***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 TOUKOKUUSSA***

  • Viestiketjun aloittaja ylläripylläri
  • Ensimmäinen viesti
Mukavaa Sunnuntaita kaikille!

Täällä on sen näköstä, että alkaa satamaan hetkenä minä hyvänä..asteitakin vaan viisitoista. Ihan vaihtelu virkistää kyllä.

Jääräpää, tuskinpa tommosista jutuista tarvii hermostua =) Aika hyvinhän se kaveri on suojassa tuolla vatsapeitteiden ja kohdunkin sisällä vielä. Ja jos me oltais tosi herkkiä kaikille asioille raskausaikana, niin ei meitä ihmisiä ois täällä näin paljon.

Kyllä on huonosti nukuttu yö takana. Parit kerrat herätty pissalle, oikeen just kesken syvän unen..ja sitten aamulla heräsin vielä vatsakipuiluihin. Autto tuo kaurapussi taas, mutta nyt kyllä väsyttää yön jälkeen. Lisäksi heti aamusta oli oikeen kauhee nälkä, sitten kun söin niin meinas tulla ylös koko aamupala. Että tämmönen aamu täällä B)

Mulla olis kolmen viikon päästä se eka varsinainen kunnallinen ultra ja viikon päästä pitäis käydä verikokeet+pissanäyte vielä antamassa. Jotenkin jännää, kun sitten sitä taitaa olla vapaata riistaa jos kaikki on hyvin :D Mutta toisaalta on ihan kiva, että ystävätkin sitten tietää.

Oon alkanu syömään aika useesti päivässä pikkusia annoksia. Ennen söin aika harvoin ja vähähiilihydraattisesti, niin ei kyllä onnistu enää. Mutta oon ajatellut niin, että aina mennään sen tilanteen mukaan ,miten syö millonkin. Edelleenki kyllä tulee syötyä vähemmän, esimerkiksi tossa neuvolan esitteessä oli kyllä aika paljon hiilihydraattia per päivän aterioista mun mielestä. Ihan kuin joku pula-ajan ruokavalio, kun lihaa ei ollut/raaskittu syödä usein. Mutta selkeesti kun kattelen tommosesta terveysruokakirjasta noita esimerkkiannoksia, niin tulee syötyä enemmän ettei liian vähäiseksi jää tuo syöminen. Ainaki parempi olo on ollut, paitsi ne parit pahoinvointikohtaukset mutta nekin lyhyempiä.

Munki tekis mieli ostella vauvanvaatteita, mutta meillä ei oikeen mahu mihinkään..että parempi ostaa vasta sitten vähän myöhemmin =) Muuten oisin varmaan jo vähän jotain ostanutki.

Danjuska, minusta ihan hyvä vaan että osaa surra. Sitten pääsee jatkamaan eteenpäinkin paremmin, kun on käsitellyt ensin tämän yksilön surun, jonka elämä jäi lyhyemmäksi :hug:

-metsis 9+0
 
leppoisaa sunnuntaita!

Täällä idässäkin viileni, eilen oli vielä kuuma päivä.

Jännittää ja pelottaakin huominen ultra, eipä tässä sen kummempia. Onneksi on heti aamusta.

Tsemppiä kaikille!

donter 11+1
 
onko muille kasvanu tummia karvoja mahaan? mulla on koko alamaha ihan tumman karvan peitossa, ei kyllä mitään paksuja mutta kuitenkin aika törkeen näkönen. uskaltaakohan noita lähtee sheivaamaan : Dei paljoo huvittais rannalle lähtee maha karvasena..
 
Heippa pitkästä aikaa. Väsymys vaivaa ja pitkien työpäivien jälkeen en ole jaksanut paljon koneella istuskella, ja hetken kun istuu nenä kiinni ruudussa niin mulla tulee huono olo, mistä lie johtuu..

Danjuskalle :hug:

Onnittelut hyvistä ultra kuulumisista, niitä tais olla jo useampi =) Mulla on huomenna aika, ja pikkasen on perhosia mahassa mitä siellä mahtaa näkyä.

