***Joulukuiset lumihiutaleet 2010-ELOKUUSSA***

Jos susta yhtään tuntuu, ni soita päivystykseen ja varaa-aika sinne tai sit vain illalla marssit päivystykseen ja sanot ettet lähe ennen kuin joku lääkäri on kattonu et kaikki ok. Soitappa teidän työterveyshuoltoon jos kirjottas sulle loppupäivän saikkua ni pääset kotiin levähtään ja v.lopun vain ja ainoastaan olla öllöttelet..
 
kiitos teille :heart: tää on näitä pienen paikkakunnan "etuja", et sairaalaan matkaa 130 kilsaa ja paikallisen tk:n porukka vaan yrittää yhdistää kätilölle joka ei ole töissä.. :headwall: Ilmeisesti ensiavussa ei edes kuunnella sydänääniä, koska pyysin tänään päästä niitä kuunteleen niin ei onnistunut. Samaan törmäsin jo esikoista odottaessa, et ensiapu ei oikein ottaudu odottajien vaivoihin. Jos jokin askarrutti niin tuli käsky soitella aamulla neuvolaan.. Turhauttavaa, mut täytyy vain koittaa uskoa et kaikki on kuitenkin hyvin..
 
Höh :( Toivotaan, että kaikki on hyvin Martta. Aika outoa toimintaa eri tahoilta. Luulis tosiaan, et soitolla työterveyteen saisit edes saikkua loppupäivän. Mut, jos ei asia edisty, niin kaikin puolin parasta tosiaan on että lepäilet, löhöilet ja yrität olla murehtimatta viikonlopun, josko masu asettuisi ja pikkuinen innostuisi taas zembaloimaan. Peukkuja!
 
Martta Toivon kovasti, että kaikki on hyvin ja varmaan onki. Uskon kyllä, että sitä on vaikea uskoa. Itekki tällä viikolla kävin lääkärissä pienen vuodon takia ja pelotti ettei kaikki oo hyvin. Kaikki kuitenkin oli mallillaan. Jos sulla oikein kovasti alkaa mieltä vaivaamaan niin ajele päivystykseen, vaikka kaukana onki. Ja muista levätä niin paljon ku pystyt.

Nuista allergioista ja allergisista oireista. Mulla on semmonen käsitys, että helposti tulee tuommosia oireita raskausaikana ku limakalvot on enemmän turvoksissa ku normaalisti. Astmaoireita kai voi esiintyä, vaikkei muuten astmaa oiskaan ja ilmeisesti nuo oireet katoaa monella raskauden jälkeen.

Safiatou Täällä kans vatsaa kiristää. Tuntuu, että nahka on pari numeroa pienempi ku vatsa :D Ja semmonen ähky olo kans usein tai tuntuu, että turvottaa koko vatsaa ihan hullunlailla ja mulla kerää sitten vielä painetta alavatsalle.

Lapintaika 22+5
 
Täällä ilmottautuu yksi lisää väsyneiden kerhoon |O
Koska tää uupumus oikein helpottaa?! Olen aina ennen ollut täynnä virtaa keskiraskaudessa, vaikka olin työelämässäkin! Nyt ei tahdo millään virkistyä, eikä edes 10h yöunet riittää! |O
Väsymys tekee sitten sen että oon joko älyttömän kireä tai sitten itkuherkkä, tänään molempia! :ashamed:
Tuntuu että haluaisin olla juuri nyt ihan yksin ja rauhassa! Nuo lapsetkin on liikaa :ashamed:

Häpyluukivut ovat löytäneet minut myös tänään, ai ai! :kieh: Myös jatkuva paineen tunne alapäässä saa välillä huolestumaan, inhottavaa!

