Joulukuun toivevauvat 2012 *MEIDÄN KUU!!!*

Onnea uusille jakaantuneille!

Mekin jo kotosalla. Imetys takkuaa, kun rinnan päät auki ja sattuu ihan h****tisti koko homma. Silti jatkan ja odotan että maito nousis kunnolla, nyt kuitenkin synnytyksestä vasta 2 vrk. Vauva on niin kertakaikkisen rauhallinen kotosalla, nukkunut koko päivän riippukeinussa.:heart:

Mameliini ja Pulla 2vrk.

Mites tänne saa laitettua kuvan? Osaako joku vinkata?
 
mameliini onko sun vaavilla imemisote oikee? mulla ekan kans aukes niin pahoin,et veri vaan tihkus,jouduin rintakumeja käyttämään pitkää...

mä laitan tänne kuvia aijaan kautta. eli siis sinne lataan omalta koneelta ja sit maalaan sen linkin mis lukee "pikkukuva" ja liitän sen tänne. tulee suoraan kuva. voi myös peölän linkin maalata,mut mä tuykkään,et kuva tulee suoraan...
olipa vaikeeasti selitetty :mad:

ny pikkumies kiukkuaa...
 
Meille syntyi valloittava prinsessa 21.12.12 klo 13.32. Kotiuduttiin jouluaattona ja tässä ollaan ihmetelty toisiamme nyt neljä päivää... <3 Synnytyksessä supistukset oli hirveitä, epiduraali taivas ja ponnistusvaihe nopea. Kaikenkaikkiaan synnytys kesti 13,5 tuntia...

Nyt menen taas ihastelemaan pikkuistamme ja valmistautumaan imetykseen... <3

Jee, nyt meitä on kolme <3 <3 <3
 
Nyt on taas lista päivitetty. Onnea jälleen kaikille vauvansa saaneille!:flower:=)

Synnytyskertomusta ehkä ehdin nyt rustata kun poika nukkuu:
Synnytys siis päätettiin käynnistää tiistaina 4.12 runsaan lapsiveden ja meikäläisen tukalan olon (hengenahdistusta yms) takia. Menin siis aamulla 4.12 TYKSiin osastolle. Siellä odottelin pari tuntia, ja n. klo 11 mulle asennettiin ballonki. Laitto oli epämiellyttävää mutta ei sattunut ollenkaan niin paljon kuin olin pelännyt. Ballonkiin kuuluva katetri teipattiin reiteen kiinni ja vielä hanska sen päähän koska vuodin vähän verta asennuksen jälkeen. Ballonki täytettiin niin että se oli n. 4cm halkaisijaltaan. Sitten takaisin potilassänkyyn odottamaan, ohjeena nykiä letkusta tunnin välein n. 10 kertaa peräkkäin jotta kohdunsuu stimuloitusi ikään kuin lapsen pää sitä painaisi. N. tunnin päästä aloin supistella kivuliaasti, ensin n. 5 min välein, sitten tihenevästi kunnes n. 2h laitosta supisti jo 2 min välein ja niin kpeästi etten voinut edes istua, vaan piti seistä sänkyyn nojaten ja hengittää. Tätä jatkui viitisen tuntia eli kello 17 asti iltapäivällä. Silloin letkusta nykiessäni ballonki tuli pois ja oli siis tehnyt tehtävänsä. Voin muuten sanoa että oli yököttävän näköinen kapistin ulos tullessaan... Olin kuitenkin tosi tyytyväinen, olin siis avautunut useamman sentin kuudessa tunnissa, vaikka toki supistelkin tosi tiheästi. Valitettavasti kuitenkin oli jo päivystysaika ja synnytyssalit niin täynnä etteivät voineet ottaa mua kalvojen puhkaisuun sinä päivänä, vaan aikaisintaan seuraavana aamuna. Harmitti, mutta minkäs teet. Toivoin että supistukset hoitaisivat synnytyksen luonnollisesti kunnolla alkuun aamuun mennessä.

Valitettavasti vain supistelu laantui 2 min välein tulevista noin 6-7 min välein tuleviksi, ja hiukan vähemmän kivuliaiksi. Sattui kuitenkin sen verran että sen illan ja koko yön vietin suihkussa, jumppapallon päällä tai keinutuolissa jyväpussin kanssa. Nukkumaan ei pystynyt. Keskiviikkoaamulla 5.12 minut vietiin saliin kalvojen puhkaisua varten. Valitettavasti vain kohdunsuu oli vielä niin takana ettei sinne ylettänyt kunnolla jotta olisi voinut puhkaista kalvot. Koko vuorokauden supistelu ei ollut saanut mitään aikaan!! Jouduin takaisin osastolle ja sain Cytotec-tabletin suun kautta jotta supistelu voimistuisi. Sain uuden tabletin joka neljäs tunti, ja supistukset voimistuivat sen verran että piti pyytää kipulääkettä (Litalgin) osastolla. Koko päivä, ilta ja yö meni jälleen kipeissä suppareissa n. 4 min välein, samaan tapaan kuin edellinenkin vuorokausi. Aloin olla aika turhautunut ja harmissani ja myös väsynyt! Kuitenkin motivaatio synnyttämiseen oli vielä hyvä.

Rankan yön jälkeen torstaiaamuna 6.12 pyysin tutkimusta ensin osastolla etten joutuisi turhaan käännytetyksi salista uudestaan. Nyt olin auki 3cm ballongin jäljiltä ja 2 vrk kestänyt supistelu oli lyhentänyt kohdunkaulan lähes olemattomiin ja tuonut sitä edemmäs. Homma oli siis jkv edennyt ja pääsin saliin miehen kanssa, jolla oli vapaata töistä koska oli pyhäpäivä. Kalvot saatiin puhkaistua ja olin hyvillä mielin vaikkakin väsynyt. Harjoittelin ilokaasun hengittelyä mutta en osaa sanoa auttoiko se yhtään mitään vikka hengitin niin että päässä pyöri. Käytin sitä kuitenkin koska siitä ei ollut haittaakaan ja se helpotti hengittämistä.