Selkä on ollut kipeänä koko viikon (mulla on todettu välilevyn pullistuma talvella) ja hermo on nyt tiukalla jos se taas lasahtaa ja menee liikuntakyky. Mulle on määrätty kolmet erilaiset kolmiolääkkeet särkyyn ja nyt ei kyllä paljon naurata jos joutuu nitä alkaa taas popsimaan. Tai no eihän sitä uskalla mitään mennä syömään ennenkuin tarkistaa lääkäriltä mitä sitä saa ottaa ja mitä ei. Ärsyttää vaan niin suunnattomasta, kun välillä vaikutti jo niin lupaavalta tämän selän kanssa.

Palailen sitten kertomaan mitä ultrassa näkyi.

Uh ja kuutti 11+6?
 
moikka =)

täällä tosiaan viileni ilma, tuli aivan liian kylmä :$ okei onhan täällä nytkin melkein 20 astetta mutta tuulee silleen kuitenkin et mä istun sisälläkin huppari päällä :D
huomenna olis se np-ultra, jännittää aikalailla mutta ihana päästä taas kurkkaamaan pientä...eihän tämä ole kun 6 kerta ultrassa tän 12 viikon aikana :D

kanelinkukka+taisto 12+1 =)
 
miauh mulla oli aikaisemmissa odotuksissa että vatsaan kasvoi karva aina sille korkeudelle asti minne kohtu ulottui. loppuodotuksessa ohutta karvaa siis koko vatsanahka täynnä. en tiedä mistä johtui mutta oli "hauska" ilmiö ja poistui sitten lapsen synnyttyä. kai tuota sheivatakin voi ;)
 
karvoista: joo mulle alko kasvaa ekan raskauden aikana mustia karvoja mahaan ja innolla sit nypin ja revin niitä ja massu meni iha kamalaan kuntoon,näppylöitä ja sellasia |O no siihehän ne karvat sitte jäi raskaudenki jälkeen ja lisää vaa on kasvanu.oon muutenki naiseks aika karvainen,joskus mietinki et oonkoha puoliks mies :LOL: nyt taas kahtelin massuani ja sieltä ne mustat piikkiset karvat taas pilkistää ja oottaa et pinsettien kans meen nyppäilemään ne pois,no ehkä ennen neuvolaa sitte vasta.. tänää oksennettu jo 2 kertaa,jee :D oikeesti nyt vasta alkaa tuntua siltä et raskaana ollaan!mun rakas kaveriki soitteli ja kerto vauvauutisia,oli sit ihanaa sillekki kertoa omat uutiset,meillä on vaa muutama viikko väliä.sit mulla on kaks muutaki kaveria joilla on molemmilla sama la,3 viikkoa ennen mua.ihanaa kun tulee näi paljo vauvoja lähipiiriin :) hyrr ku täällä on kylmä,no oikeastaan iha hyväki ku alko nuo helteet jo tympiä..mies haki grilliltä pöperöt,eile sama juttu.ei kyl kärsis syöpötellä ku loppuu pia neuvolan puntarista lukemat kesken :kieh: noo jos muutaman ranskiksen vaa ja pari haukkua hampparista.ootan jo torstain neuvolaa innolla,ehkä tää raskaus tulee todemmaks sitten.ja toivon et lähtis sujumaa neuvolatädin kans asiat nyt.
 
Unelmahöttö: sen mitä tiiän, ni ainaki panacodia voi raskausaikana käyttää (mut toki varmista lääkäriltä ). Ootko töissä? jos oot ni hae herkästi saikkua ettei ihan kokonaan jumaha se selkä. Ku luulisin, et niitä lihasrelaksantteja ei voi raskausaikana käyttää
 
moikat! meillä oli viikolla taas neukku,jossa ultrattiin,ja sen ultran mukaan nyt ois menossa 8+1.eli sillä la ois 1.1.2011 :LOL: noh,nyt sit menee se pari viikkoa että on se nt-ultra,jossa varmistuu lopullinen la.mut jos kaikille käy,voisin jatkaa joulukuisissa vaikka la siirtyski tammikuulle,kun täällä jo alotin???
olo on ollut muuten ihan ok,mitä nyt etomista vähän väliä.sydämen syke näky taas ultrassa ihan selkeesti,ja kaikki oli muutenkin ok.
 
