***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 TOUKOKUUSSA***

  • Viestiketjun aloittaja ylläripylläri
  • Ensimmäinen viesti
ANVE: Esikoinenkin synty Oulaisissa ja sinne menen tämän toisenkin tekemään. Aivan ihana synnäri ja henkilökunta siellä!! :heart:

Noista seuloista: Mä aijon osallistua, vaikka ensimmäisessä raskaudessa jäin riskiryhmään ja kävin lapsivesipunktiossa joka oli hieman epämiellyttävä. Mutta kaikki päätty sillä kertaa ainakin hyvin. Samaan rumbaan alan nyttenkin mikäli se sitä vaatii. Mutta tämä on sellanen asia johon jokaisella on oma mielipiteensä ja jokaisella on oikeus siihen mielipiteeseen. Ja jokainen toimii niin, niinkuin itselle parhaakseen näkee.

Täällä ei ole mitään varhaisultria, normaaliin raskauteen kuuluu ne 2 ultraa np ja rakenne ultra. Se on kyllä aika inhottavaa, koska itelle se on hirmu pitkä aika oottaa että näkee että masussa varmasti joku mukana matkustaa, ja vielä oikeassa paikassa. :ashamed:

Oona 82: Hirmusesti voimia!!! :heart: :hug:

Tämä siirtyy nyt työvuoron päätteeksi sohvalle töllön eteen kun esikoinenki nukahti. Ja taitaa nauttia samalla vähän pitsaa. :whistle:
 
siiri sisilisko vähäks nolottaa... en mää mikää tyhmää oo :LOL: :LOL:
No mun kieli pää vähä huono ja en kyl edes koittanu lukea sitä tekstia vaan oletin vaan :p
No jos oikein nyt tutkin niin meni eka silti oikein ja nyt meinais poikaa

Ja jos nytkään en ole oikeillä jäljillä niin vääntäkää rautalangasta ... :LOL:
 
niinpä näkyy Mandy olevan :D sielläkö siis tavataan?? :LOL: noh,toivottavasti sinne asti kestäs tosiaan kaveri kyydissä.huomenna ois eka neukku,saatanpa sen jälkeen kirjotella lisää.Täällä oireet vaihtelee,tuntuu et joka toinen päivä on ja joka toinen päivä ei :LOL:
 
oona ja skydust :hug:

Mulle ilmaantunu raskausoire, ISKIAS..juu juu...se on vaivannu mua edellisten tyttärien kans...sekä parin viimesimmän km:n oireita..tai siis raskausoire ennen km:eek:a. Öisin kyl saan käydä veskissä parikin kertaa eli ehkä sekin on oire :D.

Perjantaina mulla ultra ja jotenkin jännitys siitä kadonnu...ainaki vähän.
Vitamiineja on pitäny ostaa, mut niin vaan unohdan joka kauppareissu, mutta jos huomenna menen Prismaan asiasta tehen ja ostan ne vihdoinki :)

Tällä kertaa enkä vähiten olen "epäröiny" raskautta. Eniten ehkä kolmannen kohalla. Toisen tyttären jälkeen mulle tuli totaalinen väsy ja mulla oli keskivaikeen masennuksen oireet, joten pelotti kyl, että kuinka sit jaksan, ku lapsia kolme, mut ny oon ollu kyl niiiin onnellinen ja iloinen ja voinu paremmin ku ikinä. Mies tekee reissuhommia, mut jotenkin vaan olen elämäni kunnossa.

voimia voimia &haleja haleja sisaret :heart:

niinuli75 &...6+0

Eli siis toi viimenen lause Mies tekee reissuhommia, mut jotenkin vaan olen elämäni kunnossa. Eli ku meillä oli kaks lasta, niin silloinkin mies teki reissua ja olin viikot tyttöjen kans se oli mulle raskasta...sillon..., mutta nyt on kaikki toisin...
 
oonalle :hug:
Noista seuloista..mä en muista että sellasta olisi edes tarjottu, kun esikkoa odotin. Onkohan se käytäntö muuttunut tässä neljän vuoden sisään vai olenko mä vaan missannut koko asian aiemmin :ashamed: No ei sillä että me oltais niihin osallistumassa, mutta tosiaan sitä näyttää aika tavalla unohtaneen.
Meillä muuten ikäeroksi tulossa 3v9kk.
 
ylläripylläri
Huomenta!

