***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 SYYSKUUSSA***

Azalea Täällä kans kuulutaan tuohon pelkääjä-porukkaan. Koko raskausaikaa on varjostanut erilaiset pelot, välillä enemmän, välillä vähemmmän. Menettämisen pelko on se suurin ja sitä lisää meidän lapsettomuustausta ja rankat hoidot. Alkuun pelkäsin keskenmenoa, sen jälkeen että sikiössä jotain poikkeavaa tai joku vika, nyt pelkään lähinnä myös tuota kohtukuolemaa tai synnytyksessä aiheuvia vaurioita ja kätkytkuolemaa. Joku pelko/murhe seuraa koko ajan mukana ja on vienyt nautinnon melkein koko raskaana olemisesta. Ei vaan mieli anna luottaa ja uskoa että me vihdoin ja viimein se vauva saadaan. Sen takia ehkä ylireagoin kaikista tuntemuksista ja epämääräisistä oireista ja pelkään heti pahinta. Aika kamalaa ja stressaavaa mutta niin se ihmisen puolustusjärjestelmä toimii.

Muiden pinoja en juurikaan seuraa, mitä nyt silloin tällöin käyn marraskuisissa kurkkaan kun ovat kuitenkin niin lähinnä meitä. Tammikuiset tuntuvat jotenkin "kaukaisilta" vaikka olisi hyvin mahdollista että itsekin synnyttäisin vasta tammikuun eli ensi vuoden puolella!
Olen huomannut että tieto lisää tuskaa ja jos muiden pinojen odottajilla sattuu jotain ikävää niin se lisää omia pelkoja entisestään. Parempi siis olla lukematta.

mimma Mulla ei ole koskaan olla varsinaista paniikkihäiriötä vaikka joskus oireillut olenkin siihen suuntaan mutta ahdistuneisuushäiriöstä (sosiaalisesta fobiasta) olen joskus kärsinyt. Tuostakin on jo vuosia aikaa mutta nyt raskauden aikana olen huomannut taas oirehtivani!!!!!! :( Ensin olin ihan ihmeissäni että miten yks kaks vuosien takaiset pelot valtaavat mielen mutta raskauden piikkiin laitoin. Neuvolassa tai missään en ole asiaa ottanut puheeksi enkä siihen mitään lääkettäkään siis syö. Yritän sinnitellä ajatuksen voimalla ja psyykkaamalla itseäni eteenpäin. Josko tämä synnytyksen myötä helpottaa, niin täytyy lohduttautua tai sitten hakeutua taasen hoitoon.
 
Jääräpää Tuo Clostridium on ns.antibioottiripuli eli kun antibiootti tappaa elimistöstä normaaliflooraa, pääsee ns.paha bakteeri jylläämään ja aiheuttaa ripulia. Joillain vanhuksilla se on tosi sitkeästi kun ovat laitoshoidossa ja siellä se helposti kulkeutuu kosketustartunnan muodossa huonokuntoiselta potilaalta toiselle. Terveelle ihmiselle ei ole vaarallinen, uskon ettet sitä kovin helpolla edes saa. Kotihoidossa olevilla ei ole edes tarpeen eristää potilasta. Hoidin viimeraskaudessa Clostridium-potilaita kaupunginsairaalassa, eivät olleet "raskaudelle vaarallisten" listalla. Sairaalabakteereista MRSA on sellanen ettei suositella olla tekemisissa altistuneen kanssa raskausaikana... Toivottavasti saat jotain tolkkua tästä sepustuksesta. Eli normaali käsihygienia ja olet turvassa! :hug: Ja vanhainkodissakin voit käydä kun muistat käsihygienian =)

(.) Soitin äsken saloon ja sain ajan istukkakontrolliin/kokoarvioon ens torstaiksi!!!=):wave: Ihanaa ku pääsee kattomaan vauvaa pitkästä aikaa :heart:

edelleen 26+6 :)
 
auringonpilkku kiitos huojentavista tiedoista nuohon clostridiumjuttuun liittyen!:).

Azalea minä taas seurailen joskus marraskuisia kun itsellä ultran mukaan la olisi jo 29.11 vaikka virallinen la onkin 2.12. Lokakuisissakin oon käynyt kurkkimassa. Marraskuisissa on tosiaan tapahtunut surullisia asioita viime aikoina.
 
Ihanaa iltaa kaikille =)

Piti käydä kylpylän vesissä rentoutumassa ja kävin samalla porealtaassa. Ei tullu siellä pieneen mieleenkään että olisiko edes saanut käydä=/ Muistelen että täällä oli joskus asiasta juttua, mutta miten se meni? Saiko raskaana ollessa käydä porealtaassa ollenkaan??
Nyt iski paniikki ja googlekin antaa monenlaista vastausta. Ahdistus meinaa iskeä.

Ja täällä kans yksi pelkääjä, monet asiast ahdistaa ja pelottaa. Paniikkikohtauksia tulee esim. isoissa kaupoissa joissa paljon porukkaa. Niitä olen koittanut vältellä ja käyn vain pikkukaupoissa. Mies käy yksin isommissa jos sieltä jotain tarttee. Lääkitystä ei ole vaivaan, eikä ole aikaisemmin näin paljoa vaivannut. Esim vain joulun aikaan kun on täpötäydet kaupat, niin silloin on tullut, mutta ei muuten. Nyt siis raskaus aikana pahentunut.

