Joulukuiset lumihiutaleet 2010 - MARRASKUU

fanttomi Heh, mä pohdin ja kyselin tota samaa täällä viime vai toissaviikolla... :confused: Nimittäin olen kanssa kiinnittänyt huomiota alapään voimistuneeseen "tuoksuun" ja joskus tuntuu jopa että housujen läpikin tuoksu tulee nenään vaikka kuinka tota värkkiä jynssäis! Kysyin sitä neuvolassakin mutta siellä ei osattu sanoa tai oltu kyseistä asiasta koskaan aikaisemmin kuultu. Veikkaili että loppuraskauden hormonitoiminta on saattanut tuoksua voimistaa. Laittoivat varuksi tulehduskokeisiin, hiiva, clue-solut ja trikonomonas yms. mutta puhtaat tulokset oli.
Mun valkkari kans vaihtelee, välillä ihan perustavaraa, välillä kirkkaampaa ja juoksevampaa. Joskus tuntuu enemmän limaisemmalta ja jopa vihertävältä (?!).

kadak ja annimanni Mulla istukka on ollut kohdun takaseinällä (mitä sekin siis käytännössä tarkoittaa?!) mutta olen ymmärtänyt että kohdun "ylätakaseinällä". Mutta mitään hajua ei ole siitä kuinka iso ja laajalla alueella istukka on että voiko se tuolta kohdun korkeimmalta kohtaa takaseinältä ulottua navanalueelle?
Olen kans noteerannut että navan alue on ollut koko raskauden herkempi ja alempi kuin muu osa vatsassa ja mun napa itsessään on hieman kirjavan/rusehtavan värinen.

Jääräpää Mulla valkovuoto välillä ihan kirkasta ja lähes juoksevaa. En usko ainakaan että lapsivettä olis koskaan ollut.

Cisu 36+2
 
Viimeksi muokattu:
Soitin tuossa iltapäivällä sairaalan synnytyspäivystykseen (jonne olis varmaan eilen pitänyt soittaa) ja kysyin että mitä jos se pieni liru oli lapsivettä. Ihan ystävällisesti kätilö vastasi ja oli sitä miieltä että jos ei enempää tule niin ei huolta!! Mutta kun oon tällainen huolehtijatyyppi... mutta enäähän sitä ei voi testata että mitä se oli. Toivotaan ettei ollut lapsivettä.

Cisu vauva ei voi vahingoittaa istukkaa eikä napanuoraa!
 
Jääräpää ihan oikein teit: mullakin tulee kyllä välillä housuun sellasta litkua ettei ole tosikaan...varsinkin aivastaessa sillai keuhkoista. Flunssan aikana oli mukavaa ja samoin nyt kun oltiin viikonloppuna paikassa, jossa oli koiria...:ashamed: Kyllä sitä tässä vaiheessa tulee ties minkälaista virtsaa ja valkovuotoa aina silloin tällöin.

Ehkäisystä miten ootte meinannut hoidella asiaa synnytyksen jälkeen? Mä toivon, että pystyn täysimettämään ja pitämään kuukautiset ja myös ovulaation sillä pois...sehän ei tietty ihan satavarma keino ole, mutta ei kyllä ole toiveissa ihan heti seuraajaa perään ainakaan vielä tässä vaiheessa, kun edellistäkään en ole ulos saanut :) Jos lisää lapsia suodaan, niin kyllä niillä saisi lähemmäs kaksi vuotta olla ainakin ikäeroa eli sitten jossakin vaiheessa vielä täysimetyksen aikaan ollaan ajateltu, että kumiukkoa täytynee ottaa käyttöön taasen vuosien tauon jälkeen. Itse en haluaisi aloittaa hormonaalista ehkäisyä uudelleen kun kuitenkaan monen vuoden väli mahdollisen sisaruksen ikäeroksi ei ainakaan tässä vaiheessa ole mielessä eli en haluaisi syödä e-pillereitä esim. vaan 6 kk. Ehkä minipillereitä voisi harkita...Jennylillähän on elävä esimerkki imetyksen ja minipillerien toimivuudesta masussa potkimassa ;)

Mites Cisu kun puhuit, että voi olla, että tämä jää teidän ainoaksi lapseksi, niin ootteko sitten miettinyt, että ei hoitoihin enää? Joskushan toki raskauden jälkeen uusi raskaus onnistuu ilman hoitojakin, mutta se tietty varmaan rippuu enemmän lapsettomuushoitojen syystä. Ymmärrän tietty, jos et halua puhua asiasta täällä, eli sitten jätä kysymykseni vain oman onnensa nojaan :)

Azalea, joka lähtee ostamaan tarvikkeita kolmen suklaan brownieen ja Luru, joka seuraa kysymättä perässä
 
Tesmikselle hirmuisesti onnea pikkuneidistä minunkin puolestani!

Unelmahötölle jaksamisia, kyllä se teidän vaavi pian oppii imemään ruokansa itse. Muistan itse, kun meidän esikoinen alkoi keskolassa harjoitella tota syömistä ja imettämisen jälkeen punnittiin sun muuta. Ne päivät tuntui pitkiltä kun tiesin, että ihan pian sen nyytin saa kotiin. Pikkuiset voi ottaa joskus yhdessä vuorokaudessakin valtavia harppauksia ja kotiin pääsy voi tapahtua ihan puskan takaakin! Tsemppiä!

Lapsiveden lorahtelusta. Mulla on myös tullut jo pitkään sellaista lirua valkovuotoa, välillä ei pöksyistä erota mitään, paitsi sitten kun vuoto kuivuu pöksyihin, niin oon tulkinnut sen valkovuodoksi, koska pikkareihin jää sellainen ohut valkoinen kerros. Olettaisin, että lapsivesi kuivuu värittömäksi, vähän pissan tyyliin.
Lisäksi mä peesaan muita siinä, että jos sulla olisi reikä kalvoissa, niin kyllä se sieltä lorahtelisi useammin kuin vain kerran.

