JOULUKUUN ODOTTAJAT - Nyt on syyskuu!!

Heippa. Mulla alkoi eilen viikko 25 ja sen mukana tuli myös viiltävät liitoskivut nivusissa. Yöllä kun kääntää kylkeä, tuntuu että oikea jalka lähtee irti jos sitä yrittää siirrellä. Outoa moinen. Viikonpäästä pitäisi lähteä firman virkistysreissulle Rukalle ja kiertämään pieni Karhunkierros 12-13 kilsaa.... mitähän senkin lenkkeilyn kanssa oikein tekisi. Olo on kyllä ihan hyvä ja muutaman kilsan kävelylenkkejä on tullut iltaisin tehtyä, mutta että 12 kilsaa, öh. Ja sitten vielä se, että puolen tunnin välein pitäis olla kyykkimässä jossain männynjuurella, kun ipana painaa virtsarakkoon. Onneksi tämä reissu on vain naisille ;)
En ole vieläkään saanut aikaiseksi täyttää Kelan lappuja. Koen senkin lapun täyttämisen jotenkin hankalaksi. Miksi niitä tukia ja erilaisia nimityksiä töissä poissa ololle pitää olla niin monenlaisia, ettei tiedä mihin ruksin laittaisi - pitää varmaan yrittää keskittyä vähän.
"Irmeli" tämä vatsani asukki, tuntuu omanneen itselleen säännöllisen jumpparytmin, 5-6 kertaa päivässä se vetää kunnon capoera puolituntisen ja sitten uinailee rauhallisesti, ihan sama liikunko vai lepäänkö. Toivottavasti neiti on yhtä säännöllinen syntymän jälkeen.
Mies on ihanasti mukana raskaudessa - joka päivää kyselee että onko massussa ollut meininki päällä. Tänään vielä ehdotti, että mentäiskö kuitenkin sinne 4D ultraan. Taidetaan mennä.
Ihana olo pitkästä aikaa. Tuntuu että ahdistus ja raivo omasta avuttomuudesta on sulannut pois. Nyt vaan tasasen mukavasti olen raskaana :)
Mulla kun tuota masua oli jo ennen raskauttakin, niin ympärysmitta ei vielkään ole mitenkään huomiotaherättävän kokoinen, ihan rauhassa saan kaupungilla kävellä. Tuijottakoot ihmiset jos haluavat, kyllä raskaana oleva nainen kääntää minunkin katseeni. Raskaana oleva nainen on kuitenkin aina UPEA nähdä - jotenkin onnea tuova :heart:
Nyt aijon heittäytyä sohvalle miehen viereen ja nauttia tästä seesteisestä olosta. Ihanaa viikonloppua kaikille.
 
Ineli, ainakin meille koulussa opetettiin et sf-mittauksessa tärkeintä olisi, että sen tekis aina sama henkilö niin tulokset ois vertailukykysiä ja nähdään, jos mitta muuttuu käyrällä kovin. Täällä kans saatu aika erilaisia tuloksia neuvolan tädistä riippuen....

Onneks muillakin on epäsosiaalisuusoloja, mulla on kans. Ei jaksais nähdä vapaa-ajalla yhtään ihmisiä, käydä missään tai et kukaan tulee kylään. Tahtoo vaan olla kotona rauhassa, töissä näkee ihan tarpeeks (=liikaa) ihmisiä :D Mut mahan tuijottelu ei mua haittaa, oon siitä niin ylpeä :D :heart:

Kauheeta kun närästää ja istuessa tuntuu et kohtu nousee ylös jotenkin ja ahdistaa. Yöh.

