***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 SYYSKUUSSA***

heipat!

täällä on nyt sitten aloitettu kotiäiteily kokopäiväsesti,enää ei oo töitä ja saa keskittyä esikon kanssa oleiluun ja mahan kasvatukseen :)

Sokerirasituksessa kävin mäkin sillon viime viikolla,ja siellä oli kaikki arvot ok.

Tarjonnasta: meillä on ollut kahella viimesellä kerralla vaavi raivotarjonnassa,neukkutäti on sellanen höslä,niin se on ultrannu molemmilla kerroilla,niin on saatu varmuus siitä että pää alaspäin ollaan ainakin tällä hetkellä.mulla tuntuu kans liikkeet tosi alhaalla,vaikka pää alas onkin.
Mä hommasin itelleni stay up-malliset tukisukat,ja voin suositella kaikille lämpimästi jotka kärsii kipeistä jaloista ja puutumisesta niissä yms.!!! on kyllä jäänyt kivut aika lailla,kun käyttää noita tukisukkia.

Mahan koosta,mulla on kans sellanen ihana pallo jo,sf-mitta oli viikko sitten neukussa 26 cm.mut en koe ainakaan vielä että tää tiellä ois,esikosta oli aika lailla tismalleen samankokonen maha mittojen mukaan,niin sen kanssa tottu touhuamaan :)

mutta sellasta täällä tällä kertaa :)

mimma ja typy 26+0
 
Tuosta äitiyspakkauksen toppahaalarin lahkeensuiden kumilenkeistä.... Onko teillä jollain ollut noita väärinommeltuja kumilenkkejä??!! Keväällä ja kesällä jaetuissa pakkauksissa ilmeisesti vialliset haalarit ovat olleet mutta vieläkö joillain näin syksyllä saaneilla? Mä en nimittäin tajunnu mitä lenkkiä toi tarkoittaa???!!! Tai sitten mulla on korjattu versio... :confused:
 
Tervehdys kaikille!

Suloisia kuvia, Jennyli! Ja kiitos minunkin puolestani kun jaoit noi lääkärin vastaukset meidän kanssa!

Ihan hurjaa, että moni täällä jo kolkuttelee noita rv 30+ ovia. Aivan mahtavaa!
Viime päivinä on jotenkin kauheasti taas alkanut ahdistamaan se, jos vauva syntyykin aikaisemmin. Varmaan liittyy siihenkin, kun ne tutkimukset siellä naistenklinikalla lähestyvät... Joten kovasti jo itsekin odottelen noita "turvallisia" viikkoja siellä rv 30 jälkeen.

Täällä on aloitettu kissojen koulutusprojekti noiden vaunujen, vauvan sänkyjen yms. tiimoilta, etteivät hypi niihin nukkumaan. Jääräpäitähän nuo on, mutta kyllä ne jo parissa päivässä on aika hyvin käsittäneet, etteivät siellä saisi olla. Varmaan menee vielä aikaa ennen kuin oikeasti uskovat sen ja lakkaavat kokonaan yrittämästä.

mamadread ja ihme 24+5
 
Noista äp-haalareista, en mäkään löytänyt mitään silmukkaa..

Mulle kävi tänään kiva juttu kun menin jalan ultraäänitutkimukseen ni lopuks se lääkäri katto yllättäen pikkasen vauvaaki :heart: Oli niin ihanaa nähdä pikkunen ja kuvakin oli huomattavasti parempaa ja selkeempää ku tuolla äitiyspuolella (oli ihan uus laite). Jalkoväliäkin tiirailtiin uudelleen ja edelleen tytöltä näytti :D Harmi vaan kun se mokas jotenkin kuvien kans, oli laittavinaan niitä cd:lle mut kun kotona katsoin ni se oliki tyhjä :( Mut pääasia et näki nyt pikkusen kuitenki.

Nyt en enää muistakaan mitä piti kommentoida..:confused: no ens kerralla sitten.