Pikkuhiljaa supistukset alkoivat tulla todella kivuliaiksi ja oli pakko ottaa äänenkäyttö avuksi. "Lauloin" eli huusin jotain matalaa vokaalia supistusten aikana. Sitten kipu paheni niin paljon että pyysin epiduraalia. Kätilö tutki ensin ja olin 4 cm auki. Anestesialääkäri tuli onneksi jo alle 10 min päästä ja epikatetrin laitto onnistui toisella pistolla eikä sattunut oikeastaan yhtään. Aine alkoi vaikuttaa 20 min päästä mikä oli hyvä, koska itkin jo kivusta. Puudute vaikutti juuri niinkuin piti: kivut hävisivät ja jäi vain pieni painontunne takapuoleen. Olin hirveän iloinen ja luulin että pahin oli nyt takana (hah!).

Puolentoista tunnin kuluttua kivut palasivat ja pyysin uutta annosta. Sen saaminen kesti 30 min ja vaikutuksen alkaminen 20 min, ja taas sain huutaa kivusta puolisen tuntia. Tällä kertaa vain puuduttava vaikutus oli selvästi vähäisempi ja kipua jäi aika paljonkin jäljelle. Itkin ja huusin ja sinnittelin ilokaasun avulla pari tuntia. Silloin taisin olla 6 cm auki.

Siitä eteenpäin uudet puuduteannokset eivät sitten auttaneetkaan. Lapsen pää oli jotenkin huonosti ja minulla oli jatkuvaa kovaa kipua supistusten välilläkin, ja supistukset olivat aivan helvetillisiä. Itkin, huusin ja kiljuin ja puristin miehen käden ihan tuusannuskaksi. Tuska oli niin kovaa että pari kertaa meinasi oikeasti mennä holtti ja pelkäsin tulevani hulluksi. Onneksi kätilö oli hyvä ja sai pidettyä otteeni todellisuuteen edes jotenkin kasassa ja sai minut hengittämään paremmin. Tätä jatkui tuntikaupalla, kuudesta kymmeneen senttiin meni n. 10 tuntia. Ja niitä tunteja en oikeastaan edes halua muistella. En todellakaan tiennyt että on mahdollista kestää niin paljon kipua ja jäädä henkiin ja vielä täysiin järkiinsä. Mies auttoi myös paljon, ihan pelkällä läsnäolollaankin.

Lopulta puolenyön jälkeen olin täysin auki mutta lapsi vielä sen verran ylhäällä ettei aktiivista ponnistamista voinut aloittaa, mutta sain ähkiä lasta alemmas hiljalleen. Se auttoi että sain vähän tehdä jotain, ja kipukin muuttui helpommin kestettäväksi kun pää siirtyi alaspäin. Tunnin kuluttua sain ruveta aktiivisesti ponnistamaan. Ponnistin puoli-istuvassa asennossa sängyllä, sitten nelinkontin ja kyljellään ja loppusentit taas puoli-istuen. Ponnistamiskipu ei ollut yhtään mitään verrattuna supistuskipuun ja pään tulokin oli vain pientä kiristystä. Oikea suuntakin löytyi ihan luonnostaan ja jaksoin ponnistaa hyvin, varmaan siksi että olin innokas saamaan piinan päätökseensä. Ponnistusvaihe kesti 42 min ja sitten perjantaina 7.12 klo 01.42 ihana poikamme oli maailmassa! Huokaisin varmaan maailman syvimmän hepotuksen huokaisun.

Istukka meinasi jäädä kiinni ja sitä irroteltiin tunnin verran kipeästi painellen ja lopulta saatiin se kokonaisena irtoamaan. En revennyt kuin pinnallisesti eikä tikkejä tullut, mistä olen iloinen. Lepäsimme noin 4 tuntia salissa ja sitten pääsin osastolle. Synnytyksen kokonaiskesto oli 15h 40min.

Olen todella onnellinen pojastamme mutta voin rehellisesti sanoa etten ikinä enää synnytä alakautta. En vaan kestä ajatustakaan että joutuisin läpikäymään uudestaan samanlaisen kipuhelvetin. Mieskin sanoi ettei enää pysty katsomaan sivusta sellaista kidutusta. Että pelkosektio sitten ensi kerralla, kiitos. Pelottavina tuossa oli lähinnä se että sain kaiken mahdollisen kivunlievityksen mutta se vain ei auttanut.
 
Viimeksi muokattu:
Me päästiin tänään kotiin, jeee! Availtiin joululahjat loppuun kun jäi vähän kesken sillon aattona:) Vauva on nyt tosi rauhallinen, sairaalassa oli ihan kitisijä. Ihan ubersöpis tuo on, ja tällä hetkellä en tiedä mitään parempaa kuin kattella vaavia mieheni sylissä nukkumassa<3

Imetys on lähtenyt käyntiin ja on... ihan hirveää. Nännit haavoilla ja kipeät (imuote tarkistettu kätilön kanssa) ja maito alkaa nousta mikä tekee rinnoista paitsi kipeät myös ihan valtavat :O Ovat reilusti isommat kuin vauvan pää, au:p Sairaalassa sanottiin, että kun pari viikkoa sinnittelen niin kyllä ne kivut vähitellen alkavat hävitä. Mut pari viikkoa, iik!

Nyt nukkumaan, ollaan ihan sairaan väyneitä koko perhe :)

Julia ja poika 2vrk
 
Onnea kaikille vauvatuneille, teitä on niin monta että en muista kaikkia.

rödluvan, aikamoinen sotatarina sulla. Toivottavasti aika kuultaa muistot ja pahimmat traumat laimenee vauva-arjen myötä. Lohdutuksena voin sanoa että mulla ainakin toka synnytys oli miljoona kertaa helpompi kuin eka, ja molemmat käynnistyi kuitenkin luonnollisesti. Luulin oikeasti että kuolen esikoisen synnytykseen, vaikka traumoja ei jäänyt niin sen verran jäi muistiin että otin epiduraalin tässä toisessa (eka meni ilokaasulla). Hyvä että teillä oli onnellinen loppu tuohon tuskaan.

