Joulukuiset lumihiutaleet 2010 - MARRASKUU

Meil on th itse sen verran tukevassa kunnossa et sillä ei ole kyllä vara mennä sanomaan toisten syömisestä! Mut kyllä se ärsyttää jos joku huomauttaa kiloista, ja niille ku ei aina voi mitään.. söi tai oli syömättä ni raskausaikana se paino tahtoo nousta.. ja mä en usko tuohon että oma herkuttelu + syöminen ylipäätään voi aiheuttaa vauvalle terveydellisiä ongelmia (siis henkisiä tms.).

Huomenta kaikille,

mua vähän nyt stressaa tuo raskausmyrkytyksen mahdollisuus. Viimeksi neuvolassa tiistaina oli verenpaine aavistuksen verran koholla ekalla mittauksella, pissat on aina ollut ok. Ke otin influenssarokotuksen, ja eilen ajattelin että kuumotus ja särky ja outo olo päässä johtuu siitä. Nyt mulla on tänäänkin vielä huono olo ja pää kipee. Ja yksi kamu sai just vauvan aikaisin raskausmyrkytyksen takia. Neuvolaan voi soittaa vasta klo 12. Mitäs niitä muita oireita on? Voi tää tietty johtua siitä piikistäkin...

manna: Mulla on nyt vikat 5 viikkoa neuvola kerran viikossa.

Tänään rv 36 + 4

Kestoilijat, tässä oli aika hyvä tuo vaippojen huolto-ohje: Kestovaippojen huolto Tuossa on mainintaa, että noita pul-kuoria ei sais tosiaan etikkavedessä liottaa ainakaan. Mutta en tiedä saako pestä sitten, ehkä parempi ettei varalta etikkahuuhteluaineellakaan pese jos se haurastuttaa kuoria? Muihin kyllä tuo etikka sopii, tuossa oli muitakin vinkkejä. Lanoliinia ostan luontaistuotekaupasta, ei kannata tosiaan netistä tilata kun saa kaupan päälle pullon kaupasta ostettuna, kun ne postikulut ovat niin isot. Vastasyntyneellä meillä aateltiin mennä villapökä+harso-yhdistelmällä. On mulla myös noita muita, jotka pitäis sopia jo silloin mutta tuon ajattelin olevan kätsy aluksi. Saa nähdä mitä on todellisuus. Ja vielä yks pehmennysvinkki on kuivausrumpu, jos on kyseessä siis harsot tms (kaikkiahan ei sinne saa tunkea). Tuo ei kovin ekologista ole, mutta jos ne ovat todella kovia niin voihan sitä testata jos rumpu löytyy. Noita imujahan kannattaa etukäteen sitten pestä useita kertoja, jos ovat uusia. Imukyky parantuu.

Ehkäisystä sen verran, että haluan jomman kumman kierukan, vaikka sitä ei 5v pidetäkään. Suosittelen myös ehkäisyrengasta, jos pystyy e-hormoneita käyttämään..todella kätevä oli. Tykkään noista, joita ei tarvi joka päivä muistaa puputtaa. Oon ymmärtänyt, että sen mahdollisesti vois laittaa jo jälkitarkastuksessa? Siis vasta nyt huomasin, että tuo hormonikierukkahan sisältää vaan tuota keltarauhashormonia, joten se passaa mulle. Olin kuvitellut, että siinä on estrogeeniä. Mulla ei aurallisen migreenin tähen sovi estrogeeniset valmisteet. Ja tuohon hormonikierukkaan asti mennään kumilinjalla, minä en uskalla riskeerata kyllä..varsinkin jos joudun sitten siihen sektioon, niin täytyy olla tosi tarkka.

Manna, täällä päin on neuvolakäynnit 2 viikon välein, paitsi jos on jotain lisäseurantaa niinku mulla. Aika pitkät välit kyllä siellä päin. Tuli vielä tähän samaan syssyyn noista kokoarvioista ja muista mieleen..että varmaan tuo onnistuminen varsinkin käsikopelolla vaatii melkoista kokemusta. Mulla on nyt ollut sijainen viime aikoina, vaikka hänkin on ilmeisesti neuvolassa elämän uransa tehnyt, niin silti mm. tarjonta menee aina ihan pyllylleen (tai siis päälleen:p) vaikka se on perätilassa ollut jo vaikka kuinka pitkään. Ja tiedän, että ens kerralla se on taas sitä mieltä, että kaveri on rt vaikka ei oliskaan. Joten varmaan myös kokoarvio menee käsikädessä sitten muutenkin tuon onnistumisen kanssa, eihän kaikkien kans varmaan aina voikaan onnistua kun on niin eri muotosia massuja ym.

Minusta tuosta painosta ei hirveesti kannata murehtia, syön ite terveellisesti ja tarkkailen hiilareita (ne mulla turvottaa). Silti mulla tulee painoa. Tosin nyt viime aikoina se on ollut jämähtänyt paikoilleen. Mun oma bravuuri on kolmessa päivässä +2,5kg ja olin vielä syönyt tosi vähän tuolloin huonon ruokahalun vuoksi. Luulen, että keho taitaa kerätä ainakin mulla tuota nestettä niin lahjakkaasti että paino jo senkin tähen saattaa heitellä ihan päivän mukaan reippaastikin. Normaalistihan paino ei ihan noin paljon heittele, vaikka kuinka turvottais!