Lolli&Kukka 28+0 *poks* (30 häämöttää jo jei :) )
 
Cisu Ei epäilly mitään virtsatulehdusta. Kyllä itekin huomaa, et työpäivinä koskee paljon enemmän selkää, ja lopulta myös vatsaan, et kai se vaan johtuu sitten siitä kun painoa tulee enemmän ja asento muuttuu. Mulla ei ikinä ole ollut pissatulehdusta...

Kysyit myös siitä haalarista, joo en mäkään löytänny mitään silmukoita, mut kun oikein tutki niin löysin sieltä kuminauhojen päät sauman vierestä, joten varmaan leikattu jo irti...Pakkauksen sain jo elokuun lopulla. Mies etsi netistä tietoa, niin siellä jossain sanottiin, et niille on ilmotettu henk.koht. kenelle sellanen haalari on tullut...

Joku kyseli lasten suhtautumista, omiahan mulla ei ennestään ole, töissä tämän jakaa kuka enemmän, kuka vähemmän n. 40lasta. Mun ryhmän lapsia (isojen ryhmä) tää kiinnostaa kovasti, lähes joka päivä joku kysyy jotakin vauvansaannista. Pienten ryhmässä (jossa viime vuonna olin) muutama lapsi on mulle kommentoinnu asiaa, esimerkiksi kikattanut mun isolle mahalle =) mut vaikka ne ei mitenkään juuri siitä kysele, niin kovasti siellä leikitään tällä hetkellä raskaana olevaa, tyynyt on paidan sisällä monella, jos siellä ryhmässä sattuu käymään leikkiaikana :)

Viime yö meni taas valvoessa käsisäryn kanssa, päivisin vaivaa selkä- ja vatsakivut, ja yöllä pitää hereillä käsi....huoh

29+3
 
Haalaristas: mä en ymmärrä et mitä vaaratilanteita ne lenkit voi aiheuttaa.. tietty teoreettinen mahdollisuus on että ne voi jäähä johonki kiinni, mut niihän voi jäähä ne "normi" lenkitki, samotenko esim huppu (eikö äp pakkauksen haalarin huppu ole kiinteä? Meil on ainakin Rasavil-välikausihaalareissa samanlaiset lenkit ja joissain kurahousuissa.. jostain luin et ois jotain uusia EU-säädöksiä.

Tukisukista: kannattaa hankkia tukisukat instrusta tai apteekista mittojen mukaan. Ovat kyl kalliit, mut montakertaa kestävämmät ja tukevammat mitä normikaupasta ostetut. Mä pidin kotona niitä kevyempiä ja töissä niitä vahvempia ja nyt oon aatellu et pidän kokoajan nuita vanhempia. Niin ja mul on riittäny nuo polvisukkaversiot, ku mul jalat turpoaa sääristä ja jalkateristä. Myös vedenjuonnilla oon huomannu olevan vaikutusta tai yleensäkki et pitäs muistaa juoda ja nostaa jalkoja välistä vaakatasoon.

Pissatulehduksesta: mul oli esikoista odottaessa 3 pissatulehdusta ihan peräkkäin (ikinä ei ollu ennen ollu) ja olin sit rv 32 saakka estolääkityksellä. Sen jälkeen ei ole pissiittejä ollu vaik kakkosta odottaessaki vein joka kuukausi pissanäytteen lapraan.

Jennyli: onnea ihanista ultrakuulumisista ja kyl niin mahtavia kuvia oot saanu!!

kissa: meil on siis maatiaiskissa = ulkokissa = navettakissa joka käy ajottain sisällä rapsutettavana. Se reagoi aika voimakkaasti viime jouluna ku taloon tuli vauva. Hävis 5:ksi päiväksi ja oltiin varmoja et on kuollu, sit ilmesty ikkunalaudalle tassunjäljet (tulee tuuletusikkunan taakse rapisteleen ku haluaa sisälle) ja seuraavana päivänä sit nähtiin kissaki tuli sisälle, mut mökötti :D pikkuhiljaa sit alko tottumaan..

