Joulukuun toivevauvat 2012 *Marraskuussa*

Sofi täälläkin tosi tasaisesti on menty koko ajan omalla alakäyrällään. Kiva, että on joku "kohtalotoveri" :) pienikokoista vauvaa meille on koko ajan veikkailtukin.

Kipuja jos jonkinmoisia. En vaan oikein osaa paikantaa niitä. Kovettuuko maha aina supistuksen aikana, vai voiko pelkkä alaselkäsärky olla supistelua? Aamulla alaselkä särki kovasti, mutta helpottanut tässä päivän mittaan aika hyvin ilman särkylääkettäkin. Mietinkin, että johtuiko vaan siitä, kun nukuin melkein koko yön samassa asennossa kuin tukki :D vihdoinkin hyvät yöunet takana. Väsymys voitti hankalan olon.

Vielä olisi tehtävää ennen vauvan tuloa. Vaatteet pitäisi lajitella koon mukaan ja laittaa isommat koot vielä laatikkoon ja vain pienet koot kaappiin. Osa vaatteista odottaa vielä pesua, osa pyörii koneessa. Kun saisi kaikki pestyksi, niin olisi helpompaa hahmottaa, kuinka paljon tuota pienintä vaatetta on ja vieläkö jotain täytyy hankkia. Muuten valmistelut alkaa olla viimeisiä pikkuhankintoja vaille valmiina :)

Osalla alkaa odotus käydä vähiin. Olen kateellinen :D elämä tämän mahan kanssa ei ole helppoa. Onneksi meillä kenelläkään ei kuitenkaan enää hirveän montaa viikkoa ole odotusta jäljellä. Vastahan sitä tajusi olevansa raskaana.

Raskausarvet on vieläkin pysyneet poissa. Ehtiiköhän niitä kuitenkin ilmestyä viimeisten viikkojen aikana. Ei haittaisi, vaikkei tulisikaan yhtään :D
 
supistukset ainakin mulla kovettaa vatsan ihan selkeesti, tosin kaikki taitaa kokea nuo vähän eri tavalla mutta itsellä ainakin tuntuu siltä kuin vakuumi olisi masussa ja vauva koteloituna sen sisään.

täällä myös huono yö, esikoinen jossain flunssassa ja yski sellaista kamalaa haukku yskää puoliyötä. On nyt sitten ainakin tämän päivän kotosalla toipumassa.

Alkaa tosiaan olemaan jännät paikat käsillä aika minella, en ole oikein sisäistänyt vieläkään että kohta se vauva tulee meillekin. Vaatteet on vielä kaapissa ja pinnasänky varastossa, ensi viikolla kunnostaudn noiden kanssa.
 
Heippa!

Mahtaisikohan vielä joukkoon mahtua yksi 26-vuotias esikoistaan odottava? :)
Tänään alkoi äitiysloma, laskettuaika on 28.12. eli saadaan jännätä kumman vuoden puolella syntyy. :)

Etusivun listaan voisi laittaa tiituh/26/ensimmäinen/satks/poikalupaus jostain syystä en saa sitä punaiseksi :/
 
Itsellä ei ole minkäänlaisia supistuksia ollut. Eikä kyllä minkäänlaisia muitakaan kipuja. Alkaa tässä jo tuntumaan etten synnytä varmaan ikinä ku muilla tuntuu olevan supistuksia ja limatulppien lähtöä eikä itsellä ole mitään sinne suuntaan antavaaka:D

Sunnuntaina sain sitten pelästyä jo huolella. Koko päivänä mahassa oli ollut aika hiljaista eikä juurikaan liikettä ollut tuntunut. Illalla yritin sitten herätellä pienokaista masussa mutta ei minkäänlaista reaktiota tullut. Aloin jo paniikissa miettimään pitääkö tässä nyt viä illalla alkaa soittelemaan sairaalaan että pitääkö tulla käymään ku vauva ei liiku. Onneks kuitenkin harvinaisen pitkän tönimisen jälkeen vauva alkoi liikkumaan! Pieni helpotus iski kun pamauttelikin sitten ne 10 liikettä siihen 5 minuutin sisään. Ei oo kyllä ikinä tarvinnu herätellä noin kauaa pienokaista eikä yleensä edes ole tarvetta herätellä kun liikkuu normaalisti aika paljon masussa=)

Huomenna ois neuvolalääkäri. Innolla odottelen onko tapahtunu alakerrassa yhtään mitään.

tuli nukuttua ihan hyvin. Kerran piti vessaan nousta.