Fanttomi, minä en kanskaan käynyt niissä valmennuksissa. Olivat niin erikoiseen aikaan, että en oikeen ymmärrä kuka niihin pääsi osallistumaan. Ajattelin, että katselen verkosta vähän "vauvanhoito-ohjeita" ja kyllä sitä maalaisjärjellä pärjää kun ei tuo vaipanvaihto mitään ydinfysiikkaa ole! Lisäksi oon ite laittanut sinne synnäritoivelistaan oikeen erityismaininnan vauvanhoito-opastuksesta sekä imetysopastuksesta, meillä kun mies on kans melko untuvikko. Mulle ois tärkeetä, että mies myös erityisesti otetaan vauvanhoitoon mukaan siihen. Ei meillä neuvolan th kyllä sanonut muuta kuin että ne ei ole pakollisia ja pärjää ilmankin. Synnärille voitais mennä tutustumaan, kun täällä on sinne semmonen parin tunnin luento omavalitseman viikonlopun mukaisesti. Varsinaista salikiertoa ei meillä taideta järjestää, mutta kuitenkin.

Suklaasta vielä, että tämän naikkosen sairaalakassista löytyy ihan varmasti sitä suklaata kans. Oon jo päättänyt, että ostan ainakin tota maraboun keksitäytesuklaata, mitä on mainostettu. Mys jotain muuta. Varsinkin jos olen jouluaaton tms synnärillä, niin sitten konvehdit myös tulevat erityisesti kyseeseen. Mun mielestä suklaa on olennainen osa joulua ja odotan kovasti, että sais sitäki puputtaa:saint: Tuli mieleen tuosta imetys+suklaa, että oiskohan imetyksen loppumiseen syynä energiamäärän lasku sitten? En muista enää kuka tuosta mainitsi, kun en muka enää löytänytkään. Mutta jos suklaa jää pois ja silä on saanut paljon tarvittua energiaa eikä tilalle tule muuta, niin tällöinhän se voisi vaikuttaa imetykseen (jos ei tule tarpeeksi sitten energiaa)?

Oon selkeesti piristynyt, kun jaksan jopa taas käydä täällä kommentoimassa:whistle: Ehkä tuo lisäseuranta tekee sitten mulle hyvää, kun tietää että tutkitaan eikä ole asian kanssa yksin. Tsemppiä myös kovasti flunssaperheisiin ja Jennylille jaksamista perheen uudelleenjärjestämisen kanssa:flower:

-metsis 35+1

ja romaanin lopuksi vielä. Safiatou, voipi olla ettei se raskausmyrkytys ihan salamannopeasti tule..mutta voithan käydä neuvolassa tekemässä virtsaliuskatestin vaikkei aikaa olekaan. Ja joissakin terveysasemilla on myös verenpaineiden itsemittauspisteistä, meilä nuo voi tehdä siis samassa talossa. Jos on mahdollista, niin voithan nuo tehdä jo ennen klo 12. Tällön sulla ois jo vähän matskuakin kertoa.

Viimeksi muokattu:
Safiatou täällä vähän sama ongelma mietityttää. herätessäni eilen oli huonohko olo joka purkautui sitten n. tunnin kestäneellä näköhäiriöllä; vaeltelevia palloja näkyi enkä pystynyt esim lukemaan kunnolla ja tuntui pää tulevan kipeeksi. soittelin synnärille mut käskivät ottaa yhteyttä terveyskeskukseen ("tuskin raskauteen liittyvä ongelma" ......) ootin neuvolan puhelinaikaan ja otin panadolia, iltapäivällä sit neuvolassa tsekattiin pissa ja verenpaine. pissa puhdas ja verenpaine useamman mittauksen jälkeen saatiin laskemaan, korkeimmillaan alapaine 97 ja alimmillaan 85 (mulla normaali) seuraava neuvolakäynti maanantaina, mitään muuta raskausmyrkytykseen viittaavaa ei ole. ite otin influenssarokotteen viikko sitten. TIIÄ NÄISTÄ SITTEN :( vaavi kuitenkin monottaa menemään ihan normaalisti. mulla ei oo koskaan aiemmin ollut vastaavaa eikä taipumusta esim migreeniin.

L-84 rv 38+2

Jennyli ja muut tädit, mä oon kyllä samaa mieltä, että oman lapsen jälkeen ihaninta on, kun omalle siskolle tai sitten miehen sisaruksille tulee lapsia (tosin ne asuu kauempana, oma sisko samassa kaupungissa). Ne tuntuu melkein omilta ja tosi rakkailta. Tosin mulla ei läheisillä ystävillä ole lapsia, että ehkä jos paras ystävä tms. taisi lapsen, niin fiilis olisi sama.

Resepteistä: kiitos porkkanakakusta! mä en ole sitä ikinä tehnyt ja kaipaankin jotakin helppoa ja varmaa reseptiä ekalle kerralle :p Voisinpas kokeilla tässä joku päivä. Kannan korteni kekoon ja laitan tähän sellasen browniereseptin, jota kaikki aina kysyy, että voisiko saada reseptin kakkua maisteltuaan. Tein omiin valmistujaisiini vuosi sitten syksyllä ja jaoin reseptiä jollekin lähemmäs 10:lle ja eilenkin sitten lähetin vielä muutamalle työkaverille, kun olivat käyneet kakkukahveilla keittiössä.

