joulukuiset!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa kaikille :)

Milla kertoi käyneensä siinä ultrassa.. siinähän näkee tosi tarkkaan minkä näköinen vauva on tulossa?! Itsekin olen välillä pohtinut jotta ois kiva käydä,mut jotenkin pelottaa nähdä vauva niin tarkasti etukäteen.. hassu minä :)
Itelläni vauva onneks jo oikein päin..vaikka ehtiihän se kai vielä kääntyä,jos mahtuu..Kiloja tullut vajaa 10. ja acalact-näyte positiivinen. Joten se aiheuttaa koviakin supisteluja ja kohdunsuukin on jo pehmennyt. Synnytyksessä antavat sitten mulle (ja ehkä vauvallekkin) antibioottia suoraan suoneen. Polviniveliä kolottaa julmetusti.Ja sen huomaa iltaisin kun pitäis nukkua..Jalkoja tarttis heilutella vallan.Vessassa pitää yöllä käydä 1-3 kertaan.Joten nukkuminen on mitä on.. Ja siihen kun lisää sen et nuo pikku neidit (1v.3kk ja 4v.) saattavat myös heräillä vielä. Synntytys on jo ruvennut olemaan mielessä ja kaikki se kipu yms.. Ei ole paljoa enää aikaa.Aina se vaan jännittää vaikka menen jo 3.kerran synnärille :)

Voikaahan hyvin!!

Äiti'79 32+4

Moikka,

pakko oli tulla kirjoittamaan kun oltiin jo menossa kolmannelle sivulle! Toivottavasti kaikki ovat vielä yhtenä kappaleena? Kukahokan on ensimmäinen synnyttäjä? Jännää ettei ole kuin 6 viikkoa jäljellä. Lähtöhän voisi tapahtua koska vaan- toivottavasti ei- mutta silti. Jännää! Nyt kai tosissaan täytyy laittaa kaikki valmiiksi.

Vauva voi hvvin. Äidillä rupeaa närästys kiusaamaan ja jotenki lonkan ja hävyn keskellä pistää välillä niin julmetusti. Turvotus on uskomaton, mutta sille ei kai voi oikein mitään. Neuvottiin laittamaan tukisukat jalkaan. Jospa niistä olisi ainakin jalkojen särkyyn apua. Taitaa nämä viimeiset kuukaudet olla aika kitinä painotteisia? Kukakohan sitä jaksaa kuunnella :-)

Me ei olla vieläkään saatu äippäpakkausta tai päätöstä rahojen suhteen. Kohta menee hermo! Oletteko te jo saaneet? Kauanko siihen meni aikaa?

Hyviä vointeja kaikille!

MInja,
Pari viikkoa meni aikaa äitiysrahapäätöksen ja äippäpakkauksen saamiseen, Tampereella siis. Kauanko olet jo odotellut? Kannattaa varmaan soittaa ja kysyä, ettei vaan ole hukkunut jonnekin hakemus. Mun käsityksen mukaan aika nopsaan ne noita käsittelee.

Mä järjestelin just vauvanvaatteita vaatekomeroon... kivaa :)

Minja, mulla on sama vastaus kuin Katikallakin. Soita ihmeessä Kelaan ja kysy asiaa! Minulla aikaa meni reilut kolme viikkoa, mutta väliin mahtui muutto Joensuusta tänne pääkaupunkiseudulle. Jätin hakemukseni työpaikkani henkilöstösihteerille Joensuussa, joka toimitti sen Kelaan. Päätös tuli täkäläiseltä Kelalta ja sikäli ihan suhteellisen nopeaan.

Minulla alkaa ensi viikolla vuosiloma, joka edeltää äitiyslomaa. Aion ensi viikolla aloittaa vauvanvaatteiden pesun ja järjestelyn :)

moikka!
lueskelin noita viestejä tuossa ja ajattelin että mä varmaan oon harvinaisuus jolla ei ole minkaanlaisia raskausoireita.:)kaikilla tuntuu olevan jotain:(alkuraskaus meni ilman mitään eikä vieläkään ole minkaanlaisia tuntemuksia...virtaa tulee vaan lisää.;)toivottavasti mennään yhtä hyvin loppuun asti!
olen kyllä kuullut sanonnan että ""helppo raskaus,vaikea lapsi"".jaiks!toivottavasti ei pidä paikkaansa!
hyviä vointeja kaikille!joulumainoksia alkaa jo postista tulemaan....ei ole pitkä aika!!!
milla rv 31

moi,

oi Milla ihanaa! Ole tosi tyytyväinen ja nauti joka sekunnista! Ei mullakaan mitään järin suurta ole ollut ja ei muille viitsi/kehtaa valittaa , mutta täällä saa onneksi sanoa kaikki kolotukset... Eikö niin :-) Nyt se oikeastaan viime viikkoina on alkanut. Voi sanoa tuntevansa olevan raskaana. Hihhih. Oletteko huomanneet vaappuvanne? Huomasin tekeväni sitä yhtenä päivänä- oikea aku ankka tyyli puolelta toiselle. Hassua.