Täs ois tohon etusivulle listaan ceecee/20/ensimmäinen/poikalupaus
Laskettuaika on tosiaan 13.12.
 
ceecee: älä huoli, ei mullakaan ollut esikoisesta yhtään mitään oiretta ym ennen synnytystä ja silti esikoinen tuli ihan kiltisti laskettuna päivänä. Yhden yhtä supistusta ym ei ollut ennen synnytyssupistusta. Sairaalaan kun mentiin, olin mielestäni supistellut ikuisuuden ja kipeästi. Itku meinasi päästä, kun sairaalaan päästiin, tutkittiin ja olin vasta 1cm auki. Kätilö lohdutteli, että näin se ensi synnyttäjillä menee eli ensin kohdun kaulan pitää hävitä supistuksilla ja vasta sitten alkaa aukeneminen. Limatulppa meni sairaalassa noin 4-5cm auki olon kohdalla. Kuopuksen kohdalla ei taaskaan mitään limatulppia ym, kipeitä supistuksia tullut. Kävin lääkärissä samana päivänä, kun synnytys sitten tuli, mutta lääkärissä sanottiin vielä että kohdun kaulaa on 3 cm jäljellä, ulkosuu sormelle auki, mutta pää ei ole edes kiinnittynyt eikä oikein laskeutunutkaan eli ei vielä vähään aikaan ole tulossa. Seuraavana yönä synnytys käynnistyi kipeillä supistuksilla ja vauva oli ulkona 1. supistuksesta alle 2 tunnissa. Tällä kertaa pää on ollut laskeutunut jo ikuisuuden ja kiinnittynytkin jo monta viikkoa, viime viikon tarkastuksessa kohdunkaulaa oli jäljellä enää 2cm ja reilulle sormelle auki minkä on ollut jo monta viikkoa. Jossain vaiheessa tuli tukalia harkkasupistuksia tosi useasti, joista olin käyrilläkin. Tässä sitä silti ollaan yhtenä kappaleena eli musta ennustusmerkit ei kyllä pidä paikkaansa. Synnytys lähtee käyntiin kun lähtee ja etenee omaa vauhtia teki mitä teki!
 
Tiituh, tervetuloa :)

Undu, kiitos valaisusta :) kyllä mullakin supistaessa maha menee ihan kivikovaksi. Tuli kuitenkin mieleen, että voiko supistaa kipeästi, mutta maha ei mene kovaksi. Ensikertalaisena tulee ihan hassuja ajatuksia :D

Ceecee, sanoisin että olet onnekas, kun olet välttynyt kivuilta ja supistuksilta ;) tuo on kurja tilanne, kun liikkeitä ei tunnu ja ehtii pelästymään ja ajattelemaan kaikki kauheudet. Onneksi kaikki oli kuitenkin kunnossa, vaikka vauva olikin hiljaisempi :) kätilö sanoi mulle, että joskus ne vaan nukkuu niin sikeästi, ettei meinaa saada tönimälläkään hereille, kun kyselin liikkeistä ja missä kohtaa on syytä huolestua.
 
Viimeksi muokattu:
Tiituh, tervetuloa! :)

ceecee, uskon että huolestuit, onneksi kaikki oli sitten kuitenkin hyvin! Täälläkin on normaalisti todella hyperaktiivinen mukelo, mutta välillä nukkuu hirveän sikeästi ja voi olla pitkäänkin liikkumatta, jolloin aina huolestun vaikka yritän olla rauhallinen ;). Pyrin kuitenkin välttämään että jatkuvasti tönisin toista hereille, täytyyhän sen saada nukkuakin. Mielestäni nyt viime viikkoina vauvan unijaksot on selkeästi pidentyneet, ja niinhän niiden kuuluukin kai tehdä.