voi herttinen sentään mikä nälkä koko ajan :eek: sais koko ajan puputtaa jotakin että olis hyvä olo.no ruisleipiä juustolla vetelinki oikee urakalla ni helpotti hetkeks.mietin et mikä vauva-armeija tuolla masus vaatii evästä tätä tahtia.normaalisti ku näläntunne on ihan kateissa vaikka en söis koko päivänä puoliakaan tästä mitä nyt! :D ja ihan kamalia repäisykipuja ollu tänää,vaikka iha rauhallisesti käännyin sohvalla ni voi perk....ku piti oikee henkeä pidätellä hetki.mieski katto et mikä mulle tuli.no mä otan vastaan kaikki oireet ja muut mitä tulee.äsken sitte ku kävin vessassa,olin iha varma et paperissa oli häivähdys jotai punertavaa.sydän jo pompsahti kurkkuun mut ku asiaa tarkemmin tarkastelin valon kera ni iha omiani mä olin nähny.ei siis punaista :LOL: väsyttää ihan kamalasti et pakko piakkoin mennä nukkumaan ja mielellään ennenku tulee taas nälkä ja etova olo.

murunen&nappula 9+2
 
Kiitos Anve tuota panacodia mulle onkin määrätty ja voltaren thermoflex yhdistelmä. Toivotaan nyt ettei tarvi mitään ruveta ottamaan. Juu ja käyn töissä ja oon tosi huono hakeen saikkua, vasta ihan pakon eessä. Työ on kyllä fyysisesti raskasta, joten voi olla että välillä joutuu hakeen hieman lepoaikaa.. Tammi- ja helmikuun jouduin olemaan kotona tuon selän takia.
Mulla on lääkärin neuvola 3.6 niin juttelin sit siellä näistä vaivoista, katotaan mitä mieltä hän on.

Hyviä vointeja kaikille
 
Murunen, kyllä mullakin tulee syötyä tosiaan se kuus kertaa päivässä :D Tuntuu usealta kerralta kyllä, mutta katon tosta kirjasta vähän annosesimerkkejä kun oon semmosta helposti lihovaa sorttia. Ja laskin eilen jopa ne määrät, mitä tulee syötyä, niin ihan hyvälllä mallilla on =) Mulla on vaan ongelmana, että noissa pikkasen isommissa aterioissa on heti sitten huono olo sen jälkeen. Että aika kevyitä saa olla nämä syömiset.

Mulla oli eilen vatsassa oikeen tapahtumarikasta ja oli vielä aika turvonnut heti aamusta. Tänään vaikuttais vähän helpommalta päivältä. Väsymys kyllä on ollut aika erikoista, kun jotenki alkaa jo hävettään tämä nukkumisen ja lötköttelyn määrä. Toisaalta mulla oli nyt vasta ekat kaksi vapaata pitkästä aikaa, että en sinällään ihmettele.

Pitää tässä kuitenki saada persaus raahattua kuntosalille ja muuta, mulla oli tuossa tauko kun loppu edellinen kortti ja vaihdan eri paikkaan, niin nyt ois sitten uusi tulossa. Varmaan tuo kuntosalihomma ja muu vähentäis tuota turvotustakin. Ootteko pystyneet ihan tavallisesti urheilemaan?

Mimma, mun puolesta voit hyvin jatkaa täällä meidän parissa =)

-metsis 9+1
 
Tulin juuri ultrasta. Laskettua aikaa vastaava sikiö siellä voimisteli, otti vauhtia kohdun seinämistä.

Nyt skannaamaan kuvat puolisolle sähköpostiin :)

Olen niiiiin iloinen, ettei oireiden katoaminen merkinnyt mitään ikävää!

donter 11+2
 
Huomenia täältäkin päin!

Hieno juttu Donter, että kaikki oli kunnossa! :)

Nyt sitten ruokahalu tuntuu kadonneen kokonaan :( Nälkä on jatkuvasti ja jotain on pakko saada kurkusta alas, mutta tiukkaa se tekee. Työpaikkaruokalassakin huomaan siirteleväni lihanpaloja lautasta ympäri ja joka haarukallisen jälkeen saa pitää tauon ja katsoa pysyykö se sisällä. Huoh. Ja kaikki makea ällöttää tuplapaljon.

