Joulukuun toivevauvat 2012 *Lokakuussa*

Mie ihmettelin, kun diabetes-hoitaja puhui vain 6 kilon painon noususta tai sitten mie kuulin väärin, kun itse ajattelen, että paino on noussut sen reilu 9 kiloa. Mie painoin ennen raskaaksi tuloa 60 kiloa ja kolme viikkoa sitten paino oli 69,4. Ensimmäisessä neuvolassa painoa oli tullut kaksi kiloa. Torstaina tietää sitten tämän hetken tilanteen. Mie kyllä toivon, että painoa ei olisi paljoa tullut, kun olen vähentänyt herkkujen syöntiä ja haluaisin sen näkyvän edes jossain.

Meillä on Brion vaunut, vuosimallia en varmasti tiedä, ehkä jokin 2005. Saimme ne veljeltäni, jolla ne ovat olleet 2007 vuonna syntyneellä lapsella ja he olivat ostaneet ne käytettynä. Tällä hetkellä kylläkin vain rattaa, mutta viikonloppuna saatamme käydä miehen vanhempien luona ja siellä pitäisi olla jo ne vauvantarvikkeet, jotka meinaamme ostaa. Nyt vain toivon, että se kantokassi sopii noihin rattaisiin, on ainakin saman merkkiset. Ainoa asia mitä me emme ole kokeilleet noilla rattailla, että mahtuuko ne meidän autoon. Uskoisin kyllä mahtuvan, koska veljelläkin oli vain normaali henkilöauto, kun he noita vaunuja käyttivät. Olemme me miettineet farmarin hankkimista, kun on tuo koirakin ja katselleet niitä netistä, mutta ei sitä ihan viitsi noin vain autoa ostaa, kun se on iso hankinta.

Peppi1981 ja Sykerö 30+1
 
Onko kenelläkään jalkapohjat kipeytyneet? Minulla on ollut aikaisemminkin aamulla pistelyä jalkapohjissa, mutta tänään on kävely ollut todella tuskallista koko päivän. Varmaan painonnousu vaikuttaa vai liekö sitä ihanaa turvotusta nyt sitten tai liikaa suolaa (???)

BoB 29+4
 
BoB mulla ainaki sillon on kipeet jalkapohjat aamuisin,jos oon edellisenä päivänä liian suolaista syöny. ja sen kyllä näkee sormistaki... mun on pakko välttää sitä suolan käyttöö, se kerää nestettä paljo ilman raskauttaki ja ny se nesteen kerääntyminen on vaan pahempaa.

tässä katon peppi pitkätossua ku taaperoo yritän unille. ja maha heiluu puolelta toiselle koko aja. ihan mahoton mylläyt ollu tän päivää.
ja hikka tuntuu monta kertaa päivässä. joka päivä on hikka pienellä.mut nii oli tuolla tytöllläki!

siitä sf-mitasta mun piti. mulle ei neuvolas mitään sanottu,vaikka ihan yläkäyrällä huitelee. jopa hiukan yliki!

mulla ollu tänään herkkupäivä. en oo kyl sokereille suonu ajatustakaan syömisen suhteen!!!
huomenna sit taas otan itteeni niskasta kii :whistle:

 
Viimeksi muokattu:
Just, no mä olen yrittänyt miettiä, että mitä suolaista olen esim. eilen napaani ahtanut, mutta ei nyt ihan heti tule mieleen... Viikonloppuna tuli nautittua pizzaa, mutta ei siitä oireillut tällä tavalla. Tosin sitä suolaa voi joskus tulla salakavalasti isojakin määriä, esim. makkaran muodossa: / Maanantaina täytyy ottaa puheeksi neuvolassa. Kiitos vastauksesta!
 
Vaunuiksi me ostettiin Brio Singit eli samat kuin mom4two?:lla. Vaikuttavat kyllä käteviltä. Saatiin se Brio Primo- kaukalokin, jonka saa suoraan nappsautettua kiinni ratasosaan. :) Pitää katsoa, josko hankkisi sen jalusta vielä sille. Tuntui aika työläältä turvavyöllä kiinnitys...

Tänään oli lääkärineuvola ja antoi minulle ajan sokerirasitukseen, perhana kun ajattelin jo säästyneeni siltä. Oma neuvolatäti on ollut sitä mieltä ettei tarvi mennä... Paino oli nyt kyllä noussut reippaasti 1142g/vko 3 viikkoa. :/ Mutta aiemmin ei ole noussut nimeksikään. Ärsyttää kyllä, mutta sinne on nyt kuitenkin mentävä. Tiedättekö onko raskausdiapeteksestä muuta haittaa kun vauvan suureksi kasvaminen? Meillä vauva kuitenkin ultrassa todettu pieneksi... Ollaankin menossa maanantaina ultraan OYS:iin. Toivottavasti vauva on kasvanut normaalisti.

