Joulukuu 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hups... Taidan liian innokkaasti odotella ekaa neuvolaa, kun hypin jo viikkoja yli. - 22.5. on vasta kahden viikon kuluttua... mälsää!

Sanna: Mulla huono olo iskee miten milloinkin, mutta yleensä juuri iltapäivällä hieman lounaan jälkeen... ei okseta, mutta turvottaa ja on etova olo.

heippa missäpäin seinäjokea assustelet ite asun nurmossa minun laskettuaika on 1.1 07 laskurin mukaan mut en ole käynytneuvolassa sielläsitten katotaan tarkka aika mut ei tuo varmaan paljoa heitä mut vaasvi syntyy sittenkun se on valmis meillä on yksilapsi ennestään syksyllä täyttää 4vuott a muklava kun saadaan toinenlapsi se kyllä on tervetullut sillä mulla 2 keskenmenoa myös takana ne on rankkoja kokemuksia

Sanna: mulla on juuri illalla pahin pahoinvointi,ja eniten oksennan illalla! sama oli ekan raskauden aikana. Oikeestaan vain aamun ja keskipäivän ruuat+juomat kestää sisällä,kaikki muu tulee ulos.

Alkasin miettiin.... Olisko jollain tietoa/kokemusta.. Ollaan menossa rodokselle kesäkuus,olen silloin (nykyisten laskelmien mukaan) viikolla 16. Nyt siis mietin,onko se turvallista? Voiko lentokoneeseen mennä? Entä kun on keskenmenoja takana,voisko laukasta nytkin sellasen? En ole kyl ikin aikasemmin ol raskaana ja konees. Entä mitä uskaltaa syödä? Ajattelin että syön vaan albatrossis ja siin toises suomalaises ravintolassa... Jos joku viisaampi tietäs ja neuvos... Että pitääkö perua jo maksettu matka..... =/ kiitos jo etukäteen kaikil jokka viittii ja jaksaa infota mua.... -nenna ja pirpana 11vk-

Nenna: tottakai voit noilla viikoilla lentää, loppuraskaudestahan vasta ei suositus tulee. Syömisistä.. Kai se on aivan sama missä syö, kunhan katsoo MITÄ syö. Kaikki pitää olla kypsää, ja mitä suomessakaan ei suositella niin vielä vähemmin siellä mm. Majoneesit, tuorejuustot, feta, graavit kalat, ym ym. Pyydä neuvolasta lista. Kivaa matkaa teille! T.sanna 9+6

Huomenia!

Tuli vaan mieleen noista elintarvikkeista taas, et mitä saa syödä ja mitä ei, niin tietääkö joku sanoa noista mausteliemi-silleistä? Minun on jo monta päivää tehnyt mieli sillivoileipää. Tiedä, että siinä on ainakin suolaa, mutta onko muuten haitallista? Kohta kun on taas uusien perunoidenkin aika.

T: Tatti rv 7+7

Kaitpa niitä silliä voi syödä kun ei aivan mahdottomasti joka päivä. ;o)

Minä odottelen jo malttamattomasti perjantaista neuvolaa!! Tuntuu, että koko viikko on madellut todella hitaasti, mutta niinhän se aina on kun odottaa jotain kovasti.

Minulla kans pahoinvointi pahinta illalla. Koko viikonloppu meni oksennellessa ja maatessa hounon olon kourissa sohvalla, mutta epäselväksi jäi että johtuiko tämä raskaudesta vai oliko minulla esikoisen vatsatauti... Veikkaisin jälkimmäistä.

Nostetaanpas meitä ylemmäs ;-)
Ikkunan pesu urakka olisi edessä ja huomaan että kaikki muu taas kiinnostaa enemmän kuin se. Kyllä kait se pitää luutuun tarttua niin tulis joskus valmistakin.

Olotila on edelleen ihan hyvä. Ainut vaiva on ollut järkyttävä ummetus, aineenvaihdunta ei aikaisemminkaan ole ollut vilkkaimmasta päästä mutta nyt on kokemusta todella huonosta ""liikkuvuudesta"". Olen alkanut syömään semperin luumusosetta purkin päivässä, josko se auttaisi asiaan. Ei oikein onnistu aina istua vessassa noin 40minuuttia muutaman pipanan takia. =)

Joku tuossa kertoilikin että seksielämä on vähentynyt olemattomiin ja sama juttu tääläkin. Molemmilla pelottaa kuitenkin se keskenmeno vaikka asioilla ei pitäisi olla mitään yhteyttä toisiinsa. Ihmeellinen on ihmisen mieli, aina olen ajatellut että minä en sitten sorru tähän ajatteluun kun siitä ei mitään vaaraa ole mutta huomaan kuuluvani samaan pelokkaitten joukkoon. Jospa se tästä helpottaa parin viikon päästä.

