottavaisin mielin! Kirjoitin tossa aikaisemminkin, kun mulla tuli kans viime raskaudessa seksin jälkeen rusehtavaa verensekaista vuotoa ja sitä jatku pari päivää. Olin tuolloin jo muistaakseni jotain 13+ viikoilla ja ihan paniikissa sitten. Mulle sanoi polille kun soitin todella napakka vanhempi kätilö, että "nyt rouva lakkaa huolehtimasta, hyvää ja rauhallista joulua" (silloin oli siis vielä jouluaatto)! Jos tulee kipuja, runsasta ja kirkasta vuotoa, jossa hyytymiä, niin silloin kannattanee hieman huolestua. Ruskea verihän on ns. vanhaa verta, ja sikäli harmitonta. Tsemppiä :heart:
 
On tosiaan kiva lukea että muillakin on samoja ajatuksia kuin itsellä.. enkä viitsi koko ajan miehelle näistä jauhaa, vertaistukihan se parasta on :)

onnea ihanista ultrakuulumisista :heart:

Täällä on sellanen olo että kaikki ei ole kunnossa... :( voi olla että johtuu täysin vaan niin kovin pelosta saada keskenmeno kun sellainen on taustalla.. mies koittaa vakuutella että kaikki on kunnossa ja sanokin mulle jo tosi napakasti aamulla kun olin että "mitä jos.." "entäpä jos kuitenkin.." koirakin makoilee mun masun päällä (tästä siis mies arvas että oon raskaana kun koira tuli aina aamusin masun päälle!
Mietin että kun mulla on se neuvola 11.5 että jos varais samalle viikolle alkuviikosta varhaisultra-ajan.. sillon maanantaina ois 7+0 .. sais mielenrauhan!! :)

Anteeksi omanapaisuus...!

Tsemppiä kaikille oireista ja oireettomuudesta "kärsiville" :)
 
hyppään joukkoon..

Moikka vaan kaikille.. tääl ollaan nyt koht 3viikkoa oltu tiedossa että raskaana ollaan taas ja edellinen on vasta 11kk ja esikoinen 7v :D eli kolmatta odotellaan "bonsku" ;) tohon voi laittaa LA 1.12.12 kolmas elokuussa 30v PS

RV 8+3

Löytyykö facesta ryhmää meille??
 
Itse en ainakaan ole innokas mihinkään faceryhmään liittymään. Tän palstan paras puoli on nimenomaan anonymiteetti, musta on ihanaa että uskaltaa purkaa tänne ihan kaikki tuntonsa eikä tarvi pelätä että joku tuttu tuntee. Voi valittaa miehestä, anopista ja kavereista jos siltä tuntuu ;) Että perustakaa pois vaan jos haluatte mutta itse ainakin aion roikkua tällä puolella :saint:
 
  • Tykkää
Reactions: yöperhonen-
Ymmärrän kyllä tuon Rödluvanin anonymiteettijutunkin. Itselläni on vaan nyt just sellanen tilanne, että ei oo oikeen samassa tilanteessa olevia odottavia ystäviä ollenkaan. Joten irl -ystävätkin kelpaisivat minulle. Varsinkin jos sattuis samalta alueelta löytymään. Tää on uusi kaupunki minulle, joten ei ole tiedossa ketään vaunulenkkikavereita tms. Vai kaipa niitä sitten löytyy synnytysvalmennuksesta tai leikkipuistoista vai miten se on muilla mennyt?
 
ongelma ton ryhmä perustamisen kans Nezzie80 teen ryhmä kyl mut laitan sulle yv:t tänne jos kerrot nimes kun en saa tehtyä ryhmää ilman että kutsun siihen jonkun kaverin eka ja mullakaan ei oo ketään raskaana just nyt
 
Murunmami niin näyttäis olevan :)

Ite vähän kans aristelen tota fb ryhmää.. vaikkakin olisi kiva saada kaveriksi suht samassa tilanteessa olevia :) viime syyskuussa lappeenrantaan muuttaneena, ei täällä kauheesti kavereita ole (varsinkaan esim raskaana olevia)! toivottavasti taaperoiässä viim löytyy puistoista tms leikkikavereita.. :)
 
no mä oon ollu toosi tyytyväinen ainakin noihin face ryhmiin meil on toukomammat siel joka oli tääl mut siirty sit FB:hen kun harva kävi tääl enää silleen. ja se on suht aktiivinen ryhmä. siel pystyy chattailee kokoryhmän kans samaanaikaan ja jakaa kuvia ja kuulumisia seinäl ym. ja eihän kukaan sun omaa proffaa nää jos et ota kaveriks.. mut siis ihan kuin vaan
 
Minsku tee ihmeessä se ryhmä! Mulla itellä on hieman samaa pelkoa kuin muutamalla muulla, että se anonymiteetti kärsis. Mutta eipä tässä kauan mene, ettei se edes haittaa. Kunhan meidän raskaudet on vähän pidemmällä, niin varmana halukkuus facejutteluun ja ihan nimellä ja naamalla esiintymiseen kasvaa :) Laitan sulle vaikka yksäriä kun oon "valmis"? :D
 

Yhteistyössä