JOULUKUUN ODOTTAJAT - Nyt on syyskuu!!

Tänään kanssa neuvola ja tässä tulokset 24+3:

Verenpaine 111/68
Syke 147
HB 134
Pissa ja valkuaiset puhtaat

Paino 300g/vk
Sf 23cm
Liikkeet + kun perätilassa koko ajan ja potkii lähinnä rakkoa tai selkärankaa =)

Otettiin taas SPR:lle verta ja katotaan seuraavan kerran, mitä vasta-aineet sillä kertaa näyttää.

Punahattu ja Kauno 24+3
 
Tätä listaa päivittää Kamomilla-81 . Jos jotain on pielessä, ilmoittele vaikka yksityisviestitse niin korjataan kuntoon!
*********************************************
Joulukuun 1.päivä:
pikkutiikeri------------esikoinen----------------TYKS
Kamomilla-81---------esikoinen----------------KOKS
Caffee81---------------toinen-------------------K-SKS
ensimami-----------------------------------------KOS
vanilja-77--------------kolmas------------------TAYS

Joulukuun 2.päivä:
Aluna-------------------viides--------------------LUAS
Viivi76------------------toinen
Sikuriina1987
Sammal----------------toinen-------------------K-SKS
Maamuskainen-------kolmas
pulla75----------------esikoinen---------------OAS
Orvokki80-------------toinen poika------------TYKS

Joulukuun 3.päivä:
DoB--------------------esikoinen
Kathrinelle------------toinen
Aubrieta---------------neljäs, tyttö-------------PHKS

Joulukuun 4.päivä:
Rintin-------------------viides

Joulukuun 5.päivä:
Nooraska
Käpylehmä------------neljäs, tyttö
syysusva05-----------toinen-------------------LPKS
Pinkkinen--------------toinen
Sikuriina1987---------esikoinen---------------SeKS
Valas77----------------neljäs-------------------K-HKS

Jolukuun 6.päivä:
Nasu74-----------------toinen------------------PHKS
Petite-te----------------seitsemäs-------------TYKS
Kuulapyssy------------esikoinen, poika
Tsigu--------------------toinen------------------TYKS
Melissa-83-------------kolmas-----------------K-SKS
Lisbethh----------------esikoinen--------------NKL
käppyrämallut---------toinen------------------OYS
Ente---------------------esikoinen
Mama-Mii---------------kolmas-----------------OYS
Auris80-----------------kolmas-----------------OYS

Joulukuun 7.pv:
Ineli---------------------esikoinen
Sydänkäpyset---------toinen tyttö
Nepsus-----------------esikoinen--------------K-HKS
ninuli83-----------------toinen-----------------SAS

Joulukuun 8.päivä:
briendli-----------------esikoinen
Pikatsu-----------------esikoinen
Laurelias---------------toinen------------------HYS
Nyty---------------------neljäs, poika----------HYS
vumpe------------------kolmas
Aurinkomamma-------kolmas, tyttö----------K-HKS
neitim-------------------neljäs, tyttö
snö----------------------esikoinen--------------HYS

Joulukuun 9.päivä:
Cheeky
SONA--------------------kolmas

Joulukuun 10.päivä:
hutzel-------------------esikoinen
Saparo-81-------------esikoinen, tyttö-------K-SKS
iittala-------------------kolmas------------------K-SKS
Härkänainen----------viides, tyttö-----------KYS

Joulukuun 11.päivä:
Nasu30-------------------------------------------NKL
itunen------------------toinen-------------------TYKS
merkkari---------------esikoinen---------------K-SKS
Findgirl-----------------toinen-------------------KOS
KeuKeu----------------esikoinen---------------TAYS

Joulukuun 12.päivä:
Nonna-79-------------kolmas------------------OAS
zaika-------------------toinen------------------SKS

Joulukuun 13.päivä:
Boe-----------------------------------------------NKL
Millimenninkäinen---toinen ja kolmas------K-HKS
OmituinenOtus------kolmas------------------OYS
PipetiPoo-------------esikoinen---------------SeKS

Joulukuun 14.päivä:
ViikinkiHelga---------kolmas------------------K-PKS
Valaskala-------------toinen------------------VKS
Sintzi------------------toinen, tyttö-----------TAYS

Joulukuun 15.päivä:
Annuli-81-------------esikoinen---------------NKL
Terhikki---------------kolmas------------------PHKS
Annukka84----------esikoinen---------------KYS
Divina----------------esikoinen, tyttö--------NKL
Möhömaha----------esikoinen----------------NKL
lispe------------------esikoinen---------------KAKS

Joulukuun 16.päivä:
Tuisku-84------------toinen poika-------------TAYS
AnnClaire------------toinen--------------------JS
joululahja-08-------esikoinen
Gisele----------------esikoinen
sindi------------------esikoinen
Äitikkäliini-----------toinen

Joulukuun 17.päivä:
Nappi82-------------kolmas-------------------TAYS

Joulukuun 18.päivä:
Kukka88------------esikoinen-----------------VAS
tyylilyyli-80-------------------------------------PS
Taikametsä---------kolmas-------------------VAS
Tara84--------------esikoinen----------------EKKS
maria-08------------esikoinen----------------SKS
RBB----------------------------------------------PKKS

