***Joulukuiset lumihiutaleet 2010-ELOKUUSSA***

Huomenta :wave:

Fanttomi kun olet sikarokotteen jo saanut niin toistakertaahan sitä et sitten tarvitse! Vauvaa se valiltettavasti ei vaan mielestäni enää suojaa?! Korjatkaa viisaammat :D
Kuulostipa mukavalta teidän shoppailupäivä =) Mullakin on tuplat jo tilauksessa...tahtoo ne pian! :D

Mandy mun synnytykset on alkaneet rv 38+ joten kätilö epäili että saatan olla taipuvainen ns. varaslähtöön!
Kuopuksen kohdalla kyllä odotin että loppuun mennään ja ihan puskista synnytys sitten alkoi! Aika näyttää ja jos nyt sanon että ennen tulee niin yli menee varmasti :LOL: Mutta veikkaan kuitenkin että ei päästä laskettuun!
 
sikarokotteesta siitähän oli jo viimeksi puhetta että kun seuraava aalto tulee niin on jo muuntautunut niin ettei vanha rokote siihen enää tehoa...nyt oli taas kaivettu esiin mahdollisia haittavaikutuksia rokotteesta, sitä narkolepsiaa epäillään aiheuttavan...eihän noita varmaksi voi sanoa kun sitä rokotetta kerettiin niin vähän aikaa tutkimaan kun ruvettiin antamaan "ennen aikojaan"...oli miten oli, talven tulon myötä ilmaantuu taas kaikenmaailman taudit:(
Jennylillä ihana tilanne kun ajoissa on synnytykset käynnistynyt, hitsi mulla viimeksi 42+1 käynnistettiin, saa nähä jos tällä kertaa sais kokeilla ihan luonnollisen käynnistymisen:)
 
Ei sitä sikainfluenssarokotetta oikeestaan ennen aikojaan alettu rokottamaan, ne ainesosat kuitenkin on käytetty perusinfluenssarokotteessakin. Sehän on melko saman tyylinen. Muistetaan kuitenkin, että edelleen tuohonkin tautiin jopa Suomessa _kuoli_lapsia jne. Pienempi vaiva se narkolepsia on, jos se edes liittyy tähän sikainfluenssarokotteeseen. Veikkaan, että moni näistä kuolleiden lapsien ja muiden omaisista ennemmin ottaisivat jonkun pienemmän vaivan :| Tämä koko sikainfluenssa oli sinällään varsin huvittava, koska kaiken maailman pilipalisivustot saivat oikeesti palstatilaa lehdistä ja olivat googlessakin linkattuina ykkösinä. Jokuhan sai jopa vuoden huuhaa-sivuston maineenkin. Kertoo varmaan jotain siitä, mistä ihmiset sitä "tietoa" etsivät ja kuinka väärä tieto leviää.

Miten tuon kausi-influenssarokotteen kanssa? Ite otan sen mielelläni, jos sitä jaellaan raskaanaoleville kans. En ole niin perehtynyt tuohon. Viime vuonna ostin sen ite, ja ostan tänäki vuonna. Tuokihan jo pelkästään auttaa myös sikainfluenssaan, jos sitä nyt tulee ees. Ja kaikkiin muihinkin. Tietysti ei se mitään estä, mutta itse sairastelin viime vuoden paljon vähemmän ja lievemmin. Oon tämmönen helposti sairastuvainen, joten mulle tolla on oikeesti merkitystä.

Meillä päin ei ilmeisesti ole koko perhevalmennusta. Joku parin tunnin pläjäys keskussairaalassa (diaesitys/kalvoesitys) ja täts it. En tiedä viittiikö tuonne sitten mennä, kun samat asiat löytyy netistäkin.

Mulla on ollut selkä parempana, kun oon noita selkäjumppia tehny ja muuta. Nyt kehtaa salillekki lähteä, kun on nuo pahat helteet ohi. Sit ens kuussa ois niitä joogia ja muita jumppia =)

Mites lemmikin omistavilla? Onko kaikki menny ihan hyvin? Mulle on tullut nuhaa ja kasvoturvotusta, tätä on nyt ollu jo pitemmän aikaa (itse asiassa ennen raskauttakin). Nyt on henkeäkin ahdistellut. Mietin tässä, että onkohan tämä mun allergia pahentunut. Oon siis epäillyt, että mulla on noihin meidän elukoihin allergiaa ja erik.lääkäri kuitenkin sanoi ettei se mitään haittaa..voi popsia sitte allergialääkkeitä :D Noh, en ole niitä tietysti viittiny popsia kun tuntuu jotenkin älyttömältä syödä lääkkeitä vakituisesti tommoseen. Mietin vaan, että helpottaakohan tämä tai sitten että vaikuttaakohan tuo sikiöön jotenkin että on sitten vauvana myös allerginen? Vai onko sillä mitään merkitystä? Hieman huolettaa oma tilanne, kun en mielellään luopuisikaan noista.