-merkkari ja Väinö 26+1 :)
 
huomenia :wave: ...eilen illalla mies tunsi ensimmäiset potkut masun läpi :heart: Makoilin tossa kyljelläni sängyllä, ku pikkuinen alkoi jumppaan siihen malliin, että näky masun läpi...pyysin sitte äkkiä miehen kokeileen, ja ehtihän se yhden motauksen tuntemaan :heart: :heart: ...
Oon mä itse muutaman päivän ajan tuntenu noita moksauksia aina sillon tällön :D

vauvis ja pikku myy 23+6 (huomena POKS!!) :heart: :D
 
Huomenta myös täältä pitkästä aikaa! Muutettiin viime viikolla uuteen asuntoon ja siitä lähtien olenkin ollut ihan poikki. Myös selkävaivoja on ilmaantunut... Aamuisin varsinkin toiselle puolelle koskee ja samoin pitkän kävelylenkin jälkeen viiltelee ikävästi. Ja väsyttää tajuttomasti... Ensi maanantaina on seuraava neuvola uudella paikkakunnalla. Onhan siitä edellisestä jo yli kuukausi aikaa! Meillä on jo pinnasänky ja hoitopöytä koottuna tuossa makkarissa ja kasapäin olen huutanut vauvalle vaatteita. Vielä puuttuu vaunut, vaippoja, amme ym.. ja äitiyspakkaus :D. Hyvät viikonloput kaikille :heart: !
 
Heissan kaikille :flower:

Hiljaiseloa ollut muutaman viikon johtuen siitä että ei vaan jaksa, tuntuu että tekisi mieli vaan nukkua ja nukkua, oliskohan tää jotain syysmasennusta, kun väsyttää ja äkämystyttää koko ajan :kieh:
Jossain sanottiin että nyt pitäisi olla energisimmillään ja mulle ei ainakaan sellaista tullut :/ no odotellessa.

Oli juttua omasta kropasta ja muutoksiin suhtaumisesta ja mulla on hieman epämukava olo kun keskivartalo paisuu suhteettomasti ja tosiaan tuntuu että ihmiset tuijottaa mahaa =)
No onneksi tää on aika lyhyt aika elämästä, mutta muistelen jo 9 vuotta sitten etten mitenkään nauttinut raskausajasta vaan siitä vauva ajasta ja siitä eteenpäin.
Voisin haluta saada montakin lasta jos ei tarvitsisi olla raskaana, niin kuin joku ehdotti että samanlailla kuin käärmeet että laskisi munat nurkkaan ja oottais että ne kuoriutuis, se olis mun juttu :LOL:

Mites toi sf mitta, onko se verrannollinen vauvan kokoon tai siis syntymäpainoon?

Punahattu ja Kauno rv 24 tasan :heart:
 
Muakin jostain syystä ärsyttää, kun maha herättää huomiota. Varsinkin tuntuu että vanhemmat naishenkilöt katsoo pitkään. En tiedä miksi se ärsyttää. Toisaalta en pidä muutenkaan huomiosta vaan mieluiten sulautuisin massaan :D.
 
Lauantaita !
Ihan ekaks täytyy sanoo, et mä kyllä nautin siitä kun masua katsellaan ja ihastellaan. Kaupungilla on ihana kulkea "paksuna". Siis paksuna raskaudesta johtuen. Mä haluun ainakin näyttää oottavani vauvaa ihan mielelläni. Vaikka muuten alkaa tän ison masun kanssa oleen aika rankkaa ja pitkästyttää, niin kyllä sitä mielellään näyttelee. Siis pidän vaatteita jotka eivät "hukkaa" masuani, en nakuile :) Tätä ei kyllä niin kovin helposti peiteltäskään =)
Mutta kuten kaikessa muussakin, kukin tavallaan.
Me ollaan 2 veen kanssa kahdestaan kotosalla. Isukki on vanhemman kanssa futispelissä. Tein sämpylätaikinan kohoaan ja kohta ruvetaan pyörittelemään sämpylöitä. Sitten olis tarkoitus väsätä samalla uunin lämmittämisellä pari omenapiirakkaa, kun mummolasta saatiin iso kasa omenia.
Viikonloppuja kaikille !
 
