***Joulukuiset lumihiutaleet 2010-ELOKUUSSA***

mulla on alkanu supistelemaan aika paljon.viime viikot on töissäki saanu rehkiä ja ollu muutenki kova stressi.nyt on perjantaista lähtien selkeästi enemmän supistanu,eilen nukkumaan mennessä tuntu lisäks pari ilkeää hmm..mikskä niitä sanotaankaa-sukkapuikko jotain??sellasia viiltelyjä jossaki tuolla alhaalla.tänää aamulla tein yhen siivouskeikan työn puolesta ja sen jälkee 40 min kävelylenkki ja koko matkan maha iha pinkeenä ja nyt pitkin iltaa kiristelly ja puristellu ja selkäki vähä kipuilee,tosin se ny on iha paskana muutenki välillä..pitää varmaa soitella neuvolaan et tarkistavat et kaikki ok,ettei mitää tulehuksia tai muuta.en muista et olis aiemmin näi aikasi alkanu tulemaa suppareita,tokihan seki vaikuttaa et ku neljäs tulee ni neki alkaa aikasemmin.olis nii mukavaa lenkkeillä ja muutenki pitää kunnosta huolta mutta jos tämän saa palkaks siitä ni eipä oikee nappaa ja en tietenkää halua et käy mitää ikävää. onnea rouviintuneille :flower: ultraan vielä viikko ja neuvola sitä edellisenä päivänä,jos ny koittais mennä iltapesuille ja nukkumaan,ehkä tuo suppailuki rauhottus.

murunen&nappula 21+4
 
Ihanan viileää huomenta :) !

Jääräpää: Otettiin myös If:istä tuo kyseinen odotusajan vakuutus. Minullekin tuli lisäselvityspyyntö, johon piti laittaa kopio kaikista neuvolakortin sivuista ja lääkärin lausunto raskauspahoinvoinnista johtuvista toimenpiteistä ( olin tiputuksessa). Vakuutus meille myönnettiin ihan normaalina kuitenkin :) .

Itse pitäisi pian suunnata neuvolan lääkärille, ylimääräinen käynti tämän selän takia ja pitää myös tuosta iho-ongelmasta kysyä kun tuntuu että herkkä atooppinen ihoni mennyt huonommaksi (liekö helteistä vai raskaudesta johtuvaa...).

Jen 21+0 POKS
:heart:
 
Cisu: Mä täällä pähkäilen vähän saman ongelma kanssa liittyen tuohon vanhempainrahaan. Olen töissä pienessä järjestössä ja meillä ei ole mitään tes:iä joten työnantajakaan ei tiedä maksaako mulle palkkaa vai ei. Mitenkäs muilla kuin kunnalla töissä olevilla? Inhottaa että tämä näyttää jäävän nyt minun hommaksi selvittää. Ja mites sitten tuon 72 Pvä:n jälkeen, jatkuuko automaattisesti niin että kela maksaa suoraan vai pitääkö hakea erikseen?

Vakuutuksista: pyysin tarjukset Pohjantähdestä ja Tapiolasta, ja päädyin sitten Tapiolaan kun meillä on siellä auto - ja kotivakuutukset. Varausmaksu 69 eur omaetu-alennusten jälkeen ja vuosimaksuksi tulee noin 300 eur. Kattavuus on hieman suppeampi kuin Pohjantähti (esim ei äidinmaidonkorvikkeita), mutta riittänee. Omavastuu on 100 eur ja jos hakee korvauksia netissä se vähennetään vain kerran.

Alitin myös äitiysjoogan viime viikolla. Vaikuttaa kyllä tosi hyvältä, ollaan opeteltu erilaisia hengitys- ja rentouttamistekniikoita sekä venytyksiä yleisimpiin raskausajan vaivoihin. Eilen piti myös pienen luennon liitoskivuista. Kurssi on yhteensä 7 kertaa + erityinen synnytysvalmennusluento.

Viikot vain vilisee silmissä, tänään kai 24 + 1.
 
Vakuutuksista kuulin juuri sellaisen jutun tuttavalta, joka oli pari vuotta sitten vertaillut vakuutuksia, että Ifillä jo myönnetty vakuutus voitaisiin perua, jos lapsi syntyykin keskosena :eek: En ole vielä tarkastanut väitteen totuuspohjaa, mutta kannattaa kiinnittää tollaiseenkin huomiota.