Soitin Kelaan ja siellä on ruuhkaa... kestää 6 viikkoa... malttia.. pyh! Ehkpä soitto auttoi ja se nousi pinon päälle?

Minja 34+5

Voi milla... olehan sitten vain iloinen,että raskaus on mennyt ""vaivoitta"".. = )
Ja kyllä sitä vaappumista on havaittu täälläkin.. ähkimistä ja puhkimista. Ajatukset on aina vaan lähempänä h-hetkeä ja se sais olla jo pian... Vaikka kylhän nää vaivat palkitaan parhaalla mahdollisella tavalla!! : )
Mutta mies ei taida ymmärtää kuinka raskasta tämä voi ollakkaan toiselle..

Rauhaisaa viikonloppua kaikkille ""mammoille"" ; )

Terv. äiti.. rkv. 32+5

Juuh, kyllä saa vain iloinen olla jos ei mitkään mammaoireet vaivaa :)
Tosin oon kyllä omalta kohdaltani huomannut, että kun vaan vähän liikkuu (kävelee, jumppaa tai venyttelee) päivän aikana niin eipä niitä kipuja illalla ole. Jotenkin vaan juukelin laiskaksi yhtäkkiä lösähtänyt :)
Hmm, no taidankin nyt tarttua itseäni niskasta kiinni ja mennä vähän venyttelemään :D

Mitä tulee ""valittamiseen"" ja siihen, että mies ei ymmärrä miten raskasta tämä voi olla..(mihin äiti'79 viittasi) niin mietin tuossa juuri itsekin aiemmin päivällä, että pitäiskö mun koko ajan olla valittamassa jotain kolotuksia että saisin vähän kaipaamaani erityishuomiota miehenpuolikkaalta!
Ollaan kyllä asiasta puhuttu ja mies on ihan yleishuomaavainen, mutta ei selvästikään oikein MUISTA että en ole ihan normaalikuosissa vaikka ihan hyvin voisinkin.
Nojoo, mitään valittamista tässä ei kyllä ole, eipä sen puoleen, mutta ois niin kiva olla vähän enemmän paapottavanakin... :) Jotkut sitä ehkä saa olla ihan ärsyttävissä määrinkin, mä kaipaan lisää :)

Rentouttavaa viikonloppua kaikille!

Hei! Nyt olen reissannut Berliinissä ja Tukholmassa enkä synnyttänyt ulkomailla :-) Nähtävyyksiä en kyllä juurikaan jaksanut katsella, sillä jalat turposivat paljon helpommin kuin ennen ja iltaa kohti tuntui myös ikävää painon tunnetta alapäässä, jos olin kävellyt paljon. Varmaan suolaisempi ruokakin vaikutti jonkin verran, sillä sain aivan jatkuvasti olla juomassa vettä. Juon kyllä kotonakin, mutta siellä ihan kyllästyin, kun nenä oli tukossa ja suuta kuivasi tauotta. Onnittelut vain teille, joilla ei ole mitään vaivoja! Toki mullakin voisivat asiat olla paljon huonomminkin, täytyy olla tyytyväinen tähän olotilaan, kun viikot kuitenkin vähenevät kovaa kyytiä. Ennen lähtöä kohdunsuun tarkistettiin olevan edelleen kiinni jokapäiväisistä supistuksista huolimatta ja niinpä nautin tänään taas uimahallissa käynnistä. Muut liikuntamuodot alkavat hiukan jo hankaloitua, mutta uinti ei lisää liitoskipua eikä paineentunnetta, joten ajattelin lisätäkin käyntejä tästä eteenpäin. Reipasta mieltä kaikille, liikkukaa päivittäin vaikka ihan vähänkin (jos ei sitä ole kielletty)!

Täytyypä koittaa tuota uimista! Olen ajatellut, että se lisäisi liitoskipuja (ainakin sammakon uinti?), kun kaikki jalkojen liikuttelu tekee kipeää. Mutta täytyy käydä testaamassa! Itse löysin www.selkaliitto.fi sivuilta jumppaohjeita. Näyttivät ensin turhilta, mutta kun pari kk on ollut melko passiivinen, niin niiden tekeminenhän oli ihan työtä ja tuskaa! Ihan pelästytti, miten ihaskunto on rapistunut. Jumppailu tuntuu kyllä tekevän ihan hyvää.