Kuka se kaipaskaan leipomisvinkkejä? Nyt taitaa olla vähän myöhäinen aika enää huomiselle käydä kaupassa ja leipoa, mutta jos joku muu haluaa nopean ja helpon vinkin, niin pongasin netistä joku aika sitten tämän reseptin ja kokeilinkin sitä.. :whistle: Pohjasta tulee tosi mehevä! Mä en käyttänyt kahvia lainkaan ja näistä tuli myös oikein hyviä suklaaleivoksia. Lisäksi mulla on erittäin hyvä ja mehevä porkkanakakun ohje, jonka voisin tänne joku kerta näpytellä. Voi tehdä valmiiksi pakkaseen ja on nopea ja kätevä tarjottava esim. nimiäisiin / ristiäisiin.

( . ) Mä oon ruvennut toteuttamaan mun pesänrakennusviettiä niiden kaikkien saikku- ja pakkolomailuviikkojen jälkeen. En vaan jaksa enää nyhjäillä, vaan oon siivoillut kaappeja, pessyt vauvanvaatteita ja järjestellyt tavaroita. Ajattelin ensi viikolla alkaa tekemään joulun ruokia pakkaseen, että jos tää pikkumies päättää syntyä ennen joulua, niin mun ei tartte sitten stressata.
Lisäksi, oon tänään pidemmällä raskaudessa kuin koskaan ennen ja aivan mahtavalta tuntuu! Tästä päivästä eteenpäin synnytykseen asti kaikki on mulle yhtä kokematonta kuin ekakertalaisellekin... :D Yhä tukalampaa oloa odotellessa, siis. :D

mamadread ja ihme 32+5
 
Hyvä kun jääräpää soitit! Mielummin huolehtija- kuin hälläväliä-tyyppi :)

Azalea Ei haittaa kysymyksesi, aina saa kysyä, pakko ei ole vastata mutta toki mä vastaan. Mä koin ton viimeiset yli neljä vuotta lopun kaiken niin henkisesti kuin fyysisestikin niin raskaiksi että nyt tällä hetkellä tuntuu siltä etten tämän raskauden jälkeen enää hoitoihin mene. Mutta ehkä mieli muuttuu vielä, nyt vaan on se kaikki tuska ja rääkki liian tuoreessa muistissa ja tavallaan vaikka ihanaa tämä raskausaikakin on ollut niin silti osaltaan todella stressaavaa kun se menettämisen pelko ei vaan hellitä :(
Meillä jäi tosta koeputkihoidosta millä tämä vauva sai alkunsa pakkaseen aika monta hyvää alkiota. Niitähän säilytetään kolme vuotta. Mutta enpä tiedä, olen ajatellut että jos luomusti raskaudun tulevaisuudessa niin toinen lapsi on enemmän kuin tervetullut mutta pakkasvauvat varmaankin saa jäädä käyttämättä.
Ja lapsettomuuden taustalla mulla on vähän kaikenlaista (PCOS, endometrioosia, epäsäännöllinen kierto) ja miehellä heikentynyt tavaran laatu mutta ei kuitenkaan mitään sellaista mikä ihan totaalisesti estäisi luomusti raskaaksi tulon.
Luulen että tämän neljän vuoden yrittämisen aikana yksi suurimmista syistä lapsettomuuten oli varmasti myös henkisellä puolella eli jatkuvassa yrittämisessä, stressaamisessa, surussa ja siitä seuranneessa masennuksessa. Heti kun viime keväänä sain masennukseen apua ja hellitin (luovutin) lapsenteon suhteen niin raskauduin!!!! Mutta tuo henkinen hellittäminen on aina helpommin sanottu kuin tehty.
Emme ole vielä päättäneet synnytyksen jälkeisestä ehkäisystä, joko annetaan vaan olla ja katotaan mitä tapahtuu tai sitten mietitään jotain ehkäisyä mutta e-pillereitä en kovin mielellään enää alkaisi käyttään. Vaikka ne saakin mun ihon aina silkoiseksi ja täysin finnittömästi mutta heti kun ne lopettaa niin kroppa on ihan sekaisin (ja naama täynnä finnejä). Eikä e-pilsut käy imettämisen kanssa yksiin.
 
Viimeksi muokattu:
Lillikka
Unelmahötölle ja pikku-Kuutille:hug:
Tesmikselle paljon onnea prinsessasta! :flower:

Fanttomin ällövaroitus Mulla on vähän samoja oireita ja ollut jo jonkin aikaa. Ei ole hiivatulehdus, mutta mielellään alapesen aika tiuhaan… Esikoisen kohdalla (poika) oli täysin tuoksutonta lähes koko ajan, eli tästähän minä taas vikkelästi päättelen, että tyttöhän se siellä tosiaan ois tulossa!! Kaikki ilo irti tästäkin Oireesta…

Ehkäisyä en ole vielä miettinyt valmiiksi. Pillereitä ei tekisi mieli enää syödä, kun niitä on ahtanut napaansa jo kauheen monta vuotta ja ajatuskin kierukasta pelottaa. Kai kierukan laitto synnyttäneelle menee jotenkin kivuttomasti, mutta juuei minulle sellaista… Minipillereistä on tullut kuultua kaikenlaisia mielialavaihtelutarinoita, joten ei niitä, kumiukkoa ei haluta, mitenkäs ois se selibaatti… :confused:

Täällä mennään samoilla oireilla kuin tähänkin asti: ei saa nukuttua, väsyttää julmetusti, sukkapuikot kolisee, mutta muuten ihan siedettävää vielä. Hohhoi. Kai tästä kohtapuoleen pääsis jo synnyttämään...

Lillikka 38+2
 
Mä en luottas yhtään imetykseen ehkäisykeinona tai ainakaan mulla sillä ei ole ollu mitään merkitystä. Menkat on kummanki synnytyksen (ja km:n jälkeen) alkanu 4vk vuodon loppumisesta ja mähän täys imetin tätä meidän nykyistä nuorimaista ku aloin odottamaan tätä (toki se ei haitannu, mut silti). Et jos uus raskaus ois katastrofi ni miettisin jotain muuta ratkaisua.

