Jos lapsi ei saa nähdä vanhempiaan edes pienessä hiprakassa niin pitääkö olla aina selvinpäin kun ei ole hoitajaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn vaan.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ei kyllä ole kivaa olla siihen asti kokonaan mitään ottamatta kun lapsi on iso. En voi sille mitään että turvaverkkoja ei enää ole ollut sairastumisia yms ja hoitajaa ei ole. Ollaan aina perheen kesken, miehenkään kanssa ei ole kaksin oltu missään enää muutamaan vuoteen.

Miksi ihmeessä ette voi ottaa alkoholia vuorotellen? Ei mekään olla yhdessä päästy yhtikäs mihinkään toisen lapsen syntymän jälkeen (nyt 2v) eikä tulla ainakaan vielä vuoteen pääsemään. Mutta kai se nyt on kaikilla vanhemmilla tiedossa, että kun perheeseen tulee lapsia, ei enää pääse menemään ja tulemaan kuten ennen.

[QUOTE="hmm";23798199]Miunki mielestä pitää olla selvinpäin, jos esim tapahtuu jotain että pitäis päivystykeen lähtee niin tyäytyy sillon olla ajokunnossa.[/QUOTE]

Eli ennen lasten hankintaa pitää hankkia ajokortti??? :D Haloo!

[QUOTE="vieras";23798373]Se olisi sitten paskaa säkää koska harvemmin kuitenkin otan.

Enpä usko että kaikki poliisitkaan kotona selvinpäin on. Ja heidän vaimonsa.[/QUOTE]

Heh, tästä jo repesin. Meidän seurueeseen kuuluu poliisi pariskunta. Kummatkin heistä ottavat ja ei olla jouduttu vielä kuulusteluihin, vaikka meistä vanhemmista toinen ottaa kerrallaan vaikka lapsi mukana.

Mun entisen kaverin äiti on/oli aika kauhea tapaus. Sillä oli silloin 5 pientä lasta 2 jo isompia jotka joi itsekkin. Joka viikonloppu pe. iltapäivästä su. iltaan kestävää ryyppäämistä, siellä oli näiden "isojen" lasten kaverit mukana ja yleensä paljon muutakin porukkaa. Pienimmät kun olivat konttaus iässä tämä äiti astui toisen selän päälle (kun konttasi siellä humalaisten seassa) ei kait siitä mitään vakavempaa onneksi sattunut. Koskaan tämä äiti ei laittanut lapsia nukkumaan, vaan ne pyörivät siellä seassa niin pitkään kuin hereillä pysyivät ja ala-aste ikäiset sitten nukkumaan mennessään veivät myös nämä pienetkin sänkyyn.
Ilmeisesti tällä äidillä sama meno jatkuu vieläkin, pienimmät ovat nyt ala-asteen viimeisillä luokilla.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23798377:
täällä on joskus joku kertonut miten he miehen kanssa ottavat sitten muutamat kun lapset on nukkumassa. ja joku on sitten kyselly, että entä, jos lapselle sattuis jotain ja pitäisi lähteä lääkäriin ja talossa ei olis ainuttakaan ajokuntoista. joku on perustellut, että onhan taksi. mutta eiköhän lopputulos olis se, että lääkäri ilmoittais sossuun tällaisesta asiasta. ei siinä taitaisi mitkään selitykset auttaa.

En ihan tuohonkaan usko jos ei nyt änkyräkännissä ole.

[QUOTE="vieras";23798380]Tervetuloa perhe-elämään! :)[/QUOTE]

Kiitos vaan, aina tylsään ja arkiseen perhe-elämään. Tätä ei tunnu sellaiset vanhemmat tajuavan kuinka tylsää perhe-elämä on kun ei ole turvaverkkoja kun aina joutuu olemaan lapsen kanssa, ikinä ei pääse miehen kanssa kaksin mihinkään.

Itse näin omat vanhempani humalassa jo melko pienenä. Se oli joka kerta niin vastenmielistä (vaikka olivatkin huumorimielellä ja iloisia, ei siis mitään rähinää tms), etten IKINÄ voisi tehdä lapsilleni sitä. Ei meilläkään hoitajia ole, nyt on 10kk siitä kun viimeksi saatiin olla miehen kanssa kahdelleen ilta+yö, minä raskaana. Vuorotellen otetaan jos otetaan, siten, että aina toinen on täydessä ymmäryksessä selvinpäin.