Ei oo mun päivä ei...rv 22 poks kuitenkin! :heart:
 
Neuvolasta kotiuduttu =) Hb oli noussu 135 (ed. 123), painoki oli noussu mut sehän jo tiedettiin (onneks ei sanonu siitä mitään), paineet ok, liikeet ++, syke 160, sf-mitta 21,5 (yläkäyrällä mennään =) ). Terkka mietiskeli et onko kaveri ottanu vaan alkuspurtin vai meinaako ihan vallan isoks kasvaa. Mä oon ollu syntyessä 50cm ja 3590g ja mies 52cm ja n.3500g. Et kyllä ihan hyvänkokonen järkäleen alku siel kai on =) Rakenneultran painoarvion mukaan mennään myös yläkäyrillä. Kelan paperit sain kans mukaan mut mähän jo täyttelin ne eilen netissä. Tänään soitin palkanlaskijalle joka sano et he ilmottavat mun edeltävät 6kk tulot kelaan. Mun ei tarvi ilmottaa mitään. Raskaustodistuksen kävin sinne viemässä, et saisin pakkauksen mahd. pian.

Täytyy alkaa suunnittelemaan/hankkimaan tavaroita isyyspakkaukseen, jonka oon ajatellu kyhätä kasaan =) Ootteko muut suunnitellu tekevänne semmosta?

Sokerirasitus tehään täällä rv 26-28 ja sinne täytys alkaa aikaa varaileen. Taidan varata sen varmuuden vuoks vapaapäivälle, jos tulee vaikka niin heikko olo etten kykene iltavuoroon menemään sen jälkeen.

Täällä kans väsymys painaa. Viimeks terkka epäili sen johtuvan laskeneesta hempasta ja sano et vois auttaa vointiin jos se vähän nousis. NO, ei auta =(

fanttomi & 22+1
 
Voi martta :hug: ja jaksamista! Tulehan kertomaan vointejasi ja miten asia selvisi.

Onpas fanttomi kiva idea tuo isyyspakkaus! ;) Mitä ajattelit siihen hommata? Ties vaikka itse alkais kans kasata sellaista...

 
cisu ainakin jotain "miehekkäämpiä" vaatteita,tutteja,tuttipullon, jne. Tai vähän sellasta "hassua" tavaraa..vaikka sellanen "äänenvaimennin-tutti" =) En oo tarkkaan viel miettiny just et millasia, enemmänki sillai et mitä siinä vois olla. Ja sit vaikka jonku kirjan mitä voi sit lukee vauvalle. Vähän pienemmässä mittakaavassa tosin ku äippäpakkaus, mut aattelin ihan ostaa sellasen sopivan kokosen pahvilaatikon ja täyttää sen kaikella hassulla tavaralla.

http://www.mussukat.fi/tuotteet.html?id=31/ <-- tuolt voi kattoo ainaki jotain ideoita tai sit googlata "isyyspakkaus" =)

fanttomi & 22+1
 
Martalle kovasti voimia! Synnärille tarkastukseen ne eivät "ikinä ottaisi ketään" puheluiden perusteella, mutta ei ne sieltä kotiinkaan passita, jos sinne menet ja sanot, että nyt täytyy tutkia. Toisaalta ymmärrän, että jos sairaalaan on tollainen jättimatka, niin ei sinne ihan mielellään lähde.

Mä ilmoittaudun myös siihen väsykerhoon! |O |O |O Luulen, että mulla ainakin toi työnteko vie mehut, kun joutuu heräilemään usein jo puoli kuuden aikaan aamulla ja koko päivä on hirveetä häslinkiä. Illalla menen nukkumaan kymmenen tienoilla, mutta yöunia tulee silti vaan nukuttua se seitsemisen tuntia.
Onneksi esikoinen lähti tänään mökille ja saadaan viikonloppu miehen kanssa lepäillä.