-metsis 22+0
 
moi ja onnea vielä mukaan tulleille sekä hyviä ultrakuulumisia saaneille :)

nopeasti vaan omista kirjoittelen.. vauva voi ja kasvaa hyvin, sf-mitta niin keskikäyrällä kun olla ja voi. liikkuu todella paljon ja potkut kunnon jysäyksiä =) oma uupunut olo ei vaan tahtonut hellittää ja nyt sitten todettiinkin raskausajan masennus. vaihtaisin melkein mihin tahansa muuhun vaivaan, aika sumussa menee kaikki vaivat ja pelkään että sama jatkuu synnytyksen jälk. etten osaakaan iloita siitä pikkuisesta. mies on ollut kyllä uskomaton tsemppari ja apu. näillä siis mennään..

Piianen ja Mökönen 25+1 (uä 25+5)
 
Tervehdys, ja onnittelut ultrakuulumisista!

Iinu 74 noita loma-asioita selvittelin juuri täällä töissä, kun täytin töihin suunnitelmaa poissaoloistani. Minulla ainakin menee niin, että kertymisvuoden 2009-2010 lomat pitää pitää huhtikuun loppuun mennessä tai ne menettää (tein lopuista siirtosopimuksen vuodelle 2012, mutta sen voi tehdä vain 12 päivän osalta). Eli käytännössä ne on pidettävä ennen äitiyslomaa.
Sitten nyt kertyvät lomat 2010-2011 kertyy täysinä, kun vanhempainvapaita riittää loman määräytymisvuoden loppuun. Mutta, ne on pidettävä pois ennen hoitovapaalle jääntiä, eli käytännössä syyskuussa mun tapauksessa (tai ne menettää). Jos haluaa niin niistä voi tehdä tuon siirtosopimuksen huhtikuun loppuun mennessä, mutta vain 12 päivän osalta. Hoitovapaan ajalta ei kerry lomia.
Itse siirrän vuodelle 2012 sen minkä pystyn, niin on sitten lomia silloinkin. Vaihdoin myös tän vuoden lomarahat vapaaksi, että voin pitää lomaa sitten hoitovapaan jälkeenkin.

Mutta en tiedä miten isoja eroja näissä on eri työpaikkojen välillä.

Piiaselle hyvää vointia ja tsemppiä! Onneksi sait sen seurantaan nyt, niin varmasti saat helpommin apuakin sitten!

donter 23+5
 
Iinu74 Mulla menee niin lomien kanssa, että nämä vuoden 2009-2010 kertyneistä lomista näillä näkymin loput 10 päivää (ellen sitten intoudu pitämään ne pois ennen äitiyslomaa :LOL: ) jää sitten äitiysloman loppuun. Eli teen lomien siirtämisestä ilmoituksen (kirjallinen, meillä siihen oma lomake) ja siirrettävät lomapäivät tulee pitää pois syyskuun 2011 loppuun mennessä. Jos olisin hoksannut, niin olisin tehnyt lomapäivistä säästövapaa sopimuksen, eli silloin lomat olisivat jääneet "jemmaan" pidettäväksi 5 vuoden sisällä... Mutta se olisi pitänyt tehdä jo keväällä...
 
Lemmikkieläimistä: Meillä on kaksi kissaa ja nyt raskausaikana olen kyllä huomannut, että aamutukkoisuus on pahentunut. Makuuhuoneessa meillä on ilmanputsari, joka saa päivisin pöhöttää ja yöksi otetaan pois päältä ja kyllä huomaa aamulla, jos sen on unohtanut laittaa edellispäivänä päälle (tuntuu, kuin pää olisi pelkkää räkää). Nenä on yleensä aina hieman tukossa, mutta ei ole vuotanut kirkasta räkää enää tuon ilmanputsarin ostamisen jälkeen :)

Itseänikin hieman huolestuttaa, että tuleeko muksusta allergikko, kun ei kuitenkaan haluaisi luopua noista elukoista, ne kun ovat niin rakkaita perheenjäseniä. Käsittääkseni pieni nuhaisuus ja tukkoisuus vauvalla ei merkitse, että lapsi olisi allerginen, eikös nuo oireet yleensä katoa ajan kanssa kun lapsi saa "siedätyshoitoa" eläinten kanssa peuhatessaan? Eri asia sitten, jos alkaa ihan astman oireita esiintymään.