Joulukuun 19.päivä:
pikku87-------------tyttö------------------------PS

Joulukuun 20.päivä:
Pinlady--------------neljäs---------------------JS
Jasuliini-------------toinen---------------------LKS
Aniida---------------toinen
Skye85--------------toinen---------------------RAS
maarith-------------kuudes---------------------PS

Joulukuun 21.päivä:
April-----------------esikoinen------------------KOS
DaylightDancer----esikoinen, tyttö-----------Yhdysvallat
vennu---------------toinen---------------------KYS

Joulukuun 22.päivä:
Essu74-------------esikoinen------------------KOS
taapero------------kolmas---------------------OAS
katherine----------esikoinen
kaisukka81--------esikoinen------------------KOKS
MARTTAN-----------toinen----------------------KYS

Joulukuun 23.päivä:
Klara----------------toinen (1.enkelivauva)--PS
Äippä-75-----------toinen----------------------KOKS
Grynna-------------toinen----------------------NKL
nevi-----------------viides
Viivi82--------------esikoinen
Naputtaja----------toinen, poika-----------------Lontoo

Joulukuun 24.päivä:
Milja-85-------------esikoinen------------------K-SKS
Torey----------------toinen----------------------TAYS
Minttumaininki
OLIVIA06-----------toinen----------------------KOS
Mrae----------------esikoinen------------------KOS

Joulukuun 25.päivä:
Sisar puoliQ-------------------------------------KOS
miu07---------------toinen----------------------K-SKS

Joulukuun 26.päivä:
maria-83-----------esikoinen-------------------EKKS
Basilicum----------esikoinen-------------------NKL
leijona-86----------esikoinen------------------KOS

Joulukuun 27.päivä:
hömppö
katherine----------esikoinen
Juli05---------------esikoinen-------------------KOS
jennae-------------toinen-----------------------NKL
Vaapukka---------viides
akkamänty--------esikoinen-------------------TAYS
Punahattu---------toinen-----------------------HYS

Joulukuun 28.päivä:
Emppu87----------esikoinen
aiaifi----------------toinen ja kolmas-----------TYKS
vauvahaaveita---esikoinen, tyttö--------------------OYS

Joulukuun 29.päivä:
Liina-71-----------kolmas poika--------------------PS

Joulukuun 30.päivä:
Jive- --------------esikoinen, poika------------K-SKS

Joulukuun 31.päivä:
sisar puoliQ
Florence----------toinen
Minttu75----------toinen------------------------K-HKS

Tammikuun 1.päivä 2009:
NullPoints--------toinen-------------------------ulkomailla


*********************************************
 
Ja täältä tulee nyt vähän niinkun sarjatulituksena, mutta omaa napaa pitää vielä "tuulettaa";

Sairaslomalla taasen, seuraavat kaksi viikkoa. Mulla meni töissä totaalisesti hermot niin hankaliin potilaisiin kuin siihenkin ettei onnistu se oman itsensä suojelu ja varominen mitenkään. Jos joku itseni painoinen dementoitunut mummeli on kaatunut käytävällä niin ylös se täytyy siitä nostaa, ei siinä auta mikään. Selkähän siis kipeytyi taas (iskias-tyylistä vaivaa), ja kun alkoi supistella, niin menin maanantaina kesken päivän ensiapuun. Ei kaduta tippaakaan, päinvastoin tuli mahdottoman helpottunut olo kun saa ihan luvan kanssa vaan levätä!

Sairasloman jälkeen mulla olisi noin viikko töitä - kuusi työvuoroa - ennen äitiysloman alkua. Osa minusta ajattelee, että se nyt on niin vähän että kyllähän siitä selviää, mutta osa ei tahtoisi enää palata hoitohommiin. Sairaslomaa saa kyllä todella helposti tuolle loppupätkällekin, harkinnassa on.
 
Heiputti =)

Onpas taasen tekstiä tullut... Meille kuuluu omaan napaan ihan jänniä.. Tänään oli keskiraskauden lääkäri, viikkoja nyt 27+6. Eli kohta taasen viikot paukkuu.

Vauvan painoarvio huikeat 1300g, tytöltä näytti edelleen
Lapsivesilätäköitä keskiverto määrä
"Siiri" täydellisessä perätilassa
Istukka ala-etuseinässä
Kohdunsuu sormelle auki
Kohdunkaulaa jäljellä vajaa pari cm ja kauttaaltaan pehmentynyt
RR ihan ok, muistaakseni jotain 110/55

Kävin yksityisellä, jotenmitään labroja neuvolatyyliin ei nyt otettu. Neuvola-aika on sit joskus parin, kolmen viikon päästä. Siel pitäis katsoasitten hemppari, jonka tarkistuksesta on jo aikaa. Mulla sillä on kyllä tapana laskeskella, joten oon popsinut Multivitan raskausvitamiineja joissa on myös rautaa ja aina välillä myös Obsidania. Tuskinpa mitään raudan yliannostusta siltikään saan...