Pohdiskelin tuossa juuri, että nyt on noin 10 vko joka askel sattunut ja saman verran on vielä edessä :( Mieliala vaikuttaa aikalailla kipujen kokemiseen: hyvällä mielellä jaksaa, mutta huonona päivänä huonommin. Täytyy pitää mieli korkealla siis. Miehelle hommia ;)

Kävin ylim lääkärikäynnillä tarkastuttamassa kohdunsuun: ei ollut lyhentynyt eikä pehmentynyt lainkaan -ihanaa, voi olla turvallisin mielin! Sf-mitan lääkäri mittasi taas suureksi ja veikkasi vauvan olevan joko suuri tai perätilassa tai molempia. Sitten keskusteltiin sektiosta. Panikoin asiasta päivän, mutta sitten päädyin kyllä siihen, että vauva oli ihan poikittain mahassa ja varmaan sen takia sf-mitta oli suuri. Nyt vauva tuntuu olevan enemmän oikein päin (mahassakin paljon helpompi olo). Aavistelen, että pääkin olisi alhaalla, joten toivon, että eiköhän normaali alatiesynnytys onnistu. Toivottavasti ainakin.

Vauvan touhuilu mahassa korvaa kyllä nuo kaikki ikävät vaivat! On niitä niin kiva kuulostella! =)

Ompula 30+risat

ps. Juomisesta vielä, että tosi paljon saa kyllä tosissaan juoda, eikä ulos tunnu tulevan läheskään kaikkea. Turvotustakaan ei pahemmin ole. Kai ne nesteet sitten poistuu haihtumalla...?

Heissan pitkästä aikaa!!

Nyt on muutto hoidettu ja netti saatu käyttöön.Oli kyllä rankka muuttoviikonloppu,kun jalat oli ihan poikki seisomisesta.Eli lepo jäi pois viikonlopulta.Nyt pitäs vielä tällä viikolla käydä aiempaa asuntoa siivoilemassa ja loput kamat raahata pois.Sitten ei tarvi enään murehtia sitä asuntoa =)!Meillä kun on muutamia lainoja vielä niin pitää asua vuokralla ennenkuin uskaltaa sitä omaa ruveta suunnittelemaan.Varmaan menee viisi vuotta ennenkuin saadaan loput lainat pois,sitten voikin ottaa lisää =)!
Nyt käykin meidän lapselle samanlailla kuin minullekin:synnyin vantaalla ja asunut suurimman osan elämästäni helsingissä.Käypäs tällekin pienokaiselle todennäköisesti samanlailla,mitäs tuosta =)!
""Lastenhuone"" toimii vielä jonkun aikaa varastona,ku ei oo vielä selvillä et mihin sitä laittaisi ""kellari"" kamat.Täälllä oli just lähipäivinä murtauduttu verkkokellariin,eipä sinne sit uskalla varmaan oikein mitään jättääkään =(!Pitää hankkia kotiin lisää kaappeja missä säilyttää ne kellarirojut,millä on hiukan ees arvoa.

Mulla kesti (helsinki) äitiysrahan ilmoitukseen pari viikkoa ja -pakkaus tuli kans parin viikon sisään.Ihan kiitettävän nopeesti,vaikka hiukka arvellutti se kesto.

Mulla oli alkuraskaudessa tyttöhalu,mut nyt on semmonen tunne et tulisi poika.Siis ku käy vaatteitakin kattelemassa ,ni tulee katottua niitä neutraaleja sävyjä,mutta yleensä kuiteskin hiukka poikamaisia värejä ennemmin.Saas nähä,onneksi kumpikin on tervetulleita =)!

Mulla on nyt lähiviikkoina alkanut olemaan hiukan enemmän ja enemmään näitä vaivoja,muttei vielä kuiteskaan hirveesti.Selkä tulee istuessa kipeeksi ja seisoessa tulee alaselkä ja jalat kipeeksi.Turvotusta ruvennut tulemaan jonkin verran.Liitoskipuja on (ehkä) hieman,muttei ne häiritse mitenkään elämää.Maha on vieläkin melko pieni,ihmettelen.Vessassa joudun käymään yöllä kerran,ei onneksi tarvii vielä useammin....vielä =)!Janon tunne ruvennut myös hiukan enemmän vaivaamaan.Mulla on myös tätä nännien vuotamista ilmennyt,nytkin rupesi toinen nänni vuotamaan.Onko muilla samaa?Välillä vuotaa vain vähän ja muutamia kertoja on ihan monta pisaraa tullut.