Ootko muuten Safiatou sattumalta Manipuran joogakurssilla. Ilmoittauduin itse siihen seuraavaan ryhmään, joten on kiva kuulla muiden kokemuksia siitä. Varsinkin kun en ole koskaan ollut mikään joogafani ;) Mutta nyt aattelin testata!

Ylihuomenna on vihdoin sitten meijänkin ultra! Jokohan sitten sen jälkeen kaikki on käyneet, vai vieläkö on muitakin ultraa odottavia?

Neitoperho & toukka 20+4
 
Iinu74 Minä olen toimistotyössä, elikkäs istumista tulee aika paljon päivässä. Tuolista nouseminen käy vähän kipeää, mutta itse istuminen on ok. Pitää vaan yrittää muistaa käydä jaloittelemassa välillä, niin ei kipeydy paikat liikaa... :/
 
Heippa vaan! Tulin kommentoimaan tuota palkanmaksua ja päivärahoja..

Eli työnantajan velvollisuus palkanmaksusta on kirjattu alan työehtosopimukseen, kunnalla kvtes ja muualla sit joku muu. Palkanlaskija on yleensä asiasta kaikista viisain, kannattanee tarkistaa häneltä. Kela maksaa päivärahan työnantajalle palkkaa vastaavalta osalta ja muuten tulee suoraan itselle. Yksi hakemus riittää, Kela laskee sitten sen kenelle päivärahan miltäkin ajalta maksetaan.

Jos työnantaja maksaa palkkaa, hakee yleensä työnantajan edustaja päivärahat ja tällöin raskaustodistus toimitetaan työnantajalle. Kannattaa tämäkin käytäntö tarkistaa esim. palkanlaskennasta. Tärkeintä on, että Kelan paperit liitteineen toimitetaan Kelaan, ihan sama mitä kautta ne kiertää!

Tässä tiivistetysti.. Kelaa koskevissa kysymyksissä, esim päivärahan suuruudessa tms. kannattaa soittaa asiakaspalveluun, mutta palkanmaksuasiat sit kysyä vaikkapa palkanlaskennasta.

Ja toivottavasti en nyt loukannut ketään, saattoi tulla vähän töksyjä lauseita! Täällä kesken työpäivän kirjottelen.. Oon noihin Kelan juttuihin perehtynyt aikaisemmin ja siksi oli "pakko" kommentoida.. :flower:

-Martta ja jumppailija 22+5- :D
 
No nyt se on takana. Huoh. Kaikki oli oikein hyvin. :heart: Ultraaja sanoi, että sydänkin on niinkuin oppikirjasta ja tuijotteli sitä haltioituneena vaikka kuinka kauan. Vauva olikin sitten tosi mutkalla; nenä melkein navassa kiinni ja polvet otsassa. Ei meinannut millään saada profiilikuvaa eikä uskaltanut lähteä veikkaamaan sukupuoltakaan. Sit toinen ultraaja sattui paikalle ja sai meille kuvan sekä veikkasi TYTTÖÄ! En voi uskoa. Ihanaa! Sitä mä salaa toivoinkin, mutta en tiiä uskaltaako tuohon luottaa ku ei varmaksi vannonut. Valkoinen viiva näkyi jalkojen välissä ja se tarkoittaa häpyhuulien väliä... tai pyllyn viivaa, mutta pylly ei ollut siinä juuri tarkastelun alla. Kiveksiä ei kuitenkaan näkynyt. Saankohan mä nyt tuudittautua siihen, että meidän poika saa pikkusiskon. :D Ja äiti "liittolaisen". :)

Nyt en pysty kommentoimaan mitään, kun olen niin huojentunut, että kaikki oli hyvin. Ja ennen kaikkea haltioissani!

Mandy ja pallero 20+4
 
Kävin neuvolassa ja kaikki ois ok, paitsi että me mennään sf-mitassa yläkäyrän yläpuolella..tasaisesti kuitekin. R-ultrassa kuitenkin ihan normaalin kokoinen kaveri. Pitää jo rv 24 käydä mun siellä sokerirasituksessa sitten, mutta se nyt muutenki ois ollu edessä iän puolesta (vaikken ole kyllä vanha :D ).

Ohimennen mainitsin neuvolatädin sijaiselle, että meen äitiysjoogaan kun tuo selkä tosiaan on temppuillut ja sielä ois sitten samassa elämäntilanteessakin olevia(puhuttiin nosita mun selkäongelmista). Ja hän sitten anto mulle parit laput mukaan, ois siis mammajumppaa odottaville ja vesijumppaa odottaville. Aattelin, että vois hyvinki käydä kurkkaamassa =) Harmi vaan, kun kaikki ois peräkanaa eri päivinä onneksi. Mutta luulen, että mulle tekis hyvää tommoset ryhmäjumpat (ja selkä varsinkin tykkäis).

