***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 TOUKOKUUSSA***

  • Viestiketjun aloittaja ylläripylläri
  • Ensimmäinen viesti
Painonnoususta Mulla heittelee paino ihan päivän mukaan, tänään on +1kg lähtöpainoon ku eilen aamulla olin lähtöpainossa. Ja viikko sitten se oli +2 kg. Eli ilmeisesti tosta turvotuksesta johtuen. Heti kun juo enemmän ni paino on seuraavana aamuna vähemmän, outoa =)

Äippä varotteli mua raskausmyrkytyksestä, koska se on saanu molemmista lapsista myrkytyksen ja mulla siis siksi kohonnut riski saada se. Se just eilen kerto kuinka mua odottaessaan oli paino noussu yli 45 kg, josta viikko synnytyksen jälkeen oli jäljellä enää 6 kg..Eli ilmeisen turvonnu on ollu =) Pitäis varmaan neuvolassa ottaa asia kans puheeks sit ens kerralla ku nyt en tajunnu sanoa.

Tänään ja eilen ollu taas erityisen paha olo. Aamullaki yökkäilin ihan hulluna. HYI!!!

hiphei niitä sokerirasituslitkuja taitaa olla kahta makua: vadelma ja cola. Ja toi vadelma maistuu vahvalta mehutiivisteeltä (kuulemma) ja cola cokikselta ilman happoja ja sit siinä on KARMEE jälkimaku (itse maistettu). Kauhulla kans odotan et miten saan sen ikinä juotua, koska maistoin sitä n. 10ml ja seki teki tosi tiukkaa.

fanttomi & 8+6
 
En ole punninnut itseäni, joten en tarkkaan tiedä, onko paino noussut miten paljon, mutta maha ainakin on levinnyt ja housut kinnaa vyötärön lisäksi myös reisistä. Ihan hirveä turvotus päällä koko ajan. :/ Kengät puristaa jalkoja ja käsiä puristaa muuten vaan. Inhottava fiilis.

Aamulla on vielä ihan ok olo, mutta päivän mittaan vähitellen paisun ja illalla on tosi pinkeä fiilis. En tiedä paljonko tää helle sitten vaikuttaa asiaan, työhuoneessakin on aika hikinen ilma. :| Mieskin on jo muutamaan otteeseen iltaisin todennut, että kylläpä se maha jo näkyy.

Muuten olo ihan jees. Ällötysolo ei juurikaan enää vaivaa. Eilen vääntäydyin jumpallekin, mutta kauhean raskaalta jotenkin tuntui. Tosin huono + kuuma ilma jumppasalissa varmaan vaikutti, samoin se, etten ole muutamaan viikkoon juuri urheillut töihin pyöräilyn + koiran kanssa kävelemisen lisäksi.

Mulla huomenna ultra. Tosin neuvolassa luullaan vieläkin, että olisin viikon pidemmällä, joten kaipa täälläkin siihen rv 12 tähdätään.

Hampiainen 10+3
 
Pitkästä aikaa jaksan/kerkeän tännekin. Hurjasta hammassärystä on kärsitty kaks viikkoa ja flunssaki tuli samalla sairasteltua.

Tänään kävin varhaisraskauden ultrassa. Ultrasta löyty viikolla 8+5 oleva vauvan alku. Sydän sykki hienosti ja liikkeitäkin jo näky.
 
Täällä odottelen malttamattomana ultraa, joka on 31.5. Sen jälkeen (jos kaikki ok!) kerrotaan lähipiirille ja kavereille. Vielä ei tulevat isovanhemmatkaan tiedä! Lääkäriinkin on vielä viikko, siellä tosiaan kuulemma kuunnellaan sydäntä. Sekin jännittää aivan hurjasti!
Pahoinvointi on jäänyt kokonaan pois, ja ruoka maistuu... ja maistuu... Yritän hillitä itteeni, mutta oon kyllä tosi perso herkuille. Välillä kuvittelen vauvamasun jo näkyvän, mutta taitaa olla ihan vaan jäätelömahaa!!!
Uus juttu on nyt tällä viikolla havaitsemani tukan rasvoittuminen, ei oo ennen ollu tällasta! Yäk. Mut joo helpompi tätä on sietää ku jatkuvaa kuvotuksen tunnetta.