Neuvola: kävin eilen lääkärineuvolassa. Kaikki hyvin ja oli ihana jutella lääkärin kans ihan niitä näitäki, keskusteltiin mm. siitä et millasta on ku on lapset pienellä ikäerolla + ite on raskaana ja sit yleensäkki voinnista. Oli kovasti huolissaan siitä et oonhan saanu levättyä. Masun puolesta kaikki hyvin.
Ei mitannu sf-mittaa vaan sano et kohtu tuntuu viikkoja vastaavalta. Sen verran ultras et katto pään paikan (on alhaalla) edessä oleva istukka haittas sydänäänten kuuntelua ja meinas et siitä johtus myös se että tunnen vieläki aika huonosti liikkeet. Vain lähinnä kovimmat potkut tunnen ja saattaa mennä tuntejaki et tunnen liikkeitä. (tietty en ole kerenny hirveästi jäämään tunnusteleen niitä).

Meil on tääl ollu ihanaaki ihanampi maalausprojekti menossa. Viime lauantaina aloitettiin 2:n huoneen raivaaminen ja tänään saahaan kantaa romppeet takaisit (huoneista tulee meidän ja tyttöjen uudet makuuhuoneet ja työhuone siirtyy meidän entiseen makuuhuoneeseen). Oon niin nauttinu ku on saatu miehen kans kaksin maalata ja touhuta, ku saatiin miehen sisko tänne lapsenlikaksi :D

Ihan hurja tuo meidän nykyinen vauva alkaa opetteleen kävelemistä (siitäki neuvolassa puhuttiin et miten rankka tuon ikäinen on, sinänsä helppo ku on kaveri ni sitä ei tarvi viihdyttää, mut toisaalta tosi seurattava). (on nyt 9½kk). Nyt pitäs alkaa suunnitteleen sinne verhoja jne.

Anve ja mössykkä 27+2
 
Hyvä huomio, Cisu. Kaivelin tuolta kaapin päältä oikeen tarkastukseen tuon haalarin..minusta tuntuu, ettei tuossa mun haalarissa (vai oliko se vauvan haalari:p) ole koko kumppareita koskaan ollutkaan. En löytänyt edes kohtaa, mistä ne ois leikattu.

Tukisukat ois muuten varmasti olleet ihan huippujuttu tähän muuttoon, tulin vasta nyt ajatelleeksi! Mun pitäis ostaa nuo. Varsinkin jos paljon seisoskelee, niin mulla alkaa jalkoja turvottamaan ja särkemään. Apteekista vois hakee, kun niitä on joka paikassa.

Meillähän ei lapsia entuudestaan ole eikä muutenkaan lähipiirissä käy kylässä tms. Mutta oon huomannut, että kaupassa pienet lapset saattaa huudella vauvaa kun minut näkevät=) Muiden reaktiot on vieläkin hauskempia kyllä! Eilenkin nuorelta pojalta meinas kassalla tipahtaa silmät päästä, kun se huomas vasta lähempänä että oon tämmönen tynnyrimaha:LOL: Oli kyllä hauskan näkönen.

Ja tänään saan poksahtaa!:wave:

-metsis 27+0
 
mamadream: minkä ikäisiä kissoja teillä on ja miten ootte niitä opettaneet? Meillä siis kaksi vuoden ikäistä riiviötä ja on varmaan pakko ostaa jotkut suojukset vaunuihin ja sänkyyn, kun periaatteessa kyllä oppivat paikat, joihin ei SAISI mennä, mutta livahtavat kyllä niihin heti silmän välttäessä...