Cisu: mul on hyvällä ystävällä sama tilanne, eli sillä on PCO ja 2 ICH:lla saatua lasta. Pitkät ja monivaiheiset hoidot ja nyt päättivät et menevät eteenpäin ilman ehkäisyä. Ymmärrän niin hyvin sen et tavallaan on vuosia syöny pillereitä "turhaan". Mut toisaalta mun ystävälle oli lääkäri sanonu et jokainen onnistunu raskaus tekee luomu raskauden mahdollisuuden todellisemmaksi.

Me ei taideta nytkään ottaa ehkäisyä käyttöön (siis mitään lääkkeellistä) ku tuskin meidän lapsiluku on vielä tässä :heart:

Kielletyistä ruuista, mä oon käytännössä koko raskauden ajan syöny kohtuudella kaikkea. Mahdollisimman tuoreena ja hyvin käsiteltynä. Oikeastaan vain maksa on sellainen mitä oon välttäny ja maksalaatikkoa oon sitäki tainnu 1-2 krt syödä. Meil tosiaan maatila ja jos listerian oon saadakseen ni sen voin saada ihan jo tuolta navetasta..

Tääl alkaa tauti olla voitettuna, toisin lapset on TOSI itkusia ja mul ei meinaa väsyneenä hermot kestää..
 
auringonpilkku toivottavasti uuno ymmärtää viel kääntyä oikeinpäin =) ja nostan kyl hattua tolle sun herkkulakolle..mä taidan alottaa sen sitten ku alkaa kilojen karistus :LOL:

cisu mun napa on kans ollu erivärinen ja -tuntunen koko raskauden ajan. ja sitä ympäröivä iho myös..jossain vaiheessa (ja vähän vieläki) siinä on huonompi tuntoaisti ku muualla mahassa, eli aina ei huomaa et osuu edes napaan, hihih. Eiköhän se kuitenki oo ohimenevää sit ku se napa ei oo enää noin kireellä ku nyt.

Ehkäisyasioihin voisin myös kommentoida jotain. Mä oon kans miettiny et miten sitä sitten tekee kun vauva on syntyny..Gyne ei suosittele eikä suostu enää antaan mulle mitään hormonaalista ehkäsyä, koska ne sivuvaikutukset on niissä niin hirveet. Mun ajatuksissa kierukka on sellanen vihreä hyttysten karkotusrengas (tiättekö niitä??) enkä siks voi ajatella sellasta itelleni :LOL: Toi mielikuva on häirinny jo mua jo PITKÄÄN!!!! =) Ja sit lisäks mul on kumiallergia =) Lateksittomia kortsujahan on olemassa, ne maksaa 5kpl/n. 13e..eli ei mitään halpaa lystiä eikä se selibaattikaan tunnu kauheen hyvältä vaihtoehdolta..Eli suap nähä minkälaiseen villasukkaan sitä päädytään :LOL: Imetykseen en kans kyl luottas sekuntiakaan ehkäsykeinona...Onhan täs viel onneks hetki aikaa miettiä ja täytyy tosiaan jutskailla gynenki kans et mikä ois sit järkevää kun lapsia halutaan varmasti lisää...

fanttomi & 34+6 (huomenna tulee yks rajapyykki vastaan, jippii =) )
 
saz
jääris ja outo lirahdus: mä oon käynyt tämän raskauden aikana kerran, joskus rv 26 tienoilla TAYSissa lapsivesitestissä. Olin ihan 110% varma että ei voi olla valkovuotoa ja tunsin että se tuli emättimestä niin pissaakaan ei voinut olla. Oli väritöntä ja tuoksui miedosti imelälle, ihan niinkuin lapsiveden tuoksua kuvataan. Se oli ihan vetistä eikä ollenkaan sakeaa, harmaan collegehousut tummuivat ihan niinkuin olisin pissannut housuun. Mutta, ei ollut testin mukaan lapsivettä, lääkäri vaan totes et raskauden aikana valkovuoto saattaa muuttaa tosi paljon koostumustaan, ihan vaikka saman päivän aikana saattaa tulla vetistä ja sakeaa vuotoa. Ja rauhoitteli mua et moni on ollut ihan satavarma et ei voi olla niin vetistä valkovuotoa, jota vuoto on sitten kuitenkin ollut. Tämän jälkeen multa on pari kertaa lirahtanut samaa "tuotetta" housuun ja en oo sit enää jaksanut lähtee näytille kun oon ajatellut et se on sitä samaa valkovuotoa mitä silloinkin. Meillä menee aikaa nimittäin sinne TAYSin reissuun aina sellanen 4h tai enemmän ettei ihan pienestä jaksais sinne lähtee. Toisaalta taas tunnen vähän huonoa omatuntoa siitä etten lähde niin pienestä näytille, mutta.... Ymmärrän sun huolen siis tosi hyvin, mutta koita silti vaan olla stressaamatta! Lähet sit näytille jos vielä lirahtaa. Tässä samallahan tää oli vähän Fanttomillekin, eli se valkovuoto tosiaan vaihtelee koostumustaan. Ja oon huomannut tuon saman ihanan jutun kun sinäkin, tuoksut on kyllä voimakkaammat nyt, mutta ei mitenkään silti paha tai huolestuttava, kai se vaan tuoksuu kun hormoonit hyrrää ja lisäksi sitä nyt tulee koko ajan enemmän.

Mä aion aloittaa heti minipillerit ja laittaa sit sen kapselin kun oon eka niitä pillereitä syönyt muutaman kuukauden. Minit on mulle käynyt ennenkin ja oikeastaan ainoat pillerit jotka käy. Se kapseli laitetaan käsivarteen ja muistaakseni niitä on 2v ja 5v kapseleita. Kysyin sitä jo neuvolasta ja saan reseptin kapseliin sitten jälkitarkastuksessa. Neuvolasta saan pillerit heti kun vauva on ulkona :) Meidän lapsiluku on nimittäin ainakin useammaksi vuodeksi täynnä tämän jälkeen :)

saz
 
Unelmahöttö Suuren suuri hali :hug: Toivottavasti teillä on ollut tänään parempi päivä! Synnytyksen jälkeen on muutenkin niin tunteikas/herkkä olo (ainakin mulla oli), että itku on lähellä. Uskon, että vauva vahvistuu päivä päivältä ja sitä mukaa äidin mieli kohentuu.