Haitula 10+5
 
Voi hitto että inhottaa, ti:na käytiin ultrassa jossa kaikki oli ok, eilen alkoi sitte verinen vuoto aamulla, lakkasi muutamaksi tunniksi ja menin koululle tenttiin jonka jälkeen alkoi taas. Itkien menin kouluterv.hoitajalle joka tilas mulle ajan päivystykseen (soitin jo aamulla sinne itse mut eivät huolineet kun ei kuulemma ollut heidän asia!!). menin sitten lääkäriin ja selitin tilanteen. lääkäri kysyi onko sulla sukupuolitauti (!!!???), pisti pissastixeihin ja kotiin. olipa kamalasti apua. yöllä vielä vähän tuhrus, samoin nyt aamulla. ja nyt alkoi kamala huimaus. sängyssä maatessa jo tajusin että huippaa ihan hitosti. stixeissä kyllä selvisi etten juo tarpeeksi ja epäilen että kuivuus on vaikuttanut verenpaineeseen ja siksi tää olo. mut yksityiselle on mentävä, jos ton vuodon haluaa selvittää. ahistaaahistaaahistaa. kuvittelin että kun 12vkoa tulee täyteen, voin vähän huokaista helpotuksesta mutta ei.

Piianen&Mökönen 12+1 (ultrassa 12+5)
 
Piianen, ootko siis ihan neuvolan lääkärissä käyny? Kun siellähän voi ihan hoitajakin ultrata, jos on vaan vehkeet paikan päällä. Tai saatat saada lähetteen. Kyllä ne mulle sano, että jos tulee veristä vuotoa, niin kannattaa soitella. VArsinkin jos enemmän tulee. Mun mielestä noissa tapauksissa pitäis päästä ultrattavaksi ihan julkista kautta eikä tarvis maksella turhaan noita.

Tuota nestettä muuten saa aika kiitettävästi kipata kurkusta alas. Mulla on melkeen koko ajan kotona ollessa joku juomalasi kourassa, kun muuten tulee liian vähän juotua. Haittanahan siinä on tietysti se,että saa sitten rampata vessassa, mutta toisaalta ei kerry noita turvotuksia niin kovasti.

Noita allergialääkkeitä muuten saa käyttää aika hyvin nykyään. Setiritsiinipohjaisia saa käyttää ja muitaki sitten, kuhan käy eka lääkärillä. Että turhaan tässä on pärskitty ja hengenahdistuskohtauksia saatu, nyt vähä ärsyttää. Tuskin nuo voimakkaat allergiareaktiotkaan kamalan terveellisiä on.

Mulle on muistaakseni joskus tehty tuo sokerirasitustesti ja ei se mun mielestä kyllä ollut yhtään paha. Eikä se litkukaan nyt niin pahaa ollut, ihan hyvin saa kurkusta alas. Tietysti eri juttu raskaana, mutta aika moni sinne menee varmaan sitten vasta myöhäisemmillä viikoilla, ettei se välttämättä tunnu missään. Ja eihän se kestäkkään kun sen parisen tuntia, vai mitäs se ottaakaan. Tietysti pitää olla syömättä.

Oon ottanu aika rennosti nyt muutamana päivänä. Vähän ollut vaan palkkatöitä ja kouluhommia, niin oon sitten ihan rennosti pötkötelly ja lipitelly vettä jne. AInoastaan tuo ruokahalu on aika surkea, mutta muuten. Tuntuu,että heti helpottaa nämä rennommat päivät tässä. Tais olla vähän turhan tiukka se mun harjottelun loppuputki, joten tässä sitä nyt sitten korjaillaan B) Yöt tulee nukuttua huonosti, kun heräilee usein pissalle ja sit näkee muutenki niin ihmeellisiä ja vähän huonoja unia.