Ja sitten siihen RAKENNEULTRAAN!
Tänään siellä siis oltiin ja meillä oli aivan mahtava ultraaja! Se oli jo silloin ekassa ultrassa rv 10+0 ja muisti meidät vielä. :) Kyseli vointia ja kovin tarkasti tutki sikiöstä niitä parvorokon aiheuttamia muutoksiakin, mutta mitään ei onneksi löytynyt! (Tosin eihän mulla ole hajuakaan, onko mulla tällä hetkellä tartunta, mutta altistunut kuitenkin oon.)
Vauveli oli liikkuvainen ja mitat vastasivat täysin viikkoja 20+0. Pitkäraajaiseksi ultraaja vauvaa sanoi, taitaa tulla tuohon hujoppi-isäänsä. :D Sydän sykki kauniisti, syke oli normaali. Ultraaja kertoi ja näytti koko ajan kaiken mitä ultrasi, selkärangasta ja sisäelimistä aivojen rakenteisiin. Kaikki kunnossa! Istukka oli etuseinämässä, mutta hyvällä korkeudella. Paino- tai pituusarviota ultraaja ei halunnut antaa, kun se on kuulemma sen verran arpomista. Lopuksi näytti vielä (meidän pyynnöstä) haarovälin ja kivespussithan siellä tosi selvästi näkyi, eli POIKA tulossa. :heart:

Kovasti poju siellä jumppasi, moneen otteeseen oli jalka otsassa kiinni, esitteli hienosti potkujaan ja nielemistaitojaankin. :) Laitan tuohon muutaman kuvan vielä, se aijaa.com ei toimi, niin laitoin tollaisen toisen sivuston kautta.
Täältä löytyy: http://kuvablogi.com/blog/29682/1/

mamadread ja ihme 20+0 POKS
 
Iltaa!

Martta mulla on ollut välillä kipeää supistelua myös. Kun yksi ilta tosissaan huolestuin (ei menneet levolla ohi ja tuli n. 10 tunnissa vauhtia), niin soitin synnärille, ja sain tosi hyvää puhelinneuvontaa. Yhdistivät päivystävälle gynelle, joka sitten puhelimessa arvioi tilanteen ja neuvoi milloin pitää tulla jos ei mene ohi. Ainakin minua rauhoitti kovasti se puhelu, ja sitten tunnin päästä menivätkin supistukset ohi ja seuraavana päivänä menin neuvolan kautta neuvolalääkärille tarkistamaan kohdunsuun tilanteen. Ja kaikki oli ok. Myös supistuksista stressaaminen lisää niitä, ei kovin kätevää. Mutta minulle ainakin oli synnäri oikea paikka soittaa!
Päivystyksestä en oo saanut ollenkaan niin hyvää apua, vaikka oon mennyt paikan päällekin.

Onnea hyviä ultrakuulumisia saaneille!

Kelasta ja lomista sain ohjeeksi hakea koko vanhempainvapaan itselleni,sitä voi sitten siirtää puolisolle jos suunitelmat muuttuu. Lisäksi töihin sain ohjeeksi ilmoittaa sen kauden, jonka ainakin on poissa. Vanhempainvapaankin voi ilmoittaa töihin kahdessa pätkässä. Ainakin meillä pitää olla hyvä syy, jos lähtee muuttamaan jo töihin ilmoitettua poissaoloa, koska sijaisjärjestelyt tehdään tuolla perusteella. Pidentää poissaoloaan siis kyllä voi. Hoitovapaassa sama juttu, sen voi ilmoittaa enintään kahdessa osassa. En tiedä miten paljon nämä eri työpaikoissa vaihtelee, mutta meillä näin (oon valtion hommissa).

donter 23+6
 
Hei vaan kaikille!!! Kirjoitin aamulla pitkän pätkän, mut sitten sivu tilttasi. Eli pikakertaus.

Piianen Mulla oli edellisessä raskaudessa masennus. Se parani heti kun vauva syntyi, oli joku hormonaalinen juttu. Pelkäsin sen jatkuvan myös synnytyksen jälkeen. Se oli yksi syy miksi sain käynnistyksen rv38+1.
Jennylille poikavauvahali

Itseasiassa voimahali :hug: teille ihan kaikille.

Mun 10kk on nyt pariviikkoa seissy tukea vasten ja telonut itseään koko ajan. pari päivää sitten tajusi miten kiivetään rappusia ja just 5min sitten tuli pääedellä ekalta rapulta alas. Oli tulossa mua vastaan kun menin hakemaan.