PinguPongu 21+2
 
Allergiasta minäkin olen reagoinut nyt tosi herkästi kaikkeen...omenan syönnistä mulla turpoo toinen silmä mut silti syön sitä . TArttis vaan muistaa ettei hierois silmää jos kutittaa. Se on jotenkin ristiallergiaa aiheuttava koivun siitepölyn kanssa. Koivun kukinta-aikana oli kovaa pärskintää ja nyt on taas jotain outoa liikkeellä, ilmeisesti pujo.

Rokotteista olen kanssa todennut hyväksi tuon kausi-infl.rokotteen. Ennen sain sen aina työn puolest ja oon harmitellut kun raskaanan oleville sitä ei Suomessa ole annettu vaikka monissa muissa maissa raskaanan olevat rokotetaan etunenässä. Olen myös sairastananut noita influenssoja useamman ja mulle ne ovat aina tulleet todella rajuina...kerran pitu hakea oikein kuumeen alennuslääkkeet kun kuume huiteli 41:n tienoilla ja ei enää laskenut särkylääkkeillä eikä muilla kotikonsteilla. Sikainfl.rokotteen voi kuulemma ottaa vaikka olisi rokotettu aikaisemmin. Silloin se antaisi vauvalle suoojaa jos sen esim. tuossa loka-marraskuussa ottaisi. Itse otin sen viime lokakuussa. Jostain luin joskus että sen sikainfl.rokotteen teho ei kestäisi kuin puolesta vuodesta vuoteen!
 
Olen aika hermona tuon perätilan vuoksi kun katselin aikaisempia neuvolakortteja ja niissä tytöt olivat molemmat aina rt eli raivotarjonnassa paitsi kuopus kerran "viistossa". Se että 4d-ultran paperiiin läääkäri oli kirjoittanut että täydellinen perätilaj ja totesi minulle vielä että oikein tyypillinen perätilalapsi, niin alkoi nyt jälkikäteen mietityttämään. Olen netistä asiaa yrittänyt selvittää mut siellähän lukee ihan kauheita keskustelupalstoilla eikä yhtään asiallista tekstiä tullut silmiin (siis jotain lääketieteellistä faktaa). En halua synnyttää vauvaa peppu edellä kun siihen liittyy paljon riskejä enkä sektioonkaan halua. Tuohoon perätilaan kun yhdistää tuon syöksysynnytystaipumuksen ja rd:n eli mahdollisesti isokokoisen lapsen niin ei oo paljon vaihtoehtoja miten sen vauvan ulos saa (sektio? tai joku epätoivoinen alatiesynnytys jossa vauvalle tulee lomkkaluksaatiot ja ties mitä ) . Oikeesti pelottaa.
 
jääräpää mun maha-asukas ainakin liikeiden suunnan perusteella kääntyy perätilaan ja pää alaspäin päivittäin edelleen. En usko että tarvii olla vielä näillä viikoilla huolissaan.
Lonkkaluksaatio on kai perätilalapsilla tavallisempaa kuin muilla, mutta sen takia että jalat on olleet pitkään "huonossa" asennossa kohdussa. Sitä on siis perätilan takia leikatuillakin lapsilla enemmän kuin muilla. Ja sehän on yleensä tosi helppo hoitaa nykyään, suvun sellainen tapaus (sektiolla syntynyt perätilalapsi) oli vain 3 viikkoa valjaissa ihan pienenä ja sitten vuoden verran seurattiin ja lonkat on nyt ihan ok.

donter 23+5
 
Kaikki kunnossa ja pikkuinen tyttö olisi luultavasti tulossa! :heart: :heart: :heart: Oltiin siis vihdoin siellä rakenneultrassa aamulla ja hyvältä näytti. Jospa nyt vihdoin uskaltautuisi tarvikehankintoja tekemään!