Jazzy&Morso
 
Tervehdys!

Paljon tullut taas tekstiä,täytyy myöhemmin lukea ihan ajan kanssa.
Vakuutuksista kyselisin että miten ootte saanu noita päätöksiä?
Me haettiin Tapiolasta,mut ei saanu,syynä oli ensimmäisessä raskaudessa ollut raskausmyrkytys.
Mietittiin vaan että hakeeko muualta vai vastaako kaikki noin?

hara 26+0 poks!
 
Torstai-iltaa kaikille!

Neitoperho: Meillä on vähän vajaa kaksivuotias ja vähän vajaa kolmevuotias kissa. Ollaan opetettu niitä nyt ihan silleen että se huone, missä vauvan kaikki tavarat vaunuista lähtien tällä hetkellä on (siitä tulee vauvan huone kunhan päästään sisustuksessa niin pitkälle :rolleyes: ), pidetään päivisin kun ollaan kotona auki (muutoin kiinni). Sit vaan aina heivataan suht kovakouraisesti kisut pois jos ne menee kiellettyihin paikkoihin nukkumaan. Voi olla, ettei noi kissat koskaan opi lopullisesti, vaan kokeilee välillä onneaan, mutta kyllä ne jo nyt ainakin tietää tasavarmasti, että noihin uusiin paikkoihin ei mennä nukkumaan. Sitten jos alkaa näyttää huonolta, niin laitan just hyönteissuojaa vaunujen peitoksi ja pinniksiinhän saa niitä kissaesteitäkin. Jotenkin en myöskään jaksa uskoa, että kissat hyppäisivät noihin paikkoihin kun vauva niissä nukkuu, mutta parempi niitä on kuitenkin ankaralla kädellä kouluttaa ja sitten vauvan synnyttyäkin tarkasti vahtia - olisi kamalaa, jos jotain tapahtuisi!

Mulle ei vauvan asennosta sanottu mitään rakenneultrassa, enkä sitä niistä kuvistakaan osaa itse päätellä. Vauvan liikkeiden pohjalta oon itse tehnyt sellaisia päätelmiä, että vauva on nyt jo toooooosi pitkään (ainakin kolme viikkoa) ollut pääasiassa raivotarjonnassa, koska kaikki kovimmat potkut ja muljaukset tuntuvat kohdun yläosassa. Alaosassa tuntuu vaimeampia "potkuja", epäilen niitä nyrkin heilautteluiksi.. :D Tottakai vauva välillä heittää kuperkeikkaa ja kääntyilee, mutta pääsääntöisesti siis kuitenkin epäilen hänen viihtyvän raivotarjonnassa. Lisäksi potkut tuntuu enimmäkseen vasemmalla puolella vatsaa, joten joko istukka peittää just ton oikean puoleisen ylävatsan kohdan tai sitten vauvalla on ihan selkeä suosikkiasento.

Lasten suhtautumisesta: Meillä esikoinen (6v) selkeästi jo tajuaa asian ja oli mun raskauden muutenkin jo arvannut ennen kun sille edes kerrottiin asiasta. :D Välillä hän juttelee vauvalle mukavia tai soittelee soittorasiaa, joskus hetken jaksaa tunnustella liikkeitä. Enemmän esikoinen pohtii omaan elämäänsä tulevia muutoksia ja sitä, ehtivätkö äiti ja isi enää ollekaan olemaan hänen kanssaan. Toisaalta odottaa myös hirveästi jo sitä, että pääsee jäämään puolipäiväiseksi eskariksi päiväkodissa.. :)

Oonkohan mä uittanut niitä testiliuskoja siellä pissassa tarpeeksi pitkään.. :O Th antoi mulle tosi surkeat ohjeet ja mä en noita oo esikoisen odotusaikaan itse käyttänyt lainkaan. Ei sanonut mitään ajasta, kuinka kauan niitä pitää lillutella. No, kaksi kertaahan mä oon vasta neuvolassa niitä testejä tehnytkin, ekan kyllä lilluttelin huolella, mutta toisella varmaan alle minuutin. :/ Täytyypä seuraavalla kerralla olla kärsivällisempi!

Porealtaista en osaa sanoa mitään, mutta muistelisin, että ei kait ne kauheen vaarallisia olleet? Cisuko se oli, joka ainakin alkuraskaudessa kävi kylpylässä.

Jaaha, huomenna vielä töihin ja sitten oiskin viikko pulkassa ja seitsemän työviikkoa vielä edessä ennen äippälomaa. Jee! :)

mamadread ja ihme 24+6
 
mä käyn ainaki lukemassa syyskuisten pinoa..siitä pinosta mä sillon alkuvuodesta putosin pois ja tänään ois sen vauvan LA...aikasemmin aattelin et on varmaan vaikee päivä mut en oo oikeestaan ajatellu asiaa. Tää tuleva vauva varmasti helpottaa oloa, varsinki ku melko pitkällä jo ollaan =)

tänne kans aina välillä iskee hirveitä pelkoja..eniten ne liittyy just kohtukuolemaan tai synnytyksessä tapahtuviin ongelmiin tai sit kätkytkuolemaan..pitäis vaan yrittää elää päivä kerrallaan ja olla rauhallisesti

aini, terkka tekstas aamulla et sokerirasitus arvot oli kaikki ok =) eli muuten vaan vauvelin kasvetaan omilla käyrillä, hehehe.

