Joulufiilis meni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .............
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

.............

Vieras
Itkettää vaan. Ei tästä tule taas mitään. Hirveä riita ja mies syyttelee minua lasten joulun pilaamisesta ja riidan aloittamisesta. Aina sama. Kerran kuussa hirveä riita ja aina minä suyypää-

En tietääkseni ole ammattinalkuttaja. Riita tuli siitä ettei halunnut kysyä mielipidettäni siihen että kutsuu anopin tänne meille huomiseksi. Siis kysyi äidiltään ensin että sopiiko ja sitten vasta ilmoitti minulle että on kutsunut hänet. Ottaa niin päähän. Sitten provosoi minut hermostumaan huudollaan. Huusi suoraa huutoa täysiä ja väitti minun huutaneen ensin ja hänellä siten oikeis huutaa minulle takaisin. Plääh..puuh. näin se meni. Nyt mykkäkoulua. En varmaan kestä eroa tai jaksa kun sekin on ihan kortilla.

Hmm. Olen kyllä samoilla linjoilla miehesi kanssa. Jouluaattona voi kutsua lähisukua kylään ilman "luvan kysymistä".toki jos kyse isommasta revohkasta, niin sitten pitää sopia. Aika pirttihirmulta totta puhuen vaikutat, anteeksi ;)

no, ukko on pelkuri paskiainen, jos pelkää ettei saa lupaa kutsua äitiään, jos puhuisi sulle ensin. vai onko aihetta pelkoon?

eli mistä tässä nyt oikeastaan tapellaan, tai siis miksi tapellaan? sehän nyt on selvä, ettei noin sovi miehen toimia. mutta hiukan salakähmä taitaa olla muutenkin, jos manipuloi riidat aina toisen syyksi ja väittää sen aloittaneen muutenkin.

Lähinnä suutuin siitä ett'ä ei kertonut minulle ensin. Itse kysyn aina miehen mielipiteen vastaaviin asioihin. Mies kateellinen ja äitinsä kun oltiin joitakin vuosia joulu minun vanhemmillani. En jaksanut silloin vielä laittaa joulua. Meillä ei vielä ole jouluperinteitä muodostunut ja hiukka ärsyttää että joka joulu mennään eri kaavalla.

Se etukäteen kysyminen olisi niin pieni juttu. Varsinkin kun olin ihan vieressä kun viestiä laittoi äidilleen. Ilmoitti vaan sitten että on äiti tulossa. Musta se olisi pitänyt sanoa etukäteen ja kysyä mielipidettä. Se että meillä on erimielisyyksiä näistä asioista. Ensin sanoi että lapset voi avata lahjat aamulla kun mummi tulee ja mummi lähtee sitten. Itse haluisin lahjat avata vasta ruokailun jälkeen. No äsken kannoin lasten lahjat kuusen alle niin tuhahteli siihenkin että pilaan nyt koko jutun.

No voihan... Meillä on aina ollut se onni ja siunaus, kun vuorollamme olemme vuorotöissä olleet, että joulut ym. juhlapyhät menee omalla painollaan. Eiköhän se niin ole, että tällaisina aikoina ihmiset ovat herkillä ja provosoituvat helposti. Onko lahjojen antoajalla oikeastaan mitään väliä? Ja kyllä minä olisin hirveän surullinen, jos vanhempani eivät saisi ihan kysymättäkin tulla meille joulunviettoon :( Appivanhemmat ovat jo tuonilmaisissa, mutta kyllä mies aina heidät sai kutsua ihan minulta lupaa kysymättä.

Ei kai joulu ole mikään suoritus, jonka kuuluu mennä tietyllä tavalla? Meillä mies on töissä tälläkin hetkellä, ja on koko pyhät. Ei pääse syntymään vähäisten näkemisten aikaan riitojakaan.

Koettakaahan tekin, aikuiset, sopia, edes laihasti - laiha sopu on lihavaa riitaa parempi varmasti lastenkin joulun kannalta. Hyvää joulua teille, ja toivottavasti tulee ihan mukava joulu kuitenkin.

Mun mielestä on törkeää ja lapsellista saada kilarit siitä, että toinen pyytää kysymättä äitinsä käymään jouluaattona. Nyt äkkiä kasvamaan aikuiseksi hop hop, niin joulukin on helpompi.
Tuo aiemmin ehdotettu menkkaränkkä (mainio sana!) taisi osua oikeaan, jos näitä kohtauksia on kuukausittain.