Täällä on sairastelyu oikein urakalla, esikoinen tartutti flunssan vauvaan, jolla on nyt korvatulehdus. Kurjaa syöttää antibiotteja kaksiviikkoiselle vauvalle. Onneksi masu tuntuu ainakin vielä kesävän, katsotaan kuinka käy.

Julia, mullekintli pienet haavat ennen kuin maitonousi, mutta rasvaaminen auttoi ja kun maitoa rupeaa kunnolla tulemaanei vauvankaan tartteimeä yhtä iukasti. Viikossa mulla ainakin haavat parani.

Undu & tytsy 2vk
 
Onnea taas vauvan saaneille! :flower:

Olipas Rödluvanilla aikamoinen synnytystarina. Onneksi tuo koettelemus on ohi ja ihana vauva on maailmassa.

Täällä vielä yhdessä koossa. Eilen neuvolassa terveydenhoitaja totesi, että vauva on nyt täysin kiinnittynyt ja voi syntyä minä päivänä vain :) sitä jännittäessä!

Ciru+nuppu 40+1
 
Paljon onnea vauvautuneille! :)

Rödluvanilla ollut hurja synnytys. Onneksi se on nyt takanapäin ja voi nauttia vauvasta :) itsekin voisin synnyttää mahdollisen seuraavankin sektiolla, jos ikinä toista halutaan :D vielä ainakin on raskausvaivat liian tuoreessa muistissa.

Täältä neuvolakuulumisia. Ikää nyt 3 viikkoa ja 2 vuorokautta, pituus 49,3cm ja paino tasan 3000g. Kasvaa siis todella hyvin :) ruokailut saadaan nyt vapauttaa kokonaan, ei tarvi enää herätellä syömään. Hyvin tyttö kyllä herää itsekin syömään 3-4 tunnin välein.

Muutenkin tytön kanssa menee hyvin. Pientä vatsavaivaa on ollut, joten ollaan jouduttu perumaan hyvät päätöksemme siitä, että vauva nukkuu yöt omassa sängyssään. Tyttö nukkuu paljon paremmin vieressä ja koska itsekin on pakko saada nukuttua, on vauva ihan huomaamatta nukkunut nyt muutaman yön meidän sängyssä... Muuten tyttö on oikein tyytyväinen, ei juurikaan itke. Syliä kaipaa kovasti, kun vatsaa vääntää. Rela-tipoista en huomannut olevan hyötyä, joten nyt kokeillaan cuplatonia. Muuten vauva-arki on ollut ihan mukavaa, eikä liian raskasta :)

Tsemppiä mahakkaille! :)
 
Onneksi olkoon vauvan saaneille! =) :flower:

Tässä olisi tämä minun synnytyskertomus.

Synnytys käynnistyi maanantai vastaisena yönä puol kolmen aikoihin, kun lapsivedet menivät ja onneksi olin hereillä ja tajusin hypätä sängystä ylös viime hetkellä, ettei sänky kastunut. Ennen sitä minulle tuli menkkamaista jomotusta alavatsaan ja –selkään, mutta en osannut yhdistää synnytyksen alkamiseen, koska se ei ollut supistuksen tapaista eli että olisi välillä loppunut, vaan se tuntui koko ajan. Vessassa vasta tajusin kunnolla, että tämähän on lapsivettä, kun siinä oli mukava vähän jotain vaaleaa ja verta. Menin sitten herättämään miestäni ennen kuin soitin sairaalaan. Pikkuisen kädet tärisivät, kun soitin synnyttäjien vastaanottoon. Sieltä sitten pyydettiin käymään ja ottamaan varalta tavarat mukaan.

Sairaalassa kätilö otti sitten sen streptokokki-näytteen ja oli tekemässä lapsivesi-testiäkin, kun sitä vettä tuli taas ja eipä sitä testiä sitten olisi tarvinnutkaan. Minut laitettiin sitten käyrille ja supituksia oli kokoajan, mutta mie en vain tuntenut yhtäkään. Katsoin vain sitä näyttöä ja mietin, että jaa, nytkin supistelee. Kätilökin ihmetteli, että mie olen niin rauhallinen, vaikka supistelee koko ajan. Minut laitettiin sitten osastolle odottamaan synnytyksen käynnistymistä. Ensimmäiset kunnon supistukset tulivat viiden aikoihin, kun yritin alkaa nukkumaan. Ne tulivat 5-15 minuutin välein. Mieheni passitettiin kotiin osastolle mentäessä, enkä mie sitten saanutkaan unta, kun tuli hirveä ikävä miestäni ja tunsin itseni todella yksinäiseksi. Sain nukahdettua vasta puol kahdeksan aikoihin hetkeksi. Onneksi tutustuin sitten siihen viereisessä sängyssä olevan kanssa ja oli joku jonka kanssa jutella. Päivä meni odottaessa mitä tapahtuu, välillä olin käyrillä ja muuten sitten yritin saada ajan kulumaan. Aamulla käyrillä ollessa hoitaja laittoi Radio Cityn vatsalleni soimaan, jotta pikkuisen syke saataisiin nostettua ja liikkeitä.

Mieheni tuli sitten töiden jälkeen pitämään minulle seuraa ja kerran kerkesin hänelle kommentoida, että eipä ole hetkeen supistellut, kun tuli kunnon kipeä supistus. Mieheni kerkesi juuri lähteä kotiin, kun minulla alkoi neljän jälkeen kunnolla supistelemaan, tuli varmaan jo viiden minuutin välein, vaikka en hoksannutkaan enää katsoa kellosta. Kävin sitten pyytämässä kipulääkettä puol viiden aikoihin ja sain Para-tabsin ja suositeltiin, että kävisin vaikka kuumassa suihkussa ennen päivällistä. Se kyllä auttoi hetkeksi, mutta sitten syöminen oli aika vaikeaa, kun vähän väliä piti purra hampaat yhteen. Syömisen jälkeen tämä minun huonetoveri pääsi kotiin ja jäin yksin sinne huoneeseen, joka toisaalta oli hyvä, koska olin todella kipeä. Kävelin sitten edes takaisin huoneessa ja yritin välillä keskittyä televisioonkin, mutta huonolla onnella. Nukahtelinkin jopa pariksi minuutiksi supistusten välillä. Aloin välillä supistuksen aikana sängyssä maaten saamaan sellaisia horkka-tärinä kohtausiakin.