Fanttomi: mulla ei oo kyllä noin pahoja selkäkipukohtauksia ollut, mutta sen sijaan alaselässä on jatkuva särky ja jomotus, vähän niin kuin kuukautisten aikaan. Kai se noihin vatsakipihin jotenkin liittyy (kook pakka jumissa?), mutta alkaa kyllä pikkuhiljaa ahdistaa, että jatkuuko tää tosiaan vielä yli 7kk??? :eek: Kuvittelin, että selkäkivut tulisi vasta loppuraskaudessa, mutta nyt jo on sellainen fiilis, että ei voi seistä eikä istua, vain makuulla helpottaa. Onneksi voi vielä maata mahallaan ;)

Murunen: ihana, että sulla on lähipiirissä noin paljon tulevia äitikavereita. Itse oon vähän harmitellut, kun omista ja miehen kavereista suurin osa on sinkkuja ja loputkaan eivät varmaan ihan vielä ole perhettä perustamassa. Eli vastaavassa tilanteessa olevia ei juurikaan oo ympärillä. Kai sitä sitten tutustuu synnytysvalmennuksessa ja hiekkalaatikolla, mutta olisi niin kiva jutella jo nyt jonkun kanssa. Onneksi on netti!

neitoperho & toukka 8+2
 
Unelmahöttö: elä oottele niin pitkälle, jos yhtään tuntuu et selkä renklaa.. sun pitää vielä montakuukautta pystyä oleen pystyssä!! :hug: viikon kahen huili tai jopa muutaman päivän voi jo auttaa kummasti. Tai sano ainaki töissä et jätät raskaammat nostelut tekemättä, sekä kiertoliikkeet
 
Onnea kaikille, ketkä saaneet ultrasta hyviä kuulumisia. :)

Urheilusta sen verta, etten oo ihan normaalisti pystynyt urheilemaan. Ennen kävin jumpassa 3-4 krt / vko, ja nyt hyvä jos kerran saan itteni jumpalle raahattua ja jumppa tuntuu myös normaalia raskaammalta. Tosin kesäisin mun jumppaamiset muutenkin vähenee, kun jumppasalilla on kesäaikataulu, joka tarkoittaa kovin vähäistä tarjontaa, lisäks pyöräilen arkipäivisin töihin (n. 45 min. yhteensä ). Lisäks nykyisin on myös toi hurtta, joka vaatii lenkkeilyä.

Että ulkoiltua / kuntoiltua tulee, mutta lihasreeniä sais toki olla enemmänkin. Hölkkäilyäkin tekis taas mieli kokeilla, mut en oo koskaan oikeestaan sitä harrastanu, ni en tiedä onko raskaana hyvä hetki aloittaa, sattuuko joku tietämään.

Viikonloppu meni ihanassa luonnonrauhassa saaristossa mökillä. Tosin aika paljon tuli grilliherkkuja mässättyä. :ashamed: Lueskelin mökillä Anna-Leena Härkösen Heikosti Positiivinen -kirjaa, ja tuli vähän siitä ahdistuttua, että mitä jos mullekin käy noin, entä jos en ole hyvä äiti jne.. Lopulta pillahdin itkuun kun mies ei suostunut tulemaan mun kanssa korttia pelaamaan. :LOL: No nyt taas onneksi jo parempi fiilis.

Maha on kyllä mulla jo koko ajan näkösällä, mut kuvittelen ainakin, ettei sitä juurikaan vaatteiden alta vielä näy. Normaalivaatteet mahtuu vielä päälle, mutta kyllä housut kiristää kyllä istuessa, välillä enemmän ja välillä vähemmän.