Azalea Tosiaan, mahtavan paketin olet tädiltäsi saanut! Ja nukkumisesta. Mä nukun myös tosi hyvin. En varmaan heräis yöllä ollenkaan, jos tuo poika ei välillä kitisis. Käyn yleensä sit kerran yössä pissalla samalla.

annimanni Kiva, että olet päässyt kotiin ja verenpaineet ovat kurissa!

Ehkäisystä Ai niin. En mä oo tajunnut edes miettiä tuollaisia asioita. Viime syksynä synnytyksen jälkeen oli selvää, että ei ehkäisyä ja seuraava saa tulla putkeen. Kyllä tällä kertaa pitää varmaan jotain miettiä. En kyllä usko, että kolmatta tähän samaan syssyyn tehään. Tai mistä sen tietää. :D

mamadread Mä löysin tuon saman reseptin joskus 2 vuotta sitten ja on ihan ykkössuosikki. Mä laitan päälle vaan Marinne crunshia. Ottaisin mielelläni sun porkkanaleivoksen ohjeen, varsinkin kun kehuit meheväksi. :wave: Se on toinen herkkuleivokseni, mutta mulla ei oo oikein mitään vakireseptiä.

Oma olo on hyvä. Vauva potkii hurjasti eikä ole suuremmin kolotuksia.

Mandy ja pallero 33+5
 
herranen aika mikä yö takana taas :D joka paikkaa kolotti ja oli muutenkin ihan omituinen olo.sen minkä nukuin sain nähdä joitakin mukavia kauhu unia synnytyksestä!! ai kamala et voi ahdistaa sellainen asia paljon mitä kuitenkin kokoaika toivoo tapahtuvan pian.jännä tää naisen mieli.
yöllisten kipujen ja supistusten?? (tai sit näin unta) tuloksena oli aamuinen kiire vessaan :D kyllä tyhjeni suoli kerran jos toisenkin :D nyt on sit omitunen olo mahassa ja toivotaan että tää ei ole mitään oksennustaudin alkua vaan vaikka sitten ihan tavallista suolen omituista toimintaa!

ehkäsy asioihin sanon sen verran että mä en todellakaan tiedä mitä mä ehkäsyksi otan kun tämä lapsihan sai alun ehkäsylaastarien läpi. ja käytin niitä siiis ihan oikein ja kertaakaan laastarit ei irronnut eikä mitään ongelmia ollut, huomasin vaan olevani raskaana.no mut toisaalta tämä "vahinko" oli unelmieni täyttymys niin ei haittaa mutta tuleva kyllä pelottaa kun en tiedä mikä ehkäsy sitten pitäis nuo miehen supersiittiöt kurissa:whistle:

tänään mulla on hyvinvointi/halkio ultra :heart: tulen sit kertomaan mitä sanoivat.
nyt meen laittamaan lapset valmiiksi kun tuota virtaa näyttää olevan heti aamusta.... kuului vaan äsken että leikitäänkö että me ollaan hulluja:O :D
ja hitto ulkona on -14 astetta...toivottavasti auto lähtee käyntiin et pääsee sinne ultrattavaksi .


klementine ja tyttö rv 37+6:heart:
 
Onnea Tesmikselle pikku prinsessasta!! :heart:

Minä taas nukuin pitkästä aikaa hyvin! Aika monena yönä olen herännyt siinä neljän paikkeilla ja joutessani selannut nettiä kun uni ei tule. Tunti siinä yleensä on vierähtänyt ja taas uni tullut. Jos herään viideltä, en enää laita nukkumaan, koska poika herää kuuden maissa. Tänään vasta 6.30! JES!

Ehkäisystä Meillä ollaan ihan kumilinjalla. Mulle ei sovi pillerit enkä halua kolmatta lasta.. Mehän tehtiin ensimmäistä 1,5 vuotta ja olin jo luopunut toivosta (emme käyneet missään hoidossa/tutkimuksissa) kun huomasin olevani raskaana. Noh, toisesta lähinnä vitsailtiin ja olisko pari kertaa oltu ilman ja eikös heti tärppää! :whistle: Onhan se vähän niinkin, että elämäntavat on tietty muuttuneet aika paljon niistä ajoista, kun lasta ei ollut. Ja varmasti yksi syy siihen, että raskautuu helpommin.

Lirahdusasiaa Mä soittelin eka raskaudessa :ashamed: tämän tästä synnärille että nyt kyllä tuli lapsivettä.. ja ne siellä aina rauhoitteli että ei, laitappa side housuihin ja jos se kastuu niin sitten se on. Kun vedet sitten oikeasti meni, ei mulla ollu kyllä mitään epäselvyyttä siitä, mitä se oli :D Tihkumisesta mulla ei tietty ole kokemusta. Tässäkin raskaudessa oon jo kaks kertaa soittanu synnärille.. mulla tuli jossain vaiheessa rusehtavaa vuotoa niin siitä soitin ja viikko sitten kipeistä suppareista. Sinne kyllä kehtaa varmasti soitella, sitähän varten se 24/7 siellä on!

Mulla istukka on nyt edessä ja edellisessä raskaudessa takana. En huomaa mitään eroa.

Mites te, joilla on ennenestään lapsi, jännittääkö kuinka uusi tulokas otetaan vastaan ja kuinka arki sujuu vauvan ja leikki-ikäisen kanssa (joillakin taitaa olla pienempi ikäero) ? Mua jännittää kyllä kovasti kun oma poika (2v 7kk) on melko äidin mussukka. Entäs te, jotka olette jo kokeneet tämän onko mitään vinkkejä? Kertokaa ihmeessä kuinka teillä meni ja mitä ehkä tekisitte toisin..