Mullekin tullut raskausvaivoja kuten liitoskivut lonkkiin ja supistukset vaivaavat. 4vkon päästä eka neuvolalääkäri.

Ainiin ja rv22 POKS!
 
Huomenta :wave:

mamadread onnea poikalupauksesta ja hyvistä ultrakuulumisista! :heart: Kuulosti ihan tosissaan onnistuneelta käynniltä ja tuollainen sen pitäisi ollakin! Mä odotan nyt sitä omaa 4D:tä kuin kuuta nousevaa! =)

Auringonpilkku
kiitos :heart: Tää on itseasiassa aika hupaisaa kun mulla ei oo edelleenkään sellainen olo että poika olisi tulosillaan :whistle: :LOL: Sisiäisesti on vaan niin tyttöolo kuin olla ja voi vaikka tiedänkin että poika masussa köllii!
Kaupoilla hypistelen pieniä pojan vaatteita ja olen jo ottamassa mukaan mutta sitten lasken takaisin hyllyyn ja jatkan matkaa!
Hmm...ehkäpä näihin ajatuksiin vaikuttaa myös ystävät jotka mun voinnin ja mielihalujen perusteella sitä tyttöö povaa ;) Samat mielihalut ja olot ollut vain tyttöä odottavilla!! Niinpä...no minäpä olenkin aina poikkeus :LOL:
Viimeyönä näin sitten ensimmäisen synnytysuneni ja kuinka ollakaan, masusta syntyi perätilassa mustatukkainen tyttö 3700g :D Että semmosta!!

Tänään tuntuisi olevan ainakin parempi aamu =) Maussakin kaikki hyvin, tosin mua hieman häiritsee tuo jatkuva värinä mitä tuolla mahassa tuntuu :eek:
Tästähän kyselin jo aikaisemminkin mutta musta tuntuu jokapäivä, vallankin iltaisin että mahassa olis kännykkä värinähälytyksellä monta tuntia :whistle:
Onkohan sillä vauvalla kaikki kunnossa?! Ei tuo kyllä enää pissaamista voi olla!!

Pinnasänkykin vihdoin maalattu! Eipä tullut kauhian kaunis mutta välttäköön :D

Jennyli 22+1
 
Täällä väsyttää myös, oon kesäloman jälkeen ollu 1,5viikkoa töissä, ja olo on ihan kamala. Näennäisesti nukun yöt, mutta näen joka yö painajaisia tai muuten kamalia unia, mies sanoo, että en juurikaan ole paikallaan, vaan väännän ja käännän koko ajan, välillä luulee, että mulla on kipuja, kun unissaan vaan pyörin. Aamulla olo on sen mukanenkin, et olis valvonut koko yön. Ja loppuviikkoa kohden olo/väsymys vaan pahenee, eilen töiden jälkeen nukuin kahteen otteeseen päikkärit, ja kävin niistä huolimatta nukkumaan klo 20, ja "nukuin" 11tuntia, mutta kamalaa tää väsymys unenpituudesta huolimatta on...
Eipä oikein töissäkään jaksa muuta tehdä kuin haukotella...

Tesmis 24+5
 
Halitus meille kaikille väsyneille ja muillekin joilla vaivoja on :hug: :heart:
Kyllä niin odotan sitä virkeää keskiraskautta ja hehkua ja pesänrakennusviettiäkin! ;)

Soittelin yksityiselle lääkäriasemalla ja lähden tästä kohta tarkistuttamaan alakerran tilanteen! Eipä tarvitse sitten enää murehtia...tässä kun kaiketi muutama viikko mennyt jo mietiskellessä :whistle:
Toivottavasti kaikki hyvin :heart:
 