fanttomi & 27+0 :heart: (8 viikkoa mammaloman alkuun)
 
unohin eilen torstaina käydä poksumassa.ja neuvolaki oli eilen,kaikki iha loistavasti:wave: :pissa puhdas,rr 110/72,hb 143!!,painoa tullu kuukaudessa 1,4kg,yht koko aikana n 6kg,sf 25 ja vauvan syke 135-144.supistelee taas aika paljon,etenki istuessa ja samoin kävellessä.niimpä lenkkeiy on taas jääny pois|O , jos koittas varovasti alottaa taas huomenna.ja syömiset pitää saada kohilleen,vedän iha mitä sattuu,kaikki maistuu.ihme ku ei painoa ollu tullu kuitenkaa tuon enempää kuukaudelle.luen huomenna muitten jutut tarkemmin,nyt tuli vaan (.)..öitä!

murunen&nappula 27+1
 
mamadread Se liuska kastetaan siihen virtsaan siten et kastuu kunnolla nostetaan pois, pidetään vaakatasossa (esim. paperin päällä) ja luetaan se tulos kun 1min on kulunu siitä liuskan nostamisesta pos sieltä virtsasta.
 
Wau!! Klementine Vähänkö mahtavat viikot!!! :p Voi vitsi kohta mäki kolkuttelen jo noita kolmen kympin viikkoja... :LOL: tai onhan tässä vielä kolme viikkoa.

Tein aikani kuluksi tälläsen ku huomasin et oon ollu joka raskaudessa suurinpiirtein samana päivänä neuvolassa, eli rv, vauvan paino, SF, oma paino.
1: rv27+0, reilu 1kg, SF 26,0cm, +9,3kg
2: rv26+6, ??? , SF 23,0cm, +8,7kg
3: rv26+6, ??? , SF 24,5cm, +3,3kg

auringonpilkku POOOOKS 27+0!!!! :heart:
 
Nuoki riippuu liuskoista käsittääkseni. Ainakin osassahan on niin, että jotain tulosta voi tulkita jo aiemmin ja toista sitten tulkita vaikka minuutin päästä. Meillä ainakin ihan siinä purkin kyljessäkin lukee ohjeet, ite oon kerrannu siitä. Lisäksi kannattaa kysyä siltä neuvolan työntekijältä, jos tuntuu ettei muista.

Mulla kans loppu tuo ihme virtsankarkailu noiden lantionpohjalihasharjotusten myötä, mitä Azalea tuossa mainitsikin. Aika pienellä vaivalla siis sai ärsyttävän vaivan kuriin..voin vaan kuvitella, että jos nyt raskausaikana nuo hormonit ja muut vaikuttavat tuohon lantionpohjalihastouhuun..niin mitähän se on synnytyksen jälkeen (jos alakautta tulee):whistle: Sillon taitaa olla vähän pitempi treeniaika sitten, että saa ongelmat pois..noh, onneks tuo on tosi helppoa. Ei tartte ku muistaa.

Pelkoja mulla ei oikeen juurikaan ole. Mullahan sillon alkuraskaudesssa vuoteli sen viikon, niin jotenkin siitä tuli se että ei sille mitään mahda jos jotain sattuu. Nyt tietysti mahtaa sen verran, että sairaalaan pikaisesta menosta on paljon hyötyäkin, mutta noin muuten..jos jotain on sattuakseen niin sitten se tapahtuu. Pieni pelonhäivähdys mulla oli tossa ihan pahimmassa muuttotohinassa illalla, kun tuntui että mahassa on liikuskeltu vähemmän eikä heti alkanu se potkuporina mahassa kun makoilin selällään sohvalla (se on mulla takuuvarma keino saada liikettä tuntumaan). Mutta sitten tuli niin kunnollisia potkuja, että meni sekin ohi. Huomasin kuitenkin, että tosi rasittuuneena noita liikkeitä oli ehkä vähemmän tai sitten yksinkertaisesti niitä ei ehdi tarkkailemaan kun on koko ajan heilumassa vauhdilla. Ja jos stressaa, niin lähen metikköön kävelemään:saint:

Huomaa, että on tässä raskauden myötä mielikuvat alkaneet syntymään ja näkeminen itsensä hoitotilanteissa. Nää kaiketi on niitä tärkeitä, varsinkin kun näin esikoista odottaa. Aika pitkään mulla kuitenkin kesti, että kuvittelen miltä kaveri näyttäis ja muuta vastaavaa..ehkä tämä pitkä odotusaika on tosiaan tarpeen vaikka kuinka on suunniteltu lapsi. Kaikista hauskinta on, että varsinkin unissa aluksi näin itseni tosi tumpelona ja aina mulla oli vaipanvaihdossa ongelmia ym..mutta nyt osaanki jo sen tilanteen unissani:D Ehkä nämä mun ns. pelot tai oikeastaan osaamattomuuden tunteet liittyy pikemminkin siihen vauvan hoitoon. Jotenkaan ei haittaa yhtään, kun tietäähän sen että kaikki sen kuitenkin oppii ja jotenkin sitä odottaa jo kovasti, että pääsis tutustumaan millanen tyyppi meille on tulossa. Ja oisko se tyttö vai poika, sekin ois kiva tietää=)