Mulla mitattiin neuvolassa sf mitax viimex rv 31+1 27.Keskikäyrän ja alakäyrän kohilla mennään koko ajan,mutta kuiteskin ihan oikealla linjalla.Veikkasi että saattaa tulla pienehkö vauva.Minäkin toivon sitä sillä itse olin 4600g,hirvee jötikkä =O!Painoa on tullut nyt jo ainakin 13kg,iiiikkk!!!!Ihmettelen vaan et mihin ne on mennyt,ku ei musta huomaa,on varmaan jakautunut niin tasaisesti joka puolelle.Hoikka olen aina ollut,nyt painan enemmän kun mun mies,heh!Mies on laihtunut sitä mukaa kun minä saanut painoa...muttei onneksi kuiteskaan sitä 13kg laihtunut.
Hb noussut taas hieman,oli 115,on ollut Obsidanista apua.
Mulla ollut alapäässä pistävää hajua jo jonkin aikaa,valkovuoto ei ole se mikä haisee.Kävin labrassakin ja hiiva ja se toinen minkä nimeä en muista oli neg tuloksia.Nyt pitää sit mennä ylimääräiselle lääkärikäynnille niin tutkitaan asiaa.Ihmetyttää et mistä johtuu,kutiaakin vain muutaman kerran viikossa.TH kysy et oonko allerginen wc-paperille,ei hajuukaan.Sittewn on kans se et ku töissä hikoilen jonkinverran ni sano et pitäs sit kotona antaa ilmakylpyjä.Jos vaikka johtuisi siitä,jaa-a,mut toivottavasti selviäisi jotain lääkärikäynnillä.

Mulla vielä tää viikko töitä,tää ma vapaa ja sit on enään 5pv töissä oloa.Ens maanantai vika työpäivä.Hyvin olen jaksanut vaikka ruumiillista seisomatyötä onkin,ihan kiva =)!Sit on pari pekkaspäivää ja talviloma ja sitten 16.11. alkaa virallinen äippäloma.

Vaunutkin käytiin hakemassa,enään hankintalistalla turvakaukalo.Onneksi sitä ei tarvi itse maksaa.

Pitkää tekstiä tuli.Nähdään taas ja hyviä vointeja teille kaikille =))!!

Minna 31+4

Joku kyseli aiemmin Obsidanista! 2 vko söin satunnaisesti ja sillä Hb laski vielä 115 -> 110. Sitten söin säännöllisesti ja 2 vko kuluttua Hb oli jo 126. Eli toimii!

Tavallisimmin otan raudan aina yöllä wc-reissulla, niin ei tarvitse pohtia muita ruokailuja.

Heippa vaan...

Tänään oli neuvola. Vauveli taitaa olla poikittain ja sf huiteli yläkäyrillä. Eikä hb oli noussut piru vieköön, vaikka oon Obsidania syönyt jo aikapäivät, ja ottanut kans illalla ennen nukkumaanmenoa ja huolehtinut, etten maitotuotteita tm. raudan imeytymistä hidastavia ole syönyt ainakaan kahteen tuntiin... Noo, kokeillaan vielä jatkaa kahden tabletin syömistä, jos ei ala tehota niin pitänee siirtyä kokeilemaan jotain luontaistuoterautaa. Onko niistä kokemusta ihmisillä, jotain turvallista ja edullista?

Katikka

Kerrankin oltiin ihan etusivulla, kun satuin palstalle pyörähtämään.
Täällä ei oikeastaan mitään uutta auringon alla. Papa-koe joka antoi pelottavan tuloksen osoittautui tarkemmissa kokeissa sitten aiheettomaksi huoleksi. Mitään herpestä ei löytynyt, eikä muutakaan. Hyvä niin, eipä tarvitse sitten hermoilla mitä mahdollisesti saattaisi lapseen syntyessä siirtää. Olisi heti alunpitäen pitänyt uskoa lääkäriä, kun hän laboratorion ehdotusta herpeksestä ihmetteli...olisi ainakin muutama yö tullut nukuttua paremmin. Vaan nyt sitten alkuperäinen ongelma on ennallaan...eli vieläkään ei tiedetä mikä minulla sitä veren tihkumista aiheuttaa. Hb ei tahdo nousta vaan pysyttelee siinä 105-110 välissä. Mutta kuten lekuri totesi, vuotaminen laskee hb:n tasoa. Obsidania ei minun mahani kestänyt (yleensä todella hyvä sietokyky kaikelle) ja nyt sitten olenkin naukkaillut luontaistuote-rautaa (kräuterblutsaft) ja parin viikon päästä katsotaan onko sillä vaikutusta.
Mitä tulee vaivoihin niin jalkapohjat ovat välillä todella kipeät ja iltaisin kärsin levottomista jaloista. Närästystä ei ole juuri laisinkaan ja yötkin saan nukkua ilman vessakäyntejä. Mutta sitten ne muut: supistuksia, puuskutusta, ähinää, vaappumista ja aivan mielettömiä mielialan kuohahduksia. Sunnuntainakin sain kauhean raivokohtauksen, että eipä moista ole ennen tapahtunut...ja vieläpä ihan mitättömästä jutusta. Tavarat lenteli ja taisinpa hyppiä lattialla tasajalkaa ja huutaa kurkku suorana. Kyllä oli kuulkaa miehellä silmät pyöreänä. Kysyi sitten parin tunnin kuluttua kun olin rauhoittunut, että josko se synnytys alkaisi lähestyä kun tuolleen rupean riehaantumaan.=) Vaan siltä se on pikkuhiljaa alkanut tuntumaan muutenkin, kaveri kun tökkii niin ahkerasti tuonne alas josko se kokeilee milloin sieltä mahtuisi tulemaan läpi ( eikä muuten tunnu järin ihanalta ne tuikkailut).
Tänään päätin sitten jättää itse autoilun pois. Minun ja ratin väliin kun ei enää mahdu kuin kolme sormea, joten turha ottaa mitään riskejä. Varsinkin kun ainakin täällä itärajalla pakastaa ja tiet ovat paikoitellen jäässä. Tulipa jopa päivällä luntakin taivaalta. Toisaalta kauhean hauskaa kun talvi tulee, eipä ole ainakaan enää niin kuuma...ulkonakin on todella kiva kävellä kun ilma tuntuu niin raikkaalta.
Kirpsakoita syys-talvi-päiviä kaikille!