Kyselin tänään noista supistuksista ja kuulemma ovat vaarattomia jos niitä vain muutaman kerran päivässä tulee. Useamman kerran tunnissa ja kovat kivut vaatii jo sitten tutkimista. Tosin moni muu tuntuu saaneen täysin erilaista tietoa :| Mutta tällä tiedolla mennään nyt.

Toivottavasti vältyt mamadream tuolta parvorokolta!

Influenssarokotusta pohdin, mutta taidan jättää väliin silti. Sikapiikin sain alkuvuodesta, tosin taidettiin miehen kanssa sairastaa tauti jo viime syksynä. Harmi, että sitä ei silloin enää testattu, kun olisi ollut kiva tietää, oliko se nyt sitten sitä vai ei :kieh: Mutta näin lääkäri epäili.

Metsis: mulla on ollut yskää/hengenahdistusta kotona aina raskauden alusta (ja muutosta) saakka. Joten homeen tms. lisäksi epäilyn alla on noi kissat. En siis oo koskaan ollut millekään allerginen, mutta ilmeisesti raskaus voi altistaa allergioille. Ens viikolla aattelin kysellä lääkäriltä asiaa. Mutta oon käsittänyt, että sikiölle ei tule mitään hengitystiejuttuja (esim. jos äiti altistuu raskauden aikana homeelle), mutta en sitten tiedä...

neitoperho & toukka 20+6
 
Täytyy kysästä huomen neuvolassa tosta sikapiikistä, jos muistan =) Neuvolantäti varmaan kauhistelee mun painon nousua...apua =(

Mä toivon et vauva syntys edes muutaman päivän etuajassa (esim. viikkoo ennen) et pääsis jouluks kotiin. Koska jos syntyy la:na 23.12 ni ihan varmasti joudutaan oleen joulu os:lla.

Piiaselle voimia!!Onneks saat nyt apua =)

Lemmikeistä Meillä on 2 koiraa. Toivon todellaki ettei vauva oo sit allerginen koirille, koska ois ihan kauheeta joutua luopumaan niistä. Mies on allerginen koirille mut on kyl hyvin siedättyny koska omista koirista ei tuu mitään oireita. Jostain vieraista koirista saattaa tulla mut ei sellasista joita näkee useemmin. Mun kotonaki on ollu aina koiria ni mies on saanu siedätyshoitoa jo seurustelu aikana =) Myöskään miehen pikkuveli joka on TOSI allerginen ei saa mitään oireita meiän koirista.

Mua kyl jo vähän jännittää et kuinka allerginen meiän lapsesta oikein tulee. Mikäli vanhempiinsa tulee niin vauva-aika on pelkkää sairaalassa ravausta. Ja vielä toi miehen pikkuveli lisää huolta, sillä kun on useesta ruoka-aineesta edelleen anafylaksiavaara.

Taidan kyl mäki ottaa ton kausi-infl. rokotteen jos sellasen saa. Yleensä kans sairastan syksysin paljon ja saan aina jonku jälkitaudin. Jos sillä sit välttyis pahimmalta sairastelulta.

jääräpää täällä kans masukki kääntyilee useita kertoja päivässä. Välillä potkii rakkoo kohti ja välillä tuntuu navassa potkut, joskus kyljissä. Rakenneultrassa meiän pikkumies näytti puskevan itte =)ensä ulos jo kohdusta, oli työntyny ihan pohjalle. Olin kans huolissani ku se sinne oli menny ja kun vielä supistelee, et kohta synnytys käynnistyy mut pari tuntia ultran jälkeen potkut tuntu taas rakossa/alamahalla.

neitoperho83 onnea hyvistä ultrakuulumisista ja tyttölupauksesta.

fanttomi ja POKS!!!!!!

 
Piianen Mä nyt oon tällanen hörhö ravinnon suhteen, mutta sun ehkä kannattais alkaa käyttämään kalaöljytabletteja ja b-vitamiinivalmistetta tuohon masennukseen. Kalaöljyllä on ihan tutkittuja positiivisia vaikutuksia masennuksen oireisiin (ja jopa skitsofreniaan - siis ei paranna, mutta lieventää oireita) (en nyt ehdi hakemaan mitään viitteitä kommenttini tueksi). Aivothan on elin siinä missä muutkin ja, jos on puutetta esim. tietyistä rasvahapoista, ei toiminta voi olla täysin normaalia. Aluksi kannattaa ottaa kunnon hevoskuuri eli vaikka 1-2 viikon ajan vähintään pari tabua päivässä. !Kunhan käyttää nyt raskauden aikana A-vitamiinitonta kalaöljyä eli ei tiettyjä möllerin vitaminoituja esim.! Anteeksi kommenttini, mutta jos innostut tästä ja saat apua, niin oli sit kommentoimisen väärti.