Mukavaista viikonloppua kaikille, vaikka melko sateiselta se taisi näyttää koko maahan:wave:

-metsis 27+1
 
Valitusta ja avautumistapainosta: kävin eilen vaa'alla ja aloin melkein itkeä - siis ihan oikeesti. Painoa olisi tullut eilisen mukaan tasan 10 kg koko raskauden aikana! Eikä siinä vielä kaikki mutta kun kaikki on tullut 5.7. jälkeen! En tajua, koska oikeasti musta ne on kaikki tullut vatsaan ja tisseihin. Selkään on tullut ihan minit jenkkakahvat ja reidet ehkä vähän turvonneet, mutta samat housut mahtuu hyvin päälle, jotka olen kesällä ostanut siis pepusta reisistä yms. eikä mitkään neuleet yms kiristä. Eli siis en mielesäni näytä muuten turvonneelta :( Sormuksiakin pidän edelleen.

Mutta ei ne maha ja tissit ole voinut kerätä kymmentä kiloa :( No onneksi tänään aamulla näytti jo kilon vähemmän...että 9 kg vasta. Tämä ei siis ollut rutinaa sen takia, etteikö kiloja saisi tulla (tätä vauvaa en vaihtaisi pois, vaikka painaisin kiljoona kiloa :p ), mutta en vain käsitä, että mihin ne kilot ovat menneet? Siksi oli aika isku vasten kasvoja lukema vaa'alla, kun odotti, että ehkä 2 kg enemmän kun kuukausi sitten neuvolassa...

Miten teillä muilla on tullut? Näkyykö ne jossakin muuallakin kuin mahassa?

Azalea ja Luru 26+6
 
Noista ketjujen lukemisista vielä,e ttä oon tykänny joskus käydä lukemassa noita pitemmällä olevia..elokuisia luin sillon kun heillä alko synttärihulinat ja muuta. Noissakin mulla on se, että parempi jättää ne synnytystarinat lukemati. Niissä vois melkeen heti lukea että "helppo" ja "vaikea", näin ollen voisin lukea vaan ne ns. helpot:p Mulle tulee nimettäin sitten painajaisia niistä vaikeemmista tapauksista..

Painoa en oikeen tiiä paljonko on tullut, nyt sitä on selkeesti kyllä kertynyt enemmän ku aiemmin. En uskalla mennä puntarille:whistle: Mulla kertyy tuota nestettä ympäri kehoa aika kivasti ilman raskauttakin, joten on sormet vähän nakkimaiset ja jaloissa kans näkyy nestettä. Vatsa-alue mulla on kuitenkin semmonen kiinteä pyöree pallo, ne rasvat on samat siellä missä ennenkin. Jonkun verran huomasin, että oisko jalkoihin jotakin ylimäärästä tullut, mutta tuotakin on niin vaikea sanoa kun kerrytän sitä nestettä myös reisiin. Eli saatan siis toisena päivänä olla eri näkönen ja olonen, kun toisena. En jaksa tuosta painosta stressata, paitsi sitte ku käyn puntarilla:D Mulla vaikutti noihin syömisiin selkeästi tämä muuttourakka ja muut hommat, että on tullu enemmän syötyä mm. suklaata. Vaikka en tiedä miten se siihen muuttoon liittyy, kai se on joku tekosyy. Toisaalta kun sitä kuitenkin syö terveellisesti, niin haittaako se jos sieltä nyt kiloa vähän kertyyki. Enemmän oisin huolissaan, jos pääasiallinen energianlähde sitten ois kaiken maailman herkut ja niitä joka päivä, niin sitten kannattaa enemmän kiinnittää huomiota siihen syömiseen.

Jahas, pitää lähteä tästä lintsailemasta. Mulla on entisen asunnon muuttosiivous melkeen pulkassa, joten eiku jatkamaan..sitte oiski koko homma siinä!:wave:

-metsis 27+1 taasen
 
jazzy82: mä ainakin kävin porealtaassa esikoista odottaessa, oli suunnilleen samat viikot kuin sulla nyt. Ja ei siis mitään haittaa ole tietääkseni siitä, ainoastaan silloin jos paikat on auenneet mutta muuten sen ei kyllä pitäisi vaikuttaa mihinkään. En sitten tiedä jos jossain sanotaan että ei saisi. Mulle siis Australiassa silloin sanottiin että kylpeä saa niin paljon kuin jaksaa mutta SAUNA on tosi vaarallinen :D En sit viitsinyt väitellä kätilön kanssa, vaan saunoin minkä jaksoin ja siinä oli yleisissä saunoissa ausseilla ihmettelemistä kun raskaana oleva suomalainen otti kunnon löylyjä!! :D :D
 
Painoa on mulle tullu ekan huhtikuisen neuvolan jälkeen tasan kahdeksan kiloa, sormet ja jalat ei ole turvonneet, mutta rinnat ovat kasvaneet huimasti ja tietty vatsa :D Ehkäpä osa on mennyt reisiin ym., mutta vaatteiden kanssa ei ole ollut hankaluutta. Kauheesti yli kymmentä kiloa en toivoisi, mutta onhan tässä vielä aikaa paisua... Liikuntaa oon edelleen pystynyt harrastamaan, eikä olo ole varsinaisesti "läski", joten ihan ok fiilikset on nykyisestä painosta.

Haitula 29 + 1
 
Heippa kaikille ja Jennylille :flower: ultrakuulumisista!