helmi rv 34+3

Täytyypä nostella, kun meinattiin kolmannelle sivulle tippua.

Eilen olin neuvolassa ja nyt näyttäisi siltä, että vauva on kääntynyt. Siellä kuulemma on vielä sen verran tilaa, että saattaa kääntyillä vielä monta kertaa, mutta elättelen toivoja, jos se vaikka ymmärtäisi pysyä pää alaspäin loppuun saakka. Ei tarvitsisi murehtia mahdollisesta sektiosta, vaikkei sitä ikinä tiedä, mitä synnytyksessä tapahtuu.

Sf-mittakin oli vaihteeksi kasvanut, tosin mittaajakin oli eri, kuin normaalisti. Itse en toisaalta pidä pahana, ettei vatsa mikään valtava ole, kunhan vauvalla on kaikki hyvin. Eikä sitäkään ole syytä epäillä, liikkuu kyllä niin vilkkaasti. Nytkin mahanahka venyy ja vanuu joka suuntaan, kun tulee mojovia potkuja! Seuraava kerta onkin sitten lääkärikäynti parin viikon päästä ja silloin pitäisi vielä ultralla varmistaa, että miten päin sitä masussa oleillaan.

Vielä olisi kolme työpäivää ennen äitiyslomaa! En ole kotona laittanut vielä mitään valmiiksi, vaan olen säästänyt kaikki sitten ""lomalle"". Odotan kun kuuta nousevaa, että saan rauhassa puuhastella kotona kaikenlaista, kun normaalisti vapaa-aikana mukana on 2,5 v apuri ;-)

Hyviä vointeja kaikille!

Happy rv 33+6

Terve tänne kaikille :)
Miten se on niin outoa,että olo on ollut muutaman päivän kuin valaalla..ja tänään tuntuu vatsa olevan pieni ja kaikki taas helpompaa!!? Kun en ole kuitenkaan huomannut että vauva olisi enää kuperkeikkoja heitellyt,vaan mun mielestä hän on pää alaspäin ollut jo pidemmän aikaa.. On se vaan kiva näinkin. Vauvan liikkeet ei muutoinkaan ole enää niin laajoja kuin viel pari viikkoa sitten. Liekö alkanut olemaan ahdasta pienokaisella?! =)
Rennietä saan syödä jatkuvasti ja varsinkin illalla sängyssä,nukkumaan mennessä. Mahtaako siinä olla jotain enimmäis suositus määrää..kun välill otan 3-4 rennietä aika peräkkäin! huh huh...
Jalkoja kramppaa ja liitoskivut on .... sanoinkuvaamattomia.. mietin usein (niin kuin moni muukin) jotta yrittääkö hän tulla ulos sieltä.. Pissattaa ja janottaa.. selkäkivutkin välillä vaivaa,mutta mikä upeinta, mielialat ei heittele enää niin paljon.. Olen huomattavasti rauhallisempi :) Se on hyvä.. varsinkin toisten mielestä :)

Iloista odotusta kaikille ja olkaahan varovaisia kun kelit on liukkaat!!!

rkv. 33+3

Nostetaanpa meidät näkyville, joku jo meitä kaipaili...

Omasta olosta pikaisesti: viikko olisi vielä töitä ja sitten alkaa ansaittu mammaloma! Kaikki on oikein hyvin, mitään kummempia kipuja tai vaivoja ei ole (edes närästystä en ole eläessäni kokenut...). Eihän tää nyt ihan pelkkää juhlaa ole, mutta yllättävän helpolla olen päässyt. Keväällä kun sain raskaudesta tietää, niin oletin olevani tässä vaiheessa jo kauhea valas, joka ei pysty juuri liikkumaankaan mutta onneksi oletin väärin!