Isyyspakkausta oon itekin miettinyt, mutta haluasin sinne semmosta ei-turhaa-tavaraa (netissä mitä noita on ollut, varsinkin valmiita, niin niissä on mun mielestä semmosta krääsää mukana). Meillä ku kaikki paikat pursuaa ja sama homma on varmasti edessä uudessaki asunnossa, viakka hankitaankin lisää kaappitilaa :D Tommoset äijä-tuttipullot ois toki ihan kivoja, tosin en tiiä saako niitä sitten millasella matskulla. Yritän muka hankkia semmosia tuttipulloja, jotka ei sitä ilmaa ainakaan massuun veis. En tiedä onko tolla mitään merkitystä, mutta mulla on tää päähänpinttymä. Toisaalta kai noihinkin saa sitä tuttiosaa vaihdettua vaan, ku ottaa semmosen standardikokoisen pullon (kai niitä semmosia on)? =) Mitä muita ideoita keksitte, kuin noita mitä Fanttomi jo laittoikin? =)

Millasen vauva-kirjan ootte muuten meinanneet hankkia? Siis sellaisen, missä seurataan kasvua? Oon katellut noita koiramäen, tai mikä se nyt oikeen onkaan, ja sitten itellä on kyllä ollu aikanaan semmonen vaaleenpunainen mitä vieläkin on myynnissä. Mietin vaan, että onko noita tapana antaa sitten lahjaksi? Kun en oikeen tiedä esim. noista ristiäislahjoista jne, mitä ne on, ite vein lusikat ja tämmöstä. Ettei sitten monta kirjaa ole =)

-metsis 22+2

P.S. Jennyli, täälläkin on odotettu (kohta koko keskiraskaus loppuun) sitä hehkeää ja energistä keskiraskautta mitä niin mainostetaan :saint:
 
Hei taas pitkästä aikaa kaikille=)

Täällä kans yksi joka väsyneiden kerhoon vois liittyä, iltaisin uni tulee kymmenen maissa viimeistään ja aamulla saattaa unet jatkua yhteentoista asti :whistle:

Isyyspakkausta on täälläkin kaavailtu jo, ja monenmoista ideaa on kavereiltakin tullut.
Yksi ehdotti bodya omalla tekstillä, jossa lukisi että "pommit housussa, isi ota syliin" vaan en oikein ole lämmennyt moiselle idealle. Liekö sitten vaan olen liian tiukkapipo :ashamed:

Muutoin on menny oikein hyvin, pikkuinen liikehtinyt voimakkaasti monta päivää ja eilinen ja tämä aamu on ollut aika hiljaista. Muksii kyllä, mutta aika hennosti ja harvakseltaan. Silti uskon että kaikki on ok, ainakin oli neuvolassa kun kuunneltiin sydänäänet, niin potki kovasti anturia, vaan minä en silti tuntenu ite mitään =)

Huomenna tulis rv24 täyteen. Hirmuisen nopeaa tämä aika vaan menee.
Kaikki tarvikkeet on hommattu jo, äippäpakkauspaperit laitettu menemään ja toiveissa olis että ensiviikolla jo paketin saisi. Vähän lupailivat kelasta niin, vaan saa nähdä.

Vaan pitää kait se haalautua koneelta poiskin, mökille lähdetään ja ajattelin mustikat mehustaa samalla reissulla =)

Jazzy&Morso 23+6

 
Aurinkoista lauantaita kaikille!

Tänään sai nukkua rauhassa pitkään ja sekös on ihanaa.. :heart: Ultran jälkeen on muutenkin ollut tosi seesteinen olo, varsinkin kun istukka etuseinämässä jotenkin rauhoitti mua ja selitti, miksi toisinaan liikkeet tuntuu niin voimakkailta (alhaalla) ja toisinaan vain harvakseltaan vaimeina töytäisyinä (ylhäällä).
Parvorokkojuttu mietityttää edelleen, varsinkin kun pomon kanssa tuli eilen ongelmia, se oli muuttanut mieltään, enkä saakaan olla poissa ilman lääkärintodistusta testituloksen tuloon asti. Naikkariltakaan eivät eilen kirjoittaneet saikkua, kätilö ei kuulemma voi semmoisia siinä ultran ohella tehdä, mutta kehotti se menemään lääkärille maanantaina ja kysymään sen kantaa. Inhottavaa, jos mut oikeesti pakotetaan töihin altistumaan sille virukselle! *huoh*

Mä oon joskus kuullut sellaisen kotikonstin, että supistuksiin auttaisi runsas vedenjuominen, kuulemma vähentää supistuksia aiheuttavan hormonin määrää veressä. Mene ja tiedä, mulla ei oo esittää lääketieteellistä faktaa tueksi.