Lääkäri sanoi että mikäli vauva jää tuohon asentoon (niin kuin jostain syystä uskon et jää - eipä se suuresti ole liikkunut viime aikoina muuta kuin jumppaillut tuonne alas) niin synnytystapa on sit sitämyöten selvä. Vaikka olisi pienehkökin vauva, niin vanhan sektioarven kanssa ei ihan helposti lähdetä perätilaa synnyttämään koskaarpi voi vähentää supistelua ja perätilan pitäisi aika jouhevasti syntyä. Perätilasynnytyksissä ei kuulemma mielellään vauhditeta suppareita tipalla. Ja meidän lapset tahtoo olla jo laskettuna aikana nelikiloisia, joten sekään ei oikein houkuttele perätilassa yrittämään. Ja istukan sijainti kuulemma torpedoi kääntöyritykset aika tehokkaasti. Eli varmaan sinne synnytystapa-arvioon vie mun tie viimeistään raskausviikolla 34 kun kohdunsuun tilanne on noinkin kypsä, ja sit sovitaan leikkausaika ja jos alkaa aiemmin syntymään niin sit leikataan päivystyksenä.

Toki nää kaikki suunnitelmat muuttuu jos vauva päättääkin vielä kääntyä. Mut kuten sanottu, se on tehnyt niin pieniä liikkeitä, että epäilen ja lääkärikin epäili ettei sillä kokonsa ja vesitilanteen johdosta niin hirveästi kuitenkaan tilaa oo kääntyillä.

Nyt täytyy mennä välillä antamaan työmiehille ruokaa...

Terkuin Aubrieta + "Siiri" 27+6
 
Kamomilla, aloitatko äitiyslomasi varhennettuna? Voih, mulla ois vielä lähes 2kk. AAARGH. OOon nyt sellasella osastolla (hoitoalalla niinku taisit säkin olla), missä on tosi kova kiire, ei meinaa ehtiä syömään (tänään ehdin tauolle ekan kerran yhden jälkeen ku olin seiskaan menny töihin ja toi on ihan normaalia meillä) eikä juurikaan ehdi istua vaan koko päivä kävelyä ja seisomista. Mun valmistuminen koulusta ilmeisesti venyy, ja haaveet työttömäks heittäytymisestä taitaa jäädä (kun en saa korvauksia), prkl. Jos joudun tuolla jatkaa töitä ni tiedän, ettei musta kyllä ole olemaan töissä loppuun asti, ei tota kukaan jaksa.
 
merkkari, joo aloitan varhennettuna äitiyslomani, ihan maksimissaan sen 50vrk ennen LAta. Harmittaahan se sitten vähän lopettaa äitiyslomaa niin aikaisin kun hoitovapaallekaan en aio jäädä, mutta oon kyllä jo niiiiiin valmis jäämään kotiin! Ja koska mulla ei ole vakituista työpaikkaa, on tuo töihin paluu vähän kysymysmerkki kaikin puolin. Tuolle samalle osastolla jossa olinkin haluaisin kyllä palata, ja osastonhoitaja jo kyselikin asiasta.
 
DoB
Neuvolassa käyty ja loppuaika sairaslomaa, jes! Äippäloman aloitan 10.10 kun mulla on niin paljon pitämättömiä lomia. Nyt on kyllä niin helpottunut olo. Eilen hain pakkauksen postista, oli kyllä ihanaa päästä hipelöimään niitä tavaroita :heart:

Neuvolassa kaikki oli ok, kohdunsuu onneksi kiinni vaikka onkin suppareita ollut. Vauva oli pää alaspäin vaikka oon koko ajan kuvitellut sen olevan perätilassa. Ilmeisen kova nyrkkeilemään kun kaikki liikkeet tuntuu alavatsassa. Painoa oli nyt tullut +700/vko ja yhteensä koko aikana 7.7kg eli ihan ok. Sain perhevalmennukseen ajat, ne alkaa täällä lokakuun lopulla.

Nyt on vaan tosi hyvä mieli kun ei tarvitse enää näistä työasioista stressata :)

Dob ja öttiäinen rv28
 
Nyt on sitte meikäläinenki päässy neuvolareissulta. Eli viikkoja tänään kasassa tasan 26. Hb 115, eli vihdoinki lähteny nousuun ja sen kyllä huomaa, ku ei sill lailla väsytä enää, et koko päivän kulkis koomassa. Verenpaineet huimat 111/60. Painoo tullu 500g/viikko, eli nyt painoo 67,4kg. Ja sitte paras Sf-mitta 26, eli ihan kiitettävästi käyrien yläpuolella. Sano kyllä terkka ja lääkäri molemmat, et ei yhtää ihme, jos on närästäny, ku on kohtu noin korkeella. Kahden viikon päästä olis sit seuraava neuvola, toivottavasti toi kasvu nyt sit vähä ainaki tasaantuu.
 