Lisäksi hän anto mulle ohjeet, että voisin kotona jumpata selkaliitto.fi sivusta löytyvän Odottavan selkäoppaan ohjeiden mukaan (löytyy sieltä selkätietoa ja kotihoito-ohjeet tms).

Mun täytyy sanoa, että ois ehkä pitäny netistä kurkkailla etukäteen ennen r-ultraa niitä sukupuoliasioita. Nimettäin tunnistaisinkohan ees vaikka näkisin suoraan värkit :LOL: Olis voinu ehkä paremmin itekki sitten kytsäillä. Noh, 3 kkn päästä täällä nähdään mitä tulee =)

Ja eilen tulikin sitten hepulit! :D Enää 3 kuukautta! Onneksi mulla on ne rattaat ja turvakaukalo jo, muuten oisin hepuloinut varmaan siihen malliin että ois pitäny keskellä yötä lähteä hakemaan rattaat jostain :D Meillä onneksi ensi kuussa vaihtuu asunto ja saadaan siinä ens kuun loppua myöten säilytystila-asiat ja pinnasänky kans..nämä helpottaa jotneki myös. En tiiä mikä mulla on, mutta ahdistaa ettei sitten ookkaan kaikki isot hankinnat tehtynä..vaikka ne oikeestaan jo on kuitenkin.

Kohta meillä kaikilla on nyytit ja apua! :heart: Jotenkin jännittävää, että minkälainen söpöliini sieltä on tulossa sekottamaan meidän perhe-elämän :heart:

-metsis 21+5

p.s. Onnittelut Mandy ultrakuulumisista :flower:
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista. Mä kävin marja-autolla mutkan, oli tarkoitus ostaa vähän mustia viinimarjoja lisää, mut niitä ei ollu ja kaikki muutki marjat oli niin kalliita et en raskinu ostaa (mm. mustikka 5kg laatikko 60?), saa riittää se mitä oon pystyny/kerenny haalia. No ropallisen hilloja ostin (ni saa sit vauvan kakunpäälle) ja pikkasen vadelmaa.

Huomaa et on pieni paikkakunta, ku laiton tuon 8kk ikäisen kantoliinaan ni moni ihmetteli ja kyseli et mikä se on ja eikö siitä tipu jne.
 
Mandy81 onnea hyvistä ultra kuulumisista! Täällä tänään kans neuvolassa käyty ja saikku jatkuu...mulla siis supistelee paljon+ alapää kipeä/paineen tunnetta pienenkin rasituksen/kävelyn jälkeen.Neuvolatäti oli sitä mieltä että ei riskeerata vaan lepoa vaan, ettei vaan rupea kohdunsuu aukeamaan...sf mitta täälläkin huitelee taas yläkäyrän yläpuolella, vielä enemmän kun esikoisen aikaan:) ja maha muutenkin ihan alhaalla joka saattaa edesauttaa tätä mun kipuilua...neuvolassa kaikki ok, sydänäänet:140-150, liikkuu paljon ja mulla painokin pysyny aisoissa, alusta tullut n.3kg...
Mimmi+toukka 22+2
 
Onnea mandy :heart:

Mulla tää raskaus on jotenkin mennyt niin kuopuksen varjossa että eilen vasta pysähdyin, tuli sellanen outo olo ja ahdistus että kauheeta jos tapahtuiskin jotain enkä saisikaan tätä vauvaa!! :eek: :ashamed:
Oon ollu jotenkin koko raskauden ekan puolikkaan niin ymmällään koko raskaudesta,välillä tuntuu että jopa negatiivinen ajatuksineni :ashamed: Nyt toivon vaan että saadaan vauveli potrana ja terveenä syliin asti :heart:

Ollaan lähdössä juuri kuopuksen kanssa sikapiikille ja samalla muistelin viimesyksyisiä tunnelmia kun stressiin asti tuli jahkattua ottaako itse tuon piikin vai ei (kuopusta kun silloin odotin ). Mahtaakohan tuo piikki enää tänävuonna olla odottajille ajankohtainen?!
Kuopukselle menen nyt ottamaan kun neuvolasta itse ottivat puheeksi, uutta aaltoa kuulemma odotellaan tulevaksi!
Kaksoset on infektioastman takia rokotettu myös silloin riskiryhmäläisten joukossa. Itsekin sen lopulta otin ja synnytin siitä 4pvän päästä :D Joten ei tainnut tuo kuopus siitä tuolloin mitään hyötyä...ehkä imetyksen muodossa!