Aina tuntuu olevan joku päämäärä mihin pyritään ja mitä odotetaan, raskaustestiä,ekaa ultraa, ekaa neuvolaa ja sydänääniä ja nyt sitä maagista 12 viikon täyttymistä ja niskapoimu ultraa. Osaiskohan sitä sitten alkaa kunnolla nauttimaan tästä olotilastaan. Miten muilla sujuu??

Ja tervetuloa Lellu ja muut maaliskuun ivf:ssä plussanneet!! On mukava ja turvallinen olo jatkaa keskustelua teidän kanssa tällä puolella ja toivotaan kaikille onnellista odotusta!

-Hannele rv10+0-

Jep, yhdyn Hannelen mietteisiin, että kyllähän tää on todellista odottamista kirjaimellisesti! Aina odotetaan seuraavaa merkkipaalua. Ite tällä hetkellä, rv 8+0, odotan malttamattomana huomista ultraa. Sitten odotan ekaa neuvolaa ja sitten np-ultraa. 12 viikon täyttymisestä puhumattakaan...
Kaiksesta huolimatta tämä raskausaika on ihanaa!

Heippa!
Tälläsiä tyhmiä kyselisin, et onko tolle varhaisraskauden ultralle jotain omaa nimeä. Tarkoitan siis kun se keskiraskauden ultra on np-ultra (siis niskapoimu). Joskus oon kuullu sanan ei-ultra. Tietääkö joku mistä lyhenne ja olisko tämä mahdollisesti juuri tämä varhaisraskuden ultra?

Kirjoittelen taas kun en tiedä mistä muustakaan olisi apua...Tänään oli monen viikon ""puhtaan"" kauden jälkeen ihan pikkuriikkisen ruskeaa vuotoa, jäi pikkuhousunsuojaan ja hieman tuli pyyhkiessä normaalia valkovuotoa värikkäämpää. Nyt ei toistaiseksi muuta..Jäi sitten ikkunan pesut ja muut touhut tältä päivältä ja olen vain lepäillyt. En tiedä onko sillä mitään vaikutusta mutta toivotaan ainakin.

Kaikki ajatukset taas pyörii päässä ja pelko kasvoi jälleen. Aina kun antaa itselleen luvan olla rennommin ja alkaa uskoa tähän raskauteen, niin aina tuntuu tulevan joku säikähdys. Todella rasittavaa ja ahdistavaa.

Onko kellään muulla ollut mitään vuotoja koko aikana? Mullahan näitä oli jo alussa mutta sitten loppuivat. Tiedän että voi olla normaaliakin mutta parempihan se aina olisi kun mitään ei vuotaisi. Osaisko joku lohduttaa?

-Hannele rv 10+0-

Koska teillä on kuulunu sydänäänet? Mulla on erikoisia vatsakipuja ny muutaman päivän,ja eilen yritettiin kuulla äänet vk 11+2,mutta ei löytynyt. Nyt tänään on puoli yhdeltä tarkistus ultra.. Pelottaa ihan hemmetisti...jos ei mitään eloa olekkaan. Oon ku tulisilla hiilillä koko ajan,mutta vielä vaan tarttis jaksaa odottaa muutama tunti... Mä varmaan ihan aikuisten oikeesti sekoon jos tämä raskaus on mennyt/menossa kesken tai on esim tuulari... Voin olla jo vainoharhanen,mutta minkäs teet kun pelko on takaraivos koko ajan. Muhun saa kyl sattuu aika lujaa et otan yhteyt lääkäriin,mut nyt,täs tilantees oon aika pelokas... Jotenki silti jaksan uskoo et jos vaan pääsen yli 12vk,selviin. En ainakaan halua enää uskoa,et taas menis kesken niinkin pitkällä viikolla ku 20... Huhhuh tätä odottamista... Noh,ilmottelen ku pääsen lääkäriltä,toivottavasti ihan positiivista tuon mukanani!