huuh...mua jännittää ihan sikana, ukolla tänää se leikkaus...juuri parhaillaan,häntäluufisteli ja saikkua varmaa sinne vauvan tuloon asti ku ei mikää pieni juttu ole..mulla on siis kaksi potilasta hoidettavana, kaapo kaatui toissa päivänä ja jouduttii käydä liimauttamassa pään haava ja nyt sai viel päälle kaameen yskän ja nuhan...oma olokaan ei aina hyvä mut nyt on jaksettava ku ukosta ei ollenkaa apuja :(
eilen hain meille tuplarattaat ja kotona ihastelin ni olipa sit jääny niiden kokoominen kesken,oli yksi "ruuvi"irrallaa ja palautanpa ne siis korjattavaksi vielä,huuh..hyvä tuuri siis :|
neiti liikkuu tosi hurjiakin myllerryksiä ja välil ei liiku yhtää vaik kui tökkis,hassu tapaus!
vakuutuksista...meille otettii toi pohjolan vakuutus niinkuin kaapollakin =)

sini ja elsa
 
:wave: Täälläkin neuvolassa aamulla käyty. Ruokavaliolla olin saanut sokerin paasto arvon alas eli nyt ei tarvitse erikseen vielä mennä sokerinrasituskeen. kaikki arvot olivat oikeastaan samat kuin pari viikkoa sitten. Painoa tullut nyt vain 51g/viikko! Mikä johtuu vain tosta ruokavalion muutoksesta. Nyt olis sit tullu yhteessä 7 kg. Kohdunpohjan korkeus oli 26 cm, eli ihan käyrillä täällä kasvetaan.

Mä täällä vieläkin jännään miten meidän käy sen vakuutuksen kanssa, kun ei ole vielä mitään päätöstä tullu.

Kuka se mahtoi olla kun oli unessa nähnyt, kun vauvan varpaat tuli mahasta läpi? Mun unessa koko vauva syntyi vatsan läpi. Mä siinä sit rauhallisesti ilmoitin, että menehän takaisin vatsaan kasvamaan ja parempi sun vielä siellä on olla. No sinne se sit meni, mut tuli melkein heti takas ulos. Siinä kohtaa mulle iski taas sama paniikki kuin muissakin unissa, että nyt se syntyi jo ja meillä ei oo mitään valmiina ei ees kaukaloa olla viel ostettu!!
Ton unen jälkeen ilmoitin miehelle, että nyt kyl lähiaikoina mennään se turvakaukalo ostaa!
Alkaa kyllästyttää jo noi unet missä mä panikoin tota kaukaloo! |O

Täällä olis kolmen viikon päästä seuraava neuvola ja sen jälkeen täytyy jo alkaa ravata kahden viikon välein :( Äkkiä tää aika menee.

Mulla on muuten alkanut jännittää jo lähestyvä synnytys tai oikeastaan hirvittää!! Muistissa kun vielä on se kamala kipu ja tuska hiki. Mites muuten teillä joilla on jo useampi lapsi niin onko toinen synnytys käynnistynyt aikaisemmin kuin ensimmäinen? Entä miten muuten ovat muistuttaneet toisiaan vai onko ollut ihan erilaiset synnytykset?

Harmaata ja toivottavasti vähän aurinkoistakin syksyä kaikille
Orvokki ja poika 28+1
 
Hei taas!

Ensinnäkin onnittelut ainakin DoB:lle ja Kamomillalle, jotka pääsevät jo kotiin vauvaa odottamaan, kuten toivoivatkin. Nyt on ainakin aikaa laittaa kaikkea valmiiksi ja levätä ennen vauvan tuloa. Ite oon näillä näkymin vielä kaks kuukautta sairaalalla, mutta ei se mitään, kun olo on ainakin vielä niin hyvä.

Ja Aubrietallahan on iso vauva, vaikka mua ei kyllä enää yllätä mikään, kun olen nähnyt 27-viikolla syntyneen kaksosen, joka painoi 1200g. Vai on Siiri nyt päättänyt jämäyttää itsensä perätilaan? Mutta eipä tunnu asia sua onneks kauheesti vaivaavan, kun on jo kokemusta kummastakin synnytyksestä.

Täällä on muutenkin ollut juttua vauvan asennosta ja siitä, miten sitä ei oo aina ihan helppo arvioida. Itse muuten sanoisin, että vauva on taas pyörähtänyt perätilaan kun liikkuu niin vähän ja enimmäkseen alhaalla, mutta tunnen sen hikan ja kuulen sydänäänet stetarilla selvästi navan alapuolelta (taas se muuten hikkaa, jo kolmas kerta tänään). Mun uusi teoria onkin, että se potkii taka-yläseinässä olevaan istukkaan, enkä tunne sitä.

Sain muuten tänään postissa kivan paketin, joka ei ollut edes äp. Nimittäin ystävällä teetetty bolero saapui! Se on tosi nätti ja sopiva ja lämmin ja mitä vielä! Pidentää t-paitojen käyttökautta kivasti! Ja on tietysti hyvä vielä raskauden jälkeenkin. Mulle ei taida jäädä sitten mitään muuta varsinaista äitiysvaatetta kuin yhdet farkut, kun kaikki muu on lainassa ystäviltä.

Hauskaa syyspäivän jatkoa!