Oonalle iso hali :hug: Toivotaan, että kaikki kääntyy vielä hyvin kuitenkin.

Veriseulaan osallistun juu.

Nallekarkki, etköhän sä suunnitellun sektion tuon edellisen synnytyksen perusteella saa kun vaan pyydät.

Mä oon ihan väsy... en oo taas tottunut siihen, että yöllä herättä joku muukin kuin lapset (lue: kuorsaava mies). :D Mies aloitti täällä suunnalla tänään nyt sitten työt :)

Muuten edelleen mennään aika lailla oireettomana... ja hermoja repii kun ei oo nyt varaa mennä siihen alkuraskauden ultraan prkl :D mutta koitetaan nyt kerrankin olla kärsivällisiä. Kuitenkin toisaalta pystyn olemaan aika rauhallisin mielin kun nuo aikaisemman raskaudet on menneet hyvin ja raskaaksi olen tullut aina helposti.

Nyt siivoilemaan pikkuneidin tekemää omenasilppua lattialta...

ylläripylläri & velmu 6+6
 
Vähän laiskasti tulee kirjoiteltua, vaikka päivittäin käynkin lukemassa. Tietty toi poika pitää sen verran kiireisenä, ettei meinaa pystyä syventymäänkään mihinkään pidemmäksi aikaa.
Käytiin viime viikolla varhaisultrassa ja kaikki oli lääkärin sanojen mukaan erinomaisesti. Kela-korvausta en olisi tuosta reissusta saanut, mutta lääkäri kiltisti patisteli kaivelemaan pääkopasta hetken jolloin epäilytti olisiko kaikki kunnossa ja sitten tämän keskenmenoepäilyn vuoksi saatiin se korvauskin. Viime vuonna kun pojasta käytiin varhaisultrassa saatiin kyllä se korvaus ihan automaattisesti. Lääkäri sanoi raskauden kestoksi 7+5 ja lasketuksi ajaksi 11.12. Eli parilla päivällä siirtyisi tuosta itselaskemasta. Tosin johtuu varmaan jo pelkästään siitä, etten tiedä kierron pituutta ja laitoin suoraan sen laskurissa olevan 28. Tuota ei tarvitse vielä päivittää tuonne etusivun listaan, katsotaan mitä nt-ultrassa (28.5.) sanotaan.
Mulla on eka äitiysneuvolakäynti 18.5. samalla kertaa kun pojalla on 6kk-neuvola. Kaikki jutut kun on tuoreessa muistissa, niin tuo aikakin on vain jotta saadaan neuvolakortti kirjoitettua sinne nt-ultraan mukaan.
Oireet on hirmuisen vähäiset, tosin rasittavia nekin. Illalla etoo ja päivällä heikottaa. Vatsa on sekaisin melkein päivittäin. Niin ja sänky alkaa houkuttelemaan jo klo 20 jälkeen. Useimmat ruuat tuntuvat vastenmielisiltä. Mutta lievinä nuo kaikki, paljon helpommalla tunnun pääsevän kuin tuosta pojasta, vaikka oireet olleet pahoja silloinkaan. Varmasti tietysti helpottaa se, että oon äitiyslomalla, joten päivät menee rauhallisesti ja oman olon mukaan. Eliashan ei vielä kauheesti mitään vaadi ja on vaan onnellinen, jos päivä menee meillä ihan vaan kölliessä ja pötkötellessä.
Mies lähtee 17.päivä kolmeksi viikoksi työreissulle ja vähän kauhistuttaa jo nyt. Tuntuu varmaan ainakin kolmelta kuukaudelta tuo aika! Nyt kun tuo väskä vaivaa kumminkin sen verran, ettei tuu jaksettua kauheesti päivällä minnekään, niin päivät tuntuu tosi pitkiltä.
Nyt pitää mennä laittamaan tuota pikkumiestä aamupäikkäreille. Tunnin ehtinyt olla hereillä jo nyt taas unettaisi.
Onnea kaikille uusille plussanneille!
:flower:
 
Hei,

Oonalla iso voimahali :hug: Toivottavasti toinen olisi vielä kunnossa. Jaksamista.