Minä en ikäväkseni päässyt koskaan tapaamaan miehen vanhempia, koska ovat jo kuolleet.

Äiti on äärimmäisen tärkeä elementti ihmisren elämässä, joten luonnollisestikaan siitä ei tule hermostua jos mies muistaa äitiään. Sinua en tunne, mutta miehesi kuulostaa huonokäytöksisrltä tyypiltä.

Kerran kuussa riitely ei mun korviin kuulosta vielä mitenkään hälyttävältä, saati sitten syyltä pohtia eroa.

En osaa sanoa, kuinka miehesi muuten käyttäytyy, mutta ainakaan tuossa oman äitinsä kutsumisessa jouluksi luokseen kysymättä vaimolta "lupaa" en näe mitään pahaa.
Joulu on monelle perhejuhla ja anoppi on osa perhettä, eli en näe syytä, miksi pitäisi alkaa kyselemään lupia. Ellei sitten ruoka ole kortilla tmv?

Joulu on yhdessä olon aikaa. Aikaa rauhoittua ja nauttia kaikesta ihanasta.
Joulun ulkopuolelle ei jätetä ketään.
Yksin asuva mummu kutsutaan aina syömään ja viettään joulua yhdessä. Miksi se pitäisi jättää jouluksi yksin omaan vuokra kaksioon.

Joulu on koko perheen yhteistä aikaa. Siihen kuuuu hyvin myös oma äiti.

miksi miehen tarviis kysyä lupaa siihen ketä kotiinsa haluaa kutsua. olisit sinä kutsunut myös omat vanhempasi. minusta on kurjaa, että aina siitä anopista tehdään se kusipää ja asia, jonka päältä pitää tapella. miehes ei ole kysynyt ilmeisesti sen takia, koska on tiennyt, että sä sanot, että anoppi ei tule teille, ja tappelu olis syntynyt siitäkin.

Mieheni luultavasti tietää, ettei järkkää tollasia ylläreitä mulle. Nopeat muutokset ovat minulle vaikeita. Riitaa tuskin tulisi, mutta olisi vaikea olla ennen kuin ajatukseen tottuu. Nätisti hoidettuna juttu ois ihan ok. En itekään köyrää meille vieraita puhumatta mieheni kanssa ensin, en edes silloin kun mieheni on töissä, eikä kahvilla käynti vaikuta häneen mitenkään. Arvostan avoimuutta, luottamusta ja läpinäkyvyyttä parisuhteessa.

Jos taas anoppi tahtoisi teidät jouluksi kylään, miksei kutsuisi?

• Tykkää
Reactions: Data
Toivottavasti joulumieli tuli takaisin.

Tuohon itse asiaan - symppaan kyllä sinua. Minusta on mukava tapa, että puhutaan toisen kanssa ennen kuin yhteiseen kotiin kutsutaan vieraita, koska koti on sellainen henkilökohtainen turvasatama. Toisaalta sitten toista ei saisi kieltää tälleen etukäteen puhuttaessa itselle tärkeitä ihmisiä kutsumasta ilman hyvin painavaa syytä. Jouluvieraista on kyllä reilua sopia etukäteen niin että molemmilla on aidosti sellainen olo, että saavat viettää joulun ainakin suhteellisen luontevassa seurassa.

Tuliko riita siitä, ettei mies kysynyt sinulta ensin vai siitä, että anoppi tulee kylään?

Jos et tule anoppisi kanssa toimeen ja mies silti hänet kutsuu, oli hiukan tympeä teko. Jos taas sinulle on ihan ok, että anoppi tulee mutta vedit herneen nenään siitä ettei mies kysynyt sinulta ensin, olet vähän nipo.

Koittakaa kuitenkin viettää mukava joulu, vaikka sitten vain lasten takia!

Älkää kehdatko jouluna tehdä mitään valtataistelua tällaisista mitättömistä asioista! Lapsille huomattavasti mukavampaa, kun ei oo niin kiree tunnelma.

Olisko ap susta kiva, jos miehes möksähtäis sulle kun haluaisit viettää joulua omien vanhempies kanssa (niinkuin olet viettänytkin, jos ymmärsin kirjoituksesi oikein)? Ja kai lapsetkin tykkää nähdä mummoaan?

Onhan joulu myös stressaavaa aikaa, mutta voisko sen purkaa jotenkin muuten kuin riitelemällä.