JOULUKUUN ODOTTAJAT - Nyt on syyskuu!!

Nopsaan täältäkin...

Monella ollut taas neuvolakäyntejä, itselläni 16.9. seuraavan kerran ja silloin sitten lääkärintarkistuskin. Sokerirasituskin kutsuu ensi viikolla.

Pääosin kaikilla mennyt aikas kivasti, hienoa :flower: . Ja on meitä kyllä mielettömän paljon, tulee ruuhkaisa joulu synnäreille... vaikka aika hyvin taidetaan ympäri Suomea (ja muutakin maailmaa) olla.

Oma vointi ihan hyvä, töissä ollut jo pari-kolme viikkoa älyttömän stressaavaa, ja koitan samalla toisella kädellä järkätä äidin 50v -synttäreille asioita. Pitäisi vaan muistaa nukkua ihan älyttömästi (siis sen mitä ehtii), muttei aina onnistu. Nolottaa kun välillä töissäkin kuin nukkuneen rukous...

Pieni myllää mahassa, aamulla taas hauskasti herätteli töminällään kun iltavuoron ansiosta hitusen pidempään (eli kasiin asti jopa) sain pötkötellä. Viime yönä muuten jälleen näin vauvasta unen minäkin, ja nyt näytti olevan tyttö :whistle: . Tähän asti olen nähnyt jo muutaman sellaisen unen jossa olen juuri synnyttänyt, en muista tapahtumasta mitään enkä kehtaa kysyä keneltäkään 'kumpi tuli?' :D .

Saas nyt nähdä, aiemmissa odotuksissa olen nähnyt lähinnä poikaunia ja molemmilla kerroilla tullut tyttö - tämä siis ihan todella voi olla kumpi vaan ;) . Yllättävän moni täällä tietääkin jo kumpi on tulossa, ainakin suurella todennäköisyydellä. Itse en tosin ole käynytkään rakenneultrassa tai muuten ultrattavana alun jälkeen.

Kotivaa'alla olen painoa seuraillut, ja nyt pysynyt jopa ihan inhimillisissä lukemissa. Tuntuu että tässä odotuksessa kaikki mahdollinen paino rypsähti yhdellä kertaa alusta lähtien, ja nyt on tasaantunut ihan järkeväksi. Aiemmissa aina ollut toisinpäin. Toki kasvava vatsa ja paino tuo oman vastuksensa liikkumisellekin, ja on siten tehokkaampaa kait.

Nyt on taas vähän helpommin pystynyt liikkumaan, vielä pari viikkoa sitten kaikki vähääkään reippaampi kävely aiheutti joko supistuksia tai muita vihlontoja vatsaan. Nyt pystyy jo suhteellisen normaalisti taas liikkumaan, missään vaiheessa tätä odotusta en ole tosin pystynyt yhtään rankempaa liikuntaa harrastamaan. Täytyy koittaa silti jotenkin pitää kuntoa yllä, että jaksaa urakan sitten joulukuussa :) .

Edelleen mukavaisen pyöreitä vointeja kaikille :flower: :)

- Terhikki ja Pieni rv 26+3 -
 
Oletteko kaikki käyneet kuuliaisesti jokaikisellä neuvolakäynnillä? :whistle:

-Hölmö kysymys mutta ku tulin tänne tiiraileen miten muut jouluset jakselee niin nlakuulumisia toisen perään. Ja mulla olis huomenna aika, vaan oon koko viikon jo miettiny et mitenpäin sen kehtaisin perua ja sanoa et varataan vaan se lekuriaika seuraavaksi?? :headwall:

Oon rampannu jatkuvasti jossain, vielä hammaslääkärireissut tähän somasti niin kolme kertaa viikossa pitäny johonki tohtorille säntäillä ja aina järjestää lapsille hoitopaikka ja itelle kyyti. Joko viiä miekkonen töihin tai jotaki että saa auton. Ei kertakaikkiaan kiinnostais enää mennä "turhalle" neuvolakäynnille.

Tätönen ei ole ollut ollenkaan luottamusta herättävä yksilö joten ei huvittais sille nokkaansa näyttää kun on silmät ristissä, ja vaan ärsyttää se sama kysymyslitania mikä sieltä tulee. Sitten se taivastelee ettei tämmösiä paineita voi olla, ompahan kuitenki ja kirjaa ylös. Ja vähän niinku Härkis mainitti samantapasesta fiksusta huomautuksesta; -Nyt vaan otat ja levähät, vaikka päivällä! -aina sama, eikä sillä naisella vilkuta vaikka oon sanonu et saan kyllä levähtää yön läpeensä, sei ole ongelma, vaan se etten minä nuku, enkä kykene kivuiltani nukkumaan. Siksi on paineet vuoroin alle satasen kummatki ja vuoroin päälle satasen ylä ja alapaine.

