***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 TOUKOKUUSSA***

  • Viestiketjun aloittaja ylläripylläri
  • Ensimmäinen viesti
ylläripylläri
Uusille tervetuloa!

Ja jälleen pahoinvoiville jaksamisia, Annimannille vielä ihan spesiaalisti. Toi on niin kurjaa kun pahoinvointi menee niin kovaksi että joutuu tiputukseen asti :/

Ensimmäinen raskausarpi bongattu... voihan hanuri sanon minä. :D Esikoista odottaessa vatsaan ei tullut yhtään arpea, mutta sitten synnytyksen jälkeen maidon noustessa rintoihin tuli muutama. Toista odottaessa tuli heti näin alussa rintoihin pari lisää ja ihan lopussa alavatsalle pari pientä arpea. Ja nyt sitten toiseen rintaan ilmaantui vähän uutta seepraa taas kuten edelliselläkin kerralla... prkl. Niin ja vatsassa olevasta vanhasta napakorun arvesta huomaa, että vatsa pömpöttää erilailla kuin normaalisti kun arpi näyttää erilaiselta... se repesi esikoista odottaessa ihan huolella.

Äitienpäivää vietetään ihan omalla porukalla ilman ihmeellisiä kuvioita. Lasten isä hakee lapset päivällä käymään oman äitinsä luona syömässä ja illalla sitten mennään mun vanhemmille käymään. Raskaudesta ollaan jo kerrottukin siellä.

ylläripylläri & velmu 7+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Memmu86:
metsätähtönen kiva äitien päivä yllätys sulla :heart: :heart: oletko vuodosta neuvolaan soittanau ??? Meilläpäin tutkitaan kaikki vuodot.......
En kyllä ole tajunnut soittaa..pitääpä soittaa. En vaan tiedä, että vastaako ne vaan siinä soittoajalla? Meillä kun ei perjantaisin ole soittoaikaa ollenkaan..

Ylläripylläri. Ite otin jo pois ton mun napakorun, kun mulla meinasi jäädä se kiinni aika pahasti. Johtuen ihan tosta turvotuksesta, ei kait se muuten olis meinannu. Joten aattelin, että onpahan helpompi ettei tartte huolehtia. Muute noon vaan rasvaillu tavallisella rasvalla..jos en muuta jaksa, niin rinnat ja massun.

Onko hyviä noita "raskausvoiteita"? Weledalla taisi ainakin yksi olla, mutta muita? Ite aattelin, että vois tommosen erikoisvoiteen hankkia niin tulis sitä sit varmasti käytettyä. Kun vähän epäilen, että mulla on taipumusta ja kyllähän tommonen ahkera rasvaaminen voi ehkä vähentää sitä tai lieventää niitä arpia.

-metsis 6+5
 
Tänään rv 10+0. En vaan uskalla tuulettaa tasaviikkoja vielä...
Ei mun maha niin turvonnut ole, iltaisin se on kyl isompi kuin aamuisin. Välillä tuntuu et selkeesti näkyy ja välillä että ei. Tänään iski pelko että onko se kutistunut :eek: . Eli tammmikuiinen keskeytynyt km kummittelee taustalla vahvasti. Vielä 8 päivää nt-ultraan. Sen tekee muuten kätilö että vähän epäilyttää...
Kellekään muulle en ole kertonut kuin äidilleni joka tosiaan veti ne piiasen pelkäämät herneet nenään ;) :ashamed: .
 
Tervetuloa uusille :)

Mulla oli tänä aamuna taas ihan pikku läntti ruskeaa tuhrua. :( Reilu viikko sitten oli myös yhtenä aamuna. No se tuntuu onneksi taas loppuneen ennen kuin alkoikaan. En soittanut viimeksi neuvolaan kun käytiin seuraavana päivänä siellä varhaisultrassa niin aattelin, että kai ne siellä näkee, jos on jotain vialla. En tiedä pitäskö nyt sitten soittaa.

Väsy vaivaa edelleen ja ajoittain myös kuvotus. Ei onneksi mitään kovin pahaa ällötystä. Turvotusta on myös koko ajan ja olen ruennut heräämään pissalle keskellä yötä.

Koska noita raskausvoiteita kannattais rueta käyttämään? Sitten vasta kun maha alkaa näkyä vai jo aiemmin? Tai eihän niistä haittaakaan tietysti ole, mutta koska ne oikeasti hyödyttää?