Se joka ottaa (1-2 saunaolutta tai lasia viiniä ruualla on ok) ei saa myöskään mennä lasten luokse yöllä jos kaipaavat jotain tms. Eli eivät todellakaan saa nähdä vanhempiaan humalassa. Ja kyllä tämä sama pätee mun ystävien perheitä, jopa tiukemmin monilla eli edes se viinilasi ei ole sallittu joulupöydässä. Lapsi ei traumatisoidu siitä, että EI näe humalaista äitiä mutta SAATTAA traumatisoitua (kuten minä) siitä että näkee. Miksi siis ottaa se riski?

Kiitos vaan, aina tylsään ja arkiseen perhe-elämään. Tätä ei tunnu sellaiset vanhemmat tajuavan kuinka tylsää perhe-elämä on kun ei ole turvaverkkoja kun aina joutuu olemaan lapsen kanssa, ikinä ei pääse miehen kanssa kaksin mihinkään.

Mä tajuan kyllä, millaista on kun ei pääse mihinkään miehen kanssa. Max 1 kertaa VUODESSA päästään, tänä vuonna ei todennäköisesti ollenkaan. Joskus keväällä ensi vuonna ehkä. Eli taukoa tulee vähintään 1,5v ilman YHTÄÄN vapaailtaa kahdelleen, humalassa tai ilman. Mutta se ei ole syy ryypätä lasten läsnäollessa, vaikka ne nukkuis.

Ette tulleet miettineeksi tätä tukiverkko asiaa,kun aloitte lasta yrittää???
Vai oliko raskaus edes suunniteltu?
Enkä ilkeilläkseni nyt kysy...
Jos ei ole tukiverkkoa...voi sitä itse luoda..sukulaisia ja vanhempia ei kukaan itse itselleen tee,mutta ystävät ym ei niitä kukaan sun oven taaksesi tuo...
Ja olisihan lasta miettiessä pitänyt ajatella sitä,että se sitten voipi tarkoittaa sitä,ettei minnekkään mennä..Niin tylsältä,kuin se kuulostaakin.

[QUOTE="vieras";23798213]Oliko omat vanhempanne aina selvinpäin teidän kanssa?

Mun ei. Harvemmin ottivat mutta joskus kyllä.[/QUOTE]

Sama! Omat vanhempani ottivat silloin tällöin runsaamminkin alkoholia, eikä siitä ollut mitään haittaa. En ikinä kokenut, että minua oltaisiin mitenkään laiminlyöty, vaikka meillä oli juhliakin, joissa jokainen aikuinen oli alkoholin vaikutuksen alaisena. Nämä henkilöt, jotka ovat tehneet alkoholista niin ison pahan, ja joiden mielestä alkoholi on aina kaikille paha, ovat varmaan itse kärsineet omien vanhempien holtittomasta alkoholin käytöstä, eivätkä voi käsittää, että vaikka jotkin ovat hyvinkin humalassa, niin heidän käytös ei silti ole niin huolestuttavaa, että lapset olisivat jollain lailla heitteillä tai vaarassa. Vaikka omat vanhempani olivat humaltuneena, niin tunsin että AINA, jos tilanne sitä vaati, niin he silti kykenivät laittamaan meidän lasten tarpeet etusijalle. Tämä holhoaminen on mennyt aivan naurettavaksi!

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;23798430:
Ette tulleet miettineeksi tätä tukiverkko asiaa,kun aloitte lasta yrittää???
Vai oliko raskaus edes suunniteltu?
Enkä ilkeilläkseni nyt kysy...
Jos ei ole tukiverkkoa...voi sitä itse luoda..sukulaisia ja vanhempia ei kukaan itse itselleen tee,mutta ystävät ym ei niitä kukaan sun oven taaksesi tuo...
Ja olisihan lasta miettiessä pitänyt ajatella sitä,että se sitten voipi tarkoittaa sitä,ettei minnekkään mennä..Niin tylsältä,kuin se kuulostaakin.