Meillä poika jatkaa tarhassa ensi vuoden alusta 10pv/kk. Jaamme hoitopaikan toisen perheen kanssa, jolle syntyy kaksoset.. Alkuun mennään näin ja kun vauva on isompi niin poikakin saa jäädä kotiin. Toisaalta on ihanaa, että saa rauhassa olla vauvankin kanssa sillä välin kun esikoinen on hoidossa. Miten muilla?

Tänään mulla on neuvolalääkäri ja huomenna saadaan influenssarokotukset. Saapa nähdä onko muutoksia alakertaan tullut, viimeksi viikko sitten kohdunkaulaa oli 2cm, pehmeä ja kohdunsuu sormelle auki. Onneksi viikkoja alkaa olla jo kasassa hyvin.

On totta, että kun osa jo synnyttää sitä alkaa salaa toivomaan, että omakin syntyisi ehkä etuajassa tai edes laskettuna aikana. Esikoinen meni mulla 2 viikkoa yli, joten onhan se ihan eri asia synnyttää viikolla 38 tai 42! Siksipä olisi tärkeä muistaa olla toivomatta liikaa ettei masennu liikaa, kun mitään ei ole vielä tapahtunut viikolla 40.. Minullakin on laskettuun aikaan vielä lähes 6 viikkoa aikaa eli pahimmillaan vielä melkein 2kk odotus!

Anabela 34+6
 
Mä oon täällä aamun miettiny ja pähkäilly miettiny ja pähkäilly et varaanko tuolle meidän 11kk ikäiselle korvalääkäriin ajan. Sil oli kuukaus sitte korvatulehdus, nyt tosiaan alkuviikosta oltiin mahataudissa ja neiti on tosi kiukkunen ja itkuherkkä. Ei kestä mitään ylimääräistä ku kaikki saa itkettämään.. ois vain sylissä eikä ruoka maistu. Ni päätin sit et ei se ota jos ei annakkaan..

Resepteistä: täs mun lemppari :D

Jos tykkään paksusta pohjasta, suklaasta ja kaloreista ni täs makonen ohje.. ite oon välistä tehny valkosuklaasta tuon täytteen ja korvannu pohjan suklaan piparkakkumausteella tms.

SUKLAAKUVIOT

6 munaa
6dl sokeria
9 1/2 dl vehnäjauhoja
5tl leivinjauhetta
3 tl vaniljasokeria
5 rkt tummaa kaakaojauhetta
300g sulatettua voita
3dl maitoa

- Vaahdota munat ja sokeri
- Sekoita kuivat aineet ja lisää vaahtoon
- Lisää voi ja maito keokseen
- Paista 200*C n. 20-30 min.

KUORRUTE

3 rkl maitoa
150g voita
1,5rkl tummaa kaakaojauhetta
reilu 5dl tomusokeria
12 palaa minttusuklaata

- Sekoita kaikki kuorrutteen ainekset kattilassa ja sulata
- Lisää jäähtyneen piirakan päälle
- koristeeksi piirakan päälle suklaarouhetta lopusta minttusuklaalevystä veitsellä kuutioiden

Mä tein isänpäiväksi nyt kakunkorvikkeeksi 4:n munan kääretortun johon laiton tummaa kaakaojauhoa. Väliin laiton aprikoosi hilloa + suklaamousea jota jatkoin rahkalla ja päälle kerma sitruunarahka seoksen.

Lähemme valmistautumaan sinnne lääkäriin ni palaan sitten kommentoimaan nuita sisarus jne juttuja
 
Lumista huomenta tytöt! :)

Ulkona niin isot kinokset, että pitäisi lähteä lumitöihin, muttei kyllä tällä mahalla. Esikoinen vietiin päiväkotiin suosiolla ilman rattaita.

Resepteistä, mua aina harmittaa, kun kaikissa superherkkuresepteissä on meille kiellettyjä aineita ja en ihan vielä osaa omatoimisesti kaikkea korvata. Eli meillä pitäisi saada aikaan munaton, maidoton ja pähkinätön herkku. Suklaakakun oon kyllä tehnyt kertaalleen ja kokeillut korvapuusteja ja muffinssejakin ilman kananmunaa soija/kauratuotteilla, mutta ainakin pullista tuli vähän jotenkin kuivempia kuin normaaleista. Nyt pitää sitten miettiä joulumenukin vähän uusiksi, kun haluan kovasti, että esikoinenkin pääsee maistelemaan paljon kaikkea.

Ehkäisy vähän painaa mieltä. Esikon jälkeen mietittiin, että ehkä yksi lapsi riittää, vaikka alunperin oltiin puhuttu kahdesta. Että ei varmaan nyt sitten enempää, kun ikääkin alkaa karttua ja kaksikin tuntuu isolta luvulta. Meillä oli selibaatti käytössä esikoisen jälkeen ja ekan kerran kun oltiin ilman ehkäisyä sitten niin olinkin jo raskaana :) Imetin vielä osittain silloin, mutta kuukautiset oli tulleet useamman kuukauden. Kondomi ei kiinnosta (paikat ei tykkää oikein siitä muutenkaan), kierukka ei tunnu hyvältä ajatukselta ja hormoneista olen saanut tarpeekseni. Mutta ei kai siinä auta, kun ottaa jotkut hormonivalmisteet käyttöön, jos haluaa, että voi huolettomasti olla miehen kanssa, jos sellainen hetki joskun arjen keskelle mahtuu. Meillä tosiaan ollut todella hiljaista sillä rintamalla esikoisen raskausajan jälkeen, kun ollaan vaan väsyneitä ja ollu kaikkia vaivoja...