Mä olin eilen illalla elixian lihaskuntotunnilla ja tais toi tytteli tykätä siitä. Oli meinaan sellainen rumba koko loppuillan päällä. Iskäkin pyöritteli silmiään, kun piti kättä hetken aikaa mahan päällä. Tais pitää omat reenit - penkkipunnerruksien aikanakin sateli kunnon kannustuspotkuja äidille :D Muuten onkin ollut vähän hiljaisempia potkuja menneinä päivinä.
 
Hellurei...

Kolmatta päivää migreenin poikasta ja olo kahden vaiheilla tulisko flunssa vai ei :( Töissä olen tosiaan koulussa ja tottakai heti alkuun kaikkea shittiä alko pyöriä ja flunssaa/kuumetta/oksutautia ym. yhtä ihanaa liikenteessä. Toivottavasti ei osu omalle kohdalle, pelottaa että tekee vauvalle jotakin?!

fanttomi Mä taidan kyllä johtaa tota painotilastoa, nimittäin mulle on tullu sellaset 10-12 kg!!! :ashamed: Onneks kuitenkin ennen tätä olin suht sutjakassa kunnossa ettei vielä nyt niin paniikkia ole... Mutta kuitenkin... :(

Metsätähtönen Meillä on kani ja olen aiemminkin hieman niiskutellut siitä mutta nyt lähiaikoina huomaan sen häiritsevän enemmän. Siis aivastuskohtauksia saan päivittäin ja aina kotona ollessa nokka vuotaa. Mitään en asian suhteen kuitenkaan ole vielä tehnyt, heinänuhaan sain nasonexiä ja kai se hieman tohonkin auttais mutta olen yrittänyt kaikkia turhia lääkkeitä vältellä. Perusallergialääkkeitä ei kai edes juuri suositella. Kani on mulle tosi tärkeä ja jää, muuta ei edes harkita.

Piiaselle
jaksuja :hug: , mullakin oli aiemmin kesällä masennusoireita (tuttu sairaus jo ennestäänkin), mutta sitten ne tuntuivat itsekseen menevän ohi (koputtaa puuta). Mutta silti hieman pelottaa tuo synnytyksen jälkeinen masennus jo etukäteen, kun tiedän kuinka kamalaa masennus voi olla.

cisu 23+3
 
Joko on muita jotka saanu äitiyspakkauksen? Oli ihan uskomattoman nopeeta toimintaa Kelalta, viime viikon torstaina vein hakemukset ja pakkaus tuli eilen :eek: Ihan kiva ku pääs jo hiplaileen niitä vaatteita, ne oli onneks nätimpiä ku miltä kuvissa näytti. Niin ja ä-rahapäätöskin tuli jo toissapäivänä, nopeesti sekin siis tuli.

Rokotteista mä en oo ottanu possupiikkiä ja viimeksi kun neuvolasta kysyin niin sanoivat et kyllä sitä suositellaan vielä ja et sieltä sen saa heti halutessaan. En vaan osaa päättää. Kausi-inf.rokotteesta se ei maininnu mitään.

Mä toivon et tää vauva syntyis ennen la:ta, vaikkapa 38+0, ja olis alle 4kg. Mun vauvoilla kun on taipumus kasvaa isoiks. Esikoinen synty 39+6 ja oli 4,4kg, toinen käynnistettiin 38+5 ja oli 4,2kg. Eikä mulla edes oo ollu rd:tä.

Lemmikeistä nyt mä vasta tajusin et tää silmien kirvely ja aamunen tukkosuus johtuu varmaan meidän kissasta. Toivottavasti menee tosiaan ohi sitten!

Piianen tsemppiä, itselläni vähän samaa ongelmaa, on siis taipumusta tuohon masennukseen muutenkin ja esikoista oottaessa se oli pahana ja jatkui synn.jälkeenkin pahana. Meni se eka vuosi oikeestaan ihan pilalle. Nyt oon onneks seurannassa niin että saan apua heti jos alkaa pahemmaksi mennä. Hienoa että sun mies on sun tukena, se on tosi tärkeetä.