Koska teillä on kuulunu sydänäänet? Mulla on erikoisia vatsakipuja ny muutaman päivän,ja eilen yritettiin kuulla äänet vk 11+2,mutta ei löytynyt. Nyt tänään on puoli yhdeltä tarkistus ultra.. Pelottaa ihan hemmetisti...jos ei mitään eloa olekkaan. Oon ku tulisilla hiilillä koko ajan,mutta vielä vaan tarttis jaksaa odottaa muutama tunti... Mä varmaan ihan aikuisten oikeesti sekoon jos tämä raskaus on mennyt/menossa kesken tai on esim tuulari... Voin olla jo vainoharhanen,mutta minkäs teet kun pelko on takaraivos koko ajan. Muhun saa kyl sattuu aika lujaa et otan yhteyt lääkäriin,mut nyt,täs tilantees oon aika pelokas... Jotenki silti jaksan uskoo et jos vaan pääsen yli 12vk,selviin. En ainakaan halua enää uskoa,et taas menis kesken niinkin pitkällä viikolla ku 20... Huhhuh tätä odottamista... Noh,ilmottelen ku pääsen lääkäriltä,toivottavasti ihan positiivista tuon mukanani!

Nenna: mulla oli eka neuvola rv9+3 ja kuului äänet, sanoi kyllä ettei välttämättä kuulu ja sekin olis ollu normaalia. Itse olen lapsettomuushoidoilla raskautunut joten olen käynyt rv7 jo ultrassa jossa varmistui että masu-asukki on oikeassa paikassa ja elossa. Silti jännitii ihan mielettömästi ne sydänäänet..Itse täälä myös sinkoilen ajatusteni kanssa, yritän olla positiivinen ja rauhallinen mutta kyllä se on aika hankalaa. Kirjoittelinkin eilen siitä vuodosta jota tuli, isompaa ei ole tullut eikä nyt ole näkyvissäkään mutta kyllähän sitä säikkyy helposti.

Yritetään jaksaa eteenpäin ja toivotaan että asukit jaksaa myös!!Toivottavasti sulla on kaikki hyvin ja saat rauhoittua!
-Hannele rv10+1-

Toivotaan Nenna että kaikki on kunnossa!

Ja samat sanat myös Hannelelle. Eikös tollainen pieni tuhruilu ole kovin yleistä, varmasti kaikki on hyvin!

Kyllä tässä on itselläkin pieni pelko koko ajan mukana, sen vuoksi ajatukset ovat ristiriitaiset, onnellisuudesta pelkoon. Menis nyt nämä viikot vauhdilla niin olis vähän turvallisimilla vesillä. Vaikka varmaan niitä huolenaiheita tulee myös myöhemmässä raskaudessa, saati sitten kun vauva on syntynyt!

Mulla on tällä viikolla alkanut mieletön väsymys. Töissä ei nappaa pätkääkään ja töiden jälkeen kellahdan sohvalla. Tänään on kyllä pakko lähteä illalla treenaamaan, ei tästä muuten mitään tuu! Mulla oli viime yönä mielettömiä vilunväristyksiä, tärisin ihan horkassa, onko muilla ollut vastaavaa?

Mutta jos nyt koittais keskitttyä töihin.

Lellu rv 6+4

Nenna: mulla oli sama juttu kun Hannelella eli lapsettomuushoidoilla raskauduin. Mä kävin klinikalla ekassa ultrassa jo rv 6+0 jossa näkyi toisen äänet (saadaan siis TUPLAONNI... :) ). Siitä viikon päästä rv 7+0 näkyi molemmat. Mua myös jännittää kovasti onko vielä/enää kaikki kunnossa kun oireita on melko vähän... mulla oli jo yks neuvola, seuraavaa kiirehdin ja meen siis parin viikon päästä. Sillon hoitsu kattoo niitten koneella äänet. Sanoi kyllä jo ennakkoon ettei ole varmaa näkyykö vielä silloin (vaikka sillon on menossa jo 11. viikko...), täällä kun ne ultralaitteet ei oo parhaat mahdolliset.
Toivottavasti sulla on kuitenkin kaikki ihan hyvin tarkastus-ultrassa - kai ne sit laittaa sairaalaan tms varmuudeksi jos ei vieläkään niitä ääniä saa kuuluviin?? Mä ainakin VANNON noitten yksityisten klinikoitten ja lekureitten nimeen - jos vaan jotain häikkiä tulee, sinkoon heti sinne... jos neuvolassa ei ens kerralla niitä ääniä näy, meen kans tarkastuttaan yksityiselle (ellei laita sairaalaan lähetettä).
Toivottavasti sullakin Hannele on vaan säikyttelyä se vuoto eikä aiheuta mitään komplikaatioita! Johan säkin olet sen verran pitkällä että ei kai se asukki nyt enää lopareita viitsi ottaa... :)