Mulle jotenki tuli tänään semmonen olo, että vasta joulukuussa se vauva sitten tulee. ETtä tässä nyt niinku ollaan paksuna koko loppuvuosi :D Sitä jotenki odotteli tätä raskautta niin intona ja kauan kuumeili, että nyt sitten on vähän hämmentyny kuitenki.

Onko muuten kokemuksia noista Crescentin vaunuista, vai mites se kirjoitetaankaan? Kävelin vaan tuossa lastenkaupan ohi ja sielä oli tommosiakin.

-metsis 8+4
 
Me on kans otettu rennosti ja aiotaan lasten kans ottaa viel tämä päivä lomaillessa.. huomiseks on jo luvattu kylmempää, ni nyt saa vielä nauttia. Kyl me keretään sisällä mähöttää myöhemminki :D
 
Tsemiä Piianen :hug: , olen todennut että raskauden aikana ei taida paljon olla hetkiä jolloin saa turvallisin mielin huokaista vaan aina tulee uutta murehdittavaa. Toivotaan parasta sinulle ja kerrohan kuulumisesi!!

Itsellä oli tänään ensimmäinen neuvolalääkäri. Painoa on tullut 4,5 kg hoitojen alusta, huh huh :ashamed: ja siitepölyallergiaan määräsi nasonexin. Onneks saa helpotusta siihenkin. Hiivatestiin pitäisi varata aika, kun on ollu vähän vihertävää valkovuotoa.
Sydänäänet kuuluivat hienosti, vauvan sydän löi 150-170 kertaa/min :heart:

Nyt parina viime päivänä on kohtuun tullut erilaisia tuntemuksia kuin aiemmin ja niistä kysyin lääkäriltä mutta ei hän sanonut oikein juuta eikä jaata :/
Tuntuu että kohtu tavallaan sykkisi tai lähinnä kohdun vieressä munasarjojen kohdalla olisi jomotusta. Ihan kuin ne painaisi kohtua mikä saattaa kyllä olla mahdollista kun munasarjani turpoivat hoidoista aika kookkaiksi. Onko muilla ollut vastaavaa?! Onko tämä kohdun kasvuun liittyvää vai joko kohtu nousee ylemmäksi?!

Ihanaa päivänjatkoa kaikille, tänään mies lupasi viedä minut shoppamaan mammavaatteita =)
 
toivottavasti Piianen pääset ultraan ja kaikki on hyvin!!! :hug:

(.) mulla ei oo enää pariin päivään tuntunu nipistelyjä/kasvukipuja masussa. Mut aattelin et ei kai se ihan koko aikaa voi kasvaakaan, vaan että välillä kasvaa ja sit taas "lepää" hetken?? emmä tiä. Taas tullu sellanen olo et ei siellä enää ketään ole. Vitsi ku sinne seuraavaan neuvolaanki on vielä 2 viikkoa. Siihen asti täytyy sit olla epätietosuudessa, nice!!! Paha olo on helpottunu. Välillä tulee tosi paha olo, mut syömällä menee ohi. Ja jotku ruuat haisee tosi pahalle, samoin ku hampaitten pesu saa aikaan yökkörefleksin.

viikkojen poksumisen kunniaks otin ekan masukuvanki, ku siinä ei vielä mitään näy, ni on "lähtötilanne" =)

fanttomi & 9+0
 
Ultrassa käyty! Kaikki oli hyvin,vilkas kaveri tulossa,kun ei pysynyt hetkeekään paikallaan :) :heart:
Veriseulan tulokset tulee viikon kuluttua,mutta ainakin nenäluu näkyi selvästi ja niskapoimukin oli 1mm. Sormet ja varpaatkin jo näkyi! Niin ja vatsanpäältä ultrattiin,mikä oli mulle uutta aikasempiin nt-ultriin. LA muuttui pikkasen aikasemmaks eli nyt se on 4.12.

Piianen Täällä päin ainakin ollaan äitiyspolin asiakkaita heti ekan ultran jälkeen ja aina vuoto tapauksissa pääsee ilman lähetettä äitiyspolin päivystykseen. Muissa tapauksissa neuvolan lähetteellä.