Me ollaan kerrottu jo molempien vanhemmille, useammille kavereille ja yhdelle mun siskoista. Äitienpäivänä olis tarkoitus kertoa lopuille siskoille. En olis ite halunnut kertoa ihan niin varhasessa vaiheessa, mutta mies ei pysty pitämään mitään tollasta sisällään, joten se on sitä sitten möläytellyt suuntaan jos toiseenkin.

Hampiainen 8 + 5
 
Jääräpää, veikkaan että kätilöt on yleensä kyllä rautaisia alan ammattilaisia ja osaavat nuo hommat. Parempi joka tapauksessa on sellainen, joka tekee niitä koko ajan ja jatkuvasti, ei sellainen joka tekee harvemmin. Oli kyse lääkäristä tai kätilöstä.

Hampiainen, mun mielestä niiden käyttö kannattaa alottaa heti. Kun jos kovin vatsa turvottelee, nii nvenyttäähän sekin sitä nahkaa. Ja mulla ainakin paisui jo kupilla rinnat. Tietysti siis ennen sitä venymistä kannattaa jo aloittaa, koska siinä vaiheessa kun se maha on alkanut venymään niin arpia on jo voinut tulla tietystikin.

Yritin soittaa tonne neuvolaan, mutta eipä siellä vastata. Voi olla, että saa vasta ma kiinni heidät kun pitää nyt töihin lähteä. Harmittaa hirveesti lähteä töihin, kun ei yhtään huvittais rasittaa. Kaipa sekin jotain kertoo, että pitäis levätä. Jospa sitä ma ei enää tulis mitään paperiin, mielellään ei tartte enää tänäänkään tulla =)

-metsis 6+5
 
moi vaan kaikille odottajille! :) pakko oli vähän ´kyttäillä´näitä juttuja ja päätin itsekin liittyä niin saa jutella sellaisten kanssa jotka itsekin ovat samassa ihanassa tilanteessa. Ja kun jutut täällä ei oo mitään kakan jauhamista niinku joissain paikoissa. :p joo elikkäs mullekin pitäis sellainen pallero syntyä 23.12 ja on varmaan mieluisin joululahja mitä on koskaan saanu =) Eikö teitä muista jännitä/hirvitä/pelota?? mulla tulee aina välillä sellasia "kohtauksia" et ei oikeen ees uskalla aatella et on raskaana ku on niin alussa ja ei oo edes vielä neuvolassa käyty.. iik..
 
Heippa vaan!

Mahtuisko vielä mukaan? :)
Toista lasta odottelemme ja laskettu aika olisi 3.12.
Eka lapsi syntynyt 02/07 OYSissa. Ja varmaan tää toinenkin mennään hakemaan samasta paikasta, eka synnytys oli sen verran rankka. Nyt pitääkin käydä sitten loppuraskaudesta (jos sinne saakka päästään) kokoarviossa.
Eilen oli np-ultra ja kaikki oli ok, niskaturvotusta oli 1.3 mm ja pikkusen pää-perämitta oli n. 3 cm..
Raskaudesta ei tiedä vielä kuin ihan lähipiiri, kerromme sitten muille kunhan viikko 12 tulee täyteen.

Sori ihan omaa napaa vaan, lueskelen tässä tarkemmin pinoa ja kommentoin sitten.

Nipsu + muru 10+0
 
Tervetuloa Nipsu. Sinäpä olet aikaiseen mennyt np-ultraan!! Mulla se on reilun viikon päästä ja mulla la 2.12. hienon tuloksen sait ultrasta =) . Olitko myös veriseulassa? Eli laskettiinko sinulle down-riski? Kyselen siksi koska mulle se on nyt ajankohtaista ja pelottaa punktioon joutuminen.
 
Metsätähtönen ja Hampiainen Teinä en kyllä panikoisi liikaa noista tuhruvuodoista, ne on ihan normaalia raskauden kulkua. Toisille tulee, toisille ei.
Eivätkä useimmat neuvolat/lääkärit niille mitään tee. Eriasia on sitten jos vuoto yltyy tai muuttuu kirkkaan punaiseksi ja niihin liittyy kovia kipuja. Joten nou hätä!!!