Mistäköhän ihmeestä sitä sais virtaa mennä sinne vielä, vai onko pakko?? -Oon kyllä nyt jo käyttäny oman käden oikeutta ja pidentäny niitä lääkärin määräämiä kahden viikon välejä neuvolakäynneille.. -Kun ne vti-hässäkät helpotti ni en ole enää käyny kovin tiuhaan, sitte ollu muita labroja niin että on siinä sivussa pysyny ajantasalla jos on jotaki ongelmaa ollu. Ja muita lääkärikäyntejä.

Zemppiä teille reippaille jotka ootte vielä töissä, nyt tuntuis ajatuski ihan hurjalle, vaikka kumpaaki isompaa oottaessa oon ollu itekki töissä. Paitsi tytön tirpalta piti jäädä 24 viikolla ihan kokonaan saikulle loppuunasti, uhkaavan ennenaikasuuen takia.

Sain eilen päätökset äitiysrahasta ja avustuksesta, eikä ollu muuten mitään korotuksia ensivuoden puolelle menevillä äitiyspvrahoilla -Onkohan ne vaan laskettu nyt voimassaolevilla systeemeillä ja muutetaan sitten myöhemmin, vai onko meitä huijattu koko korotusjutulla?? :LOL: -Nopeasti se päätös ainaki tuli, vajaa kaks viikkoa, kerranki.

Ääh, pitäis ottaa ja soittaa pph.lle jonne lapset menee enskuun alusta. Haettiin sitä kotiapua vaan ei siihen ole resursseja, joten nakkasivat päivähoidon puolelle. Muutamat viikon oon tapellu itteni kans etten voi viedä lapsia hoitoon, ihan vaan kun en voi kun olen itse kotona, en voi luovuttaa ja antaa periksi ja myöntää että näin on vähäksi aikaa viisainta. -Ei meinannu se asiaa hoitanu naikkonenkaan käsittää, ku epäröin ja kitisin sen kotiavun perään, että miksei tuon ikäisiä voi viedä hoitoon, onhan sen ikäset "normaalistikki" hoidossa.. Heh, kuulostipa ihanalta se normaalisti. Kun se kai siinä juuri onki isoin ongelma, ku ei voi hoitaa lapsiaan vaikka haluais. -Sitten tietenki selitteli että päivähoidolla yleensäkkin ratkaistaan se avuntarve joka johtuu toisen vanhemman sairastumisesta jne..

Kovin sekavaa tekstiä, teilaamista en täältä oleta saavani mutta muualta kylläkin, sitten jos ja kun tuo hoitoasia tulee esille. *Mutta sanokaa hyvät naiset miksi ihmeessä tuo on niin mahottoman hankala ja vaikea juttu?, vaikka järkevästi ajatellen tiedän että se on vain hyvä. Jos onnistumme saamaan hyvän hoitopaikan, eikä siellä tule ongelmia.

Saisin toivottavasti kerättyä voimia synnytystä varten, vaikka nyt sillä päivällä levähtämisellä, mitä se neuvolantätönen toitottaa. Vaikka en nukkuis silmällistäkään ennen joulukuuta, fyysinen rasitus jäis huomattavasti vähemmälle ja sydänki jaksais pysytellä menossa mukana. Kyllä se synnytys kieltämättä jo vähän hirvittää, kun ennen tyttösen syntymää valvoin vain kuukauden samassa jamassa mitä nyt on mennyt lähes koko raskaus, enkä meinannut jaksaa ollenkaan silloin h-hetkellä. -Mitä siitä nyt tulee? -Toivottavasti poikanen olis ihan raivotarjonnassa, itellä ei ole oikein käsitystä mitenpäin tuola myllätään, perätilaa epäilisin potkujen suunnasta päätellen.

Nyt tais tulla täältäki romaanin mittanen vaikerrus, mutta jotaki hyvääki sentään; perinteisiä raskausvaivoja mullei ole, närästyksiä sun muita, ja näinki pitkälle ollaan päästy vain muutaman viikon vuodelevolla, eli ennenaikasesta aukeamisestakaa ei ole ollu vaivaa. Liitoskipuja taitaa olla, mutta nehän kuuluu asiaan, eikä niitä juuri muitten tuntemusten seasta huomaa, siitä lähinnä että alapää on aika tohjona.