Limatulpasta, ehdin jo innostua että nyt on täällä tulppa bongattu kun pikkuhousunsuojaan tuli klöntti sellasta selvästi normivuotoa kiinteämpää hyytelömäistä tavaraa. Jouduin kuitenkin pettymään kun ei loppupäivänä ole tullut yhtään lisää, ja yksittäisenä se klöntti oli liian pieni ollakseen limatulppa. Tietty se saattoi olla pieni osa sitä, oon lukenut että sitä voi irtoilla pikku erissä niin ettei välttämättä huomaakaan. Se vain ei valitettavasti enteile synnytystä lähiviikoille samalla tavalla kuin jos koko tulppa irtoaa. Plääh, ehdin jo turhaan innostua. Ihan pölöä sinänsä kun ei viikkojakaan ole niin paljoa että realistisesti vois toivoakaan synnytystä. Mutta hätähousu mikä hätähousu :D

Neuvolakuulumisia,
paino +300g/viikko (jee! Tällä kertaa ei tullutkaan kiloa viikossa niin kuin ennen)
virtsa puhdas
verenpaine 130/80, viime päivät ollut kotonakin samaa luokkaa eli ihan jees
liikkeet, sykkeet yms ihan bueno. Pää ei ole kiinnittynyt. Sf-mittaa ei mitattu kun viikko sitten katsottiin.

Perjantaina sitten äitipolille ultraan ja synnytystapa-arvioon, jännittää vähän että mitä ne sanoo mun lantiosta vaikka ei olekaan mitään syytä olettaa että olis ahdas. Ainakin ulkoapäin olen ennemminkin aikasta leveä... :whistle:

Rödluvan ja Beetakingi 35+3
 
teretulemas uusille :wave:

poitsu ollu niin hiljaa tänään,et piti jo kaivaa doppleri esille. joo, ny sit meinaa tulla mahanahkasta läpi :p
sattuu ihan kympillä...

nää viimeset viikot on tällasta olojen kuuntelua ja oottamista millon lähtö tulee. mullaki meinas nuo paineet kohota mut ny neki on pysyny normaalin rajoissa. turvotusta on ihan kivasti jos erehdyn ees yhen siivun palvikinkkua syömään :stick: ja ku sen on NIIN hyvää ruisleivän päällä :headwall:

huomenna ois taas neuvola. saas nähä kuinka on taas paino pompsahtanu :mad: mut ny se on vain nestettä ja lähtee kyl synnytyksen jälkeen pian pois...

mulla toi valkkari on välillä keltasen rusehtavaan vivahtavaa jos poitsu kovasti tuonne kohdunsuulle hakkaa
oon miettiny et oisko jotain limatulpan tapaista. kun sillon voi tulla suppareitaki...
 
tombatar kuulostaisi limatulpan pikkuhiljaa irtoamiselta? Mainitsin meillä neuvolassa siitä, kun useaan otteeseen tullut keltaista limaa eli itse arvelin olevan limatulppa, niin neuvolatäti oli sitä mieltä ettei missään nimessä voi olla, kun ei ole ruskeaa vaan pakko olla miehen "eritteitä" jotka muuttuu emättimessä venyväksi limaksi...

Miten meidän kaikkien vauvat viihtyy sisällä näin hyvin?! Olisi kuvitellut, että marraskuussa olisi ollut jo reippaammin syntyneitä. Hip hei, nyt pääsee omaan sairaalaan synnyttämään :)
 
Uusille tervetuloa joukkoon!!:flower:

Noista liikkeiden määrästä, on se kurja, että pienet pääsevät meitä pelästyttelemään noin. Täälläkin vauvalla on viikossa aina muutama rauhallisempi päivä, jolloin aina herkistyy tarkkailemaan liikkeiden määrää.. Mutta kaksplussan uutiskirjeessa ainakin luki, että vauvakin nukkuu loppuviikoilla enemmän kerätäkseen voimia tulevaan..:)

Pihla, mulla ei ollut esikoisesta aikoinaan, kun muutama hassu harkkasupistus/mahan kovettuminen ennen tositoimia.. Siinä jo ehdin huolestumaan, että erotanko edes kunnon supistuksia, kun ne sitten tulee, mutta eihän sitä voinut olla huomaamatta..:whistle: Näitä ensikertalaisen hassuja ajatuksia...:LOL:

Rödluvan ja Tombatar, aivanhan mahdollista, että olisitte sitä tulppaa bonganneet..:) Eihän se välttämättä tule kerralla, eikä paloina.. Voikun siitä voiskin ennustaa, koska lähtö tulee..;)
Itse on ole limatulppaa havainnut, tosin ei takaa mitään, kun en joka kerta niin tutkailekaan..:p

Yöt täällä menee näköjään aika vaihtelevasti.. Muutaman yön nukuin jo suht hyvin, sitten viime yönä tuli taas valvottua, kun ensin ei vaan nukuta ja sitten kun olis nukuttanut, asentoa ei lonkkasäryiltä tahtonut löytyä.. Viikonloppuna itseasiassa oli niin hyvät univelat, että melkein vaan porasin asiaan kuin asiaan.. Hyvä aloittaa yövalvomiset jo valmiilla univelalla..|O

Ei meinaa millään mennä tajuntaa, millä viikoilla tässä ollaan ja että oikeasti lähtö voi tulla vaikka tänään...:O Saattaapi olla tuo tausta mikä vaikuttaa, just sanoin kaverille, että taidan uskoa vasta laitoksella, kun olen pientä sormella tökkinyt aikani, että oikeahan vauva tuo on..:LOL:

Mutta mitään lähdönmerkkejä ei tosiaan ole ilmassa, ne ennenaikaiset supistuksetkin ovat kadonneet kuin tuhka tuuleen.. Mutta Malttamaton, kyllä mäkin uskoin, että tässä vaiheessa olisi jo useampi bebe pinossa... Mutta onhan tässä reilu viikko aikaa, muutama jo tiedossa ja ompa tuossa pinon alkupäässä tuplatkin, eli kyllä luulisi, että useampi vauva vielä listalle saadaan marraskuussa...:heart:

Sellaisissa mietteissä tänään...
Sofi ja ekavekara esu 38+1
 
Jouluvauvoja:xmas: marraskuun puolella- arvausleikki!-päivitys

Lanttu-anttu 3
Helmerii 4
Mame 4
Kaapo 5
Pepsimax 6
Madicken 6
Emenrentia 7
Yöperhonen 7
Tombatar 8
Vogue 9
Undu 9
Peppi 10
Pihla kymmenkunta
Minttis 11
Sofi 11
Mameliini 12
Rödluvan 15

Katsotaas, kenen arvaus voittaa, vai voittaako kenenkään..:popcorn:
Arvauksia otetaan lisää vastaan.. =)
 
mun pitää siitä kellertävästä valkkarista kysyä terkalta. mulla on tuos parin tunnin päästä sinne meno,ensin vain käyn ukon asioilla kelassa...
hiivaa mä ite ensin aattelin,mut se ei haise millekkää ja ei oo kutinaa. ei se sillon sitä voi olla... ja kun tosiaan välillä se haalistuu ihan valkoisen väriseksi :$

pitäs jaksaa toi pyykkikone tyhjentää ennen kirkolle lähtöö. on vaan nii hankalaa ku on sivultä täytettävä ja tää maha on siinäki tiellä :ashamed:
nyt ois kyllä hyvä tilaisuus,ku tuo pikkuneiti kattoo tuomas-veturia... tai sit ei!!! meninki kirjottaa :mad:
 
kuulemma voi olla limatulppaa. ja ny on parina kertana ollu pissassa vertaki. limakalvoista kuulemma. kun ei terkka kerta mitenkaaän ihmeemmin reagoinu nii en sitte minäkään panikoi ;)

muuten kaikki ok. hemppa noussu takas omille lukemille melkein,139 oli ny... sf 35
 
Viimeksi muokattu:
Jospa taas pitkästä aikaa kuulumisia kirjoittelisi!

Tsemppiä kaikille joilla synnytys jo kolkuttelee ovella! :)

Eilen oli viimeinen lääkärineuvola ja alapäässä kaikki lähes ennallaan. Paikat oli kiinteät, kiinni ja kaulaa 2cm jäljellä! Niin toivoin että jotain edistystä olisi jo tapahtunut, mutta taitaa tämäkin raskaus yliaikaiseksi mennä :mad: aika kovat vihlontakivut tuo tutkimus aiheutti kohdun suulle ja alavatsakin kipuili illalla oikein kunnolla..
Sf mitta oli 32,5cm ja tasaisesti vauva kuulemma kasvaa (neuvolan täti saa kyllä aina tuosta mitasta isomman, kuin lääkäri) eikä odotettavissa pitäisi olla yhtä suurta vauvaa kuin tuo kuopus joka painoi 4,310kg. Syntymäpaino olisi kai jotain 3,5-4kg välillä..