Kolmen suklaan browniet

200 g margariinia/voita

200 g tummaa (70 %) suklaata
1 ½ dl vehnäjauhoja
1 dl kaakaojauhetta
50 g valkoista suklaata
50 g maitosuklaata
3 munaa
3 dl sokeria

Laita uuni kuumenemaan 175 asteeseen. Sulata paloiteltu tumma suklaa ja
margariini mikrossa tai vesihauteessa ja sekoita tasaiseksi.
Voitele/vuoraa leivinpaperilla kulmikas, n. 20 cm halkaisijaltaan oleva
vuoka. Paloittele valkoinen ja maitosuklaa kulhoon. Vaahdota munat ja
sokeri kuohkeaksi vaahdoksi. Kaada hieman jäähtynyt suklaaseos
munavaahtoon ja kääntele varovaisesti sekaisin. Sekoita keskenaan jauhot
sekä kaakaojauhe ja siivilöi taikinaan sekoittaen mahdollisimman vähän.
Kääntele sekaan paloitellut suklaat, kaada vuokaan ja paista uunissa puoli
tuntia. Älä ylikypsennä!

Anna jäähtyä kokonaan vuoassa ja kumoa pöydälle. Leikkaa viipaleiksi.
Browniet säilyvät jääkaapissa ilmatiiviissä rasiassa jopa viikon, mutta
näistä tulee kyllä sen verran hyviä, että epäilen noin pitkää
säilymisaikaa? ;)

Mä en kyllä mitään kumoillut vaan suoraan vuoasta tarjolle.

Kadak: täh! Toihan on ihan normaali lisäys...? Mulla oli reilu viikko sit eli 33+5 tullut 14 kg ja ihan normaalia kuulemma. Lähdin myös normaalipainosta ja mulla ei kyllä kieltämättä ihan hirveesti (omasta ja muiden mielestä) näy muualla kun keskivartalossa eli tässä jalkapallomahassa. Eli samat heinäkuusssa osteut äitiysfarkut menevät edelleen päälle. Pitäisiköhän pikku hiljaa btw ottaa se eka masukuva...:D

manna- Mulla oli aika viime to 33+5, mutta se meni plörinäksi, kun siellä oli joku tuplabuukkaus ja lopulta kävin siis vaan vaa'alla, pissatestissä ja noin 5 min neuvolantädillä ja sitten lääkärissä. Ei tunnusteltu vauvaa tai otettu hemppaa tai muutakaan, mutta lääkäri tietty teki noi ja kuunteli sydänäänet. Eli uusi aika nyt 25.11 (35+5) ja sitten taas synnytysarviolääkäri tms. olikohan nyt 1.12. Ihan sopiva väli mulle varsinkin kun aina sinne pääsee jos soittaa ja tarvitsee apua. Oon siis käynyt kaksi ekstraa lääkärillä...

Klementinelle peukut pystyyn, että tulisi itsekseen tässä viikon sisään. Mä en kyllä tiedä onnistuisiko meillä useammat peittojen heiluttelut...kaikki molempien mieliasennot on pikkuhiljaa pudonneet toimintalistalta pois, koska masun kanssa ne ei onnistu (esim. tuntuu oudolle minusta, kun varon masua ja sitten mies ei saa enää tuntumaa niin hyvin) :/ Niin sitten yhdyntään asti menevät kerrat ovat kyllä harvenneet eli melkeinhän tässä voisi ajatella harjoittelevansa sitä selibaattiehkäisyä (jota siis toviottavasti ei hirveästi viljellä) varten ;) No eilen kuitenkin tahtotila oli molemmilla niin iso, että touhuiltiin ja hyvä niin :) Eli jos jollakin on hyviä vinkkejä asennoista, niin otetaan vastaan.

Lollille onnittelut kotiinpääsystä!

Äh mun pitäisi vielä miettiä noita kestovaippajuttuja...mulla on kyllä kuusi valmisvaippaa (2+2 bumgeniusta ja 2 fuzzy bunsia), mutta jotakin omia viritelmiä olisi varmasti myös tarpeen. Noilla ajattelin siis lähteä liikkeelle kun on kehuttu ja tilata sitten lisää jos toimivat meidän vauvalla.

Jee tänään on ensimmäinen virallinen päivä äitiyslomaa :heart: Hassua, että tätä viikkoa on odottanut kun kuuta nousevaa elokuun puolesta välistä asti ja nyt se on käsillä. Mutta silti väitän, että aika meni hitaasti! Tosin viimeisen viiden viikon aikana taisi olla yksi täysi kokonainen viikko töissä....muuten saikkuja flunssa ja supistusten takia (niin kuin viimeiset 6 päivää, mutta niistä olin kyllä osan töissä). Nyt voisi alkaa etsiä jotakin ohjetta ton äitiyspakkaussängyn reunoiksi, jota sitten ensi viikolla väsäilisi.