Nyt koetan keksiä sivuutanko sen huomisen nlan, vai miten sinne jaksaisin haalautua :ashamed:

Omituinen ja Poikanen 26+jotaki
 
Hei kaikille !
Täällä on niin ihanan paljon tullut taas tekstiä, ettei meinaa perässä pysyä =) Monet ovat taas käyneet neuvolassa, itselläkin olisi ensiviikolla 17.9. lääkärin kera. Odotan innolla, edellisestä kerrasta tuntuu olevan ikuisuus. No, eikös kohta pääse ravaamaan siellä tiheemmällä aikataululla ?
Soitin tänään kelaan ja varmistin, että hakemukseni on saapunut sinne. Meidän palkkayhteyshenkilömme joka hoitaa asian on vähän sellanen"peräänkatottava". Ja niinhän sillä oli kestänyt sen lähettäminen. Kela oli saanut sen vasta nyt viime maanantaina vaikka jo reilu 3 viikkoo sitten jätin sen eteenpäintoimitettavaksi, kaikki muut kohdat valmiiksi täytettynä. Sille tädille jäi kai yks kohta siihen täydennettäväksi, sekä muistaa lähettää mun palkkatodistukseni sitten lähempänä äippälomaa sinne perässä. Kai sekin täytyy varmistaa. Sit kelasta sanottiin, et menee viel n. 2 viikkoo päätöksenteossa ! Eli en ihan läiaikoina ole pääsemässä hiplaamaan niitä pakkauksen vaatteita. No, pääasia et hakemus on siel ajoissa, ettei jää edut saamatta.
Neljä viikkoa kun jaksaisi täällä töissä vielä niin pääsis viikon lomalle. Kouluilla on syysloma ja pidän sen viikon myös, niin ei tokaluokkalaisen tartte olla yksinään. Samalla kakkonenkin on kotosalla päivähoidostaan. Sitten siitä vajaa kaks viikkoa ja lokakuun viimeinen päivä alkais äitiysloma. Kesä meni hirveen nopeesti, miks tää syksy niin hidastelee =) Ainakin musta tuntuu siltä.
Vauva pyörii vielä masussa, mutta melko usein potkut kohdistuvat vielä alaspäin, aiheuttaen kiireehtimistä vessaan. Alkuviikosta oli hieman hiljaisempaa masussa ja meinasin jo huolestua ja soitella neuvolaan, mutta ei sitä hiljaiseloa kauaa kestänyt ja nytkin juuri on taas joku puolenpäivän jumppa menossa =) Välillä kun tuntui että voisi hieman rauhoittua tuolla masussa, niin kai sitten tuon hiljaiselon pelottamana niistä nauttii taas, vaikka kuinka meno olisikin hurjaa. Ainakin tietää, että kaiken pitäisi olla hyvin.
Taas töiden kimppuun ! Hauskaa loppuviikkoa kaikille !

Aurinkomamma ja Tipu 27+3
 
OmituinenOtus: Meillä on myös olleet isommat hoidossa, kun olen itse ollut kotona. Kolmonen oli 11kk, kun sain kaikki hoitoon 2pv/vko. En vaan yksinkertaisesti enää jaksanut. Meillä kävi silloin myös maanantaisin parin tunnin ajan kotiapulainen, sekin oli tarpeen. Tuntui ihan hirveeltä, siis ihan hirveeltä.. Meinasivat vielä lisätä niitä päiviä eli 3-4pv/vko ja silloin sanoin suoraan, että "MITÄ MÄ SITTEN TEEN????" Kun nelonen syntyi, isommat jatkoivat hoidossa sen 2pv/vko jonkin aikaa ja sit alkoi kesäkausi ja siihen loppui. Olivat siirtämässä meidän neitejä jo neljänteen uuteen hoitopaikkaan 2 vuoden sisällä ni silloin ärähin ihan tosissani, ettei ne tytöt mitään v*tun roskapusseja ole, joita voi heitellä minne huvittaa ja siihen loppui se hoitaminen. Jaksoin itekkin silloin jo niin paljon paremmin, että mitään ongelmia ei enää silleen ollut.