Täällä tänään neuvola ja viikot jo huimat 38+6!!!

k&pikku-r
 
Kadak: tääl on joitain munattomia ohjeita, maidon/kerman jne tilalle jokin maidoton vaihtoehto esim. kaura tai soijakerma(jos ne käy) maidoton margariini tai öljy käykö teillä kookosrasta?. (tuol on myös piparkakkujen ohje) Kakkukioski Niin ja maidon voi useimiten korvat vedellä
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kaikille onnittelijoille!
Synnytys siis käynnistettiin to aamuna klo 6 ekalla cytotec-tabletilla, päivän aikana tunsin supistuksia, kolmannen pillerin jälkeen paikat tsekattiin, ja todettiiin, ettei mitään muutosta ole tapahtunnu, et supistukset ovat "cytotec-supistuksia". Eivät olis enää antaneet neljättä pilleriä illalla, mutta sain sen silti, kun anelin. Meinaan hoitaja oli sitä mieltä et seuraavana päivänä pidetään sit huilitauko. To-pe yönä supistukset voimistu, enkä nukkunut yhtään, olin suurimmaks osaks kylpyhuoneessa suihkussa tai makasin siellä laverilla torkahtelemassa. Aamulla hoitsut katsoivat tilanteen, ja totesivat, että kohdunkaulan hävinny kokonaan (illalla oli vielä 2senttiä) ja auki 2sentillä ja totesivat, et kyl se tänään syntyy. Siitä tunnin päästä mut kiikutettiinkin jo synnärin puolelle...Epiduraalipuudutukseen asti olin tosi kipeä, se auttoi kummasti. Pikkuinen syntyi klo 13.19. Paikat kesti hyvin, vaan kolme tikkiä ja istua oon pystynny alusta asti.

Unelmahöttö :hug: Voin vaan kuvitella miltä susta tuntuu. Meillä ollaan tarkassa neuvolan painokontrollissa. Pikkuisen paino tippui 10%painosta sunnuntaihin mennessä. Nyt kasvatellaan painoa ja käydään neuvolassa parin päivän välein. Imetän, sen minkä tuo jaksaa imeä ja imetyksen jälkeen annan korviketta. Tänään saan rintapumpun, niin sitten saan annettua myös sitäkin. Tuttipullosta siis jaksaa syödä suhteellisen hyvin, mut rinnasta ei niin hyvin vielä...Ja kolmen tunnin välein pitää syötellä...
 
Lisään vielä, että istukka oli jo kovasti kalkkeutunut, eli raskausmyrkytys oli jo tehnyt kovasti tuhoja. Joten hyvä, oli että käynnistettiin.

Pelkäämäni lääkkeellinen käynnistys ei nyt niin kauhea kipu ollut, kuin pelkäsin, mutta kyllä se kovasti samanlaista kipua oli kuin lääkkeellisessä tyhjennyksessä. Tosin silloin henkinen kipu varmaan osaltaan vaikutti kivun laatuun.

Eilen meillä kävi jo neuvolatäti kylässä, ja tosta kivusta oli puhetta. Niin sanoi, että omasta kokemuksesta käsin voi sanoa, et lääkkeellisesti aloitetut supistukset ovat kipeämpiä kuin luonnollisesti alkavat. Supistukset ovat kuulemma terävämpiä lääkkeellisessä kuin luonnollisessa.

Tänään on tulossa tuleva kummi? kylään, ei siis olla vielä pyydetty, mutta uskoisin, että suostuu...

Tesmis ja pikkuinen 6pv

Kaikille painon kanssa tuskaileville, kyllä ne siitä tippuu, mulla on nyt jo lähtenny puolet pois!
 
Viimeksi muokattu:
Huomenia kaikille!

Tänne Helsinkiin oli satanut hiukkasen lunta yön aikana, tuolla on yhtäkkiä pulkkakeli! :O Eilen oli maa ihan paljaana ja mietiskelin kissan ja esikoisen kanssa metsässä samoillessa, että milloinkahan tulee kunnon lumi maahan. No, vastaus oli aamulla silmien edessä.. :D

Tässä ensinnäkin porkkanakakun ohje orginaalina. Se on sellaisesta kirjasta kuin Celia Brooks Brown "Uusi kasviskeittiö". Loppuun voin lisäillä vähän, mitä muutoksia oon tehnyt.

2½ dl oliiviöljyä
6 dl sokeria
4 kananmunaa vatkattuna
4 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
2 tl ruokasoodaa
2 tl kanelia
1 tl neilikkaa
1 tl kardemummaa (jauhettua)
1 tl merisuolaa
2 dl pekaani- tai saksanpähkinöitä karkeasti silputtuna
500g porkkanaa kuorittuna ja raastettuna

kuorrutus

125g voita huoneenlämpöisenä
2 tl vaniljauutetta
250g mascarponejuustoa tai maustamatonta tuorejuustoa
4½ dl tomusokeria

24cm irtopohjavuoka


Oliiviöljy, sokeri ja munat sekoitetaan keskenään. Kuivat aineet sekoitetaan myös keskenään ja sitten molemmat seokset yhdistetään. Lopuksi lisätään porkkanaraaste ja pähkinät.
Paistetaan vuoassa 170 asteessa 1h 20min.
Kuorrutus valmistetaan sekoittamalla aineet yhteen, tomusokeri lisätään vähitellen. Sekoita hellävaroen, ettei kuorrutuksesta tule kokkareista.



Oliiviöljy on se salainen ase, joka tekee kakusta tosi mehevän! Oon tehnyt kakusta vegaaniversion jättämällä kananmunat pois ja lisäämällä n. 1-1½dl maustamatonta soijajogurttia. Soijajogurtti plus sooda on todella hyvä kananmunan korvike!
Sokeria en oo ikinä käyttänyt tota 6 desiä, vaan laittanut jotain 2½-3 dl, hyvää tulee niinkin.
Kuorrutustakaan en oo ikinä tainnut ihan tolla ohjeella tehdä, viimeksi tein esikoisen synttäreille sitruunamehusta ja tomusokerista, oli tosi hyvää ja tämä kakku oli hyvä vaihtoehto täytekakulle joka oli tosi makea ja suklainen. Joskus oon myös tehnyt sekoittamalla vaniljatuorejuustoa ja tomusokeria, mut silloinkin taisin keventää ja jättää ton rasvan kokonaan pois. Varsinkin mascarponehan on tosi rasvasta jo itsessään, jos sitä käyttää.
Mausteitahan voi vaihdella, jättää pois tai lisäillä oman maun mukaan, itse oon laittanut niitä aina vähintään tuplamäärät ohjeeseen verrattuna. Oon myös kokeillut omenalla porkkanan sijasta ja tuli tosi hyvää! Pähkinähän ei oo mitenkään olennainen tässä reseptissä, jos on allergiaa. Hyvää makua se tuo, mutta ei se kakun onnistumiseen vaikuta.