Kyllä lasta tehtäessä mietittiin turvaverkkoasiaa. Sitten kävi niin että isovanhempi sairastui, muutama muutti kauaksi, ystävät sai lisää lapsia eivätkä haluakaan hoitaa edes yhtä yötä meidän lasta, mll lopetti toimintansa niin nyt sitten vaan ollaan aina perheen kesken.

meillä on 2v siittä kun oltiin miehen kanssa kaisistaan, mummo hoiti silloin lasta. Sitten sairastui eikä voi enää ottaa yökylään.

Itse olen ollut teini-iässä jo hoitamassa naapurin alle 2 vuotiasta. Siitä vaan tutustumaan lähialueen kunnollisiin nuoriin. (voisko esim.koululta/seurakunnalta/partiosta kysyä onko halukkaita?(tukioppilaissa, isosissa)) Tai jos tutuilla on vastuuntuntoista teini-ikäistä.
Tietysti pitää tutustua kunnolla ensin muutaman kerran ennen kuin jättää hoitoon. Ensimmäiset hoitokerrat lyhyitä ja siitä sitten kokeilla niin että käytte esim. pitsalla.
Vanhempien keskinäinen aika tärkeää myös. Ja ottakaa vuorotellen kotosalla se pari iltaolutta/siideriä jos siltä tuntuu.

Oi voi, nyt saan varmaan kiviä niskaani kun tähän ketjuun tulen vastaamaan ja olen täysin eri mieltä suurimman osan vastaajien kanssa.
Mun mielestä voi olla hiprakassa lapsen edessä. Olen ollut kuten meillä on joulu vietetty niin että on juotu terästetyt glögit, valko-ja punaviinit ja vielä konjakit ja lapset olleet näitä todistamassa.
Niin ollaan oltu viikonloppuja miehen kanssa kotona ja juotu alkoholia niin että oon minäkin hiprakassa.
Meillä on ollut kaveripariskuntia kyläilelämässä lastensa kanssa ja on siinä niin viiniä kuin siideriä/olutta otettu eikä nukkumaan mennessä oltu selvinpäin.

Ja moni mun irl tutuista on samanlainen, joten tämä palstamammojen alkoholikielteisyys kuulostaa jotenkin tosi oudolta.
Ei me änkyräkännejä vedetä vaan ne jätetään niihin hetkiin kun on lapset muualla hoidossa.

Minä olen aivan samoilla linjoilla kanssasi. Minä en edes käsitä, että mistä nämä henkilöt kömpii ulos, jotka ovat näin tiukkoja alkoholin suhteen, koska tuttavapiirissäni ei ole tietääkseni yhtään tällaista henkilöä. Kyllä tuntemani lapsiperheiden vanhemmat uskaltavat ottaa silloin tällöin lastenkin edessä, ja nämä kaikki vanhemmat ovat todella vastuuntuntoisia, ja hyviä vanhempia, joiden hoiviin luottaisin omat lapsenikin.

Kuten sanottu, jokainen tekee miten tykkää.
Lapsi voi kokea vanhempien "juhlinnan" ahdistavana/pelottavana tai sitten ei ole siitä moksiskaan. Täälläkin on aika moni kertonut millaista se voi ns.pahempana olla niin en itse lähtisi turhaan ottamaan riskiä sen suhteen miten oma lapsi sen tilanteen kokisi. Lapsi ei siihen välttämättä suhtautuisi niinkuin omat vanhempansa lapsuudessaan.
Ja ap:lle; jos se juominen on se pää pointti niin silloin käytte vuorotellen. Jos taas se kahden kesken vietetty aika niin voisiko kaveri vahtia lasta illan ja haette lapsen kotiin.

Täällä on nyt selkeä kahtia jako. Ne vanhemmat joiden lapsuudessa vanhemmat käyttänyt liikaa alkoholia - eivät itse käytä lapsen nähden ollenkaan.
Ne vanhemmat joiden lapsuudessa käytetty kohtuudella ja aikuinen ei ole käyttäytynyt ns. normaalista poiketen - käyttää itsekin lapsen nähden - KOHTUUDELLA.
Ei ole vain kahta ääripäätä, jotkut osaa kulkea sitä keskitietäkin.

