***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 TOUKOKUUSSA***

• Viestiketjun aloittaja ylläripylläri
  • Ensimmäinen viesti
kiitos vaan kaikille peukuista :wave:

Ultrassa on nyt käyty ja siellähän se sintti oli voimissaan :heart:
Emättimessä oli tulehduksen alkua ja lääkäri määräsi antibioottivoidetta viikoksi, hyvä että tuli käytyä niin huomattiin sekin ajoissa :D
Itku kyllä tuli ennen ultrausta, niin paniikissa olin!
Mä en nyt tiedä mitkä viikot tarkalleen on menossa mutta kai n. 7+5=)

annimanni hyvä että kaikki oli kunnossa.
voiskohan nuo pienet tuhruvuodot liittyä tohon emätintulehdukseen? mulla on kans se tulehdus ollut päällä,kun noita vuotoja on tullut.jos se jotenki saa limakalvot niin herkiks että tulee helposti tuhruvuotoa.tiiä siitä sitten,mut ois ainaki looginen selitys..

oliks muilla ollu alaselkäkipuja?? Mulla on parina iltana tuntunu alaselässä kipua. Samanlaista ku ois tehny selkälihasliikkeitä liian pitkään ja sit lihaksen ikäänku "jumittuu" hetkeks..TAI jos nostaa jotain painavaa maasta selällään eikä jaloilla. Paremmin en osaa kuvailla. Nyt äsken sitten sohvalla istuessa alko yhtäkkiä hirvee kipu alaselässä, pahempana ku noi aikasemmat mut samalta tuntu muuten..siis samanlaista kipua mut voimakkaampana. Mies käänsi mut selälleen makaan ja nosti jalat ylöspäin sohvatyynyjen päälle, siinä makoilin n. 5 min ja kipu loppu kokonaan. Se helpotti siis heti kun pääsi selälleen makaan. Pelästyin tottakai heti et mitä tää nyt on??? Mulla siis on todettu vikaa alaselän nikamissa, joten sillai toi kipuilu ei oo täysin uutta. Mutta tommonen yhtäkkinen kipu vaikkei ole edes tehnyt mitään säikäytti.

annimanni onnea hyvistä ultrakuulumisista =)

fanttomi & 8+4

Moikkelis kaikille...

Kaikille tasapuolisesti onnea hyvistä ultrakuulumisista!!! Ihanaa että kaikki on ollu kaikilla hyvin!!

Piti tulla tänne purkaamaan taas tuntoja... Hirvee alakulo ollu päällä pari päivää... Jostain syystä mulle on iskeny hirveä huoli onko masuasukki enää matkassa mukana... :ashamed: Suurin syy kait siihen on toi saamarin lääkekuuri jota ei suositella raskauden ensimmäisellä kolmanneksella... tuntuu että kaikki oireetki on hävinny ku taivaan tuuliin... Mä vaan niin ootan että pääsen siihen ekaan ultraan mutta siihen on vielä niin monta viikkoa, kuukausi. :snotty: Itkettää 24/7... ( syytän tästä kaikesta hormooneja... :saint: ) Oisin voinu kuvitella että toisesta odotuksesta ei enää niin paljoa stressaa ku ekasta, mutta näköjään mä stressaan... :D Täytynee vaan toivoa että kaikki on hyvin! :heart:

Omaa napaa kyllä nyt vaan tuli, mutta täytynee suunnata nukkumaan. Huomenna ois luvassa 13 tuntia töitä... |O

liinukka83 ja ilman työnimeä edelleen oleva masukki :LOL:

ylläripylläri
Heipsan!

Onnittelut kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille =)

cisu, hih... juu, ollaanhan me aika tuore pari, mutta taidetaan molemmat kyllä muutenkin olla aika aktiivisia tuolla makkarin puolella :whistle: Ja toki varmasti asiaan vaikuttaa sekin, että mulla nää alkuraskaudet näyttää tosiaan joka kerta olevan yhtä oireettomia. Ei mitään pahoinvointeja tms. Mutta eipä oo kyllä tahtia hidastanut tuo edelleen useita kertoja yössä heräilevä 1v :D

Eka neuvola oli eilen. Eipä siellä mitään ihmeitä kun kaikki on jo ennestään tuttua. Hb oli mulle kovin alhainen kun oli vaan 123. Yleensä on tuolla 145-155 paikkeilla ja parhaimmillaan ollut yli 160. Mutta olo on silti vielä ihan ok. Lääkärineuvola ja np-ultra tuli nyt samalla varattua ja ne ovat molemmat 3.6.

ylläripylläri & velmu 9+3

Onnea annimanni hyvistä ultrakuulumisista :heart:
Voisikohan nuo tulehdukset tosiaan olla yksi syy vuotelulle?! Mulla kun oli ensimmäisessä raskaudessa myös alussa tuhrua ja tulehdus!