Mulla tuntuu kohtu olevan nyt jo tosi ylhäällä, vaikka potkut tuntuu myös ihan alhaalla, joten pikkuisen jännittää, meniköhän sf-mitta jo yli yläkäyrän. Tällä viikolla on alkanut myös hengenahdistus, mutta ei kai se nyt vielä keuhkoja voi painaa? Tuntuu vain, että koko ajan saa vetää henkeä, eikä kävelläkään meinaa jaksaa, kun alkaa hengästyttämään. Tai sitten se on tuo meijän asunto : / Samoin vaakalukemat jännittää, kun lomalla on tullut syötyä kaksi kertaa päivässä ravintolaruokaa...

Lolli: ihana tuollainen yllätys! :heart:

Tänään alkaa äitiys-pilates! Kiva, että on jotain tähän olotilaan sopivaa jumppaa, kun melkein kaikki vanhat harrastukset on joutunut jättämään.

neitoperho & toukka 25+6
 
Anve Oliko sulla millaisia pissatulehdus oireita edellisessä raskaudessasi? Entä tässä raskaudessa, olet ilmeisesti onnistunut tulehdukset välttämään? Onko sitä seurattu?
Olen joskus miettinyt että kannattaisiko ihan varuilta tsekata pissa vaikka oireita ei olekaan....

Äphaalarista ja lenkeistä : Jostain kans luin että Kela on lähettänyt kirjeet niille joita vääränlaiset kumilenkit koskee eli kevään ja kesän pakkauksia. Luulen että noissa meille lähetetyissä pakkauksissa on kaikissa korjatut lenkit.

Sitten kysyn vielä uudestaan saman hölmön kysymyksen josta tiedustelin jo aiemmin mutta en ole oikein kommenttia saanut... Saattaapi johtua siitä että on tosiaan aikas hölmö kysymys!!! :ashamed: Mutta siis pohdin sitä että voiko kohdunsuulla tapahtuvat muutokset tuntua fyysisesti??!!! Edelleen ihmettelen nippauksia jotka oletan tulevan kohdunsuun paikkeilta alavatsalla mutta tähän asti olen kuvitellut niiden johtuvan vauvan liikkeistä mitä ne todennäköisesti onkin. Mutta tuli vain mieleen nämä kohdunsuun muutoksetkin........

Cisu 28+3
 
Neitoperho, minusta tuossa äidin odotus-vihkosessa oli mainintaa että näillä viikoilla alkaa tosiaan hengästymään helposti. En nyt muista tarkalleen mille viikolle se oli läntätty, mutta eiköhän se ihan totta ole. Kyllä mullakin puuskututtaa, kun nousen portaat ylös vaikka meen niitä joka päivä kuitenkin:whistle:

-metsis 27+0
 
Cisu niistä tuntemuksista..musta ainaki tuntu siltä niinku vauva ois yrittäny saada jalan ulos kohdunkaulasta ku niin napakasti sinne potki. Sillon kun siis vauva istu kohdussa 2 viikkoa putkeen eikä suostunu kääntymään. KAIKKI potkut tuli suoraan kohdunsuulle ja se sattuu ihan älyttömästi, mitään muutoksia ei kuitenkaan ollu potkut aiheuttanu et eiköhän ne sullaki oo niitä vauvan liikkeitä =)

mä en oo jaksanu kaivaa esiin sitä äp-haalaria mut jos teilläkään ei oo niitä lenkkejä ni tuskin mullakaan sit on. Yritän muistaa kattoa ne sit ku kaivan ne vaatteet taas esille.

neitoperho83 mulla ainaki tuntuu potkut jo tossa ihan tissien alla/keuhkoissa/ruokalaukussa, et kyl tää vaavi tuntuu yltävän jo niin ylös. Ja ku ite tunnustelee kohdun reunoja ni kyl se tosi ylhäällä on. Ja hengästyminen on tääläki lisääntyny viimesen viikon aikana, varsinki ku kumartuu (taitaa kaikki painua sillon kasaan). Pelkkä sukkien laittaminen tai jalkojen rasvaaminen hengästyttää hirveesti.