Hampiainen 11 + 5
 
Oon tässä selaillut eri foorumeiden vauvamasukuvia..ja rupesin miettii, että mihin kohtaan se niinku tulis? :LOL: Mietin vaan, että mulla on välillä tietysti koko massun turvotusta, mutta selkeesti on siis tuo bikinirajan alapuoli ja yläpuoli turvonnut ja pinkeä. Ja sitten on kyllä siitä ylöspäinkin semmosta pömpötystä (eli turvotusta). Eikös se kohtu oikeesti kasva edes lähelle napaa jossain rv 24? Tai löysin tämmösen kuvan, että kohdunpohja ois tuolla korkeudella tolloin: http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/nn:259

Mietin vaan sitä, että paljonkohan noista alkuraskauden massuista on vaan sitä turvotusta? Mulla kun taitaa turvotusta pömpöttää, toisaalta jos tosta vähän laskeskelen missä ehkä ois se kohdunpohja rv 9..niin kai se siitä kohdilta turvottelee ja vähän ylemmäski, kun siinä kaikkea tapahtuu..

Tuli tämmönen yhtäkkinen havahdus, kun peilistä kurkin nyt vähemmän turvonneena päivänä, että saa tosta vatsa-alueesta jotain selvääki :D

Jotenki sitä jo odottelee semmosta pientä söpöä vauvamasua, siis semmosta kiitos että siitä ymmärtää asian laidan eivätkä ala oudot kuvittelemaan että vedän vaan kaljaa :D Sen isompaa sitten ei oikein osaa odotella, kun siinä on varmaan oma vaivansa sitten. Aivan ihania nuo vauvamasukuvat :heart:

-metsis 9+1 ja vapaapäivä :saint:

p.s. Unelmahöttö, oon Anven kanssa samaa mieltä että kannattaa ennemmin herkemmin ottaa sitä saikkua, jotta se selkä ei mene pahaan kuntoon. On helpompi semmosta pienempää kremppaa hoitaa kuin sitten semmosta tosi pahaa. Ihan omaltakin kantilta.

p.s.2. Anve, meillä on kans mies yrittäjä mutta on aina sanonut ettei hänestä tulisi mitään suuryrityksen johtajaa, koska ei yksinkertaisesti kiinnosta tehdä tuplapäivää töitä. Välillä siis saattaa tehdä 12h työpäiviä, välillä voi olla vapaata. On sellaisella alalla, että voi kuitenkin välillä ihan kviasti ottaa vapaapäivänkin. Toisaalta hän on usein viikonloppuisin töissä. Sitten harmittaa vietävästi vielä, että näitä työnarkomaaneja verotetaan ihan älyttömästi.

Muok vielä. Hampiainen, mulle sanoi neuvolan täti, ettei suosittele hölkkää. Mutta en tiedä onko se sitten sen huonompi liikunta kuin muutkaan. Mutta sanoi,että kannattaa vältellä äkkinäisiä liikkeitä ja hyppyjä ym. riuhtasuja. Mulla kans jumpat ei nyt innosta yhtään, ihan salilla vain ajattelin käydä ja koirat+hyötyliikunta.
 
Donter onnea loistavista ultrakuulumisista :)

Ultran mukaan 14. rvko alkanu ja olo kuin meritursaalla.. turvottaa ja väsyttää vähän väliä, ja nuo pienet annokset usein syötynä tosiaan helpottaa hieman.. ei kamalasti yleensäkään tee mitään mieli mut pakkohan se on syödä. sit vast paha olo onkin. Odotan vaan kauhulla niitä heetkiä kun maha tosiaan alkaa painaa ja kasvaa, nytkin meno välillä semmosta puuskuttamista ja ähkimistä. housuista ei mee enää kuin yhdet jalkaan... Ensi kuun alussa oleviin veljen vaimon yo-juhliin jouduin tilaamaan uuden mekon jossa on mahalle tilaa sitten ihan vaikka loppukesään asti ;) Kaappi on täynnä hamosia mut ei mahdu, ei..

Piianen&M 12+5 (UÄ 13+2)
 
Ompas tullut paljon tekstiä! :)

onnea kaikille ultrassa käyneille!
Itselläni tänään aamulla visiitti ja siellä oli kaveri 11-4 viikoilla.
Kolme päivää otettiin eteenpäin laskettua.
Eli uusi on 9.12!