Ja joku sanoi tuosta että vaput, juhannukset selvin päin koska perhejuhlia. Niin ovat perhejuhlia meilläkin ja mennään lasten ehdoilla. Ei se lapsi siitä hajoa jos toinen vanhemmista juo muutaman oluen. Ei kaikki käyttäydy oudosti humalassa.

Ja vicy ymmärsi oikein tuon "ajokunto" merkityksen. ;) Varsinkin jos seurassa pienempi lapsi.

Ei lapsi hajoa, mutta kyllä ainakin pieni lapsi huomaa et on vanhemmassa jotain erilaista. Kyllä mäkin voisin kuviteella juovani esim. yhden siiderin tai skumppalasillisen , mutta ei se mulle ole niin tärkeää. Mieluummin juon lapsen kanssa mehua tai limsaa. Tuntuu et joillekin on nii tärkeää vaan se et juomassa on alkoholia, miksi? Saman rentoutusasteen saa vaikka teellä, saunomisella ta muulla kivalla ajanvietolla. Miksi siihen on aivan pakko yhdistää alkoholi? Aion opettaa lapselleni että kohtuullinen juominen on ok, ja hän näkee sitä esimerkkiä muualta, mutta meillä äiti ja isi on aina niitä jotka osaavat pitää hauskaa lasten tavoin ilman alkoholia.
Ja vaikka minun kotona äiti joi kohtuudella, on mulla ollut itselläni nuorena ongelmia juomisen kanssa. Isä juo joka päivä 12 pulloa olutta, vähintään, mutta sen luona olin lapsena vain n. kerran vuodessa. Ja se oli piinaa.
Ja eikös tuo ajokunto sitten ole sama asia kun selvinpäin? Tai kyllähän siihen promillerajaan mahtuu kai yks juoma..
Nämä mun mielipiteet on siis vain mun, enkä tuomitse muitakaan, vaikken kyllä ymmärrä miksi se juominen on niin hirveen tärkeää.. Kyllä lapset voivat olla onnellisia ja turvassa myös perheessä jossa juodaan vähän silloin tällöin, mutta meillä toimitaan näin, ainakin nyt. Saa nähdä kuinka tästä höltyy kun lapsi kasvaa isommaksi, on nyt vasta reilun vuoden. :)

Meillä ei juoda kahta siideriä enempää lasten aikana, ruoalla lasi tai kaksi viintä, ei muuta. Itse kuulun myös siihen sakkiin että aikuiset joivat mökillä porukalla ja lapset iloisesti leikkivät seassa. Mun lasten ei tarvitse moista katsella, jos menen sellaisiin juhliin, lapset eivät tule mukaan, enkä myöskään juo humalahakuisesti jos on muiden lapsia paikalla. Juoda voin vähän enemmän kun menen kaverien kanssa johonkin, silloin lapset ovat isän kanssa kotona. Tätä tapahtuu kerran kolmessa vuodessa.

Ei lapsi hajoa, mutta kyllä ainakin pieni lapsi huomaa et on vanhemmassa jotain erilaista. Kyllä mäkin voisin kuviteella juovani esim. yhden siiderin tai skumppalasillisen , mutta ei se mulle ole niin tärkeää. Mieluummin juon lapsen kanssa mehua tai limsaa. Tuntuu et joillekin on nii tärkeää vaan se et juomassa on alkoholia, miksi? Saman rentoutusasteen saa vaikka teellä, saunomisella ta muulla kivalla ajanvietolla. Miksi siihen on aivan pakko yhdistää alkoholi? Aion opettaa lapselleni että kohtuullinen juominen on ok, ja hän näkee sitä esimerkkiä muualta, mutta meillä äiti ja isi on aina niitä jotka osaavat pitää hauskaa lasten tavoin ilman alkoholia.
Ja vaikka minun kotona äiti joi kohtuudella, on mulla ollut itselläni nuorena ongelmia juomisen kanssa. Isä juo joka päivä 12 pulloa olutta, vähintään, mutta sen luona olin lapsena vain n. kerran vuodessa. Ja se oli piinaa.
Ja eikös tuo ajokunto sitten ole sama asia kun selvinpäin? Tai kyllähän siihen promillerajaan mahtuu kai yks juoma..
Nämä mun mielipiteet on siis vain mun, enkä tuomitse muitakaan, vaikken kyllä ymmärrä miksi se juominen on niin hirveen tärkeää.. Kyllä lapset voivat olla onnellisia ja turvassa myös perheessä jossa juodaan vähän silloin tällöin, mutta meillä toimitaan näin, ainakin nyt. Saa nähdä kuinka tästä höltyy kun lapsi kasvaa isommaksi, on nyt vasta reilun vuoden. :)