Täällä on alkanut kutina :eek: Onko muilla moista vaivaa? Lähinnä sääret ja pohkeet kutiaa illalla, ja käsivarret. Soitan kyllä maanantaina neuvolaan, kaikkea taas liikkuu tietty mielessä kun oon muutenkin ylihysteerinen :ashamed:
Ens viikolla saan vihdoin kelan paperit eteenpäin, jee! Sitten vaan odotellaan =)

Viivi ja Masi 24+4
 
Viivi82: Mulla oli ihan ensimmäinen oire raskaudesta armoton kutina säärissä!! Siis se oli jotain niin hirveetä! Raavin itteni melkein verille, ja se tuli varsinki iltasin. Toi kutina jatku sitte about viikolle 12 oikein pahana aina iltasin ja öisin heräsin raapimaan, myös selkä ja ihan mikä paikka oikeestaan vaan ja kyljet kutisivat. Sit se helpotti huomattavasti viikoiks, ja nyt on taas ilmenny mahan kutinaa ja välillä jalkoja kutittaa.. :D Kutikuti... :D
 
joo ja arvatkaa.. nyt tulee nolo juttu... kävin äsken vessassa kakkoshädällä, ja oikeesti luulin et mun pitää huutaa koht miehelle et tuu auttaa mua ponnistamaan tää ulos. Siis se pökäle oli niiiiin iso, että ponnistin sitä varmaan 20minuuttia hiki otsassa ulos. Tuntu että repeen kohta ja se vaan junnaa ja junnaa siinä, enkä saa sitä ikinä ulos!! :LOL: sit otin patterista kiinni ja väänsin kaikilla voimilla piiiiitkän ponnistuksen pari kertaa ja sit vihdoin!!
Ajattelin et tällastäkö se ponnistusvaihe sitte on supistuksien kera!?! Siis tunne että en saa sitä millään keinolla ulos ja repeen just!! Auts!
 
Tuli tässä mieleen , kun en itse äippäpakkausta nyt ottanut , kun on vanhoja vaatteita niin paljon tallessa yms . Että jos joku muu ei tarvitse kestovaippaa yms. krääsää mitä paketissa tulee niin olisin kiinnostunut :) Yhteyttä voi ottaa vaikka yv:n kautta !

neitim + onni-irina 26+5
 
Aurinkoista päivää!

Yöllä oli pakkasta, mutta eipä nykyään haittaa. Nukun yöt ilman peittoa ja hikoilen siitä huolimatta. Normaalisti hakisin yöksi päälle lisävaatekertaa. On tää raskaus ihmeellistä.

Minä kuljeskelen ylpeänä maha pystyssä ihmisten ilmoilla. Kun on viimeinkin mahan sisältönä muutakin kuin läskiä, niin nyt se saa näkyä :p Eikä tätä enää millään peittäiskään, niin makeasti pullottaa :heart: Mieluiten tosin vietän aikaa kotona ukkokullan kanssa. Häntä ja kotia kun ei näe kuin viikonloppuisin, niin ei pääse kyllästymään :D

Hain eilen äitiyspakkauksen! Ajattelin pestä kaikki vaatteet, mutta vasta lähempänä. Vaatteille ei toistaiseksi ole muuta säilytyspaikkaakaan kuin äp-laatikko. Kelan sivuilla vaatteet näytti musta tosi värittömiltä, mut livenä ne olikin ihan tarpeeks värikkäitä. Iloinen yllätys! Toppahaalari oli ihana, mutta valtava, kuten muutkin kuteet. Toisaalta ihan mieli herkistyy, kun tietää, että noin pienet vaatteet on liian suuria meidän pikkuiselle... voi pientä :heart:

Hokasin aamulla, että enää kaksi täyttä kalenterikuukautta synnytykseen: loka- ja marraskuu (sekä nämä syyskuun päivät, mutta niitä ei nyt lasketa :) ). Hui! Ja ens kuussa alkaa odotettu mammaloma! Nyt on jotenkin sellainen aika, että nautin raskaudesta. Maha ei paina vielä, mutta näkyy hyvin ulos, pikkuinen liikkuu (tosin liikkeet tuntuu melko vaihtelevasti, mutta liikkuu kuitenkin), kotona sallitaan löhöily ihan luvan kanssa :D eikä mitään isompia vaivoja ole. Olen onnekas ja siitä onnellinen!

