Joulufiilis meni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .............
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meille on anoppi ja mun äiti/sisarukset aina tervetulleita. Eikä tarvi jouluna/juhannuksena erikseen kysellä "lupia" toiselta. Toisaalta mua harmittaa, et anoppi ei halua enään tulla meille jouluna.Appiukko ja mun isä on kuollu jo vuosia sitten.

Lähinnä suutuin siitä ett'ä ei kertonut minulle ensin. Itse kysyn aina miehen mielipiteen vastaaviin asioihin. Mies kateellinen ja äitinsä kun oltiin joitakin vuosia joulu minun vanhemmillani. En jaksanut silloin vielä laittaa joulua. Meillä ei vielä ole jouluperinteitä muodostunut ja hiukka ärsyttää että joka joulu mennään eri kaavalla.

Niin että sun vanhempien kanssa voitte viettä joulua, mutta ette miehen? Minunkin mielestäni on tylsää, jos ei yhdessä sovita asioista, mutta joustoa pitää olla kumpaankin suuntaan... Sopikaa vaikka, että saatte jatkossa vuorotellen päättää, missä ja kenen kanssa joulu vietetään, jos teillä on erilaiset toiveet.

Hiukan oon onnellinen etten vietä tätä kulutusjuhlaa ku näitä jouluketjuja erehtyy availemaan. Muitakin kuin tätä. Ihan älytön stressin aihe, ihmisillä hirveet paineet, stressi, odotukset, rahat menee, suku tyytymätöntä, lapset ahneita, kinkut kärventyny, maha sekasin ja seksikään ei suju jos sitä edes heruu..

Hmm. Olen kyllä samoilla linjoilla miehesi kanssa. Jouluaattona voi kutsua lähisukua kylään ilman "luvan kysymistä".toki jos kyse isommasta revohkasta, niin sitten pitää sopia. Aika pirttihirmulta totta puhuen vaikutat, anteeksi ;)
Ei muuten voi. Joulu ei ole syy kutsua ketään sopimatta puolison kanssa. Kyllä minäkin suuttuisin jos mies tekisi noin. Ja aika pahasti.

Anoppi tuli näköjään viettämään joulun sitten meillä. Lahjat piti aamulla avata vaikka olisin halunnut illalla avata.
Anoppi ei edes ovikelloa soittanut kun tuli sisään omilla avaimillaan. On kuin emäntänä talossa. Pikkuisen kyrpii.

"Ei kai joulu ole mikään suoritus, jonka kuuluu mennä tietyllä tavalla?" Tämä nimim. Sipsin lause oli kyllä osuva ja sitä sietäisi miettiä aika monenkin!! Omat lapsuuden joulut oli aina yhtä suoritusta ja aikuisilla pinna kireällä jos joku asia meni vähänkin erilailla kuin mitä olivat päässään suunnitelleet. Se oli hirveää!

Aloittajan olisi kyllä aika katsoa peiliin... Minä en ainakaan ole koskaan kysellyt lupia sille, saako äitini tulla kylään, eikä ole mieskään. Joka asiaan ei ehkä tarvitsisi sitä toisen mielipidettä kuitenkaan, vaikka kuinka kimpassa ollaankin. Tukehtuisin tuollaiseen suhteeseen.

Sua taitaa kyrpiä enemmän se anoppisi kuin miehesi ? Valitettavasti niitä anoppeja ei voi itse valita. Voit kuitenkin kohteliaasti sanoa, että anoppi on hyvä ja istuu alas koska sinulle on tärkeää olla emäntänä talossa. Sano, ettei teillä vieraiden tarvitse mitään tehdä.
Mutta voitko oikeasti suuttua siitä lahjojenantoajasta? SINÄ halusit että ne avataan illalla, mutta halusiko kukaan muu? Ja mitä jos ne olisi avattu illalla, silloin olisi paha mieli miehelläsi? Mieti, onko nuo periaatteet sulle oikeasti niin tärkeitä ettet voisi niistä joustaa. Joulu on lasten juhla, älä nyt hemmetti pilaa kaikkien joulufiilistä jonkun oman joustamattomuutesi takia. Nyt menet sinne sekaan ja nautit joulusta, ensi vuonna koitatte suunnitella molemmille sopivat systeemit ennen aattoa.

Kuulostaa ap, että teillä on aika paljon ongelmaa kommunikaatiossa. Jätä tää juttu nyt åtaakse ja anna olla, ja joulunpyhien jälkeen puutu pariin isompaan ongelmaan: sun kuukausittaiset kilarit, voisko saada apua lääkäriltä jos on PMS vaivaa?? Miksi koko perheen pitää joutua kärsimään? Ja se toinen asia tuo teidän huono kommunikaatio.

Lähinnä suutuin siitä ett'ä ei kertonut minulle ensin. Itse kysyn aina miehen mielipiteen vastaaviin asioihin. Mies kateellinen ja äitinsä kun oltiin joitakin vuosia joulu minun vanhemmillani. En jaksanut silloin vielä laittaa joulua. Meillä ei vielä ole jouluperinteitä muodostunut ja hiukka ärsyttää että joka joulu mennään eri kaavalla.