Mutta tosiaan.. kyllä oli hirveet omantunnon tuskat siitä, että mä oon kotona joko yksin tai vauvan kanssa ja isommat hoidossa.. Onneksi sitkeesti annoin olla, koska muuten en ois saanu voimia takasi enkä varmaan jaksais olla pystyssä omilla jaloillani vieläkään. Tiedän siis tasan miltä sinusta tuntuu ja mitä joudut päässäsi käymään läpi. Oma vointi on kuitenkin niin pirun tärkee, jos ei jaksa niin ei jaksa ja piste. Sitten saa kyllä apua ja pitää muistaa ja osata sitä pyytääkin!!! Voimia ja tsemppiä!!! :hug:
 
Kamomilla, ymmärrän kyllä sua ihan täysin. Voi helkatin helkatti ku vois jo itsekin jäädä... Jotenkin kamala stressi päällä jatkuvasti ja kiristää niin pirusti narisevat potilaat :D Mut mulle tuli tänään lomarahoja ja kaikenmaailman palkkoja (työsoppari katkes välissä) ja niitä tuli kyllä sen verran, että alan vakavasti harkita oloneuvokseksi jäämistä ens kuun alusta, olin valmistunut koulusta taikka en. Mieskin on onneks ollut tosi ihana, sanonut vaan että kattele nyt rauhassa tää pari viikkoa ja mieti sit, kun tarjoavat jatkoja (meil on ihan kamala pula töissä porukasta et varmaan jatkoja ois tiedossa). Ihme kyllä ja onneksi, tästä stressistä huolimatta ei oo supistellut yhtään :eek:

OmituinenOtus, mä oon käynyt neuvolassa ihan säännöllisesti. Meidän neuvolantäti on mukava ja jotenkin luottamusta herättävä :) Mut tää on tosiaan meidän ensimmäinen, niin varmaan seurannoissa käykin vähän eri fiiliksillä kuin jos lapsia on jo ennestään monta ja raskaana oleminen tuttua.

Miten te muut, oletteko jo hankkineet kamalasti vauvalle tarvikkeita? Meillä ei oo varsinaisesti viel mitään! Mut vloppuna meen käymään porukoilla, mul on pienet sisarukset (iltatähdet) ja äiti on kerännyt kaikki niiden vanhat kamppeet kasaan. Saadaan valita niistä, mitä pidetään ja mitä heitetään pois. Vaatteet pitäs olla hyväkuntosia, samoin esim turvaistuin, sänky jne mutta vaunut on sen verran huonommassa kunnossa jo, että taidetaan ne ostaa. Mä kun haluan et pääsen täällä hiekkateilläkin kunnolla lenkille :)

Mut hauskaa päivää kaikille! Mulla paukku tänään viikot, jee :) nyt on tasan 27!
 
Täälä tuo kelan käsittely on hieman hitaampaa.....
en ottanut pakettia ja tuo äippä avustus rahan päätös tuli tänään , eli yli kuukauden siitä mitä oon paperit vienyt , itseasiassa liki 7 viikkoa ! Mutta tulipa tänään nyt sitten samalla tuo äippäraha/äippäkausi päätös . Äippäloma alkaa 31.10 :) Eikä vasta marraskuun alussa .. no eipä paljon eroa , mutta kumminkin ! Työtöntä aikaa siis n. kuukausi ja reilu viikko , että toivottavasti antavat minun olla rauhassa , eikä laita kuukaudeksi enään minnekään hommiin ja toisaalta kun en voi juuri mitään tehdäkään ,kun alkaa supistelemaan yms.
Nyt kun on saanut olla kotona rauhassa saikulla toista viikkoa ja viikko vielä jäljellä niin ei noita ylimääräisiä suppareita ole ollut eikä mahakramppejakaan ! Kun on helppoa olla kotosalla ja kun alkaa tuntumaan pahalta , niin painun hetkeksi maate ja helpottaa . Kaupassakäynti ei enään onnistu entiseen tapaan , vaan pikainen visiitti on ok , mutta jos haluaisi lähteä kunnolla shoppailemaan niin puolessa tunnissa lakaa tulemaan paha olla ja huippaa ja tulee tunne että pakko päästä maate :(
Taitaa nuo joululahjatkin jäädä suureltaosin netin hoidettavaksi :)

neitim 27+3
 
Mä kävin juuri Kelan sähköisessä asioinnissa tarkistamassa mikä on mun äippärahahakemuksen tilanne. Mähän vein paperit palkkoihin 31.7. raskaustodistuksineen ja ne oli 13.8. saapuneet kelaan. Pakkauksen olen jo saanut mutta tuo päätös viipyy edelleen. Täytyy alkaa kohta soittelemaan perään, että onko siinä kaikki ok!
 