Pikkukaveri köllöttele pää alaspäin ja monottaa kylkiluihin heti, jos yritän edes istua vähänkään lysyssä. Muutenkin liikuskelee todella paljon, pitää äipälle seuraa oikeastaan koko ajan. Varsinainen vintiö, ei siedä herätyskellon ääntä aamuisin vaan saa oikein kunnon raivarin... ja kohta uudestaan kun torkku soittaa toisen kerran.

Joulua odotellessa...

NiiskuPiisku 32+3

nostetaanpa meitä edes kerran päivässä ettemme ihan tuonne peräsivuille juututa.

Täällä ei mitään uutta. Malttamattomuus kasvaa. Nyt on sitten virallisesti eilen äippäloma alkanut...hauskaa...
huomenna pitäisi sitten mennä Ikeaan hakemaan muutama hylly kotiin jotta saadaan kaikki paikoilleen ennen kuin tosi ruljanssi alkaa (muutimme jo kaksi vuotta sitten mutta tavaroita löytyy edelleen laatikoista ;))

Pieniä ennakkoaavistuksia synnytyksestä on...lähinnä enneunia!? Sanoinkin unen jälkeen miehelle, että varoo vain; vauva syntyy seuraavan kunnon lumisateen aikana. Onneksi ovat luvanneet ainakin pariksi viikoksi lämpimämpää..kerkeää vielä vähän kasvamaan kaveri.

Äidin kanssa vertailimme neuvolakortteja (onneksi oli meidän vanhat tallella). Oli hauska huomata kuinka samoilla linjoilla on raskauksiamme vedetty. Sf-mittakin oli tasan sama samoilla viikoilla. Minä esikoisena olen ollut nopea syntymään (vain n. 4 tuntia lapsivesien kotona menon jälkeen) ja siskoni sitten kestikin hieman kauemmin ja käynnistettynä. Saas nähdä kumpaa mallia esikoiseni seuraa...onhan hän esikoinen kuten minä, mutta syntyy äidin (eli minä) ollessa jo iältään 30 kuten äitini siskoani synnyttäessä. =)
Hyvin on alkanut nämä synnytysasiat pyörimään mielessä.

helmi rv 35 tasan.

Tääl kans yks joulukuun odottaja . esikoista ootellaan!laskettuaika 2.12 ja synnytys pkks...
rv 35+1 :) äippälomalla tässä ollaan ja ootellaan vaan millon tulee ""lähtö"" ;> hyviä vointeja kaikille joulukuun odottajille ja muillekkin !! kirjotellaan kuulumisia sittenki kun pikkuset on tullu maailmaan..

Heipsan ja terveisiä KOTOA!
Tulevaa äippälomaa odotellessa kävi sitten elisan miehet asentamassa netin kotiin :) Kyllä nyt kelpaa jäädä...tasan 2 viikkoa olisi ä-loman alkuun, ja se aika taitaa mennä nopeasti kun töissä on aika kiire ja sitten yritän kolmessa viikossa tunkea seuraajani päähän kaiken olennaisen :) Ensimmäinen viikko on takana ja ihan lupaavalta näyttää!

Muuten täällä voidaankin ihan mukavasti...ja varmaan tämän kaiken kiireen keskelle se äitiysloman alku on ihan jees :) Tosin, mies uhkasi vaihtaa hommia niin, että voi olla mun kanssa joulukuun kotona! Hittolainen, sehän pistää ohjelmakuviot ihan uusiksi... Mutta se olisi kyllä hyvä, niin ehtisin ""opettaa"" ja siirtää sille tarvittavan määrän kotihommia ennen vauvan syntymää :) Nimm. Eipä saanut tiskaria päälle viime viikolla :)

Hyviä vointeja ja rentouttavaa viikonloppua kaikille pallomahoille!

Heissan pallomahat :)

Täällä vointi muuten hyvä, mutta vauva painaa ja ""poraa"" ikävästi tuonne alas ja välillä kävely tuntuu todella todella hankalalta. Poika on ollut jo 28+5 asti pää alaspäin ja siihen asentoon hän kai sitten meinasi myös jäädä. Masu on myös jo laskeutunut ihan alas. Mahtaako olla merkki lähestyvästä lähdöstä... ?