Limatulppaa en ole aikaisemmissa raskauksissa bongannut ollenkaan joten en edes tiedä miltä sellainen näyttää..

Yöt menee suht hyvin, eikä vessassakaan tarvitse tällä hetkellä rampata kuin kerran yössä (välillä kyllä kausia että saa juosta jatkuvasti vessassa)
Toissa yönä heräilin kamaliin hengenahdistuksiin jotka vähän pelästyttivät! Nukuin kyljellään ja heräsin kun tuntui että keuhkot puristuu kasaan ja päässäkin oli ihmeen pökkelö olo.. Täytyi oikein keskittyä syvään hengittämiseen, että sai happea kunnolla. Onneksi nää menivät nopeasti ohi kuitenkin, eikä toistunut kuin muutaman kerran.
Kellään muulla ollut vastaavaa?

Täällä kanssa on jotenkin epäuskoinen olo eikä yhtään tunnu siltä että 4 viikon päästä meillä saattaa olla jo vauva syntynyt! Viikot menee niin hurjaa vauhtia, että nää viimeiset viikot menee kyllä vauhdilla!

Pitihän mun vielä kirjoittaa vaikka mitä, mutta pää lyö taas tyhjää!

Hilma 36+1
 
Hilma, itsellä on ollut tuota, että ei meinaa saada enään kunnolla henkee ja täytyy hengittää kauheen syvään. Jotenkin kauheen vaivalloista tuo hengittäminen aina silloin kun se iskee. Varsinkin selällään tulee tuo, että henki kulkee huonommin mutta sitä on myös ollut ihan kyljellään ollessa ja jopa joskus tulee istuviltaankin. Tänään neuvolassa tuli juuri istuviltaan, että alkoi puristamaan keuhkoista jotenkin ja sai hengitellä syvään, että sai kunnolla jotenkin edes henkee. Sitten se meni hetken päästä ohi. Inhottavaa ku hengittäminenkin tuntuu niin hankalalta.

Tänään tosiaan neuvolassa käyty. Samalla oli lääkäri aika.
Verenpaineet 119/78
Paino: +600g/viikko
Pissa puhdas
Hb:ei mitattu tällä kertaa
Syke +160
sf mitta 36cm (lääkäri mittas tämän joten en usko, että ihan noin paljon on. Vähän yli viikko sitten oli 33cm terkkarin mittaamana).

Juu ja tosiaan lääkärissä käyty. Paikat oli kiinni ja kaulaa jäljellä 3cm. Epäkypsä vielä kuulemma. Sanoi ettei lapsi oo syntymässä kyllä ihan lähiaikoina :( Vähänkö harmittaa ettei mitään ollu tapahtunu. En haluais joutua käynnistettäväks.
Lääkäri sanoi myös tuossa, että "toivottavasti se mahtuu tuolta pihalle." Mietin, että pystyykö lääkäri siitä jotenkin arvioimaan tota lantion kokoo vai mitä ihmettä:O Ei mulla ulkoopäin kyllä näytä olevan mitenkään hirveen pieni lantio mutta mutta...Jäi hämään tollanen kommentti. Nyt sitten järkeilen tässä niin kauan ennen ku synnyttään pitään mennä, että mahtuuko pienokainen musta ees ulos. Tietääkö joku voiko lääkäri arvioida tuolleen lantion koon?

Streptokokki näyte myös otettiin. Kysyin koska niistä saa ne tulokset mutta lääkäri ei tiennyt yhtään. Osaako joku kertoa tähänkään vastausta? Saako vasta sairaalassa sen tietää vai kerrotaanko se neuvolassa?

Ärsyttävä reissu. Lääkäri ei ollu kyllä mikään kauheen hyvä. Ei tuntunut tietävän edes miten lapsi siellä mahassa on. Ensin se sano, että peppu ois siinä mutta yhtäkkiä se mietti onkohan se sittenkin selkä ja katto mua kauheen kysyvästi ihan kun minä ensisynnyttäjänä tietäisin miten päin se siellä on. Sitten se selitti jotain mutkalla olemisesta enkä loppujenlopuksi tiedä mikä paikka oli missäkin mutta ainakin neuvolakorttiin oli kirjottanu, että ois raivotarjonnassa.