Liinukalle :hug: Taidan tietää miltä susta tuntuu, mulla itselläni nimittäin hieman samanmoinen huoli :ashamed:
Tää on niin turhauttava vaihe kun ei tunnu vielä liikkeitä eikä sydänäänetkään vielä neuvolassa kuulu!
Hirveä hinku olisi uudestaan ultraan mutta ylimääräistä rahaa ei siihen olisi joten ei auta kuin odottaa ja odottaa
|O
Oireita mulla toki vielä on mutta ei enää niin pahana kuin alussa. Yritän silti uskoa ja toivoa että kaikki on hyvin :heart:
Tämä on meille 4 lapsi ja täytyy myöntää että raskauksien myötä ei todellakaa ole tästä alkuraskaudesta tullut mitenkään seesteisempi :$ Oikeastaan ekassa raskaudessa olen ollut kaikista rauhallisin,en ollut hysteerinen edes vuodoista! Kai se tieto lisää sitä tuskaa :/

Jippii,pääsen kohta parturiin :D Tukka on kuin peikolla joten odotettu päivä on ollut!!
Ja omasta puolesta huokaisen helpotuksesta että ilma on hieman raikkaampi ja viileämpi! Mulla tuo helle ei ainakaan mitenkään parantanut oloa! Mitähän se on sitten keskikesällä :x

Jennyli 8+3

Onpas tääljä jo moni ollut neuvolassa ja ultrassa! Ja onnittelut kaikille positiivisista uutisista :flower:

Mulla ei turvottele, kuin maha, mutta se sitten sitäkin enemmän. Eilen mies jäi yht'äkkiä tuijottamaan mun vatsaa silmät pyöreinä, että onko se noin iso... :D Kyllä miehet osaa olla hienovarasia... :LOL: Mutta ei, kyllä se taitaa olla ihan muuta turvotusta (+lisäkiloja), kuin vauvan aiheuttamaa mahan kasvua. Mutta näyttää kuin oisin ainakin 2kk pidemmällä!

Fanttomi: mulla on ollut aika paljonkin alaselkäkipuja, mutta oon päätellyt, että ne liittyvät noihin alavatsakipuihin (kohdun kasvua?), kun samanlaisia mulla on aina kuukautiskipujen aikaan. Ilmeisesti myös virtsaputkentulehdus voi aiheuttaa alaselkäkipuja, mutta sitten kai olisi muitakin oireita. Ja jos se helpotti noin nopeasti, niin kuulostaisi enemmän toiminnalliselta kuin miltään elimilliseltä. Ite oon huomannut jostain syystä käveleväni tosi hassusti selkä notkolla (varmaan psyykkistä), vähän kuin olisi isokin maha, mikä ei varmaan tee selälle kovin hyvää :eek: Pitäisi varmaan yrittää käyttää niitä vatsalihaksia enemmän :D

Ja homejuustoa voi kyllä huoletta syödä kuumennettuna. Ite oon ainakin tunkemassa nyt aura-juustoa joka ruokaan, kun ei kerran kylmänä voi syödä...

toukka 7+3

Pikaseen merkkailen... olo on aika nuutunut ja väsynyt, syynä tähän ilmeisesti alhaiset verenpaineet... eilen oli töissä 55/103. Vetää voimattomaks. Lakuja pitäis mennä ostamaan.
Suolaa kun en voi syödä, turpoon ilman sitäkin jo nyt. Ja painoa tullut + 3kg melkein :ashamed:

rv 9+1 :heart:

Postiluukusta kolahti uus EMP:n kuvasto ja löysin täältä nää "vauvojen jutut". Sieltähän löyty kaikkee kivaa "isyyspakkausta" ajatellen. Aattelin sellasen kasata miehelleni =) En nyt vielä, mut on hyvä suunnitella ajoissa =)

fanttomi & 8+5

Viel pitää jännittää ja pitkään. Eka neuvola vasta 31pv.. kyl odottavan aika on pitkä. Ei kait täs muuta, mut ku niin mietityttää et oonko mä edes raskaana. Testi kyl näyttää plussaa ja mankat jäi pois,.. iltosin välistä etoo, mut ei muuta.. muuten on kyl sellainen läskipossu olo ja ainainen nälkä. En tiiä johtuneeko siitä, et tämä edellinen on vielä tissillä, nämä helteet ja sit viel tämä raskaus (tai mahollinen sellainen).
No silleen hyvä mennä isommilla viikoilla neuvolaan, ni todennäköisemmin ultrassa jo jotain selvää vauvan tapaista näkyy. Mä oon kahen vaiheilla et lähteäkkö sinne np-ultraan, ku jätämme kuitenki seulonnat väliin ja meil ku on nauvolassa tuo oma ultra ni sil voivat kattoa montako sikiötä on jne. Tietty jos sen mukaan ei vastaa viikkoja ni sit mennään.