Kadak, mä oon vuosien varrella koonnut ja kehitellyt omasta mielestä tosi hyvän maidottoman ja munattoman piparireseptin, voin antaa sen jos haluat. Vegaaniliiton ja Animalian sivuilla on hyviä jouluruokavinkkejä maidottomina ja munattomina. Ite oon vaan korvannut maidon esim. laatikoissa kauramaidolla ja jättänyt munat pois, lopputulos on ollut hyvä, koska eihän niitä kananmunia varsinaisesti joululaatikoissa tarvita.

Kiitokset Tesmikselle synnytyskeromuksesta, oli kiva lukea!

mamadread ja ihme 32+6
 
Ehkäisystä En oo vielä asiaa kauheesti puntaroinut, mut hyvä varmaan alkaa miettiä sitäkin. Kuouksen jälkeen vetkuteltiin asian kanssa ja käytettiin kondomia, paitsi kerran, josta sitten tärppäsi. Mulla on ollu esikon ja kuopuksen välissä hormonikierukka ja siitä jää menkat suurimmalla osalla kokonaan pois viideksi vuodeksi. Mulla tuli siitä akne, vaikka sen pitäis parantaa ihoa ja suurimmalla osalla toimiikin näin. Täytyykin miettiä tota kapselia jatkossa ja nimenomaan sitä 2v kapselia, sitten mies täyttää 30 ja uhkasi käydä steriloimassa ittensä. Tietääkö joku jääkö kapselista myös menkat pois??? On sellainen muistikuva, mutta kun ei ole omakohtasta kokemusta.

Fanttomi Mä taas oon ostanu sairaalakassin täyteen suklaata, et saan alkaa herkuttelemaan kun tää vauva syntyy :D Oon aina imetysaikana mussuttanut suklaata ja kun suklaa on lakannut maistumasta, on myös maidon tulo lakannut kuin seinään. Neuvolassa eivät uskoneet näillä olevan yhteyttä vaan sanoivat ettei ole hyvä syödä suklaata paljon... en kyllä ihan tajua miksi.

Alakerran voimistunut tuoksu Oon huomannut ihan saman... Tosin olen luullut että se johtuu siitä streptokokkibakteerista mikä mulla on, se ylläpitää sellaisia hiivaa muistuttavia oireita, mutta ei ole hiivaa. Peseminen usein helpottaa.

Eilisestä neuvolasta vielä:
Nyt sain uudet ohjeet sairaalaan menon suhteen. Uuno on niin ylhäällä eikä tiedä miten päin hän sillä hetkellä on, minun pitää mennä sairaalaan makuu/takakeno asennossa jos vedet menee. Jos olis pää alaspäin riittäis maata 1-2min.

Mitäköhän muuta piti sanomani... ???
auringonpilkku ja Uuno rv34+6
 
Kummit: Oletteko antaneet/ajatelleet antaa kummeille jotain muutakin lahjaa kuin kummilapsen kuvan kivassa kehyksessä? Joulu osuu nyt samaan syssyyn ja en oikein tiedä, pitäisikö jotain muistamisia hommailla. Kummimme kuitenkin tulevat varmaan tänne pitkien matkojen takaa.

Ehkäisy: Suosittelen ehkäisyrengasta, mutta ei se taida sopia imetysaikana, koska on hormonaalista ehkäisyä kuitenkin. Rengas ei tunnu yhtään paikalla ollessaan (vrt. tamponi), vaikka näyttääkin kädessä pidettynä isolta, ja on kuitenkin sellainen kuukausittain pois otettava, joten ei tarvitse pitkäaikaispäätöksiä tehdä, niin kuin kierukoissa sun muissa. Mun stressimahalle syötävät pillerit eivät oikein sovi, ja siksi rengas on niin hyvä vaihtoehto.

Kestovaipat:
Joku sanoi, että niitä voisi pehmitellä etikkapesulla. Harsoja ja froteita varmaan voi pestä huuhteluaineellakin, mutta ei varsinaisia vaippoja kannata. Plus, ehkä on hyvä, että tavara on vähän sellaista tiiviimpää: eiköhän ensialkuun kakka ole aika nestemäistä. Etikka myös putsaa konetta kakkavaippojen jälkeen, joten on sitäkin hyvä hankkia.

Mistä oikein olette löytäneet lammasrasvaa kestovilliksiin? Tavallisissa apteekeissa on vain sitä rintarasvaa ja samoin marketeissa. En jaksaisi tilata netistä, vaan mieluummin hakisin jostain itse. Tulee nesteille niin kovat postimaksut.
 
Onnea tesmis:heart:

Unelmahötölle isot jaksuhalaukset vauvan sairaala-aikaan:hug: Toivottavasti tyttö pääsee pian kotiin:heart:

Tänne on tullut niin paljon kirjoitusta että mahdoton muistaa mihin piti kommentoida:$ Koitetaan nyt kuitenkin jotain...