Kuten sanoin tuossa siitä kahtia jaosta. Isäsihän ei siis ollut kohtuukäyttäjä - et käytä lapsen nähden ;)

Mä en todellakaan väheksy tai pidä huonompana ihmisiä jotka ei käytä ollenkaan alkoholia. Parhaissa ystävissäkin on sellaisia jotka ei ole koskaan ottanut teetä vahvempaa.

Ei se juominen olekaan se tärkein asia ja jos lapsi käyttäyisi yhtään poikkeavasti niin silloin ei käytettäisi. Ja meidän lapsi on tulkittavissa. Ei se varmaan hirmu peloissaa ole kun kikattelee, leikkii ja istuu mukana pöydässä ja saa itsekin jotain herkkua (esim. kaakaota)
Ja ei siis ikinä ole nähnyt kumpaakaan ympäripäissään vaan tosiaan sen pari saunaolutta ottaneena vappuna yms.

Mä olen lapsia joutunut katselemaan humalaisia vanhempiani ja päätin jos illoin että mun lapset ei näe mua humalassa. 1-2 saunasiideriä tai lasin pari viiniä ruoan kanssa voin ottaa lasten läsnäollessa mutta en enempää.
Mua säälittää lapset jotka joutuu humalaisia vanhempiaan katselemaan. Mun mielestä se oli kamalaa ja nykyäänkin mun on vaikea suhtautua humalaisiin.

Mun vanhemmat oli kohtuukäyttäjiä, ja joskus harvoin isoissa juhlissa ottivat enemmän. Ovat edelleen ihan samanlaisia, eivät todellakaan ole koskaan olleet mitään suurkuluttajia vaan enemmänkin "keskieurooppalaisittain" käyttäviä. Eli ainakaan mun kohdalla tämä kahtiajako ei pidä paikkaansa.

Pari vuotta sittenhän tuli ison tutkimuksen tulokset (kaivakaa googlesta jos ehditte) siitä, kuinka jo pieni nousuhumala pelottaa lapsia, vaikka vanhemmat omasta mielestään eivät vielä ole edes muuttuneet. Ja että myös se "positiivinen" humalatila, ei vain rähinäkänni on luultuakin traumaattisempaa, jo se eka ja ainoa kerta. Sekin riittää mulle syyksi.

Mikä ihme siinä kuningas alkoholissa on NIIn tärkeää, että sitä pitäisi ottaa lasten nähden enemmän kuin se saunaolut? Miksi alkoholia pitäisi humaltumismielessä juoda? Miten se vaan voi olla tärkeämpää, kuin lapsen hyvinvointi. KAIKKI lapset eivät traumatisoidu, mutta mistä tiedät, että se oma on juuri se joka ei niin tee? Ja takaisinhan ei tekoaan saa, jos lapsi ahdistuukin? Ei mun äiti vieläkään tiedä, että mua oksetti se niiden pikku hiprakkka ja pelotti. Nekin luulee, että just niiden lapsi oli asian kanssa ok. Mulle mun lasten hyvinvointi on niin tärkeää, että olen vaikka lopun elämääni selvinpäin jos pitää valita alkoholin tai lasten parhaan välillä!

Musta on kyllä ihan hienoa että osataan ottaa kohtuullisesti lapsen nähden, ja toimia niin ettei lapselle tule siitä paha mieli. Kuten esimerkiksi baubau kerrot toimivasi, ja useat muutkin täällä.
Mulle tulee vaan jo itselleni huono omatunto ajatellessani juomista lapsen nähden, varmaan juurikin isän takia. Ehkä toivoisin osaavani näyttää lapselle sitten myöhemmin miten juodaan vain yks siideri ja jätetään se siihen.