Viimeksi ultarassa pari viikkoa sitten todettiin että masussani asuu jättiläinen ja että arvioitu syntymäpaino olisi jotain 4kg. Lääkäri sitten tutki jo alustavasti lantioni ja tuumasi että eipä taideta näillä lanteilla synnyttää. On kuulemma liian kirreet paikat. Hih ja minäkun olen aina kuvitellut että kun pitää niistä lantiopohjalihaksista huolta niin sen kuin rykäisee vaavin pihalle, mutta toisin taitaa olla. Tosin olen ratsastanut ja urheillut koko ikäni millä on kuulemma vaikutusta asiaan.

1.12 on sitten kyllä vielä se synnytystapa-arviointi jossa katsotaan onko lanteet löystyneet vai onko sektion paikka. Hui, sehän tarkoittaa että saamme nyytin kainaloon jo aikaisemmin kuin 22.12. Lääkäri kyllä sanoi että 1.12 on arviointi ellei nyt sitten synnytys ala aikaisemmin.... huuuuui eli sekin on mahdollista. Toivottavasti pysyy nyt vielä kun olisi 2vk aikaa ennen kuin alkaa äitiyslomakaan.

Vauvan huone on kunnossa ja kaikki muut tarvikkeet hankittu paitsi amme. Sänkyä en sentään ole vielä pedannut enkä sairaala kassia pakannut, mutta muuten kaikki alkaa olla reilassa. Olen hieman hätäinen luonne... toivottavasti ei vauva peri ko. piirrettä. Muuten se on tyyliin ""mulle ruokaa nyt heti tai piti olla jo aikoja sitten "" luonne ja huudon kera tottakai. Kakkavaippakin pitää siinä tapauksessa mieluummin vaihtaa jo ennen kuin on kakka tullut ;)

Semmoisia täällä, nyt menen tuon krapulaa poteneen isukin kainoloon, jos hajuhaitta on jo hälvennyt ja alan ehkä kaveeraamaan taas sen kanssa.

Moikkelis masukkaat =)

huomenna olis taas neuvola käynti, tarkistaavat sf-mitan kun viimex oli häpyluusta mitattuna liian vähän?! nyt on kontrollikäynti ... jäntskättää kyl hiukan! jos mitta ei oo kasvanu niin sitten äippäpolille jatkotutkimuksiin.. mulle ennustivat n. 3kg syntymäpainoista vauvaa jo aikasemmilla neuvolakäynneillä, että ei mikään iso kokonen,mutta vielähän se ehtii kasvaa ...
2.11 ois synnytysvalmennukseen meno. vauvan huonetta on tullu laiteltuu jonkun verran, en oo hirveesti vielä jaksanu kun äippälomaa on ollu vasta viikon ja se on menny lepäillessä. vaavi liikkuu ainakin sen 10 liikettä tunnissa kun oon laskenu, muuten liikkeet on vähän vaijenneet niistä moukaroinnesta ja potkuista joita aijemmin tuli jatkuvasti. nyt enemmän keikkuu koko maha, muljahtelee silleen mukavasti ;)
tänään on tullu muutama kivuliaampi supistus, mutta ei mitään säännöllistä, ihan satunnaisesti vaan ja muutama. onko muilla ollu näillä viikoilla (35) kivuliaita suppareita? oikein mukavaa viikkoa kaikille ja voikaa paksusti :)

täällä kasassa myös se 35+2. Ja kyllähän niitä kivuliaita supistuksia on ollut muutama per päivä. Tosin välillä tahtoo nuo liitoskivut tuntua niin terävinä, että pitää hetken oikein miettiä kumpia ne ovat.
Huomasin itsestäni, että parin tunnin paikallaan istuminen aiheuttaa vatsan pingottumista ja kivuttomia supistuksia...mutta sitten myöskään parin tunnin kevyt kävelykään ei ole hauska vaihtoehto (jalkapohjat tulivat kamalan kipeiksi ja illalla taas tuli vuotoa). Kait sitä sitten on vaan tehtävä kumpaakin max puoli tuntia kerrallaan vuorotellen. ;)
Kaveri myllää mahassa samaa tahtia kuin ennenkin, tosin on niitä hiljaisiakin hetkiä. Ja liikeradat vaikuttavat hivenen suurpiirteisemmiltä. Unirytmi on ihan sekaisin. Saatan hyvinkin herätä yöllä muutaman tunnin unien jälkeen ja sitten pitää odotella taas pari tuntia ennenkuin nukuttaa uudelleen. Valkovuotokin on lisääntynyt aika runsaaksi taas vaihteeksi ja muistan lukeneeni, että se ennakoisi lähestyvää synnytystä (muutama viikko). Itse olen sitä mieltä, että saisi vaikka tulla jo ulos. Selkäkin on alkanut vihdoin oikuttelemaan, joten sopivia asentoja saa etsiä koko ajan ja sekös rassaa.
Vauvan huone on viittä vaille valmis ja tavaroistakin puuttuu enää ne pikkuostokset (vaipat, rasvat yms.). Anoppi saa aikaiseksi harmaita hiuksia...ohjeita satelee koko ajan siitä mitä kaikkea pitäisi olla ja missä. Ja kaikki pitäisi etsiä kierrätyskeskuksesta eurolla. Minut on nyt sitten leimattu nirppanokaksi (joka välissä mainitaan että käytetty on yhtä hyvää kuin uusi ja rahaa pitäisi säästää) vaikka meillä se on juuri mies joka ei mistään hinnasta suostu tuomaan kotiin mitään käytettyä (hyväksyi sentään tutulta saamamme vaunut ja sängyn). Voi olla, että otan vain kaiken nyt vähän turhan herkästi itseeni, enkä haluaisi sanoa ilkeästi...hyväähän hän vain tarkoittaa...mutta silti lähdin lomailemaan omien vanhempieni luokse viikoksi rauhoittumaan. Nyt ei pääse anoppikaan riehaantumaan auttamisvietissään kun välissä on 300 km eikä vain se normaali muutama kymmenen (josko vähän rauhoittuisi tällä välin...tai sitten meno on kahta kauheampaa kun palaan kotiin ;)).
Toivottavasti teidän muiden ei tarvitse kärsiä tälläisistä myrskyävistä tunteista. Vointeja kaikille!