Bamse 11+5
 
Hei! Ilmoittautuisin tänne joulukuisten pinoon. Tuntuu, että tässä rupeaa kaipaamaan vertaiskokemuksia samassa vaiheessa menijöiltä. =) Viikkoja on kasassa nyt 10+3 ja la lääkärin mukaan 12.12., vaikka laskurit netissä antavatkin 13.12.. Viikon päästä perjantaina on np-ultra, niin sieltähän sitten saa sen virallisen LA:n. Jorvi olisi sairaala ja 3.lapsi tulossa.
Tällä viikolla on iltaisin ollut maha tosi iso jostain turvotuksesta johtuen (ja helteetkin varmaan paisuttavat! B) ) Tavalliset housut ja hameet ei oikein enää mene päälle, joten viime viikonloppuna otin äitiyshousut käyttöön.

Täytyy lueskella nyt tätä ketjua läpi, en ole vielä yhtään kärryillä mitä teille muille kuuluu..

stigu rv 10+3
 
Cisu, mä ainakin turposin kamalasti jo heti ekan raskauden alussa ja kroppa muuttui ihan totaalisesti. En jaksanut yhtään urheilla ja lopputulos oli se, että lihakset katos ja tilalle tuli vaan pehmeetä...ja sitten imetysaikana ei lähtenyt kilon kiloa pois ja sit tulinkin uudelleen raskaaksi -> eli joo ällöttää tää olotila, mutta ehkä sitten joskus taas saan omaa aikaa ja itseni kuntoon...

Veriseulan tulokset tuli ja kaikki oli ok. En saanut mitään riskilukua - ehkä siinä on eri käytäntöjä kanssa eri kunnissa/sairaaloissa? Bamse, me saatiin tulokset kahden arkipäivän aikana! Olivat kirjoittaneet lapun heti samana päivänä perjantaina, kun oli testikin ja tiistaiaamuna oli postilaatikossa.

Me ei saatu missään vaiheessa mitään kaavaketta täytettäväksi, johon niitä nimiä olisi hätäkastetta varten pitänyt täyttää. Tosiaan kirjavat käytännöt eri puolilla Suomea. Tytön nimi on jo vähän mietittynä, pojan mahdollisesta nimestä ei tietoakaan ja mieli ehtii muuttua varmaan miljoona kertaa kumminkin :)

k&pikku-ruu 12+3
 
Pahoinvoiville :hug: , itsellä ei edelleenkään MITÄÄN oloja...

Äitiyspakkauksesta En aio taaskaan ottaa, vaan otan rahat ja kirpputorille :)

Tyttö-ja poikaolosta kolme tyttöä edelleen ja eiköhän jatketa samaa rataa eli ylläripylläri mulle voi laittaa TYTTÖOLON :heart: , kiitos

Pakko lähteä nauttimaan auringosta, mutta oli tultava poksumaan!!

Viulu 8+0 Poksista POKS!
 
Neuvolassa käyty ja kaikki hyvin :heart: Huomena sitten ultraan että saa tän päänsisäisen huolen siitä onko vauva vielä menossa mukana pois!

Siis vihlooko ja nipisteleekö teillä kaikilla masua?!?! Mulla on yllättävän vähän ollut mitään tuntemuksia masulla ja nyt huolestuttaa entisestään :eek:
Rv 4-5 oli menkkakipua jonka jälkeen tuntemukset on loppuneet. Alkuviikosta oli yksi aamu kun tuntui repisykipuja ja välllä painetta. Muutoin ei mitään!! :eek:
Hmm...pistipä mietityttämään että kasvaako se kohtu ollenkaan!!