Mulla on nyt tosi tyhmää kysyttävää, mut pihalla oon ku peipponen niin pakko kysyä. Eli ite oon varannu ton ekan neuvolan, mut en nt-ultraa. Kun soitin terveyskeskukseen niin ei ne muuta sanonu ku tervetuloa neuvolakäynnille ja ajattelin että siellä käydessä sitten varataan se np-ultra. Oonko mä ihan väärässä, eli pitääkö mun jo etukäteen varata sekin? Voih, mistä mä saisin sellaisen raskausaika for dummies kirjan, jossa kaikki neuvottas... huoh.

Seulontoihin Olen ajatellut osallistua. Pelkään kyllä kovin että tieto lisää tuskaa, mutta...

Mulle ei ainakaan vielä oo ehtiny tulla vauvan suhteen kielteisiä tunteita, koska pelko ettei tätä tulekkaan on vielä niin kovin suuri. Toivottavasti varhaisultra reilun viikon päästä helpottaa pelkoa.

Oireina mulla on edelleen samoja: kuvotusta aina nälkäsiin hetkiin, tissit kipeenä, huippaamista, flunssa ja uutena ihan jäätävä turvotus ja ilmavaivat. yök.

Helinä ja 5+6
 
Tänään oli toinen neuvolakäynti ja nyt näkyi jo selvemmin sikiö! Koko vastasi viikkoja, sydän löi ja liikettäkin näkyi. <3
Mulle vois vaihtaa tonne listaan LA 5.12 ja synnäri OAS. :)
Kahen viikon päästä olis kokkolassa se niskapoimu tutkimus, jännittää :)

rv 9+2
 
Oonalle suuri lohtuhali, toivotaan että kaikki on hyvin :hug:

Helinä, ainakin täällä meillä terkkari antaa ensimmäisen neuvolakäynnin yhteydessä yhteystiedot sen np-ultran varaamiseen eli eipä sun sitä vielä omatoimisesti tarvitse varata.

Minäkin osallistun veriseulaan ja jos tulos on sitten hälyttävä, niin sitten onkin kova miettiminen, että annanko tehdä lapsivesipunktion. Esikoisen kanssa tulos oli normaali, niin en osaa sanoa, mikä kanta tulee olemaan sen mahdollisen punktion suhteen. Mulla on kamala neulakammo, joten kaikki pienemmät ja isommat neulat aiheuttaa kauhu-reaktion :) Lisäksi pelkään sitä pientä keskenmenoriskiä punktion suhteen.
 
Heippa,

Oonan toiselle taistelijalle paljon voimia, että jaksaisi pysyä massussa!!! :heart: :heart: :heart:

Tänään ois neuvola käynti, pikkusen jänskättää, vaikkeihan sielä periaatteessa tehdä mitään tutkimuksia. Esikoiselta oli eka lääkäri rv 12 ja se kuunteli sydän äänet silloin, nyt kun katsoin kunnan tarjoamia "tarkastuksia" niin ei lääkärin tarkastusta nyt alkuraskaudesta olekaan kuin tarvittaessa. Kuunteleekohan terveydenhoitaja sydänääniä? Kokeillaanko ekalla käynnillä jo kohtua? No kohtahan se selviää, oon malttamaton :headwall:

Oireina, tissien arkuus, ällötys, mutta paljon lievempää kuin ekassa raskaudessa. Maha tulee ruuasta täyteen hetkessä, ja on sekaisin ja ihan täynnä ilmaa. Väsymystä ei ole kokoajan mutta illalla tulee yhtäkkiä totaali uupuminen. Oon muutenkin tosi herkkä ja nyt vielä selkeästi enemmän kuin normaalisti..