Itsellä tuli parina päivänä ihan vähän rusehtavaa tuhrua housuun ja sillä erää se oli ainakin siinä. Olisko ollu sillon rv 7+0. Nyt menossa 8+4. :) Ymmärrän kyllä että raskaus pistää huolehtimaan ja ressaamaan ja jopa ylireagoimaan, itselläkin taipumusta siihen. Minulla vielä ensimmäinen vasta tulossa jota tehty yli neljä vuotta joten olen entistä herkempi tulkitseen kaikki oloja ja tuntemuksia. Mutta liika miettiminenkään ei hyväksi, alkuraskaudet menevät jokaisella yksilöllisesti ja omalla painollaan, jos on kesken mennäkseen niin sitä ei voi valitettavasti estää!

Hyvää viikonloppua kaikille! Ja hyvää äitienpäivää jo oleville ja meille tulevillekin äideille, nauttikaa! :flower:
 
Sympatiaa täältäkin kaikille pahoinvoiville!
Itse en onneksi ole oksentanut kuin kerran, ja jatkuva etova olokin on viime päivinä helpottanut. Joten saattaa se helpottaa nopeastikin.

En muistanutkaan kertoa, että mun väsymykselle löytyi hyvä syy, hemppa oli laskenut kahdessa kuussa 26 pykälää. Mutta rautaa ei kuulemma vielä saa aloittaa, kesäkuussa vasta, joten väsymystä riittänee. Ihme pudotus kyllä, mutta ei kuulemma tarvitte huolestua.

Eilen oli jännittävä ilta, kun kerrottiin raskaudesta muille asunnon asunnon asukkaille. Hyvinhän nuo otti, yksi sanoi jo arvanneensakin. Nyt on helpompi olla kotona kun ei tartte muilta salailla asioita. Sukulaisille ja ystäville kerron sit vasta ultran jälkeen, vielä ei riitä uskallus jos vaikka onkin sit joku tuulimuna tms. Täällä on aika moni jo tainnut tuleville isovanhemmille kertoa, ja tekisi kyllä itselläkin jo mieli (mutta maltan odottaa...)!

donter 8+6
 
Cisu, toivotaan että nämä ovat ihan normaaleja juttuja. Ainakin mulla nyt loppu se pikkuvuoto. Töissäkin kävin pyrähdyksen, niin ei käynyt kipeää..vielä ois kohta toinen työhomma ja toivottavasti sekin menee hyvin =)

Tervetuloa uusille, tämä pino kasvaa kyllä ihan joka hetki :heart:

Kisseli, ite uskallan ajatella että oon raskaana ja mulla on oikeestaan aika alusta jo tullut se tunne. Kai se on, kun on tota turvottelua ja tuntemusta massussa ja nykyään helposti tuun huonovointiseksi, niin ne varmaan vaikuttaa siihen tunteeseen. Paino mulla on vähän vähemmän kuin alottaessa, joten ehkä sekin luo tuota uskoa kun katsoo tota turvotusta peilistä B)

Täällä on jo äiti innoissaan mulle soittanut kun on näemmä tullut mun äitienpäiväkortti perille. Mua vähän pelottaa, että se jo nyt alotti sitten sen kestovaippojen tekorumban :LOL:

Mites teillä on miehet päässeet mukaan tilanteeseen? Tai kumppanit, en muista oliko meillä sateenkaariperheitäkin mukana? Jos siis kumppani löytyy. Meillä mies oikeesti puhuu päivittäin tuosta farmariautohommasta, kun meidän pitää vaihtaa. Ja nyt se innostu tuosta asunnon vaihdosta ja muutenkin on semmonen vähän himmee :D Mukava jotenki huomata, että toinenkin on täpinöissään ja ajattelee asiaa. Olin ajatellut, että hälle ehkä enemmän tulee tämä asia esille sitten kun vatsa alkaa kasvamaan ja ultrien myötä.

-metsis 6+5 taas terrorisoimassa :saint:
 
Donter Ohoh, onpas hemoglobiinis laskenut!!! Muakin vaivasi alkuun ihan tajuton väsymys mutta alotin positiivisen testin tehdessäni Multivitan raskausvitamiinit jossa rautaa mukana ja johtu se nyt mistä vaan niin väsymys alkaa onneksi väistymään.
Miksi et rautakuuria saisi vielä aloittaa?! Eihän raudasta vähissä määrin ole mitään haittaa, muuta kuin ehkä pahoinvointi saattaa lisääntyä. Tosin raskauksissa rautakuurit ovatkin isoilla annoksilla ja niitä aloitetaan vasta myöhemmässä vaiheessa mutta voithan sä esim tollaista multivitan tms raskausajan vitamiinia syödä jossa sitä rautaa lisänä terveellisessä määrin.