Varhaisultrassa käyty yksityisellä ja yksi sykkivä :heart: nähty. :) Aika huisia! Kyllä meille vaan näyttää tulevan pikkukakkonen. Rv 7+5 ja la 30.12. niinkuin olin itse vähän päätellytkin. Eli ei muuttunut nuo tiedot. Onhan tää vaan jännää!

Mandy 7+5

Aika moni tuolla kirjoittelee kun oireet hävinny kokonaan, niin hävis mullakin välillä ja saattoi pari vkoakin parhaimmillaan olla tosi hyvä, oireeton olo, mut sit tulikin aina joku uus oire (väsymys, turvotus jne) oireettoman jakson lopuks päälle.. että kyllä se siitä vaikkei oireita olisikaan, stressiä ja murehtimista kannattaa kuitenkin välttää ja pitää positiivista mielialaa yllä :)

Np-ultrassa olin aamulla!! neuvolan mukaan vkoja 11+6, ultrassa mittasivat kahteen kertaan ja saivat vkoiksi 12+3, mutta laskettuna aikana säilyy neuvolan 1.12. mun vatsaa joutuivat jokusen tovin heiluttelemaan että saivat pumpulan hereille :) siellähän hän sitten potki ja polskutteli :heart: niskapoimukin oli ihan normaali, joten hyvin iloisin mielin lähdin äitiyspoliklinikalta kouluun.

Piianen&Mökönen 11+6 (ultrassa 12+3)

Näköjään vaihtelee noi ajat koska Np-ultraa tehdään. Koska täällä tehään vain rv 12+0 - 12+6 välisenä aikana.

Nyt on sit Np-ultra aika varattu 11.6, jollon viikkoja 12+1 ja verikokeet 28.5. Seuraava neuvola on 3.6 jollon yritetään kuunnella sydänääniä..eli viel 2 viikkoa et näkee miten kaveri jakselee =)

fanttomi & 8+5

Pöhkö tai jotain mutta varasin tänään ultra-ajan perjantaille! :whistle: :D
Toivottavasti kaikki silloinkin vielä hyvin ja loppuu tää märehtiminen! ;) :heart:

Myötätuntohali kaikille väsyneille :hug: Täällä kanssa yksi totaaliväsynyt mamma |O

mimma86: Lääkäri sanoi että mahdollisesti johtui tuhruttelu tulehduksesta. Ehkä sulla oli sama homma siis :)

Nyt seuraa hölmö kysymys: Sain tulehdukseen voidetta, jota laitetaan iltaisin. Ohjeissa sanotaan että voide laitetaan asettimella syvälle..Muistaakseni vaan asettimien käyttöä ei suositella raskausaikana. Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta?

fanttomi Täällä taas np-ultra tehdään 11+0-11+6 välisenä aikana. Ihmeellistä et joka sairaalassa eri ohjeet.

Täällä pessimistisyys nousee pintaan, tähän asti olen uskonut että kohdussa on elämää, mutta nyt jotenkin varaudun pahimpaan, torstaina lääkärineuvola ja perjantaina np-ultra.

Kiitos kaikille homejuuston ystäville tiedosta, että kuumana saa syödä. Neuvola täti sanoi vielä, että kotimaista uskaltaa just avatusta paketista syödä, jos kovasti mieli tekee. Mutta ei enää jos on jääkaapissa käyny avattuna... Jee, voi tehä vaikka homppari vihanneksia uunissa. Olikin ikävä jo tuota ihanaa juustoa :)

On kyllä kumma että joka paikassa taitaa olla omat np- suositus ajat. Täällä on 10-12 viikoilla. Samalla verikokeet.

Mandy Onneksi olkoon hyvistä ultra uutisista. Meillä onkin samana päivänä laskettu aika, kovasti jo etukäteen jännittää ehtiikö pikkunen tänä vuonna tulla maailmaan.

Onneksi olkoon myös muille hyvistä ultra uutisista. Ihanaa, kun kenellekkään ei oo tullu pitkään aikaan huonoja uutisia.