Jennyli 8+5
 
Mulla oli eilen eka neuvola. Eipä siellä mitään ihmeellistä näin eka kerralla toista odottavalle ollutkaan. Täällä on hieman ultra käytännöt muuttunu niin se tieto oli ainoastaan uutta. Mulla eka ultra on vasta 17.6. Siihen on niin pitkä aika. :ashamed: Oisin päässy jo 10.6 mutta aika ei töiden puolesta passannut. Nyt saa sitten vielä tovin täällää miettiä että mitä siellä masussa on ja onko siellä enään etes mitään elävää... :ashamed: Sydänääniää ei etes vielä yritetty kuunnella kun ei ne ensimmäiseltäkään vielä näillä viikoilla kuulunut. Th:n mukaan viikkoja olisi tänään 8+2 ja laskettuaika 28.12, omat laskelmat oli hieman erit, mutta ultrahan sen sitten vahvistaa. Veriseulaan meen näytteet antaan 3.6 ja sitten toi ultra on tosiaan 17.6. Kun jaksais vain odottaa...

Lyhyeksi jäi nyt kyllä jutustelu, meijän pikku-neiti potee kuumetta ja huutelee tuolta äitiä silittämään päätä. :heart: Tämä äiti siirtyy siis sohvalle silittelemään lapsensa päätä. :D :heart:

liinukka83 ja pikkunen 8+2
 
Jennyli ja muutkin, kun mietitään näitä vatsavihlaisuja ja muita. Musta tuntuu, että on ihan normaalia, että välillä niitä on enemmän ja välilä tuntuu ettei juuri olekaan. Mulla kans loppu ne menkkatuntemukset jo ajat sitten, joita oli aika pitkään vähän oviksen jälkeen. Nyt sitten tilalla on muunlaisia juttuja, selkeesti esim se vuotoviikko oli paljon hiljaisempi just passelisti kun taas nyt sitten on yhtä sun toista tuntemusta ja välillä pitää ihan pysähtyä kun repäsee. Että varmaan menee vähän sykleittäin noi, en huolestuis noista. Enemmän mua huoletti se ruskea vuoto, eikä siinäkään muu kuin ne löntit, mutta nekin oli sitten ihan turhaa huolta. Taitaa olla niin, että melko monet asiat kuuluu tähän raskauteen ja ei parane joka asiaa hirveesti jäädä miettimään =)

Kylläpä tekis mieli tehdä semmonen pikamansikkakakku! Oon aina perinteisesti joka kesä tehny sen, joten pitäisköhän tänään tehdä. Sen vois saada kurkustakin alas :saint: Mulla on jjotenki niin nihkee ruokahalu, mutta nälkä kuitenki ois. Ja vettä sekä mehua saa kipata koko ajan kurkusta alas, tuntuu että silti läkähtyy jos hetkenkään on ulkona. Jotenki vähän kaivelee, että on näin nätti ilma, mutten pysty siellä olemaan sen siitepölyn takia :D

Ootteko tilailleet mistään äitiysvaatteita? Huomasin, että tommoset ihan tavalliset pitkät topit on näemmä tosi hyviä. En viittis mennä mammavaatekauppaan, kun oon ihan nakki että joku tuttu tulee vastaan. Joten pitäis varmaan netistä tilata. MItä mammahousuja teilä on ollut? Minkä merkkisiä? Ja mitkä ois semmosia, ettei hajoa heti kättelyssä? Eli hyvä hinta-laatusuhde? Ja millainen vyötärö on hyvä..semmonen matala vai korkeampi semmosella vatsaresorilla? Vois etukäteen tilata jotku pökät, niin jos yhtäkkiä vaikka turpoaa kovasti, niin ois sitten jotain päälle pantavaa. Paitoja lähinnä pitäis kans tilata, mutta pitkiä toppejahan nyt löytäis kaupastaki kun jaksais vaan mennä!