Käykö kukaan muu enää jumpassa? Mä oon vielä käynyt Elixian Powerissa (bodypumpa lihaskuntotunti) kaksi kertaa viikossa, kun siellä ei tehdä mitään aerobista, niin ei supista ja tulee aina niin vetreä olo. Syke nousee muutamassa biisissä just 150 mutta ei sen yli, niin sopivasti parannellaan myös vauvan kuntotekijöitä pienellä sykkeennostolla ;) Mutta eiköhän kortti siirry lainaan tosta joulukuun alusta. Vähän tuntuu, että muutamat viimeiset kerrat alkaa olemaan kohtapuoleen käsillä.

Ihanaa viikonloppua kaikille!

Toivoo Azalea ja Luru 34+6

Kiitos Metsätähtönen ja L-84. Taidan käydä tekemässä pissatestin neuvolassa, siellä vessassa on niitä liuskoja. Ja verenpainemittauskin taitaa löytyä terkkarin aulasta. Eiköhän tämä tästä. Voi tosiaan olla L-84 meillä molemmilla myös siitä rokotuksesta.

manna- mä oon menossa ensiviikolla neuvolaan ja tässä välissä oli nyt miltei kuukauden tauko kun mulla oli tuo lääkäri/ultra tässä välissä. Mutta tosta ensiviikosta eli rv 36 lähtien käynnit on sitten kuulemma kerran viikossa.

Joulua en ole tänävuonna miettinyt ollenkaan, itseasiassa ei edes stressaa!! Jouluostoksille pitäis kyllä kiireen vilkkaa mennä jos meinaa muutamat lahjat ehtiä ostamaan. Veronpalautuksia tässä odottelen minäkin! :)
Jos vauva on syntynyt ennen joulua niin luultavasti vietetään aatto tänävuonna ihan kotosalla, turvautuen valmiisiin laatikoihin jne.
vaikea tosiaan ajatella ja suunnitella mitään kun kaikki on niin auki ja erilailla kuin koskaan ennen...

manna mul oli neuvola 30+5, 34+5 ultra tulee olemaan 36+6 minkä varasin itse äitiyspolilta. Et ei mullakaan kauheen tiheesti näitä... tosin ainahan neuvolaan voi varata ylimääräsen ajan jos tulee jotain kysyttävää/haluaa käydä näytillä.

Mulle nyt ei tietenkään oo neuvolassa huomautettu painosta kun terkkari tietää et johtuu karkki/herkkulakosta, mutta kaikki muut ihmiset mun ympärillä on sitä mieltä et mun maha on taas maailman isoin. Leikkipaikalla taannoin yks nainen totes et sullahan ei oo kauaa enää jäljellä ja kun vastasin et ois täs nyt kaks kuukautta, se kiljas TÄH KAKS KUUKAUTTA!!! Teki mieli vetää turpaan. Mul on tullut siis 5,1kg ja painan nyt 64,1kg nyt et haloo!!! Molemmissa aikaisemmissa raskauksissa on painoa tullu 12-16kg ja viimisilläni olen painanut 69-70kg et hiukan enemmän, ja silloin ahisti ku joka neuvolakäynnillä paino vaan nousi ja nousi, että tiedän miltä sekin tuntuu!! Ja se että siitä huomautellaan ei tod. helpota oloa yhtään!! Huvittaa ku sellaset ihmiset sanoo isoksi/paksuksi ketkä painaa normitilassa enemmän ku mä raskaana! :kieh:

Metsis Mulla oli se että ku lopetti suklaan, loppu maito. Ja mulla samalla laski paino vaikka söin suklaata... Mut taas tein niinku neuvolassa käskivät. Enää en tee kyllä.
Ja kiva kuulla että oot piristynyt :heart:

L-84 Mullakin ollut päänsärkyä, väsymystä ja noita näköhäiriöitä. Näkyy valopilkkuja =liian matala RR (nokipilkut taas kertoo korkeasta RR) täytyy koittaa muistaa juoda enemmän. Ei vaan huvita kun pissattaa muutenki koko ajan...

a ja Uuno 35+0

Meillä olisi ollut neuvola joka viikko rv 35 alkaen...Ja sitä ennen kahen viikon välein muistaakseni rv 30 alkaen.

Iltapäivällä mennään neuvolaan punnitsemaan tyttöä, toivotaan, et painoa on tullut lisää, tai ainakaan ei ole pudonnut.

Oma paino putoaa huimaa tahtia, vaikka syön koko ajan, myös yöllä aina imetyksen/(pulloruokinnan) jälkeen. Ja jatkuvasti on nälkä. Nyt lähtöpainoon on jäljellä enää alle viisi kiloa. Ja en todellakaan katso mitä syön, eikä ole tarkotus edes pudottaa painoa vielä tässä vaiheessa. Tänään kävin ekan kerran koiran kanssa lenkillä, piristi kummasti, kun 1,5 viikkoa oon vaan ollu sairaalassa/kotona.