Me kerrottiin heti testin tehtyämme isovanhemmille ja minä myös lähimmille ystävillemme sekä työkavereille. Meillä tietysti eri asia kun olemme vuosia hoidoissa käyneet ja lähipiirimme on tilanteemme tiennyt ja tiesivät viimeisestä alkionsiirrostakin. Joten meille oli iloinen uutinen luonnollistakin kertoa. =)

Metsätähtönen Hih, nauratti tuo tiedän farmariautohomma!!! =) Nimittäin meillä mies on hommaamassa citymaasturia! Tottakai auton pitää olla joku minne kokoontaitettavat vaunut tai oikeestaan vaikka kuinka monetkin mahtuis... Voi miehiä!!! :heart:
Meillä tämä vauvantekoprojekti kesti niin monta vuotta että mieskin on varmasti eri tavalla fiiliksissä ja muissa mukana kuin muilla. Ja vielä kun ensimmäinen on tulossa. Meillä mies on ollu ultrissa ja neuvoloissa sun muissa mukana, lukenu odotusoppaita, suunnitellu jopa jo isyyslomaa, pussailee mun vatsaa ja kutsuu jo vauvaa nimeltä!!! =)

-cisu 8+4
 
Lillikka
Täällä taas yksi uusi mahankasvattaja!

Meillä on toka lapsi tulossa, ensimmäinen 1v3kk ja tätä toista tehtailtiin vajaa puoli vuotta. Olinko enemmän tuntosarvet ojossa kuin viime kerralla, mutta muutama päivä h-hetken jälkeen esikoisen vaipparoskiksen haju alkoi yököttämään ja heti tuumasin, että NYTKÖ SIT TÄRPPÄSI?? Rv nyt 6+6 ja parille ihmiselle ollaan vasta kerrottu. Esikosta lähti heti tekstarit useaan osoitteeseen, mutta nyt ei ole ollut niin kiire kertoa heti.

Neuvolaan menen ensi viikolla ja ultraan sitten joskus kesäkuussa. Mulla oli tosiaan ihan alussa vähän etova olo, mutta tällä hetkellä ei yhtikäs mitään oireita, jos vaan muistan syödä. Eipä aina muista olevansa raskaana ja että pitäisi muistaa jotain ruoka-aineita välttää... :ashamed: Tuhrua oli täälläkin alussa, mutta laitoin kiinnittymistuhrujen piikkiin.

Vähän jännittää, miten kahden lapsen kanssa sitten taiteillaan, kun ekalle pystyi niin omistautumaan ja opettelemaan asiat kaikessa rauhassa. Eipä ole paluuta siihen enää!

Hyviä vointeja kaikille!
Lillikka 6+6
 
Lillikka
... niin ja siis vauva on ERINOMAINEN tekosyy ostaa se ihan liian iso auto :LOL: meidän viimekeväinen hankinta on vieläkin ihan ylimitoitettu meidän "suurperheelle" mutta toistaiseksi kaikki liikenevä tila on kyllä tullut kiitettävästi täytettyä kaikella roinalla vaunuista ja matkasängyistä alkaen syöttötuoleihin saakka...
 
Tervetuloa Lillikka

Cisu: en ihan tarkkaan tiedä mihin tuo, etten saisi syödä rautaa perustuu. Hoitaja selitti jotain istukan kehittymisestä, ja siitä että hempan kuuluukin laskea alkuraskaudessa. Mutta että näin paljon, en tiedä. Pitänee mennä uudelleen mittauttamaan, jos väsymys pahenee. Ajattelin kuitenkin ohjetta noudattaa ja olla syömättä rautaa, nopeastihan se kuukausi menee (jos ei samaa linjaa jatku tuo hempan putoaminen).
 
Meillä mies lukee joka viikko neuvolasta saatua kirjaa, jossa jokaiselle rv:lle miehille pieni tekstinpätkä. ;) Tukee ja huolehtii muutenkin hirveästi, etten rasita itseäni liikaa. Lenkkeilyttää koiraa aamuisinkin ,vaikka lähtee mua aiemmin töihin, että saan nukkua pidempään. Joka käänteessä muistaa muistuttaa, että pitää sanoa jos esim. väsyttää niin hän sitten tietää ottaa huomioon.