Ihan ekana tosta painosta.. mulla on jo nyt tullu 10 kg, vaikka en olevinaan mitään ylimääräsiä syö. Esikoisen aikaan tuli 20 kg ja ihan samaa en kyllä haluais.. :ashamed: Muuten ei ahista nuo kilot, mut se neuvolan punnitus, voi kamala!

Omaa oloa: väsyttää! Ihan uskomatonta taas tämä jaksamattomuus.. Töissä voisin nukahtaa istuilleni, ja illat on ihan tuskaa kun ei saa päikkäreitä nukkua. Sit kun saa pikkumiehen nukkumaan, niin ei enää väsytäkään ja yöllä heräilee yms. Ens viikolla on neuvola, niin täytynee siellä taas vähän jutella tästä. Samoin selkäkivut ja supistukset on palanneet kuvioihin. Töitä olis ennen lomaa ja äippälomaa jäljellä reilut 4 viikkoa, joten ei enää paljoa! Mut en epäröi ottaa vastaan saikkua jos tarjotaan, oon niin kypsä tähän väsymykseen.

Meillä ei esikoinen vauva-asiaa varmasti ymmärrä. Silittelee ja suukottelee kyllä mahaa jos kysyy, missä vauva on, mut siinäpä se. Hoidossa ihanasti hoitaa pienempiään (poitsu on siis 1 v 6kk), joten jospa olis samanlainen sit pikkusiskollekin. :heart: Nyt on alkanut enempi mietityttään tuo kahden pienen kanssa pärjääminen, etenkin kun uhma on alkamassa ihan kunnolla! Täällähän oli onneksi muitakin kellä lapset pienellä ikäerolla, niin vertaistukea on toivottavasti saatavilla. :attn:

-Martta 28+1-
 
Heipsis kaikille

Auringonpilkku kivasti oot tehny tollasen taulukon =) siitä kiva seurailla noita raskauksia ja kuinka jokainen on omanlaisensa..

painosta oma vaaka näyttää että nyt olis tullu alusta 7kg, mutta neuvolan vaaka näyttänyt aina vähän omaa vaakaa enemmän..no maanantaina saa tietää mikä on todellinen luku :whistle: ensimmäisessä raskaudessa mulle tuli yhteensä 15kg ja toisessa 20kg..nyt ei tarviis ihan niin paljoo tulla, mutta en jaksa kyllä alkaa seuraan että mitä syön:ashamed:

lantionpohjalihaksista täällä ei niitä paljoo treenata...alkaa heti supisteleen, kun niitä koittaa tehdä :kieh: yritän silti joka päivä edes vähäsen...

(.) täällä supistelee aikasta paljon :( kurjaa, kun ei uskalla edes lenkille lähtee ja neuvolasta sanottiin että jos ei nyt viikonloppuna rauhotu niin tayssiin tarkastuttaan tilanne...mulla on maanantaina illalla se lääkärineuvola, joten yritän sinne asti ottaa rennosti, jos vaikka nää pikkusen helpottais..mulla kun se ronkkiminen on yleensä aiheuttanu supistuksia,niin nyt en haluais niitä yhtään lisää : /

vakuutuksesta hain Ifiltä odotusajan vakuutuksen ja viikossa tuli myöntävä päätös..maksoin sen heti, niin on varmasti heti voimassa

martta09 täällä ollaan kans aika väsyneitä..nuorempi (nyt 1v5kk) pitää kiireisenä, kun koko ajan saa olla perään katsomassa..ja uhma tosiaan iskee päälle ja kovaa..on niin tempperamenttinen luonnekkin..vähän mietityttää miten reagoi kun vauva tulee taloon :whistle: mutta eiköhän tuo neiti tilanteeseen sopeudu...vanhempi (5v) odottaa vauvaa jo kovasti

lumi-enkeli ja aarre 27+3:heart:
 
Azalea Mä taidan johtaa reippaasti tuota painonkeruu-porukkaa. Mulle on tullut nyt yhteensä noin 14 kg!!!!!!! :ashamed: Alkuraskaudessa painoa tuli ropisemalla, keskivaiheilla tahti alkoi rauhoittua ja tasoittua.
Painon kerääntyminen on niin yksilöllistä ja johtuu monista seikoista ettei se ole oikein vertailukelpoinen asia vaan jokainen on tapauksensa. Mulla ainakin paino on kertynyt tasaisesti koko kroppaan, toki vatsaan ja rintoihin on ehkä tullut suurin osa mutta eivät nuo reidet ja takapuolikaan ole jääneet paitsi. Mammavaatteita jouduin ostaan jo ihan alussa ja muutenkin vaatekaapin sisältö tuli uusittua parin kuukauden välein nopean painonnousun takia. Mutta lähtötilanteessa olin hoikka/normaalipainoinen enkä vieläkään nyt mikään valtava vaikka kieltämättä vaa'an lukemat ja alasti peilin edessä seisominen on joskus kauhun paikka.
Mutta eihän tuo kaikki paino koostu pelkästään vauvasta ja kohdusta tai edes ylimääräisestä läskistä vaan myös nesteen keräytymisestä ja veren ohenemisesta yms. On niin monia asioita jotka painoon vaikuttaa ja niistä osaan ei itse edes millään pysty edes vaikuttamaan. Ei ne vaa'an lukemat kerro koko totuutta normaali tilanteessa niin ei mielestäni raskaudessakaan. Olen todennut että turhaan sitä painoa stressaa ja murehtii, se on ihan sama mitä se vaaka näyttää tai paljonko kiloja kertyy kunhan nyt ei ihan omaa tai sikiön terveyttä vaaranna. Kilot kuuluu asiaan, toisille tulee luonnostaan enemmän, toiset pääsee vähemmällä. Toki itse voi siihen jonkun verran vaikuttaa mutta kaikkeen painonnousuun ei.
Joten älä huoli Azalea, nauti raskaudestasi ja murehdi kiloja sitten vasta synnytyksen jälkeisessä elämässä!!!! :hug:

Cisu 28+4
 
Moikku kaikille!
Jennylille onnea ultrasta! Ihania kuvia pikkuisesta :heart:

Painosta Mulla tullut painoa 14kg, kahen viikon takaisen nla käynnin jälkeen en oo sit usklatanukkaan käyä vaa´alla... Oikeesti. Mulla tulee takuulla se 25kg tätä menoa!!!
Kyllähän sitä tulee karkkia syötyä, ja kerran viikossa meillä on "sipsi ja dippipäivä". Mut muuten syön terveellisesti, itsetehtyä ruokaa, kuitupitoista ja marjoja ja hedelmiä.
Nyt alkaa oleen turvotustakin jo, ei voi pitää sormuksia. Lenkille tai jumppiin en ole päässyt supistelujen takia... :mad:
Mutta kerkeän mä sitten taas niitä kaloreita laskeen kun on synnyttänyt ja pääsee taas jumppiin ym... jos haluaa ;)

Liikkeistä meillä liikutaan kovasti. Pari päivää viikossa saattaa ollaa hiljasempaa, mutta silloinkin tuntuis et pikkuinen ois kääntynyt että potkii tuonne alas. Liikkeitä kuitenkin tuntuu mut ei niin isoina ja voimakkaina kuin silloin kun on rt:ssa. Hiljaisten päivien jälkeen sitten potkitaan ja liikutaan joka kerta kovemmin ja kovemmin. Toissa aamuna heräsin klo. 6.00 EKA kerran potkuihin.
Ihana tunne :heart: Toki se on potkinut kun olen veskiin yöllä noussut mut en ole siihen herännyt :)

Piti tässä vielä jotain vielä kommentoida, mut tuli niin nälkä kesken kirjotuksen et ei auta kun syömään ruveta :p

Ihanaa viikonloppua kaikille!

Julia82+kultapossu rv 29+0 POKS! :heart:
 
Hei pitkästä aikaa!
Olen kyllä käynyt lukemassa pinoa, mutta olen niin kauhean laiska näköjän kirjoittamaan kuulumisia... :ashamed:

Ihania masukuvia oli laitettu.. itsekin olen ottanut muutamia kuvia, mutta pitäisi vielä viitsiä siirtää ne koneelle.

Ainakin Metsätähtönen ja What ovat muuttaneet uuteen kotiin, Onnea :flower:
Rialle tsemppiä uuden kodin etsimiseen, toivottavasti mieluinen löytyy ennen marraskuuta.

Mannalle halit :hug:, itsekin olen monesti miettinyt, että mitä jos talo palaa. Paljon muistoja menisi samalla taivaan tuuliin :(

Ciculle Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista :heart:

Lollille lohtuhalit :hug: Vesivahingot on kyllä inhottavia.

Aarteeni: Hienoa että kaikki oli kunnossa kontrolliultrassa

Nallekarkki: Toivotaan, että tälläkertaa kaikki menee hyvin loppuun saakka :heart:

Jennylillekin onnittelut hyvistä ultrakuulumisista, ihania kuvia :heart:

Lilian: Onneksi tytöllä ei ollut aivokalvontulehdusta. Mikä hänen vointi on nyt? Toivottavasti niskasärky on hellittänyt.

Cicu taisi kysellä kohdunsuun nippailusta. Minulla ainakin on sellaista ollut aika useasti. Varsinkin jos on kovasti ollut touhua päivän aikana. Luulen niiden johtuvan vauvan liikkeistä. Minulla on kylläkin kohdunkaula lyhentynyt ja kohdunsuu pehmentynyt, mutta ne varmaan johtuu enemmän supistuksista.

Marrari: esikko oli monesti poikittain neuvolassa käydessä, mutta melkein koko raskauden oli kylläkin perätilassa. Kääntyi joskus 36 viikolla raivotarjontaan... Toivon kovasti, että tämä masuasukki kääntyisi vähän aikaisemmin. Liikkeitä tuntuu kyllä sen verran ympäri mahaa, että taitaa vielä pyöriä asennosta toiseen..

Murusellekin onnittelut hyvistä neuvolakuulumisista :heart:

Äitiysloman aloitan 28.10, paitsi että on hyvin todennäköistä että olen s-lomalla siihen saakka. Ensi tiistaina on kontrollikäynti kohdunsuun tilanteen vuoksi, enkä jostain syystä jaksa uskoa, että lääkäri käskee töihin, kun olen ollut jo 5 viikkoa s-lomalla... No sen näkee sitten.

Hankinnoista joku kyseli, meillä on oikeastaan kaikki tarvittava esikon ajalta. Itkuhälytin ja rintareppu on vielä hankkimatta (lainattiin kaverilta ekalla kerralla).