Tesmis + pikkuinen 1vko

Täällä on nyt sitten mullakin kunnon flunssa päällä. Edelleen mietityttää se "lorahdus" housuun. Et helpommalla olisin päässyt kun olisin vaan mennyt sinne sairaalaan silloin heti tarkastuttamaan asian ettei painaisi mieltä että oon menetellyt väärin. Se kyl jäi siihen yhteen kertaan. Toki aivastaessa mul lorahtaa melkein aina housuun mut sen oon tiedostanut et o n vaan pissaa kuten yskiessä. Se kun on valmiiks näin löysät paikat niin on vaikee tulkita mitä mikin on. Että nyt vaan epätoivoisena kuulostelen tuleeko kohtutulehduksen oireita jos vaikka kalvoissa oliskin ollut reikä. :headwall: Minä kyl varmasti itken ilosta ja suunnattomasta helpotuksesta kun /jos vauva vihdoin terveenä syntyy tähän maailmaan tämän kaiken hermoilun jälkeen.
Meidän tytöt alkavat pikkuhiljaa toipua flunssasta.

Tänään rv 38+1

Onnea poksujille: Klementine, Auringonpilkku, Jennyli! :flower: Mulla myös poksupäivä! 34+0, jipii!

anve Suuri tsemppihali sairaiden lasten kanssa! :hug: Mä oon tänä aamuna vaihtanut vaippaa oikein urakalla tuolle 1 v 3 kk pojalle, kun sillä on todella vetelä vatsa. Oiskohan mahatautia. Sitten ruoka ei maistu + oli varmaan jo väsykin samalla. Ja mulla vaan palaa pinna. Itekkin nälissäni yritin sompailla ruokailun ja vaipanvaidon kanssa yhtäaikaa. Huh huh..

klementine Ja minkä kun luulin, että olit jo synnärillä. :) Nyt vaan tosissaan sitä peittoa heiluttamaan, että ei tarttis käynnistykseen asti odotella.

manna Mulla on myös 2 viikon välein nyt neuvola. Eka raskaudessa rv 36 lähtien kävin sit joka viikko. Mutta en tiedä onko se vaan eka kertalaisille. Mulle neuvolantätsy sanoi, että noita käyntejä on siks niin tiheesti, että huomattais mahdolliset raskausmyrkytykset.

Safiatou Soititko neuvolaan? Toivottavasti kaikki on hyvin.

L-84 Huomasin vasta nyt, että meillähän on sama synnäri. :) Tai ehkä vaan olin unohtanut sen...

Azalea Kiitos reseptistä! Pistän kyllä tuonkin talteen. :p Yllättäen täällä suklaa-jutut uppoaa. Ota nyt ihmeessä se masukuva pian. Kohta et enää ehdi.. :) Tiesitkö, että Elixiassa saa laittaa kortin jäihin 3 kuukaudeksi raskauden vuoksi? Mä olin viime raskauden aikaan jäsenenä ja näin tein ennen kuin irtisanouduin. Silti piti maksaa jotain jäädytysmaksua 10 €/kk. Miten ihmeessä jaksat käydä vielä powerissa.. Huh, sulla taitaa olla hyvä kunto. :)

Tesmis Kuulostaa siltä, että ei sun edes tarvi missään vaiheessa alkaa miettimäänkään painon pudostusta. Taitaa olla jossain vaiheessa tekeminen, ettei laske liian alas. Imettäminen vie kuitenkin aika paljon energiaa. Mä ainakin aion syödä myös (taas) kaikkea mahdollista. Viimeksi painoin 3 kk synnytyksen jälkeen saman verrain kuin ennen raskautta. Mukavaa neuvolakäyntiä!

Ootan jo tiistain neuvolakäyntiä. Vaikka ei siellä mitään ihmeellistä oo tiedossa.. :)

Mandy ja pallero 34+0! Vielä kerran POKS!

Moikka!
Täälä yksi odottelija lisää. Näin loppuvaiheessa raskautta sitä alkaa vasta kahmimaan itselleen tietoa kaikesta =).
Ensimmäistä siis odottelen ja tyttöä on veikkailtu ja ihan tyttöolokin on alusta asti ollu mutta kuulemma on ihan poika maha että tiedä siitä sitten =). Toivottavasti selviää kohta. La 19.12 ja Hyvinkäälle suunnataan synnyttämään. Ikää itsellä 23.

Heippa ja POKS!

Nyt on siis 35 viikkoa täynnä, jännää! Käytiin pojan kanssa rokotuksessa ja syömässä mäkkärissä sen perään. Sit mä kävin ostamassa turvakaukalopussin Eisbärchen merkkisen eikä se maksanu kun 29€ tuossa Lielahden lastentarvikeliikkeessä. Aikamoista hintahaitaria noilla on. Myyjä sanoi, että ne tyynyt pitäis kaukalosta laittaa sinne pussin sisään, mutta ei noita kyllä sinne sisään saa..

Tein eilen piparitaikinan jonkun joululehden ohjeen mukaan ja voin laittaa reseptin tänne, mikäli niistä tulee syötäviä :popcorn:

Muotteja en löytänyt mistään joten laitoin isännälle viestiä että tuo. Eilen sen piti tuoda kaulin, kun en semmoistakaan omista. Ei tule tehtyä korvapuusteja.. mutta nythän vois aloittaa! Sit mä aattelin että jos tekis sellasen muumi piparkakkutalon, makso muistaakseni jotain 10€ ne muotit. Talon taikina pitää vissiin olla jotenki erilaista, kovempaa.