Lolli & Kukka 23+1
 
osaisko joku viisaampi auttaa tossa ä-rahajutussa? Ku pomo sano jo et työnantaja maksaa mulle eka palkkaa ja sit se vaihtuu ä-rahaan. MUTTA, äippäloma alkaa 17.11 (muistaakseni) ja työsopimus loppuu 31.12.2010. Ni maksetaanko mulle palkkaa vuoden loppuun ja sit se vaihtuu automaattisesti päivärahaan. Ja kuinka moneen eri paikkaan mun pitää lappuja täyttää ja viedä ja miten se nyt oikein menee??

Mä en ymmärrä sanaakaan noista kelan jutuista!!!!Huomen on siis neuvola ja saan sieltä ne kelan paperit ja sit niitä tarttis alkaa täytteleen.

pöhkö fanttomi =) 22+0 :heart:
 
Lillikka
Rokotuksista Mä olin hakemassa työterkkarilta kausi-influenssarokotusta esikoista odottaessani joskus pari kk ennen laskettua aikaa, kun lehdistä olin lukenut, että se suojaisi vastasyntynyttäkin joiltain infektioilta jonkin aikaa, siis imetyksen antaman suojan lisäksi. No meidän terkkari ei uskaltanut pistää, ellen kysyisi neuvolasta lupaa. Neuvolakaan ei ottanut kantaa asiaan ja jätin ottamatta (olin synnytyksessä tosi kipee, mutta taisi olla kyllä ihan tavallinen flunssa). Nyt näyttää kaikki raskaana olevat saavan ilman muuta ton piikin eli näin ne käsitykset muuttuu. Mutta onkos se rokote vielä tossa marraskuussa yleensä tarjolla? En ole oikeen seurannut.

Mä panikoin viime syksynä ihan riittämiin, kun toi sikahärdelli oli kuumimmillaan ja me yritettiin raskautua. Kauheeta pähkäilyä, että uskaltaako rokotuksen ottaa vai ei, mutta ehdin saada sen keväällä ihan oman ikäluokan aikaan ennen kuin oltiin raskaana. Ja nyt koko epidemia taisi olla ylimitoitettu mediassa, mutta tällasta tää kai sitten on, ei kukaan voi tietää varmasti. Me otettiin kans esikoiselle piikki heti, kun se oli mahdollista ja kausi-i tökättiin samalla.

Mamadread toivottavasti parvo kiertää sut kaukaa!
Iinu vai ei oo sukupuolella lääketieteellistä merkitystä :LOL: no ei oo mutta kyllä noi välillä osaa lohkaista!!

Mandylle tsemppiä esikoisen nukuttamiseen! Me siirrettiin poika omaan huoneeseen vähän vajaa vuoden ikäisenä ja se meni ihan ongelmitta. Mulla vaan tuli heti ikävä sitä tuhisijaa, mutta kaikki ollaan nukuttu sen jälkeen paljon paremmin. Onhan niitä muutamia öitä tullut nukuttua sen vieressä patjalla lattialla ja joskus pitänyt rampata useestikin laittamassa tuttia suuhun, mutta summasummaarun hyvin meni. Tutista yritetään vierottaa tässä joku viikonloppu, jos vaikka pääsisi siitä eroon ennen kuin tulee vauva, jolla on tutti suussa yöt ja päivät. Kai sitä pitää leikata tutin päät rikki ja sanoa, että leluhauva kävi puraisemassa. Tai joku muu hyvä tarina :)

Vuosilomasta Apua vai sulaisi lomat jonnekin, jos on hoitovapaalla? No, saa meidän palkanlaskija selvittää ja maksaa mulle kaikki rahana, jos vaan onnistuu. Aika raakaa peliä, jos lomaa ansaitsee, mutta ne menettää, jos ei tule välillä töihin. Eipä se ole kenenkään etu, että tullaan puoleksi vuodeksi töihin kuittaamaan lomia, jos meinaa tehdä lapsia putkeen. Mutta voihan nää taaskin olla näitä eri työpaikkojen ihanan sekavia käytäntöjä.

Mulla oli kiva ruokamyrkytys toissailtana ja nyt olen yrittänyt saada kiinni neuvolaa, että pitääkö huolestua vauvan takia vai ei. Terveysneuvonta vastasi sentään puhelimeen, mutta siellä oli niin ympäripyöreä tyyppi ja selitti, että joo suolistostahan kaikki tyhjenee, eikä sinne jää mitään aiheuttamaan vauvalle mitään huolta. Entäs jos se oli listeria? Sehän nimenomaan on vaarallinen, vaikka miten suolenmutkat tyhjenisi urakalla. Avaamattomasta jugurttipurkista tulin puolessa tunnissa tosi kipeeksi ja oksensin nelisen tuntia ja vatsakrampit oli kamalat. Aamulla kyllä oireet oli poissa eli ainakin mä olen kunnossa. Mutta neuvolan pommitus jatkuu, jos ne nyt vihdoin vastaisi siihen puhelimeen.!