Vauvan vaatteet ajattelin pestä, ne on kuitenkin olleet laatikossa kolmisen vuotta, joten on varmasti vähän ottaneet pinttyneen hajua. Huuhteluainetta en ole käyttänyt pitkään aikaan vaatteissa, esikolla on herkkä iho, joten sen käyttö on jäänyt siitä syystä.

Vauvan liikkeitä olen nyt alkanut kuulostelemaan. Välillä on hiljaisempia päiviä, mutta sitten taas jytätään kunnolla. Liikkeitä tuntuu ympäri mahaa, joten en osaa sanoa, miten päin hän siellä majailee. Välillä tuntuu, että vauva yrittää tulla mahasta läpi, niin kovasti pönkää ja änkää.. kylkiluutkin on alkaneet saamaan osansa potkuista/ iskuista. Hikottelee kovasti, useaan kertaan päivässä. Samoin teki esikko aikoinaan.

Hikkaillaanko teillä muilla kuinka paljon?

synnytystä olen alkanut pohtimaan vähän enemmän. Lähinnä kivunlievitystä. Esikon synnytys oli aika pitkä, ponnistusvaiheessa olin jo aika väsynyt ja lopulta pieni syntyi imukupin avustuksella.
Silloin lääkäri sanoikin että seuraavan lapsen kohdalla pitää tehdä synnytystapa-arvio äippäpolilla.

Lantionpohjalihakset, hmm.. pitäisi varmasti treenata enemmän, mutta se tuntuu aina vaan unohtuvan. Tiedän kyllä ettei ne aivan kehnossa kunnossa ole, mutta ei missään parhaimmassakaan :ashamed:

Vauvan kotiintulo vaatteiksi ajattelin ottaan bodyn, potkuhousut, villapuvun, tumput, villasukat, myssyn sekä toppapuvun. Kasvojen suojaksi autoon mennessä sitten harso.

Esikon (3,5v) suhtautuminen vauvaan vaihtelee päivittäin. Välillä kertoilee, kuinka sitten auttaa vauvaa ja neuvoo kaikissa asioissa (isoveljen työ kuulema). Mutta välillä sitten sanoo, että tyhmä vauva..

Muista kk-pinoista olen seurannut Marraskuisia ja lapsettomuuspuolelta Kympin hoitoja.

Sitten esittelygallupiin:
Olen 36 v, mies 37 v. Asustellaan entisen Oulun läänin eteläosassa pienessä kaupungissa. Ensimmäisen lapsen sain 33 vuotiaana. Asustelemme v. 2004 rakentamassamme omakotitalossa n. 2 km keskustasta. Naimisissa ollaan oltu vuodesta 2002 ja yhteiseloa miehen kanssa vuodesta -91!! Eli aivan kakarasta lähtien ollaan pidetty yhtä. Työskentelen sihteerinä valtion hommissa. Lemmikkejä meillä ei ole, kissarouva muutti vihreimmille metsästysmaille pari vuotta sitten, emmekä ole sittemmin ottaneet uutta lemmikkiä.

Ensi viikolla olisi sitten kontrollikäynti neuvolalääkärillä ja katsotaan kohdunsuun tilanne. Samalla käyn neuvolatädilläkin, kirjoittelen sitten omaa napaa enemmän.

Mukavaa syyskuun loppua kaikille joulukuisille :heart:

Nipsu ja Muru rv 30+0 :heart:
 
Painon kokonaiskertymästä en osaa sanoa, mutta rintoihin se ei ainakaan ole tullut :( Niissä ei vain kertakaikkiaan näy pienintäkään muutosta alkutilanteeseen nähden! Saapa nähdä, miten imetyksen käy, jos eivät rauhaset kasva ollenkaan... Mutta naamaan rasvaa tuntuu kertyneen kyllä. Moni sanoo mun poskien "pyöristyneen silleen söpösti" :p Tosi kiva.

Täällä on myös oltu tosi väsyneitä viime viikot. Bussilla meinaan ajaa joka kerta pysäkin ohi, kun nukahdan ja töissä ajatukset ei kertakaikkiaan pysy kasassa. Nyt vielä näyttää iskevän se syysflunssa tähän viikonlopun ratoksi :snotty:

Mammajumppa alkoi eilen ja tosi jumissa kyllä tunnun olevan! Lantio on tosi kipeä ja tuntuu kuin luut siellä risahtelisivat irti toisistaan! Toivottavasti noista jumpista on jotain hyötyä.

Liikkeitä on nykyään paljon ja meidän toukkanen ei ainakaan ole vielä ankkuroitunut mihinkään asentoon. Sen verran sujuvasti muljauttelee itseään puolelta toiselle niin, että pallo vain näkyy pään (tai takapuolen) kohdalla :D Ja potkuja satelee joka suuntaan.

neitoperho & toukka 26+0 *POKS*
 
Jennyli Mun iäksi vois päivittää 29. Tänään siis muuttuu. :)

Jumpista Mä oon käynyt nyt kolme kertaa odottavien äitien vesijumpassa. Tykkään kyllä kovasti. Jotenkin tuo vesi on mahtava elementti tähän olotilaan. Pomppiessa on niin kevyt olo.