-metsis 8+4
 
Täällä ei ole neuvolassa ultraa ja eilen aamulla yritin terv.hoitajalleni sinne soitella mutta kun soittoaika on 12-12.30., niin eihän sinne päässyt läpi. Jätin viestin vastaajaan ja pyysin soittamaan, koskulia olin ite tuona soittoaikana tentissä.. eipä kuulunut mitään. Soitin myös äit.polille, jossa sanottiin että nimenomaan terv.keskuksen kuuluu hoitaa nämä asiat ja antaa lähete gynen polille jossa tilanne voidaan tarkistaa. en sitten mitään lähetettä saanut. tuli fiilis että jäi kyllä ihan kokonaan yksin murheineen :'( ei kiva. taidanpa sinne yksityiselle vielä tänään soittaa, tää pvä one mennyt ihan vaan ollessa, on huimannutkin niin kamalasti..

ehkäpä tää tästä. kiitos tsempeistä :flower:
 
Onnittelut Bamselle hyvistä ultrakuulumisista :heart:

Jennyli
: Mulla ainakin vaihtelee tuntemukset tosi paljonkin. Silloin aluksi (viikot 4-5) oli juuri sellaista menkkamaista kipua, mutta sitä ei oo ollut enää juurikaan. Viime viikko oli melkein kivuton, mutta tällä viikolla taas alkoi nipistelyt, vihlaisut ja repäisykivut. Seisomaan saa nousta melko varovasti, muuten repäisee kunnolla. Eilen töistä lähtiessä alkoi vasen alavatsa vihlomaan joka kymmenennellä askeleella ja jouduin hiljentämään vauhtia, kun tuntui niin ikävältä. Nyt taas keskeltä nippailee. Liekö sitten tuon endometrioosin peruja, mitä mulla on epäilty. Mutta ainakin kuvotus on poissa! Jostain syystä alavatsakivut ja kuvotus vuorottelee :D Mutta en oo vielä mitään hirveetä paniikkia saanut oireista/oireettomuudesta. Sen näkee sitten miten käy, eikä siihen oikein voi vaikuttaa vaikka kävisi läpi kaikki tutkimukset.

Huii, huomenaamulla on eka neuvola. Mennään miehen kanssa yhessä katsastamaan tämä ilmeisestikin miespuolinen neuvolantäti. Ehkä sitten alkaa konkretisoitumaan koko juttu!

neitoperho & toukka 7+5
 
mä oon taas epätoivon pauloissa täällä,no ei mitään uutta kyllä-ainaha mä oon.jotenki oireet kadoksissa ja eilen sekä tänää ollu vatsa ja selkäkipuja.kävin sit neuvolassa ja arvatkaa mitä se akka sano mulle,ei kuulemma auta ku ootella vuotoa jos sellasta on tullakseen.no kiva kiva |O sentäs sano et on sellanen porsaanreikä täs asiassa et voin soittaa v-loppuna päivystysajan lähikaupunkii jossa tehää ultria vain mikäli vuotoa tai kovat kivut.mua nii v*tuttaaaa tää touhu täällä ku joissaki paikois ultrataa vaik joka neuvolakäynnillä.hirveen epäreilua mun mielestä :'( sori purkaus :D tällä hetkellä ei oo kipuja,aamusella otti selkää nii ettei saanu ees nukuttua ja sit tuli mahaki kipeeks..mä haluun nauttia tästä odotuksesta mutta eihä se onnistu jos ei oo varmuutta siitä kasvaako tuol pötsissä mitään..en varmana oota 12 viikolle asti,ihan kidutusta.miksei se laattaki vois lentää ku on muissaki raskauksissa lentäny :headwall: olis heti paljo varmempi olo.anteeks nyt kaikille jotka tuskailee pahan olonsa kanssa.. :saint: pärjäilkäähän ja koittakaa kestää tätä kuumuutta!
huomenna poksuu viikot,tasan 9+0 hurrrjaaaa :LOL:
ps:toivottavasti piiasella kaikki hyvin,tuli ni jauhettua (.) että unohtu kommentoida muitten juttuja :ashamed:

murunen&nappula 8+6
 
mulla ensimmäinen neuvola ensi keskiviikkona eli melko pian! jännittää kyllä hirveesti, itelläki tullu sellasia pelkoja että jos ei ookkaan kaikki kunnossa tuolla mahass aja että menee kesken kun ollu vähän murheita ja stressiä tässä. toivotaan parasta!
 

Yhteistyössä