Voi liitoskivut! Ei tämä korjaannu edes Panadolilla kun nivusissa heilutetaan veistä ees-taas. Ei tunnu kivalta ja kävely on hassunhauskaa vaappumista. Grr.

Noniin, heti helpotti kun sai sanottu. Kiitos teille. :D

Jaksamista ja aurinkoista päivää kaikille!

Ente 27+jotain
 
Kävin kans eilen tarkistamassa Kelan sivuilta, oli hakemus mennyt ainakin perille =)

Täällä on Masilla hirmu erilaisia päiviä. Eilen oli vauhti päällä koko päivän, tänään on ollut taas hiljaista :eek: En kyllä enää stressaa näistä hiljaisista päivistä niin paljoa, kun niitä tuntuu olevan aina kovan jumppapäivän jälkeen :LOL: Sitä paitsi jotain siellä nyrkkeillään tuonne alakertaan, auh! Mulla on joku suolijumikin, sattuu mukavasti, ja toinen vielä nyrkkeilee niille seuduille :ashamed:

Tänään meen kaupungille etsimään isyyspakkaukseen jotain hauskaa, ja eilen keksin että teetän isille ja Masille samanlaisella painatuksella asut :D

Kävely täälläkin on aikamoista vaappumista, mulla on varmaan tuota lantion löystymistä kun tekee niin kipeää välillä :/ Joudun töissä vielä menemään rappusia moneen kertaan päivässä, tuskaa. No, enää 8 viikkoa jäljellä, ja ens viikon jälkeen saan sijaisharjoittelijan tähän joten hän saa sitten juosta loput 7 viikkoa ;)

Neuvolalääkäri vasta 23. päivä, ei oo kyllä ihan hirveesti supistellut enää, täytyy toivoa että kaikki on pysynyt mallillaan. Painoa ei oo kotivaa'an mukaan tullut viime neuvolakäynnin jälkeen yhtään lisää :ashamed:

Merkkari: meillä on vaatteita aikalailla, just tällä viikolla kävin kaverilta hakemassa. Vielä saadaan mun siskolta lisää, ja äiti oli löytänyt toppapuvun. Asiakasomistajapäiviltä ajattelin käydä lauantaina ostaan kaikkea pientä, esim pulloja jne, saa edes vähän halvemmalla :) Isommat vielä puuttuu, kaukalon malli ollaan kyllä jo päätetty, vielä pitäs käydä ostaan. Sänky ja vaunut sitten vielä.

Viivi ja Masi 25+2
 
aattelin vaan tässä tulla hiukan nostelemaan pinoa ku oltiin taas tuonne toiselle sivulle jo pudottu :D

omaan napaan ei kuulu mitään uutta...oottelen vaan tiistaista neuvolalääkäriä tai no ei voi kyllä sanoa että oottasin sitä kun inhoon yli kaiken sitä "ronkkimista" :| ja masentaa jo valmiiks siellä vaa'alle nouseminen, kun tiedän että tuota painoa on liikaa tullut...mutta pitää yrittää olla ajattelematta noita asioita, turha murehtia etukäteen =)

maria & pikkuinen 26+0
 
maarith
nostelua jottei tiputa..

omaa napaa.Maanantaina odottaa ihana sokerirasitus ja kun siihen lisää vielä lapset mukaan niin johan tulee hauskaa :D Täytyy lapsille ottaa jotain eväitä mukaan ettei ne ihan tylsisty.Toi 2 tuntia on meinaan pitkän pitkä aika,jos ei oo yhtään mitään tekemistä.

sit keskiviikkona onkin neuvolanlääkäri,jonka ajan toivottavasti mies vois olla kotona,jotta ei tarttis koko laumaa sinnekin raahata mukana.Mutta jos työt ei sillä anna ollenkaan perix niin sitten lapset joutuu tulemaan sinnekin mukaan..on se mukavaa,kun kaikki sukulaiset asuu niin kaukana ettei kukaan voi vahtia noita sitä aikaa..mutta minkäs teet.

Eilen oli neuvola

paino +257g/vk(yhteensä koko raskauden aikana 2,6kg ,mutta sitä oli jo ennakkoon liikaa
:ashamed: )
paineet harvinaisen korkeet mulle 120/70
u-prot +/-
kohdunpohjan korkeus 25 (oli kyllä melkosen löysästi mitattu) yläkäyrillä siis mennään
sydän äänet sellasta 140-150 väliä mitä on kokoajan ollu
liikkeitä reilusti ++

Joten kaikki suhteellisen normaalisti.