Meille kävi vakuutuksen kanssa niin, että herättiin koko asiaan liian myöhään eikä varausta enää ehtinyt tehdä. Vakuutus otetaan sitten 2kk syntymästä.

Mutta nyt lähden hakemaan pikkukupposen "aamu"kahvia, tuoksuu jo valmiilta :)

muoks. ja viikkoja Pikku Ihmeellä jo 27+4
 
Heissan

Masun koosta ja tuijottelusta oli ollut juttua. Mulla kun on tuossa vyötäröllä se vararengaskin, niin olen kyllä valtava... Kyllä se omasta mielestäni jo vauvamahaltakin näyttää, mutta etenkin tuntemattomat todennäköisesti ajattelevat, että onpas siinä lihava eukko. :( Odotan siis kovasti, että tulisi vielä isompi :D

Ä-pakkauksen vaatteista oli myös kirjoiteltu. Ne pienimmätkin koot ovat todellakin isoja, meilläkin esikoinen oli 55 cm syntyessään ja silti ehkä yhden tai kaksi bodya sai heti käyttöön (siis niin, että olivat sopivia, kyllähän sitä voi vähän isoakin käyttää hihoja käärimällä tms.). Eli useimmat vauvat ovat vastasyntyneinä vielä pieniä noita käyttämään (toisaalta, just tuossa iässä kasvavatkin todella nopeasti, joten ihan pikkuvaatteita ei monta kpl tarvita). Ja se 68 cm toppapuku on muuten aika reilun kokoinen, todennäköisesti suurin osa meistä jouluodottajista ei pääse käyttämään sitä lainkaan.

Kovasti jaksuja kaikille liitoskivuista kärsiville! Inhaa, että ne jo ovat alkaneet joitakin piinata. Mulla ne viimeksi alkoivat aika lopussa, ja samaa toivon kovasti nytkin.

Kutinasta vielä. Esikoisen odotuksessa kutisin koko kylmän ajan, etenkin sääret. Kesällä vaiva helpotti. Luulisin, että jotain sekä kylmästä kelistä että raskaudesta johtuvaa (koska normaalisti mulla kyllä talvisin iho kuivuu, mutta noin pahaa ei ole ollut). Nytkin on alkanut kutista aina välillä, vaikkei tämä syksy kovin kylmä ole ollutkaan. Hepatoosi ei yleensä tosiaan vielä raskauden puolivälissä iske, ja onhan siinä sitten niitä muitakin (valkuaista pissassa tms.) mutta tietenkin jos oikein pahaksi äityy niin kannattaa tietenkin kysäistä neuvolassa, sitä vartenhan ne siellä ovat :)

Minäkään en ole saanut aikaiseksi niitä Kelan lappuja. Odottelen tässä vielä työnantajan päätöstä, maksaako ne mulle sen 3 kk palkan vai ei (minähän vasta just hiljan palasin esikoisen hoitovapaalta töihin, enkä nyt ehdi olla kolmeakaan kuukautta kun taas jään). Samapa tuo, kunhan nyt ei minnekään ihan marraskuulle veny papereiden jättö. Ä-pakkausta en ole nyt ottamassa (kun roinaa on ihan ylikin tarpeen), eli sen kanssa mulla ei ole kiire, ja kai ne nyt jossain kuukaudessa saa sen pv-rahapäätöksen tehtyä? Toivossa on hyvä elää :saint:

t. Grynna kohta 25 viikkoa! :)
 
minkälaisia ne liitoskivut on? ihan vain uteliaisuuttani kyselen täällä.. :wave:
Täällä on ollu tänään tooooosi hiljainen masuasukki...kokoajan ootan että liikkuis nyt edes vähän...toissa päivänä myllersi tosi paljon, ja potkutkin tunsi mies masun päältä ekaa kertaa :heart:
Move baby,move... :/

vauvis 24+0

 
Vauvis Mulla ainakin on sellasia kipuja, että alapää on todella arka. Häpyluita särkee ja kävely sattuu, vaikea vähän kuvailla... enkä edes tiedä onko ne niitä liitoskipuja vai ei :LOL:

Hitto ku säikähdin vessassa eilen.. Istuin siinä pöntöllä kakkoshädällä ja toimituksen jälkeen pyyhkiessä paperiin oli tullu aika runsaasti kirkasta verta ... säikähdin jo tosiaan kunnes tajusin veren tulleen b-rapusta :snotty: Eli peräpukamat tervetuloa! jippii.. huoh... :/

Millä ton masuasukkaan saa rauhalliseks?? Potkii ihan hirveesti ja varsinkin kylkiluihin tulee osumaa ja se tuntuu melkosen inhottavalta!!! Oikein kaivelee tuolta kylkiluun alta ja välillä oikein semmonen rusahdus kuuluu!!! kipiää tekee!! Mutta tietääpähän että vauva kasvaa hyvin kun ulottuu jo luita runnomaan :) Viime yönä näin unta että pikkuisen varpaat tuli kyljestä läpi ja se niitä heilutteli vaan siinä!! :LOL:

Ja huomena töihin... ei jaksa edes ajatella.. viime yö meni taas pyöriessä ja tänään tosi väsyny olo ja päätä särkee.. pitää yrittää lähteä vähän ulkoilemaan, jospa happi vähän auttaisi...

Mukavaa sunnuntain jatkoa mammat! :)

Sapis ja tirriäinen 26+4

 
Grynna, mä taas oon ajatellut ettei vauvahaalarin isous haittaa, et käyttäis sitä niinku nukkumapussina :)

Oltiin eilen miehen sukujuhlissa. Tähän saakka mahan tuijottelu ei oo haitannu ja oon kaupungillakin pukeutunut suht tiukkoihin vaatteisiin, mut nyt kieltämättä vitutti selittää kaikille samat asiat ja varsinkin kun porukan humaltuessa yks jos toinenkin tuli hiplaamaan mahaa, ei kiva.
 
Meille tuli viime viikon aikana kutsumaton vieras, nimittäin närästys ja eilen sillä oli sit jo yrjöki mukana :x Siis ei mua ikinä oo tolla lailla närästäny, et tarttis ukon sijaan vessanpönttöö halailla. Renniee hain sit apteekista, ku keskiviikkona olis neuvola, enkä mä viitti tonne arvauskeskukseen lähtee kattoon olisko naapurin lekuri paikalla, se tutkii aina toisesta huoneesta kaukoputkella, ku ei se voi koskee ihmistä ja varsinkaa naista :LOL:

Mä en oikeen edes voi piilotella vattaani, joten mieluummin tuon sen kunnolla esille (sain tänäänki aivan ihanan tunikan isoäidiltäni Tallinan tuliaisia :D ). Ja onhan se hienoo ärsyttää vanhoja mummoja kylänraitilla, ku kuljetaan ukon ja likkojen kans ja mulla viä maha pystyssä. Kuiskutuksia kuuluu, ku ollaan niin nuoria, just joo |O
 
Iltaa!

Koulutus on ohi ja raskas, mutta antoisa oli! Nyt oikein hirvee hinku päästä ukon jäseniin käsiksi harjoittelemaan... Mutta.. pitää nyt eka levätä, oli kuitenkin fyysisesti raskas koulutus, hieronnan ja rentoutuksen opettelu konkreettisesti ON raskasta. Onneksi nyt taas osaa lisää kaikkee helpotusta muille ja osaa itekkin ottaa otteet ja systeemit fiksummin. Tenttikin oli ja se meni heittämällä läpi, vaikka aloitin koulutuksen ihan "pystymetsästä" eli ilman mitään oikeeta tietoo ja taitoo. Olen aika ylpeä itsestäni!!!