T. Ineli 27+3
 
Heippa kaikille,

Pitkasta aikaa kirjoittelen minakin vaikka lukemassa olenkin kaynyt. Taman pitaisi nyt olla muka sitten sita energisinta aikaa mutta kylla mulla ainakin on valilla aikas vaikeeta loytaa sen vertia puhtia etta jaksaa kayda toissa, kokata, siivota..

Taalla onkin ollut kovasti jutustelua, ihanaa! On se kumma miten eri maiden valilla on erilaiset kaytannot, mutta taalla ei esim. mitata aidin painoa ollenkaan. Ekalla kerralla pistettiin vaa'alle etta saivan lahtopainon mutta sen jalkeen ei mitaan. Eika meilla ole vaakaa kotonakaan joten mulla ei ole aavistustakaan kuinka paljon niita kiloja on kertynyt. Ja vauvan painoarvioita ei ole kans ainakaan tahan asti tehty..

Ens perjantaina olis sokerirasituskoe (joka taalla tehdaan kaikille) mutta muuten ei niita neuvolakaynteja juurikaan ole. Eilen kyllakin soitin polille kun on alkanut oleen ihan hirveasti supistuksia. Tuntuu ettei tarvitse kuin vahan liikahtaa niin vatsaa menee ihan kivikovaksi ja tulee sellainen kamala painon tunne. Tokihan niita Braxton Hickseja nyt odottelinkin mutta naa on jo vahan naurettavia. Kuinkas paljon teilla niita supistuksia on ja milloinkohan pitais alkaa huolestuun? Ne sanoivat vain etta jos ne alkaa tuleen saannollisesti ja muuttuu kivuliaiksi tai alkaa tulla vetista vuotoa/verta niin sitten sairaalaan. Tai jos alkaa hirveasti huolestuttaan niin lupasivat myos etta sinne vain ja he katsovat tilanteen... Liikkuvainen napero ainakin on, pyorii kuin karrynpyora ja potkuja tulee ylos ja alas - ne rakkoon osuvat on todella kamalan tuntusia.. Enemman ja enemman tuntuu silti ylhaalla ne potkut etta jokohan poika tajuais asettua paa alaspain...

Noitten supparien lisaksi on ollut sita samaa vaivaa mita monella teillakin - narastys on iskenyt. Eilen yolla herasin oikein unesta kun tuntui etta oksennan kun nousi ihan kurkkuun asti, tosi kamala tunne.

Otanpas muuten viela osaa tahan keskusteluun siita kun ihmiset kommentoi koko - eka kerran tuntui vahan inhottavalta eilen kun aamulla hain mun paivan herkun (eli siis kofeiinittoman cappucinon) aamulla, kuten joka aamu. Siina sitten vaihdettiin muutama sananen niiden siella tyoskentelevien tyttojen kanssa ja kun kysyivat etta kuinka pitkalla olen (5 1/2 kuukautta) niin totesivat vain etta "kyllapas olet jo tosi iso". Toinen niista sanoi siihen sitten viela etta hanen siskonsa on 6 kk raskaana ja hanen vatsansa on paljon pienempi, "mutta se onkin tosi hoikka". Hyva ettei itku paassyt! En todellakaan tunne olevani mikaan iso ihminen (lahdettiin 163 cm / 50-52 kg). Pitaisivat vain ihan omana tietonaan noi jutut.

Kylla silti on tama raskaus (poika) ihan erilainen kuin se eka (tytto) oli. Nyt on paljon tukalampi olo ja hirveasti tekee mieli makeaa. Kun siihen lisaa taman pesanrakennusviettiin (??) liittyvan leipomisvimman niin on katsomista ettei mene syopottelyksi. Porkkanaa ja omenaa vain pitaa kasilla niin pystyy pysymaan kakusta kaukana. Kakusta muuten puheen ollen; milla ihmeen kumman konstilla saan suklaan palat pysymaan suklaapalikka/pala kakussa paikallaan???? Valuvat mokomat sinne pohjalle joka kerta vaikka taikina on musta ihan sopivaa. Grrrr....

Anteeksi nyt kun tulee tata juttua! Sen verran pitaa viela hihkua etta tilasin tanaan meidan rattaat; Bugaboo Cameleon! Sinne meni sitten £670, etta hei hei vain.. Tosin oli kylla tarjous paalla etta toikin on aika halpa hinta kun se sisaltaa autoistuimenkin joka sitten sopii niihin rattaisiin.

Mutta en nyt kehtaa enempaa tarinoida. Jaksamista kaikille niina vaikeina paivina ja haleja kun tuntuu etta sellaisia kaipaa. Ja nauttikaa niista hyvista paivista!

Naputtaja ja Pottu (25+1) - kohta 6 kuukautta taynna!!!
 
Terve terve!

Neuvola kuulumiset:

RR 110/46
sf 23
liikkeet ++
syke 130-140
pissa puhdas
hb 128 (laskemassa)
paino 51,3kg (lisäys 425g/vko)
painoa alusta asti 7,7kg

Meillä sitä jököteltiin jalkatarjonnassa.. nyt kyllä kääntyi ihan raivotarjontaan, koska kylkiluut paukkuu ja maha heiluu hulluna.