Tääl poksutaan kans metsiksen perässä =)

fanttomi & 27+0 POKS!!!!! :heart: (tasan 13 viikkoa laskettuun aikaan =) )
 
Cisumul tuli sillon et piti tiheään käydä pissalla (siis tuntu et aina pissataaa) ja sit tuli alamaha kipeäksi + virtsaan verta. Mut tosiaan raskaana olevilla pissatulehdus voi olla oireetonki. Mut onko sul th katsonu viime käynnillä neuvolassa pissan? niissä stixeissä näkyy samalla jos on tulehdusta, mut jos sua huolettaa ni ainahan sen näytteen voi viedä. Mut uskoisin että sinulla se alamaha kipu johtuu nimenomaan kohdun kasvusta ja selän asennon muuttumisesta.
Ei hölmöjä kysymyksiä olekkaan: ei se kohdunsuun muuttuminen/avautuminen varsinaisesti tunnu miltään. Mut juuriki ne nipistelyt, muljahukset ja sellaiset vihlovat pyörähykset mitä kohdunsuulla tuntuu tulee siitä ku vauva liikkuu. Myös vauvan hikka voi tuntua kohdunsuulla tasaisena nykäyksenä.

Neitoperho: mä hengästyn jo ihan puhuessaki, siis jos pidempään mupun puhelimessa ni pitää kesken lauseen vetäistä henkeä. Samoten ku käy lenkillä ja puhuu puhelimeen ni pitää välistä pysähtyä tasoittamaan hengitystä. Ihan normaali tilanne joka liittyy verimäärän kasvamiseen, sekä siihen että kasvava kohtu painaa keuhkoja.

Kissa: meidän kolli on nyt 2v. Viimetalvena äkkäsin kerran kissan nukkumasta ulkona vauvan vaunuista, ku en ollu laittanu vaunuihin sääskisuojaa enkä harsoa. Mut muuten on aika hyvin oppinu paikkansa. Toki tuo viettää suurimman osan ajasta ulkona. Ulkona riittää sääskisuoja hyvin vaunujen "kissasuojaksi" oon pitäny sitä senki takia, ku mua hirvittää et sinne lentää lintu tms. Oon sit tarvittaessa viileämmillä ilmoilla pitäny vielä harsoa siinä tuuli suojana. Pinnasänkyyn meil ei ainakaan vielä ole kissa menny eikä muutenkaan meidän sänkyihin. (saa sen verran mojovat lähdöt samotenko ruokapöydältä).
 
Viimeksi muokattu:
Anve Meillä neuvolassa aina itse tutkitaan pissa tikuilla jossa valkuaisaine eli proteiini ja glukoosi. Kertooko niistä jompikumpi sitten mahdollisesta tulehduksesta? En kyllä usko tulehdusta mulla olevan vaikka sitä kamalasti miettiessä tuntuukin että oireita mukamas olisi. Kysäsen sitä varmaan seuraavalla neuvolakäynnillä parin viikon päästä.

Kiitos Anve ja fanttomi vastauksestanne tuohon kohdunsuu-juttuun, tulin siitä hyvälle mielelle :)

Neitoperho Mulla myös tuota hengästymistä ja välillä suorastaan ahdistaa kun tuntuu ettei henki kunnolla kulje. Joten älä huoli, kuuluu asiaan ja kohdun kasvuun.
 
Viimeksi muokattu:
Tökkiikö muilla tämä palsta ja sisäänkirjautuminen??

En eilen pääsy enää muokkaamaan edellistä tekstiäni koskien tuota pakkauksen haalaria, kun sanoin että piti heti mennä leikkaamaan lenkit pois ettei unohdu. Siitäpä jää sellainen kuva että jotain olisin leikannu. Vaan ei, siellä ei ollut mitään leikattavaa mun mielestä. Pyörittelin niitä käsissäni pitkän tovin ja totesin että ei niissä ole mitään vikaa =)

Jazzy
 
Hei!