Ehkäisystä on ollut ainakin puhetta...johon nyt ensimmäisenä ja omakohtaisesti ainakin voin sanoa että älkää hyvät naiset ainakaan imetyksen varaan jättäkö jos uusi tulokas ei ole ihan heti suunnitelmissa ;)
Mä kuulun myös niihin kellä alkaa hormonitoiminta pelittää pian synnytyksen jälkeen. Kuopus oli muistaakseni 2kk kun ensimmäiset menkat alkoi. Ehkäisyksi aloitin sitten minipillerit jotka ei nekään sopineet mulle vaan mulla oli niiden johdosta jatkuvaa tiputteluvuotoa...kunnes vuoto loppui ja hupsista, olinkin raskaan ;)
Nythän elämäntilanne on se että ehkäisyä ei sitten välttämättä ensimmäisenä tarvitsekaan ajatella!
Olen ollut aina jotenkin kierukkavastainen mutta nyt jollain tapaa kuitenkin ajatukselle lämpiämässä. Tosin, koska minipillerit aiheutti mulle tiputtelua niin näin luultavasti myös hormonikierukka! Eli sen pitäis olla sitten kuparikierukka...onko kellään siitä kokemuksia?!?! Toinen vaihtoehto olis ehkäisyrengas mikä on sopinut mulle kans tosi hyvin. Mutta kun näitä yhdistelmäehkäisyjä ei suositella ennen imetyksen lopettamista.
Olisi tuo kierukka kuitenkin loppupeleissä edullinen ja pitkäaikainen ehkäisy. Nämä 4 lasta kuitenkin riittää moneksi vuodeksi...en kuitenkaan tyrmää ajatusta siitä viidennestä, ehkä mun uudessa elämässäni sitten...

mamadread mulle kans porkkanakakun resepti,nams!!:wave::p

Cisu mulla on myös napa ja navan ympärys huomattavasti arempi kuin muu maha. Napa on pullahtanut ylös jo aikoja sitten ja ympärystää pingottaa. Ehkä tuo napa taitaa olla muutoinkin hieman normaali-ihoa arempi alue?!

Alapään ominaistuoksu on mulla myös voimistunut:whistle: Aika ällöttävää mutta onneksi en ole siis asian kanssa yksin;)
Valkovuoto on runsastunut ja lirahteluja tulee täälläkin, myös niitä ei niin mukavia pissanlirahduksia:ashamed:

Anabela meillä on isommat pojat (4v.) olleet päivähoidossa 10pvä/kk tuon kuopuksen syntymästä lähtien ja nyt kun tämä vauva syntyy, lisäsin paiviä 15/kk. Olen kokenut tämän toimivaksi ihan oman jaksamisen sekä myös poikien kannalta että saavat viikkoonsa aktiviteetteja ja erilaista leikkiä ystävien seurassa. itse olen saanut keskittyä vauvaan, käydä asioilla ja huilata tarpeen mukaan hoitopäivinä! Kyllähän tuollainen 4-vuotias jo osaa kyseenalaistaa miksi hänet viedään hoitoon kun äiti on kotona mutta hirvittävän mukavaa heillä on aina ollut hoidossa. Tämä 1-vuotias kuopus on nyt sitten tulevan vauvan lisäksi päivittäin kotona.
Perhekuviot kun tulee nyt radikaalsti meillä muuttumaan niin toki tuleva tai lähinnä ensimmäiset kuukaudet huolettaa. Jaksan kuitenkin uskoa että asioilla on tapana järjestyä parhain päin :)
Silmät saa olla kyllä selässäkin tuon kuopuksen osalta...kun ei osaa vielä millään tapaa vauvaa käsitellä. Silmät ja muut kiinnostaa niin kovasti.

(.) Täällä alkoi myös tänään äitiysloma, jei!:D Huomena poksahtaa rv 35 ja sen kunniaksi päätin vihdoin pakkailla sairaalakassin!
Tuntuu että olo alkaa käymään ahtaaksi ja vauva kasvaisi nyt kovaa kyytiä. Liikkeetkin alkaa olla jo kivuliaita!
Mieletön nälkä on palannut viikkokausien tauon jälkeen takaisin ja siitäkin epäilen että vauvalla on nyt kasvuspurtti! Makeanhimo on myös valtaisa ja koska se on ainut pahe niin annan siihen itselleni myös luvan. Minä aloitan lakon myös vasta kiloja karistaessani ;)
Supistuksia tulee edelleen vaihtelevasti mutta yölliset supistukset on lääkkeen myötä vähentyny! Viikko vielä ja sitten lopetan.
Olo käy kömpelömmäksi ja malttamattomammaksi ja yöt on käyneet levottomiksi. Kyllä tässä jo toivoo että vauva syntyisi hieman aikaisemmin, rv 37-38 olisi oikein passeli mulle!!
Pääsisi jotenkin kiinni siihen arkeen joka tosiaan radikaalisti muuttuu...alkais pikkuhiljaa asiat selkiytyä ja ei olis niin paljon päällekkäin kaikkee!!
Mies on saanut nyt vuokra-asunnon 1.12 alkaen ja tässä alkaa hänen muuttovalmistautumiset ym. nyt kanssa.
Eilen käytiin perheneuvolassa yhdessä ja 29pvä menen vielä yksin. Lastenvalvojalle pitäis otta yhteyttä jotta saadaan elatustukiasiat ainakin kuntoon, huoltajuus ja tapaamisoikeudet tietty kanssa!
Semmottis!

Viimepäivinä hymy on ollut kuitenkin herkässä koska sain kuulla että minusta tulee vihdoin täti ja pojat saa serkun!:heart:
Isoveljeni saa avovaimonsa kanssa esikoisen toukokuussa ja omien lasten jälkeen, mistä sitä olisikaan onnellisempi kuin veljensä lapsista!!

Jennyli 34+6
 
Viimeksi muokattu:
Heissan:wave:
Tulin verestämään muistoja viime vuoden odotusajoilta, vauva hullu ku oon :whistle:
Oli se sit jännäämistä ja ainakin miulla vaivojen määrää.
Jennyliolitko yksi "meistä"? Millonkas se teidän kuopus syntykään? Meillä alkaa 1-v päivät lähestymään!

Mutta onnea odotukseen kaikille ja voimia ponnistukseen sekä fyysisesti että henkisesti :hug:
 

Yhteistyössä