Jos toinen perheestä on työtön ja toinen hoitovapaalla, miten teistä kodin-ja lastenhoito pitäisi jakaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Pitäisikö ne jakaa suurinpiirtein tasan, vai niin että se hoitovapaalla oleva hoitaa 99% kotityöt ja lapsen, koska se on hänen työtään?

Ja koska toisella ei ole työtä, hän saa käyttää sitten sen 8 h/ pv omiin harrastuksiin ja kavereihin. Vai miten?

Meillä on miehen kanssa asiasta lievästi ilmaistuna eriävät näkemykset..

minä kotona lasten kanssa ja mies työtön. aika tasan menee hommat. eilen hoidin minä enempi kun mies maalasi tallin räystäs lautoja ja sielt tikkailt ei pal lapsia pysty kattelee.
mä taas saan käyä kaupas yksin ja siivota tms. rauhassa ja mies kattoo lapsia. eli menee aika tasan.

Kumpa joskus olisikin tuo tilanne että oltaisiin molemmat kotona. Mutta kun miehelle noita töitä löytyis vähän joka paikasta... Nytkin on osittain 2 duunia päällekkäin... No, toisesta täytyy sanoa ittensä irti, kun eihän tuota kahteen repeä. Meillä mä teen enemmän kotitöitä.. Syystäkin, mies on niin väsynyt töistä tullessaan, rankka työ kun on.. Mutta jos ootte molemmat kotona, niin tasan. Ja mikäli vielä imetät, niin sulla on töitä yölläkin, eikä miehelläs oo ;) Ite oon myös hoitovapaalla ja yöllä heräilen edelleen syöttämään tuota poikaa - en tiiä kuin vanhaks se haluaa syödä öisinkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
työtön jää kotiin hoitamaan, ja hoitovapailija menee töihin..

Joo näin aiotaan tehdäkin, sitten kun lapsi on 1 v. 4 kk. Siihen asti jos jaksaisi, sitten pääsee töihin "lepäämään".:-))))

Miksi sun pitäis jaksaa siihen asti, jos lapselle olisi jo hoitaja kotona olemassa? Ei kai yhden lapsen hoitoon kahta ihmistä tarvita?

Ja vastaus alkuperäiseen kysymykseen: jos hoitovapailija hoitaa 99% lapsista ja kotitöistä, niin työtön käyttää sitten KAIKEN sen ajan aktiiviseen työnhakuun, työhakemusteen kirjoittamiseen yms.

Tasan minunkin mielestä. Tosin jos työtön oikeasti käyttää aikaansa hakemuksiin, haastatteluihin jne niin siitä ei saisi häntä rokottaa, eli pitäisi olla kotitöihin verrattavaa aikaa. Nenänkaivuusta sohvalla ei kuitenkaan mun mielestä voi väittää käyttävänsä aikaa työnhakuun.

Riippuuhan tuo hiukan lapsenkin iästä, jos alle vuotias vielä niin äitiinhän se takertuu jos äiti kotona on...ja molemmat hoitelee kyllä kotihommia jos kotona ovat. Mutta ihmettelen kuinka "varaa" olla kotona työtön ja kotiäiti samanaikaisesti, kotihoidontukihan vähennetään työttömyskorvauksesta...ei meillä ainakaan ollut mitään järkeä jäädä kotiin minun jolla työpaikka oli odottamassa, nollatuloilla ois pitänyt kituuttaa minun kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Riippuuhan tuo hiukan lapsenkin iästä, jos alle vuotias vielä niin äitiinhän se takertuu jos äiti kotona on...ja molemmat hoitelee kyllä kotihommia jos kotona ovat. Mutta ihmettelen kuinka "varaa" olla kotona työtön ja kotiäiti samanaikaisesti, kotihoidontukihan vähennetään työttömyskorvauksesta...ei meillä ainakaan ollut mitään järkeä jäädä kotiin minun jolla työpaikka oli odottamassa, nollatuloilla ois pitänyt kituuttaa minun kotona.

Ei välttämättä takerru, jos isä on aktiivisesti osallistunut lapsenhoitoon vauvasta alkaen...

Tottakai se työtönkin osallistuu kotitöihin ja lapsenhoitoon. Tosin jos meillä tuo tilanne niin se hoitovapaalla oleva lähtisi töihin ja työtön hoitaisi lapsen ja kodin.

Minä en jaksaisi niin lapamatoa miestä katsoa, joka ei töistä saisi eikä edes kotitöihin silloin osallistuisi.

Eihän sitä puolison kotihoidontukea vähennetä toisen työttömyyspäivärahasta?

Alkuperäinen kirjoittaja aletheia:
Tasan tietysti! :kieh:

Samaa mieltä olen. Mies ei..:-( Olen niiiiin väsynyt vääntämään asiasta kättä, kun ei auta hyvä eikä paha. :-(((

Voi kiesus sitä sun miestä... Tosiaankin kuten tuossa jo joku sanoi niin, siltä osin hommat tulee hoitaa tasan mitä ei käytä aikaansa työnhakuun.