Suppareita taas ihan kiitettävästi ja potkuja ja voltteja satelee tuntuvasti! Onneksi vaan liikkuu eikä möllötä paikallaan, sitten kyllä jo huolestuisin. Minusta tuntuu nyt, että suppareita on enemmän kuin aiemmissa.. liekö lisäistukalla tekemistä asian kanssa.. ?

Mahasta ja sen tuijottelusta.. minuakin ärsyttää.. Onneksi koulutuksessa kukaan ei tullu rämpimään minua mahasta, oisin varmaan räppässy näpeille. Tuijotusta on kyllä enemmän kuin laki sallii.. oon vissiin ihan teinin näköinen, kun kaikilla on lupa arvostella ääneen..

Ruetaanko kanssamammat arvostelemaan ääneen kaikkien arvostelijoitten rypyt, makkarat, tukkatyylin, vaatteet jne.??? Maksetaanko potut pottuina??? :kieh: Minä sitä jo olen testannut ja voin kertoa, että osa menee ihan vaikeeksi ja tukkii suunsa, osa sit alkaa rankuttamaan teinien käytöstavoista.. hmm.. ja malliahan mummelit näyttää ihan täysin.. juu juu.

Vaatteista. Kaikki pesen lähempänä hajuttomalla pesuaineella, siis ihan kaikki. Samalla sit viikkaan kaiken valmiiksi ja rakennan vauvan "pesän" / alueen alusta loppuun asti. Siinä sitä hommaa ja sisustamista riittää, konkretisoituu sit kaikille, että nyt on lähellä vauvan tulo. Tarkoitan siis tyttöjä, jotka nyt jo oottaa vauvaa kuin hepo kesää.

Nyt oottelee sauna. On muuten yritetty saunoa pe ja la iltoina, mutta aina on jokin estänyt sen. Nyt ei kyllä tule mitään esteitä, prkle, tarviin lämpöö ja saunaa!!!

Huomenna alkaa taas arki lasten parissa, IHANAA!!! Nämä poissaolovkonloput on kivoja vaihteluita, mutta kyllä tuli jo jengiä ikävä. Ensi vkonloppuna olisi se risteily Tallinnaan ja ennen sitä ja jälkeen ois sit se ajomatka 5-6h/suunta, joten omaa aikaa tulee riittämään ja raskas reissu tulee olemaan. Eiköhän se sen arvoista ole! Sit vielä marraskuussa olis tämän vuoden viimenen koulutus ja sit saa riittää omat menot, käännän kaiken energian perheeseen ihan taktisesti.

Mukavaa tulevaa viikkoa, näin etukäteen!

Härkis & Neiti 26+4
 
maarith
Myös tänne kelpaa kaikki mikä teille on ylimäärästä äitiyspakkauksessa kuten kestovaippa ja ihan kaikki muutkin.
Ajattelin kerran elämässä kokeilla kestoilua,mutta noi vaipat on aivan liian kalliita,kun tää tulee olemaan viiminen lapsonen meijän perheeseen,kun noita on jo ennestään 5kpl.
Harsojakin otan vastaan..oli ne vaikka käytettyjä läikkiäkin saa olla,kunhan ei ihan reikäisiä ole..

Täällä kyllä väsymys on vaan lisääntyny ja masu senkun kasvaa.Kaikki veikkaa kaksosia vaikka yhtä vaan odotan.Masun ympärys on nyt jo 109(mikä on kyllä yllättävän vähän tän kokoon nähden :LOL: )
Torstaina olis taas neuvola ja seuraavalla viikolla sitten oliskin se ihana sokerirasitus,joka on kyllä ihan hyödyllistä tietoa,jos vaikka kerrankin sais paremmat ohjeet,kun aikasemmin.

25+1
 

Yhteistyössä