Joku kyseli tuosta neuvolasta käynnistä..kyllä mä ainakin olen kaikissa käyny ihan kiinnostuksen ja seurannan vuoksi vaikka tää onkin jo kuudes raskaus.
B)

Hyvää ihanaa aurinkoista päivää kaikille
 
pientä galluppia: Eli, kuin moni teistä meinaa jäädä äitiys/vanhempainvapaan jälkeen hoitovapaalle?
Itse jään varmaan joksikin aikaa kun en raski alle vuoden ikäistä laittaa hoitoon :ashamed: Ja sekin kun on ensimmäinen tulossa niin haluan "opiskella" äidiksi ja muutenkin olla vauvan kanssa kotona jonkun aikaa.

vauvis 24+5
 
maarith
vauvahaaveita mä olen ollut äitiyslomilla-hoitovapaalla jo 10,5vuotta,joten jatkan kyllä äippä/vanhempainloman jälkeenkin kotona siihen 3v asti ainakin ja siihen mennessä toivon kehittäväni jonkun mukavan ammatin-homman mitä voisi kotoa käsin hoitaa,koska en halua missään nimessä laittaa lapsiani hoitoon.(itsellä koulutus lastenhoitajaksi,mutta sitä hommaa en halua muualla,kun kotona tehdä omien lasten kanssa)
 
Heipä hei!

Ihanaa kun on tullut niin paljon tekstiä, mut ei kyllä muista kaikkiin kommentoida vaikka lukiessa niin aina ajattelee =)

Hoitovapaasta ei vielä tietoa, kun on määräaikainen työsuhde niin miten jatkuu.. Nyt on sopimusta ens vuoden marraskuun loppuun ja äippäloma loppuu syyskuun lopussa, et onko järkeä laittaa lasta kuukaudeksi hoitoon, plus kauhea paperisota tehdä jos eivät lupaa pitempää sopimusta. Mut katsotaan, nyt ei kyllä kiinnosta, mut tilanne voi olla eri silloin ;)

Mut nyt syömään ettei pääse nälkä yllättää..

marttan + nakki 25+jotain
 
Alkuperäinen kirjoittaja vauvahaaveita:
pientä galluppia: Eli, kuin moni teistä meinaa jäädä äitiys/vanhempainvapaan jälkeen hoitovapaalle?
Mulla ei ole yksinkertaisesti vara jäädä. :ashamed: Toukokuussa pitää alkaa jo tehdä maatalousharjoittelun loppupätkää (40 pvä). Sitten elo-syyskuussa alkaa taas koulu. Onneksi saa vanhemapainrahaa ja opintorahaa samaan aikaan! Ja onneksi on äiti eläkkeellä ja pirteä ja hyväkuntoinen, niin ei tarvitse vauvaa hoitoon viedä. Opiskelen siis agrologiksi ja ensi syksynä alkavat nuo 3. vuoden erikoistumisopinnot, eli minun kohdalla heppahommat. Raskasta tästä tulee, kun yksin huolehtii lapsesta ja sitten on vielä tuo orivarsa 1,5 v mikä vie oman osansa, mutta ei tämä onneksi ikuisesti kestä! :p
 
Kovasti haluaisin jäädä hoitovapaalle, mutta täytyy nyt katsoa kuinka rahat riittää :/ Vanhempainvapaa mulla päättyis ilmeisesti syyskuun lopussa, siihen perään ajattelin pitää lomat, joita kertyy normaalisti (kertyykö muuten vanhempainvapaalta, vai vaan äitiysvapaalta?) ja sen jälkeen pari kuukautta hoitovapaata, että saisin olla ainakin koko vuoden kotona. Jatko on sit kysymysmerkki.
Meillä ollaan taas ihan hiljasia, toivottavasti illalla alkaa melskaus :heart:

Viivi ja Masi 25+3
 
Viivi: Pienen vinkin annan! Ota ne lomat rahana vanhempainvapaan aikana ja jäät vanhempainvapaalta suoraan hoitovapaalle! Vanhempainvapaalla saadut lomarahat ei vaikuta kelan saamisiin, mutta hoitovapaalla saadut vaikuttaa siihen hoitolisään mitä on mahdollisuus saada. Ja vaikka "pitäisit" kesäloman vapaan jälkeen niin saat siitä ajasta kuitenkin sen kodinhoito tuen, koska lapsesi ei ole kunnallisessa hoidossa sinä aikana.
Tulikohan nyt selitettyä mahdollisemman epäselvästi :D

Itse olen nyt hoitovapaalla ekasta ja tästä toisesta jään kanssa. Meillä kun menee melkeen tappion puolelle viedä kaks lasta hoitoon ja mä töihin, kuin se että jään kotiin hoitamaan.
 