Ina ja kullanmuru 7+1
 
niinuli75 jälleen osui näitä samankaltaisuuksia... Mulla kanssa mies reissuhommissa ja kanssa kolmosen kohdalla mietiskelin, että jaksanko vielä kolmannen. Hyvin olen jaksanut ja helpommin vaan tuntuu mitä enemmän rutiinia tullut lasten kanssa toimimiseenkin vuosien varrella. Tämä neljäs ei enää arveluttanut yhtään. Mielestäni tämä on elämäni parasta aikaa, henkisesti hyvin rikasta vaikkakin taloudellisesti vähän köyhempää :)

Oonalle :hug:

Suunnitellusta sektiosta Kolme sektiota takana, joista kaksi suunniteltuja ja taas leikkauspöydälle meno edessä. Syynä ahdas lantio. Olen ollut tosi tyytyväinen leikkauksiin, vaikkakin ekassa suunnitellussa vähän hermoilin vauvan puolesta, että kuinka se järkyttyy, kun ei millään supisteluilla tai muulla varoitella, että olis aika tulla ulkomaailmaan. Toinen köllöttelee vaan tyytyväisenä ja yhtäkkiä kaivetaan ulos =) Hyvin kaikki aina mennyt!
 
Jaahas, täällä on sitten alkanut pöntön halailu oikein urakalla :x
Eilen ja tänään oon ollut saikulla ja rampannu vessan ja sängyn väliä urakalla. Sipsi ja limu tuntuu pysyvän parhaiten sisällä B)
Alavatsakipu on nyt hellittänyt, mutta oon kyllä silti huolissani. Kipu oli niin supistusmaista ja turvotus on sen jälkeen hävinnyt..huomenna soittelevat sairaalasta ja antavat todennäköisesti varhaisultraan ajan..
No joka tapauksessa, mies kävi ostamassa mulle ne kehumanne rannekkeet =) ..ei ne ihan huuhaata ole! Tänään olen rannekkeiden voimalla oksentanut vaan 2kertaa, ja molemmat aamulla.
Huomenna ajattelin kokeilla töihin menoa =)..voi olla että työkamut arvaa jos ramppaan vessassa, mutta musta tuntuu että olo on vaan kurjempi jos kyyhötän neljän seinän sisällä.'

Voi kamala, miten tää kämppä voi olla tän näkönen?!En kyllä siivoa vaan valloitan sohvan!
 
Mulla kans mies tekee viikot reissuhommia, on kotona aina viikonloput. Kaikkeen tottuu, kuten myös siihen että arkea saa pyörittää yksin. Välillä kyllä tuntuu että siihen väsyy totaalisesti kun kaikesta pitää huolehtia yksin, etenkin nyt kun on itse todella väsynyt ja vajo kaks vuotias lapsi häärii koko ajan ympärillä. Mutta jospa se tämä väsymys tästä kohta alkais helpottamaan. Ei toi työntekokaan sitten tuntuis niin "vaikealta". :)

Tämä päivä on kyllä ollu muutoin tähän asti ihan hyvä, ei oo tarvinu potea vielä etovaa oloakaan. Mutta nyt kun pitäis töihin lähteä, niin iski kamala väsy... :whistle: Mulla on kyllä se etova olo yleensä aina illasta.

Eikait sen kummempia mulla ollut...kunhan vaan omiani jaarittelin ajan kuluksi. Kukas se tuolla sanoikaan että on eka neuvola 18.5? Mulla on kans eka neuvola 18.5. Täällä ainakin neuvolantäti kuuntelee vauvan sydänäänet joka neuvola käynnin yhteydessä. Täällä pienellä paikkakunnalla ei tosin oo etes ultraa, niin sen takia varmaan niitä sydänääniä joka kerta kuunnellaanki. Mukavahan se on kuulla kun pieni sydän jumpsuttaa... :heart:

Mutta nyt tämä äippä lähtee valumaan töihin.... Ihanaa ja aurinkoista päivää kaikille mahankasvattajille!!! :heart: :D
 
meillä eka neuvola nyt käyty,ruskuaispussi näkyi oikeassa paikassa,mut ei vielä sykettä.se ei mua sinänsä yllättäny,koska ite oo sitä mieltä että nyt on vasta 5+5 menossa.mut pääasia että jotain näky :D kahen viikon päästä on sit uus ultra,et josko siellä ois jotain.onko teillä muilla näkyny varhaisultrassa näillä viikoilla jotain? ottaen huomioon että eikä noi varhaisultrat oteta yleesä sisäkautta,mulla tuo täti ultras mahan päältä. niin ei kai siellä mitään voi vielä tollei näkyäkään? sen laskujen mukaan nyt ois 6+6 menossa,ja la menkkojen mukaan ois 22.12.mut ei tartte vielä muuttaa sitä minnekään,katotaan mitä se oieka ultra viikolla 10+ jotain sanoo,mä luulen että sitten vasta varmistuu se laskettu aika.mutta sellasta täällä :D
 
mimma86: Noi neuvolalaitteet on usein sen verran vanhanaikasia ja kun vielä mahan päältä otti, niin ei varmasti olis voinukkaan muuta näkyä =) .
Mulla neuvolatäti ultras pari vuotta sitten rv8+0 eikä nähnyt yhtään mitään, sanoi että on varmasti tuulimuna. Sairaalassa kun ultrasivat niin löytyi rv7vastaava sikiö ja istukka (joka vielä toimi).
Eli yllättävää olisi ollut jos olisi sykkeet ja muut sieltä noilla systeemeillä löytänyt
=)
 
Lurde milloin sun poika on syntyny? ku kiinnitin huomiota, että teilläkin on näin lyhyt väli tulossa. Meil on tyttö syntyny 16.12.09 ja nyt menkkojen mukaan la on 23.12 :heart:

marrari ihana saada kolmas OAS:n meniä :D
 
Mietityttää alkuraskauden sairastelu ja päänsärky... Onko teillä minkälaisia kokemuksia niistä?! Mulla pukkaa tänään migreeniä ja olo tuntuu vähän myös kuumeiselta ja ehkä vähän flunssaiseltakin :( Saas nähdä mihin tää tästä etenee...

Mutta eniten huolettaa se että onko flunssasta/kuumeesta jotakin haittaa alkuraskaudessa??!! Onko kenelläkään tietoa? Toki varmaan vastustuskyky on heikennyt ja on helpompi tauteja saada mutta voivatko esim flunssa vahingoittaa alkiota? :eek:
 
cisu en usko että normi sairaudet voivat mitenkään vaikuttaa, mutta tietty sitten voi vaikuttaa jos tulee joku raju tauti, juoma tai ruoka ei pysy sisällä ja on pian sairaalaan menon aika... mutta hyvähän sitä kipeenä on ottaa ihan levon kannalta =)

Täälä myös mies on reissu hommissa joten vähä alkaa mietityttää että mites mä sit pärjään kahden lapsen kanssa. No vanhempi on tämän syntyessä jo 2v 10 kk että aika iso silti
:heart: :heart: Kaippa sitä sitte ku tottuu... Odotan silti tätä toista tosi onnellisilla fiiliksillä :heart:

Olikos täälä ollu puhetta edellisistä synnytyksistä... mulla yks hätä sektio takana et katotaan kuinka käy, voi olla et loppua kohden alkaa asia kunnolla mietityttään ku pelottaa tuleva ...

Kaikkea hyvää nyt kaikille :heart:
 
Helinä täällä ekalla neuvolakäynnillä neuvolan täti laittaa lähetteen ultraan, josta tulee sitten kutsu sinne tiettyyn aikaan. Joten ei sun vielä tarvi tehdä mitään, neuvolassa selviää.

Täällä ei ainakaan tehdä ekalla neuvolakäynnillä mitään, täytellään paperit, verikoe, RR, paino, vitrsakoe, jne. Täällä ei neuvolassa ole edes ultraa. Ultra siis tehdään keskussairaalassa, jonne meiltä matkaa 50 kilsaa. Ei tehdä mitään tutkimuksia eikä myöskään kuunnella sydänääniä, koska niitä ei vielä välttämättä kuuluis, vaikka kaikki olis ok. Eka neuvola täällä siis vko 8-10. Ja lääkäri yleensä vko 12, mulla tosin tulee olemaan jo 11+3, koska vko 12 lääkäri ei ole paikalla. Joten tästä käyn jo lääkärissä ennen kuin on ultra, joka on 11+4.
 

Yhteistyössä