Mulle tulee mukava neuvolapäivä ens viikolla. Aamulla sokerirasitus, sitten hippulat vinkuen neuvolaan pojan kanssa ja siitä vielä molemmat lekuriin. Onneksi mies tulee mukaan ja se saa olla pojan kanssa leikkimässä sillä aikaa, kun mun värkkejä kurkataan.

Lillikka 25+3 kai...
 
fanttomi mulla on sama tilanne, eli soppari päättyy vuodenvaihteessa. :wave:
Saan palkkaa sinne saakka ( tes:n mukaan olis 72 päivää, mut palkanmaksu päättyy siis siihen mihin sopparikin). Kelasta saan sit äitiyspäivärahaa 1.1. alkaen. Tosiaan hakemuksia riittää yksi, luultavasti toimitat raskaustodistuksen ja hakemuksen palkanlaskijalle, joka laittaa ne Kelaan. Päätöksen saat koko vanhempainrahakauden ajalle.. Avasko yhtään?? :)
 
Täällä on kauhia väsymys koko ajan ja lisäksi vielä hiivatulehdusta pukkaa, vaihteeks.. :kieh: Joka päivä on joutunu nukkumaan päikkärit, ja muutenkin meinaa olla kaikkee väsymyskremppaa kuten rytmihäiriöitä yms.. Samaa oli sillon esikoista odottaessa ja olinkin sillon saikulla parisen viikkoa. Ens viikolla on neuvola, joten voi olla et tulee töistä huilitaukoa. Tosin en tiiä pääsenkö siellä kotona yhtään helpommalla kun en varmasti raski viedä pikkumiestä hoitoon! :LOL:

Mulla on ihan varma tunne siitä, et tää vauveli syntyy lasketun ajan jälkeen ja niin, et oon joulun laitoksella. Mut turhapa tuota harmitella, pääasia kun ei syntys liian aikaseen eikä tulis muitakaan ongelmia!

jääräpää mullahan on esikoinen perätilalapsi ja kääntyili kyllä kovasti sinne n. 30 viikolle asti. Sit istukin tiukasti, eikä suostunu kääntymään millään. Ja ei muuten ollut mitään ongelmia lonkissa tms. ja syntyi suunnitellulla sektiolla 39+1. Onhan se leikkaus ikävä, mut ei siihen maailma kaadu ja uskon, et sinun pieni ennättää pyörii vielä vaikka mitenpäin! :hug: :heart: Ei meillä missään aiemmissa ultrissa perätilasta puhuttu sillon mitään, nyt jännäilen tätä vaavia et kuin päin haluaa loppuajan olla :LOL:

-Martta 23+0-
 
piti vielä tuohon perätilaan kommentoida, et multa kysyttiin haluanko suoraan sektion vai tehdäänkö synnytystapa-arvio. Sillon sit kuvattiin myös lantio, mut ei ollut mahdollisuutta synnyttää alakautta "väärinpäin olevaa". Eivät vissiinkään ihan heppoisin perustein päästä synnyttämään alakautta, jos on yhtään olemassa riskiä et joutuu sit hätäsektioon tms. On kuiteskin aina riskisynnytys. Mut kyllä se sit ajallaan tutkitaan ja mietitään, jos on tarvista!
 
Tuosta perätilasta, mullakin taitaa vauva olla niin pääasiassa koska potkut tuntuu lähes aina ihan alhaalla. Kakkonen mulla käänty raivotarjontaan rv30 tietämillä, sitä ennen oli poikkitilassa, kai se tämäkin toivottavasti sit kääntyy. Pelkään jos joutuu synnyttään perätilassa mut mieluummin niin, jos mahdollista, kuin sektio jota pelkään vieläkin enemmän.
 
Täällä on ihan kauhea kestoähky olo. Eli joko on ihan ähky tai sitten kauhea nälkä. Ei minkäänlaista välitilaa. Ja vatsaa kiristää kauhiasti. Onko muilla tälllaista?