Aurinkoterveisin
Leppis rv 8+6

Minä täällä vakoilen kuinka odotuksesi sujuu :) ! Kovasti tarrasukkia pienelle ja jaksamista mammalle! Muistan kyllä tuon pelon ja jännityksen... mulla oli vielä juuri noilla viikoilla pahoinvointi ja mahatauti tosi pahana, jouduin tiputukseen ja sitten pelkäsin vielä että siitä oli jotain haittaa vauvalle. Ei ollut - paitsi jos tuo nukkumattomuus johtuukin siitä :D . Odotahan kun saat pikkuisen masun tälle puolelle, sitten sitä huolta vasta riittääkin =)

Onnea kaikille muillekin odotukseen!

Pupu

Tulin just lääkäristä. Ja kaikki on hyvin!! Siellä se vauva potki,pyöriskeli ja jopa heilutti kädellä!! Lääkärikin sano että katsos kun se heiluttaa sulle! Kyllä tuli tippa silmään kun sitä pientä ihmettä katsoi...ja sydän sykki niiiiiin kauniisti..... Jännä,että kaks vk sit vauvaa ei näkynyt,ja nyt se oli hurjan iso,ja kohtukin oli komeesti kasvanut! Siitä siis mahan nopea kasvu. Lääkäri sanoi että lapsivettä on kertynyt ja kertyx edelleen niin mukavasti että siitä johtuu nopea kasvu ja ne vatsakivut on kohdun kasvukipuja.... Voi että voi olla helpottunut olo....ja niin onnellinen.. Edellisis raskauksissahan mulla ei ole ollu mitää raskausoireita,siks oonkin ihan pihalla kohdun kasvukivuista sun muista.... Ja viikon päästä niskapoimu ultraan! Nenna ja masuasukki 11+2

Päivitän tietoni tähän listaan, koska tulin just ultrasta ja lekuri siirsi laskettua aikaa viikolla eteenpäin. Vähän oon tiedosta hämilläni, koska viim. menkoista laskettuna olis nyt 8+1, niin ultran mukaan on vasta 6+5. Ja homonihoitojen vuoksi tiedän kuitenkin aika tarkalleen milloin mieheni kanssa olemme hommailleet, niin sikäli toi 8+1 olis mielestäni lähempänä totuutta. Gynekologini kuitenkin vaktuutti ultran mittauksen olevan luotettavampi. Laskettu aika siirtyi siis 30.12. Pääasia kai kuitenkin on se, että sikiöllä sydän sykki ja kaikki oli hyvin! Ja kyllä muuten jännitti ultraan mennessä tosi paljon...

LeeLoo 33v - 1. - LA 1.12.
Santr@ 29v - 1. - LA 1.12.
Nenna - 3. LA 1.12./26.11.
Tirlittan 29v - 2. - LA 2.12.
Sanna 32v - 3. - LA 5.12.
Suluho 32 - 3. - LA 5.12.
Hannele 30v- 1. - LA 6.12, LKS
Anna 37v - 1.- LA 8.12.
*fanny* 21v - 1. - LA 8.12.
Lydia 34v - 2. - LA 9.12.
Viivi-82 24v? - 1.? - LA 10.12.
Kira 29v. - 1. - LA 10.12.
Minzi-26v-2- LA 10.12.? TAYS
Hannamari 23v - 1. - LA 12.12.
Taina 25 v - 2. LA 12.12.
Leppis LA 15.12.
Alisa – 2.- LA 15.12., Seinäjoki
Tarja 26v. - 3. - LA 16.12.
Kati 25v - 2. - LA 17.12.
manta-28v-1- LA 17.12- TAYS
Tuulimamma 35v - 2. - LA 18.12. - LKS
Jane 29 v. - 1. - LA 29.11./16.12.
Leea LA 19.12.
Orvokki 25v. – 2. – LA 21.12.
Tatti 30v - 1. - LA 20.12.
Vera 22v - 1. - LA ?
Ilo 30v - 2. - 18.12 (??) - HUS
Inna 27v - 2. - LA 30.12. - SatKS
Sanna O. 37v. – 2. – LA 24.12.(?)
Niisku 22 v. -1. -LA 25.12
Mariia 35v. – 1. – LA 31.12.
Lellu LA 31.12.
mimmi 34v. – 1. – LA 31.12.