Nyt se äippäloma sitten vihdosta viimein alkoi!!! Uskomattoman nopeasti aika on kulunut (tähän asti...). Kotona en ole laittanut vielä mitään valmiiksi, mutta nyt on hyvää aikaa.

Tänään olen menossa ylimääräiseen ultraan varmistamaan, että vauva on masussa oikein päin. Hänhän on viihtynyt perätilassa suhteellisen pitkään, mutta viime neuvolakäynnillä terkkari oli sitä mieltä, että olisi kääntynyt raivotarjontaan. Liikkeitä tuntuu niin joka puolella, etten ole yhtään varma, että se olisi oikein päin siellä pysynyt, joten varmistetaan asiaa ultralla. Kyllä on peukut ja varpaat pystyssä, ettei vaan olisi uudestaan kääntynyt perätilaan!!! Mikäli niin ikävästi on, saan samantien lähetteen äitiyspolille kääntöön. Normaali alatiesynnytys ei pelota ollenkaan, mutta sektio tai oikeastaan siitä toipuminen sitäkin enemmän. Ja kyllähän siitä toipuu hyvin, jos vaan saa levätä, mutta kun on uhmaikäinen tyttö kotona pitämässä seuraa... No, eipäs murehdita etukäteen.

Muuten vointi on ihan loistava. Ei minkäänlaisia särkyjä, jomotuksia yms. Sormet alkaa olla aamuisin hieman turvoksissa, että kohta alkaa olla aika luopua sormuksista. Esikoisesta turvotus alkoi vaivaamaan jo rv 33, mutta nyt olen päässyt jo hieman pidemmälle ;-) Painoa on tähän mennessä tullut n. 10 kg ja mikäli vanhat mrkit paikkansa pitää, tahti sen kun kiihtyy. No, täytyy vaan yrittää hillitä tuon makean syöntiä niin ei tulisi ylimääräisiä kiloja. Esikoisesta tuli 15 kg ja kaikki onneksi lähti nopeasti pois, tosin varmaan se 5 kg siitä oli pelkkää turvotusta.

Nyt alan valmistautumaan kampaajalle lähtöön. Hyviä vointeja kaikille!!!

Happy rv 34+5

huomenta kaikille tasapuolisesti!
täällä alkaa pikku hiljaa kävely kangistumaan ja vaapun kuin ankka:)varsinkin näin aamusta.
töitä ois vielä pari viikkoa jäljellä.olen huomannut että nestettä kertyy jalkoihin ainakin iltaisin,koska olen seisoma työssä koko päivän.onko kellään mitään keinoja miten vähentää turvotusta!?
alkaa pikku hiljaa jännittää mitä tuleman pitää ja osaako sitä nyyttiä edes käsitellä, kun ei ole oikeastaan minkaanlaista kokemusta pikkusista....jaiks!
nythän sitä voi jo sanoa että ens kuussa se tupsahtaa...apua!
mulla kyllä on laskettuaika niin joulukuun lopussa että voi mennä vaikka ens vuoden puolelle. hartaasti toivon kuitenkin että pikkuinen tulisi jo ennen joulua ja saisi viettää joulun kotona.
kaikki ok täällä ja virkeällä mielellä!:)
toivon että sitten kun nyytit on maailmassa, käydään kertoilemassa täällä miten synnytykset meni ja muutenkin.olisi kiva kuulla muista jälkeenkin päin!!:)
tarmokasta päivää kaikille!!

Yhteistyössä