Jennyli+Vilperi 21+5
 
Tervehdys kaikille ruokikselta!

Safiatou mukavalta kuulostaa sun äitiysjoogakokemukset! Toivottavasti meillä olis kans samanlaista, ei liian rankkaa.

Supistuksia ei ole nyt kahteen päivään ollut, ihanaa! Tosin en sitten kuitenkaan ole pystynyt pyöräilemään töihin, ensi yrittämästä tuli niin kipeitä supistuksia että valvoin seuraavana yönä. No, meneehän tämä työmatka bussillakin.

työssä on nyt varmaan kaikki huomanneet mun mahan, eilen ja tänään on tullut paljon onnitteluja. Omituista oli kun työkaveri halusi taputtaa mahaa, en minä häntä kuitenkaan niin hyvin tunne. Ja toinen ottaa asiakseen aina huomauttaa, jos tulen myöhään töihin (mulla on joustava työaika). Sama tyyppi myös huomauttelee ylimääräisistä syöntitauoista, "taas menet tauolle, ei oo ihme että maha kasvaa". Mä nyt vaan tarvitsen edelleen ruokaa kahden tunnin välein. No, ehkä sitä äitiyslomaan asti jaksaa kuunnella... Muut on kyllä suhtautuneet ihan mukavasti, ei ole vielä tarvinnut mitään synnytyskertomuksia kuunnella!

donter 23+4
 
Jennyli sikapiikille? sehän julistettiin se sikaflunssa jo hävinneeksi...en ole kuullukkaan että niitä vielä annettais...toisaalta niitä on jääny niin paljon yli että kai niitä yritetään sit vielä saada menemään ettei roskiin mene.ite en ainakaan meinaa ottaa jos tarjotaan, ei ole kyllä ollut mitään puhettakaan enää siitä.Omaa napaa: kävin sitten taas lääkärillä noiden supistusten/paineen tunteen ja kipujen takia, saikkua jatkettiin seuraavaan neuvolalääkäriin(6.9) asti jolloin tilanne tarkastetaan uudestaan.Eka lääkäri teki sisätutkimuksen ja sanoi että soittaa toisen lääkärin paikalle kun hänen mielestä oli hieman kohdunsuu pehmenny ja toinen kokeneempi lääkäri sanoi että on siinä ja siinä että oisko vähän edellis kerrasta pehmenny, mutta ehdottomasti pitää nyt seurata.Sanoi että hieman pehmeä ja ulkosuu sormelle auki, mutta uudelleen synnyttäjällä saattaa näin mennä.Nyt seurataan aukeaako/pehmeneekö enemmän.Maha on jo melko iso, todella alhaalla ja tuntuu että kaikki paino on tossa alhaalla häpyluun päällä, kävely tosi kivuliasta.sf mittakin oli jo eilisessä neuvolassa 24cm...
 
Mulla ei oo ollu mitään supisteluja (tai sit en osaa tietää mitä ne on - ehkä ne kuitenkin huomaisin :) )

Olin tänään neuvolassa ja kaikki arvot ja sykkeet yms. oli hyviä. Nyt tarttis tosiaan osata täytettä jotain niihin kelan papereihin. Ehkä meen täällä töissä jonkun toimistosihteerin luo ja sanon et wtf :) Mä en tajua mitään noista rahoista ja kuka maksaa mitäkin kenellekin ja miltä ajalta enkä jaksais niihin perehtyäkään. No enköhän mä jostain jotain rahaa saa.

Meillä töissä kaikki on suhtautuneet raskauteen positiivisesti ja innolla, mut eivät kuitenkaan ole koko ajan kyselemässä ja ihmettelemässä. Ei mitään negatiivisia kokemuksia tähän asti.

Ja edelleenkään en ole ostanut mitään vauvaa varten. Jos manducaa ja kantoliinaa alkais skouttailemaan huutonetistä.
 
Kausi-influenssa Kaveri kertoi, että oli kuullut uutisissa tai jossain, että hoitohenkilökunnan ohella raskaanaolevat saattavat saada ilmaisen kausi-influenssa rokoitteen. Hmm.. Pitää kyllä laittaa harkintaan, jos näin on.