Väsy väsy väsy.. mutta kyllä se tästä. D-vitamiinia käski alottaa syömään.. tarkistin Multivita purkista päivän saannin niin se kyllä riittää, kun juo vielä lisäksi maitoa.

Onnea ja voimia teille muuttoihin ja asuntojen etsintään!!! Toivottavasti asiat ratkeisivat nopeesti ja parhain päin! Hengessä olen mukana, tiedän kyllä mitä se on (nimim. joskus asian kokenut...)

Nyt ei auta kuin lähtee leipomaan, vieraita tulee.. menisin kyllä mieluiten suoraan sänkyyn ja vetäisin peiton korviin..

Ukon kanssa keskusteltiin eilen saunassa pitkään. Alkaa solmut aukeemaan ja nyt parempaan päin menossa. Pitkään sitä kyräilyä kestikin. Pistää vaan ihmettelemään oikeesti nuo miesten aivotukset.. :kieh: Nooh.. antaa olla ja ootellaan, kyllä kaikki aina lutviutuu vaikka välillä tekis oikeesti mieli antaa jo periksi ja häippästä kimpsuineen ja kampsuineen ja laittaa vaan muksut autoon ja painaa kaasua.. sinnepä jäis kaikki taakse. Juu juu.. kyllä tämä tästä, oikeesti.

Jaksamista kaikille!!!

Härkis & Neiti 27 tasan
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annukka84:
Ihmettelen edelleen noita teidän "alhaisia" sf-mittoja.. Mulla siis rv 26 peräti 28,5 cm! Ei tuo maha kovin isolta vaikuta, eli merkkaako tuo korkea luku vaan sitä, että kohtu on tosi korkealla?
Mulle sanoi neuvolatäti, että korkea sf-mitta johtuu yleensä joko runsaasta lapsiveden määrästä tai siitä että äidillä on "ylimääräistä" vatsan seudulla. Tietysti lapsen kokokin vaikuttaa. Mulla johtui lapsiveden määrästä, kun ennen mentiin yläkäyrillä, mutta viimemittauksessa rv 25+6 oli ihan keskikäyrällä 22cm ja ihan keskikokoinen tyttö on tulossa.
 
Viela piti laittaa:

Sintzi - toivottavasti miehesi leikkaus on mennyt hyvin ja toipuminen sujuu nopeasti. :hug:

Harkis - :hug: Juu, kertaalleen eronneena tiedan ettei todellakaan aina ole helppoa.. Vaikka kai siita meilla kaikilla on kokemusta. Tosin kylla mun ensimmainen avioliitto oli ihan erilainen verrattuna tahan nykyiseen suhteeseen (naimisiin mennaan pe 26/09) ja nyt onkin paljon tukevampi pohja yhteiselle tulevaisuudelle. Vaikka naissa asioissa auttamattakin aina miettii lapsiaan ja mika heille on paras, muista myos etta itsesi pitaa olla onnellinen ja tuntea etta tama on ihminen jota rakastat ja jonka kanssa haluat yhdessa jatkaa. Toivottavasti en nyt astu kenenkaan tassuille tai pahastuta kenenkaan mielta, mutta nain mina ainakin olen asiat aikanaan miettinyt. Iso hali sinne!

Kateelliset ;) onnittelut kaikille joilla jo pian alkaa aitiysloma - mulla se alkaakin vasta 08/12, eli 2 viikkoa ennen laskettua aikaa....
 
Kävin tänään sitten neuvolassa ja sf- mitta oli 26,5 vkoja nyt 27+4 ja yläkäyrällä mennään edellen. Mulla ei mahassa yhtään ylimääräistä ja maha silti iso. Lapsivettä normaalisti, mutta kohtu kasvaa vaan korkeella. Lapsikin normaalikäyrällä . Onpahan pojalla tilaa telmiä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katherinelle:
Mä peesaan tätä sf-mittaa, ylimäärästä mahalla ei ole ja lapsivettä normaalisti. Äidin ruumiinrakennekin vaikuttaa ja mittaaja. Jos neuvolantäti ei asiaan ole puuttunut, ei varmasti asiasta tarvitse olla huolissaan. Kyllä ne siihen puuttuu heti, jos asiat siltä vaikuttaa. Ole Annukka rauhassa :hug:
Hyvä juttu että ei tarvi huolehtia, ihmettelin vaan kun terkkari ei puhunut mitään. Mulla painoa on, mutta ei vatsassa eikä ole edes kuin +3 kg alusta! Lapsiveden määränkin merkkasi normaaliksi ja sanoi ettei ole mahassa mitään ylimääräistä.
 
Kelasta tuli päätös äippärahasta.Pakkaus pitäis tulla kahden viikon sisään.Oikeastaan olisin halunnut sen vasta uuteen asuntoon,mutten arvannut et näin nopeesti tulis.
Vielä 9 viikkoa töitä ja pääsee vihdoin äippälomalle.Olo on ollu ok.Eilen tosin olin pienten ryhmässä ja kyllä kävi selän päälle huonot asennot ja kyykistely.
 