Ihanaa Nenna että kaikki oli hyvin!!Nyt varmaan jaksat taas pitkästi eteenpäin tuolla tiedolla =)
Itse kävin kaupungilla kiertelemässä kavereiden kanssa niin sai jotain mutta ajateltavaa. Silti ei pysty unohtamaan olotilaansa kun tuntee että jotain vuotoa tulee. Ei edelleenkään paljon mutta enemmän kuin eilen, vaalean ruskeaa vuotoa. Yritin soittaa neuvolaan mutta oma terkkari on jossain kokouksessa ja sen saa vasta huomenna kiinni.
Sitä odotellessa siis..

Kiitos Pupu terveisistä ;-)

-Hannele rv10+1-

Hei vaan kaikki !

En edes enää muista mitä kaikkea tuolta lueskelin kun oli tullut niin paljon asiaa. Mullakin kokoajan mahassa sellaiset jännityskivut ja paisunut ihan kauheasti nyt viimeisen 2 viikon aikana. Mulla nyt omien laskujen mukaan alkamassa 5 viikko, mutta jos lasketaan viimeisistä kuukautisista niin antaa tulokseksi 6+6, joka ei omasta mielestäni paikkaansa pidä. Pari viikkoa vielä niin pääsen ultraan...

Mulla on kyllä kaikenlaisia oireita ollut nyt mitä ei edellisellä kerralla ollut, joka päättyikin sitten keskenmenoon. Mahaa tosiaan juilii, kaasua kertyy ja pääsee uloskin mitä epäsopivimmissa paikoissa, entisenä suklaafriikkinä ei suklaa enää maistukaan muulle kuin rasvalle ( oiskohan sitten se poika tulossa ), tupakanhimo on ihan hirveä ( en kyllä ole polttanut ), punaviiniäkin voisi mennä pari pulloa kerralla ( alkoholitonta litkua olen vain maistellut ), iho kuivuu korpuksi, vollotan mitä ihmeellisimmistä asioista jne.

Luulin todellakin että tuo vollottaminen kuuluu asiaan vasta myöhäisemmässä vaiheessa, mutta olen nyt eilisen ja tämän illan taas vollottanut. Mies raukka on ihan ihmeissään mikä mulla on, kun ei ole mikään. Sen ei tartte kuin kysyä että onko kaikki hyvin niin alan vollottaa vaikka kaikki onkin hyvin, en kestä yhtään huolenpitoa. Niin ja sitten olen niin pahalla tuulella, eilenkin piti ruveta nukkumaan kun huomasin etten osaa olla nalkuttamatta kaikista asioista. Minä - joka en voi sietää nalkuttavia ihmisiä. Töissäkään en jaksa keskustella kenenkään kanssa, haluttaa vaan saada olla rauhassa. Toivottavasti kohta menee ohi - eihän tässä voi nuo hormooniheilahtelut koko persoonallisuutta muuttaa.
Entisestä ilopilleristä tulee kauhea noita-akka, hui kauheeta...

Onkos teillä muilla ollut samanlaisia tuntemuksia ?

Yksi syy pahantuulisuuteen voi olla että tänään tuli taas yksi vuosirangas lisää eli 36 ollaan. Ärsyttää kun aika menee niin nopeasti ettei ite pysy perässä, pian siis jo 40!!! Olo on kumminkin kuin 25 vuotiaalla.

Tänään rupesi selkääkin särkemään, vanhuus ei tule yksin...
No ensi kerralla taas positiivisempaa tarinaa, piti vaan vähän purkautua...

Uppista...eli nostetaanpa ketju takaisin etusivulle!

Täällä pohojosissa värjötellään nollakeleissä ja podetaan iltapäivän etovaa oloa... yak!

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Morjens kaikille! Kävin ultrassa pari päivää sitten ja h-hetkeksi vahvistettiin nyt 22.12. Masuasukilla näytti olevan kaikki hyvin ja on oikeassa kohdassakin. Sykekin löytyi hyvin. Tällä hetkellä (7+5) kaikki siis hyvin, joten toiveikkaana jatketaan päivien ja viikkojen kertymistä...