Vaatteista Tilasin eilen henkkamaukalta vauvalle mekon, vaaleanpunaisen bodyn ja sukkiksia. :) Pistän sit myyntiin vuoden vaihteessa, jos tuleekin poika. Lupasin kyllä antaa selkeät poikavaatteet yhelle kaverille, joka saa vauvan joulukuun alussa.

Äippärahasta Selvisi nyt sekin, että saan 72 vrk täyttä palkkaa niin kuin ekastakin, vaikka en mennyt tässä välissä töihin. Jippii! Eli 24.11.-19.2. on kissanpäivät. :) Sitä odotellessa ja hoitorahoilla kituutellessa.

Mandy ja pallero 20+5
 
kausi-influenssa luin myös jostain että raskaana oleville ensi kertaa tänä vuonna annettaisiin ko. rokete. Sihhen tosin sisältyy myös sika.influenssarokote. Itse otan sen ehdottomasti.

sikainfluenssa kyllä se on taas tulossa samoihin aikoihin kuin kausi-influenssa Suomeen.
 
Tervehdys kaikille!

Meillä on nyt töissä parvorokkoa liikkeellä ja sekös tuntuu mukavalta. :/ Oon vieläpä ollut niiden sairastuneiden kanssa tekemisissä, huoh. Neuvolasta passitettiin verikokeisiin vasta-ainetutkimuksiin ja sain siirron sellaiseen ryhmään, jossa tautia ei (vielä ) ole esiintynyt. Labratuloksiin voi mennä viisikin päivää! No, onneksi tuo parvorokko ei ole ihan äärettömän vakava tauti, se tarttuu 30% tapauksissa sikiölle ja silloin sikiöllä on (raskauden tässä vaiheessa) pieni mahdollisuus kuolla, mutta myös suuri mahdollisuus selvitä taudista. Jos sairastun rokkoon nyt itse, niin sikiön vointia seurataan ultraäänellä tarkasti. Ei oikeastaan voi kun odotella ja toivoa parasta. Toivottavasti olisin sairastanut rokon aiemmin!
Eikö Jennyli teillä lapset sairastaneet ko. taudin keväällä?

Vähän on fiilikset maassa, mutta jospa perjantain ultra piristäisi mieltä. :heart:

mamadread ja ihme 19+4 (uä 20+0 POKS!)
 
Perhevalmennuksessa eilen istuttu, ja on kyl niin turhaa tekstiä, ei mitään uutta edes ensisynnyttäjälle, kai siitä vois saadakin hyvän, jos olis asiantunteva puhuja, ja joku typerä synnytysvideo katottiin, pari kertaa siinä se nainen ähkäs ja oli ja beibi maailmassa :LOL:

Ja kovasti tuo neuvolantäti yleisti kaikkea asioita, ja ei tainnut muistaa et mies on ambulanssissa töissä, ja tuli ambulanssista kyl niin *puhetta, et hohhoijaa...mut muille ne jutut tais mennä läpi...Vissiin eilisen tarkoitus olikin vaan saada ensisynnyttäjien mielet rauhalliseksi ja mitään huolta ei ole mistään :/
 
Mamadread meillä tosiaan oli tuota parvorokkoa poikien hoitopaikassa alkukesästä! Itse olin kanssa kovin huolissani ja kävin noissa vasta-ainetutkimuksissa josta selvisi että olen sairastanut tuon parvorokon joskus aikaisemmin! 60% aikuisistahan tuon on jossain elämänvaiheessa sairastanut. Kaksikko säästyi tartunnalta myös, tosin tuonhan saattaa sairastaa myös oireettomasti!
Mulle kans neuvolasta lohduteltiin että on erittäin pieni todennäköisyys että minä sairastuisin ja jos minä olisin sairastunut niin vielä pienempi on sikiön todennäköisyys saada tartunta. Ja tosiaan senkin jälkeen on vielä paljon tehtävissä juuri ultrauksin jne.
Toivotaan että sinäkin olisit sen jo sairastanut niin olo olisi huojentuneempi :heart:

Ei saatukaan sitten kuopukselle sikapiikkiä kun aikaa siirrettiin! Samalla kyselin terv.hoitajalta tuosta rokotteesta ja näin hän kertoi että uutta influenssa-aaltoa odotellaan Suomeen (on jo jossain päin maailmaa ) ja THL on sitä mieltä että raskaana olevat, lapset ja riskiryhmäläisille olisi edelleen tuo rokote suotavaa!