Et jaksanut laittaa joulua, onko se sinun tehtäväsi?? Yhtälailla miehen ja lastenkin pitää osallistua. Onko anoppi hankala ihminen? Olis ollut kohteliasta kysyä sultakin mutta jos ei ole kauaa niin kait sen kestää.

Nyt luinkin että anoppi tuli sisälle omilla avaimilla (miksi hänellä teille omat avaimet?) ja määrää kaiken...ymmärrän hyvin ettei tuollaista anoppia haluaisi komentelemaan. Taitaa olla mies äitinsä vallan alla?

Nyt luinkin että anoppi tuli sisälle omilla avaimilla (miksi hänellä teille omat avaimet?) ja määrää kaiken...ymmärrän hyvin ettei tuollaista anoppia haluaisi komentelemaan. Taitaa olla mies äitinsä vallan alla?

avaimet on omillakin vanhemmilla mutta siksi että asuvat lähellä ja jos avaimet unohtuu niin on joku avaamaan ovat. On myös piilossa meillä oma vara-avain. Anoppi teetti rakennusaikana omat avaimet lupaa kysymättä meille. Ei pimpota ovikelloa kun tulee. Omat vanhempani sentään pimpottavat. Joo anoppi ei oikein hyväksy minua. Näkee käytöksestä. Mitä siinä sitten voi tehdä. Tuskin mies parempaa puolisoa saisi. En ainakaan usko siihen. Tai kovasti saisi käydä tuuri.
Anoppi on nyt lasten ja miehen kanssa alakerrassa. Ei mitään toivoa lähdöstä. On ollut jo pari tuntia. Ihan selvästi pitää tätä varapaikkanaan minne saa tulla lupaa kysymättä milloin vaan. Sehän tässä jurppii että ei minulta kysytä.

Anoppi teetti rakennusaikana omat avaimet lupaa kysymättä meille.

Onko sille edes sanottu, että avaimet on vain varalla, eikä niillä tulla ilman lupaa sisälle? Helppo ratkaisu: ottakaa avaimet siltä pois. En ymmärrä perheitä, joissa avaimet on sukulaisilla, vaikka eivät osaa "käyttää" niitä, eli olla käyttämättä... Meilläkin on appivanhempien avaimet ja niillä meidän, kun asutaan lähekkäin, mutta ne on just vara-avaimina ja päästään esimerkiksi reissujen aikana (pyynnöstä) ruokkimaan toistemme lemmikkejä ja kastelemaan kukkia ilman et tarvitsee avaimista huolehtia.

Oon puhunut ja kysellyt mieheltä miksi avaimet on anopilla. Mutta mies ei suostuisi ikinä että avaimet otetaan äidiltään pois koska vertaa äitiään aina lähellämme asuviin omiin vanhempiin. Aivan kuin olisi minun vikani että omat vanhempani asuvat lähellä ja hänen äitinsä kaukana. Aina sanoo että hänen äitinsä saa tulla koska vaan ja omilla vaimilla ja hän näkee vain 1 kerran vuodessa äitiään. Mikä ei pidä paikkaansa. Hänen äitinsä on lasten lomilla aina hoitanut usein lapsia.

Meillä samanlainen anoppi. Eli tulee tarvittaessa omilla avaimilla,jos ovea ei aukaista.

Mutta mies ei kyllä pyydä tänne ketään minulta kysymättä.En todellakaan passaa appivanhempia jouluna!
Pari kolme vuotta kyllä pyydettiin meille,mutta kun ei vastavuoroista kutsua tullut, niin......
Mulla on 3 lasta jaloissa,ei kiinnosta yhtään enempi...

Mieheni luultavasti tietää, ettei järkkää tollasia ylläreitä mulle. Nopeat muutokset ovat minulle vaikeita. Riitaa tuskin tulisi, mutta olisi vaikea olla ennen kuin ajatukseen tottuu. Nätisti hoidettuna juttu ois ihan ok. En itekään köyrää meille vieraita puhumatta mieheni kanssa ensin, en edes silloin kun mieheni on töissä, eikä kahvilla käynti vaikuta häneen mitenkään. Arvostan avoimuutta, luottamusta ja läpinäkyvyyttä parisuhteessa.

Jos taas anoppi tahtoisi teidät jouluksi kylään, miksei kutsuisi?

Tässä ollaan yllättävän samaa mieltä. Minulla ei sinäänsä ole vieraita mitään vastaan, vaikka aika epäsosiaalinen olenkin.
Mutta jos mies yhtäkkiä vain töksäyttäisi että hänen sukunsa on tulossa tänään tänne, niin kyllähän se pistää oman pakkani vähän sekaisin. Hän on onneksi alkanut oppimaan miten minä reagoin :D

Pientä hiomista on hänen kavereiden suhteen. Kun ovat tottuneet juuri lompsimaan mitään ilmoittamatta (tai soittavat 5 min aiemmin että ovat tulossa) meille, ja sit ihmettelevät miksi olen vähän äreä siinä siivotessa ja touhutessa. Ei tunnu menevän kalloon että ovat oikein tervetulleita, mutta hyvänen aika, miksi siitä ei voi sopia etukäteen??