Mielialan vaihteluihinkin on omien sanojensa mukaan varautunut, vaikka on ite aika lyhytpinnanen. Toistaseksi ei oo kuitenkaan mitään ihmeempiä kohtauksia tullut.

Tietty tämä ei ole mikään ihme, sillä mies on useamman vuoden jo vauvaa halunnut ja sai ylipuhua mua aika pitkään ennen kuin lämpenin asialle. :) Hänellä siis oli ehdottomasti kovempi vauvakuume kun minulla.
 
Perjantaita!!!!


Tervetuloa kaikki uudet :flower:

Voimia kaikille pahoinvoiville, en osaa edes kuvitella millaista se on.. Itsellä ei ole koskaan ollut raskauspahoinvointia, toivottavasti ei tälläkään kertaa =)

Tänään oli eka neuvola 6+1 ja heti varasin jo ajat verikokeisiin ja ultraan, pikkuisen taas näköjään kiirehtii tämä mamma :LOL: Ultraan tosin vielä niiiiiiiin pitkä aika 9.6., mutta onpahan varattu!!

Voimia kaikille sitä tarvitseville ja naattikaahan viikonlopusta :heart:
 
Meilläkin jo auto vaihdettu, tai siis miehen sedan-mallinen auto vaihdettiin farmariin, mulla on jo ennestään farmari. Tosin se auto jo laitettiin tilaukseen ennen keskenmenoa. Mutta nythän tuo sitten kuitenkin tulee tarpeeseen, jos tämä raskaus päättyy paremmin. Mies ja joka keväinen autokuume, sai vihdoin hyvän syyn ;)

Kyl tuokin lukee sitä neuvolan vau-kirjaa, jossa on isälle se osio. Mut musta se on ihan naurettavaa tekstiä suuremmaksi osaksi. Ihan ok on se miten sikiö kehittyy jne, mut sitten ne kohdat miten odottava äiti pitää ottaa huomioon...
esim. "Raskaus ei ole mikään luonnon ja rakkaasi sinua vastaan juonima salaliitto." "Suunnittele menemisesi ja työt jo nyt siten, että voit olla mahdollisimman paljon kumppanisi tukena" Ja nämä tekstit siis vko 7 & 8. Ja tää on ehkä paras "toimi älä höpise turhia" 15.viikko :) tai ehkä sittenkin tämä "Hoivaaminen on hieno sana, mutta pelkillä puheilla ei keitetä perunoita tai tampata mattoja..." :LOL:
 
hössöttäispä munki mies... tosi onnellinen on siis kyllä että vauva tulee ja varsinki ku siinä meni se 10 kk ennen ku tärppäs, mut ei se näytä sitä millään... ehkä tietty ku vaan v.loput paikalla ja eihän se vielä edes näy.... ei se mun kyl mitää raskasta anna kantaa...

mullaki on ihan tajuton väsy.. olisko hb laskenu... viime raskaudessa mulla oli kyl matalimmallaan se 130 eikä tarvinnu rauta syödä mut raskaudet on aina erilaisia..
Etovaa oloa on pitkin päivää,mut onneks ei laatta lennä...

tervetulo uusille :heart:
 
mulla tuli kans äsken ruskeaa tuhrua pyyhkiessä,hieman huolestuttaa...ois ollut yövuoro töitä,mutta soitin että en tule,ei tuis yöstä mitään,jos tuo tuhru jatkuu ja saa koko ajan pelätä josko alkaa runsaampi vuoto.eikä sieltä sit varmaan pääsis poiskaan kesken yön.en tiedä,ei kai tässä auta kun huilia ja kattoa mitä tapahtuu.
 
Moips!
Ekassa neuvolassa käyty, siellä ei mitään erityistä :) Tuttua juttua kaikki esikoisesta ja muistissakin vielä oli..

Apuva: onko kellään kokemusta, että alkuraskaudessa tulee ällöjä limaisia klimppejä pyyhkiessä?=( Ei ole mitään väriä, siis ihan valkoisia/vaaleita, mutta äsköinen muistutti niin limatulppaa joka tuli ennen synnytystä, niin huolestuin. Lisääntynyt valkovuotohan on raskausoire, mutta tuollaiset klöntit.. Ei mulla esikosta ollut :(
Huolettaa! Olispa äkkiä ultra, että sais varmuuden..että kaikki on hyvin.

Viikonloppuja kaikille! :flower:
 

Yhteistyössä