Ei ole oikein kerennyt hirveästi kirjottelemaan, mutta yritän nyt muistaa mistä ootte jutellut täällä..

haalarista pitääpä muistaa jossain välissä katsoa siitä haalarista, onko siellä lenkkiä..

asennosta Mulla on vauva ollut nyt kahella edellisellä neuvolakäynnillä ihan poikittain. Onko kenelläkään muulla?

jennyli voi että on ihania kuvia ja onnea hyvistä kuulumisista! :))

sf-mitta Mulla ei oo vieläkään mitattu ja äsken kun kävin neuvolassa, nii ei ne kuulemma niitä täällä päin kovin mittailekkaan..

vauvan koko Onko kenelläkään muulla vauva olllut ultrassa pienempi? Mulla on viikon päästä kasvukontrolli aika eri paikkakunnan lääkärille, koska vauva on aina pienempi ultrassa, mitä on viikkoja.. Tänäänki viikkoja 29+4, niin terkkari sai jotai 28+0... onko kokemuksia?

ja tässäpä vielä neuvolakuulumisia:

rv 29+4 (27+2)
Painonmuutos +700g/vk (+992g/vk) lähtöpainosta tullut 7kg :O
RR 114/64 (118/67)
Pissa siisti (siisti)
Hb 124 (119)
Tarjonta poikittain (poikittain)
Syke + (+)
Liikkeet ++ (++)

Marrari ja neitokainen 29+4 sunnuntaina jo rv 30 :O
 
Viimeksi muokattu:
Jos neuvolassa käytetään tällaisia pissaliuskoja, niin tuo toiseksi ylimmäinen muuttuu punertavaksi joissain pissatulehduksissa. Samoin ylimmäinen voi muuttua punertavaksi, jos on valkosoluja pissassa ja nekin liittyvät joskus tulehduksiin. Ota huomioon, että mitä ylemmäs tikulla mennään, sitä kauemmin reaktioiden ilmestyminen kestää. Sokerilla (alimmainen) muistaakseni 30 sek ja leukkareilla (ylimmäinen) tais olla minuutti-2 minuuttia?

Millpledge Veterinary & Millpledge Pharmaceuticals|Surgery_Essentials|Scissors_Stethoscope_Urine_Test_Strips|Veterinary_Surgery_P_Stick

Proteiini tai glukoosi pissassa ei kerro tulehduksesta.
 
Cisu: en usko että se mitä tunnet on kohdunkaulan muutoksia tms. Kaikenlaiset tuntemukset alapäässä on normaaleja, muistan et itsekin huolestuin jokaisesta esikoista odottaessa, mutta nyt en enää koska tiedän että viimeksi olivat harmittomia. Välillä mä tunnen selvästi että lapsi niin kuin raapisi tai koputtelisi alapäähän ja sit kans mulla ainakin se häpyliitoksen löystyminen tuntuu tosi kipeästi just siellä missä olettaisin jonkun kohdunkaulan olevan.

Lasten reaktioista: meidän oma tyttö 1v10kk välillä taputtelee omaakin mahaansa ja sanoo: vauva! Ja usein taputtelee mun mahaa ja sanoo vauva, mutta varmasti ei tajua että siellä OIKEASTI on vauva sisällä...
Hauskimpia on olleet kun siskoni odotti kolmatta ja kaksivuotias kuuli että vauva on mahassa vedessä, niin kysyi heti että: Eikö ne kalat sitten pure sitä vauvaa?! (tietenkin missä on vettä on myös kaloja!) :D
Esikoista odottaessa kerran videovuokraamossa yksi pieni poika pysähtyi mun edessä suu ammollaan auki (olin aika loppupuolella jo ja tosi iso maha oli) ja sanoi vain että NOIN ISO MAHA! Mua hymyilytti, mutta samalla mietin, että ois sen lapsen äiti voinut vaikka selittää silel että siellä oli vauva, koska poika selvästi oli järkyttynyt miten iso maha mulla oli!! (en siis muuten ole iso, ja mulla on taipumus isoon etenevään poikamahaan, vaikka esikoinen olikin tyttö)