ON: Neuvolassa oli tänään eka visiitti, oli mukavaa saada lisätietoa ja vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Mulla tehtiin siellä vaan pissatesti, mitattiin paino ja verenpaineet. Ei ollenkaan hemoglobiinia, se kuulemma vasta verikokeissa np-ultran kanssa. Pissa testi oli puhdas ja verenpaineet 65/106, eli kaikki niissäkin hyvin. Ainut asia mitä lopuksi unohdin neuvolassa kysyä, niin onko teillä tietoa tuleeko tästä minun neuvolatädistä myöhemmin myös lapsen neuvolatäti? Oli niin mukava, että toivon asian olevan niin.

Helinä ja 7+5

Jennyli, Liinukka ja Tesmis: ihan samat fiilikset täällä. Kun pahoinvointi on hävinnyt, niin olen koko ajan pelännyt että kaikki ei ole hyvin. Mutta mulle on sanottu, että on ihan normaalia että oireet vaihtelee, eikä siitä voi mitään päätellä. Maanantaihin asti pitäisi jaksaa ultraa odotella, plääh. Mutta kun meitä on näin monta epäilijää, niin ei millän voi olla niin että kaikilla olis asiat pielessä! Eiköhän tässä turhaan pelätä.

Nallekarkki minä valvoskelen myös (ja näen painajaisia kun nukun). Ja sitten on ihan totaalisen väsynyt töissä. Työteho ehkä puolet normaalista, vaikka tällä hetkellä ei olis yhtään varaa laiskotella. Tänään olin metsässä taas, ja hyvä että jaksoin takaisin autolle kävellä vaikka en ollut kuin jonkun 5 tuntia. Energistä keskiraskautta odotellessa, eiköhän se sieltä meille molemmille joskus tule!

homejuustoja olen uskaltanut syödä grillistä, mm. pienen meijerin valkohomejuustoa. Olen ajatellut että on jo tosi huonoa tuuria, jos siitä listerian saa, kun se on melko hyvin kuumennettukin!

Kaunista iltaa!

donter 10+3

Ai niin, mitäpä olette mieltä, voiko alkuraskaudessa laskea ja nostaa veneen huoletta? huomenna olis ko. keikka edessä, ja avuksi lupautuneella on välilevy rikki ja sairaslomaa 2 viikkoa. Joten yksin olis mentävä.

donter No yritänkin itteäni skarpata, ettei voi olla niin huonoa tuuria, että taas kokisin keskeytyneen keskenmenon (2/10)...Ja sillon kyllä oli pitempään sellanen olo ettei kaikki ole kunnossa, jokin vaisto tai jotain. Nyt on ollu erilainen olo, vaikka nyt taas panikoin tuota lääkäriä ja ultraa...

Mä tulin kans kommentoimaan tota nt-ultra-asiaa kun se tuntuu tosiaan vaihtelevan niin kunnittain. Täällä (Helsingissä) nt-ultra tehdään viikoilla 10+0-13+6,mutta jos osallistuu veriseulaan,niin silloin nt-ultra tehdään jo viikoilla 10-12 ja mieluiten samana päivänä otetaan se verinäyte,että saadaan varmasti veren hormonipitoisuudet ja niskaturvotus päivälleen vastaamaan toisiaan. Joten toikin milloin ne verikokeet otetaan näyttää vaihtelevan kunnittain...

Bamse Mulla on tällänen neuvolasta saatu kopio "sikiöseulonnat- opas raskaana oleville" jossa sanotaan, "että rv9-11 otetaan verinäyte ja yleinen ultraääni vko 11-13". Juuri tän takia täällä kaiketi np-ultra vko 11+, että samalla voidaan ottaa vielä verikoe, jos siis veriseulaan haluaa...

Tesmis Meillä kysytään jo neuvolassa haluaako osallistua veriseulaan,niin osaavat antaa aikasemman ajan nt-ultraan sairaalasta. Jos ei veriseulaan osallistu niin sitten se nt-ultrakin siirtyy myöhemmäks. Mutta tosiaan HUS:lta tulleessä saatekirjeessä luki että veriseulan verikokeet pitää ottaa heti samana tai sitten heti lähipäivinä nt-mittauksen kanssa. Mutta siis outoa miten eri menetelmät on eri kunnissa,kun täällä nimenomaan painotetaan että kaikki kokeet pitää ottaa samaan aikaan ,että tulokset on luotettavia,niin toisessa kunnassa taas voi olla parikin viikkoa väliä... Eli mitenköhän luotettavia noi tutkimukset sit ylipäätään on?!

Bamse No joo kysyttiin täälläkin neuvolassa, et haluaako niihin veriseulontoihin, mut sit sanottiin vielä, et kannattaa siitä sit viel siel erikseen mainita. ugh. Niinpä, ei varmaan kamalan luotettavia, tai ainakin luotettavuus laskee jos ei oo mitään väliä millon ne otetaan, ja eri sairaaloissa eri käytännöt...ota näistäkin selvää :)

Yhteistyössä