Painosta Mun mielipide on, että ei siitä painosta kannata panikoitua. Aika usein se karisee synnytyksen ja imetyksen myötä. Toki yksilöllisiä eroja on. Mun kaverille tuli raskausaikana yli 20 kg ja vauvan ollessa kuukauden, painoi kaverini saman verran kuin ennen raskautta. Mulla meni muistaakseni 3 kk tuohon ja sitten se menikin jo alle. Nyt painoa on tullut n. 7 kg.

Onnea poksujille! Ainakin Julia, neitoperho, klementine, auringonpilkku ja nipsu! :heart:

Mandy ja pallero 26+0 POKS!
 
HEIPÄ HEI JOULUKUUN MAMMAT!

Tulin mainostamaan kaikille raskausdiabetes-diagnoosin saaneille "meidän omaa pinoa".
Pinossa voi kysellä tyhmimmätkin kysymykset ja jakaa omia tuntemuksia ja kokemuksia tästä askarruttavasta asiasta.

Tervetuloa keskustelemaan!
Keskutelun löytää otsikolla "RD odottajat 2010-2011" tai tämän linkin alta:
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1836318-rd-odottajat-2010-2011-a/

Toivottelee
Bubbeli lokakuisista
 
En olekaan muuttohässäkän vuoksi käynyt täällä pitkään aikaan. Nopeasti katselin, mistä nyt puhutaan :)

No ensiks esittely. Täytin tänää 31 ja mies on 30. Yhdessä ollaan oltu jo lukioajoista, mutta vasta nelisen vuotta sitten päästiin naimisiin ja nyt olis eka lapsi tulossa. On mennyt opiskeluissa ja harrastusten parissa tuo alkunuoruus :D Muutettiin nyt molempien töiden perässä Turusta pois Kanta-Hämeeseen. Tai no miehen työ siihen enemmän vaikutti - mähän olen kohta äitiyslomalla. Kävihän toi työmatka-autoilu jo rasittavaksi muutenkin. Mä olen valtiolla töissä erikoistutkijana ja mies kunnalla hommissa. Eläimiä ei ole molempien allergian vuoksi (muuten oliskin kissoja - kyynel :) ). Mitäköhän sitä vielä kertois... harrastuksina on kuoro/kansanlaulu, vaellus, keramiikka, liikunta (lähinnä elixia ja kesällä lenkkeily) ja käsitöitäkin yritän välillä ehtiä tekemään.

Mulle voiskin siis päivittää: Synnytyssairaala on Kantahämeen keskussairaala (käsittääkseni) ja ikä 31


Olin tänään neuvolassa viim. kertaa Turussa ja oli myös lekuri paikalla - ja olikin muuten outo tyyppi :D Oli ensiksikin ihan törkeesti myöhässä ja sen lisäksi juttelit mulle ummet ja lammet omista lapsistaan ja lapsenlapsistaan ja mitä ikinä keksikin. Mä olin, et joo, tarttis täs töihinkin vielä ehtiä... No parempi tuollainen lääkäri kuin joku hapannaama :) Kaikki oli hyvin. Hemoglobiini 124, kohdunsuu ok, verenpaine normi, jne. Sain taas kommenttia lääkäriltä, että onpas vauvelilla voimakas syke :D Ehkä mun liikkuminen vaikuttaa typyynkin. Toivottavasti on vahva sydän tuosta päätellen.

Mulle on painoa tullut alusta lähtien n. 7.2 kg - ekasta neuvolasta lähtien 4 kg. Lihoin ja turvoin jo ennen ekaa neuvolaa mm. sen jatkuvan pahaolo-syömisen vuoksi (ja tissit turpo). Edellisestä kerrasta 5 viikon aikana on nyt tullut 2,5 kg. Eli ihan ok. Mulle paino on kyll mielestäni mennyt tuohon mahaan ja tisseihin. Muuten ei ole mitenkään läski olo. Tänään just mietin, kun söin lounasta, et miten tässä pystyy edes lihomaan, kun ei JAKSA syödä. Siis maha tulee täyteen tosi nopeesti, etenkin jos vertaa siihen, millaisia annoksia oon normina pystynyt vetämään. Ja mä oon itseasiassa nyt tietoisesti syönyt enemmän/useammin kuin, mitä oikeasti olisin mielestäni kaivannut ravintoa tai näläntunne olisi indikoinut. Tähän on kannustanut etenkin se, kun mies huolehtii joka päivä, et oleks sä muistanut syödä tarpeeksi. Et en tajuu - parempi näin tietty. Yleensä mulle tuppaa painoa kertymään helposti ja lähtöpainokin oli normipainon rajoilla.

Mä tunnen kyll olevani elämäni kunnossa, jos ei ota huomioon sitä, että ei uskalla samalla teholla harrastaa liikuntaa. Ei supistuksia eikä mitään. Muuttokin oli ihan ok. En tietty ite kannellu mitään painavia huonekaluja, mutta paffilaatikkoja kyllä kantelin ja kävelin portaita ylös alas (vaikka oma äiti olikin koko ajan paniikkinappula pohjassa). Mä oon sitä mieltä, et parempi kuin touhuaa kun kerta pystyy, kuin et lojuis olmina sohvanpohjalla. Vanha kämppä tuli siivottua ja uutta pitäisi nyt alkaa järkkäämään.

Hikkaa en ole tuntenut. Mut kyllä tuolla mahassa paljon muuten myllätään.
 

Yhteistyössä