B-7
Lusikkani soppaan vielä tuossa sf-mitta asiassa.Mulla nyt ei oo hetkeen mitattu joten en voi antaa verrokkia mutta jos ajattelen edellisiä raskauksia on mitta ollut aina suuri.Monesti mennyt niin että rv 28=28cm,rv 30=30cm,rv 32=32cm jne.Yleensä lopussa ollut n 36cm,eli ei ihan tuota rataa jatkunut paitsi viitosen kohdalla.Rv 39 mitta oli 40cm ja vettä todetusti runsaasti->käynnistivätkin siksi synnytyksen.
Mutta kun olen ollut huolissani korkeista mittaustuloksista,on mulle nla terkka lohdutellut että "lyhyellä"äidillä vatsa tuppaa kasvamaan eteenpäin runsaammin kun ei ole ylöspäin mahdollista kasvaa ja se vaikuttaisi isoon sf mittaan.
Mullakin kun mittaa 158cm huikeasti ja lähtöpainoa siinä 48 kg paikkeilla niin vatsa aina ollut iso omiin mittoihin nähden.

Nythän mulla mitattu viimeksi rv 23 jolloin mitta oli vain 19cm,pienin mitä koskaan ollut.4D ultran mukaan on tulossa pieni vauva jos samaa linjaa jatkaa,rv 26+2 oli painoarvio vain 811g->la:na 3kg.
Mulla kyllä ollut aika raskasta ja sterssaavaa lähiaikoina,en tiedä paljonko vaikuttaa vauvan kasvuun.Lasten lääkärimme meinasi että mulla niin paljon touhua ja tohinaa että voisi siitä johtua ja kroppa tietenkin kovilla kun jo 7.s raskaus kyseessä ,aika pienen ajan sisällä kaikki.

Mutta muuten vauvalla tuntui kaikki olevan hienosti joten en ole huolissani,ihan kiva olis sellainen minivauva saada vaiheteeksi.Mun esikoinen oli 3180g syntyessään,muut lähemmäs tai yli 4 kg.

Meillä tosiaan ollut aika stressaavia hetkiä ja huomaan miten on vaikuttanut minuun.Väsynyt olen ja supistuksia tuntuu entistä enemmän.Vauvakin melskaa kovasti kun tunteet kuohuvat.Toivotaan nyt että kaikki sujuis hyvin kuitenkin.

Mulla on kaikki vauvalle valmiina B)
Eli kun aika kypsä niin tervetuloa vaan vauva :heart:

Kelalta sain myös äitiysavustuksen mutta äitiyspäiväraha hakemuksen lähettivät takas täydennytkseen,mikä oli tosi kummaa kun miniä"haen",kun tuloja ei ole ollut.
Nyt sieltä ei kuitenkaan ole kuulunut mitään.
Käsitelleet nyt 5 viikoa yhteensä mun hakemusta!Että sellainen laitos se kela on!

Nyt alkaa muistuttaa romaania joten lopetan.
Voimia ihan kaikille odottajille tasapuolisesta :hug:
Petite ja seiska rv 27+4(kö?)
 
Täällä myös käyty tänään neuvolassa:

rv 25+0
paino 66,9 kg, eli lisäys per viikko 1014g :ashamed: Tää on vissiin ennätys!!!??? Kamalaa..
yhteensä siis tullu jo 8kg!
rr 134/80
pissa puhdas
hb 123 tippumaan päin (mut ei vielä rautakuurille)
sf 23 käyrillä ollaan
syke +155
liikkeet ++

Ja palaan ehkä huomenna kertomaan 4d-kuulumiset..peukut pystyssä että kaikki olis hyvin!

Milja
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annukka84:
Alkuperäinen kirjoittaja Katherinelle:
Mä peesaan tätä sf-mittaa, ylimäärästä mahalla ei ole ja lapsivettä normaalisti. Äidin ruumiinrakennekin vaikuttaa ja mittaaja. Jos neuvolantäti ei asiaan ole puuttunut, ei varmasti asiasta tarvitse olla huolissaan. Kyllä ne siihen puuttuu heti, jos asiat siltä vaikuttaa. Ole Annukka rauhassa :hug:
Hyvä juttu että ei tarvi huolehtia, ihmettelin vaan kun terkkari ei puhunut mitään. Mulla painoa on, mutta ei vatsassa eikä ole edes kuin +3 kg alusta! Lapsiveden määränkin merkkasi normaaliksi ja sanoi ettei ole mahassa mitään ylimääräistä.
Toi mitta riippuu tosi paljon mittaajastakin. Olin joskus neuvolassa harkassa. Mun ohjaaja oikein "painoi" kunnolla sen mittanauhan pään symfyysiin ja kohdun korkeimpaan kohtaan ja samallalailla opetettiin kyllä mittaus koulussakin... Mut mun oma neuvolan täti taas ottaa sellasen löysän mitan, tai no, ei löysää, mut ei kyllä kiristäkään yhtään tai tunnustele korkeinta kohtaa. Koulussa meille sanottiin et pääasia et mittaaja on sama ja sf-mitta menee omalla käyrällään, eli ei yhtäkkiä laske tai nouse paljon.