Pitäisikö ne jakaa suurinpiirtein tasan, vai niin että se hoitovapaalla oleva hoitaa 99% kotityöt ja lapsen, koska se on hänen työtään?

Ja koska toisella ei ole työtä, hän saa käyttää sitten sen 8 h/ pv omiin harrastuksiin ja kavereihin. Vai miten?

Meillä on miehen kanssa asiasta lievästi ilmaistuna eriävät näkemykset..

En osaa neuvoa muuten kuin niin että ylipäätänkin kodinhoito ja lapset ja kaikki vastaava työ pitäisi hoitaa niin että kaikki ovat tyytyväisiä. Olivatpa he työttömiä, väsyneitä,töissä tai mitä tahansa..

Eihän sitä puolison kotihoidontukea vähennetä toisen työttömyyspäivärahasta?

hehheh no ei todellakaan vähennetä!! KHT:ssa ansiosidonnaista on vain hoitolisä, joka on ainakin täällä 168 e. Eli ainoastaan siihen osaan vaikuttaa toisen tulot. Ja jos on tarpeeksi iso ansiosidonnainen päiväraha sekä maksettu asunto josta menee vain pieni yhtiövastike, eikä pahemmin muuta velkaa, niin aivan mainiosti pärjää. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.:-)

No jos mies viittaa tuossa johonkin perinteiseen ajattelumalliin jossa nainen hoitaa kodin ja lapset, niin eihän silloin sovi unohtaa että miehen työ on hoitaa ELATUS. Jos ei siihen pysty niin ei auta kuin alistua akkojen hommiin :) Jos välttämättä haluaa sen 8h/pv tehdä jotain muuta, niin työnhaku on kova sana. Eikä mikään kavereiden kanssa hengailu.

Mikään parisuhde ei kestä sitä, että toinen ei tee mitään yhteisen hyvän eteen. Eikä usein perhekään. Jos mies ei näe teitä vaivannäön arvoiseksi niin ansaitsisi olla ilman!

Ihan näin miehenä ei tullut vastaavassa tilanteessa mieleenkään etteikö hommia olisi tehty perheen eteen molemmat.

Eikös tolla periaatteella kaverin kuuluisi sitten pyhittää "työaikansa" 99%:een työnhakuun jos vaatii eukkonsa hoitavan saman ajan täysin muksuja ja tekevän muita askareita?

Alkuperäinen kirjoittaja minä :
Alkuperäinen kirjoittaja aletheia:
Tasan tietysti! :kieh:

Samaa mieltä olen. Mies ei..:-( Olen niiiiin väsynyt vääntämään asiasta kättä, kun ei auta hyvä eikä paha. :-(((

Voi kiesus sitä sun miestä... Tosiaankin kuten tuossa jo joku sanoi niin, siltä osin hommat tulee hoitaa tasan mitä ei käytä aikaansa työnhakuun.

Ei käytä ollenkaan aikaansa työnhakuun, koska on ollut yrittäjä, ja nyt ei ole vielä sellainen aika jolloin hänen kannattaisi perustaa uutta yritystä..talouden taantuma kaatoi edellisen. On jäämässä siis lapsen kanssa kotiin kun minä menen töihin.

Juu ei mene tasan . Minä lapsenhoidon lisäksi teen ruuat, käyn kaupassa, täytän ja tyhjennän astianpesukoneen,pesen, viikkaan ja silitän pyykit, järjestelen paikat, siivoan lelut iltaisin, petaan sängyt aamuisin, siivoan asunnon suurimmaksi osaksi, mies joskus imuroi kun pyydän, tai tekee muutakin, esim. tyhjentää astianpesukoneen, mutta useinmiten sanoo että unohti.

Mies hoitaa lasta sen verran että syöttää ruuan joskus hänelle jos pyydän, ja sen lisäksi leikkii lapsen kanssa. Onneksi pääsen silloin tällöin omiin harrastuksiini, yleensä kerran viikossa. Tuntuu vaan jotenkin epäoikeudenmukaiselta, kun minusta mies pääsee ihan liian helpolla. Mies on useinmiten vaan yhtenä päivänä viikossa kotona, muina päivinä usein iltayhdeksään asti milloin missäkin- autotallilla tai kavereiden kanssa jossain, tänään on ollut koko päivän kaverinsa mökillä pihalaattojen laitossa auttamassa.

Minua ei haittaisi tämä oma osuuteni ollenkaan jos mies olisi töissä. Mutta nyt ei vaan tunnu ollenkaan oikeudenmukaiselta.

No tosiaan, sitten asetelma muuttuu kun pääsen töihin..

Yhteistyössä