Vauvakirjoja en oo vielä pahemmin miettinyt. Esikoiselle käytin jotain neuvolasta vauvan syntymän jälkeen tullutta. Ei ollut kovin iso, mutta kirjoitustilaa ja tyhjää tilaa kuville riitti hyvin ja mielestäni se sopi mun tarkoituksiin. Aika hyvin sitä tuli ekaan vuoteen asti täytettyäkin. Joskus mietin, että vois olla kiva ostaa ihan blanco kirjanenkin ja tehdä siitä sitten itse just sellainen kun haluaa.

Kotihoidontuesta sen verran, että eikö just siihen oo mahdollista saada kunnalta myös tukea (joku kuntalisä tms.). Muistaakseni Helsingissä saa varsinkin kahden ekan vuoden ajalta tosi hyvin, samoin Espoossa, mutta Vantaalla sitten surkeammin. Muun Suomen tilanteesta en osaa sanoa.

mamadread ja ihme 20+1
 
Heips!

mamadread Saako udella millaisessa paikassa olet töissä?! Itse työskentelen koulumaailmassa ja kyllä siellä jo kaikenmaailman taudit pyörii päällä... Toivotaan että raskaus antaa sen verran ylimääräistä suojaa että pahimmat taudit kiertää mut kaukaa.

Liikkeitä täällä pohtii moni ja pitikin jo aikasemmin mainita, ehkä teitä muitakin lohduttaakseni, että tällä viikolla kun neuvolassa kävin niin neuvolatäti ohjeisti että tässä vaiheessa vielä ei kannata aloittaa mitään liikelaskentaa vaan riittää että päivässä tunnistaa edes yhden liikkeen!!! Vauva on kuitenkin vielä sen verran hentonen ja pieni ja kohdussa on tilaa liikkua ja kääntyillä että kaikkia liikkeitä ei voi tunnistaa. Toki jos muitakin oireita on niin aina on hyvä tarkistaa.

Vauvakirja[/b] ostetaan ja valittunakin on jo. Haluan klassisen Kulta aika lapsuuden-kirjan http://www.bookplus.fi/kirjat/kulta-aika_lapsuuden_(punainen)-4225251 mikä itsellänikin on omasta lapsuudestani. Kuvitus ja runot ovat aivan ihania :heart: Hienoa että tuo kirja on vielä saatavissa. Itseä ei kiinnosta ollenkaan mitkään Nalle Puh sun muut kotkotukset.

Cisu 23+5
 
Cisu, oon töissä päiväkodissa. Ei mua muuten noi pöpöt haittaa, mutta toi parvo ei kyllä oo hyvä kun joutuu olemaan niin paljon ihan fyysisessä kontaktissa lapsiin. Se kuitenkin tarttuu suht helposti, vaikka noin periaatteessa onkin lasten tauti.
 
hara tervetuloa mukaan! :wave:

Lääkärissä käyty ja alakerta tarkistettu! Kaulaa oli jäljellä 3cm mutta pehmentynyt on ja ulkosuu hieman auki!! Kuitenkin napakka ja sisäsuu ihan kiinni joten ei mitenkään huolestunut. Lähinnä sopii muutokset siihen että olen uudelleen synnyttäjä ja edellisestä raskaudesta niin vähän aikaa! Kuitenkin täytyy tätä kroppaa kuunnella ja käydä herkästi sitten näytillä. Eikä lääkäri kehottanut kauheasti rehkiä tai nostellakaan!
Lievään hiivatulehdukseen sain myös lääkkeen.
Muutosta siis tapahtunut mutta lääkäri ei kuitenkaan ollut vielä huolissaan!
Toivottavasti nyt päästäisiin hyville viikoille kuitenkin :heart:

Kohta saunaan rentoutumaan =)
 

Yhteistyössä