Kaveri oli toosi laiska.Ei paljon auttanut tökkiminen vaan tyyppi veti sikeitä.
lopuksi hiukan suivaantui tökkimisestä ja alkoi raapia varpaitaan.
Itseäni heti huolestuttaa että onko kaikki hyvin vaikka järjen mukaan pitäisi olla ihan ok.
Ultraaja ainakin oli tyytyväinen.

loppuisi nyt tuo paha olo niin olisi kivempi touhuta tuon 2v kanssa!
 
Ultrassa käyty ja kaikki vaikutti olevan kunnossa =) Laskettu aika on se 6.12 minkä olen ite laskenut aikoinaan vaikka ekassa neuvolassa laittoikin sen 29.11. Nyt on helpottunut ja hyvä fiilis kun näki ihan konkreettisesti miten siellä kuutti voi :) Ei muuta kuin hyvää maanantai päivää kaikille. Lähden fysioterapian kautta töihin.

Uh ja kuutti 12+0
 
Monella on ollut hyviä ultrakuulumisia! Onnea kovasti! :heart:

Kotidopplerista joku kyseli. Mulla on sellainen ja esikoisesta taisin kuunnella eka kerran 13+ viikoilla sydämen tykytykset.

Mulla oli viikonloppuna polttarit! Ja olipahan vaan mukavaa! Olen maalta kotoisin, nykyään asun kaupungissa. Kaverit oli järjestäneet käynnin maatilalle, jossa mun piti ajaa traktorilla, antaa tuttipullosta karitsalle maitoa, lypsää lehmää käsin, kerätä kanojen alta munia, jauhaa jauhoja ja tehdä lättytaikina + sit paistettiin ne muurikalla. Sen jälkeen mulla oli rasteja ympäri kaupunkia, joita etsittiin pyöräillen. Sisko oli roudannut kotoa mun vanhan pyörän ja tuunannut sen oikein nätin pinkiksi. Sit meni talviturkki, tapasin Bamsen ohimennen, syötiin, zumbattiin, saunottiin, oltiin limusiinin kyydissä ja bailattiin valomerkkiin asti. Kyllä oli rattoisaa! :D Eli nyt melkein kaikki mun kaverit tietää raskaudesta.

Alle 3 viikkoa häihin....

Mandy ja pallero 8+4
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista :flower:

Itellä vielä 1,5 viikkoa neuvolaan, et kuunneltas sydänääniä. Haaveilen tollasesta Angel Soundsista..vois yrittää kotona ettiä sydänääniä..mut en ainakaan vielä tilannu mistään.

Väsymys on ihan järkyttävää, tää ei kyllä helpota yhtään. Ja paha oloki on taas pahentunu. Tosi herkästi alkaa yököttään, koko ajan pitäis syödä ja hampaitten pesu on yhtä tuskaa!!!

En viihdy töissäni enää yhtään. En oo tähänkään asti oikein tykänny ja nyt ku tietää et siihen on joku aikaraja et koska "pääsee" töistä pois, siis kun äippäloma alkaa..niin jotenki kiinnostaa vielä vähemmän. Eikä tää väsymys tosiaan auta asiaa yhtään. Eli ensin kesälomaa odotellessa ja sit odotellaan äippäloman alkua.

Mä oon kans kuullu et hölkkääminen/tärähtelevä liikunta ei ois hyväks. En tiedä kuinka totta toi on. Oon kuullu myös et raskaana voi harrastaa sitä liikuntaa mitä on tehny ennen raskauttaki, ettei siis alota raskaana ollessa jotain täysin uutta lajia.

Paino on pysyny mulla samassa viime viikosta. Eli n. 1 kg tullu lisää. Ihme ettei tällä syömismäärällä oo noussu sen enempää.

fanttomi & 9+4
 
ite valittelin oireitten loppumista ton yks päivä, mut tänään ja eilen taas huomannu että oon aivan helvetin väsyny jälleen, tuli äskenki nukuttuu pitkät päikkärit eikä meinannu sängystä ylös päästä. nyt etoo tietenki niinku yleensäkki päiväunien jälkeen. eilen illalla närästi myös jonkunverran. ylihuomenna sitte ensimmäinen neuvola!
 

Yhteistyössä