Seiskan aikoihin hoitaja tuli ottamaan käyrää ja hän se ihmetteli, kun en ollut hakenut aikaisemmin apua kipuun. Minulle tuli ihan vedet silmiin sen hoitajan puheista, kun hän kuulosti ihan huolestuneelta. Toi minulle kuuman tyynyn helpottamaan oloa. En pystynyt enää supistusten aikana keskittymään niihin pikkuisen liikkeisiin, joten ne jäivät sitten aika vähiksi ja pikkuisen sykekin oli aika matala välillä, joten hoitaja haki sitten minulle marjasoppaa ja tuoremehua, että pikkuinen heräisi. Meinasi, että saisin Oxynormia, kunhan syke vain nousisi. No, sitten se nousi liikaakin, koska välillä se huiteli 180 ja sikiö möyrysi niin kovasti vatsassa, että en tiennyt kumpi käy kipeämpää supistus vai ne liikkeet. Lääkäri sitten tuli myös katsomaan sitä käyrää ja antoi lopuksi luvan siihen kipulääkkeeseen. Aluksi meni ihan hyvin sen kipulääkkeen kanssa, katsoin televisiota ja nukahtelin aina hetkeksi, kun ei supistellut, mutta jonkin ajan kuluttua aloin oksennella joka kerta, kun supisteli. Hoitaja kävi välillä mittaamassa minun lämpöäkin, kun tärinät jatkuivat edelleen. Joskus yhdeksän jälkeen alettiin puhumaan, että minut voisi siirtää jo synnytyssaliin, jotta siellä saisin muitakin apuja kipuihin. En ollut auki kuin 1,5 cm. Miehellenikin soitin, että voisi tulla taas sairaalaan.

Minulle laitettiin synnytyssalissa laitettiin takaisin käyrille ja yritin ensin olla sängyllä, mutta päätin sitten kokeilla keinutuolia, joka sitten kyllä auttoikin lämpimän peiton kanssa. Välillä kokeilin palloakin ja samalla magneetteja selässä, mutta niistä ei ollut kyllä apua. Harmitti myöhemmin, että olisipa hoksannut pyytää kätilöä näyttämään miehelleni mistä se oikein hieroi lantion alueelta, kun laittoi niitä magneetteja, koska se auttoi todella paljon supistuksen aikana. Itse yritin neuvoa miestäni hieromaan, mutta oikeaa paikkaa en oikein osannut sanoa. Vihdoin puol kolmen aikaan sain epiduraalin, olin auki vasta 3,5 cm, joten tuntui, että tässä menee ikuisuus. Sain samalla oksitosiini-tipan. Onneksi epiduraali auttoi ja sain sitten nukuttuakin vihdoin. Kuuden aikoihin mieheni lähti käyttämään koiraa ulkona, koska näytti, että vielä menee aikaa. Kahdeksan aikoihin heräsin, kun uusi kätilö ja harjottelija tulivat esittäytymään ja samalla tarkistivat pikkuisen sykkeen. Oli kuulemma vähän laskenut liian alas, mutta onneksi oli palautunut takaisin. Vihdoin olin auennut jo 8-9 cm, joten piti sitten soittaa miehelle, että tulee takaisin. Ennen 10:tä kipupumppu loppui ja sain sitten puol 11 aikoihin kokeilemaan ponnistamista kyljellään ja miehän tein niin kuin käskettiin. Tuntui jotenkin oudolta, että sitten 12 aikaan kätilö tuli harjoittelin kanssa ja puhui, että nyt sitten aloitetaan kunnolla ponnistamaan. Mie kun luulin tehneeni sitä jo reilun tunnin. No, aloitin puoli-istuvassa asennossa ponnistamisen, vaihdoin välillä takaisin kyljellään ja jossain vaiheessa kokeilin jopa polvillani sängyn selkänojaa vasten, mutta olin siinä vaiheessa jo niin loppu, että siitä ei tullut mitään vaan valuin joka ponnistamisella vain ihan lyttyyn. Mieheni tuki minua selästä ja ihanasti kannusti samalla.

13.20 kätilö pyysi lääkäriltä arviota tilanteeseen ja hän sitten päätti ottaa imukupin käyttöön. Mie vain toivoin, että se loppuisi jo. Minulle oli jo niin monta kertaa sanottu, että vielä kerran ponnista, niin lapsi syntyy, että olin jo lopen kyllästynyt kuulemaan tuota lausetta. Ensin laitettiin pehmeäkuppi, joka ei sitten pysynyt, mutta sitten, kun vaihdettiin kovaan kuppiin, ei mennyt enää kuin 2 minuuttia ja lapsi oli ulkona. Synnytys kesti kokonaisuuteena 21,5h. Tyttö syntyi käsi poskella, joten se saattoi vaikeuttaa sitä pään tulemista. Onneksi lapsivesi oli kirkasta ja tyttö sai 9 pistettä. Oli lyhyt napanuora, joten lapsi laskettiin minun alavatsalle siksi aikaa, että se saatiin leikattua. Mieheni ei sen takia sittä päässyt leikkaamaan napanuoraakaan. Noloa tunnustaa, mutta kun lapsi vihdoin syntyi, aloin kyllä itkemään, mutta itkin onnesta vain sen takia, että urakka oli ohi. Yritin kyllä heti jutella pikkuiselle, mutta tunnetta ei vielä siinä vaiheessa ollut. Vasta siinä vaiheessa, kun lapsi annettiin mieheni syliin ja näin kuinka onnellinen hän oli, aloin vihdoin tuntea enemmän lasta kohtaan. .