Tänään neuvolalääkäri. Pitääkin syödä ja laittautua että ehdin sinne!! :wave:
 
Cisu kohdunsuun muutoksia ei tunne, sen tunnet sitten ku vedet menee sitten myöhemmin :)

Olin tänään lääkärineuvolassa:
Pissa puhdas
<3 150-155
RR 110/64 (100/60)
Paino +2,6kg :O hui!! (Yhteensä tullut 3,3kg)
SF 24,5cm (Hiukan keskikäyrän yläp.)
kohdunsuu pehmentynyt ulkosuu sormelle auki
Sain lähetteen SAS:aan istukkakontrolliin ku viimeks istukka oli kalkkeutunut jo rv38!!!

Liikelaskennasta Tänään sanoivat neuvolasta että pitäisi tuntua liikkeitä päivittäin jo, jossainhan se "raja" on rv30, mut oon sitä mieltä että jos teistä tuntuu että lapsi liikkuu liian vähän, menkää tarkistuttamaan tilanne. Bestikseni synnytti viime joulukuussa enkelivauvan rv30, hänen huoliinsa ei sairaalassa suhtauduttu tarvittavalla vakavuudella... Luottakaa itseenne , mulla on henk.koht kokemuksia ja kokemuksia lähipiiristä että äiti vaistoaa jos kaikki ei ole kunnossa. Tarkoitus ei missään nimessä ole pelotella ketään ja todella toivon ettei kenellekään huonoja uutisia enää tule <3

tänään 26+6
 
Tänään rv 30!!!

Minä oon taas vaihteeks kauheen huolestunut niin monesta asiasta. Uusin huolenaihe liittyy sairaalabakteeeriin joka isälläni on. Hän on eristyshuoneessa ollut jo pitkään vanhainkodissa ja hänellä joku Clostridium-sairaalabakteeri. Tuon tarttumista pelkään. Itse en siellä käy (kaukana) mutta äitini käy ja sitten käy meillä. Ajattelin vaan että jos hän vaikka on oireeton kantaja ja tuo sen vahingossa meille... miks aina täytyy olla huolissaan jostain??
 
Lantionpohjanlihaksia aloin harjoittamaan (osin tämänkin palstan kannustamana :) ) tossa pari viikkoa sitten ja nyt jo huomaa eron. Ei tule aivastellessa karkailuja housuun enää juuri ollenkaan, vaikka kuin olisi pieni hätä. Käyn kuntokeskuksessa kolmisen kertaa viikossa jumpissa ja teen neuvolalääkärin ehdotuksesta aina vatsalihasten tilalla (ainakin osan aikaa) lantionpohjanlihaksia. Ja nyt olen vielä iltaisinkin sängyssä vanhoja vauvalehtiä lukiessa tehnyt niitä aina kun olen muistanut. Täytyisi vielä useamminkin muistaa tehdä. Kateellinen treenaaja Metsikselle :D

Mua pelottaa jotenkin kohtukuolema. Jos vaikka vertaan keskenmenoon, niin sitä en pelännyt läheskään näin paljoa. Keskenmenosta ajatus on ehkä enemmän, että luonto hoitaa pois heikot (ne joita tänne ei ole tarkoitettu). Tätä pelkoa ei auttanut eilinen pitkä juttu asiasta jostakin vanhasta vauvalehdestä...