Anabela 35 ja POKS POKS!

Mandy81: Kiitos huolenpidosta =) Juu, kävin neuvolassa tekemässä pissatestin ja mittaamassa verenpaineet ja niiden mukaan kaiken pitäisi olla ok. Ehkä tämä outo olo sitten johtuu vaan siitä influessapiikistä. Tässä alkaa tulla ihan vainoharhaiseksi kun istuu kotona tulkitsemassa kaikenlaisia kolotuksia ja särkyjä. Tänäänkin oli niin veto pois etten jaksanut lähteä edes kaupungille.

Mandy: kiitos!! yritin äsken tunnin saaha tuota isompaa neitiä nukkumaan et oisin päässy itekki päikkäreille.. isäntä tuli äsken metästä kotiin ja patisteli päikkäreille, mut eipä tuo enään västytä ku lähinnä vain ketuttaa. Toivottavasti teil on pian ohimenevää tautia!! Tääl kans nuoremalla mahasekasi, mut se on tuosta ab-kuurista. Mikähän vaippamerkki pitäs parhaiten tuollaisen isomman löysät ettei ois joka kerta varpaista kaulaan asti..

Anabela: mä en ole sen pussin kans käyttäny niitä pienentimiä, ku tuntuu et jo itessään se pussi pienentää sitä kaukaloa.

Safiatou: huh.. hienoa et kaikki kunnossa!

Sai muuten potkuttelu aikaseksi mukavia suppareita :D Kävin tyttöjen kans ulkona ja potkuteltiin tuolla neitin pienemällä potkurilla (en ole omaani vielä jaksanu varastosta haalata pihale) ni kait se köyryasento teki sen et muutaman kerran supisti aikasta makiasti :D

Anabela mulla on samanlainen pussi ja Lielahden lastentarvikkeesat ostettu, tosin jo nelisen vuotta sitten mutta kuitenkin. Niin tarkoitatko että kaikki irti lähtevät pehmusteet pitäis laittaa sen pussin sisään kaukalossa? Minä en oo sellaisesta kuuullut ja mulla on ne pehmusteet siellä ulkopuolella.

Neuvolasta kotiuduttu. Tytölle tullut painoa kahdessa vuorokaudessa 130g, joten voin huokaista helpotuksesta, että oikeaan suuntaan ollaan menossa ja ruokinnat on ok. pienoista stressiä niistä oon kantannu. huh.. Tyttö on tänää paljon virkeämpikin kuin ennen.

Siis taas jää varmaan kommentoimatta puolet asioista, kun ei pysty muistaan kaikkea...

Unelmahötölle ja vauvelille halit! Tuli itku pikkuisen puolesta :( Toivottavasti hän voimistuu nyt nopeasti.

Oliko se Kadak, jolle oli valiteltu painosta. Siis häh? Mulle on tullut painoa viikolle 34 mennessä 15 kiloa eikä mulle oo valitettu mitään, vaikka oon joka kerta oma-aloitteisesti kysynytkin, et onko ok. Painoa tuli tosin jo ennen 1. neuvolaa useampi kilo, koska mun pahoinvointikausi oli sitä, et piti koko ajan syödä ja tissit ja maha turpos ihan kunnolla heti. Sit olikin "hiljaiseloa" viikon 22 neuvolaan, kunnes paino lähti tasaisesti nousemaan. Mullakaan ei nousu ole johtunut herkkujen syömisestä, koska niitä ei tee juuri edes mieli. Ainoa asia, jolla voi olla vaikututa on vähentynyt liikunta ja oikeastaan vähentynyt rasittava liikunta, johon kroppa on tottunut, nyt loppuraskaudesta. Ja mullekin kaikki tutut on sanoneet, että maha on vaan kasvanut (paljon). Nyt vaan viime viikkoina on turvotusta tullut vähän joka paikkaan - eniten koipiin. En ressaa aiheesta.

Jumppaa mäkin harrastaisin vielä, mutta tää p....leen 3 viikon flunssa on tehnyt stopin tuolle ja samaten syys-lokakuun vaihteen muutto vei aikaa liikaa liikunnalta. 2 kertaa ehdin muuton jälkeen ennen tätä flunssaa käymään pyöräilytunnilla uudessa "kuntokeskuksessa" (ennen kävin myös Turussa elixiassa), mut nyt en oo käyny ees kävelyllä :headwall: Tää on muuten uskomaton flunssa. Uusin käänne oli nyt ti-ke yönä noussut horkkakuume. No toivottavasti ajais nyt tän pöpön pois lopullisesti.

Maidottomista ja munattomista jouluruoista. Silloin, kun itse olin vielä vegaani, niin äiti teki mulle joululootat ihan vaan normina, mut ilman munaa ja soijamaidolla ja hyvää oli. Imelletty perunalaatikko saattaa vaan ehkä olla hankala ilman munaa (?).

Me ei olla vielä ehkäisyä mietitty. Mut saatan kääntyä tuon kuparikierukan puolelle, kun en hormonaalista ehkäisyä halua ja itse en pidä kortsuista yhtään - ne tuntuu jotenkin liian liukkailta ja vie multa tunnon siksi ihan kokonaan. Ja lopetettuani pillerit, sain kauheet näpyt naamalle ja koko yläkroppaan - eikä ne ollu mitään normifinnejä vaan sellaisia, joista ei saanu puristamallakaan mitään ulos. Pari käyntikertaa kosmetologilla onneks autto, mut ei kiitos enää hormoneja.