Nyt alan vihdoin pääsemään yli tuosta synnytyksestä, että pystyn miettimään sitä ilman, että alkaa itkettämään. Enkä ole voinut katsoa televisioista tai lukea mistään synnytyksistä ilman, että on ahdistanut. Yksi lääkäri, kun kävi juttelemassa tuosta synnytyksestä siellä osastolla, suositteli sitten pelkopolia, jos seuraavassa raskaudessa vähänkin siltä tuntuu. Saa nähä koska pääsen yli kunnolla tuosta, mutta luulen, että tuota kokemusta ei edes aika kultaa. Mie kyllä rakastin raskaana oloa ja sen takia voisin toisenkin lapsen hankkia, jos vain onnistuu, mutta synnytys minua edelleen huolestuttaa.

Muuten täällä kotona on ihan hyvin mennyt. Välillä huolestuttaa saako lapsi tarpeeksi ruokaa ja olenkin antanut välillä korvikemaitoa lisänä. Viime yönä annoin 50 ml korvikemaitoa ja lisäksi vielä piti imettää, joten sen takia tuntuu välillä, että oma maito ei riitä. Pikkuisella on tapana iltapäivisin ja iltaisin nukahdella imettämisen aikana, joten senkin takis huolestuttaa. Onneksi vaippoissa on aina ollut jotain, niin kyllä se ainakin jotain ravintoa saa. Imettämisessä olen joutunut käyttämään rintakumia, koska lapsi ei saa muuten kunnolla kiinni. On aika tiukka tuo kielijänne. Onneksi olemme saaneet lähetteen korvapolille, jossa se varmasti sitten leikataan. Päiväunien kanssa olemme saaneet jonkinlaisen rytmin, mutta yöllä menee vaihtelevasti. Olen nyt pari yötä nukkunut vauvan kanssa olohuoneen levitetyllä sohvalla, jotta mieheni on saanut nukuttua edes jotenkin, koska on nyt parina päivänä ollut taas töissä. Aluksi laitoimme lapsen nukkumaan omaan sänkyyn illalla ja menin sitten yöllä olohuoneeseen syöttämään sitä, mutta on se nyt viikon ajan nukkunut ensin meidän sängyssä ja nyt tosiaan minun kanssa olohuoneessa. Nukahdan yleensä imetyksen aikana, joten siinäkin tämä järjestely on hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut taasen kaikille vauvan syliin saaneille!!:heart::flower:

Ja kaikille masun kanssa vielä oleville tsemppiä odotteluun!!:hug: Tosin teitä ei taida enää kovin montaa olla.. Jännäksi menee, tuleeko teidän vauvoista vielä 2012 vauvoja vai uudelle vuodelle 2013..:)

Ja kiitos kaikille synnytyskertomuksia laittaneille, jännä lukea, miten erilaisia synnytyksiä onkaan ollut.. Erityisesti Rödluvanin ja Pepin synnytykset tuntuvat olleen melko rankkoja.. Hyvä, että olette kuitenkin joinkin toipuneet koettelemuksista..
Saa olla itse onnellinen, että synnytys oli niin nopea..

Julia, mulle auttoi maidon noustessa sauna ja kuuma suihku helpottamaan kovia ja kipeitä rintoja. Siinä samassa käsin lypsin pienesti maitoa pois, niin helpotti kummasti!! Muutaman kerran lypsin pumpullakin, siitäkin oli apua valtaviin hehtotisseihin..;) Bepanthenilla rasvaus paransi mulla rikkinäiset rinnanpäät ihan muutamassa päivässä..

Täällä tytölle tuli eilen 3viikkoa täyteen ja hän on kyllä valloittanut isän, äidin ja siskon sydämet..:heart: Yöt meilläkin menee samassa sängyssä, vaikka meinasinkin, että vauva menee omaan sänkyyn.. Näin alkuun yösyötöt on ollut paljon helpompia kun vauva vieressä, eikä tarvi koko ajan nousta tarkistamaan onko tytöllä kaikki ok omassa sänkyssä..:p Kahdella yösyötöllä ollaan menty koko ajan ja muuten tyttö nukkuu sikeästi meidän kainalossa..

Kummit on valittu ja pyydetty tehtäväänsä ja tänään käytiin sopimassa kastepäivä. Kotona kastetaan tammikuun lopussa, 27.päivä.

Mitähän muuta piti kirjoitella.. Ajatus katkesi, kun tyttö hereilee..

Sofi ja "lelli" 3vko1pvä
 
Juu jos itsekin rustais jonkinmoisen synnärikertomuksen.. On muuten huimaa miten erilaisia kaikki synnytykset ovat kun niitä lukee =)

Eli jouluaattona lähdimme minun vanhemmilleni pukkia odottamaan ja pukkihan me myös nähtiin. Lapset sai lahjansa ja me käytiin vielä miehen kanssa haudoilla klo 21 aikaan. Jäätiin mummulaan yöksi ja nukkumaan mentiin n. 22 jälkeen. Vähän supisteli mutta niin oli supistellut jo pitempään joten en ajatellut lähdön sen perusteella tulevan. Heräsin n.00.20 kipeään supistukseen, kävin vessassa ja suoli tyhjeni. Sen jälkeen menin herättämään miestä ja sanoin et nyt mennään vaikka olis turha käynti koska kipu oli jo kova. Ajomatkaakin oli se reilu puolituntia.
Mun isä antoi oman auton tallista ja niin lähdettiin. Käänsin selkänojan ihan taakse ja olin polvillaan selkä menosuuntaan päin koko matkan. Synnärille olin soittanut klo 00.40 että ollaan tulossa.
Meidät otti vastaan aikas nuivea kätilö joka olis kovasti laittanu mut makaamaan sängylle että olisi saanut tutkittua kohdunsuun tilanteen, en vaan pystyny sängylle menemään kivuiltani. Nojasin hetken sänkyä vasten ja silloin rupes ponnistuttaan. Samalla meni vedet ja konttasin lammikon läpi toiselle sängylle. Mies tuli juuri saliin kun oli viemässä vielä autoa parkkiin. Siihen tuli toinen kätilö ja alkoi laittamaan tippaa mun käteen. Tämä vastaanottanut kätilö edelleen jankkasi selinmakuusta että olisi pitänyt pystyä makaamaan. Siinä vaiheessa sanoin että nyt lähti kätilö vaihtoon ja tilalle halusin sen joka oli tippaa pistämässä mun käteen. Vaihto tapahtui ja sen jälkeen sanoin että tarvii päästä ponnistamaan jostain muusta asennosta kun makuultaan.
Kätilö antoi vahtaa asennon ja nousin puolikonttausasentoon sängyn selkänojaa vasten. Asento tuntui hyvältä samantien ja ponnistusvaihe kesti 10min. Tyttö rääkäs klo 01.55 ja voi että olin tyytyväinen itseeni. Luotin omaan vaistooni ja pystyin ponnaamaan ilman imukuppeja lapseni ulos. Kahdessa aikaisemmassahan on päädytty kuppiin kun ei ponnistaminen ole sujunu selinmakuulta ollenkaan.