Toista viikkoa nyt töissä ja ei millään jaksaisi koko päivää, varsinkin jos on vain toimistolla ja koneen ääressä klo 9-17. Ahdistaa ja ähkyttää ja keskittyminen on jossain ihan muualla. Tällaista omaa napaa siis täällä...

Vielä vaunuista: olen tässä pähkäillyt jo monta viikkoa. Ottaisimme mielellämme Emmaljungan Ceroxit, mutta hinta kauhistuttaa. Haluaisinkin kuulla minkälaisiin ratkaisuihin muut olette päätyneet?

Safiatou 24 + 3
 
Safiatou, jos mahdollista niin kannattaa tsekata esim. Haaparannan vaunujen hinnat ja samoin pohjoisessa mainostetaan Kemiä halpana vaunupaikkana. Jos siis sinne on muutenkin menossa. Itse tilasin huuto.netistä vaunut, jotka eivät olleet ykköskäytössä ja vain sisällä..olivat siis pari kk "vanhat". Tuolla sain hintaa tiputettua yli 300e ja sitten kuitenkin takuut ja kaikki voimassa. Mietin kans tota ceroxia, mutta päädyin sitten semmosiin missä kääntyy rattaat kun kuitenkin ollaan kaupunki- ja kerrostaloasukkeja. Sillä mietinkin, että jos nyt oon valinnu ihan surkeet rattaat (vaikka emmaljungan onkin) niin ei ehkä sitten harmita jos ei ihan täyttä hintaa maksanut. Mutta luultavasti kannattaa ostaa melko uudet tai uudet, jos meinaa enemmänkin lapsia pukata (ja niitä tuliski sitten toivottavasti enemmän).

Aika yleistä näyttäis olevan tuo allergioiden ym. paheneminen! :| Oon melko tuskassa tämän asian kanssa, kun mulla tosiaan on ilm. rasitusastma (mikä on vähän epäselvää kun ei ole oikeen koskaan kunnolla tutkittu ja lääkkeet vaan nakattu kohtauksien varalta). Joten nyt varasin ajan lääkäriltä, mikä menee kyllä parin viikon päähän. Kävinpä sitten ostamassa pef-mittarin ja teen itse ton kahden viikon mittausseurannan. Niin mulla ois suoraan edes jotain sitten esittää. Toivon kovasti, ettei ainakaan astmaa ole pukkaamassa (surkeet puhallusarvot mulla kyllä on mutta voihan se olla muutakin). Tosiaan silmät turpoilee ja kutisee, samoin kestonuha koko ajan. Mutta tämä nuha ja hengenahdistuskohtaukset on nyt pahentuneet..tämä vähän huolettaa, koska jos siellä se astma on tai jotain vastaavaa niin se on sitten pakko luopua eläimistä. Mikä taas ois ihan kamalaa, kun on niin vähän aikaa laskettuunaikaan ja mulle se ois kyllä tosi kova paikka, että liekö ehdin toipua. Ne on kuitenki ntällä asumispaikkakunnalla mun tärkeet ystävät, kun muuten kaverit asuukin sitten kauempana :|

Piianen, tsemppiä kovasti :hug: Onneksi oot saanut apua tuohon "vaivaan", kuitenkin on hyvät edellytykset että se masennus pysyy paremmin kontrollissa jos se nyt ei kukistukaan ennen pienen syntymää. Muistat vaan heti hakea apua lisää, jos tuntuu että pahenee =)

Fanttomi..täällä ihan sama homma. Mua alko hävettään, mutta tuo kelan kaavakkeen täyttäminen on sitten niin mukavaa hommaa :LOL: Musta tuntu, että siinä piti laittaa rakseja semmosiinkin höntteihin kohtiin että mietin täytänköhän oikeen sitä. En o osaanut edes postiin sitä vielä, vaikka tänään oisin saanut jo postittaa.

Minkä kokoinen tuo kodinhoitotuki on? Tai oon miettinyt, että mitä nämä kotiäidit saa rahana? Onko se tosiaan jotain 314e (+lapsilisä)? Siis jos puolison palkka on sen verran ettei heru sitä lisää. Noh, onneksi se ekat 9kk menee paremmilla tuloilla. Mulla on vaan mielessä nämä opintojen muutokset ym, niin silä mietin näitä vaihtoehtoja.

-metsis 22+0 poks! (taisin unohtaa että tänään on tämä poksauttelupäivä =) )
 

Yhteistyössä