Saatiin vihdoin ostettua vaunutkin. Jee! Tarttis vielä vaan hakea kaupasta, koska ne piti tilata - ei ollut oikeeta väriä heti saatavilla :) Ostettiin punaiset Emmaljungan Ceroxit - ei sen takia, et tyttö on tulossa, vaan siksi, et on pirteän väriset ja mun lempiväriä. Eivätköhän ole hintansa väärti, niin pärjää sit sen muutaman vuoden ainakin niillä. Nyt alkaa olemaan vähitellen kaikki roinat kasassa, paitsi et ketovaippoja pitää hankkia lisää ja kaikki omat roinatkin (liivinsuojukset ym. ) puuttuu vielä. Ja tarkemmin ajatellen paljon muutakin puuttuu vielä. Huoh... no kunhan tästä flunssasta nyt ensin tokenisi.

what ja tytsä 35+5 (tai jotain)

Huh, kiireinen viikko on takana ja täälläkin käynti on jäänyt väliin. Ja mikä määrä juttua täällä onkaan! Nyt sitten urakoin nämä kymmenen sivua kerralla... ;)

Onnea Tesmikselle ja perheelle pikkuprinsessasta!

Melko hurjalta kuulostaa tuo Klementinen hypnotisointijuttu! Toivottavasti auttaa!

Influenssapiikistä
on nyt 12päivää, eikä mitään ongelmia oo tullut (paitsi pistoskohdan jomotus pari päivää). Ekan illan toukka ehkä oli hiukan hiljempaa, tai sitten sekin oli vain mun mielikuvitusta. Nyt on ottanut kyllä senkin ajan takaisin.

Nukkuminen on jostain syystä parantunut vikalla kolmannella. Tai siis herään kyllä parin tunnin välein vessaan, mutta nukahdan uudestaan. Tämä on siis mulle luksusta, täysin heräyksetöntä yötä en oo nukkunut vuosiin ja alkuvuodesta vielä valvoin aina aamuyöt.

Liikuntaa olin pyrkinyt harrastamaan mahd. pitkälle, mutta lääkäri kielsi sen pari viikkoa sitten. Kävellä en oikein enää muutenkaan pysty, kun tuntuu niin pahalle (vihloo, supistelee ja kasvattaa suonikohjuja), mutta mammajoogassa käyn vielä pari kertaa.

Meidän home-epäily vahvistettiin juuri ja nyt sitten remontti edessä :( Osuu sitten luultavasti juuri tuohon vuodenvaihteeseen, joten saapa nähdä, joudutaanko vastasyntyneen kanssa evakkoon anoppilaan. Sikäli siis parempi, jos toukka pysyisi vatsassa mahd. pitkään, ettei tarvitsisi näitä itiöitä hengitellä!

Äitiyspakkaus tuli vihdoin eilen! Ehti siis sittenkin ennen toukan syntymää, vaikka skeptisyys ehti jo iskeä. Miehelle iski heti hirmuinen vauvakuume ja nyt hypistelee onnessaan kaikkia pienenpieniä vaatteita :heart:

Muuten ei mitään uutta. Kipuilut on edelleen kovia ja suppareita on paljon. Suonikohjut vain laajenee laajenemistaan ja koko alapää on niin tulessa, että jää jouluostokset multa kyllä väliin kokonaan. Äippälomaankin on enää kaksi työpäivää aikaa! Lähtölaskenta on siis jo edessä.

neitoperho & toukka 34+0 *POKS*

Mun mielestäni painonnoususta pitää terveydenhoitohenkilökunnan ehdottomasti huomauttaa (eikä esim. terveydenhoitajan oma ylipaino liity asiaan mitenkään). Ihmiset on ihan liian herkkänahkaisia ja haluavat uskotella itselleen, että 15-20kg raskauden aikana on ihan ok vaikka olisi jo valmiiksi ylipainoa. SE EI TODELLAKAAN OLE! Lisäksi älytön pullan ja karkkien mussuttaminen ei myöskään ole hyväksi, ei vauvalle eikä äidille (sen sijaan rasvaa voi vedellä aika huoletta, kunhan ei syö mitään margariineja tai kevytsörsseleitä). Tavoitteena pitäisi olla 10-12kg painonnousu raskaudessa ilman mitään sönkötyksiä! Katsokaapas muuten ympärillenne, suomalaista katukuvaa, "tuulipukuläskejä" on kadut pullollaan - ilmeisesti tärkeintä on, ettei kenellekään ole tullut paha mieli ylipainosta huomauttamisesta!

Ennen kuin kukaan hermostuu, niin vielä tiedoksi, että olen itse kamppaillut ylipainon kanssa jo 25 vuotta. Vaikeaa on, muttei ylipääsemätöntä. Toivon, että asiasta myös minulle joka kerta huomautetaan - pysyypähän paremmin kurissa.