No onneks oli viimenen lääkäri reissu. Nyt sitten ihmetellään pääpyörällä siihen asti kunnes pääsee synnyttään. Täytyy varmaan alkaa henkisesti valmistautuun enemmän siihen, että menee lasketunajan yli. Silti täytyy vähän salaa toivoa, että tulis laskettuunaikaan mennessä.

Huomenna poksuilee 37+0.
 
Sofi, noita mahan kovettumisia täällä on ollut viikkoja. Välillä tulee kyllä mieleen, että tajuaako sitä sitten, jos alkaa oikeasti supistelemaan... Kuitenkin sitä yrittää luottaa siihen, että sen eron huomaa, kun tähän asti nämä on olleet kivuttomia, vaikkakin epämukavia. Kaikki on niin uutta :D

Olo on edelleen epäuskoinen, että tuolla mahassa ihan oikeasti olisi ihan oikea vauva. Milloinhan sen uskoo? Sittenkö, kun se syntyy? Toivottavasti äidinvaistot edes tajuaa herätä :D

Närästys on tullut nyt varmaan jäädäkseen. Rennietä saa ottaa joka ilta ennen nukkumaanmenoa ja kuitenkin aamuyöstä meinaa alkaa
taas närästää. Ennen raskautta ei närästyksiäkään ollut. Päivällä närästys ei vaivaa, tulee aina vasta illalla.

Olotila on suhteellisen sama kuin ennenkin. Pissattaa ja lonkkia särkee. Liian nopeat liikkeet käy nivusiin. Muuten olo on ihan hyvä ja toivon, että sellaisena pysyykin :) ja vauvakin saisi vielä pysytellä mahassa siihen asti ainakin, että saadaan varmuus asennosta :D

Madickenille tsempit huomiseen! Hui, kun jännät paikat siellä :)

Mulla on ulospäin aika kapea lantio. Olen muutenkin pieni ja kapea ihminen :D kukaan ei kuitenkaan tähän päivään mennessä ole ottanut siihen mitään kantaa. Ensi viikolla kokoarviota ja sellaista.
 
Viimeksi muokattu:
Madickenille kovasti onnea ja tsemppiä huomiseen!!!:flower::heart:

Ceecee, siinä menee noin viikko siinä streptokokki-tuloksen tulemisessa.. Mulla se ainakin merkittiin seuraavan viikon neuvolakäynnillä äitiyskorttiin ja tieto meni sen kautta sairaalalle.. Harmi, että sulla oli vähän tollanen epäammattimaisen oloinen lekuri..: /

Sofi taas..=)
 
Heip!
Tänään neuvolassa käyty ja kaikki olikin siellä ihan ok.
Verenpaine 117/68
HB 107
Toi ollu mulla aina alhainen. Rautaa syön purkista ja monipupolista ruokaa, muttei vaan tunnu imeytyvän vaikka kaikkia ohjeita noudatan. Tosin tuo hb kyllä noususuhdanteinen, sairaalassa ollessa tippu rautalisästä huolimatta 97 joten ihan hyvin 2viikkoon nousussa.
Maanantaina sitten äitipolilla käynti ihan vaan tuon perussairauden puolesta. Viikkoja sen verran kasassa, etteivät enää ennenaikaisuuden takia ottaskaan. Mielelläni olen kyllä kuitenkin menossa, mukava tietää missä mennään. Onko kohdunkaula entisestään lyhentynyt (viimeksi 1.2cm). Kohdunsuu on kanssa ollu pehmeä ja jonkunverran auki. Paljonko? Kukaan sitä ei ole kokeillut ettei ärsytä supistelemaan.
Vaikka se ennenaiksuuden riski kokoajan päällä, niin mielestäni en ole vielä lähiaikoinakaan poksahtamassa kahteen osaa. Jännä odotella päiviä eteenpäin ja nähdä osuuko omat tuntemukset oikeaan :popcorn:

Huomenna olisikin sitten ensimmäinen varsinainen äitiyslomapäivä! :) Tosin olin aiemmin, ennen tätä kaikkea, kuvitellut lyllertäväni kaupoilla, hankkinen vielä vauvalle tarpeellisiä tavaroita ja vaatteita. Onneksi on esikoisen vauvavaatteita jonkinverran säästetty, niin on jotain mihin tulokas pukea. Ajattelin kyllä lähettää mieheni myös hieman shoppailemaan vauvalle jotain uutta mukavaa. Sen tehtävän voi kyllä huoletta hälle antaakin, meillä sen verran samanlainen maku :heart: Paljoa ei onneksi tarvitse, lähinnä kotioloon mukavaa, pehmoista ja kiristämätöntä vaatetta.

Supistuksista joku kyseli. Oma tämänhetkinen kokemus on se, että ne voi vaihdella ihan raskausittainkin.Ainakin omalla kohdalla, 1. ja tämän raskauden tuntemukset ihan erilaisia. Tosin luotan kyllä siihen, että sitten "synnytyssupistukset" kyllä tuntee ja erottaa. Esikoisen synnytys lähti käyntiin lapsiveden tihkumisesta joista lähdin sairaalaan tarkistukseen, supistukset alkoivat vasta sairaalaan päästyä...ja ne olikin jo sitten eriluokkaa kuin aiemmat tuntemukset.

Limatulppa meni aiemassa raskaudessa suoraan vessanpönttöön, kirjaimellisesti. Lähti yhtenä klönttinä. Tunsin sen lähdön ja se ihan plumpsahti pönttöön. :p Olisko se tapahtunu n. viikko ennen synnytystä...
Nyt en ole havainnu mitään muuta kuin valkovuotoa. Oletan siis tulpan olevan paikoillaan, ellei ole vähitellen tullu pois "valkovuodon" mukana.

Tsemppiä ja jaksamista vielä viimeiseen rutistukseen niille, joilla jo h-hetki lähestyy! :)

- Nuusku82 ja Typy 34+3
 
Madickenille tsemppiä huomiseen!!!:flower:

ceecee, synnytystapa-arviossahan lääkäri arvioi lantion sisämitat ihan käsipelillä sisältäpäin tunnustelemalla, esim. kuinka iso tila on istuinkyhmyjen ja suoliluun kärkien välissä, onko häpyluun ja ristiluun muoto ok eikä ole mitään "hassuja mutkia" tai liikaa jyrkkyyttä, ja joustaako häntäluu hyvin kun sitä painaa. Jos nämä asiat tutkitaan se yleensä sattuu jonkin verran kun tosiaan kokeillaan joustaako paikat, ja siihen menee aikaa selvästi enemmän kuin pelkkään kohdunsuun kokeiluun. Synnytystapa-arvioon kuuluu myös sikiön koon arviointi joko ihan näppituntumalla tai ultralla jos neuvolassa on sellainen käytettävissä. Kuvantamistutkimuksia ei tavallisessa synnytystapa-arviossa tarvita, vaan vasta jos syntyy epäily siitä että sikiön ja lantion koon välilä on epäsuhtaa. Eli pelkästään naista päältä päin katsomalla ei voi sanoa varmuudella mahtuuko sikiö syntymään alakautta vai ei. Tekikö ko. lääkäri sulle kuvatunlaisen tutkimuksen vai ei? Jos ei tehnyt, ei hänellä ole mitään perustetta sanoa että mahtuisi tai ei mahtuisi. Jos oli kovin epävarman oloinen, en ehkä muutenkaan kiinnittäisi huomiota siihen mitä sanoi. Ja toisin päin vielä, jos hän olisi tehnyt kunnon synnytystapa-arvion ja sen perusteella epäilisi ettet ehkä voi synnyttää alakautta, niin hän olisi kyllä myös ihan varmasti tehnyt lähetteen äitipolille tarkempaan arvioon. Melkein jättäisin tuon kokoheiton ihan huomiotta.

Hengitysvaikeuksia on täälläkin, ollut jo pitkään. Välillä tuntuu just tolta ettei saa happea kunnolla ja keuhkot ei mahdu laajenemaan. Tulee mulla usein ihan istuessakin. Siihen auttaa asennon vaihto ja rauhallinen syvä hengitys.