Tuli mieleen yks tapaus lapsuudesta, jossa eräs meidän kylän pariskunta käytti hoitajana yläaste ikäistä tyttöä lähtiessään juomaan. Heillä oli ala-aste ikäinen poika. Jättivät lapsenvahdille aina viinapullon kotiinsa ja vahti tämän sit joi samalla kun poika leikki ulkona missä lie. Oli järkyttävää kerran nähdä tällanen tilanne kun lapsenvahti istui koneella ja joi viinaa kun perheen lapsi oli pihalla ja piti itsestään huolta. Kyllähän ne siellä aina pärjäsi kun oli rivitalo ja aikuisia aina siellä läsnä, hyvä naapurusto, mutta mun mielestä aika hirveää että kun otetaan kotiin lapsenvahti, niin ei se käytännössä mitään tehnyt, ja viel kännissä kun mikä...

Ja nimimerkille kysyn vaan: kuinkas syrjässä sitten asutte? Varmaan löytyy joka kylästä ja kaupungista nuoria jotka lapsia hoitavat, kysele vaan kaikilta tahoilta, varmaan esim perhetyöntekijä olis mahdollinen apu edes pariksi tunniksi, pääsette miehen kanssa vaikka syömään tai muuta tekemään toisinaan. Tai löytyskö täältä http://hoivanet.fi/index ?

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23798298:
eikö se ole tässä muutaman viimepäivän aikana tullut todistettua, että lasten nähden saa nauttia alkoholia ja esiintyä humalaisena

Niinpä niin, muutamaa torilla hiprakassa juhlivaa Leijonaa kauhistellaan ja samaan aikaan mammat puolustelee omaa kännäystään/"pikku hiprakkaa" kotona lasten nähden...
Pikkusen on ristiriitasta :D Mutta toki noista leijonien juhlista ne omat lapset silti sen alkoholinkäytön nyt varmasti oppivat :D

Mun vanhemmat oli kohtuukäyttäjiä, ja joskus harvoin isoissa juhlissa ottivat enemmän. Ovat edelleen ihan samanlaisia, eivät todellakaan ole koskaan olleet mitään suurkuluttajia vaan enemmänkin "keskieurooppalaisittain" käyttäviä. Eli ainakaan mun kohdalla tämä kahtiajako ei pidä paikkaansa.

Pari vuotta sittenhän tuli ison tutkimuksen tulokset (kaivakaa googlesta jos ehditte) siitä, kuinka jo pieni nousuhumala pelottaa lapsia, vaikka vanhemmat omasta mielestään eivät vielä ole edes muuttuneet. Ja että myös se "positiivinen" humalatila, ei vain rähinäkänni on luultuakin traumaattisempaa, jo se eka ja ainoa kerta. Sekin riittää mulle syyksi.

Mikä ihme siinä kuningas alkoholissa on NIIn tärkeää, että sitä pitäisi ottaa lasten nähden enemmän kuin se saunaolut? Miksi alkoholia pitäisi humaltumismielessä juoda? Miten se vaan voi olla tärkeämpää, kuin lapsen hyvinvointi. KAIKKI lapset eivät traumatisoidu, mutta mistä tiedät, että se oma on juuri se joka ei niin tee? Ja takaisinhan ei tekoaan saa, jos lapsi ahdistuukin? Ei mun äiti vieläkään tiedä, että mua oksetti se niiden pikku hiprakkka ja pelotti. Nekin luulee, että just niiden lapsi oli asian kanssa ok. Mulle mun lasten hyvinvointi on niin tärkeää, että olen vaikka lopun elämääni selvinpäin jos pitää valita alkoholin tai lasten parhaan välillä!

Ja se HAJU! Muistan vieläkin miten kamala oli kaljalta tuoksuva, pusuja jakeleva isi! Joskus meinasin oksentaa.

Mulla tuli raskausaikana ihan kamala ällötys-olo kun miehellä oli avattu kaljapullo olkkarin pöydällä ja itse olin keittiössä. Se haju on vaan niiin järkyttävä!

Yhteistyössä