Hikkaa en ole vieläkään tuntenut/tunnistanut. Miltä se yleensäkin tuntuu? Kerran olen kuitenkin dopplerilla hikan kuullut ja empäs sillonkaan sitä tuntenut mitenkään.

30+4
 
nopnop rd:n muita riskejä vauvalle on mm. vauvan matalat sokeriarvot syntymän jälkeen, mahdollinen olkapunoshermovaurio (liittyy käsittääkseni just siihen isokokoisuuteen ja mahdolliseen "vaikeaan ulostuloon"). Lapsella on myös riski ylipainoon myöhemmällä iällä ja suurempi riski sairastua diabetekseen ja näin ollen lapsella on myös riski metaboliseen oireyhtymään ja tästä taas seurauksena riski sairastua esim. sydän ja verisuonisairauksiin...

Korjatkaa joku jos nää oli väärin tai on viel jotain lisättävää. Itseäkin kiinnostaa nää rd:n vaikutukset vauvalle. : /
 
Moikka, ja kiitokset uudesta pinosta!

Päivät esikoisen kanssa on lähteny vilkkaasti menemään, kiireisempää kuin töissä ja vaikeuksia ehtiä lukee tätä palstaa. :LOL: Ollaan ulkoiltu ja siinä tulee tietty käveltyä ja seisottua enemmän entiseen istumatyöhön verrattuna. Ja pakko kyllä sanoa, että mulla päinvastoin tää seisominen on saanut mahan ja alapäänkin jotenkin kipeytymään. Istumatyössä sen sijaan minulla ei ollut mitään ongelmaa, ei esim. selkäkipuja tai hengitysvaikeuksia. Oon nyt ottanut tukivyön käyttööni ja uskon että se vähentää ainakin mahan kipeytymistä.

Meillä on tosiaan vaunuina Crescent m300, ostettiin kun esikoinen oli 1,5v. (2010) ja suunniteltiin jo hänelle pikkusisarusta. :) Mukana tuli erillinen jalakset, joilla kopasta saa sitterin ja myös ensisängyn vastasyntyneelle (mukana myös pieni patja). Melko monikäyttöiset siis. ;).

Mammajooga jatkuu vielä tämän kuun ja kyllä oloon aina rentoutunut ja rauhallinen tuntien jälkeen.

Talvitaapero 29 + 6
 
tombatar, äläpä muuta sano! Aika menee hurjan nopeasti.

Vähän omaa napaa taas.. Mulla on jo pari kuukautta ollut riesana kauhean kipeät suonenvedot. Herään joka yö ainakin kaksi kertaa, parhaimmillaan kestää 20min kerrallaan... siinä sitten kiemurtelen tuskissani ja itku kurkussa... ja seuraavana päivänä pohje aivan jumissa.
Mikähän noihin auttas? Magnesiumia olen syönyt, ei auta :confused:

helmeri & toukkis 29+3
 
Viime viikolla valittelin kaverin liikkumattomuutta, ei tarvitse enää olla huolissaan, siellä potkitaan ja möyritään taas ihan normaalisti.

Baby on Board: mulla kipeytyy jalkapohjat, jos oon pidempään pystyssä. Fysioterapeutti-tuttava kertoi sen johtuvan kehon muuttuneesta painopisteestä.

lanttu-anttu + retiisi 27+3
 
  • Tykkää
Reactions: Baby on Board
Poks 29! Ihanaa viikot menee tosi nopeesti, ei oo pitkämatka enää :)

Täällä alkaa olee paikat jo aika kipeoitä alapääätä vihloo välillä kummasti, mutta menee sitten aina ohi.
Maha-asukki on kova liikkumaan ja pyörimään, hikankin olen tunnistanut. Jee ens viikolla kontrolli ultra näkee taas pienen.
 
Kiitos lanttu-anttu :)
Tänään sattuu erityisesti oikeaan jalkaan. Ilmeisesti on nyt (lue: taas) oma paino vauvan ohella noussut ja kävelen enemmän takakenossa huomaan itsekin (ankkakävelyä siis RV 30->)

Onneksi on kohta viikonloppu ja saa nostaa kannat kattoon. Lauantaina mennään hakee vaunut jeee!!! =)
 
Kiitos pepsimax86. Ehkä on ihan hyvä että minutkin sokerirasitukseen pistivät, kun nuita riskejä on kerta niinkin paljon.