Mulla on niin paska olo :(
Töissä taas jumalaton kiire, räjähdin yhdelle potilaallekin kun oli kiire ja en ollut päässyt syömään :( Tollanen ei oo todellakaan mun tapaista. En tiiä kauanko jaksan tuolla, vituttaa ja väsyttää. Vauvakaan ei oo paljon liikkunut, olin jo huolissani, mutta onneks se äsken alkoi potkia :heart:

Kamomilla, mietin kans tota et aloittaisin aiemmin, mutta sit ajattelin että en viitsi, kun se lyhenee toisesta päästä... Mut melkeenpä kadun jo päätöstäni (varsinkaan kun ei mulla oo töitä tiedossa varmaksi viimeseks kk ja jos koulusta valmistuminenkin venyy, niin en saa edes työttömyyskorvausta.)

 
Alkuperäinen kirjoittaja merkkari:
Mulla on niin paska olo :(
Töissä taas jumalaton kiire, räjähdin yhdelle potilaallekin kun oli kiire ja en ollut päässyt syömään :( Tollanen ei oo todellakaan mun tapaista. En tiiä kauanko jaksan tuolla, vituttaa ja väsyttää. Vauvakaan ei oo paljon liikkunut, olin jo huolissani, mutta onneks se äsken alkoi potkia
Siis tuossa varmaan se suurin syy miksi mäkin niin mielelläni jäin jo sairaslomalle; Ei jaksanut olla enää ystävällinen ja mukava tasapuolisesti kaikille potilaille, omaisista puhumattakaan. Ei siitä tullut kuin paha mieli itselle kun tajusi olleensa ihan turhaan äksy tilanteissa joihin kuuluu suhtautua ihan toisella tapaa, ammattimaisemmin. Tosin näin jälkeenpäin ajateltuna, ei meistä varmaan kukaan kestäisi lähentelyä ja huorittelua, oli sitten raskaana tai ei.


 
Tuosta sf-mitasta.. eikös siihen vaikuta sekin, että miten päin ja missä kohin vauva on mahassa? Perätilassa ja raivotarjonnassa mahan muotokin on ihan erilainen, ainakin minulla..

Peesaan petite-teä siinä, että suppareita tulee sitä tiuhemmin mitä stressaantuneempi on. Pitäis vaan osata hellittää, mutta kun ei voi. Turha tulla nlatätin sanomaan, että nyt vaan olet ja relaat ja keskityt vaan omaan vointiisi.. Mitenkä keskityt, kun isompien muksujen asiat vaatii välitöntä huomiota ja reagointia? Entäs kun kotona jyllää virukset toisensa perään ja sairastelukierre näyttää alkavan? Entäs kun et saa nukuttua ja puolison kanssa kriisit vaan jyllää? (Nuo kaikki siis hypoteettisesti) Miten siinä voit keskittyä itseesi, kun itsesi ajattelu on viimeinen asia, mitä enää kerkeet ajatella, jos kerkeet ollenkaan..

Naputtajalle sen verran, että olen ajatellut asian samoin kuin sinä. Välillä vaan oikeesti käy sellasia hölmöjä ajatuksia luovuttamisesta mielessä.. kun kaikki asiat alkaa mennä solmuun eikä huomiota ja läheisyyttä saa, ei sitten mitenkään niin väkisinkin tulee mieleen, että olenko yksin tässä suhteessa ja yksinkö hoidan kaiken.. Eihän se niin oikeasti ole, mutta se vaan tulee mieleen, kun on vaan niin pirun hektistä tämä elämä välillä.

Rehellisesti sanottuna: ukkoni on kyllä satasella mukana lasten asioissa ja se on oikeesti ihan 100% ISÄ!!! Ei voi kuin ihailla sen hermoja ja tekoja. Mutta sitten se toinen puoli onkin, että kaikki aika menee muksuihin ja minulle jää enää murusia, jos niitäkään. Siis välillä. Eli siis puolisona sillä on kyllä kehittymisen varaa, ja niin on minullakin. Kyllä nämä asiat aina lutviutuu, kun vaan jaksaa vääntää ja keskustella. Isossa perheessä vaan aikaa on rajallisesti, kun kaikkia pitää huomioida ja edelleenkin oman itsensä huomioiminen jää vähiin ja parisuhteelle jää myös luvattoman vähän aikaa.. Mutta.. soitin anopille ja pyysin ottamaan tytöt seuraavana viikonloppuna sinne, että saadaan vaikka nukkua tai käydä kävelyllä tai ihan mitä vaan.. Se lupautui. KIITOS IHANALLE ANOPILLE! Kysyi vaan hienovaraisesti, että onko ongelmia.. kerroin vaan, että on, kun ei kerkee missään välissä puhumaan asioita halki ja univelat painaa molempia. Ymmärti ihan täysin ja sanoi vaan, että tuokaa vaan niin usein kuin tarve vaatii ettette väsy liikaa. Ukon molemmat siskot on jo kerran eronneet, joten ehkä yrittää kannustaa meitä jaksamaan.. En sinänsä tiedä siitä, mutta ihana anoppi minulla kyllä on, voi kun kaikilla olisi samanlainen!

Nyt vaatii pienet äitiä, joten palataan.

Härkis & Neiti 27+1
 

Yhteistyössä