Tiedän, että se eli kohtukuolema on harvinaista ja niille ei mitään voi, mutta se tuntuisi lähinnä maailmanlopulta tällä hetkellä. Toivotaan, että meillä kaikilla (niin kuin tietysti kaikilla muillakin) vauva tulisi elävänä syliin asti. En tiedä, jokaisella meistä on oma polkumme kuljettavaksi, mutta tuo tuntuu kyllä jotenkin niin kohtuuttomalta. Tosin varmasti vähintään yhtä kohtuutonta on eläneenkin lapsen hautaaminen. No jätetään synkistely sikseen...ei auta kun mennä elämän mukana :)

Seuraatteko muiden kuukausien pinoja? Mä en ole aikasemmin seurannut, mutta meidän rakenneultrakuulumisten jälkeen jäin kiinni seuraavien rakenneultrakuulumisten seuraamiseen :D Eli eka tammikuisia pari viikkoa ja nyt helmikuisia...se oli kuitenkin itsellekin sellanen kiva rajapyykki tässä raskaudessa. Ihana lukea ihmisten reaktioista ja seurata iloa - fakta on kuitenkin, että useimmille tulee siinä vaiheessa enää hyviä uutisia.

Jennyli, onnea ihanista ultrakuulumisista. Siellä se kuopuksen leikkikaveritoive kasvaa ja porksuttaa <3

Mä ootan jo kauheesti Hulluja Päiviä ja 3+1 Päivää, jos sieltä löytyisi edullisesti (taas) vaatteita ja muita juttuja. Mitään pientä käyttötavaraa ei olla ostettu...Manducan lisäksi.

Mitähän vielä...joku puhui mahan tiellä olemisesta ja ruokalistasta: joo ruokalistaa mullakin usein mutta nykyään en enää voi pestä hampaita mikään paita päällä (ainakaan aamulla työvaatteissa), koska hammastahnaa tippuu pestessä vatsalle 99% pesukerroista :D Ihan mahdotonta! Mihin ne on aikaisemmin menneet? Ilmeisesti lattialle...Tänään aamulla laitoin kylpytäkin väärin päin esiliinaksi.

Azalea, jolla on tasan 8 viikkoa äitiysloman alkuun :p ja Luru, jolla on kaksi päivää poksumiseen
 
ainiin, ja tammikuisista käyn kurkkimassa yhden kolmosten odottajan kuulumisia :whistle: Olisi kyllä niiiiiiin hurjaa saada kolme vauvaa kerralla :D Siinä voi jo sanoa, että once in a lifetime kokemus.

t. Urkkija Azalea
 
ja piti nyt vielä kirjottaa sellasesta aiheesta,kun azalea tosta kohtukuolemasta mainitsi: onko täällä muita paniikkihäiriöisiä odottajia? mulla puhkes paniikkihöiriö viimeks synnytyksen jälkeen,ja oon syöny siitä asti lääkeitä.citalopramia oon käyttäny 10 mg koko tän raskauden ajan,ja nyt viimesen kaks viikkoa 5 mg,kun se lääkitys pitää lopettaa viimeselle komannekselle.eli siis mulla on tässä vielä viikko aikaa ajaa se lääkitys alas ennenkö viimenen kolmannes alkaa. mut sitä tosiaan et jos täällä on muita paniikkihäiriötä potevia,niin ois kiva kuulla miten ootte kaikkien erilaisten pelkojen kanssa ,kuten just tuo kohtukuolema,selvinneet,ja onko raskaus pahentanut teillä oireita?? mulla on selkeesti tullut nyt lisää paniikkioireita raskauden myötä,vaikka paniikkihäiriö ei juuri elämää haitannut kun aloin tätä odottaa.nyt on ollut vähän tappeleminen aika ajoin esim. erilaisten kuoleman pelkojen ja muiden kanssa,ja nyt pitäs se lääkityskin lopettaa..
mutta sellasta tällä kertaa,ois tosiaan kiva kuulla jos täällä on muita saman ongelman kanssa painivia :)

mimma ja typy 26+1
 

Yhteistyössä