Istun nyt täällä terveyskeskuksessa ja puolituntia vielä viimeiseen näytteeseen.
Väsyttää ihan pirusti. Viimeyönä en saanut nukuttua juuri lainkaan ja koira vinkui aikaisin aamusta ulos. Taisi Raukalla olla vatsa sekaisin.
Rasituslitku oli ihan juotavaa. Kylmää ja kolan makuista. Luulin sen olevan paljon makeampaa.
Taidan tämän jälkeen mennä grillin kautta kotia. :D

30+6
 
Hei..
Piti vielä tulla kysymään että onko teillä miten pahana närästystä?
Min olen monena yönä heränny siihen ku oikein niinku mahahappoa suussa ja unessa nähny että tukehun...
Hirvee herätys.. Yök. Rennietä saa pari vetää ennenku menee ohi..
Muutenki mulla nyt pitäs ostaa kolmas sellanen 96kpl paketti....

aah.. puol 11 hierontaan selvittään jumittuneet lihakset.. ihana!!!
 
Tulipa taas käytyä neuvolassa. En tiedä olenko liiankin tarkka noiden syömisten suhteen, mutta painoa oli tullut kolmessa viikossa 100g. Söin sitten lounaan jälkiruuaksi yhden Brunbergin suukon, kun itse ruuassa ei niin hirveästi noita hiilareita ollut, vaikka täyttävää olikin. Eiköhän taas pärjää viikko ilman karkkia. :) Sf-mitta oli sama kuin viimeksi eli 28, mutta kuulemma lapsen pää on jo niin alhaalla, että sen takia ei ole tuo noussut ja olemme nyt lähellä keskikäyrää. Hemoglobiinit olivat laskeneet taas 101:een, joten raudan syöminen jatkuu ja sain jopa neuvon juoda tabletin kanssa tuoremehua. Muuten tulokset olivat normaalit, verenpaine oli taas vähän korkeampi kuin viimeksi, mutta ei mitään huolta.

Tänään olisi sitten se ensimmäinen valmennus-käynti. Pikkuisen mietityttää mitä siellä puhutaan, kun pitäjä on seurakunnasta. Pitää toivoa, että se on kiinnostava, kun saan miehenikin mukaan ja kaksi tuntia sen pitäisi kestää. Ikävä istua niin kauan, jos aihe ei nappaa.

Peppi1981 ja Sykerö 30+3
 
Onpas täällä poksuttu :D Mahakuvia oon itse ottanut 2 viikon välein, viikon välein on niin vähän muutosta etten oo jaksanu räpsiä.

Vaavimasu, närästystä ei täällä ole mutta refluksia kylläkin eli sitä, että mahansisältöä nousee takasin suuhun. Kaikki kumartumiset, röyhtäisyt, makuulla olo yms voi tuoda edellisen aterian jäänteitä suuhun. Kivaa... :snotty:

Peppi, onpas sulla sitkeästi matala hemppa! C-vitamiinin samanaikainen nauttiminen tosiaan kuulemma edistää raudan imeytymistä merkittävästi että nyt kittaat vaan sitä mehua :p hienosti kyllä oot saanu painon pidettyä kurissa!

ON. Viime yö oli pitkästä aikaa hyvä :) Nukuin 10 tuntia eikä tarvinnut herätä pissalle kuin kahdesti, mikä on mulle todella poikkeuksellista, yleensä herään 1,5-2 h välein siihen että on pakko mennä. Ihanan levännyt olo!

Hassua ajatella muuten, että mullakin vois vauva syntyä kahden kuukauden kuluttua ja olis ihan täysiaikainen :O Jotenkin on yhä vaan niin tottunut ajattelemaan että sitä aikaa on niin paljon ettei se lopu ikinä, kun alkutaipale oli niin pitkä ja hidas. Toki pieni voi antaa odottaa itseänsä vielä 3 kk, mutta ei sen enempää koska mulla olis 42+0 just 5.1. Kiva että on takaraja :) Välillä kyllä kun pissattaa, selkää särkee, alapäätä vihloo, henkeen ottaa ja supistaa niin mietin kyllä miten kestän vielä sen 2-3 kk, mutta kai sitä kestää kun on pakko. Ja parempina päivinä en oo yhtä pessimistinen ;)

Rödluvan ja Beetakingi 28+5
 

Yhteistyössä