En kerennyt saamaan kivunlievityksiä ja repeämiltäkin vältyttiin. Synnytykseni ei olisi voinut mielestäni paremmin enään mennä. Ja niin päästiin nauttimaan omasta jouluyön ihmeestämme.

Tyttö on rauhallinen ja isoveikat on ottanut uuden perheenjäsenen hyvin vastaan. Tästä on hyvä jatkaa :heart:

081012 ja "Lahja"
 
Viimeksi muokattu:
Heippa, täällä kans yksi imettämisen kanssa tuskaileva. Julia ja muut kärsivät, ilmoitelkaa jos keksitte parannuskeinoja; mä olen nyt kärvistellyt 5 päivää, maito nousee koko ajan enemmän, nännit on haavoilla ja tissit kovat, kuumat ja sairaan kipeät. Ei kivaa :( kätilö tarkisti imuotteen, pitäisi olla ok, samoin neuvolahoitaja kotikäynnillä, en siis ymmärrä missä vika. Ja se kauhea rintatulehduksen pelko päällä koko ajan. Mies tulee kohta kaupasta kaalinkerän ja rintapumpun kanssa, niin katsotaan auttaako ne.

Synnytyskertomus:
Eli olin 2 yötä supistellut öisin ja sitte viime pe alkoi supistelut myös päivällä 10 min välein. Illalla alkoi tulla tiheämmin ja yhden jälkeen muuttui 5 min välein ja tuntuvammiksi. Lähdettiin sairaalaan klo 2 ja pääsin suoraan saliin, sormelle auki ja kaula hävinnyt. Supparit tuli jo aika kovina.

Kätilö tarjosi ilokaasua tai kipupiikin, mutta koska halusin synnyttää "selvin päin" niin sanoin että yritän selviytyä vielä hengittelemällä. Parin tunnin päästä lapsen sydänäänissä oli katkoja, jotka varmaankin johtuivat siitä että anturi putosi mulla melkein pönttöön vessakäynnillä enkä saanut sitä oikealle paikalle enää... Kätilö halusi kuitenkin lääkärin paikalle ja puhkaisemaan kalvot jotta sydänanturi saadaan lapsen päähän kiinni. Olin silloin 3 cm auki ja odotin jo kovasti epiduuraalia, mitä eivät vielä voineet antaa. Supparit koheni kuitenkin nopeasti siihen pisteeseen etten kestänyt enää, vaan mes soitti kelloa ja kätilö tarkasti tilanteen; 5cm auki "joo nyt saat puudutteen". Ja kuten joku jo mainitsi, taivas aukeni :) sain vielä lisäannoksen kerran, jottei ponnistusvaiheessa olisi kipuja. Ponnistusvaihe kesti 10 min ja lapsi syntyi klo 11:00, eli suht nopea 8 tunnin synnytys. Pieni repeämä virtsaputken suulle vaati muutaman tikin, muuten ehjin nahoin selvittiin ja mikä parasta terve 10 pisteen poika palkintona urakasta.

Sairaalassa oltiin pari yötä perhehuoneessa,ja pakko sanoa, että kyllä kannatti. Saatiin olla siellä rauhassa, toipua ja tutustua vauvaan. Jouluaattona kotiuduttin ja harjoiteltu sittemmin vauva-arkea. Yösyötöt on aika rankkoja, ja vauvalla on rytmit hakusessa. Tänään on vetänyt pidempiä 2~3 tunnin sikeitä, jee. Mutta hän on kyllä niin suloinen, että omat ongelmat unohtuu pian, kun häntä tapittelee pitkin päivää <3

Hirmuisesti onnea uusille vauvautuneille ja tsemppiä vielä synnytystä odottaville. Kyllä ne sieltä ulostautuvat ennemmin tai myöhemmin.

BoB ja Boy 6 pv
 
Heippa!

Tässä omaa synnytyskertomusta:

Eli 20. päivä alkoi puolenyön aikaan supistelemaan. Aluksi tosiaan luulin, että kivut johtuu vauvasta koska liikkui hullunlailla mahassa. No nukuin kuitenkin koko yön suhteellisen hyvin. Aamulla joskus 10 aikaan aloin kellottamaan ja totesin että ne ovat supistuksia eikä johtunut vauvasta. Supistuksia tulikin sitten 3-10min välein. Päivällä sairaalasta soitettiin minulle yliaikaiskontrolli aikaa joka olisi ollut 25 päivä. Sanoin samalla että on supistellut 5-10min välein mutta sanoivat, että tulee vasta sitten kun ei pysty enään oleen kotona. Noo, sitten ajattelin siinä yöllä, että pitäisiköhän mennä käymään sairaalassa kattoon mikä on tilanne. Pystyin kyllä vieläkin oleen supistusten kanssa mutta pakko oli päästä tietään mikä on tilanne alakerrassa. Eli siis 21. päivä kello 01 jälkeen lähdettiin ajaan sairaalaan. Siellä pistivät käyrille ja katsoivat tilanteen. Melkein 5cm auki!! Sitten peräruiske ja sen jälkeen kysyttiin halusinko kivunlievitystä. Sanoin, että en koska pystyin vieläkin olemaan supistusten kanssa. Laittoivat käytävälle odottaan ja sanoi, että katotaan parin tunnin päästä uusiks. No, sitten hilluin käytävällä geelipussien kanssa. Supistukset alkoi pikku hiljaa koveneen ja nyt joutu pureen jo vähän hammasta. Aattelin, siinä kohtaa että kestäisin vieläkin ilman epiduraalia mutta sitten ajattelin, että jos jatkan kärvistelyjä vielä jonkin aikaa niin sitten en saiskaan epiduraalia ja sit ärsyttäis. No sitten ilmoitin asiasta että haluaisin epiduraalin ja taas tarkistettiin tilanne. 5-6cm auki. Siitä sitten saliin. Hoitaja ihmettelikin siinä ennen saliin menoa kuinka oon pystyny oleen tähän asti kotona. Salissa sitten sain ilokaasua ja odoteltiin anestesia lääkäriä. Kerkesin tuntemaan ainoastaan YHDEN todella kipeän supistuksen ennen kuin sain epiduraalin. Epiduraalin laittaminen sattu todella paljon. Katetri oli ilmeisesti osunut mua johonkin hermoon muutaman kerran. Onneks kivut kesti sen muutaman sekunnin. Jäi meinaan kipeinkin supistus kakkoseks sille kivulle.

Epiduraali alkoi sitten vaikuttaa ja makasin kaiken ajan vaan sängyssä koska olin niin väsynyt. Yhdessä kohtaa kätilö katsoi tilanteen ja olin 7cm auki. Synnytys siis alkoi hidastua. Jossain kohtaa vaihtui kätilö ja paikalle tuli myös opiskelija. Minulle lisättiin lisää epiduraalia ja taas odoteltiin. Jossain kohtaa puhkaistiin kalvot. Sen jälkeen synnytys taas nopeni. Sitten olinkin jossain kohtaa 10cm auki ja sain luvan alkaa ponnistaan. Epiduraali vaikutti koko ponnistusvaiheen ajan joten en tuntenut supistuksia. Ponnistusvaiheen alku oli aika helppoa. Oikea suunta löytyi hyvin mutta sitten kun lapsi alkoi laskeutumaan enemmän homma tössähti. Poika jäi päästänsä jumiin ja sitä tuli ponnisteltua iät ja ajat. Sattui todella paljon ja en ole elämässäni huutanu koskaan niin lujaa ja paljon. Vauva oli siis kääntynyt kesken matkan kyljelteen ja sen takia pää tuntui jäävän jumiin. Kätilö ja opiskelija tsemppasi ja sanoi "vielä pari työntöä niin sitten se tulee". Eipä tullut. En tiedä kuinka kauan aikaa meni että sain pään pihalle mutta tuntui ikuisuudelta ja siinä tais mennäkin suurin osa ajasta että sai pään pihalle. Sitten jossain kohtaa se oli ohitse! Oli ihanaa kun ei enään sattunut.
Sain 3 tikkiä mutta muuten ei tullut mitään. Synnytys kesti 26h1min ja ponnistusvaihe 49min. Synnytys oli helppo ponnistusvaiheeseen asti. Voi olla, että jäi traumat tuosta ponnistusvaiheesta. En uskalla edes ajatella jos toisen lapsen hankin, että mitä silloinkin koko hommasta tulee.
Niin ja pojan pää oli todella hassun muotonen siitä kohtaa mistä jäi jumiin. Onneks muutaman päivän päästä alko näyttään normaalilta:D

Nyt siis kotosalla. Imetys ei suju ollenkaan. Maitoo tulee kyllä reippaasti mutta sattuu niin paljon imettäminen kun poika on repiny nännit. Imuote on oikea. Sen katsoi muutamatkin hoitajat. Nyt siis tuli rintatulehdus ja antibioottikuuri 10 päivää. Nyt ehkä keksin miten pystyn imettään niin että sattuu vaan vähän. Täytyy ensin lypsää rintoja ennen kun aloittaa imettään. Nyt vain on enään yks ongelma. Poika saa raivareita. Ottaa kyllä tissistä kiinni ja alkaa imemään mutta kesken kaiken päästää irti. Puolituntia ehkä jaksaa tapella tämän homman kanssa että tissiä takas suuhun ja alkaa imeminen ja sitten taas muutaman imun jälkeen päästää irti.:'( Haluaisin niin imettää mutta korvikkeella täällä on menty melkein kaiken ajan. Tää on ihan hirveetä!

Nyt poika haluaa ruokaa. Tuttipulloa siis hakemaan.

Tsemppiä kaikille odottaville ja hienoa arkea vauvautuneille;)

ceecee ja poika 7päivää
 
baby on board ihan kokemuksesta voin sanoa, että mahdollisimman vähän pumppaa, koska mitä enemmän pumppaat, sitä enemmän rinnat tuottaa maitoa ja olet pulassa maidon tuotannon kanssa. Ennemmin vaikka kuumaan suihkuun ja käsin silittelet muhkuroita pois ettei tule tukoksia.

sofi12 bebanthen auttaa, mutta ongelma on se että se pitäisi pestä aina pois ennen imettämistä. Siksi suositellaan Lansinohia mikä on tarkoitettu juurikin tähän tarkoitukseen, hoitaa nännin päät kuntoon eikä tarvi pestä pois. Nythän rasvailin jo etukäteen kun vain muistin eikä ole tällä krt tullut yhtään kipeäksi niin kuin aikaisemmissa imetyksissä. Pyysin sitä jo sairaalassa heti 1. imetyksen jälkeen ja oli toimitettuna valmiiksi huoneeseen odottamaan.