Mulla on myös mahdoton paineentunne alapäässä heti kun enemmän liikun :x Supistuksiakin, muttei häiritsevästi! Kuitenkin mietityttää nyt kovasti kävisikö lääkärissä?!
 
Tesmis kerropa mulle tuosta ambulanssitoiminnasta lisää! Itse kun pelkäään sitä syöksysynnytystä kun viimeksi kesti 55 minuuttia koko synnytys niin mietin nyt sitä ambulanssia että pitäisikö sillä mennä varmuudeksi sairaalaan. Mitä siellä valmennuksessa kerrottiin ambulanssien henkilökunnasta ja heidän kyvystään hoitaa synnytys? Tai mitä olet mieheltäsi kuullut? Ovatko siis kaikki päteviä siihen hommaan??
 
palkanmaksusta:tietääkö joku mitä se tarkoittaa että vuosiloma kertyy myös vanhempainrahakauden aikana? Mä en mielestäni ole saanut äippäloman jälkeen mitään "ylimääräisiä" lomia et jos esim. oon mennyt vaikka tammikuussa töihin niin oon saanut vaan viikon kesälomaa. Siis kun kaikki vanhat lomat oon pitänyt ennen äitiysloman alkua. Vai vaikuttaako se jotenkin asiaan että on välillä myös hoitovapaalla? Olipas sekava selostus, mutta jos jollakin olisi kokemusta.

Mulle voi päivittää la:ksi 25.12., kävin viime perjantaina rakenneultrassa ja vauveli oli edelleen sen viikon verran oletettua pienempi, joten lääkäri halusi nyt sitten siirtää laskettua aikaa. Muuten kaikki näytti olevan oikein hyvin. Sukupuolesta kun kyselin, niin lääkäri alkoi mutiseen että ei sillä nyt ole mitään lääketieteellistä merkitystä. sen verran sitten suostui vilkaisemaan että sanoi että ei siellä jalkovälissä nyt kauheasti tavaraa näy.Ihme suhtautumista joskus :kieh: . Että tyttöä veikkaillaan nyt sitten tuon nuorimmaisen prinsessan kaveriksi. Isommat meillä onkin kaikki poikia.
 
Tänään on nyt sit vihdoin nähty Oran Taigat livenä ja kyllä ne sen verran vakuutti mut ja miehen et sellaset meille hankitaan. Ei tuntunu kyllä meiän mielestä yhtään heiveröisiltä (vai miten se Tesmis sano =) ) Eli sellaset siis pikkuhiljaa ostaan, kaupan päälle saa sadesuojan =) hih.

Samalla katteltiin myös turvakaukaloita ja päädyttiin Gracon Logico S istuimeen + jalustaan. Sit aateltiin viel ostaa Gragon Mirage matkarattaat joihin tuo kaukalo sopii ja lukittuu niin on sit helppo lähtee kauppaan ja muualle lyhyelle reissulle.

Käytiin samalla taas ostaan vauvan vaatteita, muutama body, puolipotkarit ja velour-haalarit löyty =) Noita puolipotkareita on tosi huonosti vaatekaupoissa =(

Täällä kans supistelee edelleen. Kaikki ei oo kipeitä mut ikävältä ne tuntuu, hirvee paine tulee alapäähän.

Jennyli Tais valitella painon nousua. Taitaa olla meille kertyny kaikki tän pinon kilot :LOL: Mulla jo +10kg!!!!Turvotusta on onneks suurin osa. Mut vois nyt pikkuhiljaa tasaantua toi paino nousu!!!!Lähtö BMI oli kuitenki jo 25.

Täällä kans "synnytysvalmennus" tarkoittaa 2 eri luentoa. Niissä puhutaan jotain perhe-elämästä ja miten parisuhdetta tulee hoitaa vielä vauvan syntymän jälkeenki. Aattelin kyllä jättää ihan suosiolla väliin. Ennemmin haluaisin sellasta valmennusta tolle tulevalle isälle et osais ja uskaltais käsitellä vauvaa =)

Onks muute niin et jos ton sikarokotteen on saanu aiemmn niin se suojaa myös vauvaa nyt?Vai kuinka?Ekalla neuvolakäynnillä terkka kysy et oonko saanu sikarokotteen ja ku sanoin et "juu, joulukuussa" ni totes et nyt sekään ei sitten oo ajankohtasta mulle.

btw..aivastukset sattuu ihan järkyttävästi alamahaan, vielä pari tuntia aivastamisen jälkeen repii oikein kovasti =(

fanttomi & 21+6
 

Yhteistyössä