Kuulumisia täältäkin. Tiistaina kävin sokerirasituksessa ja kaikki oli ok. Tänään oli lääkärineuvola ja siellä sitten olikin jo jännittävää kuultavaa. Pissa puhdas, sf-mitta 27 ja painoa ei otettu kun lääkäril mahdoton kiire. Ens kerralla sitten neuvolassa sekin katsotaan.

Jännitystä siksi että kohdunkaula lyhentyny 2.5 senttiin ja hieman pehmeä. Kolmen viikon päästä uudestaan lääkärille tarkistuttamaan tilanne ja levon tarve. Kotona olen ollut jo kuukauden päivät kun työttömäksi jäin elokuun puolivälissä. Saikulle olisi varmaan laittanut jo nyt ja ens kerralla katsotaan joutuuko täyslepoon :( Täytyy nyt yrittää hiljentää vauhtia entisestään että pikkunen pysyisi mahdollisimman pitkään massussa. Lääkäri sanoi että kannattaa varmaan laittaa hoitopöytä valmiiksi kolme viikkoa aiemmin kun ei tiedä koska "tyttö" päättää syntyä :heart: Pöytä onneksi jo valmiina ja vielä kasattuna.

Pientä hermostuneisuutta meikäläisellä ilmassa kun jotenkin alkoi pelottamaan. Kaippa tämä tästä kun ottaa rauhallisesti.

nepsus+tyttö 27+5
 
Hei taas kaikille !
Ulkona on aivan ihana syksyinen sää, aurinko paistaa lähes pilevettömältä taivaalta ja täällä pitää toimistosta käsin sitä vaan ihailla, plääh. No, onneksi on jo perjantai ja viikonloppuvapaa häämöttää :)
Täällä kyseltiin jo hoitovapaalle jäämisestä. En ole ennen taloudellisista syistä voinut jäädä. Äitiysloman päälle olen pitänyt muutaman viikon vuosilomia pois, mutta sitten on arki koittanut ja lasten "hoitoelämä" alkanut. En näe siinä mitään väärää tai ongelmaa, että lapsi joutuu alle vuoden/vuoden ikäisenä hoitoon. Monessa muussa maassa joudutaan töihin ja lapset hoitoon jo ihan muutaman kk iässä, eikä lapset siitäkään traumoja saa. Ja meillä on mennyt ainakin ihan hyvin hoidossa, ei ongelmia. Kakkosen jälkeen pidin kesällä kaksi kuukautta hoitovapaata, silloin sain vanhemmasta sisaruksestakin, joka oli päättänyt eskarin sisarkorotuksen ja mies piti sitten vielä kk:n siihen päälle. Ja siis tuossa välissä kakkonen oli jo muutaman kk:n hoidossa, kylläkin osa-aikaisessa sellaisessa ja muun ajan isän kanssa kotona tai mummon hoivissa, isä kun oli tuolloin vuorotöissä ja mummokin osa-aikaisessa työssä. Sovittelimme niistä hyvän "sopan" ja hienosti meni. Nyt olen suunnitellut tämän kolmosen kohdalla jääväni ainakin vuoden loppuun hoitovapaalle ja mies siitä osan tai sen päälle vielä jonkin aikaa. Äitiyslomani päättyy 15.9. Nyt on kaksi alle kouluikäistä, joten tuo tulopuoli on vähän parempi kuin aikaisemmin olisi ollut ja onhan kolmannen lapsilisät ja ne suuret korotukset noihin etuihin ens vuoden alusta =) Ja täytyy myös laskea kokonaisuudesta kahden hoitomaksut pois, sekä koululaisen iltapäiväkerhomaksu, kun saavat kaikki olla kotosalla. Johan noihinkin menisi tämän hetkisillä taksoilla yli 500 ?. Ainahan sitä vähemmän saa noilla hoitovapailla kuin töissäkäydessä, mutta kyllä sitä nyt jonkin aikaa tiukemmin elää ja tietty ollaan pyytämässä asuntolainalle lyhennysvapaata aikaa, vain korot menevät. Ja jäähän työmatkakulutkin pois. Kaikenlaista säästöä syntyy, vaikka menojakin on enemmän ja vähemmän.
Sitten täällä ollaan puhuttu jo jokin aikaa sitten kesto ja kertisvaipoista. Ilmoittauden itse noiden kertisvaippojen käyttäjäksi. Eli tarjouksia äitiyspakkauksen kestoista saa lähettää.
Lähetin isännän juuri hakemaan Cittarin mammuttimarkkinoiden tarjousvaippoja. Liberon vaippoja 3 pkt / 25 ?. Ihan pienimpiä vaippoja tuo ei koske, mutta 5 kg eteenpäin. Vaikka niihin menee viel aikaa niin käskin ostaa pari pakettia, kun sitten ostaa yhden meidän kakkoselle, joka vielä autoreissuilla yms. käyttää vaippaa. Joten nyt on ekat vaippahankinnatkin kolmoselle tehty =)
Ne vaunut vielä puuttuvat. Ei ole ehtinyt mihinkään niitä koeajamaan ja lähemmin tarkastelemaan. Mutta kyllähän tässä vielä ehtii. Ja alku mennään sitten vanhoilla, jotka tallessa vielä ovat, jos ei ehditä =)
No, töitä taas ! Aina välillä vaan on tehtävä muuta tai sekoo noihin numeroihin ja muihin.
Hauskaa viikonloppua kaikille joulun tähtösiä odottaville :flower:
 