081012 se on jännä miten se on helpompaa ja ehkä nopeampaa kun luottaa omiin tuntemuksiin. Esikoisen synnytyksessä tein kaiken niin kuin kätilö ehdotti. Nyt nämä 2 viimeistä olen mennyt täysin omiin tunteisiin luottaen ja mulla ihan sama kuin sulla, että en halua maata vaan pysyä pystyssä. Tällä krt yritin sanoa, että en halua makuulleen supistuskäyrille vaan pysyä pystyasennossa mut kätilö suostui kompromissiin eli sovittiin 10 supistuksen odottamisesta istualteen. Sen just kestin ja sitten pääsin saliin, jossa sain tehdä just sitä mikä tuntui parhaalta eli ensin olin polvillaan lattialla nojaten sänkyyn ilokaasua hengitellen, josta siirryin sitten sängylle siten että pääty nostettiin ylös ja siihen laitettiin vielä säkkituoli minne masu upposi eli puolikontilleen, joten miehen oli tosi hyvä painaa alaselän pisteitä, joka tuntui niin hyvältä :)
 
Huomenia :)

Kiitoksia taas synnytyskertomuksista! :) melkoista touhua ollut, hui! Itseä alkanut entisestään jännittää (ja miestä), kun nyt jo alakerta niin hellänä, että miten sitä ikinä saa jalkojaan levitettyä? :D eilen poksui 40+0, ja selkeä limatulppa bongattu! Tänään sitä tuli lisää, mutta on olokin sellainen, että paikat kypsyy, pää painaa hyvin alas, ja ankkatyyli bongattu! Eilen jaksoin vielä koiran kanssa 4km kävelylenkin, mutta kyllä alkoi jo tuntumaan! Toivottavasti tarkoittaisi, että tyyppi tajuisi tulla ens viikolla itsekseen ulos, ettei sitten tarvittaisi käynnistystä seuraavalla viikolla. Nyt ois hyvin nukuttu yö takana, mutta toivottavasti menisi synnytys ensi vuoteen, kun näin liki jo ollaan! :)

Hyvää viikonloppua kaikille! :)


- tiituh + pötkö 40+1
 
Heipsan!
Erilaisia synnytyskokemuksia taas :) kiitos kun olette jaksaneet kirjoittaa!

Täällä jännäillään edelleen, kiva kuulla että on muitakin odottajia vielä :) Aika pitkän lenkin olet tiituh jaksanut, itselle riitti tänään kun käveli kauppaan ja takaisin. Nukuin eilen kahdet puolentoista tunnin päikkärit ja yöllä 8tuntia putkeen! Mietin koko ajan, että osaanko sitten huomata oikeat supistukset, kun niitä alkaa tulemaan, mutta ei kai niitä voi olla huomaamattakaan... Vauva liikkuu taas ihan hullun lailla, yliaktiivisesti ja olo on aika tuskainen. Mies toivoisi, että syntyisi vasta ensi vuoden puolella, mutta tuntuu että aika vaikea itse olisi odottaa vielä 3päivää.. Tässä olotilassa se tuntuu kovinkin pitkältä ajalta.

Mukavaa viikonloppua :)
Ciru+nuppu 40+2
 
Täällä supistellut läpi yön, huhhuh! Tunnin sain varmaan unta. Maha toimii ja miehellä iskee paniikki... Aamupäivällä varmaan pakko käydä näytillä, kun matkaakin se 50km, mut onneks vielä pärjäilee kotona :) saapi nähä kuinka käy, päästäänkö tositoimiin vai ei... Hiukan alkaa kyllä jänskättää :D


- tiituh + pötkö 40+2
 
tiituh, tsemppiä sinne ja toivottavasti saat pian pienokaisen syliin!;)

Täällä alkaa rintatulehdus pikku hiljaa paraneen. Täytyy yrittää taistella ton imettämisen kanssa jos se lähtis joskus onnistumaan. Poika saa pieniä rintaraivareita. Täytyy alkaa lypsään maitoa aina ennen imetystä jos pojan ois silloin helpompi ottaa tissistä kiinni kun ei ole sellaiset jalkapallon kokoset.

Mites teillä sujuu muuten yöt? Täällä poika ei muuta tekisikään kuin valvoisi yöt ja aamut. Päivät poika nukkuu mielellään. Mies on nyt yrittänyt pitää poikaa illalla vähän hereillä, että nukkuisi enemmän yöllä. Yleensä poika kuppaa hereillä siinä puol 5 asti johki puol 8. Hienoa siihen aikaan aamusta olla hereillä. Toivottavasti oppisi jossain kohtaa, että yöt on nukkumista varten eikä päivät:D

ceecee ja poika 9pv
 
Hei vaan! Kiva kun ootte jaksaneet kirjoitella noita synnytyskertomuksia näin ekaa odottelevana kaikki on niin uuta ja kiinnostavaa vaikka kaikkihan ne synnytykset on niin erilaisia.
Täällä ollaan yhtenä kappaleena edelleen. Enpä olisi uskonut kun vikassa neuvolalääkärissä 37+ oli jo kypsät paikat ja normaalia edistyneenpi tilanne. Sinäänsä ei kiirettä asian suhteen mut kieltämättä odottavan aika on pitkä :whistle: Joka toinen yö viikon ajan oon herännyt mahakipuun ja mahan kovetteluun n 4.30 ja oon ajatellut et tästäkö tää lähtee mut sit oon nukahtanu tunnin valvomisen jälkeen sikeesti. Eilen kävin elokuvissa kaverin kans ja kylläpä vauva painoi niin hanakasti alas että ajattelin sen syntyvän ihan just, mutta eipä ole näkynyt. =) Tsemppiä muillekkin nyyttiä odotteleville!

Hermanni12 40+4
 
Kotona ollaan vielä, supparit tulee 7-8 min. välein kestäen about minuutin, kuitenkaan ei oo yltyny viel niin pahaksi, etten koe pärjääväni kotona.. Turhauttavaa ku on kipee kuiteski, eikä saa nukuttuu, noh, odotellaan... :)
 

Yhteistyössä