Täällä on taas oltu ihan väsyneitä ja unisia, mä vaan nukun ja nukun (pissakäyntien tahdittamana). Tiedä sitten onko nyt joku kropan voimienkeruukausi tms, muttei kyllä tunnu ihan normaalilta enää. Ja ärsyttää kun huomaa tosiaan tarkkailevansa oloaan ja eritteitään ja supistuksiaan koko ajan, kun en edes ole vielä niin pitkällä että voisin oikeasti synnytstä odottaa. Ärrinmurrin.

Rödluvan ja Beetakingi 35+4
 
No voi mölö, mahan "pimeälle puolelle" on ilmaantunut pari raskausarpea, isoja ja aristavia. Mies kyllä sanoi että ne ovat vaaleita eivätkä punaisia, pieni lohtu sentään. Ärsyttää, olin jo ehtinyt toivoa ettei niitä tulisi kun näinkin pitkälle pärjäsin jättimahani kanssa :mad:
 
Hei! Pitkästä aikaa, olen kyllä joka päivä lukenut nämä keskustelut, mutta en ole aikaiseksi saanut kirjoittaa mitään :)
Tänään käyty neuvolassa sf-mitta 31,5, HB: 121, verenpaine 128/71 vauvan sykkeet 140-150, käsilläkoittaen arvio kooksi 2,5kg, ensi viikolla näkee sitten oliko oikeassa, kun on koko arvio ultra. Kakki oli siis kunnossa, ihme kylllä vaikka olen ollut erittäin stressaantunut koko raskaus ajan.
Oli jopa pakko kysyä neuvolassa onko normaalia, että vauva liiikkuu tosi paljon, mut sekin kuulemma on normaalia =D
Meillä on lähes kakki tavarat jo hankittu tai saatu tutuilta rattaat pitäisi vielä hakea.

Nipa86 ja asukki 35+6
 
Madicken: Tsemppiä huomiselle. :)

Minultakin käsin kokeilemalla lääkäri tutki tuota lantionleveyttä, kun kävin siellä kokoarvio-ultrassa ja oli sitä mieltä, että lapsen pitäisi mahtua tulemaan. Koska olen ensisynnyttäjä, en tiennyt miten olisi pitänyt siinä maata ja miten jalkojen olisi pitänyt olla.

Kävin aamulla labrassa ja huomenna kuulen sitten varmaan sen tuloksen maksa-arvoista. Täytyy pitää peukkuja, että ne ovat kunnossa. Viime yönäkin valvoin melkein kolme tuntia noiden kutinoiden ja asennon haun kanssa. Tänään oli neuvola ja kysyin sitten onko mitään lääkettä tai voidetta mitä voisin ottaa noihin kutinoihin, jotta voisi edes yön nukkua ja katsottiin sitten koneelta, että zyrtec-lääkettä voisi käyttää satunnaisesti. Kävin sitten ostamassa sitä halvempaa versioita tuosta ja ajattelin ensi yönä sellaisen ottaa.

Neuvolassa kaikki oli muuten ok.
Verenpaine: 121/76
Hb: ei tällä kertaa mitattu, kun viimeksi oli jo hyvä
Sf-mitta: 32 cm
Syke: keskimäärin 135
Pää oli jo aika alhaalla ja vähän kiinnittynyt, ei siis ihme, kun on joskus liikkeiden aikaan tuntunut painetta tuolla alhaallakin.
Paino oli tippunut 700g/vko, vaikka yritän kuinka syödä.

Pikkuinen on onneksi liikkunut ihan mukavasti, vaikkakin on välillä niitä hiljaisia hetkiä. Mutta olen oppinut, että jos tökkii tai silittää tuohon missä pikkuisen selkä on, saan sen liikkumaan. Eilen naureskelin tuolle mun vatsalle, kun välillä se näytti ihan joltain tulivuorelta, kun pikkuinen pukkasi itseään ihan tuohon navan alueelle. Sitten vatsa leveni ihan ihmeen muotoiseksi, kun alkoi liikuttamaan jalkaansakin. Kyllä minulle tulee varmasti ikävä tätä mahaa, kun lapsi syntyy.

Peppi1981 ja Sykerö 37+2
 

Yhteistyössä