Tällä hetkellä ainakin näyttäisi siltä että kun mammaloma loppuu syyskuun lopussa nii töihin olisi palattava, ainut vaan että olen hiukan suunnitellut että pitäisin kesäloman siihen heti perään eli voisin vielä sen lokakuun sitten olla kotona pienokaisen kanssa =)
 
Jos ei merkittäviä mullistuksia perheen sisällä tapahdu, olen kotona sen
kolme vuotta. Hetkittäin pelottaa miten saadaan lainaa lyhennettyä ja
itsemme ruoassa pidettyä.

Meillä on Bertan potkut vahvistuneet ja hänen liikkeitään on mukava
kuulostella. Viime yönä unessa imetin pientä tyttöä. Saa nähdä onko
perää... Imetystä odotan erityisesti, koska se yhteys lapseen on niin
mieletön niissä hetkissä. Saa olla rakkauden kuplan sisällä.

Työssä olen edelleen. Rankkaa on ollut viimeisinä viikkoina sekä henkisesti,
että fyysisesti. Kieltämättä on useaan kertaan ollut ä. loma mielessä. Aion
aloittaa sen pari viikkoa aikaistettuna. Jos vaikka selviäisin ilman s.lomaa
sinne marraskuun alkuun sitten.

Muutamia vaatteita olen ostanut. Vaunut ostamme näillä näkymin käytettyinä
miehen siskolta. Kaukalon ajattelin hankkia uutena. Vaipoista vitsailimme miehen
kanssa, että pitäiskö jo hakea mammuttimarkkinoilta... Ehkä.

hyvää syyskuun jatkoa! :flower:
Vaapukka ja Pikku Bertta 24+6
 
Nepsus (ja muutkin kenellä on ollut kohdunkaulan lyhentymistä/pehmenemistä)!
Onks sulla ollu supisteluja tms et toi huomattiin? Kun mua on vähän mietityttänyt, kun meillä ei oo lääkäriä ollenkaan keskiraskaudessa (oli vaan vkolla 10 ja sit joskus lopussa) et mitä jos siel onkin tapahtunut jo jotain... Et onks muill ollu esim supisteluja tms merkkinä? Vai pitääköhän mun mennä oman mielenrauhan takia lekuriin...

Tosta hoitovapaasta. Mä jään kyllä hoitovapaalle, jos vaan pystyn. Just uhkailivat, että mieheltä loppus työt (no, samaa on kyllä uhkailtu jo 3vuotta ja aina on jatkunut kuitenkin...) ja mies nyt miettii tosissaan, mitä alkais tekee kun on niin kyllästynyt tuohon tilanteeseen. Jos vaan taloudellinen tilanne sitten antaa myöten, niin ehdottomasti jään. En usko, että vauva saisi traumoja, vaikka joutuskin hoitoon jo pienenä, mutta luulen, että itselle tekis liian tiukkaa... :) Oon just valmistumassa hoitoalalle, niin en usko ettenkö saisi töitä sitten kun vaan haluan palata, vaikka varsinaisesti mulla ei olekaan paikkaa, mihin palata. En usko, että ihan 3 vuotta olisin kotona, mutta katsotaan :)
 

Yhteistyössä