Ei hyvänen aika miten raskas olo mulla on!! Tuntuu että kohtu täyttää nyt koko mahan tonne rintalastan alle asti ja olo on nyt todella raskas ja ahdistava!! Tuntuu että ei pysty istumaan,seisomaan eikä makaamaan. Ei syömään, juomaan, hyvä että hengittämään!! Selvästikään vauva ei oo vielä laskeutunut...voi laskeudu pian!!!
Miten teillä muilla?!

Ei herranjumala mikä neuvolakäynti oli!??!?!En oikein tienny oisko pitäny itkee vai nauraa??Mieski pyöritteli silmiään ja oli hevosenkokonen kysymysmerkki ottassa et "mitä v***ua???Terkka kysy multa et mahtaako mulla olla mitään käsitystä miten päin vauva mahassa on, ei ite tienny. Yritti kuunnella sykkeitä oikeelta vaikka vauva selkeesti vasemmalla puolella, eihän sieltä sit mitään kuulunu ja alko jo huolestuun. Sit ku kysyin et onko vauva ylhäällä vai laskeutunu vai kuinka niin terkka totee et ensin ne vauvat nousee ja sit ne laskee ennen synnytystä?!?!?!??!NO WAY???Ja nythän ei sitten tiedetä et onko se laskeutunu vai ei??Enkä kyllä ois luottanukkaan sen arvioon ku ei kerta erota päätä perseestä!!! :LOL:

Sf-mitta oli 34,5cm eli yläkäyrän yläpuolella edelleen. Muuten kaikki arvot ok. Paino on mitä on =) Ens keskiviikkona on vika neuvolalääkärikäynti, saas nähä josko se osais jotain kokoarvioo tai muuta fiksua sanoa vauvan asennosta tai muusta.

Ja sit vielä se henk. kohtanen synnytysvalmennus, voi herranjumala!?!!??!Kyllä sitä voi pitää ihmisiä idiootteina ja vielä näyttääki sen ihan avoimesti kun ei itekään tiedä mitä puhuu..Ja jälleen ens kerralla mies pääsee mukaan neuvolakäynnille kun aiheena on vauvanhoito ja imetys....Mun toiveet vaan vahvistuu et vauva syntyy ennen laskettua aikaa, ihan vaan et ettei tarvi käydä neuvolassa!!

Nyt meen rauhottuun muualle, moro!

fanttomi & 35+1

Jennyli mun olo on helpottunu huomattavasti viimesen viikon aikana, kohdun ja tissien välissä on "iso" kolo, joten ite aattelin et vauva ois jo laskeutunu mut vastaustahan en tosiaan saanu =) Mut pystyn jopa nukkumaan selälläni ja saan happea ihan normaalisti. Ei ahista eikä kiristä.

Lillikka
Jennyli täällä on ihan samanlainen olo ja lisäksi vihloo alakertaan makiasti. Vauva on siis jo jonkin verran laskeutunut, kun ei tartte kuulemma enää mennä vaakatasossa synnärille, mutta mikäköhän 60-senttinen siellä oikeen on, kun tuolla kylkiluiden alla on niiiin ahdasta...? Eniten se kyllä painaa ylävatsaan syömisen jälkeen, eli eiköhän se mulla ainakin ole mahalaukku plus muut sisuskalut, jotka on siellä yhdessä mytyssä. Mutta joo, paksu olo on!

Fanttomi johan oli puoskari teillä neuvolassa!! Ei ollut muuten meidänkään synnytysvalmennuksesta paljoa apua pari vuotta sitten, ihan höpöhöpöhommaa, eikä ne ottanut kantaa itse synnytykseen mitenkään, kun kuulemma sairaalassa sitten kertovat loput. Haloooooo....

Jaksamisia kaikille!
Lillikka 38+4

Onpas tullu paljon juttua lisää parin päivän aikana. Kommentoida en jaksa sen kummemmin nyt, palaan asiaan huomenna =)

Omaa napaa sen verran, että oulusta osastolta kotiuduin juuri. Raskausmyrkytys siis vaivaa. Verenpaineet eilen illalla puolentunnin levon jälkeen 160/102, proteiinit +1,5 suunnilleen, toksemia arvot kohollaan ja kahden päivän aikana tuli painoa lisää melkein kaksi kiloa=/
Jalat turvoksissa säären yläosaan asti. Pääsin kuitenkin kotiin seuraile tilannetta ja kahdesti viikossa äitiyspolilla kontrollikäynti, reilun viikon päästä takaisin ouluun jolloin ilmeisesti käynnistellään synnytystä, silloin viikkoja 38.

Te jotka pohditte raskausmyrkytys juttuja: Mulle sanottiin tuolla OYSissa että jos on esim. päänsärkyä ja näköhäiriöitä, niin yhteys äippäpolille. Tai jos on huono olo ja ylämaha kipeä, sama juttu, samoin jos proteiini kahdella plussalla, tai alapaine 100.
Jokainen oire YKSISTÄÄN on syy ottaa yhteyttä ja kysyä että miten menetellään.
Raskausmyrkytys ei ole leikin asia ja siihen suhtaudutaan aina vakavasti.

Toivottavasti teillä ei raskausmyrkytystä ole, ei ole mukavaa ei =/

Jazzy

Yhteistyössä